
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
·określenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT dostawy towarów na rzecz Uczestników Programu w ramach Katalogu 2, za cenę niższą od ceny zakupu Towarów, przy założeniu, że pozostała część ceny zakupu Towarów zwracana będzie Państwu przez Sponsora na podstawie łączącej Państwa umowy;
·określenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT dostawy towarów na rzecz Uczestników Programu w ramach Katalogu 1, bez żadnej zapłaty przez Uczestnika Programu (nieodpłatne wydanie), przy założeniu, że koszt nabycia tych Towarów powiększony o należny podatek VAT zwracany będzie Państwu przez Sponsora na podstawie łączącej Państwaumowy;
·sposobu udokumentowania - zarówno co do formy, jak i co do treści w zakresie ceny - na potrzeby podatku VAT dostawy Towarów/nagród przez Państwa na rzecz Uczestnika programu, w sytuacji, gdy Towar/nagroda jest nabywany bez zapłaty przez Uczestnika programu w ramach Katalogu 1,
·sposobu udokumentowania - zarówno co do formy, jak i co do treści w zakresie ceny - na potrzeby podatku VAT dostawy Towarów/nagród przez Państwa na rzecz Uczestnika programu, w sytuacji, gdy Towar/nagroda jest nabywany jest odpłatnie ale z rabatem odpowiadającym wartości wykorzystanych punktów, w ramach Katalogu 2,
jest prawidłowe.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) z siedzibą w (...) (dalej: Wnioskodawca) prowadzi działalność w zakresie świadczenia kompleksowych usług reklamowych, w szczególności organizuje i obsługuje na rzecz swoich klientów rozbudowane programy lojalnościowe, akcje promocyjne, konkursy.
Celem powyższych inicjatyw jest wzmocnienie marki klientów Wnioskodawcy na rynku i/lub zwiększenie sprzedaży produktów oferowanych przez nich na rynku. Świadczenie usługi organizacji i obsługi programu lojalnościowego ma charakter złożony i kompleksowy. Obejmuje zarówno opracowanie koncepcji akcji promocyjnej, regulaminów, jak i przygotowanie logistyczne akcji, jej prowadzenie oraz jej nadzorowanie.
W ramach bieżącej obsługi Programu Wnioskodawca odpowiedzialny jest za przyjmowanie zgłoszeń uczestników programu lojalnościowego (dalej: Uczestnicy), weryfikację nadsyłanych zgłoszeń, celem badania ich zgodności z postanowieniami regulaminu, zakup Towarów, wystawienie wszelkich dokumentów rozliczeniowych związanych z wydawaniem Towarów, fizyczna wysyłka Towarów do Uczestników.
Wnioskodawca ma także status organizatora Programu, na nim spoczywają też wszelkie obowiązki podatkowe i rozliczeniowe związane z wydawanymi Towarami.
Program Lojalnościowy będzie przeprowadzany w oparciu o Regulamin określający min.: czas trwania Programu Lojalnościowego, produkty klienta objęte Programem Lojalnościowym (tj. produkty, za które Uczestnicy otrzymują punkty), zasady zbierania punktów pozwalających na nabycie Towarów.
W ramach Programu Lojalnościowego klienci dokonujący zakupów określonych w Regulaminie Programu produktów, otrzymają możliwość zbierania „punktów”, których liczba jest zależna od liczby i wartości zakupionych przez nich produktów klienta Wnioskodawcy.
Zebrane punkty mogą być zamienione na towary ujęte w dwóch specjalnych katalogach (dalej: Towary), przy czym:
1)Jeden z tych katalogów (dalej: Katalog 1) będzie określał ilość punktów niezbędną do zgromadzenia w celu otrzymania przez uczestnika danego Towaru bez jakiejkolwiek odpłatności z jego strony. Ilość punktów określana będzie w oderwaniu od jakiegokolwiek przelicznika na kwoty, w tym w szczególności nie będzie określana w oparciu o koszt zakupu, ani rynkową cenę sprzedaży. Wartość punktów podlegających wymianie na Nagrodę uzależniona będzie ponadto od statusu Uczestnika (im wyższy status, tym ilość punktów konieczna do otrzymania Nagrody niższa);
2)Drugi katalog (dalej: Katalog 2) będzie określał cenę Towaru oraz stałą wartość jednego punktu wyrażoną w PLN i będzie umożliwiał uczestnikowi nabycie Towaru poprzez dokonanie wymiany dowolnej, posiadanej liczby punktów na rabat według powyższego przelicznika (liczba posiadanych punktów x wartość jednego punktu wyrażona w PLN) oraz dopłatę pozostałej części ceny. Przy zastosowaniu tego katalogu cena, w zależności od ilości wymienionych punktów stanowić będzie wartość liczbową stanowiącą różnicę między ceną Towaru wskazaną w Katalogu 2 i iloczynem punktów wymienianych przez Uczestnika i ceny jednostkowej punktu, przy czym wartość ta zawsze będzie większa od 0 zł (nie będzie możliwości w ramach Katalogu 2 nabycia Towaru bez zapłaty jakiejkolwiek części ceny).
Dodatkowo podkreślenia wymaga, że w przypadku Katalogu 2 wartość 1 punktu w Programie wyrażona w PLN będzie różna dla różnych kategorii uczestników Programu, przy czym zasady przynależności do poszczególnych kategorii będą szczegółowo określone w regulaminie Programu. Każdy uczestnik chcący nabyć Towar z Katalogu 2 po zalogowaniu się na swoje indywidualne konto na stronie internetowej Programu, będzie widział swój status w Programie, posiadaną kategorię uczestnika oraz jednostkową wartość punktu wyrażoną w PLN właściwą do posiadanej kategorii. W każdym z opisanych katalogów dostępne będą dla uczestników takie same Towary. Będą one miały zróżnicowany charakter ale co do zasady mają bezpośredni związek z działalnością zawodową Uczestników (firmy wykonawcze, osoby pracujące na budowach). Są to przykładowo elektronarzędzia, odzież robocza, narzędzia.
Żaden z towarów wymienionych w Katalogu 1 lub Katalogu 2, tj. podlegających nabyciu w ramach Programu, nie jest wymieniony w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U.2024.1902 ze zm.).
Ani wśród wydawanych (Katalog 1), ani wśród sprzedawanych Towarów (Katalog 2) nie będą się znajdować towary, które spełniają łączne następujące kryteria:
1)znajdują się w załączniku Nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług,
2)kwota należności ogółem z tytułu danej dostawy, wskazana na fakturze przekracza kwotę 15 000 zł.
