
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w stosunku do zakupów towarów i usług dotyczących działalności statutowej Domu Dziecka „...” w X. i wydatków związanych z Inwestycją w zakresie: ocieplenia przegród budowlanych, wymiany okien zewnętrznych, wymiany drzwi zewnętrznych, modernizacji instalacji centralnego ogrzewania, wymiany instalacji elektrycznej oraz jest nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w stosunku do zakupów towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji w zakresie budowy instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii elektrycznej.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług dotyczących działalności statutowej Domu Dziecka „...” i związanych z realizacją inwestycji. Uzupełnili go Państwo pismem z 11 czerwca 2026 r. (wpływ) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
W związku z centralnym rozliczaniem podatku VAT przez wszystkie jednostki organizacyjne Miasta X., czynnym podatnikiem podatku VAT jest X. [dalej: Miasto, Wnioskodawca].
Dom Dziecka "..." w X. jest jednostką organizacyjną Miasta, utworzoną uchwałą nr (…) Rady Miejskiej w X. z dnia 19.11.2020 r. (...).
Działa w formie jednostki budżetowej, w imieniu i na rzecz Miasta, w oparciu o roczny plan finansowy. Realizuje wydatki z budżetu gminy i odprowadza uzyskane dochody na rachunek tego budżetu.
Zgodnie ze statutem, Dom Dziecka "..." w X. jest placówką opiekuńczo- wychowawczą, realizującą zadania z zakresu pieczy zastępczej, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym [t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1465; dalej: ustawa o samorządzie gminnym]. Zapewnia całodobową opiekę i wychowanie dzieciom w przypadkach niemożności sprawowania opieki i wychowania przez rodziców, zaspokajając niezbędne potrzeby dzieci, w szczególności emocjonalne, rozwojowe, zdrowotne, bytowe, społeczne i religijne.
Jednostką kieruje Dyrektor Domu Dziecka dla Małych Dzieci przy pomocy wyznaczonego wychowawcy-koordynatora. Obsługę organizacyjną, administracyjną, rachunkową, finansową i kadrowo-płacową placówki zapewnia Dom Dziecka dla Małych Dzieci.
Dom Dziecka "..." w X. prowadzi działalność jedynie statutową, która nie stanowi czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Dom Dziecka "..." w X. nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej VAT oraz nie dokonuje sprzedaży zwolnionej z VAT.
Uzyskuje dochody z tytułu krótkotrwałych pobytów interwencyjnych dzieci spoza powiatu lub ich pobytów na podstawie porozumień pomiędzy powiatami, co nie podlega opodatkowaniu VAT.
Dom Dziecka "..." w X. posiada w trwałym zarządzie budynek przy ul. (...) [dalej: Budynek] i w związku z tym planuje ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu („…”) [dalej: Program], ujętego w ‘Programach Priorytetowych 2025 rok’ Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w X.
Celem Programu jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery poprzez realizację inwestycji, polegających na kompleksowej termomodernizacji budynków, znajdujących się na terenie województwa (...), prowadzącej do racjonalizacji zużycia energii lub wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
Działania planowane w Domu Dziecka „...” w X. w zakresie Budynku w ramach Programu [zwane dalej: Inwestycją] mają objąć: (....)
Kategoria kosztu: wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych.
Zgodnie z Zarządzeniem nr (...) Prezydenta Miasta X. z dnia 08 czerwca 2022 w sprawie wspólnego rozliczania podatku od towarów i usług miejskich jednostek organizacyjnych i komórek organizacyjnych Urzędu Miasta X., nabywcą na fakturach, dokumentujących wydatki, dotyczące programu, będzie Miasto, natomiast jako odbiorca wskazany będzie Dom Dziecka „(...)” w X., przy ul. (...).
Usługi i towary zakupione przez Miasto w ramach Inwestycji będą wykorzystywane przez Dom Dziecka „...” w X. wyłącznie do realizacji zadań publicznych gminy w zakresie wspierania rodziny i prowadzenia instytucjonalnej pieczy zastępczej (zgodnie z art. 7 ust.1 pkt 6a ustawy o samorządzie gminnym, które nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
1. Jakich zakupów towarów i usług dotyczy część Państwa pytania: „ (…) prawo do odliczania podatku VAT naliczonego w stosunku do zakupów towarów i usług dotyczących działalności statutowej Domu Dziecka „...” w X.”?
Ad.1.
Statut Domu Dziecka „...” w X. wskazuje, że jest on placówką opiekuńczo-wychowawczą, realizującą zadania z zakresu systemu pieczy zastępczej. Zapewnia całodobową opiekę i wychowanie dzieciom w przypadkach niemożności sprawowania opieki i wychowania przez rodziców. Zaspokaja niezbędne potrzeby dziecka, w szczególności emocjonalne, rozwojowe, zdrowotne, bytowe, społeczne i religijne. Prowadzi działalność jedynie statutową i w jej ramach ponosi wydatki na zakup m.in. żywności, energii, gazu, wody, leków i art. medycznych, biurowych, chemiczno-gospodarczych, odzieży, art. wyposażenia, usług zdrowotnych, telekomunikacyjnych, komputerowych, transportowych itp. Do zakupu wskazanych towarów i usług odnosi się Wnioskodawca w przytoczonym pytaniu.
2. Do jakich czynności wykorzystują/będą wykorzystywać Państwo, towary i/lub usługi, objęte pytaniem we wniosku o interpretację indywidualną, a dotyczące jak Państwo wskazali działalności statutowej Domu Dziecka „...” w X.”, tj. do czynności:
• opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
• zwolnionych od podatku od towarów i usług,
• niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ad. 2.
