
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” w powiatowych jednostkach organizacyjnych tj. X oraz Y.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2024.361 t. j. ze zm.) dalej: ustawa o VAT. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2024.107 t. j. ze zm.) dalej: ustawa o samorządzie powiatowym posiada osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych, wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W celu wykonywania zadań Powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy o samorządzie powiatowym).
Do głównych zadań Powiatu należy przede wszystkim wykonywanie zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, które leżą w obszarze działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. W katalogu zadań publicznych realizowanych przez Powiat znajdują się m.in. sprawy dotyczące ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym).
Z dniem 1 stycznia 2017 r. nastąpiła centralizacja rozliczeń w podatku od towarów i usług, w wyniku której jednostki organizacyjne Powiatu pozbawione zostały odrębności w zakresie podatku od towarów i usług.
Powiat dokonuje odliczeń podatku VAT od faktur zakupowych w takim zakresie, w jakim mają one związek z wykonywaniem działalności gospodarczej. W wielu jednak sytuacjach nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowywania wszystkich wydatków do sprzedaży opodatkowanej. Aby móc skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT Powiat wykorzystuje prewskaźnik w oparciu o art. 86 ust. 2a ustawy o VAT do zakupów związanych zarówno z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu oraz wskaźnik z art. 90 ust. 1 ww. ustawy do zakupów związanych z działalnością opodatkowaną oraz zwolnioną. W myśl § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. 2021.999 t.j.) każda z scentralizowanych jednostek organizacyjnych Powiatu wylicza swoje odrębne wartości ww. wskaźników.
Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…” w ramach Funduszy Europejskich dla (…) 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji), dla priorytetu: (...) - Fundusze Europejskie na transformację, dla działania: (...) - (...).
Projekt będzie dofinansowany ze środków UE w kwocie (…) zł, finansowany z krajowych środków budżetu państwa w kwocie (…) zł i ze środków własnych Powiatu w kwocie (…) zł.
Projekt obejmuje swoim działaniem następujące budynki powiatowych jednostek organizacyjnych:
1. budynek X, (…) (X),
2. budynek Y, (…) (Y).
W wyżej wymienionych obiektach zakłada się wykonanie instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynami energii dostosowanych do potrzeb Wnioskodawcy, celem zapewnienia optymalnego zasilania w energię elektryczną z wykorzystaniem OZE. W efekcie Wnioskodawca wytwarzał będzie znaczną część energii w oparciu o energię słoneczną, co pozwoli zmniejszyć zużycie energii wytwarzanej z nieodnawialnych źródeł (obecna sieć bazuje w znacznej mierze na paliwach kopalnianych). Inwestycja ma więc na celu zmniejszenie zapotrzebowania na energię wytworzoną z konwencjonalnych źródeł, jak również zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Finalnie przyczyni się to do zmniejszenia emisji szkodliwych zanieczyszczeń do atmosfery.
Głównym założeniem projektu będzie zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza, poprzez montaż instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynami energii. Niniejsza inwestycja posłuży do efektywnego wykorzystania potencjału posiadanych zasobów i warunków do rozwoju energetyki niskoemisyjnej w zakresie OZE. Realizacja projektu przyczyni się do redukcji CO2.
W związku z realizacją projektu pn.: „…” w zakresie montażu instalacji fotowoltaicznych Powiat będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. 2024.1361 t. j. ze zm.) dalej: ustawa o odnawialnych źródłach energii. Przedmiotowe instalacje będą stanowiły mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 wskazanej ustawy i zostaną zabezpieczone przed wpływem energii do sieci elektroenergetycznej. W ramach przedmiotowego projektu zainstalowane zostaną systemy zarządzania energią kompatybilne z zaprojekowanymi urządzeniami. System będzie sterował instalacją poprzez projektowany moduł monitoringu i zarządzania instalacjami fotowoltaicznymi. Cała wyprodukowana energia będzie zużywana na bieżąco (autokonsumpcja) a nadwyżka energii będzie gromadzona w magazynach energii. System zabezpieczy i ograniczy możliwość eksportu energii do sieci (w razie potrzeby system będzie wyłączał produkcję energii elektrycznej). W konsekwencji nie będą Państwo korzystali z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 i ust. 1a ustawy o odnawialnych źródłach energii. W ramach przedmiotowego projektu nie została i nie będzie zawarta umowa z przedsiębiorstwem energetycznym, zważywszy na powyższe.
