
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 lipca 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem, przy czym jako przeważający przedmiot tej działalności Wnioskodawca zgłosił: działalność (…).
Wnioskodawca zamierza nabyć do celów prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy hybrydowy, to jest taki, który będzie napędzany głównie energią elektryczną, natomiast napęd spalinowy związany z zakupem paliw będzie miał charakter pomocniczy, czy nawet awaryjny, wykorzystywany będzie tylko w przypadku obiektywnej niemożliwości korzystania z napędu elektrycznego w określonym czasie.
Wnioskodawca zamierza przedmiotowy pojazd wykorzystywać wyłącznie do celów służbowych i dokonywać w związku z tym 100 % odliczeń podatku od towarów i usług w przypadku zarówno samego zakupu tego pojazdu jak i zakupu towarów i usług związanych z jego eksploatacją (paliwa będzie to z oczywistych powodów dotyczyć sporadycznie). W związku z tym dokona w stosownym terminie zgłoszenia przedmiotowego samochodu do właściwego urzędu skarbowego oraz będzie prowadzić stosowną ewidencję przebiegu pojazdu. Jednocześnie Wnioskodawca nie zamierza przedmiotowego pojazdu traktować jako towaru handlowego, tzn. nabyć go w celu odsprzedaży, jak i nie zamierza oddać go w najem, dzierżawę lub zawrzeć umowę o podobnym charakterze.
W piśmie uzupełniającym z 22 lipca 2025 r. wskazali Państwo, że:
1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (samochodu hybrydowego), który spółka zamierza kupić, będzie wynosić poniżej 3, 5 tony.
2. Opisany samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą i wykluczone będzie wykorzystywanie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Samochód ten nie będzie wykorzystywany do celów osobistych zarządu ani do osobistych celów pracowników.
3. Spółka zatrudnia co prawda pracowników, ale ewentualne wykorzystanie przedmiotowego samochodu przez któregokolwiek z nich będzie dotyczyć wyłącznie celów działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.
4. Przedmiotowy samochód będzie parkowany po zakończeniu pracy na parkingu firmowym przy siedzibie spółki.
5. Użytkownik przedmiotowego samochodu, to jest członek Zarządu lub pracownik nie będzie miał dowolności wyboru w zakresie jego parkowania po zakończeniu pracy, gdyż będzie mógł go parkować wyłącznie w miejscu określonym w pkt. 4 niniejszej odpowiedzi na wezwanie.
6. Generalnie stacja ładowania elektrycznego samochodu będzie zamontowana w siedzibie spółki a nie będzie on ładowany w miejscu zamieszkania członków zarządu spółki ani w miejscu zamieszkania pracowników; może się natomiast zdarzyć, jak to opisano bezpośrednio w samym wniosku, iż ładowanie samochodu nastąpi - zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych - przy wykorzystaniu instalacji osób trzecich, na zasadzie wyświadczenia przez nich pomocy w sposób zwyczajowo grzecznościowy lub w miejscach przystosowanych do ładowania pojazdów.
7. Spółka wykluczy możliwość pobrania samochodów po godzinach funkcjonowania firmy, chyba że członek Zarządu lub pracownik będzie w podróży służbowej także w godzinach wykraczających poza przyjęte przez spółkę godziny funkcjonowania, ale może nastąpić to wyłącznie w ramach godzin, w których taka podróż służbowa będzie się odbywać.
8. Miejsce zamieszkania członków Zarządu a także pracowników jest inne niż miejsce siedziby Wnioskodawcy (spółki).
9. Co prawda regulamin korzystania z pojazdu nie jest ustawowym warunkiem korzystania z 100% odliczeń VAT przy zachowaniu określonych ustawowo warunków, niemniej jednak Wnioskodawca zauważa celowość sporządzenia i wprowadzenia takiego regulaminu, w kilku celach, np. uniknięcia pobrania samochodów przez pracownika do celów prywatnych (kwestie ujęte w pkt. 3, 7), ściśle określone miejsce parkowania (pkt. 4, 5), ewentualne następstwa naruszenia postanowień zawartych w powyższych kwestiach itd. Sankcyjny charakter skutków ewentualnych naruszeń regulaminu, w tym zwłaszcza użycia przedmiotowego samochodu do celów innych niż służbowe, niewłaściwego, tzn. w miejscu innym niż parking firmowy przy siedzibie spółki, parkowania tego samochodu mieć będzie na celu zabezpieczenie spółki przed niewłaściwym korzystaniem z niego zarówno przez pracowników jak i członków Zarządu.
