
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży wysyłkowej:
- w odniesieniu do której płatność nastąpi w formie online przez klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej za dostawę towarów a następnie całość zapłaty zostanie przekazana na rachunek bankowy Spółki (pytanie nr 1),
- w odniesieniu do której płatność nastąpi w formie online przez klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej za dostawę towarów w systemie wysyłkowym do automatów paczkowych, lub innych punktów np.: punktów sprzedaży detalicznej a zapłata w całości będzie dokonywana za pośrednictwem operatora płatności, który przeleje środki na rachunek Spółki (pytanie nr 2),
- w sytuacji, gdy klient może dokonać płatności gotówką, lub za pomocą karty kredytowej/płatniczej w terminalu płatniczym, płatność zostanie pobrana przez firmę kurierską bądź instytucję pośredniczącą a następnie płatność zbiorczo po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego zostanie przelana przez firmę kurierską bądź instytucje pośrednicząca na rachunek bankowy Wnioskodawcy (pytanie nr 3).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
„A” Sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wyrobów gotowych (tj. głównie (…)) oraz świadczenia usług produkcji na zlecenie. Spółka na terenie Polski jest wyłącznym dystrybutorem produktów będących efektem działalności produkcyjnej Grupy (…). Wnioskodawca prowadzi również działania marketingowe. Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w podatku dochodowym od osób prawnych, bez względu na miejsce ich osiągania, oraz jest podatnikiem VAT czynnym.
Obecnie Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą m.in. na sprzedaży towarów (głównie (…)), przy czym sprzedaż kierowana jest jedynie do przedsiębiorców.
Wnioskodawca planuje uruchomić sprzedaż ww. produktów za pośrednictwem platformy internetowej do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej także: „Nabywca” lub „Klient”).
Zdarzenie Przyszłe I
Sprzedaż planowana do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie na następujących warunkach:
1.dostawy będą realizowane z magazynu do Klienta wyłącznie przesyłką kurierską;
2.dostawy będą realizowane wyłącznie pod adres zlokalizowany na obszarze Polski;
3.Wnioskodawca (sprzedawca) towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku. Płatności będą przebiegać w następujący sposób:
- płatność przez instytucję pośredniczącą - zapewnia konto internetowe pozwalające na przesyłanie środków z różnych źródeł: karty kredytowej, rachunku bankowego, (…), (…), (…) w ramach umowy z instytucją pośredniczącą, co oznacza, że Wnioskodawca otrzymuje od instytucji pośredniczącej całą kwotę ceny;
- środki z tytułu płatności dokonanej przez klienta za pośrednictwem instytucji pośredniczących będą regularnie (w okresach co kilka dni) przelewane na rachunek Wnioskodawcy;
- w przypadku płatności przez instytucję pośredniczącą, przelew od operatora płatności może się składać ze wszystkich płatności dokonanych tą metodą w ciągu danego okresu (płatność operatora będzie zatem zagregowana i będzie obejmować płatności od różnych klientów);
- operator przesyłać będzie Wnioskodawcy raport rozliczeniowy zawierający informacje pozwalające na przypisanie płatności klientów do generowanych systemowo faktur;
- dodatkowo płatności online będą dokonywane jedynie przez Internet, nie ma możliwości zapłaty za towary kartą kredytową w terminalu płatniczym;
- w konsekwencji, płatności na rzecz Wnioskodawcy będą dokonywane za pośrednictwem operatora płatności, który przelewa środki na rachunek Wnioskodawcy. Otrzyma on zatem wszystkie płatności od konsumentów za pośrednictwem banku. Środki te są jednak przelewane na rachunek Wnioskodawcy przez operatorów płatności (a nie bezpośrednio przez klientów);
4.sprzedaż na rzecz Klientów dokumentowana będzie elektroniczną fakturą VAT (e-fakturą), która zawierać będzie niezbędne informacje o udokumentowanej sprzedaży i będzie wystawiana najpóźniej w dniu wysyłki;
5.Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję i dokumentował dowody zapłaty, z których jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie czynności zakupu dotyczyła i przez kogo została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), zgodnie z ewidencją VAT oraz powiązaniem klienta, jego numeru zamówienia i numeru płatności. Z ewidencji, jak i dowodów dokumentujących zapłatę za sprzedawane towary jednoznacznie wynikać będzie jakiej czynności dotyczyła dana zapłata, tj. zakup towaru przez klienta. Wnioskodawca jest w stanie określić, którego klienta dotyczy dana płatność i powiązać płatność z konkretnym zamówieniem;
6.w ramach sprzedaży nie będą oferowane towary wskazane w § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z 17 grudnia 2024 r (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902).
