
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazywanego na wystawianych przez leasingodawcę fakturach za leasing operacyjny rowerów.
Uzupełnili go Państwo pismem z 20 czerwca 2025 r. (wpływ 24 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest producentem (...). Klientami Wnioskodawcy są przedsiębiorcy w rozumieniu art. 431 kodeksu cywilnego, jednostki sektora finansów publicznych oraz pozostałe podmioty podlegające przepisom ustawy Prawo Zamówień Publicznych, jak również podmioty powiązane z Wnioskodawcą kapitałowo.
Wnioskodawca zatrudnia pracowników na umowy o pracę, oferując im w ramach stosunku pracy, obok miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego i premii regulaminowych (dodatek frekwencyjny lub premia wydajnościowa – w zależności od zajmowanego stanowiska), także dodatkowe benefity pozapłacowe składniki wynagrodzenia. Obecnie funkcjonujące benefity obejmują: prawo do nabycia usług prywatnej opieki medycznej – „pakiet medyczny” oraz prawo do udziału w programie wspierania aktywności sportowej wśród pracowników – „pakiet sportowy”. Korzystanie z powyższych benefitów, zgodnie z postanowieniami regulaminu wynagradzania, odbywa się na zasadzie partycypacji pracownika w poniesieniu kosztów jego nabycia. Pracownik, tytułem współfinansowania danego świadczenia (benefitu), ponosi miesięczny koszt w wysokości stanowiącej różnicę między wartością wybranego przez pracownika pakietu/świadczenia a kwotą dofinansowania ustaloną przez pracodawcę. Pracodawca dofinansowuje tylko jeden – wybrany przez pracownika – benefit, a z pozostałych świadczeń, jeśli jego wolą jest korzystanie z więcej niż jednego, korzysta na zasadzie pełnej odpłatności. Zasady i warunki dostępu do świadczeń (benefitów) są objęte regulaminem wynagradzania, przy czym wysokość dofinansowania może być aktualizowana w formie uchwały zarządu.
Wnioskodawca zamierza rozszerzyć dotychczasową ofertę pozapłacowych form wynagrodzenia o kolejną, polegającą na udostępnieniu pracownikom rowerów przeznaczonych wyłącznie do prywatnego użytku pracowników, leasingowanych w tym celu od zewnętrznego podmiotu, współfinansowanych przez pracodawcę według identycznego schematu jak dotychczas funkcjonujące benefity („pakiet rower”).
Prawo do korzystania z „pakietu rower” będzie dostępne dla wszystkich pracowników w okresie zatrudnienia u Wnioskodawcy na zasadzie dobrowolności, na wniosek pracownika, po zapoznaniu się i zaakceptowaniu załącznika do regulaminu wynagradzania, bez względu na staż pracy, jak również bez względu na wymiar etatu, zajmowane stanowisko, rodzaj umowy o pracę, wysokość wynagrodzenia, osiągane wyniki, także w okresie pobierania wynagrodzenia i zasiłku chorobowego oraz korzystania z urlopów związanych z rodzicielstwem oraz urlopów wychowawczych. Udostępnienie roweru, podobnie jak dotychczasowe benefity, będzie następowało na pisemny wniosek pracownika, na zasadzie dobrowolności. Częściowa odpłatność będzie potrącana pracownikowi z wynagrodzenia za pracę w miesiącu, za który Wnioskodawca opłaca usługę/ratę leasingową.
Wnioskodawca będzie miał podpisaną z leasingodawcą ramową umowę leasingową regulującą zasady korzystania z przedmiotu leasingu, warunki płatności i ubezpieczenia. Indywidualne umowy leasingowe na poszczególne przedmioty leasingu (rowery) będą zawierane w oparciu o ramową umowę leasingową (oraz Ogólne Warunki Leasingu), przy czym stroną umowy leasingu (leasingobiorcą) będzie Wnioskodawca. Należy też sprecyzować, że chodzi o leasing operacyjny. W stosunku pomiędzy wnioskodawcą a pracownikiem decydującym się na „pakiet rower” (pracownikiem-użytkownikiem), podstawą udostępnienia roweru będzie wniosek pracownika oraz oświadczenie o akceptacji załącznika do regulaminu wynagradzania, normującego zasady udostępnienia i korzystania z roweru.
Indywidualna umowa leasingu jest zawierana na określony okres leasingu, i co do zasady, rower ma być udostępniony pracownikowi przez Wnioskodawcę do użytkowania przez cały okres obowiązywania indywidualnej umowy leasingowej. Jednakże, okres ten ulega skróceniu w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy z tym pracownikiem, co ma gwarantować dedykowane takim szczególnym sytuacjom ubezpieczenie. Odchodzący pracownik może poprosić o ofertę wykupu roweru, i – o ile zostanie ona zaakceptowana – indywidulana umowa leasingu wygasa, a na pracownika przechodzi własność roweru.
Zawarciu indywidulanej umowy leasingowej będzie towarzyszyć zawarcie wspomnianej umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji Wnioskodawcy z leasingu roweru, które ma chronić Wnioskodawcę (leasingobiorcę) przed konsekwencjami przedwczesnego zakończenia leasingu z powodu następujących zdarzeń: rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem-użytkownikiem za wypowiedzeniem lub bez zachowania okresu wypowiedzenia (przez którąkolwiek ze stron), długotrwałej choroby, śmierci, urlopu macierzyńskiego, urlopu wychowawczego, niezdolności do pracy. Koszt tego ubezpieczenia, obok raty leasingowej, stanowi część ceny usługi, podobnie jak koszt ubezpieczenia od kradzieży (obejmującego także inne zdarzenia: włamanie, rabunek, wandalizm, naprawy spowodowane przypadkowym uszkodzeniem, uszkodzenie elektroniki, uszkodzenie będące wynikiem pożaru, uderzenia pioruna, wybuchu, wad konstrukcyjnych, wad materiałowych). Inne niż wymienione wyżej warianty ubezpieczenia będą opcjonalne.
Zasadą jest, że pracownik chcący skorzystać z „pakietu rower”, dokonuje wyboru przedmiotu leasingu, ale dopuszcza się także, że w ramach indywidualnej umowy leasingowej może dojść do zmiany pracownika-użytkownika (dotychczasowy pracownik-użytkownik chcący zrezygnować ze świadczenia rezygnuje z pakietu na rzecz pracownikowi przystępującemu do „pakietu rower”, który przejmuje jego rower), co jest korzystne dla pracownika-użytkownika chcącego zrezygnować przed zakończeniem leasingu w warunkach, gdy nie zachodzi żaden z przypadków objętych ubezpieczeniem od kosztów rezygnacji Wnioskodawcy. W takim przypadku jest to dla pracownika rezygnującego neutralne kosztowo.
