
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług, w części dotyczącej uznania, że planowana dostawa skorzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji kiedy w momencie dostawy podmiot gospodarczy nie będzie już korzystał ze zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w odniesieniu do:
- ruchomości tj. dwóch niekompletnych - rozebranych na części maszyn przemysłowych oraz kompletnej maszyny przemysłowej - jest nieprawidłowe;
- nieruchomości tj. budynku biurowego o pow. (...) m2 wraz z prawem użytkowania wieczystego działki nr A; budynku warsztatowego o pow. (...) m2 wraz z prawem użytkowania wieczystego działki nr B; drogi dojazdowej wraz z udziałem wynoszącym (...) części w nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę nr C - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 14 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że planowana dostawa opisanych we wniosku ruchomości i nieruchomości będzie mogła skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji kiedy w momencie dostawy podmiot gospodarczy nie będzie już korzystał ze zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, wpłynął 23 kwietnia 2025 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 30 maja 2025 r. (wpływ 2 czerwca 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą oraz właścicielem ruchomości i nieruchomości, których dotyczy wniosek jest X Sp. z o.o. w upadłości NIP (...).
X Sp. z o.o. w upadłości prowadzi działalność gospodarczą wg wpisu do Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (...) począwszy od roku (...).
Wg wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT - figuruje w rejestrze VAT jako podatnik zwolniony - tak stanowi wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT.
X Sp. z o.o. w upadłości prowadziła działalność opodatkowaną podatkiem VAT od dnia (...) r., natomiast od dnia (...) r. do nadal korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
Wnioskodawca planuje dokonać dostawy (sprzedaży) w postępowaniu upadłościowym (skutki sprzedaży egzekucyjnej art. 313 pr. up.) następujących ruchomości i nieruchomości swojego majątku:
1) niekompletnej - rozebranej na części maszyny przemysłowej;
2) niekompletnej - rozebranej na części maszyny przemysłowej;
3) maszyny przemysłowej - kompletnej;
4) prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem biurowym i budynkiem przemysłowym, stanowiącej działki ewidencyjne nr A i B o łącznej powierzchni (…) ha, objęte księgą wieczystą nr (...) wraz z udziałem wynoszącym (...) części w nieruchomości gruntowej niezabudowanej, stanowiącej działkę ewidencyjną nr C o powierzchni (…) ha, objęta księgą wieczystą nr (...).
1) Niekompletna - rozebrana na części maszyna przemysłowa - służyła działalności opodatkowanej podatkiem VAT od (...) r., a od dnia (...) r. służy w podmiocie gospodarczym, który korzysta ze zwolnienia z podatku VAT wg art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Ruchomość ta stanowi środek trwały Wnioskodawcy. W momencie nabycia nie był odliczony podatek VAT - zakup bez VAT - środek trwały używany.
2) Niekompletna - rozebrana na części maszyna przemysłowa - służyła działalności opodatkowanej podatkiem VAT od (...) r., a od dnia (...) r. służy w podmiocie gospodarczym, który korzysta ze zwolnienia z podatku VAT wg art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Ruchomość ta stanowi środek trwały wnioskodawcy. W momencie nabycia nie był odliczony podatek VAT - zakup bez VAT - środek trwały używany.
3) Maszyna przemysłowa - kompletna: - służyła działalności opodatkowanej podatkiem VAT od (...) r., a od dnia (...) r. służy w podmiocie gospodarczym, który korzysta ze zwolnienia z podatku VAT wg art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Ruchomość ta stanowi środek trwały wnioskodawcy. W momencie nabycia nie był odliczony podatek VAT - zakup bez VAT - środek trwały używany.