Zdarzenie przyszłe II
Sprzedaż planowana do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie na następujących warunkach:
1.dostawy będą realizowane z magazynu do Klienta do wybranego przez Klienta automatu paczkowego lub wskazanego miejsca odbioru np.: punkt sprzedaży detalicznej z którym firma kurierska posiada podpisaną umowę;
2.dostawy będą realizowane wyłącznie pod adres zlokalizowany na obszarze Polski;
3.Wnioskodawca (sprzedawca) towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku. Płatności będą przebiegać w następujący sposób:
- płatność przez instytucję pośredniczącą - zapewnia konto internetowe pozwalające na przesyłanie środków z różnych źródeł: karty kredytowej, rachunku bankowego, (…), (…), (…) w ramach umowy z instytucją pośredniczącą, co oznacza, że Wnioskodawca otrzymuje od instytucji pośredniczącej całą kwotę ceny;
- środki z tytułu płatności dokonanej przez klienta za pośrednictwem instytucji pośredniczących będą regularnie (w okresach co kilka dni) przelewane na rachunek Wnioskodawcy;
- w przypadku płatności przez instytucję pośredniczącą, przelew od operatora płatności może się składać ze wszystkich płatności dokonanych tą metodą w ciągu danego okresu (płatność operatora będzie zatem zagregowana i będzie obejmować płatności od różnych klientów);
- operator przesyłać będzie Wnioskodawcy raport rozliczeniowy zawierający informacje pozwalające na przypisanie płatności klientów do generowanych systemowo faktur;
- dodatkowo płatności online będą dokonywane jedynie przez Internet, nie ma możliwości zapłaty za towary kartą kredytową w terminalu płatniczym;
- w konsekwencji, płatności na rzecz Wnioskodawcy będą dokonywane za pośrednictwem operatora płatności, który przelewa środki na rachunek Wnioskodawcy. Otrzyma on zatem wszystkie płatności od konsumentów za pośrednictwem banku. Środki te są jednak przelewane na rachunek Wnioskodawcy przez operatorów płatności (a nie bezpośrednio przez klientów);
4.sprzedaż na rzecz Klientów dokumentowana będzie elektroniczną fakturą VAT (e-fakturą), która zawierać będzie niezbędne informacje o udokumentowanej sprzedaży i będzie wystawiana najpóźniej w dniu wysyłki;
5.Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję i dokumentował dowody zapłaty, z których jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie czynności zakupu dotyczyła i przez kogo została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres podany w zamówieniu, przy czym dostawa odbędzie się pod innym adresem tj. adres lokalizacji automatu paczkowego), zgodnie z ewidencją VAT oraz powiązaniem klienta, jego numeru zamówienia i numeru płatności. Z ewidencji, jak i dowodów dokumentujących zapłatę za sprzedawane towary jednoznacznie wynikać będzie jakiej czynności dotyczyła dana zapłata, tj. zakup towaru przez klienta. Wnioskodawca jest w stanie określić, którego klienta dotyczy dana płatność i powiązać płatność z konkretnym zamówieniem;
6.w ramach sprzedaży nie będą oferowane towary wskazane w § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z 17 grudnia 2024 r (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902).