10. Ewidencja przebiegu pojazdu prowadzona dla samochodu hybrydowego będzie prowadzona w sposób spełniający wymogi określone w art. 86 a ust. 6 ustawy VAT i zawierała wszystkie elementy wymienione w art. 86 a ust. 7 tej ustawy (t. j. z 2025 r. Dz. U. poz. 775).
Ponadto osoby korzystające lub mogące potencjalnie korzystać z przedmiotowego samochodu zostaną zapoznane z zasadami jego korzystania, regulaminem, o którym mowa w pkt. 9, że szczególnym wskazaniem na zakazy używania tego samochodu do celów prywatnych i parkowania w miejscu innym niż określone w pkt. 4 niniejszego pisma.
W ocenie Zarządu kwestie wskazane w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku o interpretację indywidualną odnośnie skutków podatkowych rozliczania samochodu hybrydowego zgłoszonego jako służący wyłącznie do celów prowadzonej przez spółkę (Wnioskodawcę) działalności opodatkowanej VAT w powyższym oświadczeniu (pkt. 1 - 10) zostały wyjaśnione w sposób wyczerpujący i zgodny z treścią tego wezwania.
Pytania oznaczone jak we wniosku
1. Czy hybrydowy sposób wykorzystania samochodu osobowego zgłoszonego do VAT - 26 wyłącza obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu tego samochodu?
2. Czy okoliczność, że napęd samochodu jw. dotyczyć będzie w znacznej większości ładowania energią elektryczną, a sporadycznie tylko napęd ten będzie spalinowy, zatem Wnioskodawca obiektywnie nie będzie miał możliwości powiązania przebiegu pojazdu z kosztami zakupu, wyklucza możliwość odliczania 100% podatku od towarów i usług zarówno przy samym zakupie jak i przy jego eksploatacji?
Państwa stanowisko w sprawie
W odpowiedzi na pytanie 1 Wnioskodawca uważa, że hybrydowy charakter samochodu osobowego, który zamierza nabyć, to jest okoliczność, iż samochód będzie eksploatowany głównie na napęd elektryczny a tylko uzupełniająco na napęd spalinowy, nie zwalnia go w przypadku zakwalifikowania jako służącego wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu tego pojazdu. Stanowisko to uzasadnia z uwzględnieniem przepisów prawa podatkowego w następujący sposób:
Wychodząc od słownika pojęć zawartego w art. 2 ustawy VAT należy stwierdzić, że zgodnie z pkt 34 tego artykułu przez pojazdy samochodowe „rozumie się (...) pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3, 5 tony”, co prowadzi do wniosku, iż ustawodawca samochodów hybrydowych nie potraktował odmiennie od innych samochodów osobowych. Co do zasady, to w przypadku samochodów osobowych, a więc i hybrydowych, ustawa VAT nakłada zgodnie z art. 86 a ust. 1 ograniczenie odliczenia podatku od towarów i usług, dalej jako "podatku VAT" do 50% tego podatku dotyczącego nabywanych towarów lub usług. Ograniczenie to nie występuje jednak w kilku przypadkach, a jeden z nich ma według zamiaru dotyczyć sytuacji Wnioskodawcy, zgodnie bowiem z art. 86 a ust. 3 pkt. 1 ustawy VAT powyższe ograniczenie nie dotyczy przypadku "gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika" i tak właśnie Wnioskodawca zamierza wykorzystywać nabywany samochód hybrydowy, a skoro mowa jest w powołanym przepisie o „pojazdach samochodowych” to zgodnie z definicją z art. 2 pkt. 34 ustawy VAT wykorzystywanie samochodu wyłącznie do działalności gospodarczej może dotyczyć także samochodu hybrydowego.