Działalność powiatowych jednostek organizacyjnych, które są objęte projektem, obejmuje zarówno obszar niepodlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będący poza zakresem ustawy o VAT) jak również obszar podlegający opodatkowaniu oraz zwolniony z opodatkowania.
Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań celowych, a zatem działalność edukacyjna w ramach nałożonych ustawowo zadań własnych Powiatu, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Działalność, która korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług to odpłatny czynsz za najem lokalu (na cele mieszkaniowe) dla pracownika administracyjnego jednostki (Y). Z kolei prowadzona działalność opodatkowana podatkiem VAT to m.in. wynajem lokali czy powierzchni użytkowych i refakturowanie mediów tj. woda, ścieki (Y), energia elektryczna (X).
Wskaźnik preproporcji wyliczony na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2024.361 t. j. ze zm.) na rok 2024 (w oparciu o sprzedaż za rok ubiegły) dla poszczególnych jednostek kształtuje się następująco:
1. X - 1%,
2. Y - 1%.
W odniesieniu do wskazanych budynków objętych projektem uznano, iż wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy VAT, wyliczony dla każdej jednostki wynosi w roku bieżącym 0%.
Budynki objęte projektem zostały przekazane wskazanym jednostkom organizacyjnym Powiatu, na czas nieoznaczony, w trwały zarząd odrębną decyzją administracyjną. Właścicielem przedmiotowej infrastruktury pozostaje Powiat, natomiast odpowiedzialnym za jego prawidłowe funkcjonowanie i utrzymanie są wskazane jednostki organizacyjne Powiatu tj. X i Y w (…).
Powołując się na art. 43 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2024.1145 t. j. ze zm.) jednostka organizacyjna ma prawo, z zastrzeżeniem ust. 6 wymienionej ustawy, do korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania, zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy, remontu lub rozbiórki obiektu budowlanego na nieruchomości, zgodnie z przepisami prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego, oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd (..). Dodatkowo jednostka organizacyjna ma prawo wypowiedzenia, za zgodą nadzorującego, każdej umowy najmu, dzierżawy i użyczenia nieruchomości lub jej części, obciążających nieruchomość objętą trwałym zarządem, z zachowaniem trzymiesięcznego terminu wypowiedzenia.
Jednostka powiatowa objęta przedmiotowym projektem tj. X, za zgodą Zarządu Powiatu, wyraziła zgodę na zawarcie umowy użyczenia części nieruchomości, stanowiącej własność Powiatu, będącej w trwałym zarządzie jednostki, z Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska. Przedmiot użyczenia przeznaczony jest pod stację pomiarów jakości powierza. Na rzecz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska refakturowane jest zużycie energii elektrycznej, zgodnie ze wskazanym podlicznikiem.
W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Główny Inspektor Ochrony Środowiska wystąpił do dostawcy energii o wykonanie przyłącza do sieci energetycznej na okres bezterminowy. Pismem z dnia 10 kwietnia 2025 r. Główny Inspektor Ochrony Środowiska poinformował, że przystąpił do prac związanych z przyłączeniem stacji pomiarowej jakości powietrza, znajdującej się na terenie X, do złącza X S.A. Harmonogram prac o przyłączenie do sieci dystrybucyjnej przewiduje zakończenie prac oraz czynności niezbędnych dla realizacji przyłączenia stacji monitoringu jakości powietrza w terminie 19 czerwca 2025 r. Wobec powyższego powiatowa jednostka nie będzie przenosiła kosztów za energię elektryczną na rzecz Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
Wnioskodawca ma możliwość przyporządkowania wydatków w ramach realizowanego projektu osobno dla każdego budynku objętego projektem. Projekt będzie realizowany na podstawie umów cywilnoprawnych. Faktury z tytułu realizacji projektu wystawiane będą każdorazowo na Powiat i zaewidencjonowane w Starostwie Powiatowym w (…).