Nabywane przez Wnioskodawcę towary i/lub usługi są/będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
3. Czy w związku z budową instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii elektrycznej, będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.)?
Ad. 3.
W związku z budową instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii elektrycznej Dom Dziecka „...” w X. nie będzie prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.).
4. Czy instalacja fotowoltaiczna, o której mowa we wniosku, stanowi/będzie stanowić mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Ad. 4.
Tak, instalacja fotowoltaiczna, o której mowa we wniosku, będzie stanowić mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
5. Czy została będzie zawarta przez Państwa umowa z przedsiębiorstwem energetycznym?
Jeżeli tak, to należy wskazać:
a. jakie zostaną określone zasady rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznych energii elektrycznej?
b. czy ww. umowa będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku
z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?
Ad. 5.
Tak, będzie zawarta umowa z przedsiębiorstwem energetycznym. Będzie to tzw. umowa odkupu.
ad. a
W umowie zostaną określone następujące zasady rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej:
·w pierwszej kolejności, wyprodukowana przez Wnioskodawcę energia elektryczna będzie przeznaczona na zaspokojenie potrzeb własnych jednostki,
·nadwyżka energii elektrycznej do 10 kWh, która nie zostanie zużyta na potrzeby własne jednostki, będzie magazynowana,
·nadwyżka energii elektrycznej przekraczająca 10 kWh będzie odprowadzana do sieci elektroenergetycznej; szacuje się, że będą to niewielkie ilości w stosunku do energii wyprodukowanej przez instalację,
·przedsiębiorstwo energetyczne w umowie odkupu zobowiązuje się do zakupu energii elektrycznej, którą Wnioskodawca z instalacji fotowoltaicznej wytworzy i wprowadzi do sieci.
ad. b
Tak, umowa będzie przewidywała wynagrodzenie dla Wnioskodawcy w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej, ale tylko za energię wprowadzoną do sieci.
6. Czy wprowadzenie przez Państwa nadwyżki energii elektrycznej do sieci energetycznej wytworzonej przez panele fotowoltaiczne będzie odpłatne, tzn. czy otrzymują/będą Państwo otrzymywać wynagrodzenie z tego tytułu?
Ad. 6.
Tak, wprowadzenie części nadwyżki energii elektrycznej (niemożliwej do zmagazynowania) wytworzonej przez panele fotowoltaiczne do sieci energetycznej będzie odpłatne, zgodnie z umową odkupu.
7. Czy w przypadku instalacji fotowoltaicznej, o której mowa we wniosku będą Państwo korzystali z rozliczenia:
a. ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii? lub
b. wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Ad. 7.
a. Nie. W przypadku instalacji fotowoltaicznej, o której mowa we wniosku, Wnioskodawca nie będzie korzystał z rozliczenia w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii
b. Nie. W przypadku instalacji fotowoltaicznej, o której mowa we wniosku, Wnioskodawca nie będzie korzystał z rozliczenia w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Rozliczenie będzie następować zgodnie z postanowieniami umowy odkupu. Poniżej wyciąg z umowy odkupu zawieranej między Wnioskodawcą a przedsiębiorstwem energetycznym:
§ 2. Warunki sprzedaży energii elektrycznej z OZE
1. Sprzedający zobowiązuje się do sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w Instalacji OZE na warunkach wynikających z Umowy OZE a Kupujący zobowiązuje się do zakupu energii elektrycznej wytworzonej w Instalacji OZE, którą Sprzedający wprowadzi do sieci, oraz do terminowej zapłaty za zakupioną od Sprzedającego energię elektryczną po cenie jednostkowej wskazanej w § 3, a także do świadczenia na swój koszt usługi bilansowania handlowego dla Sprzedającego zgodnie z łączącą Strony umową sprzedaży energii elektrycznej.
2. Strony ustalają, że za bilansowanie handlowe realizowane w ramach niniejszej Umowy OZE odpowiedzialny jest Kupujący.
3. Strony ustalają, że za rozliczenia akcyzy w ramach realizowanej Umowy OZE odpowiedzialny jest Kupujący.
4. Sprzedający upoważnia Kupującego do dokonywania zgłoszeń Umowy OZE zgodnie z IRiESD OSD.
5. Sprzedający zobowiązuje się ponadto do niezwłocznego informowania Kupującego o wszelkich okolicznościach mogących mieć wpływ na realizację Umowy OZE, w szczególności: o awariach i remontach Instalacji OZE a także zmianach w zakresie złożonych poniżej oświadczeń.
6. Sprzedający oświadcza, że:
a) wytwarza energię elektryczną w Instalacji OZE;
b) nie jest Prosumentem w myśl art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 z późn. zm.),
c) posiada tytuł prawny do Instalacji OZE oraz urządzeń i infrastruktury niezbędnej do wytwarzania energii elektrycznej w Instalacji OZE;
d) Instalacja OZE spełnia wszelkie wymagania techniczne wynikające z właściwych przepisów, a w szczególności posiada zabezpieczenia uniemożliwiające podanie napięcia wytworzonego w Instalacji OZE do sieci dystrybucyjnej, w przypadku braku napięcia w sieci OSD;
e) złożył zgłoszenie do OSD, do którego sieci przyłączona jest Instalacja OZE, o terminie i lokalizacji przyłączenia Instalacji, rodzaju odnawialnego źródła energii użytego w Instalacji oraz mocy zainstalowanej elektrycznej Instalacji,
f) OSD pozytywnie zweryfikował zgłoszenie przyłączenia Instalacji OZE.
