
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn.: (...).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (...) (dalej: gmina lub wnioskodawca) posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).
Do końca 2016 r. Gmina składała deklaracje miesięczne VAT-7 niezależnie od swoich jednostek organizacyjnych, a obowiązkowa centralizacja rozliczeń bieżących VAT nastąpiła od stycznia 2017 r., zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454; Ustawa centralizacyjna).
Przed wejściem w życie Ustawy centralizacyjnej, Gmina dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń VAT własnych i jej jednostek budżetowych za lata 2009-2015 w drodze korekt deklaracji za poszczególne okresy. Natomiast po wejściu ww. ustawy dokonała korekt centralizacyjnych za okresy rozliczeniowe roku 2016.
Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, realizuje zadania własne wynikające z ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 1465 dalej: USG) służące zgodnie z art. 7 tej ustawy – zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Stosownie do dyspozycji art. 2 ust. 1 USG, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Gmina jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu. Do zakresu działań gminy – w oparciu o art. 6 ust. 1 USG – należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak wynika z art. 7 ust. 1 USG, zadania własne gminy, obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej oraz dotyczące utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Gmina wykonuje zadania przy pomocy jednostek organizacyjnych – będących jednostkami budżetowymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530), m.in. takimi jednostkami są placówki oświatowe na terenie Miasta (...), gdzie realizowany będzie projekt pn.: (...), tj. Szkoła A, Szkoła B, Szkoła C i Zespół Szkół (...). Ww. szkoły działalność swą prowadzą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U z 2024 r. poz. 737 z póź.zm.), a więc są jednostkami tworzącymi system oświaty.
Szkoły są Jednostkami organizacyjnymi Miasta (...), które nie posiadają odrębnej osobowości prawnej oraz są objęte centralizacją VAT.
Szkoły, będące Jednostkami organizacyjnymi Miasta (...), mają do swojej dyspozycji nieruchomości, na które składają się budynki oraz tereny przyległe wokół tych obiektów. W związku z potrzebą wdrożenia zmian poprawiających dostępność budynków dla osób ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411), Miasto (...) podjęło się realizacji projektu pn.: (...) polegającego na budowie wind zewnętrznych dedykowanych osobom niepełnosprawnym w czterech placówkach oświatowych na terenie (...): w Szkole A, Szkole B, Szkole C i Zespole Szkół (...). W celu realizacji inwestycji, Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie do Urzędu Marszałkowskiego w ramach konkursu z Działania (...) Priorytetu (...) programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027.
Realizacja tej inwestycji ma na celu dostosowanie budynków szkolnych do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością oraz zapewnienie takim uczniom, nauczycielom i rodzicom dostępu do wszystkich kondygnacji obiektów. Poprawa dostępności infrastruktury oświatowej dla osób niepełnosprawnych, w szczególności tych poruszających się na wózkach inwalidzkich, ma na celu przełamanie barier architektonicznych w budynkach oświatowych i umożliwi dotarcie osoby niepełnosprawnej do różnych kondygnacji budynków. Z windy korzystać będą uczniowie, nauczyciele i personel szkolny oraz rodzice dzieci, w tym zakresie winda służyć będzie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu (zadania z zakresu edukacji). Cele projektu zostaną osiągnięte poprzez realizację zaplanowanych zadań.
Szczegółowy opis prac wykonanych w szkołach to:
· Szkoła A – inwestycja polega na dobudowie windy zewnętrznej do istniejącego budynku szkoły, który składa się z trzech kondygnacji naziemnych i nie posiada piwnicy. Powierzchnia zabudowy windy wynosi (...) m2, a wysokość dachu windy osiągnie (...) m od poziomu gruntu. Dźwig będzie napędzany elektrycznie, z udźwigiem 630 kg, co umożliwi transport osób niepełnosprawnych wraz z opiekunami,
· Szkoła B – projekt obejmuje rozbudowę budynku szkoły o windę zewnętrzną o powierzchni zabudowy (...) m2, dedykowaną osobom niepełnosprawnym. Budynek posiada trzy kondygnacje naziemne oraz piwnicę. Winda będzie napędzana elektrycznie, z udźwigiem 630 kg, co zapewni bezpieczny transport użytkowników. Dodatkowo, w ramach modernizacji, przy wejściu głównym do szkoły zostanie zamontowana nowa platforma schodowa dla wózków inwalidzkich, co ułatwi dostęp do budynku,
· Szkoła C – przedmiotem inwestycji jest budowa windy zewnętrznej o powierzchni zabudowy (...) m2, dobudowanej do istniejącego budynku szkoły, który składa się z trzech kondygnacji naziemnych i jest podpiwniczony. Dźwig windy będzie napędzany elektrycznie, z dźwigiem 630 kg, i zostanie podłączony do istniejącej instalacji elektrycznej szkoły,
· Zespół Szkół (...) – projekt dotyczy dobudowy windy zewnętrznej o powierzchni zabudowy (...) m2 do budynku szkoły, który jest obiektem trzykondygnacyjnym i podpiwniczonym. Winda będzie napędzana elektrycznie, z udźwigiem 630 kg, co pozwoli na transport osób niepełnosprawnych oraz ich opiekunów. Dodatkowo, przy głównym wejściu do budynku, od strony parkingu, zostanie zainstalowana pochylnia dla osób niepełnosprawnych, ułatwiająca dostęp do windy.
Miasto (...) podkreśla, że realizacja powyższych inwestycji nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a efekty projektu służyć będą działalności statutowej, niepodlegającej opodatkowaniu VAT, jakim jest edukacja publiczna. Takie dostosowanie obiektów ograniczy bariery architektoniczne dla osób ze szczególnymi potrzebami, wyrówna szanse edukacyjne dzieci z niepełnosprawnościami i zwiększy dostępność do edukacji na terenie Miasta (...).
