Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.415.2025.2.MSO

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy nieodpłatne wydanie urządzeń stanowiących wyroby (…) będzie stanowić wydanie próbki towaru, o której mowa w art. 7 ust. 7 ustawy, a przez to wydanie takie nie będzie stanowić dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 2 oraz 3 ustawy. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 2 lipca 2025 r. (wpływ 2 lipca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(X) (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi w Polsce działalność gospodarczą, polegającą na wytwarzaniu, importowaniu oraz dystrybucji wyrobów (…).

(X) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

W odpowiedzi na nieustanny postęp technologiczny oraz w celu sprostania oczekiwaniom coraz większej liczbie pacjentów (…), (X) wprowadza na rynek, jako importer, urządzenia do ciągłego monitorowania (…).

Urządzenie (…), mocowane na skórze monitoruje stężenie (…).

Należy w tym miejscy wyjaśnić, że urządzenie (…) prezentuje nową metodę, która znacznie różni się od pomiaru poziomu (…) dokonywanej (…) wraz z (…), która to metoda jest dotychczas najczęściej stosowanym sposobem pomiaru (…). Urządzenie, stanowiące w rozumieniu ustawy o wyrobach (…) wyrób (…) w połączeniu z aplikacją umożliwia nieprzerwany monitoring (…).

Urządzenie do prawidłowego działania wymaga zainstalowania przez użytkownika aplikacji, której dostawcą nie jest Spółka, lecz producent urządzenia. Aplikacja nie jest odpłatna.

Urządzenie (…) za pomocą jednorazowego aplikatora zostaje zamocowane na skórze. Urządzenie (…) działa maksymalnie przez okres (…) dni, a po tym czasie staje się bezużyteczne i wymaga utylizacji. Nie ma możliwości ponownego wykorzystania Urządzenia do innych celów, przez inną osobę, a także przez inny okres.

To, co wyróżnia Urządzenie (…), to jego innowacyjny charakter, którego nieodzownym elementem jest połączenie fizycznych pomiarów z cyfryzacją danych. Taki sposób pozwala dodatkowo na wzrastające potrzeby digitalizacji danych oraz komunikacji zdalnej z (…). Dzięki Urządzeniom (…) możliwe jest nowe podejście do leczenia (…), bowiem odmiennie niż (…), Urządzenie (…) służy ciągłemu monitorowaniu poziomu (…). Pomiar odbywa się w czasie rzeczywistym, osoba dokonująca pomiaru ma możliwość bieżącego odczytywania wyników, zapisywania ich, analizowania trendów, konfrontowania wyników ze spożywanymi pokarmami, podejmowanymi aktywnościami. Korzystanie z Urządzeń (…) daje pełniejszy, aniżeli (…), obraz poziomu (…), pozwalając na lepszą kontrolę nad procesem leczenia (…). Co niezwykle istotne, Urządzenie (…) może być również wykorzystywane przez osoby, które chcą w sposób ciągły monitorować poziom (…), a w szczególności wpływ spożywanych posiłków na poziom (…) we krwi.

Spółka wdrożyła akcję promocyjno-informacyjną (zwaną dalej: akcją). Celem tej akcji będzie zaznajomienie personelu (…), a także pacjentów (bezpośrednio lub za pośrednictwem personelu (…)) z wprowadzanymi przez Wnioskodawcę Urządzeniami (…). W celu zaznajomienia się ze specyfiką produktu, jego funkcjami, zasadami korzystania oraz aplikowaniem, Spółka będzie w ramach akcji nieodpłatnie przekazywać Urządzenia (…) w ilościach pozwalających na zapoznanie się z zasadami działania, funkcjami oraz sposobem aplikacji tych urządzeń.

Opakowania przekazywanych w ramach akcji Urządzeń będą zawierały oznaczenia, iż przekazane urządzenie stanowi próbkę nieprzeznaczoną do dalszej odsprzedaży.