Z dalszych przepisów ustawy VAT wynika, że takie wykorzystywanie uwarunkowane jest: obowiązkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu zakwalifikowanego przez podatnika podatku VAT jako służącego wyłącznie działalności gospodarczej (art. 86 a ust. 4 pkt. 1 ustawy VAT) oraz obowiązkiem zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o pojeździe objętym obowiązkiem prowadzenia w/w ewidencji w stosownym terminie (art. 86 a ust. 12 ustawy VAT).
Obowiązki te zdaniem Wnioskodawcy będą dotyczyć również samochodu hybrydowego, jako jednego z typów pojazdu samochodowego, których powołane przepisy ustawy VAT dotyczą. Także analiza przepisów wyłączających obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu (art. 86 a ust. 5 ustawy VAT) nie wskazuje na to, by samochód hybrydowy był traktowany w szczególny sposób, gdyż chodzi w tych wyłączeniach o sposób zagospodarowania pojazdu (np. oddanie w odpłatne używanie) a nie o rodzaj pojazdu zależny od napędu. Z kolei zakres wyłączeń od obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu w zależności od rodzaju pojazdu (art. 86 a ust. 3 pkt. 1 lit. b, art. 86 a ust. 9 ustawy VAT) także nie obejmuje pojazdu samochodowego ze względu na jego hybrydowy charakter.
Reasumując: nie ma żadnej podstawy prawnej, która ze względu na zamierzoną przez Wnioskodawcę kwalifikację pojazdu hybrydowego do pojazdów służących wyłącznie działalności gospodarczej zwalniałaby go z prowadzenia ewidencji przebiegu tego pojazdu. Zatem Wnioskodawca będzie mógł ten pojazd samochodowy rozliczać jako służący wyłącznie działalności gospodarczej wyłącznie wtedy, gdy dokona jego zgłoszenia VAT - 26 do właściwego urzędu skarbowego w stosownym terminie i będzie prowadzić dla niego ewidencję przebiegu pojazdu.
Ad. 2 Wnioskodawca, który zgodnie ze swoim stanowiskiem wyrażonym odnośnie pytania 1, to jest obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu dla samochodu hybrydowego, jednocześnie twierdzi, że brak ścisłego powiązania nabywanych do eksploatacji tego pojazdu towarów, a zwłaszcza paliwa, nie wyłącza jego prawa do rozliczania go jako wykorzystywanego wyłącznie do celów działalności gospodarczej, zarówno w przypadku samego zakupu pojazdu jak i dalszej jego eksploatacji.
Uzasadnienie faktyczne i prawne powyższego stanowiska jest następujące: z przyczyn obiektywnych (uzasadnienie faktyczne) nie jest możliwe ścisłe powiązanie nabywanego paliwa z wynikającym z kilometrówki przebiegiem pojazdu. Po pierwsze dlatego, iż nabywane paliwo dotyczące napędu spalinowego nie jest głównym materiałem do eksploatacji samochodu hybrydowego, bo jest nim zużywana do napędu energia elektryczna, której zużycia również nie da się obiektywnie powiązać z ilością przejechanych kilometrów, z jednej strony zużywanie energii w ramach jednego źródła zasilania dotyczy w przypadku Wnioskodawcy czy jakiegokolwiek innego użytkownika wielu urządzeń a nie tylko ładowania samochodu hybrydowego, z drugiej strony nawet konkretny użytkownik pojazdu hybrydowego może korzystać nie z własnego źródła zasilania ale np. z pomocy innej osoby w tym zakresie w razie takiej potrzeby czy nawet konieczności.
