Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. „…”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 14 maja 2025 r. (data wpływu 28 maja 2025 r.) i w odpowiedzi na wezwanie pismem z 23 lipca 2025 r. (data wpływu) oraz pismami z 30 lipca 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, jest organem podlegającym prawu publicznemu. Jednocześnie Gmina działa na gruncie prawa prywatnego zawierając umowy cywilnoprawne.

Z tego powodu jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz od dnia 1 stycznia 2005 r. ciąży na niej obowiązek składania deklaracji VAT 7. Zarządzeniem Wójta Gminy nr …z dnia 21 listopada 2016 r. wprowadzono, z dniem 1 stycznia 2017 r. centralizację rozliczeń podatku od towarów i usług. NIP Gminy …..

W roku 2025 Gmina zamierza zrealizować zadania polegające na termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej m.in. - Ochotniczej Straży Pożarnej ….

Inwestycja ta ma zostać zrealizowana przy udziale z dofinansowaniem środków (w formie zarówno pożyczki jak i dotacji) pochodzących z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …. We wniosku o dofinansowanie, który będzie złożony do WFOŚiGW w …, naliczony w ramach inwestycji podatek VAT traktowany jest jako koszt kwalifikowany, gdyż Gmina nie będzie miała możliwości jego odliczenia.

Realizowane w ramach zadania, zadania publiczne Gmina wykonywać będzie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Wydatki związane z realizacją zadania pn. „…” nie będą dotyczyć wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakupy towarów w ramach zadania będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Gminy.

Działania termomodernizacyjne przyczynią się do racjonalizacji zużycia energii, czyli oszczędności energii oraz zwiększonej sprawności energetycznej – ma to ogromne znaczenie w koncepcji na rzecz zrównoważenia oraz zapobiegania światowym zmianom klimatycznym. To również inwestycja w poprawę komfortu pracy i gotowości bojowej druhów OSP, którzy są ważnym elementem lokalnego bezpieczeństwa. Wykonanie planowanych prac termomodernizacyjnych stanowią rozwiązanie na racjonalizację zużycia energii w obiekcie. Wskazana modernizacja polega na zwiększeniu sprawności wytwarzania oraz sprawności regulacji.

Gmina nie będzie miała możliwości przeznaczyć otrzymanego dofinansowania na cel inny niż wskazany we wniosku składanym do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ….

W przypadku uzyskania dofinansowania na termomodernizację ww. obiektu, mieszkańcy nie będą dokonywać żadnych opłat związanych z inwestycją.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytania Organu z wezwania:

1.W związku ze wskazaniem we wniosku, że „(…) w roku 2025 Gmina zamierza zrealizować zadania polegające na termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej m.in. - Ochotniczej Straży Pożarnej w …. Działania termomodernizacyjne przyczynią się do racjonalizacji zużycia energii, czyli oszczędności energii oraz zwiększonej sprawności energetycznej (…). Wskazana modernizacja polega na zwiększeniu sprawności wytwarzania oraz sprawności regulacji. Prosimy o wyjaśnienie na czym będzie polegała termomodernizacja obiektu użyteczności publicznej – budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w …, jaki będzie jej zakres, jakie prace w jej ramach zostaną wykonane?

2.Czy termomodernizacja będzie się wiązała z montażem na ww. budynku instalacji fotowoltaicznej?

3.Jeśli odpowiedź na pytanie nr 2 jest twierdząca, to proszę wskazać, czy będą Państwo w stanie wyodrębnić wydatki związane z instalacją fotowoltaiczną od pozostałych wydatków ponoszonych w związku z przeprowadzeniem robót termomodernizacyjnych budynku użyteczności publicznej Ochotniczej Straży Pożarnej w …?

4.Do jakich czynności będą wykorzystywali Państwo efekty przeprowadzanych robót termomodernizacyjnych (oprócz instalacji fotowoltaicznej), które powstaną w ramach realizowanego zadania w związku z przeprowadzeniem robót termomodernizacyjnych budynku użyteczności publicznej Ochotniczej Straży Pożarnej w …, tj. czy do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

5.Czy efekty powstałe w ramach ww. zadania (oprócz instalacji fotowoltaicznej) będą wykorzystywane przez Państwa:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

6.W sytuacji, gdy efekty realizowanego zadania (oprócz instalacji fotowoltaicznej) będą  przez Państwa wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, w  rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, to  czy  będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

7.Czy efekty powstałe w ramach ww. zadania (oprócz instalacji fotowoltaicznej) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT?

