Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.340.2022.20.MG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani:

1)ponownie rozpatruję sprawę Pani wniosku z 7 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 25 lutego 2025 r. sygn. akt I SA/Po 793/24 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 14 maja 2025 r.); i

2)stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lipca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 7 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w związku ze złożeniem w przyszłości informacji (formularz VAT-26) o zmianie sposobu korzystania z Nowego Auta (po powzięciu woli sprzedaży Starego Auta) z użytku wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej (co umożliwia rozliczenie naliczonego podatku VAT w całości) na użytek mieszany (co umożliwia rozliczenie naliczonego podatku VAT w wysokości 50% – art. 86a ust. 1 ustawy) należy sporządzić korektę VAT od opłaty wstępnej i kosztów poniesionych przed złożeniem aktualizacji deklaracji VAT-26 i czy Wnioskodawczyni musi zwrócić wcześniej odliczony podatek VAT w kwocie przekraczającej 50% tego odliczonego podatku od kosztów leasingu operacyjnego typu opłata wstępna, opłata administracyjna (w tym opłata rejestracyjna), raty leasingowe, serwis, ubezpieczenie itd., poniesionych przed zmianą sposobu wykorzystania samochodu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W dniu 29 czerwca 2022 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego (...), rok produkcji: 2022 (dalej: „Nowe Auto”).

Na mocy tej umowy, za korzystanie z Nowego Auta przez okres 48 miesięcy od dnia wydania, Wnioskodawczyni zobowiązała się przede wszystkim spełniać na rzecz leasingodawcy następujące świadczenia pieniężne:

a)kwotę (...) netto ((...) zł brutto) tytułem opłaty wstępnej – płatnej przed odbiorem Nowego Auta,

b)47 rat leasingowych płatnych co miesiąc,

c)kwotę stanowiącą 1% wartości Nowego Auta tytułem jego wykupu (nabycia jego własności) płatnej po spłacie rat z litery b).

Na podstawie powyższej umowy A Sp. z o.o. w B wystawiła fakturę z dnia 30 czerwca 2022 r., na kwotę (...) netto ((...) zł brutto) z tytułu opłaty wstępnej do tej umowy. Kwota (...) zł brutto została uiszczona przez Wnioskodawczynię w dniu 30 czerwca 2022 r. W dniu 4 lipca 2022 r. Wnioskodawczyni opłaciła ubezpieczenie Nowego Auta w kwocie 3.096,00 zł.

W dniu 6 lipca 2022 r. Wnioskodawczyni wydano Nowe Auto. W dniu 7 lipca 2022 r. Wnioskodawczyni opłaciła fakturę na rzecz Leasingodawcy z tytułu opłaty administracyjnej (w tym opłaty rejestracyjnej) w kwocie (...) zł netto ((...) zł brutto). Wnioskodawczyni wykorzystuje Nowe Auto dla celów związanych wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą. Po zawarciu umowy leasingu operacyjnego i dokonaniu wpłaty opłaty wstępnej oraz zapłacie ubezpieczenia i opłaty administracyjnej Wnioskodawczyni złoży formularz VAT-26 w Urzędzie Skarbowym w terminie do dnia 25 lipca 2022 r., w związku z tym, że Nowe Auto ma być wykorzystywane tylko i wyłącznie do prowadzonej działalności. Pierwszymi kosztami związanymi z nabyciem (w ramach leasingu operacyjnego) Nowego Auta są opłata wstępna do umowy leasingu operacyjnego, jak również inne opłaty poniesione przy objęciu Nowego Auta w posiadanie (ubezpieczenie, opłata administracyjna).

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni będzie odliczać 100% VAT, a to na podstawie art. 86a ust. 3 punkt 1 litera a ustawy o VAT. Od chwili objęcia Nowego Auta w posiadanie, Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przebiegu pojazdu co pozwala Wnioskodawczyni na odliczenie 100% VAT od opłaty wstępnej, opłaty administracyjnej, rat leasingu i kosztów eksploatacji. Ponadto, z Nowego Auta będzie korzystała wyłącznie Wnioskodawczyni (nikt inny nie będzie mieć prawa korzystać z tego auta) i to wyłącznie do celów prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej (usług prawniczych w ramach prowadzonej kancelarii radcy prawnego), to jest między innymi do przemieszczania się między prowadzoną przez Wnioskodawczynię kancelarią a sądami powszechnymi, kancelariami komorniczymi, notarialnymi, punktami prowadzącymi mediacje, urzędami, jednostkami Policji, jak również w miejscach, w których będzie prowadzić spotkania z innymi radcami prawnymi i adwokatami oraz Klientami, które odbywają się również w innych miejscowościach, w tym najczęściej w pobliskim C.

W związku z tym Wnioskodawczyni nie będzie korzystać z Nowego Auta na cele inne niż służbowe (to jest nie będzie załatwiać własnych spraw osobistych, przykładowo zakupów na cele prywatne, itp.).