W obu przypadkach w wyniku wymiany punktów na Towar (Katalog 1) lub na rabat (Katalog 2), wskazana przez uczestnika liczba punktów podlegających wymiana jest odejmowana od posiadanego przez Uczestnika salda punktów w Programie, zaś Towar podlega wydaniu Uczestnikowi przez Wnioskodawcę.
Wartość punktowa Towaru określona w Katalogu 2 odpowiada jego wartości brutto, tj. cenie Towaru określonej w Katalogu 2. Finalna cena brutto pomniejszona będzie o rabat, którego wysokość odpowiada iloczynowi ilości punktów wykorzystanych przez Uczestnika i wartości jednostkowej punktu wyrażonej w PLN).
Pozostała część ceny brutto (odpowiadająca wysokości rabatu) będzie zwracana Wnioskodawcy przez jego klienta, na rzecz którego Program jest prowadzony (Sponsor), na podstawie postanowień łączącej ich umowy o organizację Programu. Określenie wysokości tego zwrotu dokonywane będzie w oparciu o szczegółową dokumentację sprzedaży Towarów przez Wnioskodawcę.
W przypadku wydania uczestnikowi Towaru na podstawie Katalogu 1, wydanie będzie miało charakter nieodpłatny, przy czym koszt nabycia takiego Towaru będzie zwracany Wnioskodawcy przez Sponsora w wartości brutto.
Zwrot ceny następować będzie w oparciu o koszt zakupu Towarów przez Wnioskodawcę, co wynikać będzie z postanowień umowy wiążącej Wnioskodawcę ze Sponsorem.
Sponsor na żadnym etapie nie będzie nabywał prawa własności sprzedawanych lub wydawanych przez Wnioskodawcę Towarów.
Całość sprzedaży Towarów w sposób opisany powyżej będzie realizowana wysyłkowo, zaś płatność będzie dokonywana wyłącznie przelewem lub przez inne systemy płatności elektronicznej.
Uczestnikami Programu będą zarówno osoby fizyczne prowadzące jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.
Wszystkie czynności opisane powyżej Wnioskodawca będzie wykonywać we własnym imieniu i w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług agencji reklamowych.
Oznacza to, że dokonując nabycia Towarów będzie miał prawo do rozporządzania nimi jak właściciel, tj. będzie je nabywał we własnym imieniu i na własny rachunek.
Transakcje objęte wnioskiem nie będą objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT. Wnioskodawca będzie rozpoznawał obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT w związku ze sprzedawanymi Uczestnikom Towarami oraz odliczał podatek naliczony w związku z ich nabyciem.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikami podatku VAT i będzie dokonywał dostawy (sprzedaży) Towarów działając we własnym imieniu i na własną rzecz jako organizator Programu.
Między Wnioskodawcą a Sponsorem (klientem Wnioskodawcy) nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT.
Między Wnioskodawcą a Uczestnikami Programu nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT. W przypadku nabywania Towarów z Katalogu 2 zapłata za nie będzie dokonywana przez Uczestników Programu każdorazowo i w całości za pośrednictwem poczty, spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej, przelewem, (…), kartą kredytową lub płatniczą. Z dokumentacji posiadanej przez Wnioskodawcę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła dana wpłata i na czyją rzecz została dokonana.
Towary nabywane przez Uczestników w ramach Programu nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas fiskalnych, o którym mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.12.2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Po stronie Wnioskodawcy nie powstał obowiązek rejestracji sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i na rzecz rolników ryczałtowych na kasie fiskalnej, w związku z czym nie prowadzi się takiej ewidencji.
Pytania
1)Jaka będzie podstawa opodatkowania podatkiem VAT w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę dostawy Towarów na rzecz Uczestników Programu w ramach Katalogu 2, w sposób opisany w powyższym zdarzeniu przyszłym, tj. za cenę niższą od ceny zakupu Towarów, przy założeniu, że pozostała część ceny zakupu Towarów zwracana będzie Wnioskodawcy przez Sponsora na podstawie łączącej ich umowy?
2)Jaka będzie podstawa opodatkowania podatkiem VAT w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę wydania Towarów na rzecz Uczestników Programu nieodpłatnie w ramach Katalogu 1, przy założeniu, że koszt nabycia tych Towarów powiększony o należny podatek VAT zwracana będzie Wnioskodawcy przez Sponsora na podstawie łączącej ich umowy?
3)Jak powinna być udokumentowana – zarówno co do formy, jak i co do treści w zakresie ceny - na potrzeby podatku VAT dostawa Towarów przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestnika, w sytuacji gdy Towar jest nabywany nieodpłatnie w ramach Katalogu 1?
4)Jak powinna być udokumentowana – zarówno co do formy, jak i co do treści w zakresie ceny - na potrzeby podatku VAT dostawa Towarów przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestnika, w sytuacji gdy Towar jest nabywany jest odpłatnie ale z rabatem odpowiadającym wartości wykorzystanych punktów, w ramach Katalogu 2?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1)
Na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego nie ulega wątpliwości, że będziemy mieli do czynienia z odpłatną dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 Ustawy dokonywaną przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestnika Programu.
W odróżnieniu jednak od typowej sprzedaży cena jaką uiszczać będzie Uczestnik i w oparciu o którą nabędzie własność Towaru, jest niższa od ceny za jaką Towary te zostały nabyte przez Wnioskodawcę o równowartość w PLN punktów Programu wykorzystanych przez Uczestnika.
Jednocześnie postanowienia umowne pomiędzy Wnioskodawcą i Sponsorem przewidują, że pozostała część ceny zakupu Towaru podlega zwrotowi Wnioskodawcy przez jego Klienta.
W tym kontekście należy sobie postawić pytanie co będzie stanowić podstawę opodatkowania na gruncie podatku od towarów i usług w przypadku zaistnienia takiej transakcji.
W tym zakresie kluczowe jest dokonanie właściwej interpretacji art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Jednocześnie zgodnie z art. 29a ust. 7 podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Powyższe oznacza, że w przypadku odpłatnej dostawy towarów w podstawie opodatkowania należy uwzględnić nie tylko cenę zapłaconą przez Uczestnika, lecz także świadczenia realizowane przez osoby trzecie (np. sponsor Programu Lojalnościowego), pod warunkiem, że stanowią zapłatę za Towar.