Mieszkańcy Gminy oraz przedsiębiorcy nie partycypują w kosztach inwestycji. Założeniem programu jest wsparcie realizacji zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego. Otrzymane środki będą mogły zostać przeznaczone na konkretne zadanie (poprawa dostępności infrastruktury edukacyjnej w Mieście (...)), nie będzie możliwe ich przeznaczenie na ogólną działalność Gminy. W sytuacji, gdyby Miasto (...) nie otrzymało dotacji, to nie realizowałoby ww. zadania. W przypadku niezrealizowania inwestycji przez Miasto (...) uzyskane środki podlegają zwrotowi. Dofinansowanie do inwestycji nastąpi po zakończeniu realizacji zadania lub jego wydzielonego etapu. Dotychczas Miasto (...) nie otrzymało dofinansowania. Przedmiotowe dofinansowanie nie będzie stanowiło (w całości ani w części) dopłaty do ceny konkretnej usługi świadczonej przez Gminę. Pozyskane dofinansowanie będzie miało wyłącznie charakter „zakupowy”, tzn. zostanie przeznaczone na częściowe pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn.: (...).
Projekt będzie realizowany przez Miasto (...). Oznacza to, że nabywcą towarów i usług związanych z projektem jest Gmina (jako podatnik podatku VAT). Po ostatecznym zrealizowaniu inwestycji powstałe efekty będą stanowić składniki majątkowe Gminy, które zostaną przekazane do użytkowania szkołom. Obiekty te mają charakter użyteczności publicznej, nieodpłatnych i ogólnodostępnych dla uczniów. Efekty rzeczowe inwestycji wykorzystywane będą do wykonywania działalności oświatowej i edukacyjnej – czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pytanie
Czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny, stosownie do przepisów art. 86 ust. 1, w związku z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), Miasto (...) będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: (...)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie Mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na potrzeby projektu pn.: (...).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 361), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak wskazuje art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.
Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT – obejmuje natomiast wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalności osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.
Istotne wyłączenie z kręgu podatników przewiduje art. 15 ust. 6 ustawy o VAT stanowiący, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W przypadku projektu pn.: (...), Miasto (...) nie będzie wykorzystywało efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmioty dostarczone w ramach realizacji projektu nie będą służyły generowaniu dla Miasta (...) obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, lecz służyć będą realizacji zadań statutowych związanych z edukacją publiczną oraz utrzymaniem gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, dlatego Miasto (...) nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za realizację projektu. Realizując przedmiotowy projekt Gmina realizuje zadania własne, które zostały nałożone na jednostki samorządu terytorialnego odrębnymi przepisami – art. 6 i 7 ust. 1 USG, działać będzie jako organ władzy publicznej w celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, realizacja projektu pn.: (...) przyczyni się do dostosowania obiektów w celu ograniczenia barier architektonicznych dla osób ze szczególnymi potrzebami, wyrówna szanse edukacyjne dzieci z niepełnosprawnościami i zwiększy dostępność do edukacji na terenie Miasta (...). Cel projektu to zapewnienie pełnej dostępności wszystkich kondygnacji budynku dla osób z ograniczoną mobilnością.
Z powyższego wynika, że Miasto (...) nie będzie uznane za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostało powołane, a tym samym nie będzie Mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za realizację projektu pn.: (...).
Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, które warunkują prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wszystkie zakupione towary (środki trwałe i wartości niematerialne i prawne) oraz usługi w ramach projektu, którego dotyczy zapytanie, zostaną zainstalowane w Jednostkach organizacyjnych, z którymi Miasto (...) prowadzi wspólne rozliczenia dla podatku VAT. Za korzystanie z efektów inwestycji Miasto (...) nie będzie pobierało żadnych opłat.
Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznych stanach faktycznych, przykładowo w interpretacji z:
- sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.531.2024.1.KAK z dnia 2 września 2024 r.,
- sygn. 0111-KDIB3-2.4012.56.2024.2.MGO z dnia 1 marca 2024 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności pozostających poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług oraz zwolnionych.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, złożyła wniosek o dofinansowanie do Urzędu Marszałkowskiego projektu pn.: (...). Projekt polega na budowie wind zewnętrznych dedykowanych osobom niepełnosprawnym w czterech placówkach oświatowych. Realizacja tej inwestycji ma na celu dostosowanie budynków szkolnych do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością oraz zapewnienie takim uczniom, nauczycielom i rodzicom dostępu do wszystkich kondygnacji obiektów. Poprawa dostępności infrastruktury oświatowej dla osób niepełnosprawnych, w szczególności tych poruszających się na wózkach inwalidzkich, ma na celu przełamanie barier architektonicznych w budynkach oświatowych. Po ostatecznym zrealizowaniu inwestycji powstałe efekty będą stanowić składniki majątkowe Gminy, które zostaną przekazane do użytkowania szkołom. Obiekty te mają charakter użyteczności publicznej, nieodpłatnych i ogólnodostępnych dla uczniów. Nabywcą towarów i usług związanych z projektem jest Gmina. Realizacja powyższych inwestycji nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a efekty projektu służyć będą działalności oświatowej i edukacyjnej – czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: (...).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem – jak Państwo wskazali – realizacja powyższych inwestycji nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a efekty projektu służyć będą działalności statutowej, niepodlegającej opodatkowaniu VAT jakim jest edukacja publiczna.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Podsumowując, stwierdzam, że nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: (...).
Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
