
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 3 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący możliwości zastosowania na podstawie posiadanych dokumentów stawki 0% VAT właściwej dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, wpłynął 11 kwietnia 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 czerwca 2025 r. (wpłynęło 24 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) jest osobą prawną (spółką z o.o.), zarejestrowaną w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (w tym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych) oraz będącą polskim rezydentem podatkowym. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana (PKD 46.90.Z). Sprzedaż Wnioskodawcy nie jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Sprzedaż opisana w niniejszym wniosku nie korzysta także ze zwolnienia z VAT na jakiejkolwiek innej podstawie (w tym na podstawie art. 43 ustawy o VAT).
Spółka jest …, a jej działalność trwa nieprzerwanie od 35 lat. Spółka proponuje szeroką gamę produktów najwyższej jakości, które pozwalają na kompleksowe … . Wnioskodawca współpracuje z najlepszymi światowymi markami, a w przypadku wielu z nich jest wyłącznym polskim dystrybutorem.
Spółka będzie sprzedawać towary … do spółki z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej (dalej jako: „Spółka Unijna”).
Spółka Unijna posiada i będzie posiadać właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez kraj jej siedziby, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej. Spółka Unijna poda ten numer Wnioskodawcy. Spółka Unijna nie posiada i nie będzie posiadać polskiego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wnioskodawca składając deklarację podatkową, w której będzie wykazywał ww. dostawy towarów, będzie zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Wnioskodawca wypełni obowiązek w zakresie terminowego złożenia informacji podsumowującej, zawierającej prawidłowe dane dotyczące wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a w przypadku niedopełnienia tego obowiązku wyjaśni należycie na piśmie to uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego, stosownie do art. 42 ust. 1a ustawy o VAT.
W przyszłości wystąpią następujące rodzaje wskazanej transakcji.
1. Spółka transportuje towar z Polski własnym środkiem transportu do Spółki Unijnej na terytorium kraju siedziby Spółki Unijnej
A.
Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru, wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Unijnej, i
- oryginał albo skan potwierdzenia odbioru towaru przez Spółkę Unijną na terytorium kraju siedziby Spółki Unijnej, który zawierać będzie: dane sprzedawcy, dane nabywcy, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, wagę towaru, liczbę opakowań, sposób odbioru z magazynu Spółki (data odbioru towaru, imię i nazwisko osoby odbierającej, nr rejestracyjny środka transportu), przyjęcie towaru w kraju siedziby Spółki Unijnej (data i podpis osoby odbierającej); lub
B.
Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru, wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Unijnej, i
- faktura podpisana przez Spółkę Unijną; faktura podpisywana jest przez Spółkę Unijną dopiero po dostarczeniu towarów do miejsca przeznaczenia na terenie kraju siedziby Spółki Unijnej. W ten sposób Spółka Unijna potwierdza realizację danej dostawy poprzez złożenie podpisu bezpośrednio na fakturze dokumentującej daną dostawę. Złożenie podpisu przez Spółkę Unijną jest tożsame z przyjęciem i odbiorem dostawy. Przedmiotowy sposób działania znajduje swoje odzwierciedlenie w treści zamówienia składanego przez Spółkę Unijną lub w uwagach na fakturze wystawionej przez Spółkę.
2. Spółka Unijna transportuje towar z siedziby Spółki w Polsce własnym środkiem transportu do siedziby Spółki Unijnej na terytorium kraju siedziby Spółki Unijnej
A.
Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru, wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Unijnej, i
- oryginał albo skan potwierdzenia odbioru towaru przez Spółkę Unijną na terytorium kraju siedziby Spółki Unijnej, który zawierać będzie: dane sprzedawcy, dane nabywcy, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, wagę towaru, liczbę opakowań, sposób odbioru z magazynu Spółki (data odbioru towaru, imię i nazwisko osoby odbierającej, nr rejestracyjny środka transportu), przyjęcie towaru w kraju siedziby Spółki Unijnej (data i podpis osoby odbierającej); lub
B.
Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru, wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Unijnej, i
- faktura podpisana przez Spółkę Unijną; faktura podpisywana jest przez Spółkę Unijną dopiero po dostarczeniu towarów do miejsca przeznaczenia na terenie kraju siedziby Spółki Unijnej. W ten sposób Spółka Unijna potwierdza realizację danej dostawy poprzez złożenie podpisu bezpośrednio na fakturze dokumentującej daną dostawę. Złożenie podpisu przez Spółkę Unijną jest tożsame z przyjęciem i odbiorem dostawy. Przedmiotowy sposób działania znajduje swoje odzwierciedlenie w treści zamówienia składanego przez Spółkę Unijną lub w uwagach na fakturze wystawionej przez Spółkę.
3. Transportu towaru, z siedziby Spółki w Polsce do siedziby Spółki Unijnej na terytorium kraju siedziby Spółki Unijnej, dokonuje firma kurierska
A.
Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru, wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Unijnej, i
- oryginał albo skan listu przewozowego firmy kurierskiej (etykieta adresowa) z numerem listu przewozowego, który potwierdza pobranie towaru w Polsce przez firmę kurierską i wysyłkę towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej, i
- numer listu przewozowego firmy kurierskiej widoczny w systemie ERP Spółki, który potwierdza pobranie towaru w Polsce przez firmę kurierską i wysyłkę towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej, i
- potwierdzenie dostarczenia towaru przez firmę kurierską do Spółki Unijnej w kraju siedziby Spółki Unijnej, pobrane z systemu firmy kurierskiej (tzw. tracking) zawierające m.in. daty realizacji poszczególnych etapów transportu i datę dostarczenia towaru, i
- informacja o statusie przesyłki zaimportowana do systemu ERP Spółki z systemu firmy kurierskiej, potwierdzająca, że przesyłka została dostarczona do siedziby Spółki Unijnej (status przesyłki „dostarczona”); lub
B.
Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru, wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Unijnej, i
- numer listu przewozowego firmy kurierskiej widoczny w systemie ERP Spółki, który potwierdza pobranie towaru w Polsce przez firmę kurierską i wysyłkę towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej, i
- potwierdzenie dostarczenia towaru przez firmę kurierską do Spółki Unijnej w kraju siedziby Spółki Unijnej, pobrane z systemu firmy kurierskiej (tzw. tracking) i zawierające m.in. daty realizacji poszczególnych etapów transportu i datę dostarczenia towaru, i
- informacja o statusie przesyłki zaimportowana do systemu ERP Spółki z systemu firmy kurierskiej, potwierdzająca, że przesyłka została dostarczona do siedziby Spółki Unijnej (status przesyłki „dostarczona”); lub
C.
Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru, wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Unijnej, i
- numer listu przewozowego firmy kurierskiej widoczny w systemie ERP Spółki, który potwierdza pobranie towaru w Polsce przez firmę kurierską i wysyłkę towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej, i
- potwierdzenie dostarczenia towaru przez firmę kurierską do Spółki Unijnej w kraju siedziby Spółki Unijnej, pobrane z systemu firmy kurierskiej (tzw. tracking) i zawierające m.in. daty realizacji poszczególnych etapów transportu i datę dostarczenia towaru; lub
D.
Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru, wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Unijnej, i
- oryginał albo skan listu przewozowego z firmy kurierskiej (etykieta adresowa) z numerem listu przewozowego, który potwierdza pobranie towaru w Polsce przez firmę kurierską i wysyłkę towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej, i
- potwierdzenie dostarczenia towaru przez firmę kurierską do Spółki Unijnej w kraju siedziby Spółki Unijnej, pobrane z systemu firmy kurierskiej (tzw. tracking) i zawierające m.in. daty realizacji poszczególnych etapów transportu i datę dostarczenia towaru; lub
E.
Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru, wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Unijnej, i
- oryginał albo skan listu przewozowego z firmy kurierskiej (etykieta adresowa) z numerem listu przewozowego, który potwierdza pobranie towaru w Polsce przez firmę kurierską i wysyłkę towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej, i
- oryginał albo skan potwierdzenia odbioru towaru przez Spółkę Unijną na terytorium kraju siedziby Spółki Unijnej, który zawierać będzie: dane sprzedawcy, dane nabywcy, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, wagę towaru, liczbę opakowań, sposób odbioru z magazynu Spółki (data odbioru towaru, imię i nazwisko osoby odbierającej, nr rejestracyjny środka transportu), przyjęcie towaru w kraju siedziby Spółki Unijnej (data i podpis osoby odbierającej); lub
F.
Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru, wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Unijnej, i
- oryginał albo skan listu przewozowego z firmy kurierskiej (etykieta adresowa) z numerem listu przewozowego, który potwierdza pobranie towaru w Polsce przez firmę kurierską i wysyłkę towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej, i
- korespondencja mailowa prowadzona między Spółką, a Spółka Unijną (z przywołaniem numeru faktury dokumentującej dostawę, wagi towaru, liczby opakowań), potwierdzająca dostarczenie towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej i odbiór towaru w kraju siedziby Spółki Unijnej przez Spółkę Unijną; lub
4. Transportu towaru, z siedziby Spółki w Polsce do siedziby Spółki Unijnej na terytorium kraju siedziby Spółki Unijnej, dokonuje firma spedycyjna
A.
Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru, wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Unijnej, i
- oryginał albo skan listu przewozowego CMR, który potwierdza pobranie towaru z magazynu Spółki w Polsce przez firmę spedycyjną i dostarczenie towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej; dokument CMR podpisany jest przez Spółkę, firmę spedycyjną oraz Spółkę Unijną; lub
B.
Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru, wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Unijnej, i
- oryginał albo skan listu przewozowego CMR, który potwierdza pobranie towaru z magazynu Spółki w Polsce przez firmę spedycyjną (podpis Spółki i firmy spedycyjnej na dokumencie CMR), i
- korespondencja mailowa prowadzona między Spółką, a Spółka Unijną (z przywołaniem numeru faktury dokumentującej dostawę, wagi towaru, liczby opakowań), potwierdzająca dostarczenie towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej i odbiór towaru w kraju siedziby Spółki Unijnej przez Spółkę Unijną; lub
C.
