
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...) jest jednostką samorządu terytorialnego, która wykonuje swoje zadania na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.). Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Zadania własne Gminy przewidziane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, jak i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, są w ramach Gminy wykonywane przez jej samorządowe jednostki budżetowe oraz urząd obsługujący Gminę. Gmina działa w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących, co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Do zadań własnych należą m. in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina realizuje te obowiązki poprzez świadczenie usług, które są wykonywane przez Spółkę Sp. z o. o., w której to spółce Gmina posiada 100% udziału.
Gmina zamierza zrealizować inwestycję pn. „(…)” w ramach poddziałania „(...)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie cel: Wspieranie rozwoju gospodarczego obszarów wiejskich oraz poprawa warunków życia mieszkańców Gminy (...) poprzez budowę i przebudowę infrastruktury wodno-ściekowej. Dzięki realizacji operacji zniwelowany zostanie niski poziom wyposażenia obszarów wiejskich w infrastrukturę wodno-ściekową, której brak negatywnie wpływa na poziom życia mieszkańców gminy.
Projekt składa się z dwóch części:
I część - budowa kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej na terenie Gminy (...),
II część - budowa oczyszczalni ścieków przy Szkole Podstawowej w A. oraz przy Szkole Podstawowej w B.
Łączna planowana wartość inwestycji wynosi (…) zł brutto, w tym kwota dofinansowania w wysokości (…) zł brutto.
Wybór wykonawcy do poszczególnych części projektu został dokonany w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie podstawowym bez negocjacji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych.
W ramach 1 części projektu zostanie wybudowana kanalizacja sanitarna i sieć wodociągowa na terenie Gminy. Usługi budowlane wykonywane przez podmioty zewnętrzne dla tej inwestycji będą opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%. Faktury dokumentujące nabywane w ramach realizowanej inwestycji towary i usługi będą wystawiane na Gminę (...) jako nabywcę, a Urząd Miejski jako odbiorcę.
Po zakończeniu inwestycji wykonane składniki majątkowe będą własnością Gminy, która odpłatnie odda w dzierżawę na podstawie umowy cywilnoprawnej na rzecz Spółki Sp. z o. o., która świadczy usługi wodociągowo-kanalizacyjne na terenie Gminy. Spółka będzie wykorzystywać infrastrukturę dla celów prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, tj. majątek ten będzie służył jej wyłącznie do działalności opodatkowanej. Wydzierżawienie Spółce infrastruktury powstałej w I części projektu jest najkorzystniejsze organizacyjnie, ekonomicznie i wpisuje się w całościowy model prowadzenia tego obszaru działalności przez Gminę.
Towary i usługi nabyte w związku z budową kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Za udostępnianie infrastruktury na podstawie umowy Gmina będzie pobierać od Spółki miesięczny czynsz, na podstawie wystawionych faktur. Wysokość czynszu zostanie ustalona na podstawie kryteriów, biorąc za podstawę stawkę amortyzacji w wysokości 4,5% wartości inwestycji. Spółka będzie zobowiązana do dokonywania konserwacji oraz bieżących napraw w odniesieniu do majątku powstałego w ramach I części projektu.
Część II inwestycji polega na budowie oczyszczalni ścieków przy Szkołach Podstawowych w A. i B. Oczyszczalnia ścieków przy Szkole Podstawowej w A. i przy Szkole Podstawowej w B. służyć będzie wyłącznie potrzebom szkoły (gminnej jednostki organizacyjnej), jej działalności oświatowej.
Towary i usługi zakupione w związku z budową tej oczyszczalni ścieków będą służyć do wykonywania wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat, ani też nie będzie uzyskiwać z tego tytułu innych dochodów. Faktury VAT w ramach realizacji zadania wystawione będą na Gminę (...) jako nabywcę i Urząd Miejski jako odbiorcę.
Po zakończeniu inwestycji oczyszczalnie ścieków przy Szkołach Podstawowych w A. i B. zostaną nieodpłatnie przekazane do użytkowania jako środek trwały tym szkołom, w związku z istniejącym trwałym zarządem nieruchomości.
Pytania
1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z budową kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej na terenie Gminy (...)?
2. Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z budową oczyszczalni ścieków przy szkołach?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak wynika z powyższych regulacji, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w przypadku spełnienia warunków tj.:
1.Odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług
2.Towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc w szczególności takich, w wyniku których rozliczany jest VAT należny.
Kanalizacja sanitarna i sieć wodociągowa wybudowana na terenie Gminy w ramach realizowanego projektu będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych i w tym zakresie Gmina będzie miała możliwość wykorzystania wybudowanej sieci do wykonywania czynności opodatkowanych i do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zrealizowanie przedmiotowej inwestycji, albowiem towary i usługi, które zostaną nabyte przy udziale środków unijnych, posłużą czynnościom opodatkowanym.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Obejmuje ona wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego posiada status podatnika podatków od towarów i usług w przypadku realizowania przez nią czynności mieszczących się w ramach zadań własnych, ale wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Gmina zamierza oddać w dzierżawę powstałą infrastrukturę techniczną dla Spółki Sp. z o. o., której Gmina jest jedynym udziałowcem, zgodnie z powstałym modelem prowadzenia działalności wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy.
