
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w części dotyczącej prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z eksportem towarów na podstawie dokumentu wygenerowanego w systemie Elektroniczny Nadawca (...) ze statusem „Doręczenie”, również po uzyskaniu z A. S.A. potwierdzenia doręczenia przesyłki do adresata wraz z datą doręczenia w wyniku złożonej przez Pana reklamacji;
- nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z eksportem towarów na podstawie dokumentu wygenerowanego w systemie Elektroniczny Nadawca (...) ze statusem pośrednim.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 czerwca 2025 r. za pośrednictwem e-PUAP wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do opodatkowania transakcji stanowiących eksport towarów stawką podatku VAT w wysokości 0%, na podstawie dokumentu wygenerowanego w systemie Elektroniczny Nadawca, wykorzystywanego przez A. S.A. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 17 lipca 2025 r. oraz z 22 lipca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, opodatkowaną na zasadach ogólnych. Od czerwca 2025 roku jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednym z obszarów Pana działalności jest detaliczna sprzedaż produktów własnych na rzecz odbiorców będących osobami fizycznymi, mających miejsce zamieszkania zarówno na terytorium Unii Europejskiej, jak i poza jej granicami.
Zamówienia składane są online przez konsumentów za pośrednictwem platform sprzedażowych. Wysyłka zamówień poza Unię Europejską odbywa się wyłącznie za pośrednictwem A. S.A., z wykorzystaniem jej elektronicznego systemu nadawczego „Elektroniczny Nadawca”.
Do każdej nadanej przesyłki generowany jest dokument nadawczy w postaci raportu, pobieranego bezpośrednio z ww. systemu. Raport każdej przesyłki zawiera m.in.: dane nadawcy, pełny adres odbiorcy zagranicznego, unikalny numer przesyłki (numer śledzenia), szczegółowy rejestr zdarzeń logistycznych (od nadania do doręczenia), datę nadania przesyłki.
W systemie śledzenia przesyłek, jak i w otrzymywanym raporcie, pojawiają się statusy logistyczne jednoznacznie wskazujące na przemieszczenie przesyłki poza terytorium Unii Europejskiej. Kluczowym statusem jest „Doręczenie”, który stanowi bezpośrednie potwierdzenie, że przesyłka została doręczona odbiorcy mającemu miejsce zamieszkania poza UE. Oprócz statusu „Doręczenie”, system generuje również statusy pośrednie, np. „Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia”, które - choć nie są równoznaczne z doręczeniem - potwierdzają fizyczne opuszczenie przez przesyłkę terytorium Unii Europejskiej.
W związku z powyższym chciałby Pan stosować stawkę 0% VAT przy eksporcie towarów poza Unię Europejską, o ile uzyska Pan raport z systemu Elektroniczny Nadawca zawierający powyższe dane oraz odpowiednie statusy przesyłki.
Występuje Pan z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego w celu potwierdzenia, że taki dokument elektroniczny może zostać uznany za wystarczający dowód wywozu towarów uprawniający do zastosowania stawki 0% VAT zgodnie z art. 41 ust. 6 i 6a ustawy o podatku od towarów i usług.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
1.Jakie towary będą sprzedawane przez Pana w ramach detalicznej sprzedaży produktów własnych?
W ramach planowanej działalności w zakresie detalicznej sprzedaży produktów własnych, oferowane będą akcesoria dla zwierząt domowych, w szczególności dla gryzoni. Przykładowy asortyment obejmuje: domki, tunele, półki, kołowrotki, paśniki oraz kąpielówki.
2.Czy w przypadku, gdy w systemie śledzenia przesyłek zostaną wygenerowane statusy pośrednie, np. - „Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia” - składa Pan reklamację do A. S.A. celem wyjaśnienia czy przesyłka została doręczona do odbiorcy mającego miejsce zamieszkania poza UE? Jeśli tak, to czy A. S.A. odpowiadając na zgłoszenie potwierdza, że przesyłka została doręczona do odbiorcy wraz ze wskazaniem daty jej doręczenia?
