
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług – w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług – uczestnictwa w prowadzonych przez Państwa zajęciach sportowych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 czerwca 2025 r. (wpływ 26 czerwca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Fundacja w (…) (dalej: „Fundacja”, „Wnioskodawca”) prowadzi klub sportowy, który organizuje zajęcia sportowe, głównie w zakresie nauki pływania. Zajęcia te prowadzone są przez wykwalifikowanych trenerów i skierowane są do dzieci, młodzieży oraz dorosłych.
Fundacja pobiera wynagrodzenie za uczestnictwo w zajęciach, jednak wszelkie nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację celów statutowych, a działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysków.
Obecnie zajęcia prowadzone są na basenach w (…).
Cele i zasady działania Fundacji wynikające ze Statutu:
(…)
Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Wnioskodawca prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta jest wyłączną statutową działalnością Fundacji i nie działa w celu osiągnięcia zysku. Za uczestnictwo w zajęciach sportowych prowadzonych przez Fundację, Fundacja pobiera wynagrodzenie od swoich zawodników. Szkolenie sportowe realizowane przez Wnioskodawcę, prowadzone jest w ramach nauki pływania, przez wykwalifikowanych trenerów, których część posiada wykształcenie zarówno w zakresie wychowania fizycznego jak i pedagogiczne. Prowadzone przez Fundację działania sprzyjają więc nie tylko rozwojowi fizycznemu uczestnika, ale również mają na celu jego wychowywanie oraz kształtowanie właściwych postaw. Dodatkowo prowadzona jest również sekcja nauki pływania dla niemowląt wraz z rodzicem.
Wszystkie usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach jego przedmiotu działalności świadczone są dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych uczestniczących w treningach.
Środki pochodzące z odpłatności przeznaczane są na pokrycie kosztów związanych z organizacją zajęć sportowych, na świadczenie usług związanych ze sportem. Na potrzeby prowadzenia zajęć sportowych wynajmowane są baseny i pływalnie. Wnioskodawca przekazuje ponadto w nieodpłatne używanie uczestnikom zajęć wyposażenie niezbędne do uprawniania sportu oraz różnego rodzaju pomoce treningowe. Sprzęt i wyposażenie jest własnością Wnioskodawcy.
Celem zajęć jest kształtowanie umiejętności w dyscyplinie sportowej jaką jest pływanie z zakresu techniki i stylów pływackich. Oprócz pozytywnego wpływu na sylwetkę i kondycję fizyczną, sporty uprawiane przez zawodników w ramach prowadzonego przez Wnioskodawcę klubu sportowego, ma również działanie terapeutyczne. Pomoże w samoakceptacji i podwyższeniu pewności siebie. Podczas treningów uczestnikom przekazywane są także podstawowe informacje na temat otoczenia sportowego, zasad i przepisów obowiązujących w sporcie, bezpieczeństwa, higieny czy diety.
Fundacja, nie świadczy usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym jak również usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Działania Fundacji nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację celów statutowych Wnioskodawcy, w tym na organizowanie zawodów sportowych, stypendia i nagrody dla uczestników.
W celu uzyskania środków finansowych na prowadzenie działalności statutowej, Fundacja prowadzi działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego. Nadwyżkę przychodów nad kosztami Fundacja przeznacza na działalność pożytku publicznego.
Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:
(…)
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
1.Przedmiot wniosku to zajęcia sportowe, głównie w zakresie nauki pływania dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Od czasu do czasu organizujemy również zawody np. między szkółkowe, żeby dzieci mogły się sprawdzić.
2.Fundacja jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.
3.Świadczone przez Fundację usługi zajęć sportowych będących przedmiotem wniosku są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
4.Świadczone przez Fundację usługi zajęć sportowych będących przedmiotem wniosku są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
5.Usługi świadczone przez Fundację w ramach zajęć sportowych są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
6.Świadczone przez Fundację usługi zajęć sportowych będących przedmiotem wniosku nie są związane z:
a)działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną,
b)usługami wstępu na imprezy sportowe,
c)usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji,
d)usługami odpłatnego zakwaterowania związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz
e)usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
7.Świadczone przez Fundację usługi zajęć sportowych będących przedmiotem wniosku nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, tj. służą rekreacji.