Przedmiot leasingu – rower przeznaczony jest do prywatnego użytku osobistego pracownika użytkownika, przy czym dozwolone jest także użytkowanie roweru przez małżonka/partnera pracownika, względnie inne osoby, z którymi pozostaje on we wspólnym gospodarstwie domowym. Z zastrzeżeniem innych ograniczeń wynikających z postanowień umowy leasingowej (obejmujących np. zakaz wykorzystywania przedmiotu leasingu w zawodach sportowych czy do celów komercyjnych), pracownik-użytkownik ma pełną swobodę w zakresie sposobu wykorzystania roweru. W oparciu o ramową umowę leasingową możliwe będzie także zawarcie indywidualnej umowy leasingu, której przedmiotem będzie rower przeznaczony wyłącznie na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, tj. jako środek transportu w firmie (alternatywny dla samochodu), i skorzystania z takiej ewentualności Wnioskodawca nie wyklucza, jednakże przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy, a zarazem i zapytania objętego niniejszym wnioskiem pozostają tylko kwestie związane z leasingiem rowerów w celu ich udostępniania pracownikom jako świadczenia (benefitu) do celów prywatnych.
Źródłem finansowania tej części kosztu usługi (miesięcznej raty leasingowej), która – zgodnie z regulaminem wynagradzania – ma obciążać Wnioskodawcę, będą środki obrotowe Wnioskodawcy.
Kwota finansowana przez Wnioskodawcę, tak jak ma to miejsce w odniesieniu do dotychczas funkcjonujących benefitów, ma być doliczana pracownikowi do wynagrodzenia jako przychód ze stosunku pracy i polega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, który to podatek Wnioskodawca pobiera jako płatnik.
W przedsiębiorstwie Wnioskodawcy nie został utworzony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
Każda indywidualna umowa leasingu będzie rozliczana miesięcznymi fakturami VAT opiewającymi na ratę leasingową (oraz składkę ubezpieczeniową za ubezpieczenie od kosztów rezygnacji Wnioskodawcy z leasingu oraz ubezpieczenie od kradzieży, względnie o dobrowolne warianty ochrony ubezpieczeniowej oraz opcjonalne usługi serwisowe), z wykazanym na nich podatkiem VAT. Wnioskodawca udostępnia następnie przedmioty leasingów swoim pracownikom na zasadach opisanych powyżej. Na dzień składania niniejszego wniosku kwota dofinansowania do dotychczasowych benefitów wynosi (...) zł (ok. 60% kosztu pakietu sportowego), przy czym w przypadku „pakietu rower” procentowa wartość odpłatności będzie zależała od wartości roweru i zakresu ew. usług dodatkowych jako, że wartość dofinansowania jest określana kwotowo. Będzie to zatem odsprzedaż usług świadczeń na rzecz pracowników po cenach niższych niż rynkowe.
Wydatki na leasing operacyjny rowerów (i towarzyszących mu ubezpieczeń, względnie dodatkowych usług serwisowych) wykazują związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Ponadto, wydatki te wykazują pośredni związek z potencjałem generowania obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Wydatki te wpłyną na zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów Wnioskodawcy, jak i samo uzyskiwanie przychodów z prowadzonej działalności, a to wobec tego, że wprowadzenie dodatkowej formuły pozapłacowego świadczenia pracowniczego w postaci opisanego wyżej „pakietu rower”:
·wpływa na atrakcyjność ofert pracy Wnioskodawcy na konkurencyjnym rynku, przez co umożliwia pozyskanie i utrzymanie wykwalifikowanej kadry pracowników, stanowiącej o budowaniu przewagi konkurencyjnej; – tworzy pozytywny wizerunek Wnioskodawcy na rynku pracy;
·zmniejsza rotację pracowników;
·sprzyja tworzeniu dobrej atmosfery pracy;
·zwiększa motywację pracowników, efektywność i jakość wykonywanej pracy;
·wpływa korzystnie na stan zdrowia pracowników, zmniejszając ich absencje chorobowe;
·wpływa korzystnie na stan wypoczęcia pracowników i ich koncentrację;
·wpływa na ograniczenie spóźnień do pracy, ponieważ ewentualne wykorzystanie przez pracowników rowerów do dojazdów do pracy pozwoli ominąć korki.
Sprzedaż towarów będących w ofercie handlowej Wnioskodawcy nie jest zwolniona przedmiotowo z VAT, ani też Wnioskodawca nie korzysta też ze zwolnienia podmiotowego, a wpływ leasingowania rowerów w celu ich udostępniania pracownikom Wnioskodawcy na generowany przez niego przychód jest równoznaczny z wpływem tych kosztów na generowanie przez Wnioskodawcę obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez leasingodawcę ma więc związek z obrotem opodatkowanym Wnioskodawcy.
Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
1)Pytanie „Czy są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT”?
Odpowiedź: Tak. Wnioskodawca jest aktywnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.
2)Pytanie „Na kogo wystawiane będą faktury za leasing operacyjny rowerów”?
Odpowiedź: Wynajmujący (firma leasingowa) będzie wystawiała faktury za leasing operacyjny rowerów na Wnioskodawcę (jako leasingobiorcę).
3)Pytanie „Jaki będzie całkowity koszt leasingu operacyjnego rowerów (wraz z ubezpieczeniami)? Proszę wskazać czy jest to kwota brutto czy netto”.
Odpowiedź: Całkowity koszt leasingu operacyjnego, wraz z ubezpieczeniami, będzie oparty o kalkulację wg następujących zasad:
Miesięczna rata leasingowa (brutto) uwzględnia współczynnik leasingu wynoszący 3,45% w ujęciu rocznym = (1/36 ceny netto roweru x (...)) x (...), przy czym: (...) to wartość współczynnika leasingu w ujęciu miesięcznym.
Miesięczny koszt ubezpieczenia zależy od ceny brutto roweru w ten sposób, że:
a)wartość roweru do kwoty (...) zł – miesięczny koszt ubezpieczenia: (...) zł,
b)wartość roweru od (...) zł do (...) zł – miesięczny koszt ubezpieczenia: (...) zł,
c)wartość roweru od (...) zł do (...) zł – miesięczny koszt ubezpieczenia: (...) zł,
d)wartość roweru od (...) zł do (...) zł – miesięczny koszt ubezpieczenia: (...) zł (usługi ubezpieczeniowe są przedmiotowo zwolnione z podatku od towarów i usług).
Miesięczny koszt leasingu operacyjnego, wraz z ubezpieczeniami, odpowiada sumie miesięcznej raty leasingowej brutto i miesięcznego kosztu ubezpieczenia. Całkowity koszt leasingu operacyjnego (brutto), wraz ubezpieczeniem, stanowi iloczyn powyższej wartości oraz 36 (miesięcy, tj. cały okres leasingu).