Efekty realizowanej inwestycji, w przedmiotowych jednostkach, będą wykorzystywane przede wszystkim do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w ramach nałożonych ustawowo zadań własnych Powiatu, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Jednocześnie w niewielkim zakresie, w Y, również do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług tj. najem lokalu na cele mieszkaniowe. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą także, w nieznacznym stopniu, wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W X będzie to czynsz za wynajem powierzchni czy wynajem boiska piłkarskiego. Z kolei w Y niewielki zakres czynności opodatkowanych obejmuje wynajem lokalu, udostępnienie sali czy powierzchni użytkowej oraz refakturowanie mediów tj. opłata za wodę i ścieki.
W związku z powyższym należy wskazać, że nie istnieje możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Pytanie
Czy Powiatowi będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług), wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” w powiatowych jednostkach organizacyjnych tj. X oraz Y?
Państwa stanowisko w sprawie
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2024. 361 t.j. ze zm.) dalej ustawa VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy VAT.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Należy podkreślić, że wyrażoną w cytowanym art. 86 ust. 1 ustawy VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy VAT.
Na mocy art. 86 ust. 2a ww. ustawy VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz do celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy VAT, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na inne cele niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Na podstawie art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U.2021.999 t.j.), zwane dalej Rozporządzeniem.
Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia). Zakres ww. regulacji obejmuje m.in. jednostki samorządu terytorialnego. W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego (tj. urzędu gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego), odrębnie dla samorządowej jednostki budżetowej i odrębnie dla samorządowego zakładu budżetowego (§ 3 ust. 1 Rozporządzenia).
Zatem w przypadku jednostek samorządu terytorialnego nie jest ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, lecz są ustalane odrębne sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy VAT.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust. 10.
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A więc dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy VAT, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2 ustawy, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy (opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług), ale także czynnik podmiotowy (czynności te muszą być wykonywane przez podatnika).
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym: krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej w kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 13 i 19 w katalogu zadań publicznych realizowanych przez Powiat znajdują się sprawy dotyczące ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie realizować projekt pn. „…” w dwóch budynkach powiatowych jednostek organizacyjnych, tj. w budynku X, (…) (X) i budynku Y (…) (Y).
Wymienione powiatowe jednostki objęte projektem realizują czynności:
- niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - X, Y,
- opodatkowane podatkiem VAT - X, Y,
- zwolnione z opodatkowania - Y.
Prewspółczynnik (preproporcja) obliczony dla każdej z poszczególnych jednostek organizacyjnych Powiatu, o których mowa we wniosku, wynosi na rok bieżący w zaokrągleniu 1%. W oparciu o art. 90 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, uznano, iż wartość wskaźnika obliczonego na podstawie art. 86 ust. 2a-2h ustawy VAT, wyliczony dla każdej jednostki wynosi 0%.
Wnioskodawca ma możliwość przyporządkowania wydatków w ramach realizowanego projektu osobno dla każdego budynku objętego projektem.
W opisanej sprawie faktury za poniesione koszty w ramach ww. projektu będą wystawiane na Powiat i zaewidencjonowane w Starostwie Powiatowym w (…). Natomiast powyższe wartości proporcji sprzedaży powiatowych jednostek organizacyjnych (X, Y) dotyczą sprzedaży zrealizowanej w tych lokalizacjach przez te jednostki. Nieruchomości, w których prowadzona jest działalność statutowa jednostek, zostały im przekazane, na czas nieoznaczony, w trwały zarząd odrębnymi decyzjami administracyjnymi.