Wnioskodawczyni wskazuje ponadto, że do tej pory w ramach swojej działalności gospodarczej używa (będącego jej wyłączną własnością) samochodu M (dalej: „Stare Auto”), przy czym użytkuje go w ramach tak zwanego użytku mieszanego. Od dnia wydania Nowego Auta Wnioskodawczyni zaprzestała korzystania ze Starego Auta na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w tzw. trybie mieszanym i nie będzie rozliczać kosztów związanych z eksploatacją Starego Auta nawet w części (w sposób wskazany w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT). Od ww. chwili Stare Auto jest wykorzystywane wyłącznie na cele prywatne (zakupy, podróże osobiste, itp.).

Mając jednak na względzie poważny już wiek Starego Auta (17 lat), w najbliższej przyszłości może się okazać, że koniecznym stanie się jego zbycie (chociażby, żeby nie musieć już ponosić kosztów napraw tego auta). Od chwili powzięcia tego zamiaru, Wnioskodawczyni zamierza złożyć formularz VAT-26 celem aktualizacji danych co do Nowego Auta (z którego korzysta na podstawie umowy leasingu operacyjnego), z którego od tej pory zacznie korzystać w tzw. użytku mieszanym. Od tej chwili Wnioskodawczyni zaprzestanie prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i będzie odliczała tylko 50% podatku naliczonego od rat leasingowych i eksploatacji Nowego Auta.

Pytanie

Czy w związku ze złożeniem w przyszłości informacji (formularz VAT-26) o zmianie sposobu korzystania z Nowego Auta (po powzięciu woli sprzedaży Starego Auta) z użytku wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej (co umożliwia rozliczenie naliczonego podatku VAT w całości) na użytek mieszany (co umożliwia rozliczenie naliczonego podatku VAT w wysokości 50% art. 86a ust. 1 ustawy o VAT) należy sporządzić korektę VAT od opłaty wstępnej i kosztów poniesionych przed złożeniem aktualizacji deklaracji VAT-26 i czy Wnioskodawczyni musi zwrócić wcześniej odliczony podatek VAT w kwocie przekraczającej 50% tego odliczonego podatku od kosztów leasingu operacyjnego typu opłata wstępna, opłata administracyjna (w tym opłata rejestracyjna), raty leasingowe, serwis, ubezpieczenie itd., poniesionych przed zmianą sposobu wykorzystania samochodu?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, nie należy sporządzać korekty podatku naliczonego VAT od kosztów poniesionych do dnia zaprzestania wykorzystywania Nowego Auta na cele wyłącznie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i rozpoczęcia wykorzystywania Nowego Auta w tzw. cyklu mieszanym (opłata wstępna, ubezpieczenie w proporcji do dnia zmiany sposobu wykorzystywania Nowego Auta oraz opłacone do tego dnia raty leasingowe), ponieważ taką korektę należy sporządzić tylko w przypadku zakupu (na własność) samochodu osobowego wyłącznie do użytku służbowego, a następnie zmiany jego wykorzystywania.

W przypadku Wnioskodawczyni nie jest to zakup (na własność), ale odpłatne użytkowanie pojazdu (leasing operacyjny).

W konsekwencji, Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana zwracać wcześniej odliczonego podatku VAT w kwocie przekraczającej 50% tego odliczonego podatku od kosztów leasingu operacyjnego typu opłata wstępna, opłata administracyjna, raty leasingowe, serwis, ubezpieczenie itd., poniesionych przed zmianą sposobu wykorzystania samochodu.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawczyni:

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, to jest ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W sytuacji natomiast gdy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia części podatku na podstawie szczególnych przepisów, np. art. 86a ustawy o VAT dotyczącego odliczenia podatku VAT w związku z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”, tj. zarówno do celów związanych z działalnością gospodarczą, jak i do celów niezwiązanych z tą działalnością, prawo do odliczenia podatku VAT stosuje się odpowiednio w wysokości 50% kwoty podatku VAT.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2)należnego z tytułu:

a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Zgodnie z art. 86a ust. 2 ustawy o VAT, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Przy czym, stosownie do art. 86a ust. 3 ustawy o VAT, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Jednocześnie, zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy o VAT, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Ustawodawca umożliwił podatnikom odliczenie podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z art. 90b ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy w ciągu 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania pojazd samochodowy:

1)o którym mowa w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a, nastąpi zmiana jego wykorzystywania na wykorzystywanie do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik jest obowiązany do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu;

2)w odniesieniu do którego kwotę podatku naliczonego stanowiła kwota, o której mowa w art. 86a ust. 1, nastąpi zmiana jego wykorzystywania na wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej, podatnik jest uprawniony do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 29 czerwca 2022 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego G, rok produkcji: 2022 (dalej: „Nowe Auto”). Na mocy tej umowy, za korzystanie z Nowego Auta przez okres 48 miesięcy od dnia wydania, Wnioskodawczyni zobowiązała się przede wszystkim spełniać na rzecz leasingodawcy następujące świadczenia pieniężne:

a)kwotę (...) netto ((...) zł brutto) tytułem opłaty wstępnej – płatnej przed odbiorem Nowego Auta,

b)47 rat leasingowych płatnych co miesiąc,

c)kwotę stanowiącą 1% wartości Nowego Auta tytułem jego wykupu (nabycia jego własności) płatnej po spłacie rat z litery b).