7. Sprzedający oświadcza ponadto, że posiada ważną umowę na świadczenie usługi dystrybucyjnej z właściwym OSD, umożliwiającej realizację Umowy OZE.
8. Warunkiem obowiązywania niniejszej Umowy OZE jest ważna umowa zakupu energii elektrycznej zawarta w ramach TPA pomiędzy Kupującym a Sprzedającym.
9. Kupujący oświadcza, że posiada koncesję na obrót energią elektryczną wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nr .....
§ 3. Cena energii elektrycznej z OZE
1. W rozliczeniu za sprzedaną energię elektryczną (E) stosowana będzie cena wyliczana zgodnie ze wzorem :
N = EOSDx(CTGE-|5%xCTGE|)
gdzie:
N - należność netto za sprzedaną energię elektryczną w danym Okresie
Rozliczeniowym [zł],
EOSD - ilość energii elektrycznej sprzedanej przez Sprzedającego dla Kupującego w danym Okresie Rozliczeniowym [MWh],
CTGE - cena określona w oparciu o średnią arytmetyczną ze wszystkich cen Fixingu I notowanych na Rynku Dnia Następnego prowadzonym przez Towarową Giełdę Energii S.A. w danym Okresie Rozliczeniowym, [zł/MWh] publikowana na stronie https://tge.pl/energia-elektryczna-rdn
2. Do opłaty wskazanej w ust. 1 powyżej zostanie doliczony podatek od towarów i usług VAT zgodnie z przepisami obowiązującymi w dacie wystawienia faktury.
3. Cena, o której mowa w ust. 1 zawiera wszystkie koszty, zobowiązania Sprzedającego wynikające z przepisów prawa.
4. Ilość energii elektrycznej sprzedanej z Umowy OZE zostanie obliczona dla każdego cyklu rozliczeniowego przez Kupującego wyłącznie w oparciu o dane o ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci pozyskane od właściwego OSD.
8. Czy instalacja fotowoltaiczna, o której mowa we wniosku mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, prosimy wskazać konkretny punkt ww. przepisu.
Ad. 8.
Nie. Instalacja fotowoltaiczna, o której mowa we wniosku nie mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
9. Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez panele fotowoltaiczne i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:
a. będą Państwo mogli ją wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak, to prosimy wskazać w jakim terminie?
b. czy niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?
Ad. 9.
a. Nie. W przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej, wyprodukowanej przez panele fotowoltaiczne i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci, Wnioskodawca nie będzie mógł jej wykorzystać w późniejszym terminie.
b. W przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez panele fotowoltaiczne i wprowadzonej do sieci, Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie, zgodnie z umową odkupu.
10. Do jakich czynności wykorzystują/będą wykorzystywać Państwo, instalację fotowoltaiczną, tj. do czynności:
• opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
• niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ad. 10.
Instalację fotowoltaiczną Wnioskodawca będzie wykorzystywać do realizacji zadań statutowych, a więc do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywane przede wszystkim na potrzeby podstawowej działalności Domu Dziecka „...” w X., wyłącznie do realizacji zadań publicznych gminy w zakresie wspierania rodziny i prowadzenia instytucjonalnej pieczy zastępczej (zgodnie z art. 7 ust.1 pkt 6a ustawy o samorządzie gminnym), które nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Jednocześnie, uwzględniając stanowiska zawarte w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach podatkowych, Wnioskodawca przyjmuje, że instalacja fotowoltaiczna będzie służyć do produkcji energii elektrycznej (prądu), której nadwyżki w części będą sprzedawane na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego i taka sprzedaż (dostawa towaru) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT (por. interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2024 r. o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.520.2024.2.AKS oraz interpretacja indywidualna z 4 listopada 2024 r. o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.481.2024.2.DS).
W tym sensie instalacja fotowoltaiczna wykorzystywana będzie zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
11. W sytuacji, gdy instalacja fotowoltaiczna jest/będzie wykorzystywana przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Ad. 11.
W sytuacji, gdy instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, nie będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wyjaśnienie dodatkowe
Sprzedaż energii elektrycznej, wyprodukowanej przez panele fotowoltaiczne, montowane w ramach Inwestycji, nie będzie celem działalności Wnioskodawcy, zaś szacowana wartość sprzedawanej energii będzie znikoma, z uwagi na możliwość magazynowania powstałych nadwyżek.
Parametry techniczne (moc oraz ilość modułów) zaprojektowane w ramach instalacji, zostały indywidualnie dobrane, z uwzględnieniem następujących ograniczeń:
a. wielkości mocy umownej istniejącej w umowach zawartych z przedsiębiorstwem energetycznym,
b. rocznego zapotrzebowania na energię,
c. moc instalacji nie może przekroczyć 50 kW.
Instalacja fotowoltaiczna w pierwszej kolejności zabezpieczać będzie zapotrzebowanie Wnioskodawcy. Nie można jednak wykluczyć sytuacji, w której pomimo zastosowania dedykowanych rozwiązań technicznych, produkcja będzie przekraczała bieżące zapotrzebowanie (np. w okresie letnim). Powstałe wówczas nadwyżki energii nieprzekraczające 10 kWh będą magazynowane, natomiast pozostała – o ile wystąpi – nadprodukcja będzie wprowadzana do sieci zgodnie z zawartą ze sprzedawcą umową odkupu energii. Szacuje się, że będą to znikome ilości w stosunku do energii wyprodukowanej przez instalację.
