Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT i niekorzystania ze zwolnienia dostawy działek o nr 1, 2 oraz 3, oraz

podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT i niekorzystania ze zwolnienia dostawy działek o nr 4, 5, 6, 7, 8 i 9.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 15 lipca 2025 r.(wpływ 15 lipca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka ... z siedzibą w … (dalej jako „Spółka” lub „Wnioskodawca”) planuje zawrzeć z kontrahentem, tj. Skarbem Państwa, reprezentowanym przez Nadleśnictwo …, będącym podatnikiem podatku od towarów i usług („Kupujący”) umowę sprzedaży („Umowa sprzedaży”) prawa własności gruntu, tj. działek opisanych poniżej, położonych w gminie...

Spółka planuje zawrzeć Umowę sprzedaży z uwagi na (…).

Zarówno Wnioskodawca, jak i Kupujący są podatnikami VAT czynnymi.

Kupujący planuje nabyć Działki z Grupy 1 oraz Działki z Grupy 2 w celu (…) (Kupujący …).

Działki z Grupy 1

Wnioskodawca zamierza sprzedać na rzecz Kupującego m.in.:

1)działki położone w gminie …, obręb …, opatrzone numerami: 4, 5, 6, 7 oraz

2)działki położone w gminie …, obręb …, opatrzone numerami: 8 oraz 9.

W dalszej części niniejszego wniosku, wskazane powyżej działki będą nazwane „Działkami z Grupy 1”.

Działki z Grupy 1 posiadały (…).

Działki z Grupy 1 są niezabudowane. W szczególności, nie znajdują się na nich żadne budynki, budowle lub ich części.

Działki opatrzone numerami 8 oraz 9 są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, uchwalonego w uchwale Rady Gminy … nr (…) z dnia … w sprawie zmiany miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy … („MPZP 1”). Przedmiotowa uchwała Rady Gminy, którą uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, została opublikowana w Dz. Urz. (…) Przepisy prawa miejscowego określają zatem przeznaczenie terenu, na którym znajdują się działki opatrzone numerami 8 oraz 9.

Na podstawie MPZP 1, przeznaczenie działek o numerach 8 oraz 9 (wg zaświadczenia z gminy), to zgodnie z symbolem (…). – (…).

Zgodnie z MPZP 1, funkcję – „…” oznaczoną symbolem „…”, należy rozumieć jako funkcję służącą działaniom ograniczonym do utrzymania istniejących oraz realizowania: (…).

Jednocześnie w odniesieniu do terenów o różnych funkcjach w MPZP 1 przyjęto dodatkowe założenia. Dla terenów we wsi … o oznaczeniu (…) – o przeznaczeniu terenu określonym jako „…” ustalono następujące warunki zagospodarowania: (…).

Działki opatrzone numerami 4, 5, 6 oraz 7 są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, uchwalonego w uchwale Rady Gminy … nr (…) z dnia … w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy … („MPZP 2”). Przedmiotowa uchwała Rady Gminy, którą uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, została opublikowana w Dz. Urz. (…). Przepisy prawa miejscowego określają zatem przeznaczenie terenu, na którym znajdują się działki opatrzone numerami 4, 5, 6 oraz 7.

Na podstawie MPZP 2, przeznaczenie działek 4, 5, 6 oraz 7 (wg zaświadczenia z gminy), to zgodnie z symbolem (…) – tereny (…) (…%).

Zgodnie z MPZP 2, tereny oznaczone symbolem „…” (tereny …) należy rozumieć jako tereny przeznaczone do (…).

Jednocześnie w odniesieniu do terenów o różnych funkcjach w MPZP 2 przyjęto dodatkowe założenia. Dla terenów we wsi … o oznaczeniu (…) – o przeznaczeniu terenu określonym jako „…” ustalono następujące warunki zagospodarowania: (…).

W MPZP 2 określone zostały także zasady obsługi w zakresie infrastruktury technicznej i komunikacji. W szczególności dopuszczalne jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej innych mediów oraz inne urządzenia infrastruktury technicznej ograniczone do obsługi wyłącznie tych terenów, pod warunkiem zachowania pozostałych ustaleń niniejszej zmiany planu oraz interesów osób trzecich.

Spółka wykorzystywała Działki z Grupy 1 do prowadzenia działalności gospodarczej, tj. dzierżawy na rzecz dzierżawcy, który prowadził działalność związaną z wydobyciem kruszywa. Działalność Spółki nie była wyłącznie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Działki z Grupy 2

Oprócz Działek z Grupy 1, Wnioskodawca zamierza sprzedać na rzecz Kupującego m.in. działki położone w gminie …, obręb …, opatrzone numerami 1, 2 oraz 3.

W dalszej części niniejszego wniosku, wskazane powyżej działki będą nazwane „Działkami z Grupy 2”.

Działki z Grupy 2 są niezabudowane. W szczególności, nie znajdują się na nich żadne budynki, budowle lub ich części.

Działki z Grupy 2 są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, uchwalonego w uchwale Rady Gminy … nr (…) z dnia (…) w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy … („MPZP 3”). Przedmiotowa uchwała Rady Gminy, którą uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, została opublikowana w Dz. Urz. (…) Przepisy prawa miejscowego określają zatem przeznaczenie terenu, na którym znajdują się Działki z Grupy 2.

Na podstawie MPZP 3:

1)przeznaczenie działki o numerze 1 (wg zaświadczenia z gminy), to zgodnie z symbolem (…) – tereny leśne (…%), zgodnie z symbolami (…) oraz (…) - tereny komunikacji (odpowiednio …% oraz <…%);

2)przeznaczenie działki o numerze 2 (wg zaświadczenia z gminy), to zgodnie z symbolem (…) – tereny leśne (…%) oraz zgodnie z symbolem (…) - tereny komunikacji (…%);

3)przeznaczenie działki o numerze 3 (wg zaświadczenia z gminy), to zgodnie z symbolem (…) – tereny leśne (…%) oraz zgodnie z symbolem (…) - tereny komunikacji (…%).

Zgodnie z MPZP 3, poniższe funkcje terenów należy rozumieć w następujący sposób:

1)Symbol „..” (tereny leśne) – tereny (…);

2)Symbol „…” (tereny komunikacji) - tereny (…).