Kolejnym czynnikiem komplikującym powiązanie przebiegu pojazdu z rozliczaniem zużycia materiałów do napędu tego pojazdu jest czynnik samoładowania się pojazdu w trakcie jazdy, co polega na tym, że ruch samochodu podczas jazdy powoduje ładowanie się jego baterii - oczywiście i w tym przypadku pomiar poboru energii jest wykluczony. Reasumując nie ma obiektywnie realnej możliwości, by w przypadku eksploatacji samochodu hybrydowego możliwe było zweryfikowanie przejechanych tym samochodem kilometrów poprzez dokumenty nabywania materiałów do jego napędu: napęd bowiem jest obsługiwany na wiele sposobów: zakup paliwa, energia z własnych źródeł bez możliwości jej pomiaru, energia z obcych źródeł np. na zasadzie użyczenia przez inne osoby a nawet samoładowanie się w wyniku ruchu pojazdu. Ta obiektywna niemożność weryfikacji skutkuje w przekonaniu Wnioskodawcy uprawnioną tezą, iż dokumentacja w ww. zakresie nie wyłącza jego prawa do rozliczania samochodu hybrydowego jako służącego wyłącznie działalności gospodarczej.
Z kolei argumentem stanowiącym uzasadnienie prawne rozliczania „hybrydy” jako pojazdu służącego wyłącznie działalności gospodarczej niezależnie od dokumentów zakupu w tym zakresie jest określenie przez ustawodawcę elementów ewidencji przebiegu pojazdu („kilometrówki”) zawarte w art. 86 a ust. 7 ustawy VAT, zgodnie z którym ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:
1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego,
2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji,
3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji,
4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
a) kolejny numer wpisu,
b) datę i cel wyjazdu,
c) opis trasy (skąd - dokąd),
d) liczbę przejechanych kilometrów,
e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.
Zakres ten podając wyczerpująco (brak jest sformułowań typu: na przykład, w szczególności etc.) elementy ewidencji przebiegu pojazdu w ogóle nie zawiera danych z faktur zakupu materiałów eksploatacyjnych i w żaden sposób nie wiąże elementów kilometrówki z takimi danymi. Co prawda pewnym uregulowaniem szczególnym w stosunku do przepisu art. 86 a ust. 7 pkt. 4 jest art. 86a ust. 8 dotyczący wskazania określonych danych w przypadku gdy stosowny pojazd został udostępniony osobie innej niż pracownik podatnika, ale i w takim przypadku nie ma w tych danych takich, które wynikają z faktur zakupu materiałów eksploatacyjnych takiego pojazdu.
Reasumując: zarówno uzasadnienie faktyczne jak i przepisy prawa podatkowego uprawniają stanowisko Wnioskodawcy, że brak ścisłego powiązania dowodów zakupu materiałów nabywanych do samochodu hybrydowego z prowadzoną dla tego samochodu ewidencją przebiegu pojazdu („kilometrówką”) nie wyłącza kwalifikacji i rozliczania tego samochodu jako służącego wyłącznie do celów działalności, o ile tylko ewidencja ta jest prowadzona prawidłowo pod względem formalnym i merytorycznym (zgodnym ze stanem rzeczywistym) a samochód został zgłoszony do VAT - 26.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 775), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.
Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:
1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;
2) należnego z tytułu:
a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;
4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.
Zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych - rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:
Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.
Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.
Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.
Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.
W świetle art. 86a ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Według art. 86a ust. 4 ustawy:
Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy:
Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:
1) przeznaczonych wyłącznie do:
a) odprzedaży,
b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze
- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;
2) w odniesieniu do których:
a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.
Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane choćby przejściowo - do innych celów (np. użytek prywatny, jazda próbna, użytek służbowy podatnika).
Zatem w odniesieniu do pojazdu, który jest przeznaczony np. do odprzedaży lub do najmu, dzierżawy, ale jest wykorzystywany przez podatnika także do innych celów nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy:
Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.
W myśl art. 86a ust. 7 ustawy:
Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:
1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
a) kolejny numer wpisu,
b) datę i cel wyjazdu,
c) opis trasy (skąd - dokąd),
d) liczbę przejechanych kilometrów,
e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji (art. 86a ust. 7).
W art. 86a ust. 12 ustawy wskazano, że:
Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3. (art. 86a ust. 12 ustawy).
Mając na uwadze treść cytowanych przepisów, należy stwierdzić, że z regulacji art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.
Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.
Jednakże w art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.