Niewątpliwie ustalenia biznesowe dokonane pomiędzy Wnioskodawcą i Sponsorem (tj. klientem Wnioskodawcy) co do sposobu finansowania zakupu przez Wnioskodawcę Towarów na potrzeby Programu mają wpływ na cenę sprzedaży określoną w treści faktury. Jest ona niższa od ceny zakupu bowiem umożliwia to mechanizm zawarty w regulaminie Programu, opierający się na systemie punktów przyznawanych Uczestnikom, do których przypisana jest określona wartość pieniężna umożliwiająca nabycie danego towaru bez jakiejkolwiek zapłaty z ich strony (dotychczasowa mechanika Programu) albo po niższej cenie (w przypadku planowanego zdarzenia przyszłego).
W tej sytuacji podstawę opodatkowania stanowić będzie cała cena katalogowa netto Towaru.
Powyższa sytuacja jest de facto zbliżona do przypadku, który został szczegółowo przeanalizowany zarówno przez organy podatkowe, jak i sądy krajowe i zagraniczne, a polegająca na wydawaniu nagród w programach lojalnościowych bez konieczności uiszczania jakiejkolwiek części ceny przez finalnego nabywcę i jednoczesnym finansowaniu całości kosztów nabycia takich nagród przez zleceniodawcę agencji reklamowej. W takich przypadkach zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, jeśli zgodnie z zawartą umową, prawo do rozporządzania towarami jak właściciel posiada organizator programu lojalnościowego, to oznacza, że to on dokonuje dostawy towarów do finalnego odbiorcy (uczestnika programu lojalnościowego). Z uwagi na to, że zwrot kosztu tych towarów pokrywa zlecający, przyjmuje się, że taka dostawa jest dla celów VAT uznawana za odpłatną bowiem zlecający pełni tu rolę płatnika. Tak uznał np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 18 lutego 2015 r., nr IPPP1/443-1378/14-2/AP czy NSA w ww. wyroku z 19 maja 2017 r. Z kolei Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 18 lutego 2015 r., nr IPPP1/443-1378/14-2/AP stwierdził: „(...) fakt, że wydanie (...) towarów następuje nieodpłatnie nie oznacza, że czynność ta jest czynnością nieodpłatną. Jak wynika bowiem z wniosku, wynagrodzenie z tytułu świadczenia opisanej usługi marketingowej na rzecz kontrahenta obejmuje również koszty nabycia ww. towarów przez Wnioskodawcę. A zatem w przypadku wydania towarów zapłaty nie dokonuje nabywca (a więc klient lub potencjalny klient kontrahenta Spółki), lecz właśnie kontrahent, na rzecz którego usługa jest wykonywana.”
Kwota uiszczana przez taką osobę trzecią stanowi zatem podstawę opodatkowania czynności polegającej na wydaniu towaru uczestnikowi programu lojalnościowego. Brak argumentów natury prawnej by odmiennie traktować przypadek, w którym mamy do czynienia z analogiczną sytuacją, przy czym zlecający akcję (Sponsor) finansuje wyłącznie część ceny katalogowej Towaru, zaś reszta ceny uiszczana jest przez Uczestnika.
W obu tych przypadkach podstawa opodatkowania jest identyczna, przy czym zapłata pochodzi nie od jednego podmiotu (Sponsor) lecz dwóch (częściowo Sponsor, a częściowo Uczestnik).
Powyższa okoliczność nie wpływa jednak na skutki podatkowe na gruncie podatku VAT bowiem wysokość podstawy opodatkowania, a tym samym podatku VAT należnego wynikającego z takiej sprzedaży towaru Uczestnikowi będzie identyczna.
Przenosząc powyższe uwagi na grunt przedmiotowej sprawy uznać należy, że podstawę opodatkowania w przypadku sprzedaży Towarów Uczestnikowi Programu, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, jest cena katalogowa netto Towarów, tyle że jest ona finansowana z dwóch źródeł na różnych podstawach prawnych, tj. na podstawie umowy sprzedaży zawartej z Uczestnikiem oraz umowy na organizację Programu zawartej ze Sponsorem.
W takiej sytuacji nie ma miejsca żadne zdarzenie skutkujące zmniejszeniem ceny, takie jak obniżka ceny, rabat, skonto, itp. Oznacza to, że podstawa opodatkowania będzie identyczna niezależnie od ilości podmiotów, które będą opisaną dostawę Towarów finansować (w tym przypadku – Uczestnik i Sponsor).
Kwota przekazana Wnioskodawcy przez Sponsora będzie pozostawała w bezpośrednim związku z dostawą dokonaną poniżej ceny zakupu, a w konsekwencji będzie stanowić płatność przez osobę trzecią w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
W przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 32 ustawy o VAT ponieważ między Wnioskodawcą a Sponsorem nie istnieją i nie będą istnieć powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT.
Również między Wnioskodawcą a Uczestnikami Programu nie istnieją i nie będą istniały powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT.
Ad.2)
W przypadku wydawania Towarów uczestnikom w ramach Katalogu 1, tj. poprzez zamianę określonej w tym katalogu ilości punktów zgromadzonych przez Uczestnika na Nagrodę, nie ulega wątpliwości, że pod kątem prawno-podatkowym mamy do czynienia z sytuacją bardzo zbliżoną do tej opisanej w odpowiedzi na pytanie nr 1.
Tutaj również ma miejsce odpłatna dostawa towarów, przy czym cena sprzedaży tych towarów nie jest określana na podstawie wartości podanych w katalogu z uwagi na brak przelicznika punktów na PLN, a w oparciu o koszt zakupu towarów przez Wnioskodawcę.
W oparciu o umowę łączącą go ze Sponsorem Uczestnik nie będzie ponosił jakichkolwiek kosztów wydania takiej nagrody, zaś Sponsor uiszczać będzie wyłącznie kwotę odpowiadającą kosztowi brutto zakupu nagrody przez Wnioskodawcę.
W tym przypadku brak będzie jakichkolwiek podstaw do określenia jej w innej wysokości.
Jednocześnie nie ulega wątpliwości, że w takiej sytuacji świadczenie spełnianie przez Sponsora w związku z wydaniem nagrody uczestnikowi odpowiada uzgodnionej przez Strony cenie Nagrody. Tym samym nie sposób twierdzić, że mamy do czynienia z wydaniem nieodpłatnym lecz z odpłatną dostawą towarów, przy czym ich nabywca nie uiszcza ceny w jakiejkolwiek części, a dostawa ta finansowana jest przez Sponsora.