Zdarzenie Przyszłe III
Sprzedaż planowana do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie na następujących warunkach:
1.dostawy będą realizowane z magazynu do Klienta wyłącznie przesyłką kurierską;
2.dostawy będą realizowane wyłącznie pod adres zlokalizowany na obszarze Polski;
3.Wnioskodawca (sprzedawca) towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku. Płatności będą przebiegać w następujący sposób:
- płatność przy dostawie, przy czym klient może dokonać płatności gotówką, lub za pomocą karty kredytowej/płatniczej w terminalu płatniczym, płatność zostanie pobrana przez firmę kurierską bądź instytucję pośredniczącą a następnie płatność zbiorczo po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego zostanie przelana przez firmę kurierską bądź instytucje pośrednicząca na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
4.sprzedaż na rzecz Klientów dokumentowana będzie elektroniczną fakturą VAT (e-fakturą), która zawierać będzie niezbędne informacje o udokumentowanej sprzedaży i będzie wystawiana najpóźniej w dniu wysyłki;
5.Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję i dokumentował dowody zapłaty, z których jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie czynności zakupu dotyczyła i przez kogo została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), zgodnie z ewidencją VAT oraz powiązaniem klienta, jego numeru zamówienia i numeru płatności. Z ewidencji, jak i dowodów dokumentujących zapłatę za sprzedawane towary jednoznacznie wynikać będzie jakiej czynności dotyczyła dana zapłata, tj. zakup towaru przez klienta. Wnioskodawca jest w stanie określić, którego klienta dotyczy dana płatność i powiązać płatność z konkretnym zamówieniem;
6.w ramach sprzedaży nie będą oferowane towary wskazane w § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z 17 grudnia 2024 r (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902).
Pytania
1.Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, w związku z opisanymi sposobami dostaw, dokumentowania sprzedaży oraz dokonywania płatności w formie online przez klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej za dostawę towarów w systemie wysyłkowym, Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji ww. sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535 t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zgodnie ze zwolnieniem opisanym w Załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z 17 grudnia 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), tabela pkt II poz. 41?
2.Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, w związku z opisanymi sposobami dostaw, dokumentowania sprzedaży oraz dokonywania płatności w formie online przez klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej za dostawę towarów w systemie wysyłkowym do automatów paczkowych, lub innych punktów np.: punktów sprzedaży detalicznej z którym firma kurierska posiada podpisaną umowę na dostawy, Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji ww. sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535 t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zgodnie ze zwolnieniem opisanym w Załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z 17 grudnia 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), tabela pkt II poz. 41?
3.Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, w związku z opisanymi sposobami dostaw, dokumentowania sprzedaży oraz dokonywania płatności w formie gotówkowej, bądź za pomocą karty kredytowej/płatniczej w terminalu płatniczym, przez klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej za dostawę towarów w systemie wysyłkowym za pośrednictwem firmy kurierskiej, bądź instytucji pośredniczącej a następnie Wnioskodawca otrzyma płatność na rachunek bankowy, Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji ww. sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535 t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zgodnie ze zwolnieniem opisanym w Załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z 17 grudnia 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), tabela pkt II poz. 41?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawcy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, w związku z opisanymi sposobami dostaw, dokumentowania sprzedaży oraz dokonywania płatności w formie online przez klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej za dostawę towarów zakupionych za pośrednictwem platformy internetowej, Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji ww. sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535 t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zgodnie ze zwolnieniem opisanym w Załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z 17 grudnia 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), tabela pkt II poz. 41.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, w związku z opisanymi sposobami dostaw do automatu paczkowego, lub punktu wskazanego przez klienta przykładowo punktu sprzedaży detalicznej z którym firma kurierska posiada podpisaną umowę, dokumentowania sprzedaży oraz dokonywania płatności w formie online przez klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej za dostawę towarów zakupionych za pośrednictwem platformy internetowej, Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji ww. sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535 t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zgodnie ze zwolnieniem opisanym w Załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z 17 grudnia 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), tabela pkt II poz. 41.
Ad 3
Zdaniem Wnioskodawcy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, w związku z opisanymi sposobami dostaw, dokumentowania sprzedaży oraz dokonywania płatności, przez klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej za dostawę towarów zakupionych za pośrednictwem platformy internetowej, w formie pobrania gotówki przez firmę kurierską, bądź za pośrednictwem karty kredytowej/płatniczej w terminalu płatniczym a następnie wpłaty na rachunek bankowy Spółki, Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji ww. sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535 t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zgodnie ze zwolnieniem opisanym w Załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z 17 grudnia 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), tabela pkt II poz. 41.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na mocy ust. 3a pkt 1 ww. ustawy Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a)w postaci papierowej lub
b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.
Artykuł 111 ust. 8 ustawy o VAT pozwala Ministrowi Finansów na zwolnienie, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.
Na tej podstawie wydane zostało Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902) (dalej także „Rozporządzenie”), przewidujące zwolnienia z przedmiotowego obowiązku.