Dokumenty, jakimi dysponować będzie Spółka przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy to:
- faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Unijnej, i
- oryginał albo skan listu przewozowego CMR, który potwierdza pobranie towaru z magazynu Spółki w Polsce przez firmę spedycyjną (podpis Spółki i firmy spedycyjnej na dokumencie CMR), i
- oryginał albo skan potwierdzenia odbioru towaru przez Spółkę Unijną na terytorium kraju siedziby Spółki Unijnej, który zawierać będzie: dane sprzedawcy, dane nabywcy, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, wagę towaru, liczbę opakowań, sposób odbioru z magazynu Spółki (data odbioru towaru, imię i nazwisko osoby odbierającej, nr rejestracyjny środka transportu), przyjęcie towaru w kraju siedziby Spółki Unijnej (data i podpis osoby odbierającej); lub
W związku z powyższym, Wnioskodawca chce uzyskać odpowiedź na pytania wymienione poniżej.
W uzupełnieniu wniosku z 18 czerwca 2025 r. odpowiedzieli Państwo następująco na pytania Organu:
Pytanie nr 1:
Proszę o dokładne wskazanie, dla których z przedstawionych zestawów gromadzonej dokumentacji będą Państwo posiadali specyfikację poszczególnych sztuk ładunku?
Odpowiedź:
Dla wszystkich przedstawionych we wniosku zestawów gromadzonej dokumentacji (tj. zestaw 1A, 1B, 2A, 2B, 3A, 3B, 3C, 3D, 3E, 3F, 3G, 4A, 4B, 4C, 4D, 4E) Spółka będzie posiadać fakturę, która zawiera szczegółowe dane identyfikujące towar (m.in. nazwę towaru, jego ilość w jednostkach miary, cenę jednostkową, wartość). Wskazane dane stanowią specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, a więc Spółka będzie posiadała specyfikację poszczególnych sztuk ładunku do wszystkich zestawów gromadzonej dokumentacji.
Pytanie nr 2:
Czy w przypadku wywozu towarów z Polski Państwa środkiem transportu lub środkiem transportu nabywcy (Spółki Unijnej), będą Państwo posiadali:
a) dokument zawierający adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej Spółki Unijnej?
b) dokumenty potwierdzające przeprowadzenie transakcji, np. dowód zapłaty (np. wyciąg z konta bankowego), korespondencja handlowa itp.
c) dokument zawierający rodzaj i nr rejestracyjny środka transportu?
Odpowiedź:
W przypadku, gdy miejsce dostawy będzie inne niż adres siedziby działalności gospodarczej Spółki Unijnej wskazany na fakturze sprzedaży, informacja o adresie pod który przewożone będą towary zawarta będzie na potwierdzeniu odbioru towaru (zestaw 1A i 2A) lub na fakturze sprzedaży (zestaw 1B i 2B).
Spółka będzie posiadać następujące dokumenty (dla zestawów 1A, 1B, 2A, 2B):
- zamówienie złożone przez Spółkę Unijną i/lub,
- korespondencję mailową prowadzoną między Spółką a Spółką Unijną dot. realizacji zamówienia i/lub,
- protokół odbioru towaru i/lub,
- dowód zapłaty za towar (o ile termin płatności wskazany na fakturze sprzedaży będzie już wymagalny).
Dla zestawów 1A, 1B, 2A, 2B, Spółka będzie zawsze posiadać fakturę dokumentującą sprzedaż towaru.
Na potwierdzeniu odbioru towaru będzie zawarta informacja o rodzaju i numerze rejestracyjnym środka transportu, którym transportowany będzie towar z magazynu Spółki do Spółki Unijnej (zestaw 1A i 2A).
W przypadku zestawu 1B informacja o rodzaju i numerze rejestracyjnym środka transportu zostanie umieszczona na fakturze sprzedaży.
W przypadku zestawu 2B informacja o rodzaju i numerze rejestracyjnym środka transportu zostanie umieszczona na fakturze sprzedaży, o ile Spółka będzie w posiadaniu tej informacji w momencie wystawiania faktury.
Pytania (we wniosku odpowiednio pytania nr 1-10 oraz 12-14)
1. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 1A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT?
2. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 1B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT?
3. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 2A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT?
4. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 2B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT?
5. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 3A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT?
6. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 3B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT?
7. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 3C zdarzenia przyszłego wniosku. Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT?
8. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 3D zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT?
9. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 3E zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT?
10. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 3F zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT?
11. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 4A zdarzenia przyszłego wniosku. Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT?
12. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 4B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT?
13. Czy w przypadku opisanym w punkcie nr 4C zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT?
Państwa stanowisko w sprawie (we wniosku dotyczy odpowiednio pytań nr 1-10 oraz nr 12-14)
Ad 1.
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 1A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotową dostawa towarów.
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Zgodnie z art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (...).
Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy o VAT, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3) podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
W myśl art. 42 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez ich nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:
1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów:
2) adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania nabywcy:
3) określenie towarów i ich ilości:
4) potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
5) rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu. którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.
Zgodnie z art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tę stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka. Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 1A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 2.
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 1B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT
Uzasadnienie
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1.
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tą stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka.
Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 1B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 3.
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 2A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Uzasadnienie
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1.
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tą stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka.
Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 2A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 4.
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 2B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Uzasadnienie
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1.
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tą stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka.
Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 2B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT
Ad 5.
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 3A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT
Uzasadnienie
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1.