Urządzenia będą nieodpłatnie wydawane w różnych sytuacjach - będą przekazywane do gabinetów (…), (…), do (…)oraz (…). Urządzenia będą mogły być wydawane podczas targów, publicznych prezentacji, szkoleń. Ostatecznymi odbiorcami nieodpłatnie przekazywanych Urządzeń będzie personel (…) (który będzie mógł sprawdzić funkcje i sposób działania Urządzeń), pacjenci oraz osoby inne osoby zainteresowane pomiarem (…). W każdej sytuacji, dokonując nieodpłatnego wydania urządzeń w ramach akcji, przedstawiciel Spółki będzie informował o funkcjach, zasadach działania oraz aplikowania urządzenia. Ponadto przedstawiciel Spółki wydający nieodpłatnie urządzenia do placówek (…) będzie polecał personelowi, by przekazując produkt pacjentom, informowali oni o zasadach działania, funkcjach oraz sposobach aplikowania Urządzeń (…). Prowadzona akcja informacyjna ma na celu z jednej strony zaznajomienie się z przekazywanymi urządzeniami, a z drugiej ma zaprezentować zalety praktyczne oraz zdrowotne korzystania z Urządzeń (…) i ma uzmysłowić, że ten sposób stwarza nowe warunki leczenia i monitorowania przebiegu (…) oraz znacznie poprawia komfort życia pacjentów.

Wskazać należy, że w chwili obecnej najbardziej popularnym sposobem pomiaru poziomu (…) jest posługiwanie się (…). Do takiego sposobu pomiaru przyzwyczajeni są nie tylko pacjenci, lecz również personel (…). W związku z czym, pełne zaprezentowanie personelowi (…) oraz pacjentom systemu ciągłego monitorowania (…) możliwe jest jedynie wówczas, gdy osoby poznające ten system będą dysponowały konkretnymi urządzeniami. Wówczas osoba posiadająca Urządzenie (…) jest w stanie sprawdzić jak dokładnie wygląda ciągły pomiar (…), w jaki sposób aplikuje się Urządzenie (…), jak łączyć urządzenie (…) z telefonem i aplikacją, w końcu, jak obsługuje się Urządzenie (…) przy pomocy aplikacji mobilnej. Obsługa Urządzeń (…) w porównaniu do (…), może wydawać się z punktu widzenia użytkowników niezaznajomionych z tymi Urządzeniami, skomplikowana. Dlatego niezwykle ważne jest pokazanie, przez samodzielne użycie, iż w istocie aplikacja Urządzeń oraz korzystanie z nich jest wygodne, łatwe w aplikacji oraz mniej inwazyjne niż codzienne używanie (…). Pacjenci oraz personel (…), korzystający oraz rekomendujący korzystanie z (…), są w stanie przekonać się o zaletach systemu ciągłego monitorowania (…) częstokroć jedynie wówczas, gdy przetestują przez ograniczony czas konkretny produkt.

Urządzenia (…) będą wydawane bezpośrednio na rzecz pacjentów, bezpośrednio na rzecz personelu (…) oraz pośrednio na rzecz pacjentów za pośrednictwem personelu (…). Tak uregulowane zasady wydawania urządzeń mają zapewnić jak największą promocję systemu do ciągłego monitorowania (…) i umożliwić zapoznanie się z produktami zarówno przez personel (…) oraz pacjentów. Osoba otrzymująca Urządzenie (…) od Wnioskodawcy będzie potwierdzać fakt otrzymania tego urządzenia, poprzez złożenie podpisu na elektronicznym formularzu wydania lub papierowym protokole przekazania.

Ten sam pacjent - zgodnie z wewnętrznie ustalonymi zasadami wydawania tych urządzeń - może otrzymać tylko jedno Urządzenie (…), z wyjątkiem sytuacji gdy Urządzenie (…) okaże się wadliwe - wówczas istnieje możliwość wymiany produktu na nowy, wolny od wad. Zgodnie z wewnętrznymi regulacjami - personel (…) uczestniczący w akcji jest informowany o możliwości przekazywania Urządzenia (…) danej osobie wyłącznie jednorazowo.