W odniesieniu do terenów o różnych funkcjach w MPZP 3 przyjęto dodatkowe założenia:

1)Dla terenów o oznaczeniu (…) - tereny komunikacji ustalono następujące warunki zagospodarowania:

ogólnodostępna droga wewnętrzna

szerokość w liniach rozgraniczających (…),

szerokość jezdni (…).

2)Dla terenów o oznaczeniach (…) oraz (…) - tereny leśne ustalono następujące warunki zagospodarowania:

zakaz realizacji budynków,

dopuszcza się zalesianie istniejących terenów rolnych i nieużytków.

3)Dla terenów o oznaczeniu (…) - tereny komunikacji ustalono następujące warunki zagospodarowania: (…).

4)Dla terenów o oznaczeniu (…) - tereny komunikacji ustalono następujące warunki zagospodarowania: (…).

W MPZP 3 określone zostały także zasady obsługi w zakresie infrastruktury technicznej i komunikacji, w szczególności:

1)Dopuszczalne jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej innych mediów oraz inne urządzenia infrastruktury technicznej ograniczone do obsługi wyłącznie tych terenów, pod warunkiem zachowania pozostałych ustaleń niniejszej zmiany planu oraz interesów osób trzecich.

2)Realizacja sieci infrastruktury technicznej (podziemnej i nadziemnej) wszystkich mediów dopuszczalna jest: (…).

3)W obrębie terenów o symbolu „…” i „…” dopuszczalne jest wydzielanie ogólnodostępnych dróg wewnętrznych pełniących bezpośrednią obsługę tych terenów, według zapotrzebowania.

Spółka wykorzystywała Działki z Grupy 2 do prowadzenia działalności gospodarczej, tj. dzierżawy na rzecz dzierżawcy, który prowadził działalność związaną z wydobyciem kruszywa. Działalność Spółki nie była wyłącznie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Ponadto, w odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania o treści:

1)Kiedy nabyli Państwo działki nr 1-9 będące przedmiotem planowanej sprzedaży?

Odpowiedź:

Działka nr 4 została nabyta przez Wnioskodawcę …

Działka nr 5 została nabyta przez Wnioskodawcę …;

Działka nr 6 została nabyta przez Wnioskodawcę …;

Działka nr 7 została nabyta przez Wnioskodawcę …;

Działka nr 8 została nabyta przez Wnioskodawcę …;

Działka nr 9 została nabyta przez Wnioskodawcę …;

Działka nr 1 została nabyta przez Wnioskodawcę …;

Działka nr 2 została nabyta przez Wnioskodawcę …;

Działka nr 3 została nabyta przez Wnioskodawcę …

2)Czy nabycie ww. działek, będących przedmiotem planowanej sprzedaży, nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

Odpowiedź:

Nabycie Działki nr 4 nie nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Transakcja ta była opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC);

Nabycie Działki nr 5 nie nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Transakcja ta była opodatkowana PCC;

Nabycie Działki nr 6 nie nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Transakcja ta była opodatkowana PCC;

Nabycie Działki nr 7nie nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Transakcja ta była opodatkowana PCC;

Nabycie Działki nr 8 nie nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Transakcja ta była opodatkowana PCC;

Nabycie Działki nr 9 nie nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Transakcja ta była opodatkowana PCC;

Nabycie Działki nr 1 nie nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Transakcja ta była opodatkowana PCC;

Nabycie Działki nr 2 nie nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Transakcja ta była opodatkowana PCC;

Nabycie Działki nr 3 nie nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Transakcja ta była opodatkowana PCC.

3)W jaki sposób zostało udokumentowane nabycie ww. działek, będących przedmiotem planowanej sprzedaży (np. fakturą, rachunkiem)?

Odpowiedź:

Działka nr 4 została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. Nabycie tej działki przez Wnioskodawcę nie zostało zatem udokumentowane fakturą ani rachunkiem. Zawarcie transakcji potwierdza akt notarialny;

Działka nr 5 została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. Nabycie tej działki przez Wnioskodawcę nie zostało zatem udokumentowane fakturą ani rachunkiem. Zawarcie transakcji potwierdza akt notarialny;

Działka nr 6 została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. Nabycie tej działki przez Wnioskodawcę nie zostało zatem udokumentowane fakturą ani rachunkiem. Zawarcie transakcji potwierdza akt notarialny;

Działka nr 7 została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. Nabycie tej działki przez Wnioskodawcę nie zostało zatem udokumentowane fakturą ani rachunkiem. Zawarcie transakcji potwierdza akt notarialny;

Działka nr 8 została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. Nabycie tej działki przez Wnioskodawcę nie zostało zatem udokumentowane fakturą ani rachunkiem. Zawarcie transakcji potwierdza akt notarialny;

Działka nr 9 została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. Nabycie tej działki przez Wnioskodawcę nie zostało zatem udokumentowane fakturą ani rachunkiem. Zawarcie transakcji potwierdza akt notarialny;

Działka nr 1 została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. Nabycie tej działki przez Wnioskodawcę nie zostało zatem udokumentowane fakturą ani rachunkiem. Zawarcie transakcji potwierdza akt notarialny;

Działka nr 2 została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. Nabycie tej działki przez Wnioskodawcę nie zostało zatem udokumentowane fakturą ani rachunkiem. Zawarcie transakcji potwierdza akt notarialny;

Działka nr 3 została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. Nabycie tej działki przez Wnioskodawcę nie zostało zatem udokumentowane fakturą ani rachunkiem. Zawarcie transakcji potwierdza akt notarialny.

4)Czy przy nabyciu ww. działek, będących przedmiotem planowanej sprzedaży, był wykazany podatek należny? Jeżeli nie, to dlaczego podatek nie był wykazany?