Jednocześnie brak jest podstaw prawnych do określenia w tej sytuacji podstawy opodatkowania w inny sposób niż wynika to z umowy zawartej przez Strony. Ta z kolei nie zakłada jakiejkolwiek marży w stosunku do kosztu zakupionych przez Wnioskodawcę Towarów. W szczególności in casu nie będzie miał zastosowania art. 32 ust. 2 ustawy o VAT z uwagi na fakt, że między Wnioskodawcą a Sponsorem nie istnieją i nie będą istnieć powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT.
Również między Wnioskodawcą a Uczestnikami Programu nie istnieją i nie będą istniały powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT.
Podkreślenia wymaga, że Wnioskodawca występował już z wnioskiem do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do bardzo podobnego zdarzenia przyszłego. W interpretacji z dnia 9.11.2021 r. (nr 0112-KDIL3.4012.131.2021.3.MS) organ uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe i w pełni podzielił przedstawioną powyżej argumentację.
Ad. 3) i 4) Ustalenie co stanowi podstawę opodatkowania transakcji opisanej w zdarzeniu przyszłym, nie przesądza tego w jaki sposób udokumentowana na potrzeby podatku VAT powinna być finansowana przez Sponsora różnica pomiędzy ceną zakupu Towaru a ceną uiszczaną przez Uczestnika.
Z uwagi na fakt, że sprzedaż Towarów w ramach Programu następuje wyłącznie wysyłkowo:
1)w przypadku dostawy na rzecz Uczestnika, który jest podatnikiem lub osobą prawną, Wnioskodawca winien wystawić fakturę zgodnie z art. 106e ustawy o VAT, z tym że cena netto oraz kwota podatku VAT winna odpowiadać wyłącznie kwocie odpłatności ponoszonej przez Uczestnika nabywającego Towar,
2)w przypadku Uczestników mających status konsumentów, z uwagi na fakt, że zapłata za Towary dokonywana jest wyłącznie przelewami, innymi formami płatności elektronicznej lub za pobraniem, nie będzie istniał obowiązek dokumentowania tej sprzedaży paragonami fiskalnymi, co wynika z treści § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U.2018.2519 z dnia 2018.12.31).
W takiej sytuacji Wnioskodawca winien wystawić fakturę zgodnie z art. 106e ustawy o VAT, z tym że cena netto oraz kwota podatku VAT winna odpowiadać wyłącznie kwocie odpłatności ponoszonej przez Uczestnika nabywającego Towar.
W ocenie Wnioskodawcy forma i treść dokumentowania wydań Towarów dla Uczestników w ramach Programu jest tożsama zarówno w przypadku gdy następują one całkiem bez ponoszenia przez Wnioskodawcę jakichkolwiek wydatków (wydania w ramach Katalogu 1), czy też dokonuje on zapłaty ceny pomniejszonej o rabat wynikający z wartości w PLN ilości wymienionych punktów (sprzedaż w ramach Katalogu II).
Stosownie do treści art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy, faktura powinna zawierać w szczególności:
1)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
2)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
3)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
4)kwotę należności ogółem.
Z tych przepisów wynika, że faktury są dokumentami sformalizowanymi i muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze.
Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają znaczenie dowodowe. Skoro na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego, Nagrody nigdy nie były przedmiotem dostawy do Sponsora, gdyż od momentu ich nabycia do momentu przekazania ich Uczestnikom ich właścicielem jest Wnioskodawca, to dostawa towarów odbywa się wyłącznie pomiędzy Wnioskodawcą a Uczestnikiem Programu, natomiast Sponsor jest wyłącznie podmiotem dokonującym płatności (lub części płatności) za towary przekazywane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Programu.
Zatem z tytułu otrzymania środków pieniężnych na pokrycie wydatków związanych z nabyciem towarów przeznaczonych na towary Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawienia faktury na rzecz Sponsora.
W celu udokumentowania wydania towarów Wnioskodawca zobowiązany jest do wystawienia faktur na rzecz Uczestników programu będących podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, bowiem jak już wcześniej wskazano, wydanie towarów Uczestnikom programu organizowanego przez Wnioskodawcę wypełnia znamiona dostawy towarów w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast w przypadku wydania towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym, Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawienia faktury. Jednakże, stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, na żądanie tych klientów lub osób trzecich, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności i rolnikami ryczałtowymi, Wnioskodawca jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą wydanie towarów/upominków, jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar.
Zagadnienia dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2025 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U.2024.1902 ze zm.), zwane dalej Rozporządzeniem.
Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 Rozporządzenia. Stosownie do § 2 ust. 1 Rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W poz. 41 załącznika do Rozporządzenia stwierdza się, że zwolnieniu podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Powyższe oznacza, że - mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa - stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku przekazywania Towaru (nie wymienionego w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia) Uczestnikowi Programu będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej bądź rolnikowi ryczałtowemu w systemie wysyłkowym na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w związku z poz. 41 załącznika do Rozporządzenia.
Z kolei w zakresie ustalenia wysokości kwoty netto i podatku VAT na wystawianych fakturach w związku z dokonywaniem dostaw Towarów dla Uczestników, należy wskazać, że in casu będziemy mieli do czynienia z dwiema sytuacjami.
W przypadku wydań w ramach Katalogu 1, w którym liczba punktów podlegających wymianie na Nagrodę nie podlega przeliczeniu na cenę, zaś z umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą i Sponsorem wynika, że Sponsor dokonywać będzie zwrotu kosztów zakupu towarów brutto bez uwzględnienia jakiejkolwiek marży, na fakturze wykazana będzie cała wskazana kwota (z rozbiciem na kwotę netto, podatek VAT i cenę brutto), gdyż kwota ta stanowi cenę sprzedaży uiszczaną przez Sponsora za Uczestnika.
Z kolei W przypadku wydań Towarów w oparciu o Katalog 2, podstawą opodatkowania będzie cena katalogowa towaru (bez podatku), gdyż zapłatę tej kwoty ostatecznie otrzymuje Wnioskodawca za wydany Uczestnikowi programu towar, przy czym następuje ona z dwóch źródeł - od Uczestnika programu lojalnościowego oraz od Sponsora, który działa jako osoba trzecia.
