
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie dostawy towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niezarejestrowanych do podatku VAT na terenie krajów UE, tj. Węgier i Rumunii. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 1 sierpnia 2025 r. (wpływ 1 sierpnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce (PKD 47.91 Z - sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet). Poza Polską sprzedaje Pan również w Państwach Członkowskich UE tj. Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia gdzie Pana klientami są osoby fizyczne.
W Czechach i Słowacji udało się Panu zarejestrować do VAT. W związku z tym deklarację w zakresie podatku od wartości dodanej wynikającą z obrotu wygenerowanego na terytorium Czech oraz Słowacji składa Pan do Czeskiego i Słowackiego Urzędu Skarbowego i tam też uiszcza Pan swoje zobowiązania w tym zakresie według zagranicznych stawek VAT przypadających na poszczególny kraj.
Na tą chwilę w Węgrzech i Rumuni niestety nie udało się Panu zarejestrować do VAT-u. W związku z tym VAT od obrotu wygenerowanego na terytorium Węgier i Rumuni płaci Pan w Polsce do polskiego Urzędu Skarbowego z krajową stawką VAT 23% przypisaną dla Pana działalności.
Zaznacza Pan, że przekroczył już wartość 10 000 euro od obrotów zagranicznych.
W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan następujących odpowiedzi:
1)jakie konkretnie towary są przedmiotem dostawy z terytorium Rumunii, a jakie z terytorium Węgier - proszę opisać okoliczności sprawy;
odpowiedział Pan, że przedmiotem dostawy są torebki damskie zarówno dla klientów będących na terytorium Węgier jak i Rumunii.
2)czy towary będące przedmiotem sprzedaży są sprzedawane z terytorium Polski do nabywców z terytorium Węgier lub Rumunii; czy są zaś sprzedawane z terytorium Węgier lub Rumunii; należy dokładnie opisać przebieg transakcji, tj. wskazać skąd, z jakiego państwa do jakiego państwa, dokonuje się transportu towarów na rzecz osób fizycznych;
odpowiedział Pan, że towary będące przedmiotem sprzedaży tj. torebki damskie są sprzedawane z terytorium Polski do nabywców będących na terytorium Węgier albo Rumunii.
Torebki damskie nie są sprzedawane z terytorium Węgier ani Rumunii.
Klient (osoba fizyczna) dokonuje zakupu towaru poprzez stronę internetową, następnie zamówienie jest kompletowane i wysyłane firmą kurierską bezpośrednio z Polski do klienta końcowego będącego na terytorium Węgier albo Rumunii w zależności z jakiego kraju/na jaki adres jest zamówienie.
3)jeżeli towary są transportowane z terytorium Węgier lub Rumunii to proszę wskazać czy towary w wyniku dostawy są wysyłane lub transportowane z terytorium Węgier i z Rumunii do innego państwa członkowskiego (należy wskazać do jakiego państwa/państw); czy raczej na terytorium Węgier i Rumunii dokonuje Pan dostaw lokalnych na rzecz konkretnych osób fizycznych;
odpowiedział Pan, że towary nie są transportowane z terytorium Węgier ani Rumunii.
4)czy posiada Pan siedzibę działalności gospodarczej/stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego (Polski); jeśli nie to na terytorium jakich państw posiada Pan stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej;
odpowiedział Pan, że siedzibę/stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej posiada Pan tylko na terytorium Polski.
5)czy jest Pan zarejestrowany do procedury szczególnej dotyczącej sprzedaży towarów na odległość VAT-OSS, jeżeli tak to proszę wskazać od kiedy i gdzie;
odpowiedział Pan, że nie jest Pan zarejestrowany do procedury szczególnej dotyczącej sprzedaży towarów na odległość VAT-OSS.
