
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, w kwestii objętej pytaniem nr 2, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 lipca 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwana dalej: „Wnioskodawcą” lub „Spółką”) jest polskim rezydentem podatkowym, posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).
Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. (…). Wnioskodawca planuje realizację projektu (dalej: „Projekt”), w ramach którego będzie wytwarzał i oferował do wysyłki (...) powiązanych z nimi innych przedmiotów (dalej: „Produkty”).
W celu sfinansowania Projektu, Spółka planuje pozyskać środki finansowe w drodze kampanii Y prowadzonej na popularnej, międzynarodowej platformie X. Każda osoba zainteresowana wsparciem Projektu będzie mogła zadeklarować wpłatę określonej kwoty. W zamian za wpłatę wspierający otrzymają nagrody - zestawy tj. Produkty. Wysokość wsparcia decyduje o rodzaju nagrody, jaką otrzyma wspierający. W momencie dokonywania wpłaty wspierający wybiera rodzaj nagrody z dostępnych opcji. Konkretyzacja Produktów nastąpi ostatecznie po realizacji Projektu przed wysyłką nagród do wspierających, tj. na etapie wsparcia zainteresowani klienci wybierają rodzaj (wielkość zestawu), ale wybór konkretnych Produktów następuje po realizacji Projektu.
Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, iż wpłaty osób zainteresowanych wsparciem Projektu mają charakter warunkowy - w przypadku niepowodzenia Projektu (braku realizacji dostawy Produktów), wspierający mogą otrzymać zwrot środków (z potrąceniem prowizji serwisu X). Wszystkie wpłaty dokonywane są przez wspierających na rzecz operatora platformy Y - X. Środki od wspierających nie wpływają bezpośrednio na rachunek Spółki, lecz przekazywane są Spółce zbiorczo przez serwis X po zakończeniu kampanii, wraz z listą adresów e-mail osób, które wzięły udział w kampanii.
Na moment otrzymania tych środków Spółka nie dysponuje informacjami pozwalającymi na jednoznaczną identyfikację wspierających (nie zna ich pełnych danych osobowych, adresów ani kraju zamieszkania), tzn. wspierający podają adresy w profilu użytkownika, ale to nie są dane do wysyłki i w kampaniach Y często zdarza się, że adresy wysyłki oraz dane rozliczeniowe różnią się od tych zadeklarowanych w profilu użytkownika wspierającego.
Po zakończeniu kampanii Y na platformie X, wspierający (i tylko oni) otrzymują dostęp do platformy Y, która udostępnia narzędzie, pozwalające edytować ich wcześniejszy wybór i dodać dodatkowe elementy Produktów w ramach tzw. A.
Wspierający ma prawo wtedy zmienić również swój zakres wsparcia na mniejszy a w takim wypadku Wnioskodawca, jako organizator zbiórki, ma obowiązek zwrócić różnicę w kwocie zadeklarowanego i ostatecznego wsparcia. Po zakończeniu etapu możliwości edycji/zmiany zamówienia następuje etap ostatni - czyli potrącenie kosztów podatku i kosztów wysyłki produktu. Portal A, podobnie jak portal X, oferuje narzędzie pozwalające wspierającym zmieniać dane zamówienia (Produktów) i dostawy w stosunku do zadeklarowanego wsparcia w ramach platformy X (zmiana może nastąpić w określonym stopniu).
Zatem dopiero na tym ostatnim etapie realizacji wysyłki Produktów Wnioskodawca pozyskuje informacje umożliwiające:
- definitywne ustalenie Produktów wybranych przez wspierającego,
- jednoznaczne zidentyfikowanie kontrahenta (wspierającego),
- określenie kraju dostawy oraz
- ustalenie właściwego reżimu opodatkowania podatkiem VAT.