I tak na przykładzie roweru o wartości (...) zł brutto ((...) zł netto):
|
miesięczna rata leasingowa (brutto) |
(...) zł |
|
miesięczne koszty ubezpieczenia (zwolnione z VAT) |
(...) zł |
|
miesięczne koszty brutto (leasing + ubezpieczenie) |
(...) zł |
|
Całkowite koszty brutto leasingu operacyjnego, wraz z kosztami ubezpieczenia, po 36 miesiącach |
(...) zł |
4)Pytanie „Jaką część kosztu leasingu roweru będą ponosić Państwa pracownicy, tj. ile zapłacą za »pakiet rower«? Czy poniosą też koszty ubezpieczeń? Proszę wskazać czy jest to kwota brutto czy netto”.
Odpowiedź: Nie sposób sprecyzować jaką część leasingu roweru będą ponosić pracownicy, ponieważ proporcje te będą determinowane przede wszystkim przez cenę zakupu roweru wybranego przez pracownika. Jednakże co do zasady pracownicy będą ponosić koszty leasingu (wraz z ubezpieczeniami) pomniejszone o ustaloną kwotę miesięcznego dofinansowania pracodawcy (obecnie (...) zł) z zastrzeżeniem, że musi zostać zachowany minimalny udział pracownika w finansowaniu „pakietu rower” w wysokości 30%, tj. w określonych przypadkach niska cena zakupu roweru będzie powodowała, że dla zachowania powyższej proporcji współfinansowania przez pracownika udziału w programie dofinansowanie pracodawcy będzie mniejsze niż ustalona miesięczna kwota dofinansowania. Pracownicy poniosą też koszty ubezpieczeń. Chodzi o kwoty brutto.
5)Pytanie „Jak przedstawia/przedstawiał się będzie stosunek ponoszonych przez pracowników opłat do miesięcznych kosztów leasingu rowerów (wraz z ubezpieczeniami)”?
Odpowiedź: Pracownicy będą ponosić miesięczny koszt według schematu: miesięczny koszt leasingu (wraz z ubezpieczeniami) pomniejszona o dofinansowanie pracodawcy (obecnie (...) zł) z zastrzeżeniem, że musi zostać zachowany minimalny udział pracownika w finansowaniu „pakietu rower” w wysokości 30%, tj. w określonych przypadkach niskie wartości miesięcznych rat spowodują, że dofinansowanie pracodawcy będzie mniejsze niż ustalona kwota dofinansowania.
6)Pytanie „Czy opłaty za »pakiet rower« dla pracowników są stałe czy zmienne”?
Odpowiedź: Co do zasady opłaty za „pakiet rower” dla pracowników będą stałe. Ich wysokość określa:
1)harmonogram opłat leasingowych zależny od ceny zakupu wybranego roweru, kosztów ubezpieczenia oraz współczynnika leasingu, którego wartość będzie stała w okresie trwania umowy leasingu, oraz
2)kwota dofinansowania programu przez wnioskodawcę (obecnie (...) zł).
Wnioskodawca nie wyklucza, że w trakcie trwania umowy leasingowej kwota dofinansowania do pakietu rower wzrośnie, co jednakże może tylko zmniejszyć część opłat przypadających na pracownika.
7)Pytanie „Czy wszyscy pracownicy płacą taką samą kwotę za »pakiet rower«? Jeśli nie, od czego zależy ta różnica? Proszę zwięźle wyjaśnić”.
Odpowiedź: Nie wszyscy pracownicy będą płacić tę samą kwotę za „pakiet rower”. Różnice przede wszystkim zależą od ceny zakupu roweru wybranego przez pracownika. Kwota miesięcznego dofinansowania pracodawcy jest stała z zastrzeżeniem, że musi zostać zachowany minimalny udział pracownika w finansowaniu „pakietu rower” w wysokości 30%. Zatem co do zasady im droższy rower tym większa opłata przypadająca na pracownika. Jednocześnie, konieczność zachowania minimalnego udziału pracownika w finansowaniu „pakietu rower” może w określonych przypadkach nieznacznie tę prawidłowość zaburzać.
8)Pytanie „Jakie czynniki brali/biorą Państwo pod uwagę przy wyliczaniu kwoty dofinansowania do »pakietu rower« dla pracownika”?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie zamierza ustalać kwoty dofinansowania odrębnie dla „pakietu rower”, albowiem zgodnie z obowiązującym regulaminem wynagradzania ustalona jest jedna miesięczna kwota dofinansowania, taka sama dla wszystkich benefitów, tj. obecnie funkcjonujących pozapłacowych świadczeń oferowanych na zasadzie współfinansowania: pakietu sportowego oraz pakietu zdrowie, a w przyszłości prawdopodobnie także „pakietu rower”. Kwota ta ustalana jest w oparciu o kryterium możliwości pracodawcy finansowania benefitów, a także realiów rynkowych (rynkowych kosztów benefitów – usług będących pozapłacowymi świadczeniami, zasad, na jakich podobne programy oferują pracownikom inni pracodawcy itp.).
9)Pytanie „Jaka jest wysokość stawki amortyzacji rocznej dla rowerów, będących w leasingu”?
Odpowiedź: Wysokość rocznej stawki dla rowerów będących w leasingu wynosi 18%.
10)Pytanie „Czy wszyscy pracownicy mają dowolność w wyborze roweru, z którego chcą korzystać, czy też są w tym względzie zróżnicowani? Proszę wyjaśnić”.
Odpowiedź: Wnioskodawca nie różnicuje pracowników w zakresie swobody wyboru rowerów w ramach „pakietu rower”. Natomiast wnioskodawca zamierza wprowadzić – dotyczące wszystkich pracowników – ograniczenie swobody w wyborze roweru poprzez ustalenie maksymalnego pułapu ceny zakupu roweru na poziomie kwoty (...) zł brutto.
11) Pytanie „Proszę przedstawić przykładowe rozliczenie dotyczące leasingu rowerów pomiędzy Państwem, Państwa pracownikiem i leasingodawcą”.
Odpowiedź: Posługując się analogicznym jak w przypadku odpowiedzi na pkt 3) przykładem roweru o wartości (...) zł brutto ((...) zł netto), gdzie:
|
miesięczna rata leasingowa (brutto) |
(...) zł |
|
miesięczne koszty ubezpieczenia (zwolnione z VAT) |
(...) zł |
|
miesięczne koszty brutto (leasing + ubezpieczenie) |
(...) zł |
|
Całkowite koszty brutto leasingu operacyjnego, wraz z kosztami ubezpieczenia, po 36 miesiącach |
(...) zł |
oraz uwzględniając dofinansowanie Pracodawcy w obecnie obowiązującej kwocie (...) zł:
1)miesięczny koszt leasingu operacyjnego roweru brutto (+ ubezpieczenie) wynoszący (...) zł obciąża pracownika w kwocie (...) zł, a pracodawcę w kwocie (...) zł.
