
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wydatki na organizację imprezy firmowej, w której uczestniczyli zarówno pracownicy, członkowie zarządu, współpracownicy B2B, jak i przedstawiciele spółek powiązanych.
Uzupełnili go Państwo pismem z 30 maja 2025 r. oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lipca 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawcą jest A., działająca w sektorze (…).
W ramach działań mających na celu integrację zespołu oraz budowanie relacji zawodowych i biznesowych, Grupa zorganizowała imprezę firmową. Wydarzenie miało charakter rozrywkowo-integracyjny i obejmowało liczne atrakcje, takie jak koncerty, dyskoteka, poczęstunek, a także dodatkowe elementy uatrakcyjniające spotkanie, w tym stanowiska z fotobudkami, obecność profesjonalnego fotografa oraz różnorodne aktywności zapewniające uczestnikom możliwość wspólnego spędzenia czasu w miłej formalnej atmosferze.
W wydarzeniu udział wzięli:
‒pracownicy zatrudnieni na podstawie umów o pracę,
‒członkowie zarządu,
‒osoby współpracujące ze spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (kontrakty B2B),
‒przedstawiciele spółek powiązanych ze Spółką Wnioskodawcy.
Impreza miała charakter zamknięty i była organizowana w celach stricte biznesowych - w szczególności dla wzmocnienia relacji w zespole, zwiększenia efektywności pracy oraz podniesienia motywacji i lojalności wobec Spółki.
Wydatki na organizację imprezy zostały udokumentowane fakturą VAT.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Na pytanie Organu: „Czy działalność, którą Państwo wykonują jest opodatkowana podatkiem VAT, korzysta ze zwolnienia od podatku?” Wnioskodawca wskazał:
„Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje zarówno czynności opodatkowane podatkiem VAT (np. usługi (…), usługi (…)), jak i czynności zwolnione z opodatkowania. W związku z tym, Wnioskodawca w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, odrębnie określa kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie takiej kwoty, Wnioskodawca pomniejsza kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego”.
Na pytanie Organu: „Czy nabyte w ramach organizacji imprezy firmowej usługi towary i usługi były/są wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych?” Wnioskodawca wskazał:
„Organizacja imprezy firmowej miała cel biznesowy w postaci wzmocnienie relacji w zespole, podniesienia motywacji i lojalności pracowników. Innymi słowy impreza firmowa miała na celu zwiększenie efektywności działalności Wnioskodawcy zarówno w zakresie czynności opodatkowanych (integracja zespołu odpowiedzialnego za świadczenie usług opodatkowanych, jak usługi (…), czy usługi (…)), jak i zwolnionych z opodatkowania”.
Na pytanie Organu: „Jakie dokładnie wydatki ponieśli Państwo z tytułu organizacji imprezy firmowej (proszę je wymienić), czy wśród tych wydatków były wydatki na alkohol, usługi noclegowe i restauracyjne?” Wnioskodawca wskazał:
„Wnioskodawca poniósł jeden wydatek na „Organizację Imprezy”. W ramach tego świadczenia zapewniono Spółce kompleksową usługę przygotowania i obsługi imprezy firmowej, w tym: zapewnienie dostępu do sali balowej, obsługę muzyczną i konferansjerską wydarzenia, napoje (w tym alkoholowe), posiłki oraz przekąski, obsługa kelnerska, miejsca noclegowe”.
Na pytanie Organu: „W jaki dokładnie sposób obecność osób biorących udział w imprezie firmowej przełożył się na Państwa działalność opodatkowaną podatkiem VAT? Proszę o odniesienie się odrębnie do poszczególnych uczestników spotkań wymienionych w opisie stanu faktycznego, tj. pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę, członków zarządu, osób współpracujących na podstawie umów cywilnoprawnych - kontrakty B2, przedstawicieli spółek powiązanych z Państwa Spółką i wykazanie związku z obrotem opodatkowanym?” Wnioskodawca wskazał:
„1. Pracownicy
Udział pracowników w imprezie firmowej miał na celu integrację zespołu, poprawę komunikacji wewnętrznej oraz zwiększenie motywacji i zaangażowania w wykonywanie obowiązków służbowych. Impreza firmowa była wydarzeniem mającym na celu budowanie lepszej atmosfery pracy, co przekłada się na efektywność działań pracowników w realizacji zadań związanych z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Zintegrowany i zmotywowany zespół przyczynia się do zwiększenia jakości świadczonych usług, co ma wpływ na generowanie obrotu opodatkowanego.