W ramach przedmiotowego projektu, w zakresie montażu instalacji fotowoltaicznych Powiat będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy o odnawialnych źródłach energii. Instalacje fotowoltaiczne będą stanowiły mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 wskazanej ustawy i zostaną zabezpieczone przed wpływem energii do sieci elektroenergetycznej. Cała wyprodukowana energia będzie zużywana na bieżąco (autokonsumpcja) a nadwyżka energii będzie gromadzona w magazynach energii. W konsekwencji Powiat nie będzie korzystał z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 i ust. 1a ustawy o odnawialnych źródłach energii. W ramach przedmiotowego projektu nie została i nie będzie zawarta umowa z przedsiębiorstwem energetycznym, zważywszy na powyższe. W związku z powyższym Powiat, nie wprowadzając energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej, nie będzie dokonywał dostawy tej energii, za którą przysługiwałoby wynagrodzenie, które co do zasady wpisuje się w definicję działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów.
Wskazane w opisie sprawy budynki, będące przedmiotem projektu stanowią własność JST. Niewielka jego część stanowi przedmiot najmu. Realizacja projektu należy do zadań własnych Powiatu, wynikających z przepisów ustawy o samorządzie powiatowym. Zgodnie z przepisami ww. ustawy, do zadań własnych Powiatu należą w szczególności sprawy dotyczące edukacji publicznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Efekty projektu będą wykorzystywane przede wszystkim do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT oraz w niewielkim stopniu do czynności zwolnionych i opodatkowanych z podatku VAT.
Odnosząc się do kosztów związanych z montażem instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynami energii należy wskazać, że ma ona umożliwić obniżenie kosztów utrzymania placówek oświatowych poprzez zmniejszenie kosztów energii elektrycznej. Realizowany projekt ma więc niezaprzeczalny związek z działaniami Powiatu, które pozostają w sferze zadań własnych.
Warunkiem, którego spełnienie należy także analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek planowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywana takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie nastąpi. Z tytułu realizacji niniejszego projektu w obiektach powiatowych jednostek organizacyjnych Powiat nie będzie osiągał żadnych przychodów. Z kolei powiatowe jednostki organizacyjne nie będą ponosiły żadnych wydatków na realizację ww. projektu.
Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że Powiat oraz powiatowe jednostki organizacyjne nie będą miały prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesienie wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” budynków powiatowych jednostek organizacyjnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Ponadto ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h tej ustawy.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
W odniesieniu do art. 86 ust. 2h ustawy należy wskazać, że:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1) określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2) wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są m.in. jednostki samorządu terytorialnego.
W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Oznacza to, że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej tylko będą ustalane odrębne sposoby określenia proporcji dla poszczególnych jednostek organizacyjnych.
W ww. rozporządzeniu ustawodawca podał ustalone według wzoru sposoby określania proporcji m.in. w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.
Ww. rozporządzenie wprowadza wzory, według których są wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.
Ponadto w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2) nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
Na mocy art. 90 ust. 10b ustawy:
Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:
1) utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
2) urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (…)..
Katalog zadań własnych powiatu został określony w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.
Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Powiat, w celu wypełnienia nałożonych na niego zadań, organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.
W tym miejscu podkreślenia wymaga, że z uwagi na swą specyfikę jednostki samorządu terytorialnego nie są podmiotami zrównanymi z komercyjnymi przedsiębiorcami. Powyższe wynika chociażby z racji uprzywilejowania tych jednostek poprzez treść art. 15 ust. 6 ustawy i nieuznawania ich za podatnika w określonych okolicznościach, tj. w przypadku działania w charakterze organu władzy publicznej, którego przymiotu komercyjny przedsiębiorca nie posiada i którego działalność, co do zasady, jest opodatkowana w całości. Z tego też względu rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów, takich jak jednostki samorządu terytorialnego, należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te - co do zasady - w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projekt pn. „…”.