2)całkowity koszt brutto leasingu operacyjnego, wraz z ubezpieczeniem, po 36 miesiącach w łącznej kwocie (...) zł obciąża pracownika w kwocie (...) zł, a pracodawcę w kwocie (...) zł.
12)Pytanie „Na jaki okres rowery będą udostępniane pracownikom”?
Odpowiedź: Rowery są udostępniane pracownikom na cały okres leasingu. Okres leasingu wynosi 36 miesięcy.
13)Pytanie „Na jaki okres zostaną zawarte umowy leasingu operacyjnego rowerów”?
Odpowiedź: Poszczególne umowy leasingu zawierane są na okres 36 miesięcy.
14)Pytanie „Co się stanie z rowerami po wygaśnięciu umowy leasingu (po zapłacie ostatniej raty)”?
Odpowiedź: Po zakończeniu okresu leasingu, tj. po wygaśnięciu umowy leasingowej, pracownik będzie miał możliwość wykupu roweru na własność wg. jego wartości rezydualnej – 10% pierwotnego kosztu. Pracownik nie ma obowiązku przejęcia roweru po zakończeniu okresu leasingu – wówczas rower zwracany jest leasingodawcy.
15)Pytanie „Co stanie się z rowerami, z których pracownicy zrezygnują? Czy za każdym razem zostaną one przejęte przez innych pracowników? Proszę zwięźle wyjaśnić”.
Odpowiedź: Planowane rozszerzenie oferty benefitów o „pakiet rower” opiera się na założeniu, że pracownik decydujący się na udział w tym programie, jest świadomy, że wiąże się to z koniecznością wspófinansowania przez niego tego programu przez 36 miesięcy. Sytuacje, w których pracownicy przed końcem umowy leasingu zrezygnują można podzielić na dwie grupy:
·pierwsza grupa obejmuje okoliczności objęte ubezpieczeniem (wymienione w pierwotnym wniosku, w szczególności rozwiązanie stosunku pracy, niezdolność do pracy itp.) – wówczas umowa leasingowa zostaje przedterminowo rozwiązana, a rower zostanie zwrócony sprzedawcy, który go dostarczył;
·druga grupa przypadków dotyczy sytuacji, gdy pracownik rezygnuje z udziału w programie, ale nie towarzyszą temu okoliczności objęte ubezpieczeniem. W takim przypadku umowa leasingowa dotycząca konkretnego roweru pomiędzy leasingodawcy a Wnioskodawcą trwa nadal, i – wobec braku innego pracownika, który zastąpiłby pracownika rezygnującego – wnioskodawca jest zobowiązany obsługiwać umowę leasingu do końca jej trwania (zapłacić wszystkie raty leasingowe zgodnie z umową i harmonogramem). W takich przypadkach Wnioskodawca będzie się starał o znalezienie innego przedsiębiorcy, który zgodziłby się przejąć prawa i obowiązki leasingobiorcy i kontynuować umowę leasingu, względnie Wnioskodawca rozważy zmianę statusu roweru na środek transportu przedsiębiorstwa (wpis do ewidencji środków trwałych) i kontynuowanie umowy leasingowej ze zmienionym przeznaczeniem roweru, jakkolwiek to rozwiązanie może to dotyczyć tylko jednostkowych przypadków.
Pytanie
Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazywanego na wystawianych przez leasingodawcę fakturach za leasing operacyjny rowerów?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazywanego na wystawianych przez leasingodawcę fakturach opiewających na raty leasingowe w związku z leasingiem operacyjnym rowerów i jednocześnie obowiązany jest naliczyć podatek należny VAT od całej wartości netto tej usługi w związku z jej udostępnieniem (odsprzedażą) na rzecz pracowników.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W opinii Wnioskodawcy spełniony jest warunek umożliwiający skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Wnioskodawca zatrudnia pracowników na umowy o pracę, oferując im w ramach stosunku pracy, obok wynagrodzenia zasadnicze i premii wypłacanych na rachunek bankowy pracownika, lecz także dodatkowe benefity (pozapłacowe składniki wynagrodzenia). Przyznanie Świadczenia w postaci przystąpienia do „pakietu rower” następuje na pisemny wniosek pracownika, jest ono przyznawane na zasadzie dobrowolności, gdyż pracownik ponosi z tego tytułu częściową odpłatność (cena usługi pomniejszona o kwotę dofinansowania, która w dacie składania wniosku na obecnie funkcjonujące benefity wynosi (...) zł), kwoty będą mu potrącane z wynagrodzenia za pracę w miesiącu, za który Wnioskodawca opłaca Świadczenie. Wartość leasingu rowerów ma być finansowana przez Wnioskodawcę ze środków obrotowych. Wnioskodawca będzie obciążany przez leasingodawcę fakturami VAT opiewającymi na raty leasingowe z wykazanym na nich podatkiem VAT.
W opisanej sytuacji, według Wnioskodawcy spełnione będą przesłanki pozytywne z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jako, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, koszty leasingu rowerów będą ponoszone na podstawie faktur wystawionych przez leasingodawcę, a nabywane usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do działalności gospodarczej w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, mianowicie dalszej odsprzedaży na rzecz pracowników Wnioskodawcy, co jest czynnością opodatkowaną, w postaci świadczenia usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie, w realiach opisanego stanu faktycznego nie zachodzą przesłanki negatywne skorzystania z odliczenia, tj. okoliczności przewidziane w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wobec tego, że finansowanie „pakietu rower” będzie pozostawało w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i jego przychodami, a także realizowanym obrotem w podatku VAT, Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym będzie mu przysługiwało – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymywanych od leasingodawcy z tytułu rat leasingowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Dział II ustawy o podatku od towarów i usług reguluje kwestie związane z zakresem opodatkowania tym podatkiem.
I tak zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, ze podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Analizując powyższy przepis wskazać należy, że niezależnie od wymogu wykonania danej czynności za wynagrodzeniem ustawa przewiduje, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu, jeżeli wykonywane są przez podatnika występującego w takim charakterze. Objęcie danej czynności podatkiem VAT wymaga zbadania, czy dostawy towarów lub świadczenia usług doszło w warunkach pozwalających na uznanie, że strona transakcji, w odniesieniu do konkretnej czynności, działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Potwierdzeniem powyższej tezy jest wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwanego dalej TSUE, z 20 stycznia 2005 r. w sprawie C-412/03 Hotel Scandic Gåsabäck AB v Riksskatteverket, w którym to wyroku Trybunał stwierdził m.in., że „Jak słusznie podkreśla rzecznik generalny w pkt 35 opinii, okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu produkcji, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako »transakcji odpłatnej«. To ostatnie pojęcie wymaga bowiem wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym rzeczywiście otrzymanym przez podatnika (zob. podobnie wyrok z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie 102/86 Apple and Pear Development Council, Rec. str. 1443, pkt 12), (pkt 22)”.