Na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia (dalej: „Załącznik”).
Z kolei § 4 Rozporządzenia określa wyjątki od zwolnień opisanych w Załączniku.
Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 tego aktu, zwolnień opisanych w Załączniku do Rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy określonych tam towarów.
W oparciu o pkt 41 załącznika zwolniona z obowiązku ewidencjonowania jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
W konsekwencji, aby sprzedaż podlegała temu zwolnieniu, musi ona łącznie spełniać następujące przesłanki:
1)dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
2)całość zapłaty musi być otrzymana przez dostawcę towaru za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
3)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
4)przedmiotem dostawy nie mogą być towary, o których mowa w § 4 ust. 1 Rozporządzenia.
Interpretacje podatkowe, na których zostało oparte stanowisko Wnioskodawcy: Interpretacja indywidualna 0114-KDIP1-3.4012.646.2023.2.JG z 25 stycznia 2024 r., 0111-KDIB3-2.4012.174.2020.2.MN z 8 kwietnia 2020 r., 0114-KDIP1-3.4012.316.2019.2.KP z 23 września 2019 r. We wszystkich ww. interpretacjach organ zaakceptował możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, spełnienie przez Wnioskodawcę ww. warunków w planowanej sprzedaży za pośrednictwem Internetu (sprzedaży wysyłkowej), stanowisko dot. prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej sprzedaży prowadzonej w systemie wysyłkowym za pośrednictwem firmy kurierskiej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest prawidłowe.
Dodatkowo zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym II
W przypadku dostawy do wybranego przez Klienta punktu dostaw określonego jako automat paczkowy, Wnioskodawca będzie posiadał w swojej ewidencji również adres Klienta, gdyż zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję i dokumentował dowody zapłaty, z których jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie czynności zakupu dotyczyła i przez kogo została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres podany w zamówieniu, przy czym dostawa odbędzie się pod innym adresem tj. adres lokalizacji automatu paczkowego), zgodnie z ewidencją VAT oraz powiązaniem klienta, jego numeru zamówienia i numeru płatności. Z ewidencji, jak i dowodów dokumentujących zapłatę za sprzedawane towary jednoznacznie wynikać będzie jakiej czynności dotyczyła dana zapłata, tj. zakup towaru przez klienta. Wnioskodawca jest w stanie określić, którego klienta dotyczy dana płatność i powiązać płatność z konkretnym zamówieniem. Tym samym Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki do zastosowania zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej sprzedaży prowadzonej w systemie wysyłkowym za pośrednictwem firmy kurierskiej do wybranego przez klienta automatu paczkowego, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest prawidłowe.
Stanowisko prezentowane przez Spółkę zostało potwierdzone w licznych interpretacjach wydanych przez organy podatkowe, w tym m.in. w następujących interpretacjach podatkowych:
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 maja 2022 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.97.2022.1.MN,
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 sierpnia 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.261.2022.1.JM,
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 marca 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.922.2021.2.JSZ,
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 lutego 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.859.2021.2.ALN,
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 maja 2021 r. o sygn. 0112-KDIL3.4012.43.2021.3.MS.
Ustawodawca nie zdefiniował w Rozporządzeniu pojęcia „dostawy towarów w systemie wysyłkowym”. Odwołując się jednak do dyrektyw wykładni językowej, należy wnioskować, że tego typu sprzedaż ma miejsce w przypadku, gdy klient zamawia towary (zwykle przez Internet) z obowiązkiem dostarczenia ich do miejsca, w którym dokona odbioru tych towarów. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego „wysyłka” to „wysłanie czegoś”, „to, co się wysyła” (dostępny przez: www.sjp.pwn.pl). Wysyłać oznacza zaś m.in. „przekazać coś komuś za pośrednictwem poczty, urządzeń technicznych lub jakiejś osoby”.
Od takiej formy dostaw towarów należy odróżnić sprzedaż realizowaną stacjonarnie, gdy towar znajduje się w punkcie sprzedaży (np. w placówce handlowej) w momencie zawarcia umowy i może być od razu wydany nabywcy (w przeciwieństwie do dostawy w systemie wysyłkowym). Dostawa w systemie wysyłkowym zgodnie z Rozporządzeniem jest realizowana zatem w każdym przypadku, gdy towary są dostarczane do wybranego przez klienta miejsca dostarczenia towaru.
