
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji oraz wydatków bieżących ponoszonych na Infrastrukturę.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina … (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej również: VAT) jako podatnik VAT czynny.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, dalej: ustawa o samorządzie gminnym), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie, w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.
Gmina realizuje obecnie inwestycję pn. „…” (dalej: Inwestycja lub Zadanie). Majątek Inwestycji będzie określany w dalszej części wniosku jako: Majątek Inwestycji lub Infrastruktura. Inwestycja zostanie zrealizowana przy udziale dofinansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Działania B3.1.1. Inwestycje w zrównoważoną gospodarkę wodno-ściekową na terenach wiejskich, a w pozostałym zakresie ze środków własnych Gminy.
Inwestycja polega/będzie polegała na zaprojektowaniu i wybudowaniu hydrofitowej lub korzenno-gruntowej oczyszczalni ścieków typu francuskiego z przepływem podpowierzchniowym obsługującej ... RLM (około ... m³/d) oraz zaprojektowaniu i budowie kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej o długości ok. ... m wraz z przyłączami do posesji w ilości ... sztuk. Przyłącza zakończone będą przydomowymi przepompowniami ścieków z możliwością podłączenia przykanalików z budynków.
Do Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji podłączeni zostaną wyłącznie mieszkańcy/przedsiębiorcy z terenu Gminy. Infrastruktura ta nie będzie służyć do odprowadzania i oczyszczania ścieków z obiektów należących do struktury Gminy: szkoły, Ośrodka Pomocy Społecznej, Urzędu Gminy, ani innych instytucji użyteczności publicznej wchodzących w jej strukturę.
Odbiorcy usług odprowadzania i oczyszczania ścieków za pomocą Majątku Inwestycji będą uiszczać do Gminy opłaty z VAT.
Infrastruktura, powstała w ramach Zadania, będzie zatem wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków. Infrastruktura ta nie będzie wykorzystywana do czynności odprowadzania i oczyszczania ścieków na potrzeby wewnętrzne Gminy, które podlegałyby wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT.
W związku z Zadaniem, Gmina ponosi/będzie ponosić wydatki inwestycyjne (dalej: wydatki inwestycyjne) m.in. na: sporządzenie wniosku aplikacyjnego o dofinansowanie, wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego, dokumentację projektową i wykonawczą, obsługę geodezyjną, usługi budowlane, usługi montażowe, nadzór inwestorski.
Po zrealizowaniu Inwestycji Wnioskodawca będzie ponosił liczne wydatki bieżące związane z prowadzeniem działalności w zakresie odbioru i oczyszczania ścieków z wykorzystaniem Majątku Inwestycji, tj. w szczególności związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem tej Infrastruktury, w tym na jej remonty i konserwacje (dalej: wydatki bieżące).
W związku z ponoszeniem wydatków Gmina otrzymywać będzie od wykonawców faktury VAT z wykazanymi kwotami podatku naliczonego. Na otrzymywanych fakturach jako nabywca będzie wskazany Wnioskodawca.
Po wykonaniu Inwestycji i oddaniu jej do użytkowania, powstała infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę do świadczenia przez nią odpłatnych usług w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków. Wszyscy odbiorcy usług świadczonych za pomocą przedmiotowej Infrastruktury będą obciążani za usługi opłatami zawierającymi VAT. Zgodnie z zamiarem Gminy, odbiorcy usług świadczonych przy użyciu Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji to odrębne od Gminy osoby trzecie.
W konsekwencji wszystkie podmioty, na rzecz których Wnioskodawca będzie świadczyć usługi odprowadzania i oczyszczania ścieków stanowić będą podmioty odrębne od Gminy. Gmina będzie wykazywać w rozliczeniach VAT podatek należny wynikający ze świadczenia przedmiotowych usług.
Innymi słowy, Infrastruktura będzie wykorzystywana w całości do działalności odpłatnej, wykonywanej na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych (realizowana na rzecz odbiorców trzecich, a nie jej własnych jednostek organizacyjnych takich jak np. szkoły).