Odpowiedź:

W ramach transakcji sprzedaży Działki nr 4 nie był wykazany podatek należny. Transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak wskazano w punkcie powyżej, działka została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. W treści aktu notarialnego dokumentującego nabycie Działki nr 4 przez Wnioskodawcę wskazano, że od sprzedaży ww. działki pobrany został PCC według stawki 2%;

W ramach transakcji sprzedaży Działki nr 5 nie był wykazany podatek należny. Transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak wskazano w punkcie powyżej, działka została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. W treści aktu notarialnego dokumentującego nabycie Działki nr 5 przez Wnioskodawcę wskazano, że od sprzedaży ww. działki pobrany został PCC według stawki 2%;

W ramach transakcji sprzedaży Działki nr 6 nie był wykazany podatek należny. Transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak wskazano w punkcie powyżej, działka została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. W treści aktu notarialnego dokumentującego nabycie Działki nr 6 przez Wnioskodawcę wskazano, że od sprzedaży ww. działki pobrany został PCC według stawki 2%;

W ramach transakcji sprzedaży Działki nr 7 nie był wykazany podatek należny. Transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak wskazano w punkcie powyżej, działka została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. W treści aktu notarialnego dokumentującego nabycie Działki nr 7 przez Wnioskodawcę wskazano, że od sprzedaży ww. działki pobrany został PCC według stawki 2%;

W ramach transakcji sprzedaży Działki nr 8 nie był wykazany podatek należny. Transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak wskazano w punkcie powyżej, działka została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. W treści aktu notarialnego dokumentującego nabycie Działki nr 8 przez Wnioskodawcę wskazano, że od sprzedaży ww. działki pobrany został PCC według stawki 2%;

W ramach transakcji sprzedaży Działki nr 9 nie był wykazany podatek należny. Transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak wskazano w punkcie powyżej, działka została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. W treści aktu notarialnego dokumentującego nabycie Działki nr 9 przez Wnioskodawcę wskazano, że od sprzedaży ww. działki pobrany został PCC według stawki 2%;

W ramach transakcji sprzedaży Działki nr 1 nie był wykazany podatek należny. Transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak wskazano w punkcie powyżej, działka została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. W treści aktu notarialnego dokumentującego nabycie Działki nr 1 przez Wnioskodawcę wskazano, że od sprzedaży ww. działki pobrany został PCC według stawki 2%;

W ramach transakcji sprzedaży Działki nr 2 nie był wykazany podatek należny. Transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak wskazano w punkcie powyżej, działka została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. W treści aktu notarialnego dokumentującego nabycie Działki nr 2 przez Wnioskodawcę wskazano, że od sprzedaży ww. działki pobrany został PCC według stawki 2%;

W ramach transakcji sprzedaży Działki nr 3 nie był wykazany podatek należny. Transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak wskazano w punkcie powyżej, działka została nabyta przez Wnioskodawcę od osoby fizycznej, niedziałającej w charakterze podatnika VAT. W treści aktu notarialnego dokumentującego nabycie Działki nr 3 przez Wnioskodawcę wskazano, że od sprzedaży ww. działki pobrany został PCC według stawki 2%.

5)Czy w związku z nabyciem ww. działek, będących przedmiotem planowanej sprzedaży, przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Odpowiedzi na ww. pytania od 1 do 5 proszę udzielić odrębnie dla każdej ww. działki będącej przedmiotem dostawy.

Odpowiedź:

W związku z nabyciem Działki nr 4 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z nabyciem Działki nr 4 brak było podatku naliczonego. Jak już wskazano powyżej, transakcja ta była opodatkowana PCC, który został uregulowany.

W związku z nabyciem Działki nr 5 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z nabyciem Działki nr 5 brak było podatku naliczonego. Jak już wskazano powyżej, transakcja ta była opodatkowana PCC, który został uregulowany.

W związku z nabyciem Działki nr 6 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z nabyciem Działki nr 6 brak było podatku naliczonego. Jak już wskazano powyżej, transakcja ta była opodatkowana PCC, który został uregulowany.

W związku z nabyciem Działki nr 7 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z nabyciem Działki nr 7 brak było podatku naliczonego. Jak już wskazano powyżej, transakcja ta była opodatkowana PCC, który został uregulowany.

W związku z nabyciem Działki nr 8 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z nabyciem Działki nr 8 brak było podatku naliczonego. Jak już wskazano powyżej, transakcja ta była opodatkowana PCC, który został uregulowany.

W związku z nabyciem Działki nr 9 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z nabyciem Działki nr 9 brak było podatku naliczonego. Jak już wskazano powyżej, transakcja ta była opodatkowana PCC, który został uregulowany.

W związku z nabyciem Działki nr 1 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z nabyciem Działki nr 1 brak było podatku naliczonego. Jak już wskazano powyżej, transakcja ta była opodatkowana PCC, który został uregulowany.

W związku z nabyciem Działki nr 2 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z nabyciem Działki nr 2 brak było podatku naliczonego. Jak już wskazano powyżej, transakcja ta była opodatkowana PCC, który został uregulowany.

W związku z nabyciem Działki nr 3 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. W związku z nabyciem Działki nr 3 brak było podatku naliczonego. Jak już wskazano powyżej, transakcja ta była opodatkowana PCC, który został uregulowany.

6)Czy zapisy w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego (MPZP 1 i MPZP 2) wskazanych we wniosku w terenach oznaczonych symbolami: (…), (…) dopuszczają jakikolwiek rodzaj zabudowy? Jeżeli tak, to proszę o wskazanie:

a)jakiej zabudowy?

b)czy obiekty ww. zabudowy stanowią budowle w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418)?

Odpowiedzi proszę udzielić odrębnie dla każdej działki objętej MPZP 1 i MPZP 2, będącej przedmiotem dostawy.

Odpowiedź:

miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego opisany we Wniosku jako MPZP 1, którym objęta jest Działka nr 8 w odniesieniu do terenów oznaczonych symbolem (…). dopuszcza powstanie zabudowy. Zgodnie z tym co wskazano we Wniosku, na terenach oznaczonych ww. symbolem dopuszcza się czasową lokalizację elementów i urządzeń zakładu górniczego. Zatem na terenach oznaczonych tym symbolem mogą powstać urządzenia i infrastruktura techniczna niezbędna do eksploatacji surowców mineralnych, które stanowią budowle w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane („Prawo budowlane”). Dodatkowo, na obszarach oznaczonych ww. symbolem dopuszczalne jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej innych mediów oraz inne urządzenia infrastruktury technicznej. Takie wyposażenie terenów stanowi budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. Definicja budowli zawarta w przepisach Prawa budowlanego wymienia bowiem w szczególności sieci techniczne oraz sieci uzbrojenia terenu;

miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego opisany we Wniosku jako MPZP 1, którym objęta jest Działka nr 9 w odniesieniu do terenów oznaczonych symbolem (…). dopuszcza powstanie zabudowy. Zgodnie z tym co wskazano we Wniosku, na terenach oznaczonych ww. symbolem dopuszcza się czasową lokalizację elementów i urządzeń zakładu górniczego. Zatem na terenach oznaczonych tym symbolem mogą powstać urządzenia i infrastruktura techniczna niezbędna do eksploatacji surowców mineralnych, które stanowią budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. Dodatkowo, na obszarach oznaczonych ww. symbolem dopuszczalne jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej innych mediów oraz inne urządzenia infrastruktury technicznej. Takie wyposażenie terenów stanowi budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. Definicja budowli zawarta w przepisach Prawa budowlanego wymienia bowiem w szczególności sieci techniczne oraz sieci uzbrojenia terenu;

miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego opisany we Wniosku jako MPZP 2, którym objęta jest Działka nr 4 w odniesieniu do terenów oznaczonych symbolem (…). dopuszcza powstanie zabudowy. Zgodnie z tym co wskazano we Wniosku, na terenach oznaczonych ww. symbolem dopuszcza się czasową lokalizację elementów i urządzeń zakładu górniczego. Zatem na terenach oznaczonych tym symbolem mogą powstać urządzenia i infrastruktura techniczna niezbędna do eksploatacji surowców mineralnych, które stanowią budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. Dodatkowo, na obszarach oznaczonych ww. symbolem dopuszczalne jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej innych mediów oraz inne urządzenia infrastruktury technicznej. Takie wyposażenie terenów stanowi budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. Definicja budowli zawarta w przepisach Prawa budowlanego wymienia bowiem w szczególności sieci techniczne oraz sieci uzbrojenia terenu;

miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego opisany we Wniosku jako MPZP 2, którym objęta jest Działka nr 5 w odniesieniu do terenów oznaczonych symbolem (…). dopuszcza powstanie zabudowy. Zgodnie z tym co wskazano we Wniosku, na terenach oznaczonych ww. symbolem dopuszcza się czasową lokalizację elementów i urządzeń zakładu górniczego. Zatem na terenach oznaczonych tym symbolem mogą powstać urządzenia i infrastruktura techniczna niezbędna do eksploatacji surowców mineralnych, które stanowią budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. Dodatkowo, na obszarach oznaczonych ww. symbolem dopuszczalne jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej innych mediów oraz inne urządzenia infrastruktury technicznej. Takie wyposażenie terenów stanowi budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. Definicja budowli zawarta w przepisach Prawa budowlanego wymienia bowiem w szczególności sieci techniczne oraz sieci uzbrojenia terenu;

miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego opisany we Wniosku jako MPZP 2, którym objęta jest Działka nr 6 w odniesieniu do terenów oznaczonych symbolem (…). dopuszcza powstanie zabudowy. Zgodnie z tym co wskazano we Wniosku, na terenach oznaczonych ww. symbolem dopuszcza się czasową lokalizację elementów i urządzeń zakładu górniczego. Zatem na terenach oznaczonych tym symbolem mogą powstać urządzenia i infrastruktura techniczna niezbędna do eksploatacji surowców mineralnych, które stanowią budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. Dodatkowo, na obszarach oznaczonych ww. symbolem dopuszczalne jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej innych mediów oraz inne urządzenia infrastruktury technicznej. Takie wyposażenie terenów stanowi budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. Definicja budowli zawarta w przepisach Prawa budowlanego wymienia bowiem w szczególności sieci techniczne oraz sieci uzbrojenia terenu;

miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego opisany we Wniosku jako MPZP 2, którym objęta jest Działka nr 7 w odniesieniu do terenów oznaczonych symbolem (…). dopuszcza powstanie zabudowy. Zgodnie z tym co wskazano we Wniosku, na terenach oznaczonych ww. symbolem dopuszcza się czasową lokalizację elementów i urządzeń zakładu górniczego. Zatem na terenach oznaczonych tym symbolem mogą powstać urządzenia i infrastruktura techniczna niezbędna do eksploatacji surowców mineralnych, które stanowią budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. Dodatkowo, na obszarach oznaczonych ww. symbolem dopuszczalne jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej innych mediów oraz inne urządzenia infrastruktury technicznej. Takie wyposażenie terenów stanowi budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. Definicja budowli zawarta w przepisach Prawa budowlanego wymienia bowiem w szczególności sieci techniczne oraz sieci uzbrojenia terenu.

7)Czy na dzień sprzedaży w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego – MPZP 3 na działkach położonych na terenach o różnym przeznaczeniu wyznaczono linie rozgraniczające te tereny?

Odpowiedzi proszę udzielić odrębnie dla każdej działki objętej MPZP 3, będącej przedmiotem dostawy.

Odpowiedź:

w chwili obecnej, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego opisanym we Wniosku jako MPZP 3 dla Działki nr 1 są wyznaczone linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu. Na dzień sprzedaży również będą one wyznaczone;

w chwili obecnej, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego opisanym we Wniosku jako MPZP 3 dla Działki nr 2 są wyznaczone linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu. Na dzień sprzedaży również będą one wyznaczone;

w chwili obecnej, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego opisanym we Wniosku jako MPZP 3 dla Działki nr 3 są wyznaczone linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu. Na dzień sprzedaży również będą one wyznaczone.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dla uznania nieruchomości powoływanych jako „Działki z Grupy 2” za teren budowlany na gruncie VAT wystarczającym jest możliwość zabudowy działek jakimkolwiek budynkiem, budowlą lub ich częścią, w szczególności w ramach przeznaczenia uzupełniającego, a w konsekwencji czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dostawa nieruchomości powoływanych jako „Działki z Grupy 2” podlega w całości opodatkowaniu podatkiem VAT?

2)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym nieruchomości powoływane jako „Działki z Grupy1” należy uznać za tereny budowlane na gruncie VAT, pomimo przeznaczenia tych terenów zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego do (…), a w konsekwencji czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dostawa nieruchomości powoływanych jako „Działki z Grupy 1” podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)

1)Zdaniem Spółki prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym dla uznania nieruchomości powoływanych jako „Działki z Grupy 2” za teren budowlany na gruncie VAT wystarczającym jest możliwość zabudowy działek jakimkolwiek budynkiem, budowlą lub ich częścią, w szczególności w ramach przeznaczenia uzupełniającego, a w konsekwencji prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dostawa nieruchomości powoływanych jako „Działki z Grupy 2” podlega w całości opodatkowaniu podatkiem VAT.