8.W sytuacji, gdy efekty realizowanego zadania (oprócz instalacji fotowoltaicznej) będą  przez Państwa wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to  należy wskazać, czy będą mieli Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Jeśli w odpowiedzi na pytanie nr 2 wskażą Państwo, że termomodernizacja będzie się wiązała z montażem na ww. budynku instalacji fotowoltaicznej, to prosimy o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:

9.Czy budynek użyteczności publicznej Ochotniczej Straży Pożarnej w … stanowi własność Państwa Gminy?

10.Na podstawie jakiej umowy (np. użyczenie, najem, dzierżawa) oraz odpłatnie czy nieodpłatnie udostępniają Państwo i po przeprowadzeniu robót termomodernizacyjnych tego budynku będą Państwo udostępniali ww. budynek użyteczności publicznej Ochotniczej Straży Pożarnej w … na rzecz OSP?

11.Czy w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej w ramach przeprowadzenia robót termomodernizacyjnych budynku użyteczności publicznej Ochotniczej Straży Pożarnej w …. będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.) [2]?

12.Czy w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej w ramach przeprowadzenia robót termomodernizacyjnych budynku użyteczności publicznej Ochotniczej Straży Pożarnej w … prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy o odnawialnych źródłach energii będzie OSP?

13.W przypadku, gdy prosumentem energii odnawialnej będzie Ochotnicza Straż Pożarna w …, proszę wskazać najakiej podstawie Ochotnicza Straż Pożarna w … będzie korzystała z instalacji fotowoltaicznej zamontowanej na budynku użyteczności publicznej OSP zamontowanej w ramach ww. zadania (np. najem, dzierżawa, użyczenie, inne)? Czy instalację fotowoltaiczną udostępnią Państwo odpłatnie czy nieodpłatnie?

14.Czy ww. instalacja będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii [3]?

15.Czy zawarli/zamierzają Państwo zawrzeć umowę z przedsiębiorstwem energetycznym? Jeżeli tak, to należy wskazać:

a)jakie zostaną określone zasady rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej?

b)czy ww. umowa będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?

16.Czy w przypadku instalacji fotowoltaicznej będą Państwo korzystali z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii? [4]

17.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 16 jest twierdząca, to czy będą Państwo otrzymywali z tego tytułu wynagrodzenie?

18.Czy w przypadku instalacji, będą Państwo korzystali z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art.  4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? [5]

19.Czy ww. instalacja fotowoltaiczna będzie się mieściła w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? [6] Jeśli tak, prosimy wskazać konkretny punkt ww.  przepisu.

20.Do jakich czynności będzie wykorzystywana przez Państwa instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach przeprowadzenia robót termomodernizacyjnych budynku użyteczności publicznej, tj. czy do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać, jakie to czynności),

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać, jakie to czynności),

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać, jakie to czynności)?

21.Czy ww. instalacja fotowoltaiczna wykorzystywana będzie przez Państwa:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775)? [7]

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

22.W sytuacji, gdy instalacja fotowoltaiczna będzie przez Państwa wykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

23.Czy ww. instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanychpodatkiem VAT i zwolnionychod podatku VAT?

24.W sytuacji, gdy instalacja fotowoltaicznabędzie przez Państwa wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy będą Państwo mieli obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

25.Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:

a)będą Państwo mogli ją wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak, to należy wskazać, w jakim terminie?

b)niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?

26. Ile wynosi prewspółczynnik ustalony dla urzędu obsługującego Państwa Gminę, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy?

27. W sytuacji, gdy prewspółczynnik nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy uznają Państwo, iż wynosi on 0%?

28. Ile wynosi proporcja ustalona dla Państwa Gminy, zgodnie z art. 90 ust. 2-ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług?