Pytanie
Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji oraz wydatków bieżących ponoszonych na Infrastrukturę?
Pytanie dotyczy jednego stanu faktycznego i jednego zdarzenia przyszłego.
Państwa stanowisko w sprawie
Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji oraz wydatków bieżących ponoszonych na Infrastrukturę.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.
Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
• wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
• wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
• nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Innymi słowy, obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego możliwe jest jedynie przez podmiot, który występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Jednocześnie prawo do odliczenia przysługuje jedynie od wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT wg różnych stawek.
Należy zauważyć, że ustawodawca w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie uzależnia prawa do odliczenia VAT od związku dokonywanych zakupów z obecnie wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT. Wystarczającym argumentem do odliczenia VAT naliczonego jest fakt, iż towary i usługi nabyte zostały w celu ich wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika. Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie musi czekać do momentu aż nabyty towar lub usługa zostaną faktycznie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Infrastruktura będzie służyła Gminie do wykonywania czynności, które jej zdaniem dają podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Infrastruktura ta będzie bowiem w całości wykorzystywana przez Gminę do wykonywania odpłatnych usług w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków.
Infrastruktura nie będzie przy tym wykorzystywana do odprowadzania i oczyszczania ścieków na potrzeby wewnętrzne Gminy, które podlegałyby wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego zostaną spełnione. Gmina działa jako podatnik VAT, a wydatki inwestycyjne związane z realizacją Inwestycji, jak i wydatki bieżące związane z prowadzeniem działalności w zakresie odbioru i oczyszczania ścieków z wykorzystaniem Majątku Inwestycji będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS).
Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 7 marca 2019 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4012.25.2019.2.AG, DKIS wskazał, że: „Gmina będzie mogła odliczać w 100% podatek VAT naliczony w fakturach dokumentujących poniesione: wydatki na budowę sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach X, Y, Z, wydatki bieżące związane z utrzymaniem ww. sieci kanalizacji sanitarnej, wydatki związane z obsługą techniczną tej sieci oraz wydatki na zakup materiałów biurowych nabytych na potrzeby stanowiska pracy ds. fakturowania opłat za ścieki. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. ww. wydatki będą służyć do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych tym podatkiem, gdyż będą związane ze świadczeniem przez Gminę odpłatnych usług odprowadzania ścieków”.
Stanowisko Gminy zostało, również potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 16 stycznia 2019 r., sygn. 0112-KDIL2-3.4012.611.2018.2.EZ, w której DKIS podkreślała, że: „w przypadku operacji nr 2 (rozbudowa istniejącej kanalizacji sanitarnej) obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a zrealizowana inwestycja jest związana ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, bowiem jak wskazał Wnioskodawca efekty realizowanej inwestycji będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług z wyłączeniem jednostek organizacyjnych (jednostek budżetowych) Gminy. W związku z powyższym, Gmina ma pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji nr 2, ponieważ wytworzona infrastruktura jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych”.
Zbieżny pogląd został przedstawiony w interpretacji indywidualnej z dnia 6 czerwca 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.288.2018.1.AP, w której organ wskazał, iż: „Gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania, ponieważ spełnione zostały wszystkie przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a opisana inwestycja związana jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych – odpłatnym świadczeniem usług”.
Analogiczne stanowisko potwierdzone zostało w interpretacji indywidualnej z dnia 4 czerwca 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.275.2018.1.AK, w której DKIS zgodził się z wnioskodawcą, że: „Wnioskodawca w odniesieniu do projektu pn. „Wnioskodawca będzie miał prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją operacji pn. „Przebudowa wraz z budową kanalizacji sanitarnej w obrębie ulicy”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT”.