Nieodpłatne wydawanie Urządzeń (…) będzie dokumentowane oddzielnie względem dostawy innych towarów handlowych.

Na opakowaniach Urządzeń objętych ww. akcją będzie znajdowała się informacja: „Próbka. Towar nie do sprzedaży”. Celem wydań jest zaznajomienie się przez osoby otrzymujące te urządzenia z cechami, funkcjami oraz zasadami działania tych urządzeń. Z uwagi na (…)-dniowy okres działania Urządzeń (…), otrzymane urządzenia nie będą służyć zaspokojeniu potrzeb konsumenckich - przez tak krótki okres osoby otrzymujące urządzenie będą w stanie jedynie zweryfikować cechy, funkcje oraz zasady działania urządzeń. Jedno Urządzenie (…) - z uwagi na (…)-dniowy okres działania - nie pozwoli wykorzystywać wydanych urządzeń w celu stałego monitorowania stanu zdrowia (poziomu (…) we krwi).

Po użyciu Urządzenia (…) powinno zostać ono zutylizowane, co użytkownik będzie robił we własnym zakresie. Urządzenie (…) z uwagi może być wykorzystywane tylko przez jedną osobę.

Wartość Urządzenia (…) będzie przekraczała (…) złotych netto (cena nabycia tych urządzeń przez Spółkę jest wyższa niż (…) złotych netto).

Na każdym opakowaniu produktu będzie znajdowała się etykieta z nazwą Spółki, przez co Urządzenia będą również utożsamiane ze Spółką będącą importerem tych urządzeń.

Dodać należy, iż Wnioskodawcy przysługiwało prawo obniżenia w całości kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu importu urządzeń, które następnie będą nieodpłatnie wydawane w ramach akcji.

Uzupełnili Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - opis stanu faktycznego o następujące informacje:

1) Na opakowaniach wydawanych produktów znajduje się naklejka z oznaczeniem „Próbka. Towar nie do sprzedaży”. Samo kwalifikowanie Urządzeń (…), jako próbki w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o VAT jest kategorią prawną i nie stanowi elementu stanu faktycznego. Odpowiedź na to zagadnienie stanowi przedmiot postawionego we wniosku pytania i zgodnie z zajętym przez Wnioskodawcę stanowiskiem (nie będącym elementem opisu stanu faktycznego), wobec zaprezentowanego stanu faktycznego, urządzenie (…) wydawane nieodpłatnie może stanowić próbkę w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o VAT.

2) Wydanie urządzeń (…) następuje wyłącznie na cele związane z opodatkowaną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Pytanie

Czy nieodpłatne wydanie urządzeń stanowiących wyroby (…) do ciągłego monitorowania (…) będzie stanowić wydanie próbki towaru, o której mowa w art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług , a przez to wydanie takie nie będzie stanowić dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 2 oraz 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy nieodpłatne wydanie Urządzeń (…) nie będzie stanowić dostawy, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT) w związku z odesłaniem zawartym w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatkowi od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, za dostawę rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W myśl art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, zasady przewidzianej w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie stosuje się do przekazywanych próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Ponadto art. 7 ust. 7 ustawy o VAT definiuje próbkę towaru, jako egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