Pytanie
Czy Miasto ma prawo do odliczania podatku VAT naliczonego w stosunku do zakupów towarów i usług dotyczących działalności statutowej Domu Dziecka „...” w X. oraz w stosunku do zakupów towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji ?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, Miasto w zakresie zakupów towarów i usług dotyczących działalności statutowej Domu Dziecka „...” w X. oraz w zakresie zakupów towarów i usług dotyczących Inwestycji nie ma prawa do odliczania podatku VAT naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej (art. 7 ust. 1 pkt 6a ustawy o samorządzie gminnym).
Art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 107, dalej – ustawa o samorządzie powiatowym) stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 3a ustawy o samorządzie powiatowym.
W ocenie Wnioskodawcy, w niniejszej sprawie, nabyte usługi i towary nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto za pośrednictwem Domu Dziecka „...” w X. w związku z działalnością statutową Domu Dziecka „...” w X. oraz w ramach planowanej Inwestycji , związane będą z zadaniami własnymi Miasta tj. zadaniami z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Nabywane towary i usługi w związku z działalnością statutową Domu Dziecka „...” w X. oraz służące realizacji planowanej Inwestycji, w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Wnioskodawcy, nie ma tym samym możliwości obniżania podatku naliczonego, gdyż zarówno wydatki ponoszone w związku z działalnością statutową Domu Dziecka „...” w X., jak i planowane w ramach Inwestycji, będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
Opisane we wniosku stanowisko Wnioskodawcy oraz jego uzasadnienie pozostają aktualne.
Sprzedaż energii elektrycznej, wyprodukowanej przez panele fotowoltaiczne, montowane w ramach Inwestycji, nie będzie celem działalności Wnioskodawcy, zaś szacowana wartość sprzedawanej energii będzie znikoma, z uwagi na możliwość magazynowania powstałych nadwyżek.
Parametry techniczne (moc oraz ilość modułów) zaprojektowane w ramach instalacji, zostały indywidualnie dobrane, z uwzględnieniem następujących ograniczeń:
a. wielkości mocy umownej istniejącej w umowach zawartych z przedsiębiorstwem energetycznym,
b. rocznego zapotrzebowania na energię,
c. moc instalacji nie może przekroczyć 50 kW.
Instalacja fotowoltaiczna w pierwszej kolejności zabezpieczać będzie zapotrzebowanie Wnioskodawcy. Nie można jednak wykluczyć sytuacji, w której pomimo zastosowania dedykowanych rozwiązań technicznych, produkcja będzie przekraczała bieżące zapotrzebowanie (np. w okresie letnim). Powstałe wówczas nadwyżki energii nieprzekraczające 10 kWh będą magazynowane, natomiast pozostała – o ile wystąpi – nadprodukcja będzie wprowadzana do sieci zgodnie z zawartą ze sprzedawcą umową odkupu energii. Szacuje się, że będą to znikome ilości w stosunku do energii wyprodukowanej przez instalację.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w stosunku do zakupów towarów i usług dotyczących działalności statutowej Domu Dziecka „...” w X. i wydatków związanych z Inwestycją w zakresie: ocieplenia przegród budowlanych, wymiany okien zewnętrznych, wymiany drzwi zewnętrznych, modernizacji instalacji centralnego ogrzewania, wymiany instalacji elektrycznej oraz jest nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w stosunku do zakupów towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji w zakresie budowy instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii elektrycznej.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Odnosząc się do kwestii objętej zakresem pytania należy w pierwszej kolejności ustalić czy realizacja przez Państwa zadania będzie miała związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak wynika z treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zauważyć należy, że jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bezwzględnym warunkiem dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednocześnie wskazać należy, iż nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonana przez podatnika.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast, jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (…)..
Zgodnie art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.), zwana dalej ustawą o OZE:
Mikroinstalacja oznacza instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW.
Zgodnie z art. 2 pkt 27a, pkt 27b, pkt 27c ustawy o OZE:
Prosument energii odnawialnej oznacza odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 773).
Prosument wirtualny energii odnawialnej oznacza odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w instalacji odnawialnego źródła energii przyłączonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w innym miejscu niż miejsce dostarczania energii elektrycznej do tego odbiorcy, która jednocześnie nie jest przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej za pośrednictwem wewnętrznej instalacji elektrycznej budynku wielolokalowego, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym wytwarzanie to nie stanowi przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej;
Prosument zbiorowy energii odnawialnej oznacza odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji lub małej instalacji przyłączonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej za pośrednictwem wewnętrznej instalacji elektrycznej budynku wielolokalowego, w której znajduje się punkt poboru energii elektrycznej tego odbiorcy, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym wytwarzanie to nie stanowi przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej;
Stosownie do art. 3 ustawy o OZE:
Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie - Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej:
1)w mikroinstalacji;
2)w małej instalacji;
3)wyłącznie z biogazu rolniczego, w tym w kogeneracji w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy - Prawo energetyczne;
4)wyłącznie z biopłynów.
W myśl z art. 4 ust. 1 ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej wytwarzającego energię elektryczną w mikroinstalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej:
1)większej niż 10 kW - w stosunku ilościowym 1 do 0,7;
2)nie większej niż 10 kW - w stosunku ilościowym 1 do 0,8.