2.Członkowie zarządu
Członkowie zarządu, jako osoby odpowiedzialne za strategiczne zarządzanie, uczestniczyli w imprezie firmowej w celu budowania relacji z pracownikami, co przekłada się na lepsze zarządzanie procesami generującymi obrót opodatkowany podatkiem VAT.
3.Osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych (kontrakty B2B)
Osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych (B2B) pełnią istotne funkcje w realizacji projektów Wnioskodawcy, które generują obrót opodatkowany podatkiem VAT. Ich udział w imprezie firmowej miał na celu m.in. budowanie lepszych relacji tych osób z Wnioskodawcą. Wydatki poniesione na udział tych osób w imprezie są związane z utrzymaniem i rozwojem relacji biznesowych, które mają bezpośredni wpływ na kontynuację świadczenia usług opodatkowanych.
4.Udział przedstawicieli spółek powiązanych w imprezie firmowej miał na celu wzmocnienie relacji biznesowych. Wnioskodawca świadczy bowiem czynności opodatkowane także na rzecz tych spółek”.
Na pytanie Organu: „Jaki był związek (bezpośredni czy pośredni) zakupionych w ramach imprezy firmowej towarów i usług z Państwa działalnością opodatkowaną i w czym przejawiał się ten związek?” Wnioskodawca wskazał:
„Związek zakupionej usługi organizacji imprezy firmowej z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy miał charakter pośredni. Celem imprezy było wzmocnienie integracji zespołu, poprawa relacji interpersonalnych oraz zwiększenie motywacji i lojalności uczestników wobec Wnioskodawcy, co przekłada się na większą efektywność pracy i współpracy w ramach działalności generującej obrót opodatkowany podatkiem VAT (np. zwiększenie efektywności czynności usług (…) świadczonych na rzecz podmiotów trzecich). Impreza firmowa została zorganizowana wyłącznie w celu wspierania celów biznesowych Spółki, związanych z budowaniem zintegrowanego i zmotywowanego zespołu, który jest kluczowy dla realizacji procesów operacyjnych. Impreza umożliwiła pracownikom, współpracownikom i przedstawicielom spółek powiązanych lepsze poznanie się w nieformalnej atmosferze, co przełożyło się na poprawę komunikacji i współpracy w codziennej pracy. Ponadto wydarzenie wzmocniło poczucie przynależności do zespołu i docenienia przez Wnioskodawcę, co zwiększyło zaangażowanie uczestników w realizację zadań generujących obrót opodatkowany.
Co istotne, Wnioskodawca nie zdecydowałby się ponieść wydatków na organizację imprezy, gdyby jej celem nie było podniesienie efektywności współpracy biznesowej zespołu poprzez jego integrację”.
Na pytanie Organu: „W jaki dokładnie sposób udział w imprezie firmowej jej uczestników (wymienionych we wniosku) przyczynił się do wzmocnienia relacji w zespole, zwiększenia efektywności pracy oraz podniesienia motywacji i lojalności wobec Spółki?” Wnioskodawca wskazał:
„Udział pracowników w imprezie umożliwił nawiązanie i wzmocnienie relacji interpersonalnych w zespole, co przełożyło się na lepszą komunikację i współpracę w codziennych obowiązkach służbowych. Nieformalna atmosfera sprzyjała integracji między działami, co zwiększyło spójność zespołu. Zmotywowani pracownicy, czujący się docenieni przez organizację imprezy, mają tendencje do wykazywania większego zaangażowanie w realizację zadań, co pozytywnie wpływa na jakość świadczonych usług generujących obrót opodatkowany. Lojalność wobec Wnioskodawcy zostaje wzmocniona dzięki budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy, co zmniejsza rotację pracowników i wspiera stabilność operacyjną.