Jednocześnie w opisanej sytuacji nie ma miejsca żadne zdarzenie, które mogłoby skutkować zmniejszeniem ceny towaru będącego przedmiotem dostawy na rzecz Uczestnika programu. Dlatego też cena katalogowa (bez podatku) danego towaru stanowiąca podstawę opodatkowania dokonanej dostawy stanowi ceną jednostkową netto tego towaru, która winna być ujęta na fakturze.
Zatem, faktura dokumentująca dostawę towarów na rzecz Uczestnika programu powinna zawierać całą wartość (kwota netto i podatek VAT) sprzedanego towaru wraz z uwzględnieniem różnicy, jaka dopłacana jest przez Sponsora programu. Dotyczy to zarówno Towarów z Katalogu 1, jak i Towarów z Katalogu 2. Dla zapewnienia pewnej przejrzystości takiej faktury można umieścić na niej także elementy dodatkowe, niewymienione w treści art. 106e ustawy o VAT, w tym w szczególności informację jaka część ceny była finansowana przez Uczestnika, a jaka przez podmiot trzeci (Sponsora).
Podkreślenia wymaga, że tożsame stanowisko na gruncie analogicznego stanu faktycznego zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 9.11.2021 r. (nr 0112-KDIL3.4012.131.2021.3.MS).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak wynika z treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1) przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
3) wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
4) wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
5) ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy:
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług dla uznania, że dostawa towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.
Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, według której sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I tak, w wyroku z dnia 1 kwietnia 1982 r. w sprawie C-89/81 Hong Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.
Na uwagę zasługuje także orzeczenie z dnia 3 kwietnia 1994 r. w sprawie C-16/93 R.J. Tolsma, gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.
Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
W konsekwencji powyższych okoliczności należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wskazać należy, że w niektórych przypadkach płatności za dany towar/usługę może dokonać podmiot trzeci, a nie podmiot (osoba), na rzecz którego następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Taka sytuacja może mieć miejsce, np. w trakcie realizacji programów lojalnościowych lub akcji marketingowych, w których są przekazywane uczestnikom nagrody.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że prowadzą Państwo działalność w zakresie świadczenia kompleksowych usług reklamowych, w szczególności organizują i obsługują Państwo na rzecz swoich klientów rozbudowane programy lojalnościowe, akcje promocyjne, konkursy. W ramach bieżącej obsługi Programu odpowiedzialni są Państwo za przyjmowanie zgłoszeń uczestników programu lojalnościowego, weryfikację nadsyłanych zgłoszeń, celem badania ich zgodności z postanowieniami regulaminu, zakup Towarów, wystawienie wszelkich dokumentów rozliczeniowych związanych z wydawaniem Towarów, fizyczna wysyłka Towarów do Uczestników. W ramach Programu Lojalnościowego klienci dokonujący zakupów określonych w Regulaminie Programu produktów, otrzymają możliwość zbierania „punktów”, których liczba jest zależna od liczby i wartości zakupionych przez nich produktów Państwa klienta.
Zebrane punkty mogą być zamienione na towary ujęte w dwóch specjalnych katalogach, przy czym:
1)Jeden z tych katalogów (dalej: Katalog 1) będzie określał ilość punktów niezbędną do zgromadzenia w celu otrzymania przez uczestnika danego Towaru bez jakiejkolwiek odpłatności z jego strony. Ilość punktów określana będzie w oderwaniu od jakiegokolwiek przelicznika na kwoty, w tym w szczególności nie będzie określana w oparciu o koszt zakupu, ani rynkową cenę sprzedaży. Wartość punktów podlegających wymianie na Nagrodę uzależniona będzie ponadto od statusu Uczestnika (im wyższy status, tym ilość punktów konieczna do otrzymania Nagrody niższa);
2)Drugi katalog (dalej: Katalog 2) będzie określał cenę Towaru oraz stałą wartość jednego punktu wyrażoną w PLN i będzie umożliwiał uczestnikowi nabycie Towaru poprzez dokonanie wymiany dowolnej, posiadanej liczby punktów na rabat według powyższego przelicznika (liczba posiadanych punktów x wartość jednego punktu wyrażona w PLN) oraz dopłatę pozostałej części ceny. Przy zastosowaniu tego katalogu cena, w zależności od ilości wymienionych punktów stanowić będzie wartość liczbową stanowiącą różnicę między ceną Towaru wskazaną w Katalogu 2 i iloczynem punktów wymienianych przez Uczestnika i ceny jednostkowej punktu, przy czym wartość ta zawsze będzie większa od 0 zł (nie będzie możliwości w ramach Katalogu 2 nabycia Towaru bez zapłaty jakiejkolwiek części ceny).
W obu przypadkach w wyniku wymiany punktów na Towar (Katalog 1) lub na rabat (Katalog 2), wskazana przez uczestnika liczba punktów podlegających wymiana jest odejmowana od posiadanego przez Uczestnika salda punktów w Programie, zaś Towar podlega wydaniu Uczestnikowi przez Wnioskodawcę.
Wartość punktowa Towaru określona w Katalogu 2 odpowiada jego wartości brutto, tj. cenie Towaru określonej w Katalogu 2. Finalna cena brutto pomniejszona będzie o rabat, którego wysokość odpowiada iloczynowi ilości punktów wykorzystanych przez Uczestnika i wartości jednostkowej punktu wyrażonej w PLN). Pozostała część ceny brutto (odpowiadająca wysokości rabatu) będzie zwracana Państwu przez jego klienta, na rzecz którego Program jest prowadzony (Sponsor), na podstawie postanowień łączącej ich umowy o organizację Programu. Określenie wysokości tego zwrotu dokonywane będzie w oparciu o szczegółową dokumentację sprzedaży Towarów przez Państwa.
W przypadku wydania uczestnikowi Towaru na podstawie Katalogu 1, wydanie będzie miało charakter nieodpłatny, przy czym koszt nabycia takiego Towaru będzie zwracany Państwu przez Sponsora w wartości brutto.
Wszystkie czynności będą Państwo wykonywać we własnym imieniu i w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług agencji reklamowych.
W analizowanej sprawie w pierwszej kolejności należy ustalić czy wydanie przez Państwa towarów/nagród Uczestnikom w programie lojalnościowym, realizowane w ramach świadczenia kompleksowej usługi obsługi programu lojalnościowego stanowi odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o VAT i podlega odrębnemu od usługi obsługi programu lojalnościowego opodatkowaniu podatkiem VAT.