Na podstawie powyższej umowy A Sp. z o.o. w B wystawiła fakturę z dnia 30 czerwca 2022 r. na kwotę (...) netto ((...) zł brutto) z tytułu opłaty wstępnej do tej umowy. Kwota (...) zł brutto została uiszczona przez Wnioskodawczynię w dniu 30 czerwca 2022 r.

W dniu 4 lipca 2022 r. Wnioskodawczyni opłaciła ubezpieczenie Nowego Auta w kwocie 3.096,00 zł. W dniu 6 lipca 2022 r. Wnioskodawczyni wydano Nowe Auto.

W dniu 7 lipca 2022 r. Wnioskodawczyni opłaciła fakturę na rzecz Leasingodawcy z tytułu opłaty administracyjnej (w tym opłaty rejestracyjnej) w kwocie (...) zł netto ((...) zł brutto).

Wnioskodawczyni wykorzystuje Nowe Auto dla celów związanych wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą. Po zawarciu umowy leasingu operacyjnego i dokonaniu wpłaty opłaty wstępnej oraz zapłacie ubezpieczenia i opłaty administracyjnej Wnioskodawczyni złoży formularz VAT-26 w Urzędzie Skarbowym w terminie do dnia 25 lipca 2022 r., w związku z tym, że Nowe Auto ma być wykorzystywane tylko i wyłącznie do prowadzonej przez nią działalności. Pierwszymi kosztami związanymi z nabyciem (w ramach leasingu operacyjnego) Nowego Auta są opłata wstępna do umowy leasingu operacyjnego, jak również inne opłaty poniesione przy objęciu Nowego Auta w posiadanie (ubezpieczenie, opłata administracyjna). Wnioskodawczyni zamierza odliczać 100% VAT od wpłaconej opłaty wstępnej, opłaty administracyjnej oraz innych kosztów związanych z objęciem Nowego Auta w posiadanie. Od chwili objęcia Nowego Auta w posiadanie zostanie rozpoczęte prowadzenie ewidencji przebiegu Nowego Auta, co będzie pozwalać Wnioskodawczyni na odliczenie 100% VAT od rat leasingu i eksploatacji. Niemniej istnieje możliwość, że w pewnym czasie po objęciu Nowego Auta w posiadanie Wnioskodawczyni może powziąć zamiar zbycia będącego jej własnością Starego Auta (17-letniego), co skutkować będzie koniecznością zmiany wykorzystywania przedmiotu leasingu (Nowego Auta) na użytek mieszany. Zatem Wnioskodawczyni złoży wtedy aktualizację VAT-26 w Urzędzie Skarbowym w przedmiocie Nowego Auta i od wskazanego tam dnia Wnioskodawczyni zaprzestanie prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, przez co i będzie odliczała tylko 50% podatku naliczonego od rat leasingowych i eksploatacji związanych z Nowym Autem.

Wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku ze złożoną informacją o zamiarze wykorzystywania samochodu osobowego będącego przedmiotem leasingu operacyjnego do użytku mieszanego, Wnioskodawczyni jest zobowiązana sporządzić korektę VAT naliczonego od opłaty wstępnej, opłaty administracyjnej, rat leasingowych i innych kosztów poniesionych przed złożeniem aktualizacji deklaracji VAT-26. Odnosząc się do przedmiotowych wątpliwości Wnioskodawczyni wskazać należy, że leasing operacyjny jest umową, na podstawie której leasingobiorca nabywa jedynie prawo do korzystania z przedmiotu leasingu, a formą wynagrodzenia za powyższą usługę jest czynsz.

Na gruncie przepisów ustawy o VAT leasing operacyjny jest usługą, zdefiniowaną w art. 8 ustawy o VAT. Po zakończeniu umowy leasingu jednym z wariantów jest sprzedaż przedmiotu umowy leasingobiorcy, opcja wykupu jest uprawnieniem, z którego leasingobiorca może, lecz nie musi skorzystać. Ponadto, wskazać należy, że z przytoczonych powyżej przepisów ustawy wynika, że systemowi korekt, o których mowa w art. 90b ustawy podlegają tylko wydatki z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia pojazdu.

W świetle art. 90b ust. 1 ustawy wydatki związane z używaniem pojazdu na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu (operacyjnego) lub innej umowy o podobnym charakterze, nie podlegają korekcie. Odliczenie tych wydatków odbywa się bowiem na bieżąco (a nie jak przy nabyciu „na własność” – jednorazowo, „z góry”), zatem istnieje możliwość weryfikowania tego odliczania na bieżąco – w miesiącu dokonania zmiany przeznaczenia pojazdu podatnik winien dokonać zmiany zasad odliczania wysokości podatku.

