Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.218.2025.2.RMA

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy sposobu rozliczenia projektu dotyczącego e-usług. Uzupełnili go Państwo pismem z 9 lipca 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Województwo (...) (dalej: Wnioskodawca lub Województwo lub Główny Beneficjent) będące jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, stosownie do art. 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Województwo posiada status zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług oraz składa jako podatnik VAT stosowne deklaracje rozliczeniowe dla potrzeb podatku od towarów i usług.

W związku z tym, że współczesne wyzwania związane z opieką zdrowotną, zarządzaniem danymi oraz bezpieczeństwem informacji wymagają innowacyjnych rozwiązań, umożliwiających m.in. skuteczną opiekę nad pacjentami, optymalne zarządzanie danymi oraz zapewnienie wysokiego poziomu cyberbezpieczeństwa, a także zwiększenie świadomości pacjentów, rozwój infrastruktury IT oraz integrację rozwiązań telemedycznych z dostępnymi systemami, Województwo (...) przygotowuje dokumentację pozwalającą na uzyskanie dofinansowania projektu pod nazwą „(...)”, planowanego do realizacji w partnerstwie z Partnerami Projektu - jednostkami medycznymi, których podmiotem tworzącym lub właścicielem jest Samorząd Województwa (...) oraz z innymi jednostki położonym na terenie województwa (...) (2 podmioty lecznicze), których podmiotem tworzącym lub właścicielem jest (...).

Projekt realizowany będzie w ramach (...).

Prawo własności do zakupionych w ramach realizacji Projektu wartości niematerialnych i prawnych - aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych przysługiwać będzie Województwu.

Prawo własności do środków trwałych - urządzeń - zakupionych w ramach realizacji Projektu przysługiwać będzie poszczególnym Partnerom Projektu, zgodnie z lokalizacją tych urządzeń. (Szczegółowy zakres zakupów będzie uzgadniany w porozumieniu z Partnerami Projektu i zostanie uwzględniony w dokumentacjach planowanych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego we współpracy z inżynierem kontraktu w trakcie realizacji zadań projektowych).

Prawo własności do wartości niematerialnych i prawnych - oprogramowania systemowego i oprogramowania narzędziowego lub licencje zakupione w ramach Projektu dla Partnera Projektu przysługiwać będą Partnerowi Wiodącemu i/lub Partnerowi Projektu w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców.

Wszystkie środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne Partnerzy Projektu będą wykorzystywali do czynności zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Lista Podmiotów Leczniczych - Partnerów Projektu:

(...).

1.

(...) placówek medycznych to samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, w tym organem założycielskim (...) placówek jest Samorząd Województwa (...), 1 placówka ((...)) - (...). 8 placówek medycznych to spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w tym 7 - w których 100% udziału ma Samorząd Województwa (...) i 1 placówka - (...) - (...).

Nabyte środki trwałe, jak również wartości niematerialne i prawne będą służyć wyłącznie dla celów Projektu i nie będą wykorzystywane w innym celu.

Projekt „(...)” ma za zadanie wsparcie placówek medycznych w następujących obszarach zdiagnozowanych potrzeb:

  • Rozwój produktów i rozwiązań wytworzonych w projekcie „(...)”.
  • Podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa.
  • Rozbudowa i modernizacja Data Center.

W ramach zadania - Rozwój produktów i rozwiązań wytworzonych w projekcie „(...)”, zakłada się rozbudowę (...) Platformy (...) polegającą na uzupełnieniu (...) o funkcjonalności umożliwiające m.in.:

  • wsparcie w obszarze teleradiologii poprzez utworzenie funkcjonalności umożliwiających zdalną obsługę procesu udostępniania, przekazywania i pobierania wyników badań obrazowych oraz elektronicznych dokumentów medycznych,
  • wykorzystanie innowacyjnych narzędzi informatycznych do wsparcia pracy teleradiologów, umożliwiających: tworzenie elektronicznych dokumentów medycznych, automatyzację procesów lub wsparcie modeli sztucznej inteligencji,
  • rozszerzenie możliwości wykorzystywania (...) do realizacji procesu udostępniania i przekazywania lekarzom lub pacjentom wyników badań obrazowych i dokumentów medycznych,
  • udostępnienie systemu kolejnym jednostkom medycznym oraz zintegrowanie większej liczby systemów Partnerów Projektu,
  • szkolenia i zapewnienie wsparcia użytkownikom.