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tą stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka.
Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 3A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT
Ad 6.
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 3B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Uzasadnienie
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT.| jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1.
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tą stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka.
Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 3B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 7.
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 3C zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Uzasadnienie
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1.
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tą stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka.
Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 3C zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 8.
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 3D zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Uzasadnienie
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1.
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tą stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka.
Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 3D zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 9.
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 3E zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Uzasadnienie
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1.
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tą stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka.
Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 3E zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 10.
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 3F zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Uzasadnienie
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1.
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tą stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośne dokumentów, które powinna posiadać Spółka.
Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 3F zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 11.
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 4A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Uzasadnienie:
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1.
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tą stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka.
Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 4A zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 12.
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 4B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT
Uzasadnienie
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1.
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tą stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka.
Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 4B zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ad 13.
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opisanym w punkcie nr 4C zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Uzasadnienie
W uzasadnieniu do niniejszej odpowiedzi zastosowanie znajdują takie same przepisy ustawy o VAT, jakie zacytowano w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 1.
Wskazana dostawa (WDT) może być opodatkowana stawką 0% VAT, gdyż spełnione są wszystkie warunki, by móc tą stawkę zastosować. W szczególności spełnione są warunki odnośnie dokumentów, które powinna posiadać Spółka. Powyższe oznacza, że w przypadku opisanym w punkcie nr 4C zdarzenia przyszłego wniosku, Spółka powinna wystawić na rzecz Spółki Unijnej fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) opodatkowaną stawką 0% VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Interpretacja dotyczy wątpliwości Państwa wyrażonych we wniosku w pytaniach nr 1-10 oraz 12-14, w odniesieniu do prawa do zastosowania dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawki podatku 0%, w przypadku przedstawionych zestawów dokumentów.
Natomiast w zakresie pytań nr 11, 15 i 16 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o państwie członkowskim - rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).
W myśl art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej […].
Jak wskazano w art. 2 pkt 4 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4) podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Jak stanowi art. 13 ust. 6 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.
Dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów musi zaistnieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, w wyniku dokonania dostawy tych towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel). Przy tym do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dochodzi wówczas, gdy m.in. nabywcą towarów jest podatnik podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy). Dodatkowo przepisy art. 13 ust. 2 pkt 1 i ust. 6 ustawy wymagają dla uznania danej transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, aby dostawca towaru był podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, zaś nabywcą towaru winien być podatnik podatku od wartości dodanej zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż Polska. Jest to związane z faktem, że dana dostawa tylko wówczas może być uznana za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - czego praktycznym wyrazem jest stawka 0% (z prawem do odliczenia) - jeśli zapewnione jest, że dostawa ta będzie opodatkowana w państwie nabywcy towaru, co zagwarantowane będzie wówczas, jeśli zostanie ona opodatkowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie.
Jak wskazano w art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 41 ust. 3 ustawy:
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3) podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Warunki te muszą być spełnione łącznie. Spełnienie pierwszego z nich ma zagwarantować, że czynność zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w kraju odbiorcy i zostanie tam faktycznie opodatkowana, a drugi wskazuje że istotnie nastąpił wywóz towarów z jednego państwa członkowskiego (z kraju) i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego. Istotą transakcji wewnątrzwspólnotowych jest faktyczne opodatkowanie dostawy towaru w państwie przeznaczenia (do którego towar jest docelowo przemieszczany). Dostawa, która następuje na terytorium państwa dostawcy towarów, jest opodatkowana stawką 0%, a w państwie nabywcy następuje opodatkowanie tej dostawy według stawki podatku tam właściwej. Transakcja opodatkowana w ten sposób ma na celu uniknięcie zakłócania konkurencji, powodowanego podwójnym opodatkowaniem lub brakiem opodatkowania. Jednak zastosowanie stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów uzależnione jest także od zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT UE, najpóźniej w momencie składania deklaracji uwzględniającej daną dostawę.
Jak stanowi art. 42 ust. 1a:
Stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:
1) podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1, lub
2) złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8
- chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.
Wskazać w tym miejscu należy, że w kwestii dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów od dnia 1 stycznia 2020 r. zastosowanie mają przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi (Dz.Urz. UE L Nr 311 z 7.12.2018, s. 10; dalej jako: „rozporządzenie 2018/1912” lub „rozporządzenie wykonawcze 2018/1912” oraz odpowiednio: „rozporządzenie 282/2011”). Rozporządzenie 2018/1912 ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Zgodnie z treścią art. 45a wprowadzonego rozporządzeniem wykonawczym 2018/1912:
1. Do celów stosowania zwolnień ustanowionych w art. 138 dyrektywy 2006/112/WE domniemywa się, że towary zostały wysłane lub przetransportowane z państwa członkowskiego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza jego terytorium, ale na terytorium Wspólnoty, w którymkolwiek z następujących przypadków:
a) sprzedawca wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, oraz sprzedawca jest w posiadaniu co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy, albo sprzedawca jest w posiadaniu jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy;
b) sprzedawca jest w posiadaniu następujących dokumentów:
(i) pisemnego oświadczenia nabywcy potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, oraz wskazującego państwo członkowskie przeznaczenia towarów; takie pisemne oświadczenie określa: datę wystawienia; nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy; ilość i rodzaj towarów; datę i miejsce przybycia towarów; w przypadku dostawy środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu; oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy; oraz
(ii) co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i nabywcy, lub jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających transport lub wysyłkę, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy.