4) Prawo użytkowania wieczystego działki nr A zabudowanej budynkiem biurowym o pow. uż. (…) m2 - służyło działalności opodatkowanej podatkiem VAT od (...) r., a od dnia (...) r. służy w podmiocie gospodarczym, który korzysta ze zwolnienia z podatku VAT wg art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W momencie nabycia nie był odliczony podatek VAT - zakup bez VAT - środek trwały używany. Pierwsze zasiedlenie budynku na tej działce nastąpiło w (...) r., a w stosunku do tego budynku nie zostały poczynione nakłady ulepszenia w wartości co najmniej 30 % wartości początkowej (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym). W majątku właściciela działka ta kwalifikowana jest jako „aktywa trwałe”.
Prawo użytkowania wieczystego działki nr B zabudowanej budynkiem warsztatowym o pow. uż. (...) m2 - służyło działalności opodatkowanej podatkiem VAT od (...) r., a od dnia (...) r. służy w podmiocie gospodarczym, który korzysta ze zwolnienia z podatku VAT wg art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W momencie nabycia nie był odliczony podatek VAT - zakup bez VAT - środek trwały używany. Pierwsze zasiedlenie budynku na tej działce nastąpiło w (...) r., a w stosunku do tego budynku nie zostały poczynione nakłady ulepszenia w wartości co najmniej 30 % wartości początkowej (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym). W majątku właściciela działka ta kwalifikowana jest jako „aktywa trwałe”.
Nieruchomość gruntowa zabudowana, stanowiąca działkę ewidencyjną nr C o powierzchni (...) ha, objęta księgą wieczystą nr (...) - służyło działalności opodatkowanej podatkiem VAT od (...) r., a od dnia (...) r. służy w podmiocie gospodarczym, który korzysta ze zwolnienia z podatku VAT wg art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nieruchomość ta stanowi środek trwały wnioskodawcy - droga dojazdowa do nieruchomości i nie podlega amortyzacji. W momencie nabycia nie był odliczony podatek VAT - zakup bez VAT - środek trwały używany. Nieruchomość objęta księgą wieczystą nr (...) jest terenem niezabudowanym stanowiącym drogę dojazdową. Nieruchomość ta jest terenem niezabudowanym innym niż tereny budowlane.
Żadna z wymienionych w niniejszym wniosku z ruchomości oraz nieruchomości nie była wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej.
Dodatkowe wyjaśnienia:
Planowana sprzedaż wskazanych ruchomości oraz nieruchomości będzie dokonywana w ramach odrębnych transakcji i będzie stanowiła w Spółce sprzedaż incydentalną.
Syndyk zakłada, że w pierwszej kolejności dokona sprzedaży ruchomości, a następnie nieruchomości.
Ruchomości nie są towarami opisanymi w załączniku nr 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Syndyk zakłada, że sprzedaż ruchomości w roku podatkowym nie przekroczy wartości 200.000 zł. Syndyk zakłada, że sprzedaż nieruchomości w roku podatkowym będą sprzedawane łącznie jako gospodarcza całość. Zakładam, że sprzedaż przekroczy kwotę 200.000 zł.
Ruchomości i Budynki były amortyzowane, działki nie były amortyzowane.
Droga dojazdowa znajdująca się na działce nr C stanowi budowlę w myśl art. 3 pkt 3 prawa budowlanego trwale z gruntem związaną.
Nabycie drogi nastąpiło bez podatku od towarów i usług więc nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku należnego. Pierwsze użycie drogi dojazdowej znajdującej się na działce nr C nastąpiło w (...) r.
Droga nie była przedmiotem najmu.
Nie poniesiono wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym drogi.
Droga nie była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.
Podmiot zakłada, że w momencie sprzedaży wskazanych ruchomości oraz nieruchomości utraci zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie Organu:
1) o wyjaśnienie, na jakiej podstawie twierdzą Państwo, że działka nr C stanowi „nieruchomość gruntową niezabudowaną”, skoro wskazali Państwo, że „droga dojazdowa znajdująca się na działce nr C stanowi budowlę w myśl art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, trwale z gruntem związaną”? Prosiłem o jednoznaczne podanie, czy działka nr C stanowi teren zabudowany czy niezabudowany - odpowiedzieli Państwo:
Działka nr C stanowi nieruchomość gruntową zabudowaną.
