
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 19 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczonych przy nabyciu usług gastronomicznych ściśle i wyłącznie związanych z usługą świadczoną na rzecz podmiotu zlecającego organizację wydarzenia.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Podatniczka, Pani (…) jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny i wykonuje wyłącznie czynności, które nie są zwolnione z podatku od towarów i usług.
Pani (…) (dalej: Wnioskodawca lub Podatniczka) prowadzi działalność polegającą na organizacji wydarzeń, w tym artystycznych. W ramach świadczonych usług Wnioskodawca nabywa od innych podatników usługi. W przypadku organizacji imprezy lub wydarzenia, która odbywa się w hotelu, tenże hotel obciąża Podatniczkę za wynajem sali oraz za usługi gastronomiczne.
Nabywane usługi gastronomiczne są częścią większej całości i składają się na ogólny efekt w postaci kompleksowej usługi. Nabywana usługa gastronomiczna nie jest podstawowym elementem świadczonej usługi i Wnioskodawca nie jest ostatecznym konsumentem tej usługi.
Nabywcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę są wyłącznie inni podatnicy. Pani (…) nie świadczy swoich usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy podatniczce przysługuje prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu usług gastronomicznych ściśle i wyłącznie związanych z usługą świadczoną na rzecz podmiotu zlecającego organizację wydarzenia?
Pani stanowisko w sprawie
Podatniczka ma prawo do rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług gastronomicznych nabywanych jako element składowy większej całości w postaci organizacji wydarzenia (eventu) na zlecenie innych podatników.
Podstawową zasadą podatku od towarów i usług jest zasada jego neutralności na każdym etapie obrotu. Wnioskodawca nabywa usługi aby sprzedać je dalej jako część składową usługi kompleksowej. Wyłączenie prawa do odliczenia podatku naliczonego przeniosłoby ciężar ekonomiczny podatku od towarów i usług za nabywcę usługi, co pozbawiłoby podatek VAT przymiotu neutralności.
Na marginesie zaznaczyć jedynie należy, że analogiczne stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach: z 18 października 2019 r. sygn. akt I FSK 1921/16; z 22 listopada 2019 r. sygn. akt I FSK 1259/17, z 27 listopada 2019 r. sygn. akt I FSK 391/18, z 8 lipca 2021 r., sygn. akt I FSK 276/18, z 21 stycznia 2020 r., I FSK 1393/17, z 3 listopada 2020 r., I FSK 192/18, z 13 kwietnia 2023 r., I FSK 241/20.
W tezie ostatniego z powołanych wyroków sąd stwierdza: Zakaz odliczenia podatku naliczonego od nabywanych przez podatnika usług gastronomicznych (art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT) nie dotyczy bowiem tych podatników, którzy nabywają te usługi w ramach prowadzonej przez siebie działalności gastronomicznej w celu ich odsprzedaży konsumentom lub innym podatnikom, gdyż w takim przypadku ponoszone wydatki dotyczą działalności gospodarczej takiego podatnika.
Ponadto NSA w omawianym wyroku, w uzasadnieniu, odnosi się do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że wydatki na nabycie usług gastronomicznych zostaną wykorzystane na potrzeby opodatkowanych przez niego transakcji „gastronomicznych”, zastosowanie miała zasada przyjęta w art. 168 lit. a dyrektywy Rady 2006/112/WE. Zgodnie z tym przepisem „Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika”.
Zasada powyższa - jak wielokrotnie wyjaśniono w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej - oznacza, że w zakresie, w jakim podatnik działający w takim charakterze w chwili nabycia towarów lub usług używa tych towarów lub usług na potrzeby dokonywanych przez siebie opodatkowanych transakcji, jest on uprawniony do odliczenia VAT należnego lub zapłaconego z tytułu wspomnianych towarów lub usług.
Istnienie prawa do odliczenia ustalane jest bowiem na podstawie transakcji objętych podatkiem należnym, do których transakcje powodujące naliczenie podatku są przyporządkowane. Owo prawo istnieje więc w przypadku, gdy podlegająca VAT transakcja powodująca naliczenie podatku pozostaje w bezpośrednim i ścisłym związku z transakcją lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Istnienie bezpośredniego i ścisłego związku zakłada, iż koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku jest włączony odpowiednio w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej (por. np. wyrok z 29 października 2009 r., C-29/08, EU:C:2009:665, pkt 60).
Mając na względzie przytoczoną argumentację oraz szeroką i ugruntowaną linię orzecznictwa polskich sądów administracyjnych oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:
-odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
-towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego),
-faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a)(uchylona)
b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
Z powyższego przepisu wynika zatem, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Wyjątek dotyczy jedynie:
-podatników, którzy świadczą usługi przewozu osób i kupują gotowe posiłki dla pasażerów
oraz
-usług noclegowych, które podatnik nabył wyłącznie w celu ich odprzedaży, tj. aby po nabyciu usługi przenieść ją na kolejnego nabywcę (w związku z tzw. refakturą usługi).
Pani wątpliwości dotyczą kwestii czy przysługuje Pani prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczonych przy nabyciu usług gastronomicznych ściśle i wyłącznie związanych z usługą świadczoną na rzecz podmiotu zlecającego organizację wydarzenia.
W analizowanej sprawie wskazała Pani, że w ramach świadczonych usług nabywa Pani od innych podatników usługi. W przypadku organizacji imprezy lub wydarzenia, która odbywa się w hotelu, tenże hotel obciąża Panią za wynajem sali oraz za usługi gastronomiczne.
Z wniosku wynika również, że nabywane usługi gastronomiczne są częścią większej całości i składają się na ogólny efekt w postaci kompleksowej usługi, którą Pani odsprzedaje (nie jest Pani ostatecznym konsumentem tej usługi).
Z treści przywołanego wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy wprost wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług gastronomicznych. Ustawodawca nie rozróżnił sytuacji, w których nabywane usługi gastronomiczne wykorzystywane są do odsprzedaży lub są wykorzystywane w prowadzonej działalności jako element składowy całego kompleksu usług np. organizacji wydarzenia (eventu) na zlecenie innych podmiotów.
Wyjątek dotyczy jedynie podatników świadczących usługi przewozu osób, kupujących gotowe posiłki dla pasażerów, który nie ma miejsca w analizowanej sprawie.
Zatem ponieważ nabyte przez Panią usługi gastronomiczne
mieszczą się w zakresie usług wskazanych w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, do
których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku, to nie
przysługuje Pani prawo do
zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczonych przy nabyciu usług
gastronomicznych, mimo że usługi te związane są z czynnościami opodatkowanymi,
tj. usługą świadczoną na rzecz podmiotu zlecającego organizację wydarzenia.
Podsumowując, nie ma Pani prawa do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczonych przy nabyciu usług gastronomicznych ściśle i wyłącznie związanych z usługą świadczoną na rzecz podmiotu zlecającego organizację wydarzenia.
Tym samym, Pani stanowisko, że ma prawo do rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług gastronomicznych nabywanych jako element składowy większej całości w postaci organizacji wydarzenia (eventu) na zlecenie innych podatników, jest nieprawidłowe
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się natomiast do powołanych przez Panią w przedmiotowym wniosku wyroków Sądów Administracyjnych, wyjaśniam, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnej sprawie, osadzonymi w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawężają. Przedmiotowych orzeczeń nie można przywołać do sytuacji wskazanej we wniosku, bowiem okoliczności sprawy przedstawione w wyrokach powołanych przez Panią są inne od tych, które zostały przedstawione w niniejszej sprawie. Zatem wskazane we wniosku wyroki nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie i nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…)a. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