2)Zdaniem Spółki prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym nieruchomości powoływane jako „Działki z Grupy 1” należy uznać za tereny budowlane na gruncie VAT, pomimo przeznaczenia tych terenów zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego do rekultywacji w kierunku leśnym po wyeksploatowaniu złoża, a w konsekwencji prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dostawa nieruchomości powoływanych jako „Działki z Grupy 1” podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Definicja towaru na gruncie ustawy o VAT została określona w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zgodnie z którą przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z uwagi na fakt, że ustawodawca nie przewidział - na gruncie ustawy o VAT - definicji legalnej rzeczy, koniecznym jest odwołanie się do przepisów części ogólnej ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024, poz. 1061, ze zm., powoływana dalej jako „k.c.”). W rozumieniu art. 45 i art. 46 k.c., za rzeczy uważa się także nieruchomości, w zakresie których wyróżnia się grunty oraz budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki uzasadnionym jest wniosek, iż Działki z Grupy 1 i Działki z Grupy 2 stanowią towary w rozumieniu art. 2 ust. 6 ustawy o VAT. W konsekwencji, sprzedaż Działek z Grupy 1 i Działek z Grupy 2 stanowi odpłatną dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Oceny sposobu opodatkowania dostawy nieruchomości należy dokonać w szczególności w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 lub pkt 10 ustawy o VAT - w zależności od tego, czy zbywana działka jest działką niezabudowaną, czy też zabudowaną.

Ad 1.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie przedmiotowe (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT) po łącznym spełnieniu przesłanek:

1)przedmiotem dostawy jest teren niezabudowany,

2)teren nie może być uznany jako teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

Na Działkach z Grupy 2 nie znajdują się żadne obiekty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r., poz. 725, powoływana dalej jako „Prawo budowlane”).

Przepis wskazuje, że za obiekt budowlany należy uznać „budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych”.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 3 Prawa budowlanego, przez budowlę rozumie się każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową”.

Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego, za obiekty liniowe uważa się obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane oraz kable zainstalowane w kanale technologicznym nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Z uwagi na brak ww. obiektów, Działki z Grupy 2 są niezabudowane.

Jednocześnie przepis art. 2 pkt 33 ustawy o VAT zawiera definicję legalną terenów budowlanych na potrzeby ustawy o VAT.

Ustawodawca wskazuje, że przez tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (MPZP), a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W związku z powyższym, należy stwierdzić, że ustawodawca – w odniesieniu do ustawy o VAT – wskazuje konieczność wzięcia pod uwagę przeznaczenia gruntu zgodnie z MPZP, tj. dopuszczającego możliwość istnienia na danym terenie obiektów budowlanych.

W ocenie Wnioskodawcy przy interpretowaniu przepisu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT należy zwrócić uwagę na fakt, iż o tym, czy grunt jest zabudowany czy niezabudowany decyduje istnienie przynajmniej jednej budowli, budynku lub ich części. Oznacza to, że na gruncie VAT wystarczające jest istnienie na danej działce jednego obiektu, dla uznawania takiej działki za zabudowaną. Ma to istotne znaczenie w kontekście definiowania terenu budowlanego, bowiem jeśli MPZP dopuszcza np. powstanie infrastruktury na danym terenie, to po jej powstaniu teren taki zostanie uznany za teren zabudowany. W konsekwencji, możliwość powstania na danym terenie jakiejkolwiek budowli, budynku lub ich części, np. infrastruktury, oznacza, że teren ten winien być uznany za teren budowlany (skoro po powstaniu takiego obiektu będzie to teren zabudowany).

O kwalifikacji terenu jako terenu budowlanego przesądza w ocenie Wnioskodawcy możliwość umieszczenia na działce jakiejkolwiek obiektu budowlanego nawet, jeśli taka możliwość wynika z przeznaczenia uzupełniającego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Takie podejście potwierdza praktyka organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 26 czerwca 2024 r., znak: 0114-KDIP4-3.4012.184.2024.3.DS Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał: „Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy ocenie, czy dane tereny stanowią tereny budowlane, nie wystarczy analiza ich podstawowego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Uwzględnić bowiem należy również zapisy dotyczące przeznaczenia dopuszczalnego danego terenu. Sama możliwość wybudowania obiektów budowlanych oznacza, że grunty te stanowią grunty przeznaczone pod zabudowę. W tym miejscu należy zaznaczyć, że ustawodawca nie uzależnił charakteru terenu od głównego celu, który będący przedmiotem opodatkowania VAT teren ma spełniać, lecz zwolnienie od opodatkowania VAT zależy od możliwości dokonania zabudowy wskazanego terenu. W związku z tym, że ustawa o VAT nie precyzuje, jakie tereny przeznaczone pod zabudowę korzystają ze zwolnienia od podatku, przyjąć trzeba, że pojęcie „tereny przeznaczone pod zabudowę” obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy.”.

Na podstawie MPZP 3:

1)przeznaczenie działki o numerze 1 (wg zaświadczenia z gminy), to zgodnie z symbolem (…) – tereny leśne (…%), zgodnie z symbolami (…) oraz (…) - tereny komunikacji (odpowiednio …% oraz <…%);

2)przeznaczenie działki o numerze 2 (wg zaświadczenia z gminy), to zgodnie z symbolem (…) – tereny leśne (…%) oraz zgodnie z symbolem (…) - tereny komunikacji (…%);

3)przeznaczenie działki o numerze 3 (wg zaświadczenia z gminy), to zgodnie z symbolem (…) – tereny leśne (…%) oraz zgodnie z symbolem (…) - tereny komunikacji (…%).

Zgodnie z MPZP 3, poniższe funkcje terenów należy rozumieć w następujący sposób:

1)Symbol „…” (tereny leśne) - tereny przeznaczone do gospodarowania leśnego, w tym: (…);

2)Symbol „…” (tereny komunikacji) - tereny przeznaczone do (…)

W odniesieniu do terenów o różnych funkcjach w MPZP 3 przyjęto dodatkowe założenia:

1) Dla terenów o oznaczeniu (…) - tereny komunikacji ustalono następujące warunki zagospodarowania: (…).

2)Dla terenów o oznaczeniach (…) oraz (…) - tereny leśne ustalono następujące warunki zagospodarowania:(…).

3) Dla terenów o oznaczeniu (…) - tereny komunikacji ustalono następujące warunki zagospodarowania: (…).