2) o wskazanie czy w momencie planowanej dostawy opisanych we wniosku ruchomości i nieruchomości będą Państwo korzystali ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.; dalej jako: „ustawa o VAT”) - odpowiedzieli Państwo:
W momencie planowanej dostawy opisanych we wniosku ruchomości oraz nieruchomości podmiot gospodarczy utraci zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
3) Czy ruchomości wymienione we wniosku stanowią maszyny i urządzenia, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f ustawy o VAT - odpowiedzieli Państwo:
Ruchomości wymienione we wniosku stanowią maszyny i urządzenia, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f ustawy o VAT.
4) Czy opisane we wniosku: budynek biurowy o pow. (...) m2, prawo użytkowania wieczystego działki nr A; budynek warsztatowy o pow. (...) m2, prawo użytkowania wieczystego działki nr B - stanowią u Wnioskodawcy środki trwałe? Prosiłem odnieść się odrębnie do każdego budynku i działki - odpowiedzieli Państwo:
Budynek biurowy o pow. (...) m2, prawo użytkowania wieczystego działki A stanowią u wnioskodawcy środki trwałe;
Budynek warsztatowy o pow. (...) m2, prawo użytkowania wieczystego działki B stanowią u wnioskodawcy środki trwałe.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy planowana dostawa opisanych we wniosku ruchomości i nieruchomości będzie mogła skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji kiedy w momencie dostawy podmiot gospodarczy nie będzie już korzystał ze zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT - czy też opisane we wniosku ruchomości i nieruchomości będą opodatkowane podatkiem VAT w sytuacji kiedy w momencie dostawy podmiot gospodarczy nie będzie już korzystał ze zwolnienie z art. 113 ust. 1?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
W przypadku omówionych we wniosku ruchomości tj.:
1) niekompletnej - rozebranej na części maszyny przemysłowej;
2) niekompletnej - rozebranej na części maszyny przemysłowej;
3) maszyny przemysłowej - kompletnej;
planowana dostawa tych ruchomości skorzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji kiedy w momencie dostawy podmiot gospodarczy nie będzie już korzystał ze zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
W odniesieniu do nieruchomości opisanych we wniosku tj.:
- prawo użytkowania wieczystego działki nr A zabudowanej budynkiem biurowym o pow. uż. (...) m2;
- prawo użytkowania wieczystego działki nr B zabudowanej budynkiem warsztatowym o pow. uż. (...) m2;
- nieruchomość działka zabudowana, stanowiąca działkę ewidencyjną nr C o powierzchni (...) ha, objęta księgą wieczystą nr (...);
planowana dostawa nieruchomości skorzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji kiedy w momencie dostawy podmiot gospodarczy nie będzie już korzystał ze zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Szczegółowo:
Dla planowanej dostawy prawa użytkowania wieczystego działki nr A zabudowanej budynkiem biurowym o pow. uż. (...) m2 oraz dla planowanej dostawy prawa użytkowania wieczystego działki nr B zabudowanej budynkiem warsztatowym o pow. uż. (...) m2 oraz działka o numerze C - planowana dostawa nieruchomości skorzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji kiedy w momencie dostawy podmiot gospodarczy nie będzie już korzystał ze zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Na podstawie zgromadzonych, opisanych powyżej dokumentów i faktów ustalono, że wnioskodawca prowadzi działalności gospodarczej - wg danych KRS oraz ustalono, że wnioskodawca jest aktywny Wg Wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT - figuruje w rejestrze VAT jako podatnik zwolniony - tak stanowi wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT - zwolnienie z VAT z art. 113 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - gdzie płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również:
- przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
- wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
- wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
- wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
- ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
- oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
- zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).
Ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się w odniesieniu do dostawy towarów sformułowaniem „przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel” (art. 7 ust. 1 ustawy), a towarami w świetle tej ustawy - co do zasady - są rzeczy ruchome i nieruchomości (art. 2 pkt 6 ustawy). Takie zdefiniowanie terminu „dostawa towarów”, odwołujące się do ekonomicznego władztwa nad rzeczą sprawia, iż przedmiotem opodatkowania może być nie tylko sprzedaż czy zamiana rzeczy jako fizycznie wyodrębnionych dóbr materialnych, ale także zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, jak również inne transakcje wywierające, z ekonomicznego punktu widzenia, podobne skutki.
Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT.
W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
W świetle przedstawionych powyżej przepisów nieruchomości spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała podatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 wskazanego wyżej artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.
Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik - podatnik określony w art. 15 ust. 1 wskazanej ustawy.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe).
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, wskazane są zwolnienia od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.
I tak w treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Pierwsze zasiedlenie to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich: wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata.
Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
Zgodnie art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
W ten sposób ustawa daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Natomiast w przypadku budynków/budowli niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Dodatkowo jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.
Przytoczone przepisy oznaczają, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, chyba że budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. A zatem wykorzystywanie obiektu przez okres co najmniej 5 lat do czynności opodatkowanych pozwala podatnikowi na zastosowanie zwolnienia od podatku nawet w sytuacji, gdy ponosił on wydatki wyższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, w związku z którymi to wydatkami miał prawo do odliczenia podatku VAT.
Wymienione przepisy dotyczą podatników wymienionych w art. 15 omawianej ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w części dotyczącej uznania, że planowana dostawa skorzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji kiedy w momencie dostawy podmiot gospodarczy nie będzie już korzystał ze zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w odniesieniu do:
- ruchomości tj. dwóch niekompletnych - rozebranych na części maszyn przemysłowych oraz kompletnej maszyny przemysłowej - jest nieprawidłowe;
- nieruchomości tj. budynku biurowego o pow. (...) m2 wraz z prawem użytkowania wieczystego działki nr A; budynku warsztatowego o pow. (...) m2 wraz z prawem użytkowania wieczystego działki nr B; drogi dojazdowej wraz z udziałem wynoszącym (...) części w nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę nr C - jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Należy także wskazać, że stosownie do przepisu art. 51 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 614):
Uwzględniając wniosek o ogłoszenie upadłości, sąd wydaje postanowienie o ogłoszeniu upadłości, w którym określa, czy funkcję sędziego-komisarza oraz zastępcy sędziego-komisarza będzie pełnił sędzia czy referendarz sądowy, oraz wyznacza syndyka.
Na podstawie art. 61 ustawy Prawo upadłościowe:
Z dniem ogłoszenia upadłości majątek upadłego staje się masą upadłości, która służy zaspokojeniu wierzycieli upadłego.
Z kolei, na mocy art. 62 ustawy Prawo upadłościowe:
W skład masy upadłości wchodzi majątek należący do upadłego w dniu ogłoszenia upadłości oraz nabyty przez upadłego w toku postępowania upadłościowego, z wyjątkami określonymi w art. 63-67a.
W myśl art. 75 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe:
Z dniem ogłoszenia upadłości upadły traci prawo zarządu oraz możliwość korzystania z mienia wchodzącego do masy upadłości i rozporządzania nim.
Zgodnie z art. 157 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe:
Funkcję syndyka może pełnić osoba fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i licencję doradcy restrukturyzacyjnego oraz ma konto doradcy restrukturyzacyjnego w systemie teleinformatycznym obsługującym postępowanie sądowe.
Jak stanowi art. 160 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe:
W sprawach dotyczących masy upadłości syndyk dokonuje czynności w imieniu własnym na rachunek upadłego.
Na podstawie art. 173 ustawy Prawo upadłościowe:
Syndyk niezwłocznie obejmuje majątek upadłego, zarządza nim, zabezpiecza go przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub zabraniem go przez osoby postronne oraz przystępuje do jego likwidacji.