W momencie, gdy wspierający potwierdzą dane dostawy, Spółka przystępuje do wysyłki Produktów. Przed wysyłką wspierający zobowiązani są pokryć koszty podatku VAT i koszty wysyłki. Po dokonaniu wysyłki Produkty zostaną dostarczone wspierającym zgodnie z uprzednio dokonanym wyborem. Nie są przewidywane żadne dalsze płatności po stronie wspierających. W przypadku dostaw realizowanych na terytorium Unii Europejskiej, Spółka planuje rozliczać dostawę nagród na zasadach określonych w procedurze VAT OSS w przypadku przekroczenia ustawowych progów (10 000 euro). W przypadku dostaw poza Unię Europejską, transakcje będą miały charakter eksportu towarów i będą podlegały opodatkowaniu VAT na terytorium Polski ze stawką 0% VAT.
Wsparcie finansowe uzyskane w ramach kampanii jest zatem przeznaczone na przyszłą realizację świadczenia wzajemnego (dostawę Produktu).
Pismem z 7 lipca 2025 r. uzupełnili Państwo opis sprawy i wyjaśnili:
W opisanym we wniosku stanie faktycznym uczestniczą następujące podmioty zagraniczne:
1)(…) – wykonująca usługę na rzecz Wnioskodawcy polegającą na realizacji opisanej we wniosku zbiórki na platformie Y,
2)(…) – wykonująca usługę na rzecz Wnioskodawcy polegającą na dalszej obsłudze zbiórki na platformie Y, tzw. A, polegającej na udostępnieniu wspierającym, narzędzia pozwalającego edytować ich wcześniejszy wybór i dodać dodatkowe elementy.
Sposób działania oraz rola w przedstawionym zdarzeniu, ww. podmiotów zostały szczegółowo opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług oznaczone we wniosku nr 2
Czy otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne od operatora platformy Y (X), odpowiadające wpłatom dokonanym przez wspierających na poczet przyszłej dostawy Produktów (nagród), skutkują po stronie Wnioskodawcy powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług (VAT) już w momencie ich otrzymania, jako zaliczka na poczet przyszłej dostawy towarów?
Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2024.361 ze zm., dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1)dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2)dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
W opinii Wnioskodawcy czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dostawcą towaru a odbiorcą, a w zamian za dostawę towarów powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Co istotne, ww. świadczenie musi zostać wykonane przez działającego w tym zakresie podatnika podatku VAT. W przedmiotowym stanie faktycznym z momentem zadeklarowania wsparcia Projektu przez wspierającego czy wypłaty przez platformę Y środków na rzecz Wnioskodawcy celem realizacji Projektu, nie jest znana ostateczna kwota należności (cena sprzedaży Produktów), która może się zmieniać na wcześniejszych etapach Projektu chociażby w związku z modyfikacją zamówienia czy miejsca dostarczenia.
Należy zatem stwierdzić, że z momentem otrzymania przez Wnioskodawcę środków z platformy Y:
- nie wiadomo czy dostawa dojdzie do skutku - w przypadku, gdyby Projekt nie został zrealizowany Wnioskodawca ma obowiązek zwrotu otrzymanych środków;
- nie jest znany ostateczny kształt zamówienia Produktów, bowiem na wczesnych etapach Projektu wspierający mogą modyfikować swoje pierwotne wsparcie, dobierać określone produkty do zamówienia;
- Wnioskodawca nie dysponuje danymi osobowymi wspierających pozwalających na udokumentowanie przyszłej dostawy Produktów (wystawienia faktury VAT).
Otrzymane środki mają zatem charakter przedpłaty na poczet nieskonkretyzowanych Produktów. Należy zauważyć, że w ustawie o VAT, brak jest definicji zaliczki (przedpłaty).
Zgodnie z definicją słownikową (http://sjp.pwn.pl), zaliczka to część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet tej należności.
Natomiast, przez przedpłatę należy rozumieć określoną sumę pieniędzy, stanowiącą część ceny towaru, wpłacaną z góry w celu uzyskania gwarancji jego zakupu w określonym terminie.