Z powyższego wynika, iż dostawa jest albo odpłatna albo nieodpłatna. Uzyskanie zapłaty, która pokrywa jedynie koszty, czy też tylko ich część nie oznacza, w ocenie Trybunału, że czynność ma charakter nieodpłatny lub częściowo nieodpłatny.
Zatem, dla opodatkowania czynności podatkiem od towarów i usług nie ma znaczenia, czy przez dostawcę towaru lub świadczącego usługę została odniesiona korzyść finansowa. Istotnym jest, czy w zamian za dostarczony towar lub wykonaną usługę zostało wypłacone wynagrodzenie na rzecz dostawcy.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo producentem (...). Zatrudniają Państwo pracowników na umowy o pracę, oferując im w ramach stosunku pracy dodatkowe benefity. Korzystanie z powyższych benefitów odbywa się na zasadzie partycypacji pracownika w poniesieniu kosztów jego nabycia. Pracownik ponosi miesięczny koszt w wysokości stanowiącej różnicę między wartością wybranego przez pracownika świadczenia a kwotą dofinansowania ustaloną przez pracodawcę. Pracodawca dofinansowuje tylko jeden benefit, a z pozostałych świadczeń pracownik może korzystać na zasadzie pełnej odpłatności. Zasady i warunki dostępu do świadczeń są objęte regulaminem wynagradzania, przy czym wysokość dofinansowania może być aktualizowana w formie uchwały zarządu. Zamierzają Państwo rozszerzyć dotychczasową ofertę benefitów o „pakiet rower” polegający na udostępnieniu pracownikom rowerów przeznaczonych wyłącznie do prywatnego użytku pracowników, leasingowanych w tym celu od zewnętrznego podmiotu, współfinansowanych przez pracodawcę według identycznego schematu jak dotychczas funkcjonujące benefity. Prawo do korzystania z „pakietu rower” będzie dostępne dla wszystkich pracowników w okresie zatrudnienia, bez względu na staż pracy, jak również bez względu na wymiar etatu, zajmowane stanowisko, rodzaj umowy o pracę, wysokość wynagrodzenia, osiągane wyniki, także w okresie pobierania wynagrodzenia i zasiłku chorobowego oraz korzystania z urlopów związanych z rodzicielstwem oraz urlopów wychowawczych. Udostępnienie roweru, będzie następowało na pisemny wniosek pracownika, na zasadzie dobrowolności. Częściowa odpłatność będzie potrącana pracownikowi z wynagrodzenia za pracę w miesiącu, za który opłacają Państwo usługę/ratę leasingową. Będą Państwo mieli podpisaną z leasingodawcą ramową umowę leasingową regulującą zasady korzystania z przedmiotu leasingu, warunki płatności i ubezpieczenia. Stroną umowy leasingu operacyjnego będą Państwo. W stosunku pomiędzy Państwem a pracownikiem decydującym się na „pakiet rower”, podstawą udostępnienia roweru będzie wniosek pracownika oraz oświadczenie o akceptacji załącznika do regulaminu wynagradzania, normującego zasady udostępnienia i korzystania z roweru. Umowa leasingu jest zawierana na określony okres leasingu, i co do zasady, rower ma być udostępniony pracownikowi przez Państwa do użytkowania przez cały okres obowiązywania indywidualnej umowy leasingowej. Jednakże, okres ten ulega skróceniu w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy z tym pracownikiem, co ma gwarantować dedykowane takim szczególnym sytuacjom ubezpieczenie. Odchodzący pracownik może poprosić o ofertę wykupu roweru, i – o ile zostanie ona zaakceptowana – indywidulana umowa leasingu wygasa, a na pracownika przechodzi własność roweru. Zawarciu indywidulanej umowy leasingowej będzie towarzyszyć zawarcie wspomnianej umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z leasingu roweru, które ma chronić Państwa przed konsekwencjami przedwczesnego zakończenia leasingu z powodu następujących zdarzeń: rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem, długotrwałej choroby, śmierci, urlopu macierzyńskiego, urlopu wychowawczego, niezdolności do pracy. Koszt tego ubezpieczenia, obok raty leasingowej, stanowi część ceny usługi, podobnie jak koszt ubezpieczenia od kradzieży. Pracownik chcący skorzystać z „pakietu rower”, dokonuje wyboru przedmiotu leasingu, ale dopuszcza się także, że w ramach indywidualnej umowy leasingowej może dojść do zmiany pracownika-użytkownika (dotychczasowy pracownik-użytkownik chcący zrezygnować ze świadczenia rezygnuje z pakietu na rzecz pracownikowi przystępującemu do „pakietu rower”, który przejmuje jego rower). W takim przypadku jest to dla pracownika rezygnującego neutralne kosztowo. Rower przeznaczony jest do prywatnego użytku osobistego pracownika użytkownika, przy czym dozwolone jest także użytkowanie roweru przez małżonka/partnera pracownika, względnie inne osoby, z którymi pozostaje on we wspólnym gospodarstwie domowym. Z zastrzeżeniem innych ograniczeń wynikających z postanowień umowy leasingowej, pracownik-użytkownik ma pełną swobodę w zakresie sposobu wykorzystania roweru. Źródłem finansowania tej części kosztu usługi (miesięcznej raty leasingowej), która ma obciążać Państwa, będą Państwa środki obrotowe. Kwota finansowana przez Państwa ma być doliczana pracownikowi do wynagrodzenia jako przychód ze stosunku pracy. W Państwa przedsiębiorstwie nie został utworzony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Każda indywidualna umowa leasingu będzie rozliczana miesięcznymi fakturami VAT opiewającymi na ratę leasingową (oraz składkę ubezpieczeniową oraz opcjonalne usługi serwisowe), z wykazanym na nich podatkiem VAT. Udostępniają Państwo następnie przedmioty leasingów swoim pracownikom. Kwota dofinansowania do dotychczasowych benefitów wynosi (...) zł, przy czym w przypadku „pakietu rower” procentowa wartość odpłatności będzie zależała od wartości roweru i zakresu ew. usług dodatkowych jako, że wartość dofinansowania jest określana kwotowo. Będzie to zatem odsprzedaż usług świadczeń na rzecz pracowników po cenach niższych niż rynkowe. Sprzedaż towarów będących w Państwa ofercie handlowej nie jest zwolniona przedmiotowo z VAT, ani też nie korzystają Państwo ze zwolnienia podmiotowego, a wpływ leasingowania rowerów w celu ich udostępniania Państwa pracownikom na generowany przez niego przychód jest równoznaczny z wpływem tych kosztów na generowanie przez Państwa obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.
Są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wynajmujący (firma leasingowa) będzie wystawiała faktury za leasing operacyjny rowerów na Państwa (jako leasingobiorcę).