W przypadku, gdy w systemie śledzenia przesyłek A. S.A. pojawi się jedynie status pośredni - np. „Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia” - bez wskazania statusu „Doręczenie”, co do zasady nie składa Pan reklamacji bezzwłocznie. Wynika to z faktu, że:
Pomiędzy wystąpieniem statusu „Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia” a finalnym doręczeniem może upłynąć kilka dni;
Czas doręczenia przesyłek zagranicznych bywa zmienny, a okresowe opóźnienia są naturalnym elementem logistyki międzynarodowej;
Reklamacje składane są wyłącznie w uzasadnionych przypadkach, zazwyczaj po upływie 30 dni od nadania przesyłki — termin ten pozwala na ustalenie, czy przesyłka została skutecznie doręczona;
Zdecydowana większość przesyłek kończy się skutecznym doręczeniem, a przypadki ich niedoręczenia są incydentalne.
W sytuacjach, gdy reklamacja zostaje złożona, A. S.A. udziela odpowiedzi, w której potwierdza doręczenie wraz ze wskazaniem daty, bądź informuje o zaginięciu lub uszkodzeniu przesyłki i wypłaca stosowne odszkodowanie.
W Pana ocenie, status „Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia” stanowi wiarygodne i jednoznaczne potwierdzenie fizycznego opuszczenia przez przesyłkę terytorium Unii Europejskiej.
Mając na uwadze brzmienie art. 41 ust. 6 i 6a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług uważa Pan, że taki status może zostać uznany za wystarczający dokument umożliwiający zastosowanie stawki 0% VAT.
Pytanie
Czy raport w formacie pliku PDF, pobrany z oficjalnego systemu „Elektroniczny Nadawca” prowadzonego przez A. S.A., dotyczący konkretnej przesyłki i stanowiący dokument w formie elektronicznej zawierający: dane identyfikacyjne przesyłki, dane adresowe nadawcy i odbiorcy, datę nadania oraz status „Doręczenie” lub inne statusy jednoznacznie potwierdzające opuszczenie przez przesyłkę terytorium Unii Europejskiej - stanowi wystarczającą podstawę do zastosowania stawki 0% VAT, zgodnie z art. 41 ust. 6 i 6a ustawy o podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym spełnione są wszystkie przesłanki umożliwiające zastosowanie stawki 0% VAT dla eksportu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, zgodnie z art. 41 ust. 6 i 6a ustawy o podatku od towarów i usług.
Dokument elektroniczny (raport) generowany przez system „Elektroniczny Nadawca” (...) zawiera dane pozwalające jednoznacznie zidentyfikować przesyłkę, potwierdzić jej nadanie oraz wywóz poza obszar Unii Europejskiej, a także końcowe doręczenie odbiorcy zagranicznemu. Dokument ten spełnia kryteria autentyczności, wiarygodności oraz niezależności, ponieważ jest generowany przez operatora publicznego, działającego na podstawie przepisów prawa pocztowego, i nie podlega edycji przez podatnika.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wskazane dokumenty spełniają warunki uznania ich za dowód eksportu w rozumieniu art. 41 ust. 6a ustawy o VAT.
W szczególności, status „Doręczenie” (a także statusy pośrednie typu „Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia”) stanowią wystarczające i rzetelne potwierdzenie faktycznego wywozu towarów poza UE.
W świetle powyższego Wnioskodawca uznaje, że posiada prawo do zastosowania stawki 0% VAT w przypadku eksportu towarów realizowanego z wykorzystaniem usług A. S.A., jeżeli dysponuje raportami z systemu Elektroniczny Nadawca zawierającymi wskazane statusy i dane identyfikacyjne.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w wydanych dotychczas interpretacjach indywidualnych, m.in.: 0112-KDIL1-3.4012.533.2023.2.JS, 0114-KDIP1-2.4012.457.2024.1.AP, 0114-KDIP1-2.4012.680.2024.1.GK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy:
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy:
Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a) dostawcę lub na jego rzecz, lub
b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.