Zatem, zaliczkę oraz przedpłatę wpłaca się na poczet przyszłej dostawy towarów lub przyszłego wykonania usługi przed faktyczną dostawą towarów lub faktycznym wykonaniem usługi. Stosownie do powyższego, zaliczka, jak również przedpłata, jako zapłata na poczet przyszłej należności musi być powiązana z konkretną transakcją.
Zatem, aby zapłatę uznać za zaliczkę musi ona być powiązana z konkretną transakcją, co zostało potwierdzone także przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) - wyrok z dnia 21 lutego 2006 r. w sprawie C-419/02 BUPA Hospitals Ltd. i Goldsborough Developments Ltd. przeciwko Commisioners of Customs Excise: „ Artykuł 10 ust. 2 akapit drugi szóstej dyrektywy 77/388 w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, zmienionej dyrektywą 95/7, jako odstępstwo od zasady zawartej w akapicie pierwszym tego ustępu przewiduje, że w przypadku gdy płatność zaliczkowa następuje przed wykonaniem dostawy towarów lub świadczeniem usług, obowiązek podatkowy w zakresie kwoty tej płatności powstaje w momencie jej otrzymania. Nie mieści się w zakresie zastosowania tego przepisu przedpłata dokonana w kwocie ryczałtowej na towary wskazane w sposób ogólny w wykazie, który może zostać w każdej chwili zmieniony za porozumieniem nabywcy i sprzedawcy, z którego nabywca może ewentualnie wybrać towary, na podstawie umowy, którą może on w każdej chwili rozwiązać, odzyskując w całości niewykorzystaną przedpłatę. (...) W istocie aby obowiązek podatkowy powstał, w przypadku gdy płatność zaliczkowa następuje przed wykonaniem dostawy towarów lub świadczeniem usług, wszelkie okoliczności mające znaczenie dla zaistnienia zdarzenia podatkowego, tzn. przyszła dostawa lub przyszłe świadczenie usług muszą, już być znane, a zatem w szczególności w momencie dokonania takiej zapłaty towary i usługi powinny być szczegółowo określone”.
Zatem na podstawie powyższego wyroku TSUE, który zachowuje aktualność również na gruncie aktualnie obowiązującej dyrektywy dot. podatku od wartości dodanej, należy wyrazić pogląd, zgodnie, z którym aby zapłatę (wpłatę) uznać za zaliczkę, muszą zostać spełnione następujące przesłanki:
- zapłata musi zostać dokonana na poczet konkretnej transakcji, tj. przyszłe świadczenie powinno być określone co do rodzaju w sposób jednoznaczny (określone powinny być cechy identyfikujące rodzaj towaru),
- konkretyzacja przyszłego świadczenia powinna być wystarczająco dokładna dla określenia zasad opodatkowania świadczenia, tj. w szczególności należy móc określić miejsce świadczenia i stawkę opodatkowania,
- w momencie dokonania zaliczki strony nie mają intencji zmiany świadczenia w przyszłości.
Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii Wnioskodawcy, z tytułu otrzymania środków pieniężnych, Wnioskodawca nie będzie musiał rozpoznać obowiązku podatkowego w VAT, bowiem w chwili ich otrzymania środki pieniężne nie będą stanowić zaliczki, ani przedpłaty za dostawę konkretnego Produktu (towaru). Wpłata środków za pośrednictwem platformy Y wynikać będzie wyłącznie z chęci wsparcia realizowanego Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług, w kwestii objętej pytaniem nr 2, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
W ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT.
Należy zauważyć, iż świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy. Świadczenie usług dokonywane odpłatnie w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem.
Zasady dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zostały uregulowane w art. 19a ustawy.
Według art. 19a ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy:
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.