Projekt obejmuje swoim działaniem następujące budynki powiatowych jednostek organizacyjnych:
1. budynek X, (…) (X),
2. budynek Y, (…) (Y).
Faktury z tytułu realizacji projektu wystawiane będą każdorazowo na Powiat i zaewidencjonowane w Starostwie Powiatowym w (…).
Wskazali Państwo, że Powiat ma możliwość przyporządkowania wydatków w ramach realizowanego projektu osobno dla każdego budynku objętego projektem.
W przedmiotowej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” w powiatowych jednostkach organizacyjnych tj. X oraz Y.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Jak wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.
Natomiast w sytuacji, gdy przyporządkowanie ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, a w przypadku wystąpienia czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem - także proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Odnosząc się do budynku X oraz budynku Y wskazali Państwo, że efekty realizowanej inwestycji, będą wykorzystywane przede wszystkim do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie w niewielkim zakresie, w Y, również do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług tj. najem lokalu na cele mieszkaniowe. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą także, w nieznacznym stopniu, wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W X będzie to czynsz za wynajem powierzchni czy wynajem boiska piłkarskiego. Z kolei w Y niewielki zakres czynności opodatkowanych obejmuje wynajem lokalu, udostępnienie sali czy powierzchni użytkowej oraz refakturowanie mediów tj. opłata za wodę i ścieki. Podali Państwo również, że nie istnieje możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zatem, w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją inwestycji w zakresie wykonania instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynami energii na budynku X oraz budynku Y - przysługuje Państwu - jako czynnemu, zarejestrowanemu podatnikowi podatku VAT - prawo do częściowego odliczenia podatku, z uwagi na spełnienie warunków uprawniających Państwa do odliczenia.
W świetle powyższego, należy wskazać, że skoro - jak wynika z okoliczności sprawy - wydatki poniesione na wykonanie instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynami energii na budynku X oraz budynku Y, będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej - do czynności opodatkowanych, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza i nie będą Państwo mieli możliwości przyporządkowania ww. wydatków w całości do działalności gospodarczej, to będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia części podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizowaną inwestycją, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów. Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ponadto - jak wynika z okoliczności sprawy - nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji w zakresie budynku Y służą Państwu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również do czynności zwolnionych od podatku, a nie mają Państwo możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Będą więc Państwo dodatkowo zobowiązani w zakresie wydatków dotyczących budynku Y, do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Przy czym należy mieć na uwadze, że zgodnie z powołanym wyżej art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Zasada ta - z uwagi na treść art. 86 ust. 2g ustawy - ma również zastosowanie do proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W powyższej sytuacji podatnik ma bowiem prawo wyboru, czy będzie dokonywał odliczania w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też uzna, że proporcja ta wynosi 0% i nie będzie odliczał podatku naliczonego.
Podali Państwo, że wskaźnik preproporcji wyliczony na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług na rok 2024 (w oparciu o sprzedaż za rok ubiegły) dla poszczególnych jednostek kształtuje się następująco:
1. X - 1%,
2. Y - 1%.
W odniesieniu do wskazanych budynków objętych projektem uznali Państwo, iż wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy VAT, wyliczony dla każdej jednostki wynosi w roku bieżącym 0%.
Zatem, w świetle przytoczonych przepisów, skoro wyliczona przez Państwa proporcja na podstawie art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. kształtuje się na poziomie 1% i uznali Państwo, że wynosi 0%, to nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizowaną inwestycją w zakresie wykonania instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynami energii na budynku X oraz budynku Y.
Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” w powiatowych jednostkach organizacyjnych tj. X oraz Y.
Tym samym, oceniając całościowo Państwa stanowisko należało je uznać za nieprawidłowe.
Wprawdzie w kwestii braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” w powiatowych jednostkach organizacyjnych tj. X oraz Y. wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny, jednak dokonali Państwo tego w oparciu o odmienną argumentację niż wskazana przez Organ.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