Jak stanowi art. 41 ust. 4 ustawy:
W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
W myśl art. 41 ust. 6 ustawy:
Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 41 ust. 6a ustawy:
Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1) dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
2) dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3) zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.
Według art. 41 ust. 7 ustawy:
Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.
Stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy:
Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.
Jak stanowi art. 41 ust. 9 ustawy:
Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.
Ponadto, na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.
Wskazać jednak należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:
ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.
Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie wystąpił eksport towarów w myśl art. 2 pkt 8 ustawy skutkujący wywozem towarów z terytorium Polski. Otrzymanie odpowiedniego dokumentu „urzędowego” ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, opodatkowaną na zasadach ogólnych i jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Jednym z obszarów Pana działalności jest detaliczna sprzedaż produktów własnych na rzecz odbiorców będących osobami fizycznymi, mających miejsce zamieszkania zarówno na terytorium Unii Europejskiej, jak i poza jej granicami. W ramach planowanej działalności oferowane będą akcesoria dla zwierząt domowych, w szczególności dla gryzoni. Zamówienia składane są online przez konsumentów za pośrednictwem platform sprzedażowych. Wysyłka zamówień poza Unię Europejską odbywa się wyłącznie za pośrednictwem A. S.A., z wykorzystaniem jej elektronicznego systemu nadawczego „Elektroniczny Nadawca”. Do każdej nadanej przesyłki generowany jest dokument nadawczy w postaci raportu, pobieranego bezpośrednio z ww. systemu. Raport każdej przesyłki zawiera m.in.: dane nadawcy, pełny adres odbiorcy zagranicznego, unikalny numer przesyłki (numer śledzenia), szczegółowy rejestr zdarzeń logistycznych (od nadania do doręczenia), datę nadania przesyłki. W systemie śledzenia przesyłek, jak i w otrzymywanym raporcie, pojawiają się statusy logistyczne jednoznacznie wskazujące na przemieszczenie przesyłki poza terytorium Unii Europejskiej. Kluczowym statusem jest „Doręczenie”, który stanowi bezpośrednie potwierdzenie, że przesyłka została doręczona odbiorcy mającemu miejsce zamieszkania poza UE. Oprócz statusu „Doręczenie”, system generuje również statusy pośrednie, np. „Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia”, które - choć nie są równoznaczne z doręczeniem - potwierdzają fizyczne opuszczenie przez przesyłkę terytorium Unii Europejskiej. W przypadku, gdy w systemie śledzenia przesyłek A. S.A. pojawi się jedynie status pośredni - np. „Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia” - bez wskazania statusu „Doręczenie”, co do zasady nie składa Pan reklamacji bezzwłocznie. Wynika to z faktu, że pomiędzy wystąpieniem statusu „Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia” a finalnym doręczeniem może upłynąć kilka dni; czas doręczenia przesyłek zagranicznych bywa zmienny, a okresowe opóźnienia są naturalnym elementem logistyki międzynarodowej; reklamacje składane są wyłącznie w uzasadnionych przypadkach, zazwyczaj po upływie 30 dni od nadania przesyłki — termin ten pozwala na ustalenie, czy przesyłka została skutecznie doręczona; zdecydowana większość przesyłek kończy się skutecznym doręczeniem, a przypadki ich niedoręczenia są incydentalne. W sytuacjach, gdy reklamacja zostaje złożona, A. S.A. udziela odpowiedzi, w której potwierdza doręczenie wraz ze wskazaniem daty, bądź informuje o zaginięciu lub uszkodzeniu przesyłki i wypłaca stosowne odszkodowanie. W Pana ocenie, status „Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia” stanowi wiarygodne i jednoznaczne potwierdzenie fizycznego opuszczenia przez przesyłkę terytorium Unii Europejskiej. Mając na uwadze brzmienie art. 41 ust. 6 i 6a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług uważa Pan, że taki status może zostać uznany za wystarczający dokument umożliwiający zastosowanie stawki 0% VAT.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Pana wątpliwości dotyczą określenia czy Raport w formacie pliku PDF, pobrany z oficjalnego systemu „Elektroniczny Nadawca” prowadzonego przez A. S.A., dotyczący konkretnej przesyłki i stanowiący dokument w formie elektronicznej zawierający: dane identyfikacyjne przesyłki, dane adresowe nadawcy i odbiorcy, datę nadania oraz status „Doręczenie” lub inne statusy jednoznacznie potwierdzające opuszczenie przez przesyłkę terytorium Unii Europejskiej - stanowi wystarczającą podstawę do zastosowania stawki 0% VAT.