(...) wspiera wymianę dokumentacji medycznej, w tym badań obrazowych, z wykorzystaniem regionalnego serwera (...) i realizację zleceń z podwykonawcami usług medycznych oraz umożliwia długoterminowe przechowywanie dokumentacji medycznej, przy czym kompleksowa realizacja procesu teleradiologicznego wymaga wytworzenia nowych funkcjonalności wspierających ten proces.

W zakresie modernizacji systemu (...) możliwa jest realizacja poniższych działań:

  • uaktualnienie elementów oprogramowania systemu,
  • budowa kolejnych automatycznych raportów/dashboardów,
  • budowa kolejnych formularzy sprawozdawczych,
  • wdrożenie innowacyjnych rozwiązań np. opartych o AI: wdrożenie wirtualnego asystenta (...), wykorzystanie uczenia maszynowego,
  • udostępnienie API do automatycznego zasilania raportów,
  • udostępnienie funkcjonalności systemu większej liczbie Partnerów Projektu,
  • integracja systemów źródłowych Partnerów Projektu,
  • szkolenie i zapewnienie wsparcia dla użytkowników.

Powyższe rozwiązania umożliwią elastyczne reagowanie na zmiany założeń w zakresie systemów na poziomie krajowym i zapewnią niedublowanie się rozwiązań.

W ramach zadania - Podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa, planowane jest podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa w jednostkach medycznych poprzez:

  • zakup i wdrożenie rozwiązań (systemów, narzędzi, sprzętu lub usług) zapewniających monitorowanie różnego rodzaju ruchu i reagowanie na zagrożenia poprzez wykorzystanie sprzętowych lub osobowych centrów operacyjnych,
  • przeprowadzenie audytów bezpieczeństwa w celu identyfikacji słabych punktów i wdrożenia odpowiednich środków zaradczych,
  • szkolenie personelu medycznego i administracyjnego w zakresie podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa.

Planowane do wdrożenia rozwiązania mają zapewnić ciągłe monitorowanie infrastruktury IT oraz wykrywanie i monitorowanie potencjalnych zagrożeń w czasie rzeczywistym, co pozwoli na szybkie reagowanie na incydenty bezpieczeństwa.

Projektowane usługi zabezpieczeń mogą być łatwo skalowane w zależności od potrzeb jednostki medycznej, co pozwoli dostosować poziom ochrony do zmieniających się warunków i rosnących zagrożeń.

W ramach zadania - Rozbudowa i modernizacja Data Center, proponuje się modernizację i rozbudowę Data Center powstałego w ramach projektu „(...) w zakresie niezbędnym do realizacji zadania związanego z cyberbezpieczeństwem oraz niezbędnym bieżącym utrzymaniem infrastruktury w ciągłości działania z uwzględnieniem planowanego w projekcie rozwoju systemów informatycznych wdrożonych w ramach Projektu oraz zwiększeniem ich wykorzystywania.

W ramach zadania planuje się:

  • Modernizację i rozbudowę Data Center powstałego w ramach projektu (...) w zakresie niezbędnym do realizacji zadania związanego z cyberbezpieczeństwem oraz niezbędnym bieżącym utrzymaniem infrastruktury w ciągłości działania z uwzględnieniem planowanego w projekcie rozwoju systemów informatycznych wdrożonych w ramach projektu (...) oraz zwiększeniem ich wykorzystywania.
  • Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań sieciowych i bezpieczeństwa, takich jak firewall, systemy detekcji zagrożeń oraz zabezpieczenia fizyczne, w celu ochrony danych przed atakami i utratą danych.
  • Aktualizacja sprzętu i oprogramowania, w tym serwerów, pamięci masowych, oraz systemów zarządzania, aby zapewnić kompatybilność, wydajność i skalowalność.
  • Optymalizacja procesów zarządzania i monitorowania, poprzez wdrożenie narzędzi do automatyzacji, zarządzania zasobami oraz analizy wydajności.
  • Zapewnienie kolokacji infrastruktury w modelu on-premises w postaci dwóch niezależnych centrów przetwarzania danych: (...).
  • Zapewnienie łączy internetowych oraz infrastruktury WAN na potrzeby utrzymania bezpiecznych i szyfrowanych połączeń pomiędzy infrastrukturą regionalną a Partnerami.