Sprzedaż realizowana poprzez Spółkę odbywa się wyłącznie za pośrednictwem platformy internetowej, z dostawą zakupionych towarów pod wskazany przez nabywcę adres. Dostawa zamówionych towarów realizowana jest jedynie za pośrednictwem firmy kurierskiej do wybranych przez Klienta automatów paczkowych. Klient nie będzie miał możliwości osobistego odbioru zamówień. Nie ma więc innej możliwości zakupu towaru przez klienta inaczej niż w systemie wysyłkowym, ponieważ Spółka nie oferuje sprzedaży stacjonarnej ani osobistego odbioru zamówień dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej.
W przypadku dostawy do wybranego przez Klienta punktu dostaw określonego jako automat paczkowy, Wnioskodawca będzie posiadał w swojej ewidencji również adres Klienta, gdyż zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję i dokumentował dowody zapłaty, z których jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie czynności zakupu dotyczyła i przez kogo została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres podany w zamówieniu, przy czym dostawa odbędzie się pod innym adresem tj. adres lokalizacji automatu paczkowego), zgodnie z ewidencją VAT oraz powiązaniem klienta, jego numeru zamówienia i numeru płatności. Z ewidencji, jak i dowodów dokumentujących zapłatę za sprzedawane towary jednoznacznie wynikać będzie jakiej czynności dotyczyła dana zapłata, tj. zakup towaru przez klienta. Wnioskodawca jest w stanie określić, którego klienta dotyczy dana płatność i powiązać płatność z konkretnym zamówieniem. Tym samym Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki do zastosowania zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej prowadzonej w systemie wysyłkowym za pośrednictwem firmy kurierskiej do wybranego przez klienta automatu paczkowego, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Podobne stanowisko potwierdził w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 października 2023 r. o sygn. 0112-KDIL3.4012.468.2023.1.MBN.
Dodatkowo zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym III
Cytowane wcześniej zwolnienie w oparciu o pkt 41 załącznika zwolniona z obowiązku ewidencjonowania jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Pomimo dokonania płatności w formie gotówkowej przez klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej za dostawę towarów w systemie wysyłkowym za pośrednictwem firmy kurierskiej to następnie Wnioskodawca otrzyma płatność na rachunek bankowy, a więc spełniony będzie warunek otrzymania w całości zapłaty na rachunek bankowy, tym samym Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji ww. sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535 t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zgodnie ze zwolnieniem opisanym w Załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z 17 grudnia 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), tabela pkt II poz. 41.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej rozporządzeniem.
Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz warunki korzystania ze zwolnienia.
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:
1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;
2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł;
W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano pod poz. 41:
Dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
1) dostawy:
a) gazu płynnego,
b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),
f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:
- ciągników,
- pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
- samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
- pojazdów silnikowych do transportu towarów,
- pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych
- z wyłączeniem motocykli,
h) komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,
i) wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,
j) wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
k) silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
l) sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,
m)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
n) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
o) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
p) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
q) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
r) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
s) wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
t) wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
u) węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
w) towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;
2) świadczenia usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),
n) parkingu samochodów i innych pojazdów,
o) przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
- dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
- przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzicie Państwo działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wyrobów gotowych (tj. głównie (…)) oraz świadczenia usług produkcji na zlecenie. Jesteście Państwo podatnikiem VAT czynnym. Planujecie Państwo uruchomić sprzedaż ww. produktów za pośrednictwem platformy internetowej do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej („Nabywca” lub „Klient”).
Wskazali Państwo, że sprzedaż planowana do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie się odbywać w III zdarzeniach przyszłych.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży opisanych w zdarzeniu I, II i III przy zastosowaniu kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zgodnie ze zwolnieniem opisanym w Załączniku do Rozporządzenia w poz. 41.
Zdarzenie I
Odnosząc się do sprzedaży opisanej w zdarzeniu I tj. sprzedaży dokonywanej tylko i wyłącznie w sklepie internetowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wskazać należy, że zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające – na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 41 załącznika do niego – zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów. Dostawa dokonana jest w systemie wysyłkowym (przesyłka kurierska), dostawca otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Ponadto przedmiotem sprzedaży nie są towary o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Przy czym, w myśl aktualnie obowiązujących przepisów zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia będzie obowiązywało do 31 grudnia 2027 r.