Nabywca dostarcza sprzedawcy pisemne oświadczenie, o którym mowa w lit. b) ppkt (i), do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa.
2. Organ podatkowy może obalić domniemanie przyjęte na podstawie ust. 1.
3. Do celów ust. 1 następujące dokumenty są akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu:
a) dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak podpisany list przewozowy CMR, konosament, faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów;
b) następujące dokumenty:
(i) polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów;
(ii) dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;
(iii) poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie członkowskim.
Zauważyć należy, że obowiązujące od 1 stycznia 2020 r. rozporządzenie wykonawcze 2018/1912, w art. 45a wprowadziło domniemanie wzruszalne odnoszące się do dowodów wymaganych do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Na mocy rozporządzenia 2018/1912, od 1 stycznia 2020 r. domniemanie to stanowi, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zostały przemieszczone z Polski do innego kraju UE (dostawa może korzystać ze stawki 0%), jeżeli podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów posiadać będzie co najmniej dwa niebędące ze sobą w sprzeczności dowody, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem i niezależne od sprzedawcy i nabywcy.
Przy czym Organ pragnie zauważyć, że dokonując wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, dla zastosowania stawki 0% podatku VAT, Wnioskodawca powinien dążyć do gromadzenia takich dowodów dokumentujących tę dostawę, o których jest mowa w art. 45a rozporządzenia 2018/1912. Równocześnie niespełnienie warunków wprowadzonych art. 45a rozporządzenia 2018/1912, tj. brak zgromadzenia wymaganej tym przepisem dokumentacji, nie oznacza, że stawka 0% nie będzie miała zastosowania. W takiej sytuacji Wnioskodawca musi udowodnić w inny sposób, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione.
Jak stanowi art. 42 ust. 3 ustawy:
Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2) (uchylony),
3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku
4) (uchylony)
- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
W myśl art. 42 ust. 4 ustawy:
W przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez ich nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:
1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;
2) adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania nabywcy;
3) określenie towarów i ich ilości;
4) potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
5) rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.
Stosownie do art. 42 ust. 11 ustawy:
W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania stawki VAT 0% właściwej dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w przypadku posiadania przez Spółkę opisanych rodzajów dokumentacji dla wyspecyfikowanych wariantów organizacji transportu.
Spółka podała w opisie zdarzenia przyszłego, że będzie sprzedawać opisane towary do spółki z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej (Spółka Unijna). Spółka Unijna posiada i będzie posiadać właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez kraj jej siedziby, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej. Spółka Unijna poda ten numer Wnioskodawcy. Wnioskodawca składając deklarację podatkową, w której będzie wykazywał ww. dostawy towarów, będzie zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Wnioskodawca wypełni obowiązek w zakresie terminowego złożenia informacji podsumowującej, zawierającej prawidłowe dane dotyczące wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a w przypadku niedopełnienia tego obowiązku wyjaśni należycie na piśmie to uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego, stosownie do art. 42 ust. 1a ustawy o VAT. W każdym z przedstawionych wariantów Spółka będzie dysponować dokumentami przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
Wnioskodawca przedstawił również następujące cztery warianty organizacji transportu:
- Spółka transportuje towar z Polski własnym środkiem transportu do Spółki Unijnej na terytorium kraju jej siedziby;
- Spółka Unijna transportuje towar z siedziby Spółki w Polsce własnym środkiem transportu do siedziby Spółki Unijnej na terytorium kraju jej siedziby;
- transport towaru z siedziby Spółki w Polsce do siedziby Spółki Unijnej na terytorium kraju jej siedziby będzie dokonywany przez firmę kurierską;
- transport towaru z siedziby Spółki w Polsce do siedziby Spółki Unijnej na terytorium kraju jej siedziby będzie dokonywany przez firmę spedycyjną.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka będzie spełniała łącznie warunki wskazane w art. 42 ust. 1 ustawy, tzn.:
- dokona dostawy na rzecz nabywcy (Spółki Unijnej) posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez kraj siedziby nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który Spółka unijna poda Spółce;
- przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, będzie posiadała w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy (Spółki Unijnej) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju;
- składając deklarację podatkową, w której będzie wykazywała tę dostawę towarów, będzie zarejestrowana jako podatnik VAT UE.
Ponadto Wnioskodawca wypełni obowiązek w zakresie terminowego złożenia informacji podsumowującej, zawierającej prawidłowe dane dotyczące wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a w przypadku niedopełnienia tego obowiązku wyjaśni należycie na piśmie to uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego, stosownie do art 42 ust 1a ustawy
Zasadniczą kwestią w niniejszej sprawie jest zatem, aby posiadane przez Spółkę dokumenty łącznie, jednoznacznie, potwierdzały, że towary zostaną wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy w innym kraju unijnym, stanowiąc tym samym przedmiot WDT. Opisując warianty organizacji transportu, dokonywanego przez Wnioskodawcę (wariant nr 1), Spółkę Unijną (wariant nr 2), firmę kurierską (wariant nr 3) oraz firmę spedycyjną (wariant nr 4), Spółka podała zestawy dokumentów - mających potwierdzać wywiezienie towarów z terytorium kraju - jakie będzie posiadała przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
Spółka podała, że w przypadku wszystkich przedstawionych zestawów dokumentów będzie posiadała fakturę, która zawiera szczegółowe dane identyfikujące towar (m.in. nazwę towaru, jego ilość w jednostkach miary, cenę jednostkową, wartość). Spółka będzie więc posiadała specyfikację poszczególnych sztuk ładunku do wszystkich zestawów gromadzonej dokumentacji.