Zgodnie z art. 4 ust. 1a ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia:
1)ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w okresie od 1 kwietnia 2022 r. do 30 czerwca 2022 r. wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w tym okresie w celu jej zużycia na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej lub prosumenta zbiorowego energii odnawialnej wytwarzającego energię elektryczną w mikroinstalacji lub małej instalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej:
a)większej niż 10 kW - w stosunku ilościowym 1 do 0,7,
b)nie większej niż 10 kW - w stosunku ilościowym 1 do 0,8
-w odniesieniu do instalacji, w których energia elektryczna została wytworzona i wprowadzona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej po raz pierwszy w okresie od 1 kwietnia 2022 r. do 30 czerwca 2022 r., z wyłączeniem mikroinstalacji przyłączonych do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej zgodnie z art. 4d ust. 2-11;
2)wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej od 1 lipca 2022 r. przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, wytwarzającego energię elektryczną w instalacji odnawialnego źródła energii, której przyłączenie do sieci elektroenergetycznej i wprowadzenie z niej energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej po raz pierwszy nastąpiło po 31 marca 2022 r., z wyłączeniem mikroinstalacji przyłączonych do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej zgodnie z art. 4d ust. 2-11, wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o OZE:
Rozliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w odniesieniu do:
1)prosumenta energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej w punkcie poboru energii prosumenta energii odnawialnej;
2)prosumenta zbiorowego energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej:
a)wytworzonej w mikroinstalacji lub małej instalacji, przy czym ilość energii elektrycznej wytworzonej ustala się odpowiednio do udziału prosumenta zbiorowego energii odnawialnej w wytwarzaniu energii odnawialnej w tej instalacji, określonego w umowie, o której mowa w art. 4a ust. 1,
b)pobranej przez prosumenta zbiorowego energii odnawialnej;
3)prosumenta wirtualnego energii odnawialnej - dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2b-2d, na podstawie:
a)wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej pobranej przez prosumenta wirtualnego energii odnawialnej,
b)ilości energii elektrycznej wytworzonej przez prosumenta wirtualnego energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii, zgłoszonej przez podmioty odpowiedzialne za bilansowanie handlowe tej instalacji odnawialnego źródła energii i sprzedawcy energii prosumenta wirtualnego energii elektrycznej, do operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego w ramach bilansowania handlowego, o którym mowa w ustawie - Prawo energetyczne. Ilość energii elektrycznej wytworzonej przez prosumenta wirtualnego energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii ustala się jako iloczyn:
-udziału prosumenta wirtualnego energii odnawialnej w wytwarzaniu energii odnawialnej w instalacji odnawialnego źródła energii, określonego w umowie, o której mowa w art. 4a ust. 1, oraz
-ilości energii elektrycznej określonej dla danego okresu rozliczania niezbilansowania (t) jako energia planowana do wprowadzenia do sieci z tej instalacji odnawialnego źródła energii – w przypadku gdy instalacja odnawialnego źródła energii i sprzedawca energii mają różny podmiot odpowiedzialny za bilansowanie handlowe, albo
-ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej z tej instalacji odnawialnego źródła energii, w przypadku gdy instalacja odnawialnego źródła energii i sprzedawca energii mają ten sam podmiot odpowiedzialny za bilansowanie handlowe i sprzedawca energii wyrazi zgodę na taki sposób ustalania ilości energii elektrycznej wytworzonej w instalacji odnawialnego źródła energii.
Szczegółowy sposób rozliczania prosumenta z udostępnionej energii regulują przepisy art. 4 ust. 2a – 7 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Jak wynika z art. 4 ust. 3a ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia, o którym mowa w ust. 1a pkt 2, na podstawie ilości energii sumarycznie zbilansowanych zgodnie z ust. 2a–2d, w zakresie różnicy pomiędzy wartością energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej, ustaloną w sposób określony w art. 4b, oraz wartością energii elektrycznej pobranej z tej sieci, ustaloną w sposób określony w art. 4c ust. 3.
Na mocy art. 4 ust. 8 ustawy o OZE:
Wytwarzanie i wprowadzanie do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej energii elektrycznej, o której mowa w ust. 1 oraz ust. 1a, przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej niebędącego przedsiębiorcą, o którym mowa w ustawie - Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 tej ustawy.
Stosownie do art. 4 ust. 10 ustawy o OZE:
Pobrana energia elektryczna podlegająca rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1 i 1a, jest zużyciem energii wyprodukowanej na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej i nie stanowi:
1)sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju,
2)zużycia energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu
- w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, 1598 i 1723).
Natomiast art. 4 ust. 11 ustawy o OZE stanowi, że:
W przypadku gdy:
1)prosument energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1, nie odbierze energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w okresie 12 miesięcy od daty jej wprowadzenia do sieci zgodnie z ust. 5, to nieodebraną energią dysponuje sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w celu pokrycia kosztów rozliczenia, w tym opłat, o których mowa w ust. 4;
2)prosument energii odnawialnej, prosument zbiorowy energii odnawialnej lub prosument wirtualny energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1a pkt 2, nie wykorzysta zgromadzonych dla danego miesiąca kalendarzowego środków odpowiadających wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w tym miesiącu w okresie 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych, to niewykorzystane środki stanowią nadpłatę, która jest zwracana prosumentowi energii odnawialnej, prosumentowi zbiorowemu energii odnawialnej lub prosumentowi wirtualnemu energii odnawialnej przez sprzedawcę, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w terminie nie dłuższym niż do końca 13. miesiąca następującego po danym miesiącu.
