Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 5 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnił go Pan pismem z 8 lipca 2025 r. (wpływ 8 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność rolniczą. W ramach gospodarstwa rolnego realizowana jest działalność agroturystyczna polegająca na wynajmie pokoi gościnnych turystom.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, działalność ta nie wymaga rejestracji w CEIDG.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z tym nie składa deklaracji VAT i nie odlicza podatku naliczonego.

Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach (...). Wniosek został wybrany do dofinansowania przez (…) i obecnie jest na etapie weryfikacji w Samorządzie Województwa (…).

Doprecyzowanie opisu sprawy

W piśmie z 8 lipca 2025 r. na pytania zawarte w wezwaniu wskazał Pan poniższe informacje:

1)Jaka jest nazwa projektu będącego przedmiotem Pana zapytania?

Odpowiedź:

„(…)”.

2)W jaki sposób zamierza Pan wykorzystywać nabyte w ramach projektu towary i usługi? Jakie czynności będą prowadzone przez Pana z wykorzystaniem towarów i usług nabytych w związku z realizacją inwestycji w ramach przedmiotowego projektu?

Odpowiedź:

Towary i usługi będą wykorzystane do przystosowania budynku w gospodarstwie rolnym na potrzeby działalności agroturystycznej, obejmującej wynajem pokoi gościnnych i świadczenie usług noclegowych oraz mają służyć zwiększeniu atrakcyjności gospodarstwa agroturystycznego i przyciągnięciu dodatkowych klientów. W ramach projektu zakupione zostaną rowery (...) i poddane będą termomodernizacji pomieszczenia przeznaczone do pobytu gości. Zamierzam udostępniać turystom zakupione rowery (...) oraz modernizowane pomieszczenia w ramach ich pobytu, bez dodatkowych opłat.

3)Czy nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji będą służyć do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?

Odpowiedź:

Nie – działalność nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ korzystam ze zwolnienia podmiotowego.

4)Czy efekty przedmiotowego projektu, w ramach działalności agroturystycznej będą przez Pana wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku?

Odpowiedź:

Tak.

5)Czy gospodarstwo rolne, w ramach którego realizowana jest działalność agroturystyczna prowadzi Pan jako rolnik ryczałtowy, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775)?

Odpowiedź:

Tak – gospodarstwo jest prowadzone przeze mnie jako rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT.

6)Na kogo będą wystawiane faktury za zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji?

Odpowiedź:

Faktury za zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji będą wystawiane imiennie na mnie – (...).

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:

Nie wnoszę o wydanie interpretacji w zakresie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Proszę jedynie o interpretację przepisów w odniesieniu do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

a)czy wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, bez kwoty podatku, w poprzednim roku (tj. w roku 2024) nie przekroczyła kwoty 200 000 zł?

Odpowiedź:

Nie przekroczyła.

b)czy przewidywana wartość sprzedaży dokonywanej przez Pana nie przekroczy w roku podatkowym 2025, kwoty 200 000 zł?

Odpowiedź:

Nie przewiduję przekroczenia 200 000 zł wartości sprzedaży w 2025 roku. Prowadzę uproszczoną ewidencję sprzedaży. Jeśli wartość sprzedaży przekroczy 200 000 zł zarejestruję się jako podatnik VAT.

c)czy przewidywana przez Pana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, bez kwoty podatku, w kolejnym roku podatkowym nie przekroczy, kwoty 200 000 zł?

Odpowiedź:

Nie przewiduję przekroczenia 200 000 zł wartości sprzedaży w 2026 roku. Prowadzę uproszczoną ewidencję sprzedaży. Jeśli wartość sprzedaży przekroczy 200 000 zł zarejestruję się jako podatnik VAT.

d)czy wykonuje/będzie Pan wykonywał czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to jakie, proszę je wymienić.

Odpowiedź:

Nie.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 8 lipca 2025 r.)

Czy w opisanym stanie faktycznym, Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego przy zakupach związanych z inwestycją rozwijającą działalność agroturystyczną, w sytuacji gdy:

-nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT,

-nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym,

-działalność agroturystyczna nie wymaga wpisu do CEIDG?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 8 lipca 2025 r.)

W Pana ocenie, nie przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ nie jest Pan czynnym podatnikiem VAT, a prowadzona działalność agroturystyczna nie stanowi działalności opodatkowanej VAT w rozumieniu ustawy.

W związku z tym nie spełnia Pan warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, które uzależniają prawo do odliczenia od istnienia związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady, które dotyczą odliczania podatku naliczonego są sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W oparciu o art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach gospodarstwa rolnego realizuje Pan działalność agroturystyczną polegającą na wynajmie pokoi gościnnych turystom. Nie jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem. Korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Realizuje Pan projekt pn. „(…)”. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu będą wykorzystane do przystosowania budynku w gospodarstwie rolnym na potrzeby działalności agroturystycznej, obejmującej wynajem pokoi gościnnych i świadczenie usług noclegowych oraz mają służyć zwiększeniu atrakcyjności gospodarstwa agroturystycznego i przyciągnięciu dodatkowych klientów. W ramach projektu zakupione zostaną rowery (...) i poddane będą termomodernizacji pomieszczenia przeznaczone do pobytu gości. Nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji nie będą służyć do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty przedmiotowego projektu, w ramach działalności agroturystycznej będą przez Pana wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.

Faktury za zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji będą wystawiane na Pana.

Pana wątpliwości dotyczą wskazania, czy ma Pan możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego przy zakupach związanych z inwestycją rozwijającą działalność agroturystyczną realizowaną w ramach projektu pn. „(…)”, w sytuacji gdy nie prowadzi Pan działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy i nie jest Pan zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz działalność agroturystyczna nie wymaga wpisu do CEIDG.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ nie jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a realizowany projekt nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

Zatem nie będzie miał Pan – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W konsekwencji, z tego tytułu nie będzie Panu przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie ma Pan również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1328 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełnia Pan ww. warunków, nie ma Pan możliwości ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Podsumowując stwierdzić należy, że nie ma Pan prawnej możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego przy zakupach związanych z inwestycją rozwijającą działalność agroturystyczną realizowaną w ramach projektu pn. „(…)”, w sytuacji gdy nie prowadzi Pan działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy oraz nie jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Ponadto, należy wskazać, że prawo do odzyskania podatku VAT nie jest uzależnione od posiadania wpisu do CEIDG.

Tym samym, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.