Członkowie zarządu
Uczestnictwo członków zarządu w imprezie firmowej pozwoliło na budowanie bliższych relacji z pracownikami i współpracownikami w nieformalnym środowisku. Lepsze relacje interpersonalne przełożyły się na bardziej efektywną komunikację w procesach zarządzania, co wspiera realizację celów biznesowych generujących obrót opodatkowany.
Osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych (kontrakty B2B)
Osoby współpracujące na kontraktach B2B, będące istotnym elementem realizacji projektów Wnioskodawcy, miały okazję do nawiązania bliższych relacji z zespołem i zarządem w trakcie imprezy. Integracja w nieformalnej atmosferze sprzyjała budowaniu zaufania i lojalności wobec Wnioskodawcy, co zwiększyło ich gotowość do kontynuacji współpracy. Wzmocnienie relacji przekłada się na lepszą koordynację działań w projektach generujących obrót opodatkowany, a także na większą motywację tych osób do angażowania się w działania na rzecz Wnioskodawcy.
Udział przedstawicieli spółek powiązanych w imprezie umożliwił wzmocnienie relacji interpersonalnych w ramach grupy kapitałowej, co jest kluczowe dla efektywnej współpracy między podmiotami. Nieformalna atmosfera sprzyjała budowaniu zaufania i lepszemu zrozumieniu wspólnych celów, co przełożyło się na poprawę koordynacji działań w ramach grupy kapitałowej”.
Na pytanie Organu: „Czy wstęp na imprezę firmową zamkniętą był dla jej uczestników bezpłatny, czy też pobierali Państwo odpłatność za udział w imprezie?” Wnioskodawca wskazał:
„Wstęp był bezpłatny”.
Na pytanie Organu: „Czy organizacja imprezy firmowej przełożyła się na wzrost konkurencyjności Państwa Spółki na rynku, na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej - w jaki sposób realizacja imprezy firmowej wpłynęła na wizerunek Spółki, na sposób postrzegania Państwa przez odbiorców jej towarów i usług?” Wnioskodawca wskazał:
„Udział pracowników w imprezie umożliwił nawiązanie i wzmocnienie relacji interpersonalnych w zespole, co przełożyło się na lepszą komunikację i współpracę w codziennych obowiązkach służbowych. Nieformalna atmosfera sprzyjała integracji między działami, co zwiększyło spójność zespołu. Zmotywowani pracownicy, czujący się docenieni przez organizację imprezy, mają tendencje do wykazywania większego zaangażowanie w realizację zadań, co pozytywnie wpływa na jakość świadczonych usług generujących obrót opodatkowany. Lojalność wobec Wnioskodawcy zostaje wzmocniona dzięki budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy, co zmniejsza rotację pracowników i wspiera stabilność operacyjną.
Członkowie zarządu
Uczestnictwo członków zarządu w imprezie firmowej pozwoliło na budowanie bliższych relacji z pracownikami i współpracownikami w nieformalnym środowisku. Lepsze relacje interpersonalne przełożyły się na bardziej efektywną komunikację w procesach zarządzania, co wspiera realizację celów biznesowych generujących obrót opodatkowany.
Osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych (kontrakty B2B)
Osoby współpracujące na kontraktach B2B, będące istotnym elementem realizacji projektów Wnioskodawcy, miały okazję do nawiązania bliższych relacji z zespołem i zarządem w trakcie imprezy. Integracja w nieformalnej atmosferze sprzyjała budowaniu zaufania i lojalności wobec Wnioskodawcy, co zwiększyło ich gotowość do kontynuacji współpracy. Wzmocnienie relacji przekłada się na lepszą koordynację działań w projektach generujących obrót opodatkowany, a także na większą motywację tych osób do angażowania się w działania na rzecz Wnioskodawcy.