W myśl art. 4b ust. 1 ustawy o OZE:
W przypadku gdy prosument energii odnawialnej lub prosument zbiorowy energii odnawialnej wytworzył energię elektryczną w odnawialnym źródle energii i wprowadził ją do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w okresie od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2024 r., wartość energii elektrycznej, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, jest wyznaczana dla każdego miesiąca kalendarzowego i stanowi iloczyn:
1)sumy ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez prosumenta energii odnawialnej lub prosumenta zbiorowego energii odnawialnej w poszczególnych okresach rozliczania niezbilansowania (t) składających się na dany miesiąc kalendarzowy, oznaczonej w art. 4 ust. 2b symbolem Eb (t) przyjmującym wartości ujemne;
2)rynkowej miesięcznej ceny energii elektrycznej, o której mowa w ust. 5, wyznaczonej dla danego miesiąca kalendarzowego.
Zgodnie z art. 4b ust. 2 ustawy OZE:
W przypadku gdy prosument energii odnawialnej, prosument zbiorowy energii odnawialnej lub prosument wirtualny energii odnawialnej wytworzył energię elektryczną w odnawialnym źródle energii i wprowadził ją do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej od 1 lipca 2024 r., wartość energii elektrycznej, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, jest wyznaczana dla każdego miesiąca kalendarzowego i stanowi sumę następujących iloczynów wyznaczonych dla poszczególnych okresów rozliczania niezbilansowania (t) w tym miesiącu:
1)ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej oznaczonej w art. 4 ust. 2b symbolem Eb (t) przyjmującym wartość ujemną;
2)rynkowej ceny energii elektrycznej, o której mowa w ust. 4, przy czym jeżeli wartość tej ceny jest ujemna dla danego okresu rozliczania niezbilansowania (t), to w celu wyznaczania wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w okresie t przez prosumenta energii odnawialnej niebędącego równocześnie prosumentem zbiorowym energii odnawialnej lub prosumentem wirtualnym energii odnawialnej przyjmuje się cenę równą zero, z zastrzeżeniem ust. 17 i 18.
Na mocy art. 4c ust. 1-10 ustawy o OZE:
1)Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, w celu prowadzenia rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, prowadzi konto dla prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, zwane dalej „kontem prosumenta”, na którym ewidencjonuje ilości energii elektrycznej i wartości energii elektrycznej, o których mowa w art. 4 ust. 1a, oraz wynikającą z nich wartość środków za energię elektryczną należną prosumentowi za energię elektryczną wprowadzoną do sieci, zwaną dalej „depozytem prosumenckim”.
2)Depozyt prosumencki przeznaczany jest na rozliczenie zobowiązań prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej z tytułu zakupu energii elektrycznej od sprzedawcy prowadzącego konto prosumenta, o którym mowa w ust. 1.
3)Zobowiązanie prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, o którym mowa w ust. 2, określa się dla danego okresu rozliczeniowego jako sumę iloczynów, dla wszystkich okresów rozliczania niezbilansowania (t) w okresie rozliczeniowym, ilości energii elektrycznej pobranej z sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, oznaczonej w art. 4 ust. 2b symbolem Eb(t) przyjmującym wartość dodatnią, oraz ceny sprzedaży energii elektrycznej uwzględniającej obowiązkowe obciążenia podatkowe i fiskalne, stosowanej w rozliczeniach pomiędzy sprzedawcą i prosumentem dla tego okresu rozliczenia niezbilansowania.
4)Wartość depozytu prosumenckiego dotycząca danego miesiąca kalendarzowego jest ustalana i przyporządkowywana do konta prosumenckiego w kolejnym miesiącu kalendarzowym.
5)Kwota środków stanowiąca depozyt prosumencki może być rozliczana na koncie prosumenckim przez 12 miesięcy od dnia przypisania tej kwoty jako depozyt prosumencki na koncie prosumenta.
6)Po upływie 12 miesięcy od dnia przypisania danej kwoty środków do depozytu prosumenckiego niewykorzystane lub niezwrócone na podstawie przepisu art. 4 ust. 11 pkt 2 środki umarza się.
7)Na rozliczenie ze sprzedawcą w pierwszej kolejności przeznacza się środki o najstarszej dacie przypisania do konta prosumenta jako depozyt prosumencki.
8)Prosument energii odnawialnej, prosument zbiorowy energii odnawialnej lub prosument wirtualny energii odnawialnej korzystający z dostaw sprzedawcy innego niż sprzedawca zobowiązany, o którym mowa w art. 40 ust. 1, ma prawo do zmiany tego sprzedawcy na sprzedawcę zobowiązanego, o którym mowa w art. 40 ust. 1, i korzystania z rozliczenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2.
9)Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dolicza do konta prosumenta wartość energii elektrycznej wytworzonej i niezużytej przez prosumenta energii odnawialnej lub prosumenta zbiorowego energii odnawialnej, który korzystał z rozliczenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1a pkt 1. Przepis art. 4 ust. 11 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
10)Wartość energii elektrycznej wytworzonej i niezużytej, o której mowa w ust. 9, wyznacza się na podstawie miesięcznej rynkowej ceny energii elektrycznej ustalanej dla czerwca 2022 r., zgodnie z art. 4b ust. 6.