29. W sytuacji, gdy proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uzna, iż wynosi ona 0%?

wskazali Państwo:

1.Zakres prac będzie obejmował:

-Wymianę źródła ciepła z pieca węglowego na kocioł na pellet wraz z pompą ciepła oraz instalację fotowoltaiczną wraz z magazynem energii do zasilania pompy ciepła,

-Modernizację systemu C.W.U. polegającą na wykorzystaniu kotła na pellet wraz z pompą ciepła,

-Mikroinstalację – dołożenie paneli fotowoltaicznych, instalacja fotowoltaiczna 3kW+ magazyn energii 3kW/10kWh

2.Tak, inwestycja przewiduje montaż paneli fotowoltaicznych - instalacja fotowoltaiczna 3kW+ magazyn energii 3kW/10kWh.

3. Gmina będzie w stanie wydzielić z kosztów inwestycji koszty związane z instalacją fotowoltaiczną.

4.Głównym celem dokonywanych zakupów w ramach inwestycji, jak również przeprowadzenie samych prac termomodernizacyjnych będzie wykonywanie zadań własnych Gminy (niepodlegających opodatkowaniu). Gmina będzie realizowała inwestycję w zakresie wykonywania zadania publicznego, nie celem zwiększenia obrotów z działalności komercyjnej. Inwestycja będzie realizowana na budynkach, które służą przede wszystkim do wypełniania zadań publicznoprawnych (ochrona przeciwpożarowa) nałożonych przepisami ustawy o ochotniczych strażach pożarnych, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu VAT.

5.Efekty inwestycji będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza.

6.Nie dotyczy.

7.Efekty inwestycji będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

8.Nie dotyczy.

9.Budynek objęty wnioskiem stanowi własność Ochotniczej Straży Pożarnej w ….

10.Zawarta została umowa użyczenia z dnia 14.05.2025 r., która przekazuje Gminie w użyczenie działkę o nr … …. oraz infrastrukturę i budynki położone na tej działce (objętej przedmiotowym wnioskiem) w celu realizacji prac termomodernizacyjnych. Umowa zawarta jest na czas określony, do dnia 31.12.2025 r., z zastrzeżeniem, że straci ona ważność w sytuacji braku otrzymania dofinansowania na zadanie termomodernizacyjne lub w razie braku zawarcia umowy o dofinansowanie z WFOŚiGW w ….. Umowa użyczenia nie przewiduje odpłatności za okres użytkowania.

11.W związku z realizacją inwestycji Gmina nie będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (dalej: ustawa o OZE).

12.OSP będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (dalej: ustawa o OZE).

13.Zgodnie z zawartą umową użyczenia wszelkie inwestycje zrealizowane przez Gminę w okresie obowiązywania umowy nie będą dawały podstaw do występowania z roszczeniem o zwrot poniesionych nakładów. Tym samym, Gmina przeprowadzi inwestycję, w ramach której powstanie instalacja, której właścicielem będzie OSP. Korzystanie z instalacji będzie odbywało się w ramach tytułu własności.

14.Instalacja fotowoltaiczna, jak również magazyn energii będą stanowić mikroinstalacje w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o OZE.