W świetle cytowanych przepisów, upadły z mocy prawa traci zarząd oraz możliwość korzystania i rozporządzania majątkiem należącym do niego, jednakże ta okoliczność nie pozbawia upadłego statusu podatnika, do którego to stosuje się prawa i obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących ustaw podatkowych.
We wszelkich postępowaniach, stroną w znaczeniu materialnym pozostaje upadły - to on jest podmiotem praw i obowiązków, natomiast syndykowi przysługuje legitymacja formalna do występowania w tych postępowaniach; jest on stroną w znaczeniu formalnym. W zakresie prawnopodatkowym działanie syndyka należy potraktować jako działanie przez pełnomocnika ze wszystkimi prawnymi tego stanu rzeczy konsekwencjami. W świetle powyższego, syndyk masy upadłości jest osobą odpowiedzialną w czasie trwania postępowania upadłościowego za realizację wszystkich obowiązków podatnika i płatnika przez upadłego.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
a) towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
b) przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Według art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Należy zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Natomiast kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy o VAT:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
W myśl art. 113 ust. 4 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.
Jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f ustawy o VAT:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28).
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy planowana dostawa ruchomości i nieruchomości będzie mogła skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT czy też będzie opodatkowana podatkiem VAT, w sytuacji kiedy w momencie dostawy podmiot gospodarczy nie będzie już korzystał ze zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
W analizowanej sprawie planują Państwo dokonać dostawy (sprzedaży) w postępowaniu upadłościowym ruchomości (dwóch niekompletnych - rozebranych na części - maszyn przemysłowych i jednej kompletnej maszyny przemysłowej) oraz nieruchomości (Budynku biurowego o pow. (...) m2 wraz z prawem użytkowania wieczystego działki nr A, na której budynek jest posadowiony; Budynku warsztatowego o pow. (...) m2 wraz z prawem użytkowania wieczystego działki nr B, na której budynek jest posadowiony oraz budowli z postaci drogi dojazdowej wraz z udziałem wynoszącym (...) części w nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę nr C).
Podali Państwo, że niekompletne - rozebrane na części maszyny przemysłowe - oraz kompletna maszyna przemysłowa, służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT od (...) r., a od (...) r. służą w podmiocie gospodarczym, który korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy VAT. Ruchomości te stanowią środki trwałe Państwa Spółki i żadna z wymienionych ruchomości nie była wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej. Wskazali Państwo również, że w momencie ich nabycia nie był odliczony podatek VAT - zakup bez VAT.
W konsekwencji należy wskazać, że w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku określone art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak bowiem wynika z opisu sprawy - ww. ruchomości nie były wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
Ponadto, nie można uznać, że w związku z nabyciem przedmiotowych ruchomości przysługiwało, bądź nie przysługiwało Państwu, prawo do odliczenia podatku, skoro dostawa tych ruchomości nie była objęta tym podatkiem.
Przytoczyć w tym miejscu należy, wyrok NSA z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12, w którym NSA wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.
W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia zauważyć należy, że skoro - jak podali Państwo we wniosku - w momencie nabycia przedmiotowych ruchomości nie był odliczony podatek VAT (zakup bez VAT) to w takiej sytuacji nie można powiedzieć, że mieli Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tego nabycia, bądź nie mieli Państwo takiego prawa, bowiem nie było podatku, który mogliby Państwo odliczyć.
Zatem w odniesieniu dla dostawy (sprzedaży) w postępowaniu upadłościowym przedmiotowych ruchomości nie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Ponadto ustawa o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia wykonawcze do niej nie przewidują innego zwolnienia od podatku dla dostawy ww. ruchomości, które planują Państwo sprzedać. W związku z powyższym, dostawa wskazanych we wniosku ruchomości (ruchomych środków trwałych), będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.