Po zakończeniu prac budowlanych wykonane składniki majątkowe, będące własnością Gminy, staną się przedmiotem odpłatnej umowy cywilnoprawnej zawartej ze Spółką Sp. z o.o.
Udostępnienie infrastruktury na rzecz Spółki będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem podstawowej stawki. W związku z tym przedmiot inwestycji będzie przez Gminę w pełni wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Ad 2
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z treści cytowanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystane do czynności opodatkowanych.
W związku z realizacją projektu zostaną wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków przy Szkole Podstawowej w A. oraz przy Szkole Podstawowej w B., które służyć będą wyłącznie tym szkołom. Oczyszczalnie nie będą przeznaczone do świadczenia usług na rzecz indywidualnych mieszkańców, firm z terenu Gminy, zatem nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. Towary i usługi, które zostaną nabyte w związku z ich budową, nie posłużą czynnościom opodatkowanym i nie będą dawały prawa do odliczenia podatku VAT związanego z tą częścią inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
•towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
•podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status. Są uznawane za podatników VAT, gdy wykonują czynności:
•inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, oraz
•mieszczące się w ramach ich zadań, ale wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jeśli zaś organ władzy publicznej podejmuje realizację zadań jako podmiot prawa publicznego, wówczas nie jest podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności – czy są to czynności publicznoprawne czy cywilnoprawne.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Gmina działa w charakterze podatnika podatku VAT, gdy wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy.
Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wykluczona jest możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych – czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:
•spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
•nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy – pozbawiają one podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo jednostką samorządu terytorialnego, a także zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Swoje obowiązki w sprawach wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych realizują Państwo poprzez świadczenie usług, które są wykonywane przez Spółkę Sp. z o. o. Mają Państwo 100% udziału w Spółce. Spółka świadczy usługi wodociągowo-kanalizacyjne na terenie Gminy.
Zamierzają Państwo zrealizować inwestycję pn. „(…)”, która składa się z dwóch części:
I część - budowa kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej na terenie Gminy (...),
II część - budowa oczyszczalni ścieków przy Szkole Podstawowej w A. oraz przy Szkole Podstawowej w B.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na poszczególne części Inwestycji.
Po zakończeniu I części inwestycji wykonane składniki majątkowe będą Państwa własnością. Oddadzą je Państwo Spółce w dzierżawę. Powstała infrastruktura będzie służyć Spółce do działalności gospodarczej, opodatkowanej podatkiem VAT. Za udostępnianie infrastruktury na podstawie umowy będą Państwo pobierać od Spółki miesięczny czynsz. Wysokość czynszu zostanie ustalona, biorąc za podstawę stawkę amortyzacji w wysokości 4,5% wartości inwestycji. Ponadto Spółka będzie zobowiązana do dokonywania konserwacji oraz bieżących napraw w odniesieniu do majątku powstałego w ramach I części projektu.
Zaznaczyli Państwo, że towary i usługi nabyte w związku z budową kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Katalog czynności opodatkowanych zawiera art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Usługi dzierżawy zostały zdefiniowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
Art. 693 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego:
§ 1 Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
§ 2 Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.
Umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Nakłada ona na strony - zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę - określone przepisami obowiązki. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy - płacenie umówionego czynszu. Wobec tego umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy. Czynsz stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dzierżawa stanowi świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na dzierżawie Infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, za którą jest pobierane wynagrodzenie, w związku z czym usługa ta nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.
A zatem, będą Państwo działać w charakterze podatnika VAT, gdy na podstawie umowy dzierżawy będą Państwo odpłatnie udostępniać na rzecz Spółki infrastrukturę, która powstanie w ramach realizacji I części inwestycji. Czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu VAT i jednocześnie nie będzie korzystać ze zwolnienia z VAT
Wobec tego, w analizowanej sprawie będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a infrastrukturę, która powstanie w ramach realizacji I części inwestycji, będą Państwo wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (odpłatnej dzierżawy).
Zatem będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z budową kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej na terenie Gminy (...) w ramach przedstawionej we wniosku Inwestycji. Odliczenie będzie możliwe pod warunkiem, że nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Część II realizowanej inwestycji polega na budowie oczyszczalni ścieków przy Szkołach Podstawowych w A. i B. (gminnych jednostkach organizacyjnych). Oczyszczalnie te będą służyć wyłącznie potrzebom tych szkół i ich działalności oświatowej. Nie będą Państwo pobierać żadnych opłat, ani też nie będą uzyskiwać z tego tytułu innych dochodów. Towary i usługi zakupione w związku z budową przyszkolnych oczyszczalni ścieków będą służyć do wykonywania wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Oznacza to, że nie będzie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy – czyli związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi.
Zatem nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z budową oczyszczalni ścieków przy szkołach.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja nie rozstrzyga kwestii stawki podatku dla świadczonych usług dzierżawy. Po 30 czerwca 2020 r. wysokość stawki podatku VAT może być określona wyłącznie w ramach wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy.
Interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, w szczególności informacji, że wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w oparciu o stawkę amortyzacji w wysokości 4,5% wartości inwestycji.
Interpretacja nie wywoła skutków prawnych, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności gdy zostanie ustalone, że wysokość wynagrodzenia za świadczenie usług na podstawie umowy dzierżawy skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie, który uniemożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych bądź wydłuży okres zwrotu lub też, że inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (a np. do realizacji zadań własnych gminy).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