Zgodnie z tym przepisem (art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c), warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży oraz oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ustawy ma zastosowanie, jeżeli odprzedaż i najem tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.
Trzeba jednak tu zauważyć, że użycie wyrazu „wyłącznie” w wyżej cytowanych przepisach wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane - choćby przejściowo - do innych celów.
Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo nabyć do celów prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy hybrydowy, to jest taki, który będzie napędzany głównie energią elektryczną, natomiast napęd spalinowy związany z zakupem paliw będzie miał charakter pomocniczy, czy nawet awaryjny, wykorzystywany będzie tylko w przypadku obiektywnej niemożliwości korzystania z napędu elektrycznego w określonym czasie.
Zamierzają Państwo przedmiotowy pojazd wykorzystywać wyłącznie do celów służbowych i dokonywać w związku z tym 100 % odliczeń podatku od towarów i usług w przypadku zarówno samego zakupu tego pojazdu jak i zakupu towarów i usług związanych z jego eksploatacją (paliwa będzie to z oczywistych powodów dotyczyć sporadycznie).
Państwa wątpliwości, objęte pytaniem nr 1, dotyczą kwestii czy hybrydowy sposób wykorzystania samochodu osobowego zgłoszonego do VAT - 26 wyłącza obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu tego samochodu.
Mając na uwadze treść cytowanych przepisów, oraz Państwa wątpliwości objęte zakresem pytania nr 1, należy wyjaśnić, że z wyżej cytowanych przepisów wynika, co do zasady, że w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza:
- w ustalonych przez niego zasadach używania tego pojazdu, które muszą wykluczać jego użycie do celów prywatnych. Zazwyczaj ma to formę regulaminu użytkowania, który zabrania wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności podatnika i sposobu używania pojazdu dla tych celów. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tego pojazdu.
- wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tego pojazdu ewidencją przebiegu pojazdu. Prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać elementy wymienione w art. 86a ust. 7 ustawy. Zapisy wykonane w ewidencji przebiegu pojazdu z punktu widzenia potwierdzenia wykorzystania pojazdu do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej podatnika - nie powinny wzbudzać wątpliwości.
Natomiast powołany przepis art. 86a ust. 5 ustawy o VAT wskazuje ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.
Do sytuacji wykluczających obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu jest wskazane wykonywanie działalności gospodarczej polegającej na:
- przeznaczeniu samochodu wyłącznie do odprzedaży,
- przeznaczeniu samochodu wyłącznie do sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
- przeznaczeniu samochodu wyłącznie oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.
Z przedstawionego opisu sprawy nie wynika, iż samochód osobowy o napędzie hybrydowym, o którym mowa we wniosku, miałby być wykorzystywany ww. sposób.
Wobec tego będą Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, który to wymóg wynika z przepisu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy, gdyż w omawianej sprawie nie znajdzie zastosowanie art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy, wyłączający warunek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.
Tym samym Państwa stanowisko, w kwestii objętej pytaniem nr 1, zgodnie z którym hybrydowy charakter samochodu osobowego, który zamierzają Państwo nabyć, to jest okoliczność, iż samochód będzie eksploatowany głównie na napęd elektryczny a tylko uzupełniająco na napęd spalinowy, nie zwalnia go w przypadku zakwalifikowania jako służącego wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu tego pojazdu - jest prawidłowe.
Ponadto Państwa wątpliwości, objęte pytaniem nr 2, dotyczą kwestii czy okoliczność, że napęd samochodu jw. dotyczyć będzie w znacznej większości ładowania energią elektryczną, a sporadycznie tylko napęd ten będzie spalinowy, zatem Wnioskodawca obiektywnie nie będzie miał możliwości powiązania przebiegu pojazdu z kosztami zakupu, wyklucza możliwość odliczania 100% podatku od towarów i usług zarówno przy samym zakupie jak i przy jego eksploatacji.