1) ma na celu promocję tego towaru oraz

2) nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

W ocenie Wnioskodawcy wydawanie Urządzeń (…) w ramach wskazanej w opisie stanu faktycznego akcji promocyjno-informacyjnej będzie stanowiło nieodpłatne przekazywanie próbek towarów. Za uznaniem przekazanych Urządzeń (…) stanowiących elementy systemu ciągłego monitorowania (…), jako próbek towarów, przemawia przede wszystkim fakt, iż wydania przeprowadzane w ramach akcji nie będą zaspokajać ostatecznych potrzeb osób, które będą otrzymywać tę próbkę. Osoby, które mają zdiagnozowaną (…) lub są zagrożone (…), kontrolę poziomu (…) we krwi muszą przeprowadzać przez całe swoje życie. Najbardziej popularnym sposobem pomiaru (…) we krwi jest korzystanie z (…), które przeważnie są już w posiadaniu chorych lub osób zagrożonych (…). Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Urządzenia (…) muszą być wymieniane raz na (…) dni, wobec czego (…) okres testowania tego urządzenia służy jedynie zweryfikowaniu sposobu monitorowania (…) i przetestowaniu nowoczesnej i innowacyjnej metody, która może się okazać wygodniejsza niż tradycyjne, zwykłe (…).

Pacjent stosujący pomiary (…) otrzymując od Wnioskodawcy pakiet urządzeń, nie będzie mógł zrezygnować z pomiarów (…) przy użyciu (…), gdyż otrzymane Urządzenia wystarczą na krótki, (…) okres. Rezygnacja z (…) będzie mogła nastąpić jedynie wówczas, gdy pacjent po wypróbowaniu produktu zdecyduje się zmienić sposób pomiaru (…), nabywając we własnym zakresie Urządzenia (…). Tak więc przekazanie Urządzenia (…) nie zaspokoi potrzeb użytkownika końcowego - w momencie otrzymania tego urządzenia żadna z osób, która otrzyma te urządzenia nie będzie mogła zrezygnować z posiadanych dotychczas urządzeń (przeważnie tradycyjnych (…)). Zatem otrzymane Urządzenie (…) będzie służyło jedynie przetestowaniu nowego sposobu pomiaru (…).

Nieodpłatne przekazanie Urządzeń (…) z pewnością nie zaspokoi również ostatecznych potrzeb personelu (…) - urządzenia zostaną przekazanie nie w celu korzystania z nich w placówkach (…), lecz na potrzeby zaznajomienia się z tymi urządzeniami przez personel oraz prezentacji i wydawania tych Urządzeń pacjentom.

Dzięki wdrożeniu opisanej powyżej akcji Wnioskodawca liczy na wzmożone zainteresowanie systemem ciągłego monitorowania (…), który jest oferowany przez Wnioskodawcę. Zarówno personel (…), jak i pacjenci mając wypróbowane konkretne urządzenia z pewnością chętniej będą sięgać do urządzeń oferowanych przez Wnioskodawcę, nie tylko rezygnując z tradycyjnych (…) lecz również sięgając po produkty Wnioskodawcy częściej niż po produkty innych podmiotów, gdyż będą zaznajomieni z konkretnymi urządzeniami importowanymi przez Wnioskodawcę. Jak to zostało wskazane w opisie stanu faktycznego zmiana dotychczasowych przyzwyczajeń pacjentów oraz personelu (…) (który rekomenduje stosowanie wyrobów (…)) będzie częstokroć możliwa jedynie wówczas, gdy osoby te przez ograniczony czas będą miały możliwość przetestowania produktu.

W konsekwencji, nie można powiedzieć, że poprzez przekazanie Urządzeń osobom chorym na (…) w jakikolwiek sposób zostaną zaspokojone ich potrzeby. Wręcz przeciwnie, na ogół takie osoby korzystają już z innego urządzenia, a wyrób oferowany przez Spółkę przyjmują z ciekawości, właśnie z zamiarem wypróbowania go.