6)gdzie, w jakim kraju Pana nabywcy (nieprowadzący działalności gospodarczej) mają miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu;
odpowiedział Pan, że Pana nabywcy (nieprowadzący działalności gospodarczej) mają miejsce zamieszkania lub po prostu pobytu na terytorium Węgier (dla zamówień wysyłanych z Polski do Węgier) oraz w Rumuni (dla zamówień wysyłanych z Polski do Rumunii).
7)czy towary są transportowane lub wysyłane przez Pana lub na Pana rzecz;
odpowiedział Pan, że towary wysyła Pan z Polski poprzez firmę kurierską bezpośrednio do klienta końcowego przebywającego na terytorium Węgier albo Rumunii. Po prostu wysyła Pan towar kurierem na dane adresowe, które są odnotowane przy danym zamówieniu.
8)czy uczestniczy Pan pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, tj. proszę wskazać czy np.:
- zleca Pan transport lub wysyłkę osobie trzeciej, która dostarcza towary do nabywcy;
- ponosi Pan całkowitą lub częściową odpowiedzialność za dostarczany przez osobę trzecią towarów do nabywców;
- podejmuje/wykonuje Pan inne czynności/działania w związku z transportem towarów (proszę wskazać jakie są to czynności);
odpowiedział Pan, że dla klientów kupujących towar z wysyłką na terytorium Węgier oraz Rumunii nie uczestniczy Pan pośrednio w transporcie tzn. nie zlecam transportu/wysyłki osobie trzeciej, która dostarczałby towar nabywcy. Pracownik kompletuję zamówienie i wysyła towar firmą kurierską pod wskazany adres z zamówienia.
Pytanie
Jak i gdzie powinien Pan rozliczać podatek VAT od obrotów na Węgrzech i Rumunii w opisanej sytuacji?
Pana stanowisko w sprawie
W związku z rejestracją VAT w Czechach i Słowacji deklarację wynikającą od obrotów na terytorium Czech i Słowacji składa/płaci Pan do czeskiego i słowackiego Urzędu Skarbowego według zagranicznych stawek podatku od wartości dodanej przypadających na te kraje.
Z racji braku rejestracji VAT w Węgrzech i Rumunii podatek VAT od obrotów na terytorium Węgier i Rumuni płaci Pan do polskiego Urzędu Skarbowego ze stawką krajową 23%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z regulacji tej wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1, 3 i 4 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 22a ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (dalej: WSTO) rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:
a)podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
b)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub
c)podmiotem niebędącym podatnikiem
- pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.
Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.
W myśl art. 22 ust. 1a ustawy:
Przepisów ust. 1 pkt 1a-1c nie stosuje się do towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1:
1)podlegających opodatkowaniu podatkiem na zasadach określonych w art. 120 ust. 4 i 5;
2)podlegających opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w państwie członkowskim rozpoczęcia transportu lub wysyłki na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5;
3)będących przedmiotem dostawy na aukcji (licytacji) w państwie członkowskim rozpoczęcia transportu lub wysyłki, jeżeli ich dostawa jest dokonywana przez organizatora aukcji (licytacji) oraz do dostawy tej zastosowano szczególne zasady opodatkowania podatkiem od wartości dodanej obowiązujące w państwie członkowskim rozpoczęcia transportu lub wysyłki, stosowane do dostaw towarów dokonywanych przez organizatora aukcji (licytacji), wyłączające uznanie dostawy towarów za czynność odpowiadającą wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.
Stosownie do art. 22a ust. 1 ustawy:
Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a nie ma zastosowania, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;
2) towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;
3) suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.
Zgodnie z art. 22a ust. 7 ustawy:
Warunkiem uznania dostawy towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość za dostawę dokonaną na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, w przypadku gdy towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, jest otrzymanie przez dostawcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Na mocy art. 22a ust. 8 ustawy:
Dowodami, o których mowa w ust. 7, są dokumenty:
1) przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przez dostawcę przewoźnikowi (spedytorowi),
2) potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju
- jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
W myśl art. 22a ust. 9 ustawy:
W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 8, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, dokumentami wskazującymi, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, mogą być również inne dokumenty otrzymywane przez dostawcę w tego rodzaju dostawie towarów, w szczególności:
1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2) dokument potwierdzający zapłatę za towar, a w przypadku gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie - inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.