W ramach Projektu poniesione będą również wydatki na usługi wsparcia eksperckiego, działania informacyjne i promocyjne oraz koszty związane z zaangażowaniem personelu, w tym na wynagrodzenia i podnoszenie kwalifikacji zespołu projektowego. Koszty związane z zaangażowaniem personelu stanowią składową kosztów pośrednich.

W ramach Projektu wdrożona będzie również co najmniej jedna e-usługa na 3 poziomie dojrzałości oraz na 4 poziomie dojrzałości. E-usługi będę usprawnić procesy związane z obsługą potencjalnych pacjentów, z zastrzeżeniem niedublowania się z rozwiązaniami na szczeblu krajowym. Ww. zadania realizowane będą z wybranymi jednostkami medycznymi, z którymi zostaną podpisane umowy partnerskie. Umowy partnerskie zostaną zawarte przed złożeniem wniosku o dofinansowanie Projektu.

Głównym celem projektu „(...)” jest wsparcie innowacyjnej i inteligentnej transformacji cyfrowej oraz zwiększenie efektywności działania placówek medycznych poprzez rozwój i budowę nowoczesnych systemów ochrony zdrowia oraz zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa.

Cele szczegółowe wynikają ze zdiagnozowanych obszarów wymagających wsparcia, na które ukierunkowane zostały poszczególne komponenty i zadania w projekcie. Cele szczegółowe wyznaczają zatem takie potrzeby jak:

1.Usprawnienie diagnozowania medycznego poprzez wprowadzenie zaawansowanych technologicznie rozwiązań z obszaru telemedycyny.

2.Poprawa dostępności i wymiana elektronicznej dokumentacji medycznej poprzez integrację funkcjonujących systemów oraz poprawę jakości systemów.

3.Zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa poprzez wdrożenie systemów i sprzętów do monitorowania zagrożeń i podwyższenia skuteczności reagowania na incydenty, przeprowadzanie szkoleń dla personelu medycznego oraz przeprowadzenie audytów bezpieczeństwa.

4.Zapewnienie odpowiedniego zaplecza teleinformatycznego.

Rezultatem realizacji Projektu będzie opracowanie, zoptymalizowanie, wdrożenie i udostępnienie systemów i narzędzi cyfrowych wspierających rozwój regionu w obszarach społecznych i gospodarczych. Udostępnienie tych rozwiązań przyczyni się do optymalizacji funkcjonowania systemów zarządczych, organizacyjnych i rozwojowych placówek medycznych.

Efektem planowanych do wdrożenia rozwiązań będzie usprawnienie funkcjonowania procesów w takich sferach jak:

1)Poprawa jakości świadczonych usług medycznych z zakresu teleradiologii.

2)Usprawnienie przesyłania danych medycznych pomiędzy placówkami.

3)Wzrost poziomu cyberbezpieczeństwa podmiotów medycznych.

4)Zwiększenie kompetencji cyfrowych.

Projekt jest zgodny z celami programu regionalnego (...) i zakłada:

  • aktywne wsparcie sektora ochrony zdrowia poprzez m.in. wdrażanie rozwiązań pozwalających na dostosowanie funkcjonowania placówek medycznych zlokalizowanych na terenie województwa (...) do obowiązujących przepisów prawa,
  • wsparcie inteligentnego, zrównoważonego rozwoju zwiększającego spójność społeczną i terytorialną, poprzez rozwój systemów i e-usług dla pacjentów i pracowników szpitali,
  • zwiększenie odporności placówek medycznych na cyberataki poprzez szeroko zakrojony wachlarz działań komplementarnych do działań realizowanych na poziomie krajowym, w tym: przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa, przeprowadzanie szkoleń personelu medycznego w zakresie cyberbezpieczeństwa, zakup infrastruktury techniczno- informatycznej niezbędnej do zachowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.

Główne grupy docelowe:

  • mieszkańcy województwa,
  • pracownicy podmiotów leczniczych i pacjenci,
  • pracownicy instytucji publicznych i korzystający z usług publicznych,
  • inne osoby i instytucje korzystające z rezultatów Projektu oraz ich pracownicy.

Proponowany Projekt jest komplementarny z działaniami administracji rządowej, co zostało potwierdzone pozytywną opinią Ministerstwa Zdrowia na temat założeń planowanego wsparcia. Projekt nie dubluje rozwiązań powstających w ramach aktualnie realizowanych przez Województwo (...) projektach, lecz jest wobec nich dopełniający.