4)Dla terenów o oznaczeniu (…) - tereny komunikacji ustalono następujące warunki zagospodarowania: (…).

W MPZP 3 określone zostały także zasady obsługi w zakresie infrastruktury technicznej i komunikacji, w szczególności:

1)Dopuszczalne jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej innych mediów oraz inne urządzenia infrastruktury technicznej ograniczone do obsługi wyłącznie tych terenów, pod warunkiem zachowania pozostałych ustaleń niniejszej zmiany planu oraz interesów osób trzecich.

2)Realizacja sieci infrastruktury technicznej (podziemnej i nadziemnej) wszystkich mediów dopuszczalna jest: (…).

3)W obrębie terenów o symbolu „…” i „…” dopuszczalne jest wydzielanie ogólnodostępnych dróg wewnętrznych pełniących bezpośrednią obsługę tych terenów, według zapotrzebowania.

W ocenie Spółki z powołanego MPZP 3 bezsprzecznie wynika, że na terenie Działek z Grupy 2 może powstać droga (w ramach przeznaczenia (…), (…) oraz (…), a zatem budowla w rozumieniu przepisów prawa budowlanego. Już zatem sam fakt możliwości powstania drogi na tych działkach przesądza o tym, że teren ta ma charakter budowlany. Jeśli bowiem droga taka powstanie, co jest możliwe w świetle postanowień MPZP 3, Działki z Grupy 3 uzyskają status terenu zabudowanego (w całości).

Ponadto, z powołanego MPZP 3 wynika, że na Działkach z Grupy 2, w ramach przeznaczenia (…) oraz (…) obowiązuje (…). Jednocześnie jednak, w obrębie tych terenów dopuszczalne jest wydzielanie ogólnodostępnych dróg wewnętrznych pełniących bezpośrednią obsługę tych terenów, według zapotrzebowania. MPZP 3 dopuszcza zatem, by na tych terenach znajdowały się drogi, tj. budowle w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z obecną praktyką Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, tereny rolne lub leśne, na których zasadniczo obowiązuje zakaz zabudowy budynkami, ale miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza wydzielanie na takich terenach dróg (lub innych budowli), należy traktować jako tereny podlegające zabudowie. Takie podejście zostało zaprezentowane m.in. w interpretacjach indywidualnych:

z dnia 23 sierpnia 2024 r., znak: 0113-KDIPT1-3.4012.573.2024.2.MK;

z dnia 10 lipca 2024 r., znak: 0112-KDIL1-2.4012.179.2024.2.PM;

z dnia 26 czerwca 2024 r., znak: 0114-KDIP4-3.4012.184.2024.3.DS oraz

z dnia7 czerwca 2024 r., znak: 0112-KDIL1-2.4012.175.2024.2.DS.

Podsumowując, w ocenie Spółki z powołanego MPZP 3 wynika, że na terenie wszystkich Działek z Grupy 2 mogą być zlokalizowane różnego rodzaju obiekty budowlane. W szczególności:

na działkach, dla których obowiązują przeznaczenia opisane symbolem (…), (…) oraz (…) może powstać droga, tj. budowla w rozumieniu przepisów prawa budowlanego,

na działkach, dla których obowiązują przeznaczenia opisane symbolem (…) oraz (…) dopuszczalne jest wydzielanie ogólnodostępnych dróg wewnętrznych tj. budowli w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.

W ocenie Wnioskodawcy, już na podstawie powyższych informacji należy zatem uznać Działki z Grupy 2 za tereny budowlane.

Wnioskodawca wskazuje również, że w jego ocenie z ww. postanowień MPZP 3 wynika, że w odniesieniu do wszystkich Działek z Grupy 2 możliwe jest powstanie urządzeń infrastruktury technicznej. Takie działanie ma być podyktowane stworzeniem możliwości właściwego użytkowania nieruchomości.

Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego uchwalane są na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm., „ustawa o PZP”). W ustawie o PZP nie zdefiniowano pojęcia urządzeń i obiektów infrastruktury technicznej, jednakże zgodnie z art. 2 pkt 12 ww. ustawy, przez „działkę budowlaną” rozumie się nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego. Powyższe wskazuje, iż urządzenia i obiekty infrastruktury technicznej stanowią elementy charakterystyczne dla terenów budowlanych.

Należy przy tym zauważyć, że ww. pojęcie funkcjonuje także na gruncie innych regulacji prawnych związanych z nieruchomościami, wskazując na jego budowlany charakter.

Przykładowo, definicja działki budowlanej zawarta w z art. 4 pkt 3a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1774 ze zm.) stanowi, że pod tym pojęciem należy rozumieć zabudowaną działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej umożliwiają prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków i urządzeń położonych na tej działce. Z kolei zgodnie z art. 143 ust 2 ww. ustawy, przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych. Tym samym ww. urządzenia można wprost uznać za obiekty, które na gruncie Prawa budowlanego klasyfikowane są jako budowle (obiekty liniowe, sieci techniczne, sieci uzbrojenia terenu).

Zgodnie z § 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie powszechnej taksacji nieruchomości (Dz.U.2005.131.1092) do charakterystycznych cech gruntów zabudowanych lub przeznaczonych pod zabudowę, a także gruntów przeznaczonych na inne cele niż rolne i leśne, wpływających na wartość katastralną zalicza się:

1)położenie;

2)przeznaczenie ustalone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku tego planu sposób użytkowania;

3)stan wyposażenia w urządzenia infrastruktury technicznej;

4)stan zagospodarowania;

5)klasę gleboznawczą gruntu, jeżeli została określona w katastrze nieruchomości,

zaś do charakterystycznych cech gruntów rolnych i leśnych wpływających na wartość katastralną zalicza się:

1)położenie;

2)rodzaj użytku gruntowego;

3)stan wyposażenia w urządzenia infrastruktury technicznej służące produkcji rolnej lub leśnej;

4)klasę gleboznawczą gruntu.

Powyższe oznacza, że obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej są jednoznacznie związane z budowlanym charakterem gruntu, tj. bezpośrednio wpływają na jego charakter i stanowią cechę takich gruntów (zabudowanych lub przeznaczonych pod zabudowę).