Powyższy przepis art. 19a ust. 1 ustawy, formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednakże, w sytuacji, gdy przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Z opisu sprawy wynika, że w celu sfinansowania Projektu, planują Państwo pozyskać środki finansowe w drodze kampanii Y prowadzonej na popularnej, międzynarodowej platformie X. Każda osoba zainteresowana wsparciem Projektu będzie mogła zadeklarować wpłatę określonej kwoty. W zamian za wpłatę wspierający otrzymają nagrody - zestawy tj. Produkty. Wysokość wsparcia decyduje o rodzaju nagrody, jaką otrzyma wspierający. W momencie dokonywania wpłaty wspierający wybiera rodzaj nagrody z dostępnych opcji. Konkretyzacja Produktów nastąpi ostatecznie po realizacji Projektu przed wysyłką nagród do wspierających, tj. na etapie wsparcia zainteresowani klienci wybierają rodzaj (wielkość zestawu), ale wybór konkretnych Produktów następuje po realizacji Projektu.
Państwa wątpliwości (wyrażone w pytaniu nr 2) dotyczą kwestii czy otrzymane przez Państwa środki pieniężne od operatora platformy Y (X), odpowiadające wpłatom dokonanym przez wspierających na poczet przyszłej dostawy Produktów (nagród), skutkują po Państwa stronie powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług (VAT) już w momencie ich otrzymania, jako zaliczka na poczet przyszłej dostawy towarów.
Aby rozstrzygnąć kwestię przedstawioną przez Państwa w pytaniu nr 2 należy w pierwszej kolejności ustalić, czy wpłacane środki pieniężne udostępnione Państwu w ramach platformy Y stanowią przedpłatę, bądź zaliczkę na poczet dostawy towarów bądź świadczenia usług.
Należy zauważyć, że ustawodawca nie zamieścił w treści ustawy o podatku od towarów i usług definicji zaliczki ani przedpłaty.
Zgodnie więc z definicją słownikową (http://sjp.pwn.pl), zaliczka to część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet tej należności. Natomiast przez przedpłatę należy rozumieć określoną sumę pieniędzy, stanowiącą część ceny towaru, wpłacaną z góry w celu uzyskania gwarancji jego zakupu w określonym terminie. Zatem, zaliczkę oraz przedpłatę wpłaca się na poczet przyszłej dostawy towarów lub przyszłego wykonania usługi przed faktyczną dostawą lub faktycznym wykonaniem usługi. Stosownie do powyższego, zaliczka, jak również przedpłata jako zapłata na poczet przyszłej należności musi być powiązana z konkretną transakcją.
Zatem, aby zapłatę na poczet przyszłej należności uznać za zaliczkę musi ona być powiązana z konkretną transakcją, co zostało potwierdzone także przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
W wyroku z 21 lutego 2006 r. w sprawie C-419/02 BUPA Hospitals Ltd. i Goldsborough Developments Ltd. przeciwko Commisioners of Customs & Excise, TSUE stwierdził, że w zakresie art. 10 ust. 2 akapit drugi VI Dyrektywy VAT [tj. Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG)], nie mieści się przedpłata dokonana w kwocie ryczałtowej na towary wskazane w sposób ogólny w wykazie, który może zostać w każdej chwili zmieniony za porozumieniem nabywcy i sprzedawcy, z którego nabywca może ewentualnie wybrać towary, na podstawie umowy, którą może on w każdej chwili rozwiązać, odzyskując w całości niewykorzystaną przedpłatę. Należy wskazać, że art. 10 ust. 2 akapit drugi powyższej Dyrektywy stanowi, że w przypadku gdy zapłata następuje przed wykonaniem dostawy towarów lub świadczenia usług, podatek staje się wymagalny w momencie otrzymania płatności i od jej wysokości.
W powyższym wyroku TSUE podkreślił, że „(...) w przypadku dokonania płatności zaliczkowej obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje zanim dostawa towarów lub świadczenie usług zostaną wykonane. Aby obowiązek podatkowy powstał w takiej sytuacji, wszelkie okoliczności mające znaczenie dla zaistnienia zdarzenia podatkowego, tzn. przyszła dostawa lub przyszłe świadczenie usług muszą już być znane, a zatem w szczególności, (...) w momencie dokonania takiej zapłaty, towary i usługi powinny być szczegółowo określone”.
Należy wskazać, że powyższy wyrok TSUE zachowuje swoją aktualność na gruncie obecnie obowiązującej Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.).