Własność majątku nabytego w trakcie realizacji Projektu i w okresie trwałości jego utrzymania określona zostanie w umowach partnerskich zawartych pomiędzy Beneficjentem a podmiotami medycznymi.

Wskazuje się, iż Województwo oraz będący podmiotami leczniczymi Partnerzy Projektu nie będą wykonywać w związku z realizacją Projektu oraz w okresie utrzymywania trwałości Projektu odpłatnych czynności w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz nie będą wykonywać odpłatnych dostaw towarów i świadczenia usług, ściśle z tymi usługami związanych, realizowanych w ramach działalności leczniczej.

Usługi i towary nabywane w ramach Projektu będą wykorzystywane przez Województwo tylko do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i docelowo będą ściśle związane ze świadczeniem usług (przez Partnerów) z zakresu opieki medycznej, służącym profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Wobec powyższego Wnioskodawca potwierdza, iż wykorzystanie przez Województwo oraz Partnerów Projektu wszystkich towarów/usług, które mają zostać nabyte w ramach Projektu, nie będzie przekładać się na obszar działalności Województwa i Partnerów Projektu, wiążącej się z wykonywaniem przez Województwo oraz Partnerów Projektu czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz/lub zwolnionych od podatku VAT. Oznacza to, iż nabyta przez Partnerów Projektu oraz Województwo w związku z realizacją przedmiotowego projektu infrastruktura oraz usługi będą służyć Województwu oraz Partnerom Projektu tylko do nieodpłatnej działalności w obszarze ochrony zdrowia.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Zgodnie z art. 38 ust. 8 i ust. 9 pkt 4 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, partner wiodący to podmiot uprawniony do reprezentowania pozostałych partnerów projektów realizacji projektu partnerskiego. W Projekcie rolę Partnera wiodącego pełni Beneficjent Projektu, tj. Województwo (...).

Środki trwałe nabywane będą przez Województwo a następnie przekazywane nieodpłatnie Partnerom projektu. Faktury będą wystawiane wyłącznie na Województwo.

Wartości niematerialne i prawne pozostają na majątku Województwa i są nieodpłatnie udostępniane Partnerom projektu.

Pytania (w odpowiedzi z 9 lipca 2025 r. przeformułowano pytanie nr 3 oraz dodano pytania nr 5 i 6)

3.Czy w związku z wykorzystaniem przez Województwo prawa własności do aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych oraz prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców, Województwo wykona czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług?

4.Czy w związku z realizacją Projektu Wnioskodawcy - jako Liderowi Projektu - będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji Projektu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

5.Czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do środków trwałych, zgodnie z lokalizacją tych środków trwałych, Województwo wykona czynność podlegającą opodatkowaniu ?

6.Czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców, Województwo wykona czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie (zmienione w uzupełnieniu z 9 lipca 2025 r.)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Jednakże ustawodawca przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy. W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne użycie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym aby dana czynność podlegała VAT, musi być ona realizowana przez „podatnika” w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Ponadto nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Istotnym elementem definicji działalności gospodarczej jest wykonywanie jej do celów zarobkowych. Oznacza to więc, że działalność wykonywana w celach niezarobkowych nie powinna co do zasady podlegać opodatkowaniu VAT.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższa regulacja stanowi implementację art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym: Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Ponadto Województwo, jak wynika z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566), wykonuje zadania publiczne o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżone ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, województwo wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt. 2 ustawy samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami w zakresie promocji i ochrony zdrowia.

Jak wskazano w przedmiotowym wniosku, Projekt „(...)” ma za zadanie wsparcie placówek medycznych w następujących obszarach zdiagnozowanych potrzeb:

1.Rozwój produktów i rozwiązań wytworzonych w projekcie „(...)”

2.Podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa.

3.Rozbudowa i modernizacja Data Center.

Zakupione w toku realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (tzn. do dalszej sprzedaży towarów i usług).

Środki trwałe nabywane będą przez Województwo a następnie przekazywane nieodpłatnie Partnerom projektu. Faktury będą wystawiane wyłącznie na Województwo.

Prawo własności do urządzeń zakupionych w ramach realizacji Projektu przysługiwać będzie poszczególnym Partnerom Projektu, zgodnie z lokalizacją tych urządzeń.

