Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.395.2025.1.WH

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (…) z siedzibą w (…) posiada status (…). Wnioskodawca posiada oddziały i zakłady naukowe oraz zakłady doświadczalne. Przedmiotem działania Wnioskodawcy wg PKD (…) jest (…).

Aktualnie Wnioskodawca jako podmiot wchodzący w skład grupy operacyjnej ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014- 2020, w zakresie działania „(…)".

Przedmiotem umowy jest „(…)".

Realizowana przez Wnioskodawcę działalność prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego dla działania „(…).

Zgodnie z paragrafem 5 umowy, Wnioskodawca jest zobowiązany do:

1.poniesienia kosztów kwalifikowalnych, stanowiących podstawę wyliczenia przysługującej mu pomocy w formie rozliczenia bezgotówkowego;

a.od dnia, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy oraz jeżeli realizacja zestawienia rzeczowo-finansowego operacji w zakresie danego kosztu została rozpoczęta nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy z wyłączeniem kosztów ogólnych, które mogą być ponoszone od dnia 1 stycznia 2014 r.,

b.w formie rozliczenia bezgotówkowego z wyłączeniem kosztów ogólnych, poniesionych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, tj. przed dniem 5 stycznia 2017 r.

2.niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji współfinansowanych z innych środków publicznych;

3.w trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od otrzymania płatności końcowej:

a.prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizacji operacji oraz jej rezultatów,

b.nieprzenoszenia bez zgody Agencji prawa własności lub posiadania rzeczy nabytych w trakcie realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystywania,

c.niedokonywania bez zgody Agencji zmiany sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą,

d.informowania Agencji o każdej zmianie w sposobie podziału zadań zaplanowanych w ramach realizacji operacji, między podmioty wchodzące w skład grupy operacyjnej oraz zasadach ponoszenia odpowiedzialności przez te podmioty z tytułu realizowanych zadań,

e.niezwłocznego informowania Agencji o planowanych albo zaistniałych zdarzeniach związanych ze zmianą sytuacji faktycznej lub prawnej, mogących mieć wpływ na realizację operacji zgodnie z postanowieniami umowy, wypłatę pomocy lub spełnienie wymagań określonych w Programie i aktach prawnych wymienionych w paragrafie 1,

f.przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją operacji.

Pozyskane w ramach operacji środki finansowe stanowić będą dofinansowanie wydatków ponoszonych przez Konsorcjantów w związku z wykonywaniem zadań określonych w szczegółowym opisie operacji i umowie o dofinansowanie. Każda ze stron konsorcjum ponosi wyłączną odpowiedzialność za szkody wyrządzone osobom trzecim, będące wynikiem jej działania lub zaniechania.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność opodatkowaną, jak i zwolnioną.

Z uwagi na fakt, że wyniki badań będą upowszechnione nieodpłatnie poprzez dostępność na stronie internetowej oraz aplikacji webowej, co stanowi czynność niezwiązaną ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawca powinien koszty VAT związane z tym projektem zaliczyć jako kwalifikowalne.

W ramach dofinansowania Projektu (…) wymaga, aby Wnioskodawca uzyskał indywidualną interpretację zapisów prawa podatkowego w zakresie możliwości bądź braku możliwości odliczania podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towaru/usługi w toku jego realizacji.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca jest członkiem konsorcjum i Beneficjentem w umowie o przyznaniu pomocy i jest jednocześnie podatnikiem VAT czynnym.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wszystkie efekty prac w ramach Projektu będą jawne i dostępne nieodpłatnie zarówno dla ARIMR wyłącznie na potrzeby rozliczenia Projektu (jako załączniki do wniosku o płatność), jak również dla opinii publicznej.

Wnioskodawca nie będzie świadczył odpłatnie usług ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów w ramach Projektu ani po jego zakończeniu.

Zatem Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach Projektu, ani po jego zakończeniu.

Pomoc finansowa będzie przyznana na realizację Projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację części poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów kwalifikowalnych operacji. Nie jest to zatem wynagrodzenie dla Wnioskodawcy za wyświadczone usługi, a jedynie forma finansowania Projektu. Wobec powyższego Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynikać będzie z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) - zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z normy prawnej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Z opisu sprawy wynika, że ubiegają się Państwo o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w zakresie działania „(…)". Są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzącym działalność opodatkowaną, jak i zwolnioną. Wskazali Państwo, że wyniki badań będą upowszechnione nieodpłatnie poprzez dostępność na stronie internetowej oraz aplikacji webowej, co stanowi czynność niezwiązaną ze sprzedażą opodatkowaną.

Państwa wątpliwości dotyczą tego czy mają Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji Projektu.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak wskazali Państwo we wniosku, wyniki badań będą upowszechnione nieodpłatnie poprzez dostępność na stronie internetowej oraz aplikacji webowej, co stanowi czynność niezwiązaną ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem wydatki związane z realizacją Projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Nie przysługuje więc Państwu - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.