Zbliżone stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 21 czerwca 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.230.2017.1.MWJ, w której organ wskazał, że „Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług związanych z budową sieci kanalizacyjnej, sanitarnej oraz wodociągowej wraz z przyłączami, w ramach zadania pn.: „...”, ponieważ - jak wskazał we wniosku Zainteresowany – wydatki związane z realizacją tego zadania będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.
W konsekwencji, w opinii Gminy, przysługuje/będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji oraz wydatków bieżących ponoszonych na Infrastrukturę.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:
- czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
- czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizujecie obecnie inwestycję pn. „…”. Inwestycja zostanie zrealizowana przy udziale dofinansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Działania B3.1.1. Inwestycje w zrównoważoną gospodarkę wodno-ściekową na terenach wiejskich, a w pozostałym zakresie ze środków własnych.
Inwestycja polega/będzie polegała na zaprojektowaniu i wybudowaniu hydrofitowej lub korzenno-gruntowej oczyszczalni ścieków typu francuskiego z przepływem podpowierzchniowym obsługującej ... RLM (około ... m³/d) oraz zaprojektowaniu i budowie kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej o długości ok. ... m wraz z przyłączami do posesji w ilości ... sztuk. Przyłącza zakończone będą przydomowymi przepompowniami ścieków z możliwością podłączenia przykanalików z budynków.
Do Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji podłączeni zostaną wyłącznie mieszkańcy/przedsiębiorcy z terenu Gminy. Infrastruktura ta nie będzie służyć do odprowadzania i oczyszczania ścieków z obiektów należących do struktury Gminy: szkoły, Ośrodka Pomocy Społecznej, Urzędu Gminy, ani innych instytucji użyteczności publicznej wchodzących w jej strukturę.
Odbiorcy usług odprowadzania i oczyszczania ścieków za pomocą Majątku Inwestycji będą uiszczać do Gminy opłaty z VAT.
Infrastruktura, powstała w ramach Inwestycji, będzie zatem wykorzystywana przez Państwa wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków. Infrastruktura ta nie będzie wykorzystywana do czynności odprowadzania i oczyszczania ścieków na potrzeby wewnętrzne Gminy, które podlegałyby wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT.
W związku z Inwestycją, ponosicie/będziecie ponosić wydatki inwestycyjne m.in. na: sporządzenie wniosku aplikacyjnego o dofinansowanie, wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego, dokumentację projektową i wykonawczą, obsługę geodezyjną, usługi budowlane, usługi montażowe, nadzór inwestorski.
Po zrealizowaniu Inwestycji będziecie ponosić liczne wydatki bieżące związane z prowadzeniem działalności w zakresie odbioru i oczyszczania ścieków z wykorzystaniem Majątku Inwestycji, tj. w szczególności związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem tej Infrastruktury, w tym na jej remonty i konserwacje.
W związku z ponoszeniem wydatków będziecie Państwo otrzymywać od wykonawców faktury VAT z wykazanymi kwotami podatku naliczonego. Na otrzymywanych fakturach jako nabywca będziecie wskazani Państwo.
Po wykonaniu Inwestycji i oddaniu jej do użytkowania, powstała infrastruktura będzie wykorzystywana przez Państwa do świadczenia przez nią odpłatnych usług w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków.
W konsekwencji wszystkie podmioty, na rzecz których będziecie Państwo świadczyć usługi odprowadzania i oczyszczania ścieków stanowić będą podmioty odrębne od Państwa.
Będziecie Państwo wykazywać w rozliczeniach VAT podatek należny wynikający ze świadczenia przedmiotowych usług.
Infrastruktura będzie wykorzystywana w całości do działalności odpłatnej, wykonywanej na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków bieżących i inwestycyjnych związanych z Infrastrukturą.
Podstawowym warunkiem w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W przedmiotowej sprawie warunek ten jest/będzie spełniony bowiem wybudowana Infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji oraz wydatków bieżących ponoszonych na Infrastrukturę w pełnej wysokości.
Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Odnośnie natomiast powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