Zatem stwierdzić należy, że w przypadku, gdy Wnioskodawczyni będzie przysługiwać prawo do odliczenia całego podatku VAT naliczonego od opłaty wstępnej, opłaty administracyjnej, rat leasingowych i innych poniesionych kosztów w okresie, w którym Wnioskodawczyni będzie użytkowała Nowe Auto na podstawie umowy leasingu operacyjnego i wykorzystywała Nowe Auto wyłącznie do działalności gospodarczej, a następnie zmieni jego przeznaczenie i Nowe Auto będzie wykorzystywane do działalności „mieszanej” – wówczas, po zmianie przeznaczenia, Wnioskodawczyni będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z tytułu rat leasingowych i eksploatacji w wysokości 50% podatku wykazanego na fakturze. W tej sytuacji zmiana sposobu użytkowania Nowego Auta nie powoduje konieczności dokonania korekt odliczenia podatku naliczonego od opłaty wstępnej i innych poniesionych kosztów za okresy rozliczeniowe przed zmianą przeznaczenia.

Tym samym w związku z zamierzonym złożeniem informacji o zamiarze wykorzystywania Nowego Auta będącego przedmiotem leasingu operacyjnego do użytku mieszanego, Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do sporządzenia korekty VAT naliczonego od opłaty wstępnej i kosztów poniesionych za okres od dnia poniesienia pierwszego wydatku związanego z Nowym Autem do dnia złożenia aktualizacji deklaracji VAT-26.

Powyższe stanowisko Wnioskodawczyni znajduje potwierdzenie w następujących pismach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (interpretacjach indywidualnych):

a)z dnia 21 maja 2018 r., sygn. 0112-KDIL4.4012.145.2018.1.JK,

b)z dnia 4 lutego 2019 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.846.2018.1.RW,

c)z dnia 6 lutego 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.824.2019.1.OS,

d)z dnia 24 maja 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.204.2021.1.MC.

Postanowienie o odmowie wydania interpretacji

Pismem z 2 września 2022 r. (...) – na podstawie art. 14b § 5b Ordynacji podatkowej – zwróciłem się do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o opinię, czy w zakresie elementów opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w Pani wniosku istnieje uzasadnione przypuszczenie, że mogą być nadużyciem prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy.

W odpowiedzi na ww. wystąpienie, Szef Krajowej Administracji Skarbowej pismem z 13 grudnia 2022 r. (...) – na podstawie art. 14b § 5c Ordynacji podatkowej – wydał opinię, w której potwierdził istnienie uzasadnionego przypuszczenia, o którym mowa w art. 14b § 5b pkt 3 Ordynacji podatkowej. W jej uzasadnieniu wskazał, że w zakresie elementów zawartych we wniosku z 7 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – istnieje uzasadnione przypuszczenie, że mogą one stanowić nadużycie prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o VAT.

16 grudnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał postanowienie sygn. (...) o odmowie wydania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie Pani wniosku (odebrała je Pani 19 grudnia 2022 r.).

W postanowieniu Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że opisane zdarzenie przyszłe budzi uzasadnione przypuszczenie, że może być nadużyciem prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).

Zażalenie

27 grudnia 2022 r. wniosła Pani – w wymaganym terminie – zażalenie na ww. postanowienie.

Odpowiedzi na ww. zażalenie udzielono pismem z 24 lutego 2023 r. znak 0112-KDIL1-1.4012.340.2022.4.JK, skutecznie doręczonym 27 lutego 2023 r.

Skarga na postanowienie

27 marca 2023 r. wniosła Pani skargę na postanowienie z 24 lutego 2023 r. znak 0112-KDIL1-1.4012.340.2022.4.JK w przedmiocie utrzymania w mocy postanowienia o odmowie wydania interpretacji indywidualnej.

Skarga wpłynęła do mnie 29 marca 2023 r.

Wniosła Pani o:

1)uwzględnienie w całości niniejszej skargi przez Organ i wydanie na rzecz Skarżącej interpretacji indywidualnej zgodnej z jej stanowiskiem wyrażonym we wniosku z dnia 7 lipca 2022 r. (art. 54 § 3 p.p.s.a.).

W przypadku nieuwzględnienia przez Organ wniosku z punktu 1) i przekazania niniejszej skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, Strona wniosła o:

2)stwierdzenie nieważności Skarżonego Postanowienia, to jest postanowienia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 lutego 2023 r. (znak: 0112-KDIL1-1.4012.34.02022.4.JK) w całości (art. 145 § 1 punkt 2 p.p.s.a.),

3)stwierdzenie nieważności Postanowienia I Instancji, to jest postanowienia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 grudnia 2022 r. (znak: (...)) w całości (art. 145 § 1 punkt 2 w zw. z art. 135 p.p.s.a.),

ewentualnie:

1)uchylenie Skarżonego Postanowienia, to jest postanowienia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 lutego 2023 r. (znak: 0112-KDIL1-1.4012.340.2022.4.JK) (art. 146 § 1 zdanie 1 p.p.s.a.),

2)uchylenie Postanowienia I Instancji, to jest postanowienia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 grudnia 2022 r. (znak: (...)) (art. 146 § 1 zdanie 1 w zw. z art. 135 p.p.s.a.).

W każdym przypadku Skarżąca wniosła o:

1)rozpoznanie sprawy w postępowaniu zwykłym – na rozprawie,

2)zasądzenie od Organu na rzecz Skarżącej zwrotu kosztów postępowania niezbędnych do celowego dochodzenia praw, w tym kosztów zastępstwa procesowego w wysokości 4-krotności stawki wynikającej z norm przepisanych (art. 200 w zw. z art. 205 § 2 p.p.s.a. w zw. z § 14 pkt 1 lit. c) w zw. z § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 265 ze zm.).