Udział przedstawicieli spółek powiązanych w imprezie umożliwił wzmocnienie relacji interpersonalnych w ramach grupy kapitałowej, co jest kluczowe dla efektywnej współpracy między podmiotami. Nieformalna atmosfera sprzyjała budowaniu zaufania i lepszemu zrozumieniu wspólnych celów, co przełożyło się na poprawę koordynacji działań w ramach grupy kapitałowej.
Organizacja imprezy integracyjnej nie miała na celu budowania lepszego wizerunku wśród odbiorcy usług Wnioskodawcy, lecz miała na celu budowanie bardziej zgranego zespołu - co w konsekwencji ma przyczynić się do świadczenia usług na lepszym, bardziej konkurencyjnym poziomie”.
Na pytanie Organu: „Czy faktura, którą Państwo otrzymali dokumentowała nabycie przez Państwa jednej kompleksowej usługi organizacji imprezy firmowej?” Wnioskodawca wskazał:
„Wnioskodawca poniósł jeden wydatek na „Organizację Imprezy”. W ramach tego świadczenia zapewniono spółce kompleksową usługę przygotowania i obsługi imprezy firmowej, w tym: zapewnienie dostępu do sali balowej, obsługę muzyczną i konferansjerską wydarzenia, napoje (w tym alkoholowe), posiłki oraz przekąski, obsługa kelnerska, miejsca noclegowe”.
Na pytanie Organu: „Czy nabyli Państwo poszczególne świadczenia składające się na imprezę firmową od różnych usługobiorców/dostawców, czy tylko od jednego usługobiorcy/dostawcy, który odpowiadał za całą organizację imprezy firmowej, tj. za wszystkie świadczenia, na które ponieśli Państwo wydatki?” Wnioskodawca wskazał:
„Tylko od jednego podmiotu gospodarczego odpowiadającego za kompleksową obsługę imprezy”.
Na pytanie Organu: „Czy zawarli Państwo z organizatorem imprezy firmowej umowę na organizację tej imprezy, jeśli tak to, czy z zawartej przez Państwa z usługodawcą/usługodawcami umowy/umów na realizację imprezy firmowej wynikało, że nabywają Państwo jedną kompleksową usługę organizacji imprezy firmowej, na którą składały się wszystkie wydatki przyporządkowane do imprezy, czy też nabywali Państwo poszczególne odrębne od siebie świadczenia (towary i usługi) i każdy z wydatków został poniesiony odrębnie i został udokumentowany odrębną fakturą?” Wnioskodawca wskazał:
„Z zawartej umowy wynikało, że przedmiotem zakupu jest jedna kompleksowa usługa organizacji imprezy firmowej, na którą składały się wszystkie wydatki przyporządkowane do imprezy”.
Na pytanie Organu: „Czy podmiot/podmioty (usługodawcy), od których nabywali Państwo świadczenia na organizację imprezy firmowej byli zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT i czy byli to różni usługodawcy, czy ten sam podmiot odpowiadał za całą organizację imprezy firmowej, tj. za wszystkie świadczenia, na które Spółka poniosła wydatki?” Wnioskodawca wskazał:
„Był to jeden podmiot, działający i zarejestrowany jako podatnik VAT czynny”.
Na pytanie Organu: „Czy z zawartej umowy/umów wynikało, że usługodawca/usługodawcy mają zapewnić uczestnikom imprezy firmowej hotel, usługę gastronomiczną i alkohol?” Wnioskodawca wskazał:
„Tak, między innymi świadczeniami wchodzącymi w skład szerszej, kompleksowej obsługi imprezy firmowej było zapewnienie uczestnikom hotelu, usługi gastronomicznej oraz napojów alkoholowych”.
Na pytanie Organu: „Czy w umowie zawartej z usługodawcą było określone odrębne wynagrodzenie za dostarczane towary i usługi w ramach organizacji imprezy firmowej, czy też zostało ustalone jedno wynagrodzenie dla całego kompleksowego świadczenia organizacji imprezy firmowej?” Wnioskodawca wskazał:
„Ustalono jedno wynagrodzenie dla całego kompleksowego świadczenia organizacji imprezy firmowej”.