Odnosząc się zaś do procedury szczególnej VAT OSS należy zauważyć, że zgodnie z art. 130a pkt 3 ustawy:
Przez procedurę unijną - rozumie się rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.
W świetle art. art. 130b ust. 1 ustawy:
Podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.
Ww. przepisy wprowadzają procedurę tzw. One Stop Shop (OSS). Procedura ta ma na celu uproszczenie obowiązków w zakresie podatku VAT nałożonych na podatników dokonujących dostaw towarów i świadczących usługi osobom niebędącym podatnikami (konsumentom) na terytorium UE, poprzez umożliwienie im:
- elektronicznej rejestracji dla celów podatku VAT w jednym państwie członkowskim;
- deklarowania i płacenia należnego podatku VAT w ramach jednej elektronicznej kwartalnej deklaracji;
- współpracy z administracją podatkową państwa członkowskiego siedziby działalności gospodarczej, nawet jeśli dokonywane dostawy/świadczenie usług mają charakter transgraniczny.
Na podstawie ww. procedury podatnicy, m.in. dokonujący WSTO, nie muszą rejestrować się do celów podatku VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których dokonywane są dostawy. Zamiast tego podatek VAT należny od tych transakcji mogą zadeklarować i zapłacić w jednym państwie członkowskim (państwie członkowskim identyfikacji) za pośrednictwem OSS.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan zarejestrowaną jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży torebek damskich prowadzonych przez domy sprzedaży wysyłkowej i Internet. Siedzibę/stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej posiada Pan tylko na terytorium Polski. W ramach działalności dokonuje Pan z terytorium Polski dostawy torebek na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zamieszkałych na terytorium m.in. Węgier lub Rumunii. Klient (osoba fizyczna) dokonuje zakupu towaru poprzez stronę internetową, następnie zamówienie jest kompletowane i wysyłane z Polski przez firmą kurierską bezpośrednio do klienta końcowego zamieszkującego na terytorium Węgier lub Rumunii. Nie jest Pan zarejestrowany do procedury szczególnej dotyczącej sprzedaży towarów na odległość VAT-OSS. Ponadto przekroczył Pan już wartość 10 000 euro od obrotów zagranicznych.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Pana wątpliwości dotyczą wskazania gdzie powinien Pan rozliczyć podatek VAT od dostawy towarów dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terenie krajów UE, tj. Węgier i Rumunii.
Jak wynika z przywołanych przepisów wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO) ma miejsce, jeżeli towary są wysyłane lub transportowane z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy oraz, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- wysyłka lub transport towaru jest dokonywana przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów (istotne znaczenie w kwestii transportu/wysyłki ma art. 5a rozporządzenia wykonawczego 282/2011, w którym wskazano, kiedy uznaje się, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez dostawcę lub na jego rzecz oraz kiedy nie uważa się towarów za wysłane lub przetransportowane przez dostawcę lub na jego rzecz),
- nabywcą towaru jest m.in. podatnik podatku od wartości dodanej lub osoba prawna niebędąca podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9 ustawy o VAT,
- dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 (tj. towarami, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz),
- dostarczane towary nie są dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi, antykami, towarami używanymi - jednak tylko wówczas, gdy podstawę opodatkowania przy sprzedaży tego typu towarów ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy o VAT.
Z opisu sprawy wynika, że dokonuje Pan sprzedaży towarów innych niż wymienione w art. 2 pkt 22a oraz art. 22 ust. 1a ustawy. Towary są transportowane z terytorium Polski do innego niż Polska kraju UE, tj. Węgier lub Rumunii. Wysyłka (transport) towarów dokonywana jest przez Pana za pośrednictwem firmy kurierskiej. Nabywcami towarów są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które nie są zarejestrowane do podatku VAT.