Punktem wyjścia dla przeprowadzanej analizy winna być zawsze zasada - także akcentowana w orzeczeniach TSUE - że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne.
Zauważyć należy, że podobna kwestia była przedmiotem orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 7 października 2010 r. w sprawach połączonych Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs v. Loyalty Management UK Ltd i Baxi Group (C-53/09, C-55/09). Spółka Baxi zleciła zarządzanie programem lojalnościowym spółce @1 Ltd. Zarządzanie tym programem przez spółkę @1 obejmowało w szczególności jego promocję wśród klientów poprzez katalogi oraz Internet, rozpatrywanie wniosków o członkostwo w programie, zarządzanie kontami klientów, wybór, nabywanie i dostarczanie prezentów lojalnościowych, jak również prowadzenie infolinii dla klientów.
TSUE rozpatrując sprawę wskazał, iż „płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora”.
TSUE wskazał, iż spółka @1, której spółka Baxi zleciła zarządzanie programem lojalnościowym, zaopatruje się w prezenty lojalnościowe, a ich zasób stanowi własność tej spółki. Wobec tego spółka @1 nie tylko ma prawo do przekazywania prezentów lojalnościowych klientom jak właściciel, ale w rzeczywistości jest ona ich właścicielem.
W analizowanej sprawie TSUE stwierdził, iż aby ustalić, czy czynność polegająca na dostarczeniu prezentów lojalnościowych podlega podatkowi VAT należy ustalić, czy na mocy art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy stanowi ona dostawę towarów lub świadczenie usług dokonywane odpłatnie na terytorium kraju przez podatnika działającego w takim charakterze.
TSUE powołał art. 5 ust. 1 szóstej dyrektywy, który stanowi, że za dostawę towarów uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel. TSUE stwierdził, iż z brzmienia tego przepisu wynika, że pojęcie dostawy towarów obejmuje nie tylko przeniesienie własności w formie przewidzianej przez dane prawo krajowe, lecz obejmuje ono także wszelkie przeniesienie władztwa nad rzeczami, które pozwala drugiej stronie na rozporządzanie nimi jak właściciel.
Następnie TSUE powołał art. 6 ust. 1 szóstej dyrektywy, zgodnie z którym „świadczenie usług” należy rozumieć jako każdą czynność niestanowiącą dostawy towarów.
TSUE stwierdził, że odpłatna dostawa towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem. Szósta dyrektywa nie wymaga dla uznania dostawy towarów lub świadczenia usług za czynności odpłatne w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej dyrektywy, by wynagrodzenie za te towary lub usługi było płatne bezpośrednio przez ich odbiorcę. Zgodnie bowiem z art. 11 część A ust. 1 lit. a) tej dyrektywy wynagrodzenie może pochodzić od osoby trzeciej.
W świetle powyższego TSUE stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora.
Zatem aby można było mówić o świadczeniu kompleksowej usługi obsługi programu lojalnościowego na rzecz Zleceniodawcy (Sponsora), odbiorcą kompleksowego świadczenia musiałby być wyłącznie ten Zleceniodawca (Sponsor). Natomiast w ramach opisanego we wniosku programu lojalnościowego odbiorcą świadczeń są dwa odrębne podmioty tj. Sponsor (w zakresie zakupu usługi obsługi programu lojalnościowego), i Uczestnik programu lojalnościowego (z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów).
O ile zorganizowanie przez Państwa programu lojalnościowego odbywa się na rzecz Sponsora to już wydawanie nagród, które Państwo nabywają w imieniu własnym, nie następuje na rzecz Sponsora, lecz w stosunku do osób trzecich, które występują w roli Uczestników Programu. Sponsor w odniesieniu do przekazywanych przez Państwa towarów/nagród występuje jedynie jako podmiot trzeci, dokonujący zapłaty w całości (Katalog 1) części zapłaty (Katalog 2) za towary/nagrody przekazywane przez Państwa na rzecz Uczestników Programu. Sponsor uiszcza całą lub brakującą należność będącą równowartością zrealizowanych przez Uczestnika Punktów. Pozostałą część zapłaty (brakującą Uczestnikowi kwotę do wartości Katalogowej towaru – Katalog 2) dokonują Uczestnicy.
Zatem - jak wskazano wyżej - świadczenia te są świadczeniami odrębnymi a wydanie towaru/nagrody nie jest elementem koniecznym usługi zorganizowania przez Państwa programu lojalnościowego. Usługa taka może być wykonywana oddzielnie, tj. bez wydawania towarów/nagród. W konsekwencji, wynagrodzenie wypłacane Państwu przez Sponsora obejmuje dwa elementy. Pierwszym elementem tej kwoty jest wynagrodzenie za usługę zorganizowania programu lojalnościowego świadczoną przez Państwa na rzecz Zleceniodawcy (Sponsora). Natomiast drugim elementem kwoty jest wynagrodzenie (całe bądź częściowe) płacone przez Sponsora za nagrody przekazywane przez Państwa na rzecz Uczestnika programu lojalnościowego.
Zatem czynność przekazania Towarów Uczestnikom Programów obsługiwanych przez Państwa wypełnia znamiona dostawy towarów w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zauważyć bowiem trzeba, że następuje tu przeniesienie na Uczestnika Programu prawa do rozporządzania jak właściciel wydawanymi towarami (nagrodami), których Państwo są właścicielem od momentu ich zakupu do momentu wydania towaru/nagrody Uczestnikom Programów.
W tych okolicznościach czynność wydania przez Państwa towarów/nagród w ramach Programów lojalnościowych jako odpłatna dostawa towarów, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą podstawy opodatkowania podatkiem VAT dostawy towarów na rzecz Uczestników Programu:
1)w ramach Katalogu 1, bez żadnej zapłaty przez Uczestnika Programu (nieodpłatne wydanie), przy założeniu,że koszt nabycia tych Towarów powiększony o należny podatek VAT zwracany będzie Państwu przez Sponsora na podstawie łączącej Państwa umowy(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1)
2)w ramach Katalogu 2 za cenę niższą od ceny zakupu Towarów, przy założeniu, że pozostała część ceny zakupu Towarów zwracana będzie Państwu przez Sponsora na podstawie łączącej Państwa umowy (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2).