Pytanie
Czy A. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wydatki na organizację imprezy firmowej, w której uczestniczyli zarówno pracownicy, członkowie zarządu, współpracownicy B2B, jak i przedstawiciele spółek powiązanych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na organizację imprezy firmowej, niezależnie od formy zatrudnienia, czy powiązań kapitałowych uczestników wydarzenia.
Organizacja wydarzenia miała bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jej celem była integracja zespołu, poprawa komunikacji oraz zwiększenie efektywności współpracy między osobami realizującymi zadania na rzecz Spółki.
Wydarzenie zostało zorganizowane z myślą o osobach faktycznie zaangażowanych w działalność Spółki - zarówno pracownikach etatowych, jak i osobach współpracujących na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym kontraktów B2B, a także przedstawicielach spółek powiązanych, których obecność była uzasadniona z perspektywy realizowanych zadań i utrzymywanych relacji biznesowych. Kluczowe znaczenie ma bowiem cel takiego wydarzenia - integracja, budowanie zespołu i wzmacnianie relacji w kontekście realizacji bieżących i przyszłych zadań gospodarczych. Wydatki poniesione na ten cel należy więc traktować jako bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, o ile nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W ocenie Wnioskodawcy, w przedmiotowym stanie faktycznym warunek ten został spełniony - impreza służyła poprawie organizacji pracy i zwiększeniu efektywności współpracy, co bezpośrednio przekłada się na uzyskiwane przychody.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w wyroku z 7 czerwca 2023 r. (sygn. III SA/Wa 593/23), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że wydatki na imprezy integracyjne, w których biorą udział współpracownicy świadczący usługi na rzecz spółki, mogą być traktowane jako poniesione w ramach działalności gospodarczej i dają podstawę do odliczenia podatku naliczonego. Dalej wskazał, że organizowanie spotkań (wyjazdów) integracyjnych pracowników i współpracowników, leży przede wszystkim w interesie Spółki.
Z punktu widzenia Spółki, tego rodzaju działania zwiększają atrakcyjność zatrudnienia oraz współpracy i tym samym służą przyciągnięciu i rekrutacji najlepszych kandydatów zarówno na pracowników, jak i współpracowników, zmniejszają rotację obu tych grup, a także tworzą dobrą atmosferę w zespołach projektowych. Stanowią one również element systemu motywacyjnego stosowanego wobec osób współpracujących ze Spółką.
W konsekwencji nie sposób zaprzeczyć, że świadczenia oferowane przez Spółkę pracownikom i współpracownikom, służą podniesieniu jakości ich pracy i jej wydajności, a w ostatecznym rachunku - tworzeniu zysku Spółki.
W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo do pełnego odliczenia VAT z faktur dokumentujących wydatki na organizację imprezy firmowej - niezależnie od statusu uczestników - o ile ich obecność była uzasadniona wykonywaniem obowiązków na rzecz Spółki lub utrzymywaniem relacji gospodarczych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) – zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z art. art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych wyżej regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Przy czym, związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Przepis ten oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z tą regulacją, z prawa do odliczenia podatku mogą skorzystać wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Należy podkreślić, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.
Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Analiza powołanych przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują jednak zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Z powołanych przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i zwolnionych od tego podatku, podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto, na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem
a)(uchylona)
b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
Powyższa reguła oznacza ograniczenie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku usług noclegowych i gastronomicznych, poza ww. wyjątkami.
Aby ocenić prawidłowość Państwa stanowiska w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w sytuacji opisanej we wniosku mamy faktycznie do czynienia z jednym kompleksowym świadczeniem.
Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z rożnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja rożnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się rożne świadczenia pomocnicze.
Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.
Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.
Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował TSUE w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, ze zm.).
W szczególności w wyroku z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP) przeciwko Commissioners of Customs & Excise, Trybunał uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.