Zdarzenie II
W zdarzeniu tym, pomimo tego, że dostawa towarów przez Spółkę będzie dokonywana do automatu paczkowego lub wskazanego miejsca odbioru np.: punkt sprzedaży detalicznej w dalszym ciągu będzie dostarczana za pośrednictwem usług kurierskich.
Ponadto, zapłatę za towar będą Państwo otrzymywać w całości na rachunek bankowy za pośrednictwem instytucji pośredniczącej a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie czynności zakupu dotyczyła i przez kogo została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres podany w zamówieniu, przy czym dostawa odbędzie się pod innym adresem tj. adres lokalizacji automatu paczkowego lub wskazanego miejsca odbioru np.: punkt sprzedaży detalicznej), zgodnie z ewidencją VAT oraz powiązaniem klienta, jego numeru zamówienia i numeru płatności. Jesteście Państwo w stanie określić, którego klienta dotyczy dana płatność i powiązać płatność z konkretnym zamówieniem. Ponadto przedmiotem sprzedaży nie są towary o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
Zatem, przy sprzedaży produktów z dostawą kurierską do Klienta do automatu paczkowego lub wskazanego miejsca odbioru np.: punkt sprzedaży detalicznej, w sytuacji gdy płatność będzie dokonana w formie online przez instytucję pośredniczącą – otrzymają Państwo zapłatę w całości na rachunek bankowy i jednocześnie z prowadzonej przez Państwa ewidencji i dowodów dokumentujących tę zapłatę jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana a ponadto, dostarczone towary nie będą wymienione w § 4 rozporządzenia, mogą Państwo korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia, w zw. z poz. 41 załącznika do niego do 31 grudnia 2027 r.
Zdarzenie Przyszłe III
W zdarzeniu III dostawa towarów odbędzie się w systemie wysyłkowym za pośrednictwem firmy kurierskiej, Klient może dokonać płatności gotówką, lub za pomocą karty kredytowej/płatniczej w terminalu płatniczym. Płatność gotówką zostanie pobrana przez firmę kurierską bądź Klient zapłaci kartą kredytową/płatniczą przez instytucję pośredniczącą. Następnie płatność zbiorczo po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego zostanie przelana przez firmę kurierską albo przez instytucję pośredniczącą na Państwa rachunek bankowy. Tym samym w obydwu przypadkach za towar otrzymują Państwo płatność w całości na rachunek bankowy. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać jakiej konkretnie czynności zakupu dotyczyła i przez kogo została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), zgodnie z ewidencją VAT oraz powiązaniem klienta, jego numeru zamówienia i numeru płatności. Spółka jest w stanie określić, którego klienta dotyczy dana płatność i powiązać płatność z konkretnym zamówieniem. Ponadto przedmiotem sprzedaży nie będą towary o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia.
Zatem w stosunku do sprzedaży objętej zdarzeniem III będzie Państwu przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do 31 grudnia 2027 r. na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia.
Podsumowując będą Państwo mogli korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży wysyłkowej:
- w odniesieniu do której płatność nastąpi w formie online przez klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej za dostawę towarów a następnie całość zapłaty zostanie przekazana na rachunek bankowy Spółki (pytanie nr 1),
- w odniesieniu do której płatność nastąpi w formie online przez klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej za dostawę towarów w systemie wysyłkowym do automatów paczkowych, lub innych punktów np.: punktów sprzedaży detalicznej a zapłata w całości będzie dokonywana za pośrednictwem operatora płatności, który przeleje środki na rachunek Spółki (pytanie nr 2),
- w sytuacji, gdy klient może dokonać płatności gotówką, lub za pomocą karty kredytowej/płatniczej w terminalu płatniczym, płatność zostanie pobrana przez firmę kurierską bądź instytucję pośredniczącą a następnie płatność zbiorczo po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego zostanie przelana przez firmę kurierską bądź instytucje pośrednicząca na rachunek bankowy Wnioskodawcy (pytanie nr 3).
W efekcie Państwa stanowisko całościowo uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