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę na postanowienie z 24 lutego 2023 r. znak 0112-KDIL1-1.4012.340.2022.4.JK w przedmiocie utrzymania w mocy postanowienia o odmowie wydania interpretacji indywidualnej – wyrokiem z 28 września 2023 r., sygn. akt I SA/Po 334/23.

Wniosła Pani skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 17 kwietnia 2024 r. sygn. akt I FSK 83/24 uchylił zaskarżony wyrok w całości i uchylił zaskarżone postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 lutego 2023 r. nr 0112-KDIL1-1.4012.340.2022.4.JK oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 grudnia 2022 r. nr (...).

Ww. wyrok wpłynął do mnie 29 lipca 2024 r.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem ponownie Pani wniosek – 28 października 2024 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0112-KDIL1-1.4012.340.2022.13.JK, w której uznałem Pani stanowisko za nieprawidłowe w zakresie ustalenia, czy w związku ze złożeniem w przyszłości informacji (formularz VAT-26) o zmianie sposobu korzystania z Nowego Auta (po powzięciu woli sprzedaży Starego Auta) z użytku wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej (co umożliwia rozliczenie naliczonego podatku VAT w całości) na użytek mieszany (co umożliwia rozliczenie naliczonego podatku VAT w wysokości 50% – art. 86a ust. 1 ustawy) należy sporządzić korektę VAT od opłaty wstępnej i kosztów poniesionych przed złożeniem aktualizacji deklaracji VAT-26 i czy Wnioskodawczyni musi zwrócić wcześniej odliczony podatek VAT w kwocie przekraczającej 50% tego odliczonego podatku od kosztów leasingu operacyjnego typu opłata wstępna, opłata administracyjna (w tym opłata rejestracyjna), raty leasingowe, serwis, ubezpieczenie itd., poniesionych przed zmianą sposobu wykorzystania samochodu.

Interpretację doręczono Pani 29 października 2024 r.

Skarga na interpretację indywidualną

27 listopada 2024 r. wniosła Pani skargę na interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Skarga wpłynęła do mnie 29 listopada 2024 r.

Wniosła Pani o:

1)uwzględnienie w całości złożonej skargi przez Organ i wydanie na rzecz Pani interpretacji indywidualnej zgodnej z Pani stanowiskiem wyrażonym we wniosku z dnia 7 lipca 2022 r. (art. 54 § 3 p.p.s.a.).

W przypadku nieuwzględnienia przez Organ wniosku z punktu 1) i przekazania niniejszej skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, wniosła Pani o:

1)uchylenie Skarżonej Interpretacji, to jest postanowienia Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 lutego 2023 r. (znak: 0112-KDIL1-1.4012.340.2022.13.JK) (art. 146 § 1 zdanie 1 p.p.s.a.).

W każdym przypadku wniosła Pani o:

1)skierowanie sprawy do rozpoznania w trybie uproszczonym, przez co rozpoznanie sprawy na posiedzeniu niejawnym,

2)rozpoznanie złożonej skargi w trybie pilnym,

3)zasądzenie od Organu na rzecz Pani zwrotu kosztów postępowania niezbędnych do celowego dochodzenia praw, w tym kosztów zastępstwa procesowego w wysokości 4-krotności stawki wynikającej z norm przepisanych (art. 200 w zw. z art. 205 § 2 p.p.s.a. w zw. z § 14 pkt 1 lit. c) w zw. z § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych (t. j.: Dz. U. z 2018 r., poz. 265 ze zm.).

Postępowanie przed sądem administracyjnym

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 października 2024 r., znak 0112-KDIL1-1.4012.340.2022.13.JK – wyrokiem z 25 lutego 2025 r., sygn. akt I SA/Po 793/24.

Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną, stał się prawomocny od 17 kwietnia 2025 r.

Prawomocny wyrok WSA w Poznaniu z 25 lutego 2025 r., sygn. akt I SA/Po 793/24, który uchylił interpretację indywidualną wpłynął do mnie 14 maja 2025 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu ww. wyroku;

ponownie rozpatruję Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zasady odliczania i rozliczania na gruncie podatku od towarów i usług wydatków dotyczących pojazdów samochodowych zostały uregulowane przepisami art. 86a ustawy.

Jak stanowi art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy:

Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”. Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”. Przyjmuje się, że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – ze względu na swoje cechy konstrukcyjne – służy co do zasady użytkowi „mieszanemu”, a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają ograniczeniu w odliczaniu do 50%.

Jednakże, od zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy przewidziano wyjątki.

W myśl art. 86a ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

c)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

W świetle art. 86a ust. 4 ustawy:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Należy zauważyć, że przepis art. 86a ust. 4 ustawy wskazuje na istnienie dwóch grup pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

W pierwszej grupie (zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy) mieszczą się pojazdy, których konstrukcja wskazuje na ich przeznaczenie z reguły do użytku prywatnego, jednakże pojazdy te mogą być także wykorzystywane w działalności gospodarczej (np. samochód osobowy). Z tych też względów – dla celów pełnego odliczania VAT – fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności gospodarczej musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

W konsekwencji, w celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:

-sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania wyklucza ich użycie do celów prywatnych,

-wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

W drugiej grupie pojazdów uznawanych za wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej (zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy) mieszczą się natomiast pojazdy samochodowe, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Jednakże w tej grupie pojazdów nie ma samochodów osobowych.