W orzeczeniu z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, TSUE zawarł kilka uwag pozwalających na zidentyfikowanie usług złożonych. Trybunał wskazał mianowicie, że istotne jest założenie, z jakim należy podejść do analizy każdego takiego zdarzenia. Tym założeniem jest to, by – po pierwsze – każda czynność była zwykle uznawana za odrębną i niezależną, jednocześnie – po drugie – trzeba mieć na względzie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania systemu podatku VAT.
W celu określenia, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową należy – wg TSUE – przede wszystkim poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie.
W konsekwencji, w świetle omawianego wyroku należy przyjąć, że nie będzie mieć charakteru kompleksowego taki zestaw świadczeń, których połączenie miałoby charakter działania sztucznego. W tym kontekście, za świadczenia odrębne należy więc uznać świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone.
Warto także zwrócić uwagę na wyrok TSUE z 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro przeciwko Finančni ředitelstvi v Usti nad Labem, w którym Trybunał wskazał, że:
(...) W pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy” oraz „(...) jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.
Powyższe poglądy znajdują również potwierdzenie w wyrokach: z 5 czerwca 1997 r. w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC) przeciwko Skatteministeriet, z 29 marca 2007 r. w sprawie C-111/05 Aktiebolaget NN przeciwko Skatteverket, z 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP przeciwko Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, czy w wyroku z 11 lutego 2010 r. w sprawie C-88/09 Graphic Procede przeciwko Ministere du Budget, des Comptes publics et de la Fonction publique.
W kontekście powyższego stwierdzenia wymaga, że ze świadczeniem złożonym (kompleksowym) mamy do czynienia wówczas, gdy świadczenie usługodawcy jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami częściowego zobowiązania strony transakcji. Jednocześnie świadczenie takie, jeśli może zostać uznane za świadczenie o charakterze złożonym, podlega opodatkowaniu jednolitą stawką podatku od towarów i usług, właściwą dla świadczenia podstawowego, głównego. Zatem w przypadku świadczeń o charakterze złożonym, o wysokości stawki podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym, czy też z szeregiem jednostkowych świadczeń. Ocena tej okoliczności winna odbywać się więc w oparciu o to, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności wykonują Państwo zarówno czynności opodatkowane podatkiem VAT (np. usługi (…), usługi (…)), jak i czynności zwolnione z opodatkowania. W ramach działań mających na celu integrację zespołu oraz budowanie relacji zawodowych i biznesowych zorganizowali Państwo imprezę firmową.
W wydarzeniu wzięli udział: pracownicy zatrudnieni na podstawie umów o pracę, członkowie zarządu, osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (kontrakty B2B) oraz przedstawiciele spółek powiązanych z Państwa Spółką. Udział w imprezie firmowej był bezpłatny.
W ramach organizacji imprezy firmowej przez jeden podmiot gospodarczy odpowiadający za kompleksową obsługę imprezy zapewniono Państwu: dostęp do sali balowej, obsługę muzyczną i konferansjerską wydarzenia, napoje (w tym alkoholowe), posiłki oraz przekąski, obsługę kelnerską. Ustalono jedno wynagrodzenie dla całego kompleksowego świadczenia organizacji imprezy firmowej.
Analiza wymienionych w opisie sprawy świadczeń prowadzi do wniosku, że nabyli Państwo kompleksową usługę organizacji imprezy firmowej, na którą składa się: zapewnienie dostępu do sali balowej, obsługa muzyczna i konferansjerska wydarzenia, napoje, posiłki oraz przekąski, obsługa kelnerska, miejsca noclegowe.
Zatem, celem nabycia ww. usługi było zorganizowanie imprezy firmowej przez zleceniobiorcę, który zapewnił wszystkie elementy niezbędne do wykonania tej konkretnej usługi. Poszczególne świadczenia nie stanowiły dla Państwa celu samego w sobie, lecz były jedynie środkiem do lepszego wykorzystania usługi głównej. W tym usługi noclegowe i gastronomiczne nie miały charakteru samoistnego lecz tworzyły w aspekcie gospodarczym jedną całość – usługę polegającą na organizacji ww. imprezy firmowej i były tak ściśle z nią związane, że tworzyły obiektywnie jedno świadczenie i nie powinny być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.