Stworzenie możliwości nabycia na próbę Urządzenia (…) w ocenie Spółki najbardziej spełni cel opisanej akcji - w ten sposób każdy potencjalnie zainteresowany będzie mógł wypróbować Urządzenie (…) i poznać jego funkcje. Natomiast w przypadku zainteresowania Urządzeniem (…) skutkującym decyzją o stałym korzystaniu z takiego sposobu monitorowania (…) każde dodatkowe Urządzenie (…) będzie musiało być zakupione przez daną osobę, po upływie terminu ich przydatności. Wydawane przez Wnioskodawcę nieodpłatnie Urządzenia (…) nie będą mogły być przedmiotem komercyjnego obrotu - gdyż ich opakowania będą zawierać wyraźne zastrzeżenie, że nie są to przedmioty przeznaczone do komercyjnego obrotu.

Jak wynika z powyższego, przekazane personelowi (…) oraz pacjentom Urządzeń (…), będą pozwalały jedynie na poznanie cech i właściwości towaru i nie zaspokoją potrzeb tych podmiotów. Co więcej, przekazanie próbek będzie miało na celu promocję Urządzeń (…) przyczyniając się do zwiększenia obrotu tymi Urządzeniami.

W ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż w niniejszej sprawie zachodzi również przesłanka przekazania próbki wyrobu (…) na cele związane z działalnością gospodarczą. Wnioskodawca jest podmiotem wytwarzającym, importującym oraz dystrybuującym wyroby (…), pośród których znajdują się Urządzenia (…). Ze względu na zwyczaje konsumenckie pacjentów, pozyskanie nowego klienta na rynku jest bardzo utrudnione, a pacjent na ogół nie jest zainteresowany jakimikolwiek towarami innymi niż te, których używa na co dzień i do których używania są przyzwyczajeni. Wybór danego produktu na ogół ma długotrwały charakter, ponieważ pacjenci obawiają się, że w wyniku zmiany urządzenia mogą pojawić się jednocześnie utrudnienia kontroli poziomu (…), co w konsekwencji może prowadzić do pogorszenia ich zdrowia, a nawet zagrozić życiu. Możliwość zaprezentowania produktu jest zatem realną szansą dla Spółki dotarcia do nowych klientów i wzrostu sprzedaży importowanych produktów. Zatem Wnioskodawca udostępniając nieodpłatnie Urządzenia (…) robi to w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, której nieodłącznym elementem są aktywności promocyjne, w tym te podejmowane w ramach akcji.

Jak wynika z powyższego, nieodpłatne wydawanie przez Spółkę Urządzeń (…) w ramach prowadzonej akcji stanowić będzie wydanie próbek towarów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przez co nie będzie stanowić dostawy, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 755), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary, rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

 2) wszelkie inne darowizny

   - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 ustawy:

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Na mocy art. 7 ust. 4 ustawy:

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

 1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

 2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Z art. 7 ust. 7 ustawy wynika, że:

Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

 1) ma na celu promocję tego towaru oraz

 2) nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Wprowadzają Państwo na rynek, jako importer, urządzenia do ciągłego monitorowania (…) (Urządzenie (…)). Urządzenie (…) prezentuje nową metodę, która znacznie różni się od pomiaru poziomu (…) we krwi dokonywanej (…). Wdrożyli Państwo akcję promocyjno-informacyjną, której celem będzie zaznajomienie personelu (…), a także pacjentów (bezpośrednio lub za pośrednictwem personelu (…)) z wprowadzanymi przez Państwa Urządzeniami (…). Urządzenia będą nieodpłatnie wydawane w różnych sytuacjach - będą przekazywane do gabinetów (…), (…), do (…) oraz (…). Urządzenia będą mogły być wydawane podczas targów, publicznych prezentacji, szkoleń. Ostatecznymi odbiorcami nieodpłatnie przekazywanych Urządzeń będzie personel (…) (który będzie mógł sprawdzić funkcje i sposób działania Urządzeń), pacjenci oraz osoby inne osoby zainteresowane pomiarem (…). Prowadzona akcja informacyjna ma na celu z jednej strony zaznajomienie się z przekazywanymi urządzeniami, a z drugiej ma zaprezentować zalety praktyczne oraz zdrowotne korzystania z Urządzeń (…) i ma uzmysłowić, że ten sposób stwarza nowe warunki (…) i monitorowania przebiegu (…) oraz znacznie poprawia komfort życia pacjentów. Wskazali Państwo, że wydanie urządzeń (…) następuje wyłącznie na cele związane z Państwa opodatkowaną działalnością gospodarczą.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy nieodpłatne wydanie Urządzeń (…) do ciągłego monitorowania (…) będzie stanowić wydanie próbki towaru, o której mowa w art. 7 ust. 7 ustawy, a przez to wydanie takie nie będzie stanowić dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 2 oraz ust. 3 ustawy o VAT.