Zgodnie z postanowieniami MPZP 3 pojęcia i określenia nie zdefiniowane w niniejszej zmianie planu, należy rozumieć zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami prawa. Jakkolwiek na gruncie MPZP urządzenia infrastruktury technicznej nie zostały zdefiniowane wprost, należy przyjąć, że chodzi o infrastrukturę zarówno nadziemną jak i podziemną związaną z dostawą mediów dla danego terenu, w szczególności o charakterze sieci.

Z uwagi na powyższe, w związku z definicją budowli zawartą w przepisach Prawa budowlanego, która wymienia w szczególności sieci techniczne oraz sieci uzbrojenia terenu, należy przyjąć, że MPZP dla Działek z Grupy 2 dopuszcza wzniesienie obiektów budowlanych w postaci budowli, tj. w szczególności sieci technicznych czy sieci uzbrojenia terenu. Powyższe oznacza, że nieruchomości mają budowlany charakter w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać, że skoro dany teren może zostać zabudowany określonymi budynkami, budowlami lub ich częściami, taki teren w całości zostanie uznany za zabudowany (po powstaniu ww. obiektów). W konsekwencji, przed ich powstaniem teren taki winien być w całości uznany za teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

W tym kontekście warto zwrócić dodatkowo uwagę na stanowisko przedstawione przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 27 czerwca 2012 r., nr IPTPP2/443-346/12-2/PR, w której organ stwierdził, że: „Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż planowana dostawa gruntu jako terenu niezabudowanego, którego zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczeniem podstawowym są cele rolnicze, natomiast przeznaczeniem uzupełniającym są obiekty infrastruktury technicznej i komunikacji lokalnej, zbiorniki wodne, zabudowa zagrodowa zgodnie z przepisami ustawy, nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, lecz będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką 23%. Z opisu sprawy wynika bowiem, iż zgodnie z przeznaczeniem możliwa jest zabudowa. Natomiast okoliczność, czy jest to przeznaczenie podstawowe czy uzupełniające nie ma znaczenia w tej sprawie, skoro ustawodawca nie precyzuje w tym zakresie żadnych zastrzeżeń. W przedmiotowej sprawie powyższe przeznaczenie gruntu zostało określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.” Powyższe oznacza, że tak jak już wskazano, przeznaczenie gruntu pod zabudowę (w tym przypadku m.in. obiektami infrastruktury) może także wynikać z uzupełniającego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Jak zostało już podniesione, przez tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (MPZP), a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W związku z powyższym, należy stwierdzić, że ustawodawca – w odniesieniu do ustawy o VAT – wskazuje konieczność wzięcia pod uwagę przeznaczenia gruntu zgodnie z MPZP, tj. dopuszczającego możliwość istnienia na danym terenie obiektów budowlanych (budynków, budowli lub ich części).

Skoro na gruntach oznaczonych symbolami (…), (…), (…), (…) oraz (…), tj. tereny komunikacji (…) i tereny leśne (…) przewidziano możliwość zlokalizowania drogi, a także infrastruktury technicznej należy w ocenie Wnioskodawcy przyjąć, że Działki z Grupy 2 stanowią teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki, prawidłowe jest zatem stanowisko, zgodnie z którym dla uznania ww. nieruchomości za teren budowlany na gruncie VAT wystarczającym jest możliwość zabudowy danej działki jakimkolwiek budynkiem, budowlą lub ich częścią, w szczególności w ramach przeznaczenia uzupełniającego.

W ocenie Wnioskodawcy, istotne znaczenie ma również fakt, iż zwolnienia podatkowe, stanowiące wyjątek od zasady opodatkowania dostawy towarów lub świadczenia usług podstawową stawką podatku określoną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, winny być stosowane w sposób ścisły i nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający. Powyższe oznacza, że skoro zasadą jest opodatkowanie czynności opodatkowanych podstawową stawką podatku, przepis art. 2 pkt 33 ustawy o VAT należy interpretować w sposób szeroki, aby zwolnieniem wynikającym z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT (o charakterze wyjątku) nie objąć gruntów, wobec których postanowienia MPZP przewidują możliwość powstania w szczególności budowli.

Jednocześnie, mając na uwadze, że Spółka wykorzystywała Działki z Grupy 2 do prowadzenia działalności gospodarczej, tj. dzierżawy, a działalność ta nie była wyłącznie zwolniona od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie spełniał przesłanek umożliwiających skorzystanie przez Spółkę ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z niespełnieniem przesłanek umożliwiających skorzystanie przez Spółkę ze zwolnienia przedmiotowego (art. 43 ust. 1 pkt 2 lub 9 ustawy o VAT), opisana w stanie faktycznym dostawa nieruchomości niezabudowanej podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym dostawa nieruchomości powoływanych jako „Działki z Grupy 2” podlega opodatkowaniu przy zastosowaniu podstawowej stawki podatku VAT.

Ad 2.

W odniesieniu do Działek z Grupy 1 znajduje zastosowanie argumentacja przedstawiona powyżej, dotycząca Działek z Grupy 2. W szczególności, znaczenie sposobu opodatkowania dostawy dla Działek z Grupy 1 ma fakt, że dla uznania nieruchomości za teren budowlany na gruncie VAT wystarczającym jest możliwość zabudowy danej działki jakimkolwiek budynkiem, budowlą lub ich częścią, w szczególności w ramach przeznaczenia uzupełniającego. Dodatkowo istotnym dla sposobu opodatkowania dostawy Działek z Grupy 1 jest fakt, że obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej są jednoznacznie związane z budowlanym charakterem gruntu, tj. bezpośrednio wpływają na jego charakter i stanowią cechę takich gruntów (zabudowanych lub przeznaczonych pod zabudowę).

Działki z Grupy 1 są niezabudowane. W szczególności, na Działkach z Grupy 1 nie znajdują się żadne obiekty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane.

Na podstawie MPZP 1, przeznaczenie działek o numerach 8 oraz 9 (wg zaświadczenia z gminy), to zgodnie z symbolem (…) - … (…%).

Zgodnie z MPZP 1, funkcję – „…” oznaczoną symbolem „…”, należy rozumieć jako funkcję służącą działaniom ograniczonym do utrzymania istniejących oraz realizowania:

(…).

Jednocześnie w odniesieniu do terenów o różnych funkcjach w MPZP 1 przyjęto dodatkowe założenia. Dla terenów we wsi … o oznaczeniu (…) – o przeznaczeniu terenu określonym jako „…” ustalono następujące warunki zagospodarowania: (…).