Jak wynika z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Zgodnie z art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Z przepisów tych wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku, przy czym nie ma znaczenia czy zapłata ta będzie dokonana przez jeden podmiot, czy kilka podmiotów czy też podmiot trzeci.
Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:
1) niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
2) niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
3) wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
W myśl art. 32 ust. 2 ustawy:
Przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:
1)w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
2) wynikające ze stosunku pracy;
3) wynikające z tytułu przysposobienia.
Stosownie do art. 32 ust. 5 ustawy:
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, w odniesieniu do których właściwy organ podatkowy wydał uprzednie porozumienie cenowe, o którym mowa w dziale III ustawy z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 948).
Na podstawie art. 2 pkt 27b ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wartości rynkowej - rozumie się przez to całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:
a)w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
b)w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług;
W sprawie, która jest przedmiotem Państwa pytania Uczestnicy Programu będą mieli możliwość nabycia towaru/nagrody bez zapłaty (Katalog 1) lub z częściową zapłatą (Katalog 2). W obu przypadkach w wyniku wymiany punktów na Towar (Katalog 1) lub na rabat (Katalog 2), wskazana przez uczestnika liczba punktów podlegających wymianie jest odejmowana od posiadanego przez Uczestnika salda punktów w Programie.
Wartość punktowa Towaru określona w Katalogu 2 odpowiada jego wartości brutto, tj. cenie Towaru określonej w Katalogu 2. Finalna cena brutto pomniejszona będzie o rabat, którego wysokość odpowiada iloczynowi ilości punktów wykorzystanych przez Uczestnika Programu i wartości jednostkowej punktu wyrażonej w PLN). Pozostała część ceny brutto (odpowiadająca wysokości rabatu) będzie zwracana Państwu przez jego Sponsora, na podstawie postanowień łączącej Państwa umowy o organizację Programu. Określenie wysokości tego zwrotu dokonywane będzie w oparciu o szczegółową dokumentację sprzedaży Towarów przez Państwa.
W przypadku wydania Uczestnikowi Programu Towaru na podstawie Katalogu 1, wydanie będzie miało charakter nieodpłatny, przy czym koszt nabycia takiego Towaru będzie zwracany Państwu przez Sponsora w wartości brutto. Zwrot ceny następować będzie w oparciu o koszt zakupu Towarów przez Państwa, co wynikać będzie z postanowień umowy wiążącej Państwa ze Sponsorem.
W tej sprawie art. 32 ustawy nie będzie miał zastosowania, ponieważ między Państwem a Sponsorem nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT. Również między Państwem a Uczestnikami Programu nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy.
W przypadku dokonania przez Państwa dostawy Towarów na rzecz Uczestnika Programu w ramach Katalogu 1 dochodzi do wydania Towaru na rzecz Uczestnika Programu. Uczestnik Programu nie płaci Państwu za towar. Za Towar wydany Uczestnikowi Programu w ramach Katalogu 1 otrzymują Państwo w całości zapłatę od Sponsora. Koszt nabycia takiego Towaru będzie zwracany Państwu przez Sponsora w wartości brutto. Zwrot ceny następować będzie w oparciu o koszt zakupu Towarów przez Państwa, co wynikać będzie z postanowień umowy wiążącej Państwa ze Sponsorem. To że wartość Towaru jest finansowana przez osobę trzecią/ Sponsora nie ma wpływu na podstawę opodatkowania w podatku VAT.
Również w przypadku dokonania przez Państwa dostawy Towarów na rzecz Uczestnika Programu w ramach Katalogu 2, dochodzi do wydania Towaru na rzecz Uczestnika Programu, za który otrzymają Państwo częściową zapłatę od Uczestnika Programu, a pozostałą – brakującą kwotę do wartości katalogowej Towaru - od Sponsora. To że wartość Towaru jest finansowana z dwóch źródeł nie ma wpływu na podstawę opodatkowania w podatku VAT.
Z jednej strony będą Państwo świadczyć usługę obsługi programu lojalnościowego na rzecz Sponsora, z drugiej zaś będą Państwo dokonywać odpłatnej dostawy towarów na rzecz Uczestnika programu lojalnościowego.
Płatności dokonywane przez Sponsora na Państwa rzecz za towary/nagrody lojalnościowe należy uznać:
·w całości za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów Uczestnikom programu w sytuacji dokonania przez Państwa dostawy Towarów na rzecz Uczestnika Programu w ramach Katalogu 1;
·w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów Uczestnikom programu, w sytuacji dokonania przez Państwa dostawy Towarów na rzecz Uczestnika Programu w ramach Katalogu 2.
To powoduje, że w stosunku do przekazywanych nagród z Katalogu 1 i Katalogu 2, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów.
Zatem mając na uwadze treść przepisu art. 29a ust. 1, z którego wynika, że kwotą należną z tytułu sprzedaży jest całość świadczenia od nabywcy lub osoby trzeciej, należy uznać, że wynagrodzenie uzyskane od:
·Sponsora – Katalog 1 - stanowi całość świadczenia należnego z tytułu dostawy towarów/nagród na rzecz Uczestnika programu.
·Sponsora oraz Uczestnika programu – Katalog 2 - stanowi całość świadczenia należnego z tytułu dostawy towarów/nagród na rzecz Uczestnika Programu.
Tym samym, w momencie zapłaty za towar/nagrodę przez Sponsora (Katalog 1) i dopłaty za towar/nagrodę przez Sponsora do towaru/ nagrody (Katalog 2), ciężar należności na towar/nagrodę przekłada się/rozkłada się:
·na osobę trzecią, czyli Sponsora zlecającego usługę obsługi programu lojalnościowego (Katalog 1),
·na Uczestnika programu lojalnościowego oraz osobę trzecią, czyli Sponsora zlecającego usługę obsługi programu lojalnościowego (Katalog 2).
Tym samym podstawę opodatkowania:
·dla dostawy w ramach Katalogu 1 - stanowi kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od Sponsora;
·dla dostawy w ramach Katalogu 2 - stanowi kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od Sponsora oraz Uczestnika programu.
Oceniając Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i numer 2 uznałem za prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również sposobu udokumentowania - zarówno co do formy, jak i co do treści w zakresie ceny - na potrzeby podatku VAT dostawy Towarów/nagród przez Państwa na rzecz Uczestnika programu, w sytuacji, gdy:
·towar/nagroda jest nabywany bez zapłaty przez Uczestnika programu w ramach Katalogu 1,
·towar/nagroda jest nabywany z rabatem odpowiadającym wartości wykorzystanych punktów, w ramach Katalogu 2.