Organizacja imprezy firmowej miała na celu zwiększenie efektywności działalności Państwa zarówno w zakresie czynności opodatkowanych (integracja zespołu odpowiedzialnego za świadczenia usług opodatkowanych, jak usługi (…), czy usługi (…)), jak i zwolnionych z opodatkowania.
Udział pracowników w imprezie firmowej miał na celu integrację zespołu, poprawę komunikacji wewnętrznej oraz zwiększenie motywacji i zaangażowania w wykonywanie obowiązków służbowych. Impreza firmowa była wydarzeniem mającym na celu budowanie lepszej atmosfery pracy, co przekłada się na efektywność działań pracowników w realizacji zadań związanych z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Członkowie zarządu, jako osoby odpowiedzialne za strategiczne zarządzanie, uczestniczyli w imprezie firmowej w celu budowania relacji z pracownikami, co przekłada się na lepsze zarządzanie procesami generującymi obrót opodatkowany podatkiem VAT. Osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych (B2B) pełnią istotne funkcje w realizacji Państwa projektów, które generują obrót opodatkowany podatkiem VAT. Ich udział w imprezie firmowej miał na celu m.in. budowanie lepszych relacji tych osób z Państwem.
Wydatki poniesione na udział tych osób w imprezie są związane z utrzymaniem i rozwojem relacji biznesowych, które mają bezpośredni wpływ na kontynuację świadczenia usług opodatkowanych. Udział przedstawicieli spółek powiązanych w imprezie firmowej miał na celu wzmocnienie relacji biznesowych. Świadczą Państwo czynności opodatkowane także na rzecz tych spółek.
Analiza wymienionych w opisie sprawy świadczeń prowadzi do wniosku, że nabyli Państwo kompleksową usługę organizacji imprezy firmowej, na którą składa się: zapewnienie dostępu do sali balowej, obsługa muzyczna i konferansjerska wydarzenia, napoje, posiłki oraz przekąski, obsługa kelnerska, miejsca noclegowe.
Zatem, celem nabycia ww. usługi było zorganizowanie imprezy firmowej przez zleceniobiorcę, który zapewnił wszystkie elementy niezbędne do wykonania tej konkretnej usługi. Poszczególne świadczenia nie stanowią dla Państwa celu samego w sobie, lecz są jedynie środkiem do lepszego wykorzystania usługi głównej. W tym usługi noclegowe i gastronomiczne nie mają charakteru samoistnego lecz tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość – usługę polegającą na organizacji ww. imprezy firmowej, są tak ściśle z nią związane, że tworzą obiektywnie jedno świadczenie i nie powinno być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.
Uwzględniając przedstawione powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów ustawy stwierdzić należy, że ww. zakupy związane z organizacją imprezy firmowej, na które składają się czynności: zapewnienie dostępu do sali balowej, obsługa muzyczna i konferansjerska wydarzenia, napoje (z wyłączeniem napojów alkoholowych), posiłki oraz przekąski, obsługa kelnerska, miejsca noclegowe, w której uczestniczyli pracownicy, członkowie zarządu, osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych (kontrakty B2B), przedstawiciele spółek powiązanych - mają pośredni związek z wykonywaną działalnością gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy udział pracowników w imprezie firmowej miał na celu integrację zespołu, poprawę komunikacji wewnętrznej oraz zwiększenie motywacji i zaangażowania w wykonywanie obowiązków służbowych. Impreza firmowa była wydarzeniem mającym na celu budowanie lepszej atmosfery pracy, co przekłada się na efektywność działań pracowników w realizacji zadań. Członkowie zarządu, jako osoby odpowiedzialne za strategiczne zarządzanie, uczestniczyli w imprezie firmowej w celu budowania relacji z pracownikami. Udział w imprezie firmowej osób współpracujących na podstawie umów cywilnoprawnych (B2B) miał na celu m.in. budowanie lepszych relacji tych osób z Państwem. Udział przedstawicieli spółek powiązanych w imprezie firmowej miał na celu wzmocnienie relacji biznesowych.