Ustawodawca w powołanym powyżej art. 7 ust. 7 ustawy, zdefiniował co należy rozumieć przez próbkę, aby jej przekazanie nie powodowało obowiązku naliczenia podatku VAT.

Przepis ten wskazuje, że próbka to egzemplarz towaru lub jego niewielka ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika ma na celu promocję tego towaru oraz nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Należy zauważyć, że celem opodatkowania bezpłatnego przekazywania towarów jest zapewnienie neutralności systemu podatku VAT, tak aby towary, od których odliczono naliczony podatek VAT, podlegały podatkowi należnemu. Ponadto regułą jest równe traktowanie różnych konsumentów końcowych określonych towarów poprzez zapewnienie, aby konsumpcja końcowa podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, w sytuacji gdy podatek naliczony podlegał odliczeniu. Wyłączenie opodatkowania czynności przekazywania próbek towarów należy postrzegać jako wyjątek od tej reguły, skoro naliczony podatek VAT podlega odliczeniu pomimo braku występowania odpowiadającego mu podatku należnego.

Przy rozważaniu, czy określone czynności wykonywane przez Państwa stanowią „przekazanie próbek towarów” należy uwzględnić wszystkie istotne okoliczności.

Należy zauważyć, że brak spełnienia chociażby jednego spośród stawianych przez ustawodawcę warunków względem „próbki”, przekreśla możliwość spełnienia definicji zawartej w art. 7 ust. 7 ustawy. Ustawodawca sformułował kilka warunków, przy czym jedne z nich odnoszą się do ilości, sposobu oznaczenia, oraz cech i właściwości towaru, a inne określają cel jaki ma towarzyszyć przekazaniu (wręczeniu) ich przez podatnika.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że treść art. 7 ust. 7 ustawy nie wskazuje, aby „identyfikowalność” oznaczała umieszczenie na próbce napisu „próbka”. Zasadne jest więc uznanie, że towarem „identyfikowalnym jako próbka” jest taki towar, co do którego nie ma wątpliwości, że nie jest on towarem o przeznaczeniu handlowym, lecz właśnie próbką przekazywaną w celu promocyjnym.

W analizowanej sprawie wskazali Państwo, że urządzenia (…) będą przekazywane personelowi (…), a także pacjentom (bezpośrednio lub za pośrednictwem personelu (…)). Tak uregulowane zasady wydawania urządzeń mają zapewnić jak największą promocję systemu do ciągłego monitorowania (…) i umożliwić zapoznanie się z produktami zarówno przez personel (…) oraz pacjentów. Osoba otrzymująca Urządzenie (…) od Wnioskodawcy będzie potwierdzać fakt otrzymania tego urządzenia, poprzez złożenie podpisu na elektronicznym formularzu wydania lub papierowym protokole przekazania. Na opakowaniach Urządzeń objętych akcją będzie znajdowała się informacja: „Próbka. Towar nie do sprzedaży”. Na każdym opakowaniu produktu znajduje się etykieta z nazwą Państwa Spółki, przez co Urządzenia będą również utożsamiane ze Spółką.

Tym samym stwierdzić należy, że przesłanka „identyfikowalności” towaru jako próbka w przedmiotowej sprawie jest spełniona, bowiem przedmiotowe „Próbki” nie mają przeznaczenia handlowego.