W przypadku, gdy Spółka będzie transportowała towar z Polski własnym środkiem transportu do Spółki Unijnej na terytorium kraju siedziby Spółki Unijnej, będzie posiadała następujące dokumenty:
- zestaw 1A:
- oryginał albo skan potwierdzenia odbioru towaru przez Spółkę Unijną na terytorium kraju siedziby Spółki Unijnej, który zawierać będzie: dane sprzedawcy, dane nabywcy, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, wagę towaru, liczbę opakowań, sposób odbioru z magazynu Spółki (data odbioru towaru, imię i nazwisko osoby odbierającej, nr rejestracyjny środka transportu), przyjęcie towaru w kraju siedziby Spółki Unijnej (data i podpis osoby odbierającej);
- zamówienie złożone przez Spółkę Unijną i/lub, korespondencję mailową prowadzoną między Spółką a Spółką Unijną dot. realizacji zamówienia i/lub, protokół odbioru towaru i/lub, dowód zapłaty za towar (o ile termin płatności wskazany na fakturze sprzedaży będzie już wymagalny);
- zestaw 2A:
- faktura podpisana przez Spółkę Unijną; faktura podpisywana jest przez Spółkę Unijną dopiero po dostarczeniu towarów do miejsca przeznaczenia na terenie kraju siedziby Spółki Unijnej. W ten sposób Spółka Unijna potwierdza realizację danej dostawy poprzez złożenie podpisu bezpośrednio na fakturze dokumentującej daną dostawę. Złożenie podpisu przez Spółkę Unijną jest tożsame z przyjęciem i odbiorem dostawy. Przedmiotowy sposób działania znajduje swoje odzwierciedlenie w treści zamówienia składanego przez Spółkę Unijną lub w uwagach na fakturze wystawionej przez Spółkę;
- zamówienie złożone przez Spółkę Unijną i/lub, korespondencję mailową prowadzoną między Spółką a Spółką Unijną dot. realizacji zamówienia i/lub, protokół odbioru towaru i/lub, dowód zapłaty za towar (o ile termin płatności wskazany na fakturze sprzedaży będzie już wymagalny).
Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że gdy miejsce dostawy będzie inne niż adres siedziby działalności gospodarczej Spółki Unijnej wskazany na fakturze sprzedaży, informacja o adresie, pod który przewożone będą towary, zawarta będzie na potwierdzeniu odbioru towaru (zestaw 1A) lub na fakturze sprzedaży (zestaw 1B). Na potwierdzeniu odbioru towaru będzie zawarta informacja o rodzaju i numerze rejestracyjnym środka transportu, którym transportowany będzie towar z magazynu Spółki do Spółki Unijnej (zestaw 1A). Natomiast w przypadku zestawu 1B informacja o rodzaju i numerze rejestracyjnym środka transportu zostanie umieszczona na fakturze sprzedaży.
Reasumując - należy uznać, że w przypadku opisanym w punktach 1A i 1B Wnioskodawca będzie posiadał dokumentację, która łącznie będzie potwierdzała dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do Spółki Unijnej, uprawniającą do opodatkowania tej dostawy według stawki 0%. Ponadto w odniesieniu do każdego z wymienionych przypadków Wnioskodawca będzie w posiadaniu specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i 2 (we wniosku pytania nr 1 i 2) należy uznać za prawidłowe.
W przypadku, gdy Spółka Unijna będzie transportowała towar z siedziby Spółki w Polsce do swojej siedziby na terytorium kraju unijnego, własnym środkiem transportu, Wnioskodawca będzie posiadał następujące dokumenty:
- zestaw 2A:
- oryginał albo skan potwierdzenia odbioru towaru przez Spółkę Unijną na terytorium kraju siedziby Spółki Unijnej, który zawierać będzie: dane sprzedawcy, dane nabywcy, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, wagę towaru, liczbę opakowań, sposób odbioru z magazynu Spółki (data odbioru towaru, imię i nazwisko osoby odbierającej, nr rejestracyjny środka transportu), przyjęcie towaru w kraju siedziby Spółki Unijnej (data i podpis osoby odbierającej);
- zamówienie złożone przez Spółkę Unijną i/lub, korespondencję mailową prowadzoną między Spółką a Spółką Unijną dot. realizacji zamówienia i/lub, protokół odbioru towaru i/lub, dowód zapłaty za towar (o ile termin płatności wskazany na fakturze sprzedaży będzie już wymagalny);
- zestaw 2B:
- faktura podpisana przez Spółkę Unijną; faktura podpisywana jest przez Spółkę Unijną dopiero po dostarczeniu towarów do miejsca przeznaczenia na terenie kraju siedziby Spółki Unijnej. W ten sposób Spółka Unijna potwierdza realizację danej dostawy poprzez złożenie podpisu bezpośrednio na fakturze dokumentującej daną dostawę. Złożenie podpisu przez Spółkę Unijną jest tożsame z przyjęciem i odbiorem dostawy. Przedmiotowy sposób działania znajduje swoje odzwierciedlenie w treści zamówienia składanego przez Spółkę Unijną lub w uwagach na fakturze wystawionej przez Spółkę;
- zamówienie złożone przez Spółkę Unijną i/lub, korespondencję mailową prowadzoną między Spółką a Spółką Unijną dot. realizacji zamówienia i/lub, protokół odbioru towaru i/lub, dowód zapłaty za towar (o ile termin płatności wskazany na fakturze sprzedaży będzie już wymagalny).
Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że gdy miejsce dostawy będzie inne niż adres siedziby działalności gospodarczej Spółki Unijnej wskazany na fakturze sprzedaży, informacja o adresie, pod który przewożone będą towary, zawarta będzie na potwierdzeniu odbioru towaru (zestaw 2A) lub na fakturze sprzedaży (zestaw 2B). Na potwierdzeniu odbioru towaru będzie zawarta informacja o rodzaju i numerze rejestracyjnym środka transportu, którym transportowany będzie towar z magazynu Spółki do Spółki Unijnej (zestaw 2A). Natomiast w przypadku zestawu 2B informacja o rodzaju i numerze rejestracyjnym środka transportu zostanie umieszczona na fakturze sprzedaży, o ile Spółka będzie w posiadaniu tej informacji w momencie wystawiania faktury.
Reasumując - należy uznać, że w przypadku opisanym w punktach 2A i 2B Wnioskodawca będzie posiadał dokumentację, która łącznie będzie potwierdzała dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do Spółki Unijnej, uprawniającą do opodatkowania tej dostawy według stawki 0%. Ponadto w odniesieniu do każdego z wymienionych przypadków Wnioskodawca będzie w posiadaniu specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku. Przy czym zastrzec należy, że w przypadku, gdy Spółka nie będzie w posiadaniu informacji o rodzaju i numerze rejestracyjnym środka transportu w momencie wystawiania faktury (wariant 2B), nie będzie można uznać, że dokument potwierdzający wywóz towarów środkiem transportu Spółki Unijnej będzie zawierał wszystkie informacje wskazane w art. 42 ust. 4 ustawy. Jednak pozostałe dokumenty łącznie będą wystarczające do potwierdzenia dokonania WDT do Spółki Unijnej.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 3 i 4 (we wniosku pytania nr 3 i 4) należy uznać za prawidłowe.
W przypadku, gdy transportu towaru z siedziby Spółki w Polsce do siedziby Spółki Unijnej na terytorium kraju siedziby Spółki Unijnej dokonuje firma kurierska, Wnioskodawca będzie posiadał następujące dokumenty:
- zestaw 3A:
- oryginał albo skan listu przewozowego firmy kurierskiej (etykieta adresowa) z numerem listu przewozowego, który potwierdza pobranie towaru w Polsce przez firmę kurierską i wysyłkę towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej, i
- potwierdzenie dostarczenia towaru przez firmę kurierską do Spółki Unijnej w kraju siedziby Spółki Unijnej, pobrane z systemu firmy kurierskiej (tzw. tracking), zawierające m.in. daty realizacji poszczególnych etapów transportu i datę dostarczenia towaru, i
- informacja o statusie przesyłki, zaimportowana do systemu ERP Spółki z systemu firmy kurierskiej, potwierdzająca, że przesyłka została dostarczona do siedziby Spółki Unijnej (status przesyłki „dostarczona”);
- zestaw 3B:
- numer listu przewozowego firmy kurierskiej widoczny w systemie ERP Spółki, który potwierdza pobranie towaru w Polsce przez firmę kurierską i wysyłkę towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej, i
- potwierdzenie dostarczenia towaru przez firmę kurierską do Spółki Unijnej w kraju siedziby Spółki Unijnej, pobrane z systemu firmy kurierskiej (tzw. tracking) i zawierające m.in. daty realizacji poszczególnych etapów transportu i datę dostarczenia towaru, i
- informacja o statusie przesyłki zaimportowana do systemu ERP Spółki z systemu firmy kurierskiej, potwierdzająca, że przesyłka została dostarczona do siedziby Spółki Unijnej (status przesyłki „dostarczona”);
- zestaw 3C:
- numer listu przewozowego firmy kurierskiej widoczny w systemie ERP Spółki, który potwierdza pobranie towaru w Polsce przez firmę kurierską i wysyłkę towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej, i
- potwierdzenie dostarczenia towaru przez firmę kurierską do Spółki Unijnej w kraju siedziby Spółki Unijnej, pobrane z systemu firmy kurierskiej (tzw. tracking) i zawierające m.in. daty realizacji poszczególnych etapów transportu i datę dostarczenia towaru;
- zestaw 3D:
- oryginał albo skan listu przewozowego z firmy kurierskiej (etykieta adresowa) z numerem listu przewozowego, który potwierdza pobranie towaru w Polsce przez firmę kurierską i wysyłkę towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej, i
- potwierdzenie dostarczenia towaru przez firmę kurierską do Spółki Unijnej w kraju siedziby Spółki Unijnej, pobrane z systemu firmy kurierskiej (tzw. tracking) i zawierające m.in. daty realizacji poszczególnych etapów transportu i datę dostarczenia towaru;
- zestaw 3E:
- oryginał albo skan listu przewozowego z firmy kurierskiej (etykieta adresowa) z numerem listu przewozowego, który potwierdza pobranie towaru w Polsce przez firmę kurierską i wysyłkę towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej, i
- oryginał albo skan potwierdzenia odbioru towaru przez Spółkę Unijną na terytorium kraju siedziby Spółki Unijnej, który zawierać będzie: dane sprzedawcy, dane nabywcy, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, wagę towaru, liczbę opakowań, sposób odbioru z magazynu Spółki (data odbioru towaru, imię i nazwisko osoby odbierającej, nr rejestracyjny środka transportu), przyjęcie towaru w kraju siedziby Spółki Unijnej (data i podpis osoby odbierającej);
- zestaw 3F:
- oryginał albo skan listu przewozowego z firmy kurierskiej (etykieta adresowa) z numerem listu przewozowego, który potwierdza pobranie towaru w Polsce przez firmę kurierską i wysyłkę towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej, i
- korespondencja mailowa prowadzona między Spółką, a Spółka Unijną (z przywołaniem numeru faktury dokumentującej dostawę, wagi towaru, liczby opakowań), potwierdzająca dostarczenie towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej i odbiór towaru w kraju siedziby Spółki Unijnej przez Spółkę Unijną;
Reasumując - należy uznać, że w przypadkach opisanych w punktach 3A-3F Wnioskodawca będzie posiadał dokumentację, która łącznie będzie potwierdzała dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do Spółki Unijnej, uprawniającą do opodatkowania tej dostawy według stawki 0%. Należy bowiem pamiętać, że w odniesieniu do każdego z wymienionych przypadków Wnioskodawca będzie w posiadaniu specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 5-10 (we wniosku pytania nr 5-10) należy uznać za prawidłowe.
W przypadku, gdy transportu towaru z siedziby Spółki w Polsce do siedziby Spółki Unijnej na terytorium kraju siedziby Spółki Unijnej dokonuje firma spedycyjna, Wnioskodawca będzie posiadał następujące dokumenty:
- zestaw 4A:
- oryginał albo skan listu przewozowego CMR, który potwierdza pobranie towaru z magazynu Spółki w Polsce przez firmę spedycyjną i dostarczenie towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej; dokument CMR podpisany jest przez Spółkę, firmę spedycyjną oraz Spółkę Unijną;
- zestaw 4B:
- oryginał albo skan listu przewozowego CMR, który potwierdza pobranie towaru z magazynu Spółki w Polsce przez firmę spedycyjną (podpis Spółki i firmy spedycyjnej na dokumencie CMR), i
- korespondencja mailowa prowadzona między Spółką, a Spółką Unijną (z przywołaniem numeru faktury dokumentującej dostawę, wagi towaru, liczby opakowań), potwierdzająca dostarczenie towaru do kraju siedziby Spółki Unijnej i odbiór towaru w kraju siedziby Spółki Unijnej przez Spółkę Unijną;
- zestaw 4C:
- oryginał albo skan listu przewozowego CMR, który potwierdza pobranie towaru z magazynu Spółki w Polsce przez firmę spedycyjną (podpis Spółki i firmy spedycyjnej na dokumencie CMR),
- oryginał albo skan potwierdzenia odbioru towaru przez Spółkę Unijną na terytorium kraju siedziby Spółki Unijnej, który zawierać będzie: dane sprzedawcy, dane nabywcy, oznaczenie faktury dokumentującej dostawę, wagę towaru, liczbę opakowań, sposób odbioru z magazynu Spółki (data odbioru towaru, imię i nazwisko osoby odbierającej, nr rejestracyjny środka transportu), przyjęcie towaru w kraju siedziby Spółki Unijnej (data i podpis osoby odbierającej);
Reasumując - należy uznać, że w przypadku opisanym w punktach 4A-4C Wnioskodawca będzie posiadał dokumentację, która łącznie będzie potwierdzała dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do Spółki Unijnej, uprawniającą do opodatkowania tej dostawy według stawki 0%. Należy bowiem pamiętać, że w odniesieniu do każdego z wymienionych przypadków Wnioskodawca będzie w posiadaniu specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 11-13 (we wniosku pytania nr12-14) należy uznać za prawidłowe.
Ponadto odnosząc się do wszystkich przedstawionych zestawów gromadzonej dokumentacji, Organ pragnie wskazać, że sama faktura VAT dokumentująca sprzedaż towaru, wystawiona przez Spółkę na rzecz Spółki Unijnej, która nie zawiera innych informacji mogących potwierdzać dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, nie stanowi jednego z dokumentów uprawniających do zastosowania stawki wynoszącej 0% dla WDT.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr. 11, 15 i 16 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie, czy dokumenty, którymi będzie dysponować podatnik, rzeczywiście potwierdzają dokonanie wywozu towarów na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