Związek zakupionej usługi organizacji imprezy firmowej z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy miał charakter pośredni. Celem imprezy było wzmocnienie integracji zespołu, poprawa relacji interpersonalnych oraz zwiększenie motywacji i lojalności uczestników wobec Wnioskodawcy, co przekłada się na większą efektywność pracy i współpracy w ramach działalności generującej obrót opodatkowany podatkiem VAT (np. zwiększenie efektywności czynności usług (…) świadczonych na rzecz podmiotów trzecich). Impreza firmowa została zorganizowana wyłącznie w celu wspierania celów biznesowych Spółki, związanych z budowaniem zintegrowanego i zmotywowanego zespołu, który jest kluczowy dla realizacji procesów operacyjnych. Impreza umożliwiła pracownikom, współpracownikom i przedstawicielom spółek powiązanych lepsze poznanie się w nieformalnej atmosferze, co przełożyło się na poprawę komunikacji i współpracy w codziennej pracy. Ponadto wydarzenie wzmocniło poczucie przynależności do zespołu i docenienia przez Wnioskodawcę, co zwiększyło zaangażowanie uczestników w realizację zadań generujących obrót opodatkowany.
Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji imprezy firmowej, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne i noclegowe.
W związku z powyższym należy uznać, że organizacja imprezy firmowej, na którą składa się szereg czynności opisanych we wniosku, stanowi świadczenie kompleksowe i poszczególne czynności w ramach tych świadczeń nie podlegają odrębnej analizie – z wyłączeniem jednakże zapewnienia uczestnikom napojów alkoholowych.
W odniesieniu do zapewnienia napojów alkoholowych dla uczestników imprezy integracyjnej nie można uznać, że stanowią ono element kompleksowej usługi organizacji tego spotkania. Zakup napojów alkoholowych nie jest niezbędny do należytego i właściwego świadczenia usługi polegającej na organizacji imprezy firmowej. Nie wystąpił wystarczający związek pomiędzy nabyciem napojów alkoholowych, a celem zorganizowanej imprezy firmowej, która została zorganizowana dla wzmocnienia relacji w zespole, zwiększenia efektywności pracy oraz podniesienia motywacji i lojalności wobec Spółki.
Świadczenie polegające na zakupie napojów alkoholowych dla uczestników imprezy firmowej nie jest związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Państwa, a jedynie służy celom osobistym, prywatnym uczestników. Zakup napojów alkoholowych nie ma związku z wykonanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi.
Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że z tytułu nabycia usługi organizacji imprezy firmowej, na którą składają się czynności: zapewnienie dostępu do sali balowej, obsługę muzyczną i konferansjerską wydarzenia, napoje (z wyłączeniem napojów alkoholowych), posiłki oraz przekąski, obsługa kelnerska, miejsca noclegowe, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko i wyłącznie w części, jakie poniesione wydatki mają związek z wykonywaną przez Państwa działalnością opodatkowaną. Prawo to nie przysługuje Państwu od wydatków poniesionych na zakup napojów alkoholowych z uwagi na brak związku (nawet pośredniego) pomiędzy ich ponoszeniem, a wykonywanymi przez Państwa czynnościami. Natomiast od ww. wydatków poniesionych na organizację imprezy (również od napojów alkoholowych), które mają związek z wykonywaną przez Państwa działalnością zwolnioną z opodatkowania nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku, zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 90 ust. 1 ustawy.
Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a ww. wydatki poniesione na organizację imprezy firmowej (z wyłączeniem napojów alkoholowych) służą zarówno do celów wykonywanych przez Państwa czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i zwolnionych od tego podatku, powinni Państwo ustalić proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