Odnosząc się do Pana wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem, aby mógł Pan opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku w wysokości 0% - musi Pan posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy. Przy tym, zauważyć należy, że nie jest to katalog zamknięty, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”.
Niemniej jednak, pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy ma charakter otwarty, nie można przyjąć, że mogą to być inne dowody niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.
W tym miejscu wskazać należy, że co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem Automatycznego Systemu Eksportu (AES). Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE 515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia, tj. urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE 518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE 518 system AES generuje automatycznie komunikat IE 599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE 599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.
Należy dodatkowo zaznaczyć, że komunikat IE 599 może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego.
Zatem, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:
- elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany w systemie AES,
- wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,
- elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.
Nadmieniam także, że od dnia 31 października 2024 r. nastąpiło ogólnopolskie uruchomienie systemu AES/ECS2 PLUS, w którym nie funkcjonuje już komunikat IE 599. W związku z tym, na terytorium Polski nie jest już wydawany komunikat IE 599, gdyż został on zastąpiony komunikatem CC599C, który pełni jednak taką samą rolę jak jego poprzednik, tj. jest dokumentem celnym stanowiącym potwierdzenie wywozu towaru.
Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki 0% przy eksporcie będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty o charakterze „urzędowym” wygenerowane w systemie AES (AES/ECS2 PLUS) lub potwierdzone przez właściwy urząd celny.
Z powyższego wynika więc, że pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy jest katalogiem otwartym, nie można zastosować stawki VAT w wysokości 0% względem eksportu towarów na podstawie dowodów innych niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.
Odnosząc się do przedstawionych przez Pana wątpliwości należy również wskazać, że definicja „towarów w przesyłce pocztowej” zawarta jest w art. 1 pkt 24 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. UE L.2015.343.1, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie delegowane”). Zgodnie ze wskazanym przepisem, „towary w przesyłce pocztowej” oznaczają towary inne niż przesyłki z korespondencją, zawarte w paczce lub pakiecie pocztowym i przewożone na odpowiedzialność operatora pocztowego lub przez niego zgodnie z przepisami Konwencji Światowego Związku Pocztowego przyjętej dnia 10 lipca 1984 r. pod egidą Organizacji Narodów Zjednoczonych. Z kolei w art. 1 pkt 25 rozporządzenia delegowanego zawarta została definicja „operatora pocztowego”, które to pojęcie oznacza operatora mającego siedzibę w danym państwie członkowskim i wyznaczonego przez dane państwo do świadczenia międzynarodowych usług regulowanych Konwencją Powszechnego Związku Pocztowego.
Uzasadnione w tym miejscu będzie odwołanie się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 2019 r., w sprawie C-275/18, który stwierdził, że: „(…) art. 146 ust. 1 lit. a) w związku z art. 131 dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby przepis prawa krajowego uzależniał zwolnienie z VAT przewidziane dla towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium Unii od przesłanki, aby towary te zostały objęte procedurą celną wywozu, w sytuacji, w której jest bezsporne, że zostały spełnione materialnoprawne przesłanki zwolnienia, w tym w szczególności przesłanka faktycznego wyprowadzenia danych towarów z terytorium Unii”.