15.Na moment sporządzania niniejszego wniosku Gmina (ani OSP) nie zawarła jeszcze umowy z przedsiębiorstwem energetycznym w zakresie przedmiotowej instalacji, jednakże po zrealizowaniu inwestycji takowa umowa zostanie zawarta. Rozliczanie się z przedsiębiorstwem energetycznym z energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacjach fotowoltaicznych będzie odbywało się na zasadzie net-billingu. Oznacza to odrębne rozliczenie wartości (nie ilości) energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej z instalacji fotowoltaicznych i energii elektrycznej pobranej z sieci elektroenergetycznej – w oparciu o rynkową cenę energii elektrycznej cenę giełdową godzinową z Rynku Dnia Następnego (RDN). Wartość środków zgromadzonych za energię elektryczną wprowadzoną do sieci elektroenergetycznej stanowi tzw. depozyt prosumencki, przeznaczony na rozliczenie zobowiązań z tytułu zakupu energii elektrycznej od przedsiębiorstwa energetycznego. Kwota depozytu prosumenckiego może być rozliczana na koncie przez 12 miesięcy od dnia jej przypisania. Wysokość ewentualnej nadpłaty (niewykorzystanej w ciągu 12 miesięcy), zwracanej przez przedsiębiorstwo energetyczne, nie może przekroczyć 20% wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w miesiącu kalendarzowym, którego dotyczy zwrot nadpłaty. Umowa, która będzie zawarta z przedsiębiorstwem energetycznym nie będzie przewidywać odrębnego wynagrodzenia za energię elektryczną wyprodukowaną w instalacjach fotowoltaicznych. Tym niemniej jak wskazano wcześniej, rozliczanie się z przedsiębiorstwem energetycznym będzie odbywało się na zasadach net-billingu, zatem wartość energii elektrycznej odprowadzona do sieci z instalacji fotowoltaicznych będzie kompensowana z wartością energii elektrycznej pobranej z sieci elektroenergetycznej. Czyli zobowiązanie z tytułu zakupu energii elektrycznej za dany miesiąc będzie pomniejszane o występujący depozyt prosumencki. Jak zostało wskazane powyżej, umowa, która zostanie zawarta z przedsiębiorstwem energetycznym nie będzie przewidywała odrębnego wynagrodzenia za energię elektryczną wyprodukowaną w instalacji fotowoltaicznej.

Tym niemniej w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalacje i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:

-będzie możliwość wykorzystania jej w późniejszym okresie, tj. w okresie 12 miesięcy od zdeponowania w depozycie prosumenckim;

-jeżeli środki nie zostaną wykorzystane w powyższym terminie na zakup energii elektrycznej, to powstanie nadpłata, która będzie podlegać zwrotowi w maksymalnej wysokości 20% wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w miesiącu, którego dotyczy zwrot nadpłaty.

W przypadku instalacji fotowoltaicznej objętej inwestycją rozliczenia będą bazowały na wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o OZE.

16.Nie.

17.Nie dotyczy.

18.Tak, zgodnie z wyjaśnieniem z pkt 15.

19.Przedmiotowa instalacja fotowoltaiczna, nie będzie się mieściła w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o OZE.

20.Instalacja będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Będą to czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, zgodnie z art. 3 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych.

21.Instalacja będzie wykorzystywana do celów innych niż działalność gospodarcza.

22.Nie dotyczy.

23.Instalacja będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

24.Nie dotyczy.

25.Jak wskazano w pkt 15 w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalacje i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:

-będzie możliwość wykorzystania jej w późniejszym okresie, tj. w okresie 12 miesięcy od zdeponowania w depozycie prosumenckim;

-jeżeli środki nie zostaną wykorzystane w powyższym terminie na zakup energii elektrycznej, to powstanie nadpłata, która będzie podlegać zwrotowi w maksymalnej wysokości 20% wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w miesiącu, którego dotyczy zwrot nadpłaty.

26.Wartość tzw. pre-współczynnika VAT wstępnego na 2025 r., skalkulowanego zgodnie z przepisami Rozporządzenia dla Urzędu Gminy, wynosi 2%.

27.Tak.

28.Proporcja wynosi 56%.

29.Nie dotyczy.

W uzupełnieniach wniosku z 30 lipca 2025 r. doprecyzowali Państwo odpowiedź do pytanie 13 wskazując:

Gmina zamierzając zrealizować zadanie polegające na termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej, nieodpłatne udostępni Ochotniczej Straży Pożarnej w … instalację fotowoltaiczną będącą w zakresie przeprowadzenia prac termomodernizacyjnych na budynku straży.

Gmina zamierzając zrealizować zadanie polegające na termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej, na podstawie dokumentu przekazania środka trwałego nieodpłatnie udostępni Ochotniczej Straży Pożarnej w … instalację fotowoltaiczną będącą w zakresie przeprowadzenia prac termomodernizacyjnych na budynku straży.

Pytanie

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, skoro efekty realizowanego zadania nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina uważa, że nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją powyższego zadania, ponieważ jego efekty nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi wykonanymi przez Gminę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do treści art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Zatem umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z wniosku - instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach realizowanego projektu oraz pozostałe efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. „…”, ponieważ instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach realizowanego projektu oraz pozostałe efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie   są   właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.