W myśl art. 86a ust. 5 ustawy:

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1)przeznaczonych wyłącznie do:

a)odprzedaży,

b)sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c)oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2)w odniesieniu do których:

a)kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b)podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Jak stanowi art. 86a ust. 7 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1)numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2)dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3)stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4)wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a)kolejny numer wpisu,

b)datę i cel wyjazdu,

c)opis trasy (skąd - dokąd),

d)liczbę przejechanych kilometrów,

e)imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5)liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

W świetle art. 86a ust. 9 ustawy:

Do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:

1)pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

a)klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub

b)z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

2)pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

3)pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:

a)agregat elektryczny/spawalniczy,

b)do prac wiertniczych,

c)koparka, koparko-spycharka,

d)ładowarka,

e)podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

f)żuraw samochodowy

- jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.

Jak wynika z art. 86a ust. 12 ustawy:

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Na podstawie art. 86a ust. 13 ustawy:

W przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od pierwszego dnia miesiąca, w którym podatnik złoży tę informację.

Ponadto, zgodnie z art. 90b ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy w ciągu 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania pojazd samochodowy:

1)którym mowa w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a, nastąpi zmiana jego wykorzystywania na wykorzystywanie do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik jest obowiązany do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu;

2)w odniesieniu do którego kwotę podatku naliczonego stanowiła kwota, o której mowa w art. 86a ust. 1, nastąpi zmiana jego wykorzystywania na wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej, podatnik jest uprawniony do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu.

W myśl art. 90b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 1, nastąpi sprzedaż pojazdu samochodowego, uznaje się, że wykorzystanie tego pojazdu zostało zmienione na wykorzystanie wyłącznie do działalności gospodarczej, aż do końca okresu korekty.

Według art. 90b ust. 4 ustawy:

Na potrzeby korekty, o której mowa w ust. 1, uznaje się, że pojazd samochodowy odpowiednio nie jest już wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej albo jest wykorzystywany wyłącznie do takiej działalności począwszy od miesiąca, w którym nastąpiła zmiana jego wykorzystywania. Korekty tej dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa wprowadza system korekt podatku naliczonego, który będzie stosowany w sytuacji, gdy podatnik nabył pojazd samochodowy:

·z pełnym prawem do odliczenia, w związku z przeznaczeniem go do wykorzystywania wyłącznie w działalności gospodarczej, a następnie w okresie 60 miesięcy od nabycia zmienia jego przeznaczenie i będzie wykorzystywał ten pojazd również do innych celów niż działalność gospodarcza;

·z ograniczonym do 50% prawem do odliczenia, a następnie w okresie 60 miesięcy od nabycia dokonuje sprzedaży opodatkowanej tego pojazdu lub przeznacza ten pojazd do użytku wyłącznie w działalności gospodarczej.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, systemowi korekt, o których mowa w art. 90b ustawy podlegają tylko wydatki z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia pojazdu.

Jak wynika z opisu sprawy:

·Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

·29 czerwca 2022 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego, rok produkcji: 2022 (Nowe Auto).

·Na mocy tej umowy, za korzystanie z Nowego Auta przez okres 48 miesięcy od dnia wydania, Wnioskodawczyni zobowiązała się przede wszystkim spełniać na rzecz leasingodawcy następujące świadczenia pieniężne:

a)kwotę (...) netto ((...) zł brutto) tytułem opłaty wstępnej – płatnej przed odbiorem Nowego Auta,

b)47 rat leasingowych płatnych co miesiąc,

c)kwotę stanowiącą 1% wartości Nowego Auta tytułem jego wykupu (nabycia jego własności) płatnej po spłacie rat z litery b).

·Na podstawie powyższej umowy A Sp. z o.o. w B wystawiła fakturę z 30 czerwca 2022 r., na kwotę (...) netto ((...) zł brutto) z tytułu opłaty wstępnej do tej umowy. Kwota (...) zł brutto została uiszczona przez Wnioskodawczynię 30 czerwca 2022 r.

·4 lipca 2022 r. Wnioskodawczyni opłaciła ubezpieczenie Nowego Auta w kwocie 3.096,00 zł.

·6 lipca 2022 r. Wnioskodawczyni wydano Nowe Auto.

·7 lipca 2022 r. Wnioskodawczyni opłaciła fakturę na rzecz Leasingodawcy z tytułu opłaty administracyjnej (w tym opłaty rejestracyjnej) w kwocie (...) zł netto ((...) zł brutto).

·Wnioskodawczyni wykorzystuje Nowe Auto dla celów związanych wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą. Po zawarciu umowy leasingu operacyjnego i dokonaniu wpłaty opłaty wstępnej oraz zapłacie ubezpieczenia i opłaty administracyjnej Wnioskodawczyni złoży formularz VAT-26 w Urzędzie Skarbowym w terminie do 25 lipca 2022 r., w związku z tym, że Nowe Auto ma być wykorzystywane tylko i wyłącznie do prowadzonej działalności.