Odnosząc się do podanych we wniosku informacji tzn. cyt. „Wnioskodawca zamierza nabyć do celów prowadzonej działalności gospodarczej samochód osobowy hybrydowy, to jest taki, który będzie napędzany głównie energią elektryczną, natomiast napęd spalinowy związany z zakupem paliw będzie miał charakter pomocniczy, czy nawet awaryjny, wykorzystywany będzie tylko w przypadku obiektywnej niemożliwości korzystania z napędu elektrycznego w określonym czasie” oraz Państwa wątpliwości należy wyjaśnić, że obecnie obowiązujące przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w związku z faktem zakupu i użytkowania do działalności gospodarczej samochodów elektrycznych czy samochodów napędzanych w sposób hybrydowy - nie traktują tego rodzaju pojazdów w innych sposób oraz nie przewidują dla takich pojazdów żadnych preferencji podatkowych. Tym samym zasady dotyczące wykorzystania takich samochodów do działalności gospodarczej są identyczne jak przepisy w zakresie używania pojazdów spalinowych.
Mając zatem na uwadze Państwa wątpliwości, objęte pytaniem nr 2, należy wyjaśnić, że w przedmiotowej sprawie istotne są zwłaszcza przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści tych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów lub wydatkami eksploatacyjnymi tych pojazdów w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.
Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Co do zasady w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.
Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z interpretacją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN przez pojęcie „wyłącznie” należy rozumieć „tylko” oraz „jedynie”. Przy definiowaniu słowa „wyłącznie” mogą być również pomocne synonimy tego słowa, wśród których wskazuje się: absolutnie; bezwzględnie; całkowicie; jedynie; tylko; zupełnie.
Zatem możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach, dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi dotyczy tylko tych pojazdów, które przeznaczone są jedynie do wykonywania czynności służbowych, tym samym nie są wykorzystywane, choćby przejściowo, w inny sposób.
Dla celów pełnego odliczania VAT fakt wykorzystywania pojazdów wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.
W tym miejscu wskazać należy, że przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić w przedsiębiorstwie wyeliminowanie użytku prywatnego używanych w nim pojazdów samochodowych dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tych pojazdów.
Analiza przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz przywołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że przewidywany przez Państwa sposób użytkowania samochodu osobowego (napędzanego w sposób hybrydowy), o którym mowa we wniosku, określony w regulaminie, będzie wykluczać użycie tego samochodu do celów innych niż Państwa działalność gospodarcza.
Powyższą tezę potwierdzają okoliczności, że przedmiotowy samochód, jak Państwo wyjaśnili nie będzie wykorzystywany do celów osobistych zarządu ani do osobistych celów pracowników. Przedmiotowy samochód będzie parkowany po zakończeniu pracy na parkingu firmowym przy siedzibie spółki. Spółka zatrudnia co prawda pracowników, ale ewentualne wykorzystanie przedmiotowego samochodu przez któregokolwiek z nich będzie dotyczyć wyłącznie celów działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Wskazali Państwo, że użytkownik przedmiotowego samochodu, to jest członek Zarządu lub pracownik nie będzie miał dowolności wyboru w zakresie jego parkowania po zakończeniu pracy, gdyż będzie mógł go parkować wyłącznie na parkingu firmowym.
Generalnie stacja ładowania elektrycznego samochodu będzie zamontowana w siedzibie spółki a nie będzie on ładowany w miejscu zamieszkania członków zarządu spółki ani w miejscu zamieszkania pracowników; może się natomiast zdarzyć, jak to opisano bezpośrednio w samym wniosku, iż ładowanie samochodu nastąpi - zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych - przy wykorzystaniu instalacji osób trzecich, na zasadzie wyświadczenia przez nich pomocy w sposób zwyczajowo grzecznościowy lub w miejscach przystosowanych do ładowania pojazdów.
Wyjaśnili Państwo, że wykluczają możliwość pobrania samochodów po godzinach funkcjonowania firmy, chyba że członek Zarządu lub pracownik będzie w podróży służbowej także w godzinach wykraczających poza przyjęte przez spółkę godziny funkcjonowania, ale może nastąpić to wyłącznie w ramach godzin, w których taka podróż służbowa będzie się odbywać.