Pytanie
Czy wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w zajęciach sportowych prowadzonych przez Fundację podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Fundacja prowadząca klub sportowy, organizująca zajęcia sportowe, w tym naukę pływania, może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług (dalej ustawą o VAT) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
Usługi świadczone przez Fundację są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, konieczne do organizowania i uprawiania sportu oraz świadczone na rzecz osób uprawiających sport. Usługi te są konieczne do organizowania i uprawiania sportu, nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Fundacja nie świadczy usług związanych z działalnością marketingową, reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, ani wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Fundacja nie jest nastawiona na osiąganie zysków, a wszelkie nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację celów statutowych.
W związku z tym – w ocenie Wnioskodawcy – wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w zajęciach sportowych prowadzonych przez Fundację podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.
Zgodnie z brzmieniem powołanego artykułu zwolnione od podatku VAT są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług, stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane m.in. w art. 43 ustawy.
W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Według art. 43 ust. 18 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym, z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Co istotne, zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy stanowi wynik implementacji do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, na mocy którego:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku z uprawianiem sportu lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).
Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.
Wskazać należy, że zarówno ustawa, jak i przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji klubu sportowego oraz definicji sportu. W celu ustalenia prawidłowego rozumienia tych pojęć należy odnieść się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm.).
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie:
Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Jak stanowi art. 2 ust. 2 ustawy o sporcie:
Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Jak wynika z art. 3 ustawy o sporcie:
1.Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
2.Klub sportowy działa jako osoba prawna.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Prowadzą Państwo klub sportowy, organizujący zajęcia sportowe, głównie w zakresie nauki pływania, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Prowadzą Państwo działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego, na rzecz ogółu społeczności i nie działają Państwo w celu osiągnięcia zysku. Za uczestnictwo w zajęciach sportowych w ramach nauki pływania pobierają Państwo wynagrodzenie od swoich zawodników. Świadczone przez Państwa usługi zajęć sportowych będących przedmiotem wniosku są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym, są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim oraz są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Wskazują Państwo, że świadczone przez Państwa usługi zajęć sportowych będących przedmiotem wniosku nie są związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, usługami wstępu na imprezy sportowe, usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługami odpłatnego zakwaterowania związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością, jak również nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki. Środki pochodzące z odpłatności przeznaczane są na pokrycie kosztów związanych z organizacją zajęć sportowych oraz na świadczenie usług związanych ze sportem. Na potrzeby prowadzenia zajęć sportowych wynajmowane są baseny i pływalnie. Przekazują Państwo ponadto w nieodpłatne używanie uczestnikom zajęć wyposażenie niezbędne do uprawniania sportu oraz różnego rodzaju pomoce treningowe, będące Państwa własnością. Wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację celów statutowych Wnioskodawcy, w tym na organizowanie zawodów sportowych, stypendia i nagrody dla uczestników.
Państwa wątpliwości dotyczą zwolnienia od podatku od towarów i usług – w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – uczestnictwa w zajęciach sportowych.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata (opłata, płatność), co wynika wprost z art. 5 ust. 1 ustawy.
Dokonując wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy stwierdzić należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.
Podmiotami uprawnionymi do skorzystania ze zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym, świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
W konsekwencji, zgodnie z przepisami – zarówno przesłanki od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej muszą zostać wypełnione, aby przysługiwało prawo do zastosowania zwolnienia.
Jak wskazano w opisie sprawy, prowadzą Państwo klub sportowy, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.
Należy zatem stwierdzić, że w opisanej sytuacji spełniona jest przesłanka podmiotowa, bowiem – jak wynika z opisu sprawy – są Państwo podmiotem wymienionym w analizowanym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Wskazali Państwo również, że świadczone przez Państwa usługi w postaci zajęć sportowych (nauka pływania) są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym, są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, oraz są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Świadczone przez Państwa usługi zajęć sportowych będących przedmiotem wniosku nie są związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, usługami wstępu na imprezy sportowe, usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługami odpłatnego zakwaterowania związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Świadczone przez Państwa usługi zajęć sportowych będących przedmiotem wniosku nie mają charakter czystego wypoczynku i rozrywki. Ponadto Państwa działania nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację Państwa celów statutowych, w tym na organizowanie zawodów sportowych, stypendia i nagrody dla uczestników.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika zatem, że spełniają Państwo również przesłankę o charakterze przedmiotowym. W tym stanie rzeczy, wobec spełnienia przesłanki podmiotowej, jak też przedmiotowej wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do świadczonych przez Państwa usług uczestnictwa w zajęciach sportowych (nauka pływania) – zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku przewidziane we wskazanym wyżej przepisie.
Podsumowując, stwierdzam, że uczestnictwo w zajęciach sportowych prowadzonych przez Państwa w ramach klubu sportowego, za które pobierają Państwo wynagrodzenie, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