Zgodnie z art. 4d ust. 2 ustawy o OZE:
Z rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1, korzysta prosument energii odnawialnej, którego mikroinstalacja została przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej:
1)po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4 ustawy - Prawo energetyczne, złożonego przez tego prosumenta energii odnawialnej w terminie do 31 marca 2022 r., z zastrzeżeniem ust. 3;
2)do 31 marca 2022 r., ale wprowadzenie energii elektrycznej do tej sieci nastąpiło po raz pierwszy po 31 marca 2022 r.;
3)po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4 ustawy - Prawo energetyczne, złożonego w terminie do 31 grudnia 2023 r., w przypadku gdy prosument ten w terminie do 31 marca 2022 r. zawarł umowę na zakup, montaż lub dofinansowanie tej mikroinstalacji z jednostką samorządu terytorialnego lub innym podmiotem, który realizuje projekt, o którym mowa w art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz.U. z 2020 r. poz. 818), dofinansowany w ramach regionalnego programu operacyjnego, o którym mowa w art. 2 pkt 17 lit. c tej ustawy, z uwzględnieniem ust. 6.
Stosownie do art. 40 ust. 1 ustawy o OZE:
Obowiązek zakupu energii elektrycznej, o którym mowa w art. 41 ust. 1, art. 42 ust. 1, art. 70c ust. 2 oraz art. 92 ust. 1, wykonuje wyznaczony przez Prezesa URE sprzedawca energii elektrycznej, zwany dalej "sprzedawcą zobowiązanym", na podstawie umowy, o której mowa w art. 5 ustawy - Prawo energetyczne.
Zgodnie z art. 40 ust. 1a ustawy o OZE:
Sprzedawca zobowiązany, o którym mowa w ust. 1, ma obowiązek dokonać rozliczenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1-3 oraz w art. 38c ust. 3, chyba że rozliczenia dokonuje sprzedawca wybrany przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej lub spółdzielnię energetyczną, na podstawie umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży.
Należy zauważyć, że do dnia 14 lipca 2018 r. obowiązywał art. 4 ust. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii, zgodnie z którym wprowadzanie energii elektrycznej do sieci, a także pobieranie tej energii z sieci, o których mowa w ust. 1, nie są świadczeniem usług ani sprzedażą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Wskazany art. 4 ust. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii został uchylony przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. 2018 r. poz. 1276). Co do zasady zatem, czynności, o których mowa w tym przepisie, stanowić mogą czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile są dokonywane przez podatników tego podatku.
W zakresie, w jakim powołane przepisy dotyczą prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, weszły one w życie 2 lipca 2025 r.
Zatem, odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu wskazać należy, że wyrażoną w cytowanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Przepis art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
W myśl art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
Zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1)określa w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
Zakres ww. regulacji obejmuje m.in. jednostki samorządu terytorialnego.
Z wniosku wynika, że Dom Dziecka "..." w X. jest Państwa jednostką organizacyjną. Statut Domu Dziecka „...” w X. wskazuje, że jest on placówką opiekuńczo-wychowawczą, realizującą zadania z zakresu systemu pieczy zastępczej. Prowadzi działalność jedynie statutową i w jej ramach ponosi wydatki na zakup m.in. żywności, energii, gazu, wody, leków i art. medycznych, biurowych, chemiczno-gospodarczych, odzieży, art. wyposażenia, usług zdrowotnych, telekomunikacyjnych, komputerowych, transportowych. Nabywane przez Państwa towary i/lub usługi w zakresie realizacji celów statutowych są/będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Planują Państwo ubiegać się o dofinansowanie na ocieplenie przegród budowlanych (ściany zewnętrzne, stropodach niewentylowany i stropy zewnętrzne), wymianę okien zewnętrznych i drzwi zewnętrznych, modernizację instalacji centralnego ogrzewania, wymianę instalacji elektrycznej i budowę instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii elektrycznej w ww. Domu Dziecka.
Instalacja fotowoltaiczna, o której mowa we wniosku, będzie stanowić mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Zawrą Państwo umowę odkupu energii z przedsiębiorstwem energetycznym. W umowie zostaną określone następujące zasady rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej:
·w pierwszej kolejności, wyprodukowana przez Państwa energia elektryczna będzie przeznaczona na zaspokojenie potrzeb własnych jednostki,
·nadwyżka energii elektrycznej do 10 kWh, która nie zostanie zużyta na potrzeby własne jednostki, będzie magazynowana,
·nadwyżka energii elektrycznej przekraczająca 10 kWh będzie odprowadzana do sieci elektroenergetycznej; szacuje się, że będą to niewielkie ilości w stosunku do energii wyprodukowanej przez instalację,
·przedsiębiorstwo energetyczne w umowie odkupu zobowiązuje się do zakupu energii elektrycznej, którą Państwo z instalacji fotowoltaicznej wytworzą i wprowadzą do sieci.
Umowa będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej, ale tylko za energię wprowadzoną do sieci. Rozliczenie będzie następować zgodnie z postanowieniami umowy odkupu.
Instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana przede wszystkim na potrzeby podstawowej działalności Domu Dziecka „...” w X., wyłącznie do realizacji zadań publicznych gminy w zakresie wspierania rodziny i prowadzenia instytucjonalnej pieczy, które nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, jak wskazali Państwo w opisie sprawy, instalacja fotowoltaiczna będzie służyć do produkcji energii elektrycznej (prądu), której nadwyżki w części będą sprzedawane na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego i taka sprzedaż (dostawa towaru) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Instalacja fotowoltaiczna wykorzystywana będzie zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy. Nie będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w stosunku do zakupów towarów i usług dotyczących działalności statutowej Domu Dziecka „...” w X. oraz w stosunku do zakupów towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji.