·Pierwszymi kosztami związanymi z nabyciem (w ramach leasingu operacyjnego) Nowego Auta są opłata wstępna do umowy leasingu operacyjnego, jak również inne opłaty poniesione przy objęciu Nowego Auta w posiadanie (ubezpieczenie, opłata administracyjna).

·Wnioskodawczyni będzie odliczać 100% VAT, a to na podstawie art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy.

·Od chwili objęcia Nowego Auta w posiadanie, Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przebiegu pojazdu co pozwala Wnioskodawczyni na odliczenie 100% VAT od opłaty wstępnej, opłaty administracyjnej, rat leasingu i kosztów eksploatacji.

·Ponadto, z Nowego Auta będzie korzystała wyłącznie Wnioskodawczyni (nikt inny nie będzie mieć prawa korzystać z tego auta) i to wyłącznie do celów prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej (usług prawniczych w ramach prowadzonej kancelarii radcy prawnego).

·Wnioskodawczyni nie będzie korzystać z Nowego Auta na cele inne niż służbowe (to jest nie będzie załatwiać własnych spraw osobistych, przykładowo zakupów na cele prywatne, itp.).

·Do tej pory w ramach swojej działalności gospodarczej używa Pani (będącego Pani wyłączną własnością) samochodu M („Stare Auto”), przy czym użytkuje go w ramach tak zwanego użytku mieszanego.

·Od dnia wydania Nowego Auta Wnioskodawczyni zaprzestała korzystania ze Starego Auta na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w tzw. trybie mieszanym i nie będzie rozliczać kosztów związanych z eksploatacją Starego Auta nawet w części (w sposób wskazany w art. 86a ust. 1 ustawy). Od tej chwili Stare Auto jest wykorzystywane wyłącznie na cele prywatne (zakupy, podróże osobiste itp.).

Ponadto wskazała Pani, że mając na względzie poważny już wiek Starego Auta (17 lat), w najbliższej przyszłości może się okazać, że koniecznym stanie się jego zbycie (chociażby, żeby nie musieć już ponosić kosztów napraw tego auta). Od chwili powzięcia tego zamiaru, Wnioskodawczyni zamierza złożyć formularz VAT-26 celem aktualizacji danych co do Nowego Auta (z którego korzysta na podstawie umowy leasingu operacyjnego), z którego od tej pory zacznie korzystać w tzw. użytku mieszanym. Od tej chwili Wnioskodawczyni zaprzestanie prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i będzie odliczała tylko 50% podatku naliczonego od rat leasingowych i eksploatacji Nowego Auta.

Pani wątpliwości dotyczą tego, czy w przedstawionej sytuacji w związku ze złożeniem w przyszłości informacji (formularz VAT-26) o zmianie sposobu korzystania z Nowego Auta (po powzięciu woli sprzedaży Starego Auta) z użytku wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej (co umożliwia rozliczenie naliczonego podatku VAT w całości) na użytek mieszany (co umożliwia rozliczenie naliczonego podatku VAT w wysokości 50% – art. 86a ust. 1 ustawy) należy sporządzić korektę VAT od opłaty wstępnej i kosztów poniesionych przed złożeniem aktualizacji deklaracji VAT-26 i czy Wnioskodawczyni musi zwrócić wcześniej odliczony podatek VAT w kwocie przekraczającej 50% tego odliczonego podatku od kosztów leasingu operacyjnego typu opłata wstępna, opłata administracyjna (w tym opłata rejestracyjna), raty leasingowe, serwis, ubezpieczenie itd., poniesionych przed zmianą sposobu wykorzystania samochodu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 25 lutego 2025 r., sygn. akt I SA/Po 793/24 wskazał, że:

„(…) Opisany przez skarżącą stan faktyczny jest jasny i nie budzi żadnych wątpliwości. Po nabyciu nowego auta, w wyniku zawarcia umowy leasingu, skarżąca będzie użytkownikiem dwóch aut, z których nowe będzie wykorzystywane wyłącznie dla celów prowadzonej działalności gospodarczej (kancelaria adwokacka), a stare auto będzie wykorzystywane dla celów prywatnych. Zmiana sposobu wykorzystania auta nowego na tzw. mieszany, nastąpi dopiero po sprzedaży auta starego, a więc w sytuacji, gdy skarżąca użytkować będzie tylko jeden pojazd. W tym celu skarżąca wskazała we wniosku, że dwukrotnie składać będzie formularz VAT-26.

Z przedstawionych przez skarżącą okoliczności nie sposób natomiast wywieść, że już od początku użytkowania nowego auta będzie to użytek mieszany”.

Zatem, odnosząc się do Pani wątpliwości wskazać należy, że leasing operacyjny jest umową, na podstawie której leasingobiorca nabywa jedynie prawo do korzystania z przedmiotu leasingu, a formą wynagrodzenia za powyższą usługę jest czynsz. Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług leasing operacyjny jest usługą, zdefiniowaną w art. 8 ustawy. Po zakończeniu umowy leasingu jednym z wariantów jest sprzedaż przedmiotu umowy leasingobiorcy, opcja wykupu jest uprawnieniem, z którego leasingobiorca może, lecz nie musi skorzystać.