Należy jednak wskazać, że ww. wyrok zapadł w okolicznościach, w których podmiot wysyłał przedmioty kolekcjonerskie poza terytorium Unii Europejskiej pocztą i był w stanie wykazać ten fakt za pomocą dokumentów wydanych przez służby pocztowe. W takich okolicznościach TSUE stwierdził, że „(...) brak poszanowania formalnego wymogu objęcia towarów przeznaczonych do wywozu procedurą wywozu nie może prowadzić do tego, że eksporter traci prawo do zwolnienia w eksporcie, o ile zostało wykazane faktyczne wyprowadzenie danych towarów z terytorium Unii” (pkt 38 wyroku).
Do powyższego orzeczenia TSUE odwołał się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 lipca 2020 r., sygn. akt I FSK 2005/17. Sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia NSA także dotyczyła podatnika, który dokonując sprzedaży za pośrednictwem (...) poza terytorium Unii Europejskiej, nie dopełnił wymagań formalnych w postaci zgłoszeń celnych wywozowych i w związku z tym nie posiadał dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.
Podkreślić należy, że w sprawie będącej przedmiotem ww. rozstrzygnięcia ani organy podatkowe, ani sąd I instancji nie zakwestionowały samego faktu wywozu towarów poza obszar UE. Jedynym powodem odmowy prawa do zastosowania stawki 0% była okoliczność braku dokonywania przez podatnika zgłoszeń celnych wywozowych, a w konsekwencji braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE przez właściwy urząd celny.
Należy również podkreślić, że zarówno wyrok TSUE C-275/18 jak również wyrok NSA sygn. akt I FSK 2005/17 zapadły w szczególnych okolicznościach związanych z wywozem towarów poza terytorium UE, który był wykonywany przez operatora pocztowego, tj. podmiotu uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej na podstawie odrębnych przepisów. Zinstytucjonalizowany charakter działalności ww. podmiotów pozwala więc na przyjęcie, że dokumenty wygenerowane przez operatora pocztowego, także w jego systemie elektronicznym mają przymiot dokumentu „urzędowego”, a tym samym jeżeli potwierdzają wywóz towarów poza terytorium UE mogą stanowić dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy.
Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu sprawy należy zauważyć, że posiadany przez Pana dokument wygenerowany w systemie Elektronicznego Nadawcy (...) w postaci Raportu zawierającego status „Doręczenie” będzie potwierdzał jednoznacznie doręczenie przesyłki do adresata, datę doręczenia oraz będzie pozwalał na stwierdzenie tożsamości towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że dokument wygenerowany w systemie Elektronicznego Nadawcy (...) opatrzony komunikatem „Doręczenie”, wskazujący że dana przesyłka została „doręczona” i zawierający dokładną datę doręczenia przesyłki do adresata, nie jest dokumentem, który został literalnie wymieniony w art. 41 ust. 6a ustawy. Jest to natomiast dokument „urzędowy”, o którym mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, tj. dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej za pośrednictwem operatora pocztowego (podmiotu uprawnionego na podstawie odrębnych przepisów do wykonywania działalności pocztowej) i uprawniający Pana – po spełnieniu pozostałych przesłanek – do opodatkowania dokonywanych transakcji stawką 0%, przewidzianą dla eksportu towarów.
Tym samym należy uznać, że po spełnieniu pozostałych przesłanek, będzie miał Pan prawo do zastosowania stawki opodatkowania 0% przewidzianej dla eksportu towarów, które będą wysyłane za pośrednictwem A. S.A. do klientów indywidualnych zamieszkałych poza terytorium Unii Europejskiej, w sytuacji, gdy będzie posiadał Pan dokument wygenerowany w systemie Elektronicznego Nadawcy (...) opatrzony komunikatem „Doręczenie”, wskazujący że dana przesyłka została „doręczona” i zawierający dokładną datę doręczenia przesyłki do adresata.
