Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na realizację projektu pn. „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina Miejska jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina Miejska realizuje projekt partnerski wraz z Gminą z siedzibą ul. .., … pn. „..”.

Głównym celem projektu jest (…).

Realizowany projekt stanowi zadanie własne gminy, zgodnie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm.), gdyż dotyczy obszaru działania gminy w zakresie edukacji publicznej. Projekt jest współfinansowany ze środków europejskich (program FEL 2021-2027), jako zadanie realizowane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

W ramach realizowanego projektu podatek od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowalny. Gmina Miejska ma obowiązek dostarczenia interpretacji indywidualnej w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z działalnością, na którą otrzymała wsparcie.

Umowa na realizację zadania została podpisana w dniu 5 marca 2025 r. w ramach Działania 10.5 Wsparcie edukacji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Priorytetu X Lepsza edukacja programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027. Projekt w części realizowanej przez Gminę Miejską obejmuje działania na terenie w placówkach: Miejskiego Przedszkola nr …, Miejskiego Przedszkola nr …, Miejskiego Przedszkola nr…, Miejskiego Przedszkola n…, Szkoły Podstawowej nr …, Szkoły Podstawowej nr …, Szkoły Podstawowej nr … . w ….

Wskazane jednostki oświatowe funkcjonują jako jednostki budżetowe - organem prowadzącym jest Gmina Miejska.

Szczegółowy opis zadań realizowanych przez Gminę Miejską w ramach projektu:

Zadanie nr 1. Program rozwojowy Miejskiego Przedszkola nr …: zajęcia z kodowania i programowania, zumba, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne.

Zadanie nr 2. Program rozwojowy Miejskiego Przedszkola nr …: zajęcia z robotyki, zajęcia z integracji sensorycznej, zajęcia logopedyczne, terapia pedagogiczna.

Zadanie nr 3. Program rozwojowy Miejskiego Przedszkola nr …: zajęcia logopedyczne, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, trening umiejętności społecznych, integracja sensoryczna, zajęcia taneczne.

Zadanie nr 4. Program rozwojowy Miejskiego Przedszkola nr …: zajęcia z logorytmiki, zajęcia z integracji sensorycznej, zajęcia sportowe z elementami gimnastyki korekcyjnej, zajęcia emocjonalno-społeczne.

Zadanie nr 6. Program rozwojowy Szkoły Podstawowej nr …: zajęcia wyrównawcze z matematyki, kółko informatyczne, zajęcia plastyczno-manualno-terapeutyczne, zajęcia teatralne, kółko językowe, logopedia, integracja sensoryczna.

Zadanie nr 7. Program rozwojowy Szkoły Podstawowej nr …: zajęcia wyrównawcze z matematyki, kółko językowe, robotyka, zajęcia plastyczno-terapeutyczne, logopedia, integracja sensoryczna.

Zadanie nr 8. Program rozwojowy Szkoły Podstawowej nr …: zajęcia wyrównawcze z matematyki, zajęcia fotograficzne z cyfrową obróbką zdjęć „Przyroda w obiektywie”, zajęcia taneczne, zajęcia matematyczno-szachowe, logopedia, integracja sensoryczna.

Zadanie nr 9. Doradztwo zawodowe dla uczniów Szkoły Podstawowej nr ..,  Szkoły Podstawowej nr…, Szkoły Podstawowej nr ….

Zadanie nr 10. Doskonalenie zawodowe nauczycieli Ośrodków Wychowania  w Gminie Miejskiej w …: neurologopedia, terapia pedagogiczna i rewalidacja, wczesne nauczanie j. angielskiego, kurs instruktora tańca, logopedia z neurologopedią, Trening Umiejętności Społecznych, Integracja Sensoryczna.

Zadanie nr 12 .Doskonalenie zawodowe nauczycieli Szkół Podstawowych w Gminie Miejskiej w ….: a) Szkoła Podstawowa nr …: studia podyplomowe: Integracja sensoryczna, szkolenie: Nauczanie robotyki i programowania, b) Szkoła Podstawowa nr …: studia podyplomowe: Integracja sensoryczna, szkolenia: nauczanie robotyki, przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole, wsparcie rodziców w zakresie stymulowania rozwoju ucznia, c) Szkoła Podstawowa nr …: studia podyplomowe: integracja sensoryczna, surdopedagogika, szkolenia: programowanie/grafika komputerowa, Instruktor gry w szachy, Kurs instruktora tańca.

Zadanie nr 14. Unowocześnienie bazy dydaktycznej Ośrodków Wychowania …. w …. w ramach edukacji włączającej: zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych, w tym m.in. pomoce multimedialne, technologie wspierające naukę, takie jak monitory interaktywne, magiczne dywany, programy komputerowe dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci umożliwią nauczycielom prowadzenie zajęć edukacyjnych w sposób bardziej elastyczny i indywidualny. Zakup pomocy logopedycznych, korekcyjno-kompensacyjnych oraz do Integracji Sensorycznej.

Cztery zadania będą realizowane przez Partnera projektu – Gminę …:

Zadanie 5. Programy rozwojowe … w Gminie …..

Zadanie 11. Doskonalenie zawodowe nauczycieli Ośrodków Wychowania Przedszkolnego w Gminie.

Zadanie 13. Doskonalenie zawodowe nauczycieli Szkół Podstawowych w Gminie.

Zadanie 15. Unowocześnienie bazy dydaktycznej OWP w Gminie w ramach edukacji włączającej.

Projekt w części realizowanej przez Gminę Miejską obejmuje:

·wydatki inwestycyjne – w ramach zadania numer 14. Unowocześnienie bazy dydaktycznej Ośrodków … w … w ramach edukacji włączającej – zakup pomocy dydaktycznej „….” - 2 szt., dla Miejskiego Przedszkola nr …. oraz Miejskiego Przedszkola nr …, dla każdej jednostki po 1 szt. – uzyskane w wyniku realizacji projektu środki trwałe będą stanowiły własność Gminy Miejskiej,

·wydatki bieżące w pozostałym zakresie.

Wszelkie działania będą kierowane do uczniów oraz nauczycieli szkół i przedszkoli gminnych nieodpłatnie. Również sprzęt zakupiony w ramach Zadania 14 będzie udostępniany uczniom nieodpłatnie.

Na fakturach dokumentujących koszty związane z realizacją przedmiotowego projektu Gmina Miejska będzie wskazywana jako nabywca.

Pytanie

Czy Gmina Miejska ma prawną możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie podatku od towarów i usług w związku z ponoszonymi wydatkami na realizację projektu pn. „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy Miejskiej Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów i usług związanych z realizacją projektu pn. „…”.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

W zaistniałej sytuacji nie istnieje ścisły związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, ponieważ Gmina Miejska nie uzyskuje obecnie oraz nie planuje w przyszłości uzyskiwać przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Nabywane w ramach realizacji projektu towary oraz usługi nie są i nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ wszelkie działania w ramach ww. projektu będą kierowane do uczniów oraz nauczycieli szkół i przedszkoli gminnych nieodpłatnie. Również sprzęt zakupiony w ramach Zadania 14 będzie udostępniany uczniom nieodpłatnie. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że Państwa Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwa Gmina przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.