Potwierdzają Państwo, że miejsce zamieszkania członków Zarządu a także pracowników jest inne niż miejsce siedziby Spółki. Jak Państwo wyjaśnili - zauważają Państwo celowość sporządzenia i wprowadzenia regulaminu używania pojazdu, np. w celu uniknięcia pobrania samochodu przez pracownika do celów prywatnych, w celu określenia ścisłego miejsca parkowania, w celu ewentualnego następstwa naruszenia postanowień zawartych w powyższych kwestiach itd. Sankcyjny charakter skutków ewentualnych naruszeń regulaminu, w tym zwłaszcza użycia przedmiotowego samochodu do celów innych niż służbowe, niewłaściwego, tzn. w miejscu innym niż parking firmowy przy siedzibie spółki, parkowania tego samochodu mieć będzie na celu zabezpieczenie spółki przed niewłaściwym korzystaniem z niego zarówno przez pracowników jak i członków Zarządu.
Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz przedstawiony sposób użytkowania samochodu osobowego (o napędzie hybrydowym) należy uznać, że przedmiotowy samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do prowadzenia Państwa działalności gospodarczej. Bowiem wprowadzenie przez Państwa regulaminu wykorzystania samochodu oraz prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu powinno pozwalać na stwierdzenie, że zostaną stworzone przez Państwa stosowne procedury użytkowania tego pojazdu, które będą wykluczać potencjalne użycie tego pojazdu do celów innych niż działalność gospodarcza np. do celów prywatnych członków zarządu lub osób zatrudnionych w Państwa spółce. Podjęte przez Państwa działania, będą miały na celu wykluczenie użycia samochodu służbowego do celów innych niż działalność gospodarcza np. parkowanie wyłącznie na parkingu firmowym, zamontowanie stacji ładowania elektrycznego samochodu w siedzibie spółki, wprowadzenie regulaminu korzystania z tego samochodu oraz uwzględnienie w tym regulaminie - sankcyjnego charakteru skutków ewentualnych naruszeń regulaminu. Zatem powyższe pozwala stwierdzić, że zostaną wyeliminowane czynniki umożliwiające wykorzystanie tego pojazdu do celów prywatnych, tj. do celów innych niż działalność gospodarcza.
Biorąc pod uwagę całokształt przedstawionych okoliczności, należy stwierdzić, że samochód osobowy (o napędzie hybrydowym) będzie wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy, tym samym, będą Państwo mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę 100% podatku naliczonego, od zakupu i wydatków związanych z tym pojazdem samochodowym.
Tym samym Państwa stanowisko, w kwestii objętej pytaniem nr 2, zgodnie z którym zarówno uzasadnienie faktyczne jak i przepisy prawa podatkowego uprawniają stanowisko Wnioskodawcy, że brak ścisłego powiązania dowodów zakupu materiałów nabywanych do samochodu hybrydowego z prowadzoną dla tego samochodu ewidencją przebiegu pojazdu („kilometrówką”) nie wyłącza kwalifikacji i rozliczania tego samochodu jako służącego wyłącznie do celów działalności, o ile tylko ewidencja ta jest prowadzona prawidłowo pod względem formalnym i merytorycznym (zgodnym ze stanem rzeczywistym) a samochód został zgłoszony do VAT - 26 - jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Dodatkowo należy odnieść się do Państwa stwierdzenia cyt. „Co prawda regulamin korzystania z pojazdu nie jest ustawowym warunkiem korzystania z 100% odliczeń VAT przy zachowaniu określonych ustawowo warunków (...)”.
Należy wyjaśnić, że z przepisu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że ustawodawca wprost nakazuje wprowadzenie zasad używania tego pojazdu, z których będzie wynikać, że przedmiotowy pojazd jest wykorzystywany przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Natomiast najlepszym sposobem na ustalenie takich zasad będzie np. sporządzenie pisemnego regulaminu używania pojazdu. Zatem Państwa stwierdzenie jest nieprawidłowe.
Jednakże z uwagi na fakt, że Państwo zamierzają wprowadzić regulamin używania tego pojazdu, powyższe stwierdzenie pozostaje bez wpływu na podjęte rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