Z kolei w przypadku dokumentów wygenerowanych w systemie Elektronicznego Nadawcy (...) ze statusem pośrednim, posiadających inne komunikaty niż „Doręczenie”, np.: „Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia”, należy stwierdzić, że dokumenty takie również można uznać za dokumenty „urzędowe”, zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, uprawniające Pana – po spełnieniu pozostałych przesłanek – do opodatkowania dokonywanych transakcji stawką 0%, przewidzianą dla eksportu towarów, pod warunkiem jednak, że będzie posiadał Pan odpowiedzi z A. S.A. na zgłoszenie reklamacyjne potwierdzające doręczenie przesyłki do adresata wraz z podaniem daty doręczenia.
Natomiast, gdy nie wystąpi Pan o reklamację lub w wyniku reklamacji w Elektronicznym Systemie Nadawcy (...) nie uzyska Pan - w odpowiedzi od ww. operatora pocztowego - potwierdzenia doręczenia przesyłki do adresata, wraz z datą doręczenia, to należy stwierdzić, że w tak opisanej sytuacji, nie będzie Pan w posiadaniu dokumentów, które w sposób bezsporny będą potwierdzały, że doszło do wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej i ich dostarczenia do nabywcy w państwie trzecim i w rezultacie nie będą spełnione przesłanki do zastosowania stawki VAT 0% względem dokonanej transakcji.
Mając na uwadze przywołane orzeczenia TSUE i NSA, wskazać jeszcze raz należy, że tylko, w sytuacji gdy będzie posiadał Pan dokumenty pochodzące z Elektronicznego Systemu Nadawcy (...), opatrzone statusem „Doręczenie”, po spełnieniu pozostałych przesłanek, będzie miał Pan prawo do zastosowania stawki opodatkowania 0% przewidzianej dla eksportu towarów dokonywanego za pośrednictwem A. S.A. do osób fizycznych zamieszkałych poza terytorium Unii Europejskiej.
Tym samym należy podkreślić, że w przypadku posiadania dokumentów z Elektronicznego Nadawcy (...) posiadających inne komunikaty niż „Doręczenie”, np.: „Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia” – dla uznania, że posiada Pan dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium UE i tym samym prawo do zastosowania stawki 0%, w myśl art. 41 ust. 6 ustawy – powinien Pan jednocześnie posiadać odpowiedź z A. S.A. na zgłoszenie reklamacyjne potwierdzające doręczenie przesyłki do adresata wraz z podaniem daty doręczenia.
W konsekwencji, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe w części dotyczącej prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z eksportem towarów na podstawie dokumentu wygenerowanego w systemie Elektroniczny Nadawca (...) ze statusem „Doręczenie”, również po uzyskaniu z A. S.A. potwierdzenia doręczenia przesyłki do adresata wraz z datą doręczenia w wyniku złożonej przez Pana reklamacji oraz za nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z eksportem towarów na podstawie dokumentu wygenerowanego w systemie Elektroniczny Nadawca (...) ze statusem pośrednim oraz w sytuacji, gdy nie wystąpi Pan o reklamację lub w wyniku reklamacji nie uzyska Pan - w odpowiedzi od ww. operatora pocztowego - potwierdzenia doręczenia przesyłki do adresata wraz z datą doręczenia.
Odnosząc się do powoływanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy wskazać, że rozstrzygnięcia te zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie wiążą w sprawach innych podatników, co jest zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających rozstrzygnięciu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Informuję, że wydając interpretację nie przeprowadzam postępowania dowodowego i opieram się wyłącznie na elementach stanu przedstawionych we wniosku. Wszystkie gromadzone dokumenty na okoliczność przemieszczania towarów z Polski do innego kraju mogą być przedmiotem postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzanej przez właściwy organ podatkowy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