Całkowity koszt leasingu operacyjnego, wraz z ubezpieczeniami, będzie oparty o kalkulację wg. następujących zasad:
Miesięczna rata leasingowa (brutto) uwzględnia współczynnik leasingu wynoszący 3,45% w ujęciu rocznym = (1/36 ceny netto roweru x (...)) x (...), przy czym: (...) to wartość współczynnika leasingu w ujęciu miesięcznym.
Miesięczny koszt ubezpieczenia zależy od ceny brutto roweru w ten sposób, że:
a)wartość roweru do kwoty (...) zł – miesięczny koszt ubezpieczenia: (...) zł.
b)wartość roweru od (...) zł do (...) zł – miesięczny koszt ubezpieczenia: (...) zł,
c)wartość roweru od (...) zł do (...) zł – miesięczny koszt ubezpieczenia: (...) zł,
d)wartość roweru od (...) zł do (...) zł – miesięczny koszt ubezpieczenia: (...) zł (usługi ubezpieczeniowe są przedmiotowo zwolnione z podatku od towarów i usług).
Miesięczny koszt leasingu operacyjnego, wraz z ubezpieczeniami, odpowiada sumie miesięcznej raty leasingowej brutto i miesięcznego kosztu ubezpieczenia. Całkowity koszt leasingu operacyjnego (brutto), wraz ubezpieczeniem, stanowi iloczyn powyższej wartości oraz 36 (miesięcy, tj. cały okres leasingu).
Na przykładzie roweru o wartości (...) zł brutto ((...) zł netto):
·miesięczna rata leasingowa (brutto) – (...) zł;
·miesięczne koszty ubezpieczenia (zwolnione z VAT) – (...) zł;
·miesięczne koszty brutto (leasing + ubezpieczenie) – (...) zł.
Całkowite koszty brutto leasingu operacyjnego, wraz z kosztami ubezpieczenia, po 36 miesiącach – (...) zł.
Pracownicy będą ponosić koszty leasingu (wraz z ubezpieczeniami) pomniejszone o ustaloną kwotę miesięcznego dofinansowania pracodawcy (obecnie (...) zł) z zastrzeżeniem, że musi zostać zachowany minimalny udział pracownika w finansowaniu „pakietu rower” w wysokości 30%, tj. w określonych przypadkach niska cena zakupu roweru będzie powodowała, że dla zachowania powyższej proporcji współfinansowania przez pracownika udziału w programie dofinansowanie pracodawcy będzie mniejsze niż ustalona miesięczna kwota dofinansowania. Pracownicy poniosą też koszty ubezpieczeń. Chodzi o kwoty brutto.
Co do zasady opłaty za „pakiet rower” dla pracowników będą stałe. Ich wysokość określa:
1)harmonogram opłat leasingowych zależny od ceny zakupu wybranego roweru, kosztów ubezpieczenia oraz współczynnika leasingu, którego wartość będzie stała w okresie trwania umowy leasingu, oraz
2)kwota dofinansowania programu przez wnioskodawcę (obecnie (...) zł).
Nie wykluczają Państwo, że w trakcie trwania umowy leasingowej kwota dofinansowania do pakietu rower wzrośnie, co jednakże może tylko zmniejszyć część opłat przypadających na pracownika.
Nie wszyscy pracownicy będą płacić tę samą kwotę za „pakiet rower”. Różnice przede wszystkim zależą od ceny zakupu roweru wybranego przez pracownika. Co do zasady im droższy rower tym większa opłata przypadająca na pracownika. Jednocześnie, konieczność zachowania minimalnego udziału pracownika w finansowaniu „pakietu rower” może w określonych przypadkach nieznacznie tę prawidłowość zaburzać.
Nie zamierzają Państwo ustalać kwoty dofinansowania odrębnie dla „pakietu rower”, albowiem zgodnie z obowiązującym regulaminem wynagradzania ustalona jest jedna miesięczna kwota dofinansowania, taka sama dla wszystkich benefitów. Kwota ta ustalana jest w oparciu o kryterium możliwości pracodawcy finansowania benefitów, a także realiów rynkowych (rynkowych kosztów benefitów – usług będących pozapłacowymi świadczeniami, zasad, na jakich podobne programy oferują pracownikom inni pracodawcy itp.).
Wysokość rocznej stawki dla rowerów będących w leasingu wynosi 18%.
Nie różnicują Państwo pracowników w zakresie swobody wyboru rowerów w ramach „pakietu rower”. Natomiast zamierzają Państwo wprowadzić – dotyczące wszystkich pracowników – ograniczenie swobody w wyborze roweru poprzez ustalenie maksymalnego pułapu ceny zakupu roweru na poziomie kwoty (...) zł brutto.
Posługując się powyższym przykładem roweru o wartości (...) zł brutto ((...) zł netto):
1)miesięczny koszt leasingu operacyjnego roweru brutto (+ ubezpieczenie) wynoszący (...) zł obciąża pracownika w kwocie (...) zł, a pracodawcę w kwocie (...) zł.
2)całkowity koszt brutto leasingu operacyjnego, wraz z ubezpieczeniem, po 36 miesiącach w łącznej kwocie (...) zł obciąża pracownika w kwocie (...) zł, a pracodawcę w kwocie (...) zł.
Rowery są udostępniane pracownikom na cały okres leasingu. Okres leasingu wynosi 36 miesięcy.
Poszczególne umowy leasingu zawierane są na okres 36 miesięcy.
Po zakończeniu okresu leasingu, tj. po wygaśnięciu umowy leasingowej, pracownik będzie miał możliwość wykupu roweru na własność wg. jego wartości rezydualnej – 10% pierwotnego kosztu. Pracownik nie ma obowiązku przejęcia roweru po zakończeniu okresu leasingu – wówczas rower zwracany jest leasingodawcy.
Sytuacje, w których pracownicy przed końcem umowy leasingu zrezygnują można podzielić na dwie grupy:
·pierwsza grupa obejmuje okoliczności objęte ubezpieczeniem – wówczas umowa leasingowa zostaje przedterminowo rozwiązana, a rower zostanie zwrócony sprzedawcy, który go dostarczył;
·druga grupa przypadków dotyczy sytuacji, gdy pracownik rezygnuje z udziału w programie, ale nie towarzyszą temu okoliczności objęte ubezpieczeniem. W takim przypadku umowa leasingowa trwa nadal, i – wobec braku innego pracownika, który zastąpiłby pracownika rezygnującego – są Państwo zobowiązani obsługiwać umowę leasingu do końca jej trwania (zapłacić wszystkie raty leasingowe zgodnie z umową i harmonogramem). W takich przypadkach będą się Państwo starać o znalezienie innego przedsiębiorcy, który zgodziłby się przejąć prawa i obowiązki leasingobiorcy i kontynuować umowę leasingu, względnie rozważą Państwo zmianę statusu roweru na środek transportu przedsiębiorstwa i kontynuowanie umowy leasingowej ze zmienionym przeznaczeniem roweru.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazywanego na wystawianych przez leasingodawcę fakturach za leasing operacyjny rowerów.