Ponadto, wskazać należy, że z przytoczonych powyżej przepisów ustawy wynika, że systemowi korekt, o których mowa w art. 90b ustawy, podlegają tylko wydatki z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia pojazdu.

W świetle art. 90b ust. 1 ustawy wydatki związane z używaniem pojazdu na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu (operacyjnego) lub innej umowy o podobnym charakterze, nie podlegają korekcie. Odliczenie tych wydatków odbywa się bowiem na bieżąco (a nie jak przy nabyciu „na własność” – jednorazowo, „z góry”), zatem istnieje możliwość weryfikowania tego odliczania na bieżąco – w miesiącu dokonania zmiany przeznaczenia pojazdu podatnik winien dokonać zmiany zasad odliczania wysokości podatku.

Nadto, podpisując umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy, nie ma Pani obowiązku wykupu tego samochodu, a co za tym idzie, może Pani w każdej chwili z tego zakupu zrezygnować i tym samym, nie dojdzie do jego nabycia.

Odnosząc przedstawione okoliczności sprawy do wyżej cytowanych przepisów ustawy oraz uwzględniając argumentację Sądu należy stwierdzić, że nie będzie Pani zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych użytkowaniem Nowego Auta na podstawie umowy leasingu operacyjnego w związku ze zmianą sposobu użytkowania pojazdu na użytek mieszany, w związku z tym, że przepis art. 90b ust. 1 pkt 1 ustawy nakłada obowiązek korekty kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z nabyciem, importem lub wytworzeniem pojazdu, co w opisanej sytuacji nie ma miejsca. Zawarła Pani bowiem umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy, i z uwagi na wykorzystywanie pojazdu w pierwszym okresie wyłącznie do celów działalności gospodarczej, odliczała Pani podatek VAT od wydatków typu opłata wstępna, opłata administracyjna (w tym opłata rejestracyjna), raty leasingowe, serwis, ubezpieczenie itd. w pełnej wysokości. Nie są to jednak wydatki, które wynikają z art. 90b ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z tym, zmiana w przyszłości sposobu użytkowania Nowego Auta z wykorzystywania go wyłącznie do działalności gospodarczej na wykorzystywanie go do działalności mieszanej, nie spowoduje obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.

Podsumowanie

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa, przedstawiony opis sprawy oraz wyrok Wojewódzkiego Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 25 lutego 2025 r., sygn. akt I SA/Po 793/24 stwierdzić należy, że w przedstawionej sytuacji w związku ze złożeniem w przyszłości informacji (formularz VAT-26) o zmianie sposobu korzystania z Nowego Auta (po powzięciu woli sprzedaży Starego Auta) z użytku wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej (co umożliwia rozliczenie naliczonego podatku VAT w całości) na użytek mieszany (co umożliwia rozliczenie naliczonego podatku VAT w wysokości 50% – art. 86a ust. 1 ustawy) nie należy sporządzić korekty VAT od opłaty wstępnej i kosztów poniesionych przed złożeniem aktualizacji deklaracji VAT-26. Tak więc nie musi Pani zwrócić wcześniej odliczonego podatku VAT w kwocie przekraczającej 50% tego odliczonego podatku od kosztów leasingu operacyjnego typu opłata wstępna, opłata administracyjna (w tym opłata rejestracyjna), raty leasingowe, serwis, ubezpieczenie itd., poniesionych przed zmianą sposobu wykorzystania samochodu.

Tym samym, należy się zgodzić z Panią, że w związku z zamierzonym złożeniem informacji o zamiarze wykorzystywania Nowego Auta będącego przedmiotem leasingu operacyjnego do użytku mieszanego, nie będzie Pani zobowiązana do sporządzenia korekty VAT naliczonego od opłaty wstępnej i kosztów poniesionych za okres od dnia poniesienia pierwszego wydatku związanego z Nowym Autem do dnia złożenia aktualizacji deklaracji VAT-26. Pani stanowisko jest więc prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania postanowienia o odmowie wydania interpretacji indywidualnej, tj. 16 grudnia 2022 r.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zaznaczyć, że interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, w szczególności w interpretacji przyjęto, jako element opisu sprawy, wyjaśnienia, że od chwili objęcia Nowego Auta w posiadanie, Wnioskodawczyni ma prawo na odliczenie 100% VAT od opłaty wstępnej, opłaty administracyjnej, rat leasingu i kosztów eksploatacji. Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania), tj. wyłącznie kwestia dokonania korekty w przypadku faktycznej zmiany sposobu wykorzystania pojazdu. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii prawidłowości wystawienia faktur dokumentujących wydatki na opłatę administracyjną (w tym opłatę rejestracyjną) oraz ubezpieczenie, z których dokonała Pani odliczenia podatku naliczonego, jak również ustalenia, czy od chwili objęcia Nowego Auta w posiadanie przysługiwało Pani prawo do odliczenie 100% podatku VAT od opłaty wstępnej, opłaty administracyjnej, rat leasingu i kosztów eksploatacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.