Podkreślenia wymaga fakt, że próbka reprezentuje cechy produktu gotowego, a zatem, aby mogła służyć jako przykład musi zachować wszystkie istotne cechy charakterystyczne substancji lub towarów, których dotyczy. Niemniej jednak w sytuacji, gdy przekazywane towary pokrywają lub mogą pokryć - ze względu na swoją ilość lub wartość - potencjalne zapotrzebowanie klienta na dany towar lub część tego zapotrzebowania, eliminując lub ograniczając potrzebę dokonania zakupów tego towaru, uznać należy, że wspomniana przesłanka nie jest spełniona. Ponadto - jak Państwo wskazali - celem wydań jest zaznajomienie się przez osoby otrzymujące te urządzenia z cechami, funkcjami oraz zasadami działania tych urządzeń.

Z uwagi na (…)-dniowy okres działania Urządzeń (…), otrzymane urządzenia nie będą służyć zaspokojeniu potrzeb konsumenckich - przez tak krótki okres osoby otrzymujące urządzenie będą w stanie jedynie zweryfikować cechy, funkcje oraz zasady działania urządzeń. Jedno urządzenie (…) - z uwagi na (…)-dniowy okres działania - nie pozwoli wykorzystywać wydanych urządzeń w celu stałego monitorowania stanu zdrowia (poziomu (…) we krwi). Po użyciu Urządzenia (…) powinno ono zostać zutylizowane, co użytkownik będzie robił we własnym zakresie. Urządzenie (…) może być wykorzystywane tylko przez jedna osobę.

W związku z tym należy uznać, że opisane Próbki wypełniają kolejną przesłankę, o której mowa w art. 7 ust. 7 ustawy.

Istotna ze względu na uznanie danego przekazania towaru za próbkę jest także przyczyna tego przekazania, tj. czy intencją podatnika jest wyłącznie chęć dokonania przysporzenia po stronie obdarowanego czy też chęć przekonania go do danych towarów, tak aby zechciał on z nich skorzystać lub je nabywać. Jeżeli chodzi zatem o próbki, należy pamiętać, że ich podstawowym celem nie jest zaspokojenie potrzeb konsumenta końcowego. Wydanie próbki nie może przybierać działań o charakterze handlowym.

W rozpatrywanej sprawie - jak wynika z opisu sprawy - Próbki przekazywane są w celach promocyjnych, jako zachęta do nabywania Urządzeń (…), gdyż pełne zaprezentowanie personelowi (…) oraz pacjentom systemu ciągłego monitorowania (…) możliwe jest jedynie wówczas, gdy osoby poznające ten system będą dysponowały konkretnymi urządzeniami. Prowadzona akcja informacyjna ma na celu zaznajomienie się z przekazywanymi urządzeniami oraz zaprezentowanie zalet praktycznych oraz zdrowotnych korzystania z Urządzenia (…), jak również ma uzmysłowić, że ten sposób stwarza nowe warunki leczenia i monitorowania przebiegu (…) oraz znacznie poprawia komfort (…).

W konsekwencji, Próbki opisane we wniosku, tj. nieodpłatnie przekazywane przez Państwa Urządzenia (…) na rzecz pacjentów za pośrednictwem gabinetów (…), (…), do (…), (…), spełniają przesłanki umożliwiające potraktowanie ich za Próbki w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy.

Zatem nieodpłatne przekazanie przez Państwa ww. Urządzeń (…) spełniających definicję próbki, zgodnie z art. 7 ust. 3 i ust. 7 ustawy, nie może być traktowane jako odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, nieodpłatne wydanie Urządzeń (…) stanowiących wyroby (…) składające się na system ciągłego monitorowania (…) będzie stanowić wydanie próbki towaru, o której mowa w art. 7 ust. 7 ustawy, a przez to wydanie takie nie będzie stanowić dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 2 oraz ust. 3 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego.

W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

     - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.