Powołany wyżej przepis art. 8 ust. 2a ustawy, jest źródłem praw i obowiązków podatników w odniesieniu do świadczeń określanych mianem „odsprzedaży” lub „refakturowania” usług. W związku z tym należy stwierdzić, że nabycie usług oraz ich późniejsza odsprzedaż (z marżą czy bez) powinny być zawsze traktowane jako dwie odrębne transakcje usługowe.
Powyższy przepis jest odpowiednikiem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, który stanowi, że:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.
W przedstawionych okolicznościach sprawy, biorąc pod uwagę brzmienie powołanego wyżej art. 8 ust. 2a ustawy należy uznać, że Państwo, jako podmiot obciążający pracowników kosztami nabywanej usługi w stosownej części, traktowany jest jako usługobiorca, a następnie usługodawca tej samej usługi. Tym samym, w analizowanej sprawie na gruncie ustawy występuje odpłatne świadczenie usług.
Jak wcześniej wskazano, czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. A na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Wobec tego nie można uznać, że czynności wykonywane za wynagrodzeniem, które to wynagrodzenie jest niższe lub równe od kosztów świadczenia tych czynności (w tym przypadku kosztów leasingu rowerów wraz z kosztami ubezpieczeń), są nieodpłatne w części.
Zatem uzyskanie zapłaty, która pokrywa część kosztów nie oznacza, że czynność ma charakter nieodpłatny lub częściowo nieodpłatny.
Należy jednak zauważyć, że w ramach „pakietu rower” Państwa pracownicy w ramach rat leasingowych opłacają również koszty ubezpieczenia.
Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.
Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek od towarów i usług pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Zatem, w pierwszej kolejności należy określić jakie czynności miał na myśli prawodawca formułując w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, zwolnienie dla świadczonych usług ubezpieczeniowych, usług reasekuracyjnych i usług pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych.
Powyższe zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Terminy używane do określenia zwolnień z podatku przewidziane w artykule 13 Dyrektywy muszą być wiernie interpretowane, jako że stanowią wyjątki od ogólnej zasady, która mówi, że podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika (w szczególności sprawa 348/87 Stichting Uitvoering Financiele Acties (1989) ECR 1737, paragraf 13 i sprawa C-287/00 Commission v Germany (2002) ECR 1-5811, paragraf 43). Jest ustalonym prawem precedensowym, że zwolnienia te stanowią niezależne pojęcia prawa wspólnotowego, którego celem jest uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych Państwach Członkowskich.
Należy wskazać, że powyższy przepis art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, jest efektem implementacji do krajowego porządku prawnego przepisu art. 135 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają transakcje ubezpieczeniowe i reasekuracyjne, wraz z usługami pokrewnymi świadczonymi przez brokerów ubezpieczeniowych i agentów ubezpieczeniowych.
Jak stanowi art. 43 ust. 15 ustawy,
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:
1)czynności ściągania długów, w tym factoringu;
2)usług doradztwa;
3)usług w zakresie leasingu.
Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług jak również w Dyrektywa 2006/112/WE nie zawierają definicji zwolnionych transakcji ubezpieczeniowych/ reasekuracyjnych, jednak kwestia ta była przedmiotem orzecznictwa TSUE. „Czynność ubezpieczeniowa”, w ogólnie przyjętym rozumieniu, charakteryzuje się tym, że ubezpieczyciel, w zamian za wcześniejsze opłacenie składki ubezpieczeniowej, zobowiązuje się w przypadku wystąpienia ryzyka objętego umową ubezpieczenia, do spełnienia na rzecz ubezpieczonego świadczenia, określonego w momencie zawarcia umowy.
Czynność ubezpieczeniowa, w każdym wypadku związana jest z istnieniem stosunku umownego między usługodawcą, który domaga się zwolnienia (od podatku) a osobą, której ryzyko jest objęte ubezpieczeniem, czyli ubezpieczonym.
Jeśli chodzi o transakcje ubezpieczeniowe TSUE w sprawie C-8/01 orzekł, że istotą transakcji ubezpieczeniowej jest w ogólnym rozumieniu, że ubezpieczyciel zobowiązuje się, w przypadku, gdy zaistnieje ryzyko objęte ubezpieczeniem, świadczyć ubezpieczonemu usługę uzgodnioną podczas zawierania umowy w zamian za uprzednią wpłatę składki (sprawy: Card Protection Plan C-349/96, paragraf 17 i Skandia C-240/99, paragraf 37).
Trybunał wprawdzie orzekł, że wyrażenie „transakcje ubezpieczeniowe” nie obejmuje wyłącznie transakcji dokonywanych przez samych ubezpieczycieli, ale zasadniczo jest na tyle obszerne, że obejmuje zapewnienie ochrony ubezpieczeniowej przez podatnika, który sam nie jest ubezpieczycielem, ale w kontekście polisy blokowej dostarcza swoim klientom taką ochronę, korzystając z wpływów od ubezpieczyciela, który przyjmuje na siebie ryzyko objęte w ubezpieczeniu (sprawy: Card Protection Plan, paragraf 22 i Skandia, paragraf 38).
W akapicie 41 sprawy Skandia, Trybunał podtrzymał stanowisko, że zgodnie z definicją transakcji ubezpieczeniowych zawartą w akapicie 39 niniejszego wyroku, tożsamość osoby, której świadczy się usługę, jest istotna w rozumieniu definicji rodzaju usług objętych artykułem 13B(a) Szóstej Dyrektywy i że transakcja ubezpieczeniowa nieodzownie pociąga za sobą istnienie umowy między dostawcą usługi ubezpieczeniowej i osobą, która jest ubezpieczona na wypadek ryzyka, czyli ubezpieczonym.
Z kolei „czynność ubezpieczeniowa”, w ogólnie przyjętym rozumieniu charakteryzuje się tym, że ubezpieczyciel, w zamian za wcześniejsze opłacenie składki ubezpieczeniowej, zobowiązuje się w przypadku wystąpienia okoliczności objętych umową ubezpieczenia do spełnienia na rzecz ubezpieczonego świadczenia określonego w momencie zawarcia umowy.
Zgodnie z art. 805 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę.
Natomiast w myśl art. 808 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:
Ubezpieczający może zawrzeć umowę ubezpieczenia na cudzy rachunek. Ubezpieczony może nie być imiennie wskazany w umowie, chyba że jest to konieczne do określenia przedmiotu ubezpieczenia.Roszczenie o zapłatę składki przysługuje ubezpieczycielowi wyłącznie przeciwko ubezpieczającemu. Zarzut mający wpływ na odpowiedzialność ubezpieczyciela może on podnieść również przeciwko ubezpieczonemu.
Roszczenie o zapłatę składki przysługuje ubezpieczycielowi wyłącznie przeciwko ubezpieczającemu. Zarzut mający wpływ na odpowiedzialność ubezpieczyciela może on podnieść również przeciwko ubezpieczonemu.