Wskazali Państwo, że Uczestnikami programu będą zarówno osoby fizyczne prowadzące jak i nieprowadzące działalności gospodarczej. Państwo są czynnym podatnikiem podatku VAT. Zapłata za Towary będzie dokonywana przez Uczestników Programu każdorazowo i w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej. Z dokumentacji posiadanej przez Państwa jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła dana wpłata i na czyją rzecz została dokonana. Całość sprzedaży Towarów będzie realizowana wysyłkowo. Po Państwa stronie nie powstał obowiązek rejestracji sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i na rzecz rolników ryczałtowych na kasie fiskalnej.
Żaden z towarów wymienionych w Katalogu 1 lub Katalogu 2, tj. podlegających nabyciu w ramach Programu, nie jest wymieniony w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U.2024.1902 ze zm.).
Ani wśród wydawanych (Katalog 1), ani wśród sprzedawanych Towarów (Katalog 2) nie będą się znajdować towary, które spełniają łączne następujące kryteria:
1)znajdują się w załączniku Nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług,
2)kwota należności ogółem z tytułu danej dostawy, wskazana na fakturze przekracza kwotę 15 000 zł.
Stosownie do treści art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
Zgodnie z art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy,
Faktura powinna zawierać:
1) datę wystawienia;
2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a oraz pkt 25;
5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15) kwotę należności ogółem;
W myśl art. 106i ust. 1 ustawy:
Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.
Z tych przepisów wynika, że faktury są dokumentami sformalizowanymi i muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają znaczenie dowodowe.
W celu udokumentowania wydania towarów zobowiązani są Państwo do wystawienia faktur na rzecz Uczestników programu będących podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, bowiem jak już wcześniej wskazano, wydanie towarów Uczestnikom programu organizowanego przez Państwa wypełnia znamiona dostawy towarów w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast w przypadku wydania towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym, nie mają Państwo obowiązku wystawienia faktury. Jednakże, stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, na żądanie tych klientów lub osób trzecich, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności i rolnikami ryczałtowymi, są Państwo zobowiązani wystawić fakturę dokumentującą wydanie towarów/nagród, jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar.
W przypadku wydania towarów Uczestnikom programu będącymi osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej i rolnikom ryczałtowym należy jeszcze rozpatrzyć obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, który wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).
W stanie prawnym od 1 stycznia 2025 r. obowiązują przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1902), zwanego dalej „rozporządzeniem”.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:
1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;
2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł;
Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1:
1) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.
2) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł;
Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 rozporządzenia:
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Zgodnie z poz. 41 załącznika do rozporządzenia ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących korzysta:
Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
W myśl § 4 ust. 1 pkt 1rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:
a) gazu płynnego,
b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),
f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:
– ciągników,
– pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
– samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
– pojazdów silnikowych do transportu towarów,
– pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych
– z wyłączeniem motocykli,
h) komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,
i) wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,
j) wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
k) silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
l) sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,
m) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
n) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
o) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
p) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
q) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
r) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
s) wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
t) wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
u) węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
w) towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
·dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
·dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
·z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
·przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Odnosząc się zatem do dostawy towarów/nagród z Katalogu 1 i Katalogu 2 na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych - Uczestników programu – w sytuacji, gdy dostawa towaru ma miejsce pocztą lub przesyłkami kurierskimi i zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 41 załącznika, to będzie Państwu przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do 31 grudnia 2027 r.
Podsumowując, wydając Towar/nagrodę z Katalogu 1 i Katalogu 2 w ramach organizowanego Programu lojalnościowego Uczestnikowi będącemu:
·podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą zobowiązani będą Państwo do wystawienia faktur,
·osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej bądź rolnikiem ryczałtowym – nie ma obowiązku wystawienia faktury. Jednakże, stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, będą Państwo obowiązani do wystawienia faktury dokumentującej wydanie Towarów, jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar. W sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 41 załącznika to nie będą też mieć Państwo obowiązku do 31 grudnia 2027 r. ewidencjonowania powyższej dostawy na kasie rejestrującej.
Przechodząc do ustalenia wysokości kwoty netto i podatku VAT na wystawianych fakturach należy wskazać, że w przedmiotowym przypadku podstawą opodatkowania będzie cena katalogowa towaru (bez podatku) z Katalogu 1 i Katalogu 2, gdyż zapłatę tej kwoty ostatecznie będą Państwo otrzymywać za wydany Uczestnikowi programu towar/nagrodę z Katalogu 1 i Katalogu 2. Jednocześnie w opisanej sytuacji nie ma miejsca żadne zdarzenie, które mogłoby skutkować zmniejszeniem ceny towaru będącego przedmiotem dostawy na rzecz Uczestnika programu. Dlatego też cena katalogowa (bez podatku) danego towaru stanowiąca podstawę opodatkowania dokonanej dostawy stanowi cenę jednostkową netto tego towaru, która winna być ujęta na fakturze.
Należy jednakże zaznaczyć, że przepis art. 106e ustawy o VAT określa obligatoryjne elementy jakie musi zawierać faktura. Do elementów tych należą m.in. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto). Nie ma przy tym przeszkód aby na fakturze zawarte były również inne niż wymienione w ww. przepisie informacje/dane (np. wynikające ze specyfiki działalności podatnika lub uzgodnione pomiędzy stronami transakcji), pod warunkiem jednak, że nie zakłóca to czytelności faktury. Faktury wystawione dla Uczestników obejmujące całą wartość (kwota netto i podatek VAT) sprzedanego towaru/nagrody z Katalogu 1 i Katalogu 2, obok obligatoryjnych elementów wymienionych w art. 106e ust. 1 ustawy o VAT mogą zatem zawierać również inne dane. np. informacje dot. zapłaty należności przez osobę trzecią, tj. przez Sponsora programu lojalnościowego.
Zatem, faktura wystawiona przez Państwa na rzecz Uczestnika programu powinna zawierać całą cenę katalogową towaru/nagrody z Katalogu 1 i Katalogu 2, z ewentualnym uwzględnieniem adnotacji na fakturze, w jakiej części zapłata pochodzi bezpośrednio od Uczestnika programu a w jakiej części/całości zapłata jest finansowana przez Sponsora.
Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych nr 3 i nr 4 uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