Wartości niematerialne i prawne pozostają na majątku Województwa i są nieodpłatnie udostępniane Partnerom projektu.

Prawo własności do oprogramowania systemowego i oprogramowania narzędziowego lub licencje zakupione w ramach Projektu dla Partnera Projektu przysługiwać będą Partnerowi Wiodącemu i/lub Partnerowi Projektu w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców.

Prawo własności do aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych przysługiwać będzie Województwu (...).

Wszystkie środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, Partnerzy będą wykorzystywali do czynności zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Skoro zatem wykonywanie przez Województwo czynności w ramach Projektu będzie stanowiło realizację zadań własnych, które nie są przy tym realizowane na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, to w ocenie Wnioskodawcy Województwo nie działa w roli podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, który wykonuje w ramach Projektu działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 tej ustawy.

Jak wynika z treści interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 października 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.304.2017.1.RW:

„Projekt ma polegać na dostarczeniu dla pacjentów regionalnych usług e-rejestracji i e-dokumentacji w placówkach służby zdrowia na terenie województwa (…)”.

Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że:

  • w związku z nieodpłatnym przekazaniem Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do środków trwałych, zgodnie z lokalizacją tych środków trwałych, Województwo nie wykona czynności podlegającej opodatkowaniu.
  • w związku z nieodpłatnym przekazaniem Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców, Województwo nie wykona czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
  • w związku z wykorzystaniem przez Województwo prawa własności do aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych oraz prawa własności do wartości do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców, Województwo nie wykona czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Powyższe wynika z faktu, że w odniesieniu do tych czynności Województwo nie będzie występowało jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a efekty planowanego projektu nie posłużą Wnioskodawcy do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że z tytułu nabycia infrastruktury nie będzie przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wszystkie czynności wykonywane w ramach projektu nie będą związane z działalnością gospodarczą, a realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych Województwa i będzie służyć wykonywaniu zadań publicznoprawnych w zakresie promocji i ochrony zdrowia.

Ponadto zgodnie z treścią interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 2 maja 2012 r., sygn. IPTPP4/443-139/12-2/BM:

„Realizacja projektu, ani też obiekty już zrealizowane, nie będą generowały obrotu dla Powiatu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał, iż systemy informatyczne oraz sprzęt uzyskany w wyniku realizacji projektu wykorzystywany będzie przez szpital powiatowy w działalności medycznej, która jest zwolniona z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki.

Jak wskazano w treści wniosku, środki trwałe nabyte przez Partnerów Projektu w ramach Projektu oraz nabyte przez Partnerów Projektu w ramach Projektu wartości niematerialne i prawne będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Zakres Projektu oraz oferowane w nim formy wsparcia na rzecz ostatecznych odbiorców nie dają podstaw do uznania, że w zakresie planowanych w projekcie czynności przysługiwałoby odliczenie podatku VAT. Oferowane usługi elektroniczne będą miały charakter nieodpłatny. Zakupione w toku opodatkowanych (tzn. do dalszej sprzedaży towarów i usług).

Wobec powyższego, w omawianych okolicznościach zdaniem Wnioskodawcy nie wystąpi związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia VAT związanego z wydatkami dotyczącymi realizacji Projektu.

Skoro zatem wykonywanie przez Województwo czynności w ramach Projektu będzie stanowiło realizację zadań własnych, które nie są przy tym realizowane na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, to w ocenie Wnioskodawcy Województwo nie działa w roli podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, który wykonuje w ramach Projektu działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 tej ustawy.

Tym samym zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur VAT dokumentujących poniesienie przez Województwo wydatków związanych z realizacją Projektu, bowiem wydatki te nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu (wyrok z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-137/02, pkt 24). Dostawa towarów, jak i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu, o ile są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług, działającego w tym charakterze.

Jak wskazano w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 września 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 3303/16, w zakresie włączenia do kręgu podatników VAT organów władzy publicznej działających na podstawie umów cywilnoprawnych - nie powinno budzić wątpliwości, że chodzi tu o przypadki, gdy wykonywać one będą na podstawie tej umowy działalność gospodarczą. Taką działalnością nie jest z całą pewnością działalność, której cel nie jest cel zarobkowy, lecz realizacja zadań ustawowych.