W takim przypadku ubezpieczający nie jest jednocześnie ubezpieczonym. Z drugiej strony ubezpieczony jest uprawniony do żądania należnego świadczenia bezpośrednio od ubezpieczyciela. Dodatkowo może żądać, by ubezpieczyciel udzielił mu informacji o postanowieniach zawartej umowy oraz ogólnych warunkach ubezpieczenia w zakresie, w jakim dotyczą jego praw i obowiązków.
Wskazali Państwo, że usługi ubezpieczeniowe są przedmiotowo zwolnione z podatku od towarów i usług. Jednak, co istotne, z opisu sprawy wynika, że to Państwo zawrą umowę ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z leasingu roweru, które ma chronić Państwa przed konsekwencjami przedwczesnego zakończenia leasingu z powodu określonych zdarzeń. Koszt tego ubezpieczenia, obok raty leasingowej, stanowi część ceny usługi, podobnie jak koszt ubezpieczenia od kradzieży. Ponadto, z wniosku nie wynika, aby Państwa pracownicy mieli możliwość wyboru firmy ubezpieczeniowej, rodzaju i zakresu ubezpieczenia udostępnionego roweru – podstawą jego udostępnienia jest bowiem wyłącznie wniosek pracownika oraz oświadczenie o akceptacji załącznika do regulaminu wynagradzania, normującego zasady udostępnienia i korzystania z roweru.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że w opisanej sytuacji zarówno ubezpieczającym jak i ubezpieczonym są Państwo. Ubezpieczenie zawierają Państwo we własnym imieniu i na swoją rzecz.
Z treści ww. art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy jasno wynika, że zwolnieniem objęte są m.in. usługi ubezpieczeniowe, usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych oraz usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek.
Umowa ubezpieczenia na cudzy rachunek jest konstrukcją prawną, w której ubezpieczający zawiera z ubezpieczycielem umowę w celu ochrony interesu osoby trzeciej – ubezpieczonego, przy czym ubezpieczyciel świadczy ochronę ubezpieczeniową bezpośrednio na rzecz ww. osoby trzeciej, na której rachunek została zawarta umowa. Osoba trzecia nie musi być jednoznacznie wskazana w zawartej z ubezpieczycielem umowie ubezpieczenia.
Zatem należy uznać, że ubezpieczenie na cudzy rachunek jest specyficzną formą ubezpieczenia odmienną od jego typowych form. Odmienność ubezpieczenia na cudzy rachunek polega przede wszystkim na tym, że w ramach takiego ubezpieczenia ubezpieczający pełni szczególną rolę, gdyż zawarta umowa ubezpieczenia ma na celu ochronę nie jego interesów, a osób trzecich.
W rozpatrywanej sprawie pracownicy będą ponosili koszty ubezpieczenia w ramach opłacania części rat leasingowych, jednak – jak wynika z wniosku – ubezpieczającym oraz ubezpieczonym będą Państwo, a ubezpieczenie będzie zawarte w Państwa imieniu i na Państwa rzecz. W konsekwencji nie świadczą Państwo na rzecz pracowników usługi ubezpieczeniowej, usługi pośrednictwa ani usługi świadczonej przez ubezpieczającego na cudzy rachunek, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy. To Państwo zakupili usługę ubezpieczenia rowerów w leasingu i to Państwo są beneficjentem tego ubezpieczenia. To, że pracownik pokrywa koszty tego ubezpieczenia nie świadczy o tym, że pracownicy nabywają od Państwa usługę ubezpieczenia.
W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie w części dotyczącej ubezpieczenia nie będzie miał zastosowania art. 8 ust. 2a ustawy, bowiem Państwo nabyli usługę ubezpieczenia we własnym imieniu i na własną rzecz i to Państwo są beneficjentem tej usługi. Nie świadczą Państwo zatem usługi ubezpieczeniowej, a w konsekwencji w opisanej sytuacji do kosztów ubezpieczenia nie ma zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy.
W tym miejscu należy przywołać art. 29a ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 ustawy wymienia z kolei elementy, które powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.
We wniosku wskazali Państwo, że pracownicy będą ponosić koszty leasingu (wraz z ubezpieczeniami) pomniejszone o ustaloną kwotę miesięcznego dofinansowania pracodawcy (obecnie (...) zł) z zastrzeżeniem, że musi zostać zachowany minimalny udział pracownika w finansowaniu „pakietu rower” w wysokości 30%. Pracownicy poniosą też koszty ubezpieczeń. Chodzi o kwoty brutto. Co do zasady opłaty za „pakiet rower” dla pracowników będą stałe. Ich wysokość określa harmonogram opłat leasingowych zależny od ceny zakupu wybranego roweru, kosztów ubezpieczenia oraz współczynnika leasingu, którego wartość będzie stała w okresie trwania umowy leasingu, oraz kwota dofinansowania programu przez Państwa (obecnie (...) zł). Zawrą Państwo umowę ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z leasingu roweru, które ma chronić Państwa przed konsekwencjami przedwczesnego zakończenia leasingu z powodu określonych zdarzeń. Koszt tego ubezpieczenia, obok raty leasingowej, stanowi część ceny usługi, podobnie jak koszt ubezpieczenia od kradzieży. Ponadto, z wniosku nie wynika, aby Państwa pracownicy mieli możliwość wyboru firmy ubezpieczeniowej, rodzaju i zakresu ubezpieczenia udostępnionego roweru – podstawą jego udostępnienia jest bowiem wyłącznie wniosek pracownika oraz oświadczenie o akceptacji załącznika do regulaminu wynagradzania, normującego zasady udostępnienia i korzystania z roweru.
Z powyższego wynika, że koszt ubezpieczenia ponoszony przez pracowników stanowi w istocie element kalkulacyjny wynagrodzenia z tytułu „pakietu rower”. Wobec powyższego, pobierane przez Państwa od pracowników kwoty stanowiące zwrot kosztów ubezpieczenia rowerów stanowią dla Państwa element podstawy opodatkowania dla celów podatku od towarów i usług z tytułu udostępnienia rowerów w ramach „pakietu rower”.
Reasumując, skoro Państwo, czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT, nabywa usługi leasingu rowerów w celu przekazania ich pracownikom za częściową odpłatnością, czyli w celu odsprzedaży, to ich nabycie będzie służyło bezpośrednio realizacji czynności opodatkowanej (ustawodawca nie przewidział dla takiej czynności zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisów ustawy).
Będzie przysługiwało więc Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących leasing operacyjny rowerów. W związku z tym, spełnione będą warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Przy czym należy zaznaczyć, że prawo to przysługuje, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
Podsumowując, stwierdzam, że będą Państwo mieli prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazywanego na wystawianych przez leasingodawcę fakturach za leasing operacyjny rowerów.
Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