Na podstawie MPZP 2, przeznaczenie działek 4, 5, 6 oraz 7 (wg zaświadczenia z gminy), to zgodnie z symbolem (…) – tereny...

Zgodnie z MPZP 2, tereny oznaczone symbolem „…” (tereny …) należy rozumieć jako tereny przeznaczone do (…)

Jednocześnie w odniesieniu do terenów o różnych funkcjach w MPZP 2 przyjęto dodatkowe założenia. Dla terenów we wsi … o oznaczeniu (…) – o przeznaczeniu terenu określonym jako „…” ustalono następujące warunki zagospodarowania: (…).

W MPZP 2 określone zostały także zasady obsługi w zakresie infrastruktury technicznej i komunikacji. W szczególności dopuszczalne jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej innych mediów oraz inne urządzenia infrastruktury technicznej ograniczone do obsługi wyłącznie tych terenów, pod warunkiem zachowania pozostałych ustaleń niniejszej zmiany planu oraz interesów osób trzecich.

Zgodnie zatem z MPZP 1 i MPZP 2, wszystkie Działki z Grupy 1 oznaczone są w całości jako tereny … (w ramach przeznaczenia … lub …).

Na cele ustalenia skutków sprzedaży ww. działek należy zbadać, czy poszczególne działki niezabudowane stanowią grunt przeznaczony pod zabudowę.

Zgodnie z MPZP 1 i MPZP 2, na terenie Działek z Grupy 1 mogą być zlokalizowane (…) (w ramach przeznaczenia … lub …), a zatem na terenie Działek z Grupy 1 mogą powstać (…), które stanowią budowle w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.

W zbliżonym stanie faktycznym stanowisko, zgodnie z którym tereny o przeznaczeniu „… (symbol …)” stanowią tereny budowlane, w szczególności z uwagi na możliwość powstania infrastruktury do …, przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 27 listopada 2015 r. nr ILPP1/4512-1-650/15-5/AP oraz nr ILPP1/4512-1-649/15-6/AP.

Z powołanych MPZP 1 i MPZP 2 w ocenie Spółki bezsprzecznie wynika, że na terenie wszystkich Działek z Grupy 1 mogą być zlokalizowane różnego rodzaju obiekty budowlane. W szczególności, na działkach, dla których obowiązują przeznaczenia opisane symbolami (…) oraz (…) mogą być zlokalizowane (…) - zatem na tych terenach mogą powstać urządzenia i infrastruktura techniczna (…), które stanowią budowle w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.

Dodatkowo, na wszystkich terenach objętych MPZP 2 dopuszczalne jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej innych mediów oraz inne urządzenia infrastruktury technicznej. Jak już wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, w ocenie Spółki obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej są jednoznacznie związane z budowlanym charakterem gruntu, tj. bezpośrednio wpływają na jego charakter i stanowią cechę takich gruntów (zabudowanych lub przeznaczonych pod zabudowę).

Sam zatem fakt możliwości powstania na Działkach z Grupy 1 różnego rodzaju obiektów budowlanych przesądza o tym, że działki te mają charakter budowlany. Jeśli bowiem takie obiekty budowlane powstaną, co jest możliwe w świetle postanowień MPZP 1 i MPZP 2, Działki z Grupy 1 uzyskają status terenu zabudowanego. W konsekwencji, przed ich powstaniem teren taki winien być w całości uznany za teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

Skoro na gruntach oznaczonych symbolami (…) oraz (…), tj. tereny …, gdzie dla symbolu .. wprost przewidziano możliwość realizacji (…), a w ramach wszystkich tych symboli możliwe jest wyposażanie terenów w sieci infrastruktury technicznej, należy przyjąć, że Działki z Grupy 1 stanowią teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

W ocenie Wnioskodawcy powyższej konkluzji nie zmienia fakt, że Działki z Grupy 1 nabywane są przez Kupującego w celu ich ewentualnego zalesienia oraz znajdują się w całości na terenach, dla których MPZP 1 lub MPZP 2 przewiduje rekultywację po wyeksploatowaniu złoża o kierunku leśnym (tereny o oznaczeniach: (…) oraz (…) - tereny …).

Nawet bowiem w przypadku przeprowadzenia procesu rekultywacji na Działkach z Grupy 1, zgodnie z MPZP 1 i MPZP 2 możliwe będzie umieszczanie na nich sieci infrastruktury technicznej. Obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej są jednoznacznie związane z budowlanym charakterem gruntu, tj. bezpośrednio wpływają na jego charakter i stanowią cechę takich gruntów.

Podsumowując, zdaniem Spółki prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym nieruchomości powoływane jako „Działki z Grupy 1” należy uznać za tereny budowlane na gruncie VAT, pomimo przeznaczenia tych terenów zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego do rekultywacji w kierunku leśnym po wyeksploatowaniu złoża.

W ocenie Wnioskodawcy, istotne znaczenie ma również fakt, iż zwolnienia podatkowe, stanowiące wyjątek od zasady opodatkowania dostawy towarów lub świadczenia usług podstawową stawką podatku określoną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, winny być stosowane w sposób ścisły i nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający. Powyższe oznacza, że skoro zasadą jest opodatkowanie czynności opodatkowanych podstawową stawką podatku, przepis art. 2 pkt 33 ustawy o VAT należy interpretować w sposób szeroki, aby zwolnieniem wynikającym z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT (o charakterze wyjątku) nie objąć gruntów, wobec których postanowienia MPZP przewidują możliwość powstania w szczególności budowli.

Jednocześnie, mając na uwadze, że Spółka wykorzystywała Działki z Grupy 1 do prowadzenia działalności gospodarczej, tj. dzierżawy, a działalność ta nie była wyłącznie zwolniona od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie spełniał przesłanek umożliwiających skorzystanie przez Spółkę ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z niespełnieniem przesłanek umożliwiających skorzystanie przez Spółkę ze zwolnienia przedmiotowego (art. 43 ust. 1 pkt 2 lub 9 ustawy o VAT), opisana w stanie faktycznym dostawa nieruchomości niezabudowanej podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowisk zaprezentowanych w niniejszym wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, w tym w szczególności zastosowanie podstawowej stawki podatku VAT, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zauważam, że Organ nie wydaje interpretacji indywidualnych w zakresie stawki podatku VAT. Kwestie te są rozstrzygane w ramach odrębnej instytucji – wiążących informacji stawkowych.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.