W podobnych stanach faktycznych/ zdarzeniach przyszłych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajmował stanowisko tożsame ze stanowiskiem Wnioskodawcy. Przykładowo:

1)w interpretacji indywidualnej z dnia 17 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.570.2021.1.SR wskazano, że:

„Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizacje projekt pn. „...”. Celem bezpośrednim projektu jest poprawa dostępności danych i usług medycznych, poprzez budowę platformy usług z zakresu e-zdrowia dla mieszkańców Powiatu. (…)

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w części lub w całości w odniesieniu do ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak jednoznacznie wskazano w opisie sprawy, zakupione towary i usługi w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizowany projekt nie służy i nie będzie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Żadna z czynności wykonywanych na rzecz projektu nie miała i nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną”.

2)z interpretacji indywidualnej z dnia 28 maja 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.170.2024.1.AR, z której wynikało, iż Gmina zamierzała aplikować o przyznanie środków w ramach konkursów dotyczących utworzenia miejsca do prowadzenia zajęć przyrodniczych, mających na celu polepszenie warunków nauczania dzieci i młodzieży z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Dyrektor KIS potwierdził, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Jak wskazał Organ „W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy, nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. zadania nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania”.

3)w interpretacji indywidualnej z 8 lipca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.424.2024.1.PRP stwierdzono, że:

„Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych I nienazwanych). Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu realizacji ww. projektu”.

4)w interpretacji indywidualnej z 13 listopada 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.612.2018.1.MD, w której wskazano, iż gmina miejska, która wdraża projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego), mający służyć społeczeństwu i ułatwiać kontakty pomiędzy interesantami urzędu a jego pracownikami, Dyrektor KIS również potwierdził, że:

„Gmina realizując przedmiotowy projekt wykonuje przede wszystkim zadania własne w ramach władztwa publicznego, nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym oraz ustawą o samorządzie powiatowym. Co prawda, w analizowanej sprawie, występują czynności cywilnoprawne, jednak jak wynika z opisu sprawy, są one znikome. W związku z powyższym należy stwierdzić, że czynności te nie przesądzają o kwalifikacji poniesionych wydatków do czynności, które dawałyby prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż związek ten jest zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT”.

5)interpretacja indywidualna z 21 marca 2017 r., sygn. 2461-IBPP1.4512.69.2017.2.SS, w której Dyrektor KIS wskazał, że:

„W ramach przedmiotowego Projektu Powiat i Partnerzy nie będą wykonywali żadnych czynności cywilno-prawnych, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT. Faktury za sprzęt na towary i usługi, które Wnioskodawca otrzyma w ramach projektu, będą wystawiane bezpośrednio na Gminę. Ponadto efekty planowanego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. (...)

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie w zakresie realizacji przedmiotowego projektu nie są i nie będą spełnione, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż jak wskazał zainteresowany, w ramach Projektu Powiat i Partnerzy nie będą dokonywali żadnych czynności cywilnoprawnych, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT, a efekty planowanego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do doliczenia nie zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisane we wniosku przedsięwzięcie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT”.

Ponadto jak wynika z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 2 maja 2012 r., sygn. IPTPP4/443-139/12-2/BM:

„Realizacja projektu, ani też obiekty już zrealizowane, nie będą generowały obrotu dla Powiatu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał, iż systemy informatyczne oraz sprzęt uzyskany w wyniku realizacji projektu wykorzystywany będzie przez szpital powiatowy w działalności medycznej, która jest zwolniona z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. (…)

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Zatem Wnioskodawca, w związku z realizacją projektu, nie będzie miał możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia. Reasumując, Powiat nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie służyło sprzedaży opodatkowanej”.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest uwarunkowane wykorzystywaniem nabywanych towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie przez Wnioskodawcę spełniony, ponieważ towary i usługi, które będą nabywane w związku z realizacją Projektu, nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji Projektu, ponieważ wydatki te w żaden sposób nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące odliczenie VAT wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usługi co do zasady podlegają opodatkowaniu wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oba warunki muszą być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise) przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.

Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że  zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  • istnieje związek prawny między dostawcą i odbiorcą bądź między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  • wynagrodzenie otrzymane przez dostawcę/usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za dokonywane dostawy bądź świadczone usługi na rzecz odbiorcy,
  • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  • odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  • istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają także wszelkie inne przekazania oraz darowizny wskazane w art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) - w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, podatnik nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.):

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Przepis ten wyjaśnia, że wykorzystywanie własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych w sposób ciągły należy w szczególności uznać za działalność gospodarczą.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zapis art. 15 ust. 6 ustawy jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

(...).

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W myśl art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 581):

1. Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.

2. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:

Samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem wojewódzkim, prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Stosownie do art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie województwa:

Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie promocji i ochrony zdrowia.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy wykonają Państwo czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w związku z:

  • wykorzystaniem przez Państwa własności do aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych oraz prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców (pytanie nr 3),
  • nieodpłatnym przekazaniem Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do środków trwałych zgodnie z lokalizacją tych środków trwałych (pytanie nr 5), oraz
  • nieodpłatnym przekazaniem Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców (pytanie nr 6).

W tym celu należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy realizacja przez Państwa ww. Projektu będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak Państwo wskazali, prawo własności do zakupionych w ramach realizacji Projektu wartości niematerialnych i prawnych - aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych, przysługiwać będzie Państwu.

Prawo własności do środków trwałych - urządzeń - zakupionych w ramach realizacji Projektu przysługiwać będzie poszczególnym Partnerom Projektu, zgodnie z lokalizacją tych urządzeń. (Szczegółowy zakres zakupów będzie uzgadniany w porozumieniu z Partnerami Projektu i zostanie uwzględniony w dokumentacjach planowanych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego we współpracy z Inżynierem kontraktu, w trakcie realizacji zadań projektowych).

Prawo własności do wartości niematerialnych i prawnych - oprogramowania systemowego i oprogramowania narzędziowego lub licencje zakupione w ramach Projektu dla Partnera Projektu przysługiwać będą Partnerowi Wiodącemu i/lub Partnerowi Projektu, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców.

Ponadto wskazali Państwo, że środki trwałe nabywane będą przez Państwa a następnie przekazywane nieodpłatnie Partnerom projektu. Faktury będą wystawiane wyłącznie na Państwa.

Wartości niematerialne i prawne pozostają na Państwa majątku i są nieodpłatnie udostępniane Partnerom projektu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika również, że Państwo oraz będący podmiotami leczniczymi Partnerzy Projektu nie będą wykonywać w związku z realizacją Projektu oraz w okresie utrzymywania trwałości Projektu odpłatnych czynności w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz nie będą wykonywać odpłatnych dostaw towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, realizowanych w ramach działalności leczniczej.

Usługi i towary nabywane w ramach Projektu będą wykorzystywane przez Państwa tylko do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i docelowo będą ściśle związane ze świadczeniem usług (przez Partnerów) z zakresu opieki medycznej, służącym profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że realizując opisany Projekt nie będą Państwo wykonywali działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (nie zostaną tu bowiem spełnione przesłanki określone w tym przepisie, a więc wykorzystywanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych), w związku z czym nie można będzie Państwa uznać za podatnika podatku od towarów i usług z tego tytułu.

W konsekwencji, Państwa działania w związku z realizacją ww. Projektu, tj.:

  • wykorzystanie przez Państwa prawa własności do aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych oraz prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców;
  • nieodpłatne przekazanie Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do środków trwałych, zgodnie z lokalizacją tych środków trwałych;
  • nieodpłatne przekazanie Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców

nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, a Państwo realizując ww. Projekt nie będą działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 3, 5 i 6 jest zatem prawidłowe.

Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą rozstrzygnięcia, czy będzie Państwu przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji Projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak rozstrzygnięto wyżej, Państwa działania w związku z realizacją ww. Projektu, tj.: wykorzystanie przez Państwa prawa własności do aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych oraz prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, nieodpłatne przekazanie Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do środków trwałych oraz nieodpłatne przekazanie Partnerom Projektu prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a Państwo realizując ww. Projekt nie będą działać w charakterze podatnika podatku VAT.

W konsekwencji nie będzie spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. związek dokonywanych zakupów z  wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem Państwu, jako Liderowi Projektu, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji Projektu pn. „(...)”.

Stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W zakresie pytań nr 1 i 2 zostało wydane 2 lipca 2025 r. postanowienie nr 0114-KDIP4-1.4012.314.2025.1.RMA o odmowie wszczęcia postepowania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.