Natomiast w celu ustalenia, czy w odniesieniu do dostawy nieruchomości bedą mogli Państwo skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy rozstrzygnąć, czy względem budynku biurowego o pow. (...) m2 posadowionego na działce nr A; budynku warsztatowego o pow. (...) m2 posadowionego na działce nr B oraz drogi dojazdowej znajdującej się na działce nr C nastąpiło pierwsze zasiedlenie.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w odniesieniu do Budynku biurowego o pow. (...) m2, Budynku warsztatowego o pow. (...) m2 oraz drogi dojazdowej doszło do pierwszego zasiedlenia.
Jak bowiem wskazali Państwo, pierwsze zasiedlenie budynku biurowego o pow. (...) m2 nastąpiło w (...) r., budynku warsztatowego o pow. (...) m2 w (...) r. a pierwsze użycie drogi dojazdowej nastąpiło w (...) r.
Ponadto, z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że w stosunku do Budynku biurowego i Budynku warsztatowego nie zostały poczynione nakłady ulepszenia w wartości co najmniej 30% wartości początkowej (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym). Nie poniesiono również wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym drogi (będącej zgodnie z Państwa wskazaniem budowlą w rozumieniu Prawa budowlanego).
Analizując podane okoliczności, uznać należy, że dostawa Budynku biurowego, Budynku warsztatowego oraz drogi dojazdowej nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że ww. budynki i droga dojazdowa po pierwszym zasiedleniu były wykorzystywane co najmniej 2 lata. Wskazuje to, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem Budynku biurowego, Budynku warsztatowego oraz drogi dojazdowej, a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Jednocześnie - jak wynika z jednoznacznie przedstawionego przez Państwa opisu sprawy - w odniesieniu do przedmiotowych budynków oraz budowli (drogi dojazdowej) nie dokonywali Państwo ulepszeń, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej. Tym samym sprzedaż przedmiotowych nieruchomości (Budynku biurowego i Budynku warsztatowego oraz budowli w postaci drogi dojazdowej), na tle przywołanych regulacji prawnych, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż spełnione zostaną warunki wymienione w tym przepisie - pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budynków oraz budowli (drogi dojazdowej) upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Jednocześnie wskazać należy, że na mocy art. 29a ust. 8 ustawy, w związku ze zbyciem Budynku biurowego, Budynku warsztatowego oraz drogi dojazdowej (będącej budowlą), grunt dzieli byt prawny tych budynków i budowli. Oznacza to, że skoro dostawa Budynku biurowego, Budynku warsztatowego oraz drogi dojazdowej będzie korzystać ze zwolnienia, to na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy również dostawa gruntu, na którym posadowione są przedmiotowe budynki i budowla, będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT.
Podsumowując, w odniesieniu do:
- ruchomości tj.:
- niekompletnej - rozebranej na części maszyny przemysłowej;
- niekompletnej - rozebranej na części maszyny przemysłowej;
- maszyny przemysłowej - kompletnej;
- planowana dostawa nie skorzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, w sytuacji kiedy w momencie dostawy podmiot gospodarczy nie będzie już korzystał ze zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT;
- nieruchomości tj.:
- budynku biurowego o pow. (...) m2 wraz z prawem użytkowania wieczystego działki nr A;
- budynku warsztatowego o pow. (...) m2 wraz z prawem użytkowania wieczystego działki nr B;
- drogi dojazdowej wraz z udziałem wynoszącym (...) części w nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę nr C;
planowana dostawa skorzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w sytuacji kiedy w momencie dostawy podmiot gospodarczy nie będzie już korzystał ze zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Tym samym Państwa stanowisko, dotyczące uznania, że planowana dostawa skorzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji kiedy w momencie dostawy podmiot gospodarczy nie będzie już korzystał ze zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, jest:
- nieprawidłowe - w części dotyczącej ruchomości,
- prawidłowe - w części dotyczącej nieruchomości.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