Tym samym, dokonywana przez Pana sprzedaż towarów na rzecz zagranicznych odbiorców nieprowadzących działalności gospodarczej, którzy nie są zarejestrowani do podatku VAT na terenie Unii Europejskiej (klienci indywidualni), tj. Węgier lub Rumunii, spełnia przesłanki dla uznania jej za wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (WSTO), w rozumieniu ww. art. 2 pkt 22a ustawy.
Odnosząc się do miejsca opodatkowania przeprowadzanych transakcji należy wskazać, że co do zasady miejscem dostawy (opodatkowania) w przypadku WSTO jest kraj, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy - czyli kraj konsumenta. Natomiast w sytuacji gdy są spełnione łącznie warunki określone w cyt. wcześniej art. 22a ust. 1 ustawy, za miejsce opodatkowania dostawy towarów uznaje się kraj rozpoczęcia wysyłki/transportu towarów.
Wskazał Pan, że posiada siedzibę/stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej tylko w Polsce Towary są transportowane (przesyłane) z Polski do innych krajów UE, tj. Węgier lub Rumunii. Jednakże z opisu sprawy wynika, że przekroczył Pan już wartość dostaw, o których mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. 10 000 euro (wyrażonej w złotych równowartości kwoty w euro - 42 000 zł).
A zatem, przekroczenie limitu kwoty 10 000 euro w związku z dokonywaną przez Pana sprzedażą, spowoduje, że nie są łącznie spełnione warunki wynikające z art. 22a ust. 1 ustawy pozwalające na opodatkowanie tej sprzedaży w Polsce.
W konsekwencji Pana sprzedaż dokonywana w ramach WSTO, stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy, podlega opodatkowaniu w państwie zakończenia wysyłki, tj. na terytorium Węgier lub Rumunii.
Przy czym należy także mieć na uwadze, że warunkiem uznania dostawy towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na odległość jest posiadanie przez Pana przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy dowodów, wskazujących, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Odnosząc się do Pana wątpliwości związanych z ustaleniem jak i gdzie należy rozliczyć podatek VAT od przedmiotowych transakcji o których mowa we wniosku należy wskazać, że skoro sprzedaż na rzecz zagranicznych podmiotów nieprowadzących działalność gospodarczą, którzy nie są zarejestrowani do podatku VAT na terenie Unii Europejskiej (klienci indywidualni) stanowi dla Pana WSTO, więc podlega opodatkowaniu właściwymi stawkami podatku VAT obowiązującymi w państwie zakończenia wysyłki, tj. Węgry lub Rumunia. W takiej sytuacji może Pan zdecydować się na rejestrację do celów podatku VAT we wszystkich państwach członkowskich zakończenia wysyłki oraz składać deklaracje VAT i płacić podatek VAT bezpośrednio w każdym z tych państw zakończenia wysyłki. Alternatywnie może Pan zdecydować się na uproszczenie i skorzystać z procedury VAT OSS. Na podstawie ww. procedury nie musi Pan rejestrować się do celów podatku VAT we wszystkich państwach członkowskich, do których dokonywane są dostawy. Zamiast tego podatek VAT należny od tych transakcji może Pan zadeklarować i zapłacić w państwie członkowskim, w którym posiada Pan siedzibę, tj. w Pana przypadku w Polsce za pośrednictwem OSS. Zauważyć również należy, że procedura VAT OSS jest całkowicie dobrowolna.
Jak Pan wskazał nie jest Pan zarejestrowany do VAT-OSS, zatem nie sposób uznać, że w takim przypadku właściwym sposobem rozliczenia transakcji WSTO dla dostawy torebek dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zamieszkałych na terytorium Węgier lub Rumunii jest zapłata podatku w polskim Urzędzie Skarbowym ze stawką właściwą obowiązującą na terytorium kraju.
Zatem Pana stanowisko, należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem. Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