Zatem na podstawie powyższego wyroku TSUE można wysnuć wniosek, że aby zapłatę na poczet przyszłych należności uznać za zaliczkę, muszą zostać spełnione następujące przesłanki:
-zapłata musi zostać dokonana na poczet konkretnej transakcji, tj. przyszłe świadczenie powinno być określone co do rodzaju w sposób jednoznaczny (określone powinny być cechy identyfikujące rodzaj towaru bądź usługi),
-konkretyzacja przyszłego świadczenia powinna być wystarczająco dokładna dla określenia zasad opodatkowania świadczenia, tj. w szczególności należy móc określić miejsce świadczenia i stawkę opodatkowania,
-w momencie dokonania zaliczki strony nie mają intencji zmiany świadczenia w przyszłości.
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że otrzymywane przez Wnioskodawcę środki pieniężne nie stanowią zaliczki czy też przedpłaty, o których mowa w art. 19a ust. 8 ustawy, ponieważ nie będą związane z konkretnym towarem/usługą, a zatem nie będą stanowiły przedpłaty/zaliczki z tytułu konkretnej dostawy towaru lub usługi.
Jak Państwo wyjaśnili:
-środki od wspierających nie wpływają bezpośrednio na rachunek Spółki, lecz przekazywane są Spółce zbiorczo przez serwis X po zakończeniu kampanii, wraz z listą adresów e-mail osób, które wzięły udział w kampanii,
-wpłaty osób zainteresowanych wsparciem Projektu mają charakter warunkowy - w przypadku niepowodzenia Projektu (braku realizacji dostawy Produktów), wspierający mogą otrzymać zwrot środków (z potrąceniem prowizji serwisu X),
-na moment otrzymania tych środków Spółka nie dysponuje informacjami pozwalającymi na jednoznaczną identyfikację wspierających (nie zna ich pełnych danych osobowych, adresów ani kraju zamieszkania), tzn. wspierający podają adresy w profilu użytkownika, ale to nie są dane do wysyłki i w kampaniach Y często zdarza się, że adresy wysyłki oraz dane rozliczeniowe różnią się od tych zadeklarowanych w profilu użytkownika wspierającego,
-po zakończeniu kampanii Y na platformie X, wspierający (i tylko oni) otrzymują dostęp do platformy Y, A, która udostępnia narzędzie, pozwalające edytować ich wcześniejszy wybór i dodać dodatkowe elementy Produktów w ramach tzw. (…),
-wspierający ma prawo wtedy zmienić również swój zakres wsparcia na mniejszy a w takim wypadku Wnioskodawca jako organizator zbiórki, ma obowiązek zwrócić różnicę w kwocie zadeklarowanego i ostatecznego wsparcia.
Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że w momencie dokonywania wpłaty potencjalny produkt docelowy nie jest na tyle skonkretyzowany, aby uznać tę płatność za zaliczkę na poczet ceny towarów. Ponadto - jak już wskazano powyżej – nie dysponują Państwo informacjami pozwalającymi na jednoznaczną identyfikację wspierających, nie znają Państwo ich pełnych danych osobowych, adresów ani kraju zamieszkania. W przypadku niepowodzenia Projektu (braku realizacji dostawy Produktów), wspierający mogą otrzymać zwrot środków (z potrąceniem prowizji serwisu X).
Zatem z tytułu udostępnienia Państwu środków wpłaconych przez osoby decydujące się na wsparcie projektu, w ramach kampanii Y za pomocą platformy (X), nie będą Państwo zobowiązani rozpoznać obowiązku podatkowego stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy, gdyż w chwili otrzymania środków pieniężnych - nie stanowią one zaliczki ani przedpłaty za dostawę konkretnego towaru.
Podsumowując, z tytułu otrzymania środków pieniężnych od osób wspierających Projekt, nie będą Państwo obowiązani rozpoznać obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w chwili otrzymania środków.
Tym samym Państwa stanowisko w kwestii objętej pytaniem nr 2, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ocena Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w kwestii objętej pytaniem nr 1, jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