Do obowiązków podatnika należy w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik jest zatem zobowiązany do odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Każdorazowo zatem, gdy takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, przy jednoczesnym braku takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT lub zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem.
Państwa obowiązkiem, jako zarejestrowanego czynnego podatnika VAT, jest przypisanie konkretnych wydatków inwestycyjnych do określonego rodzaju działalności gospodarczej (do czynności opodatkowanych) oraz innej niż działalność gospodarcza (czynności pozostające poza VAT), z którymi wydatki te są związane. Mają zatem Państwo obowiązek dokonania tzw. bezpośredniej alokacji czyli odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu związanych z realizowaną inwestycją. Jeśli takie wyodrębnienie wydatków inwestycyjnych jest możliwe przysługuje Państwu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do wydatków inwestycyjnych poniesionych na towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi. Natomiast gdy nie mają Państwo możliwości przypisania w całości poniesionych wydatków na realizację inwestycji do działalności gospodarczej, zastosowanie znajdą przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz ww. rozporządzenia.
Zatem w przypadku wykorzystywania nabywanych towarów i usług zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług jedynie w zakresie, w jakim te towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że Dom Dziecka „...” w X. prowadzi jedynie działalność statutową i w jej ramach ponosi wydatki na zakup m.in.: żywności, energii, gazu, wody, leków i art. medycznych, biurowych, chemiczno-gospodarczych, odzieży, art. wyposażenia, usług zdrowotnych, telekomunikacyjnych, komputerowych, transportowych. Nabywane przez Państwa towary i/lub usługi w zakresie realizacji celów statutowych są/będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym, w stosunku do zakupów towarów i usług dotyczących działalności statutowej Domu Dziecka „...” w X. nie przysługuje/nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. W tym przypadku nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Ponadto w opisie sprawy wskazali Państwo, że usługi i towary zakupione przez Państwa w ramach Inwestycji będą wykorzystywane przez Dom Dziecka „...” w X. wyłącznie do realizacji zadań publicznych gminy w zakresie wspierania rodziny i prowadzenia instytucjonalnej pieczy zastępczej, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6a ustawy o samorządzie gminnym, które nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Zatem odnośnie wydatków na towary i usługi zakupione w ramach Inwestycji, a które zostały wymienione w opisie sprawy pod numerami 1, 2, 3, 4 i 5 tj.:
(...)
i nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, nie przysługuje/nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. W tym przypadku również nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
W zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w stosunku do zakupów towarów i usług dotyczących działalności statutowej Domu Dziecka „...” w X. i wydatków związanych z inwestycją w zakresie: ocieplenia przegród budowlanych (ściany zewnętrzne, stropodach niewentylowany i stropy zewnętrzne), wymiany okien zewnętrznych, wymiany drzwi zewnętrznych, modernizacji instalacji centralnego ogrzewania, wymiany instalacji elektrycznej, uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.
Natomiast w odniesieniu do zakupów, które wykorzystywane są zarówno do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej (czynności opodatkowane) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), a podatnik nie jest w stanie ich powiązać z konkretnymi kategoriami działalności, ma on obowiązek stosowania proporcji określonej w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Z taką sytuacją mamy do czynienia w tej sprawie w zakresie wydatków na inwestycję w zakresie budowy instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii elektrycznej w ww. Domu Dziecka. Usługi i towary zakupione przez Państwa w ramach Inwestycji, w tym również instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana przez Dom Dziecka „...” w X. do realizacji zadań publicznych gminy w zakresie wspierania rodziny i prowadzenia instytucjonalnej pieczy zastępczej, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6a ustawy o samorządzie gminnym, które nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Jednakże, jak Państwo wskazali w opisie sprawy, instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana również do produkcji energii elektrycznej (prądu), której nadwyżki w części będą sprzedawane na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego i taka sprzedaż (dostawa towaru) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Instalacja fotowoltaiczna wykorzystywana będzie zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i nie będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W okolicznościach tej sprawy zamontowana instalacja fotowoltaiczna będzie służyć do produkcji prądu, którego dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla dostawy prądu.
Wydatki dotyczące realizacji Inwestycji w zakresie budowy instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii elektrycznej, są związane zarówno z wykonywaniem przez jednostkę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, jak i czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem. Ponadto, nie mają Państwo możliwości przypisania wydatków poniesionych na zrealizowane inwestycji w tej części wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem w sytuacji, gdy nie mają Państwo /nie będą Państwo mieli możliwości przypisania ponoszonych wydatków na realizację inwestycji w zakresie budowy instalacji fotowoltaicznej w całości do działalności gospodarczej, przysługuje/będzie przysługiwać Państwu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie w jakim wydatki te będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług z uwzględnieniem zasad określonych w art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Przy czym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, będzie przysługiwać pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w stosunku do zakupów towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji, w zakresie budowy instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii elektrycznej, uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Jako element opisu sprawy przyjęto, że:
(…) instalacja fotowoltaiczna będzie służyć do produkcji energii elektrycznej (prądu), której nadwyżki w części będą sprzedawane na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego i taka sprzedaż (dostawa towaru) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT,
oraz
(…) instalacja fotowoltaiczna wykorzystywana będzie zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
