Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(...)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 16 czerwca 2025 r. (wpływ 16 czerwca 2025 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Powiat (...) jest jednostką samorządu terytorialnego. Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupów usług i towarów.

Powiat wykonuje zadania nałożone na niego odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany.

Wybrane działania podejmowane są na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Takie działania co do zasady podlegają regulacjom VAT i w konsekwencji Powiat wykonuje je jako podatnik VAT.

W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych wykonuje czynności opodatkowane VAT według odpowiednich stawek. Transakcje te dokumentuje fakturami oraz wykazuje w rejestrze sprzedaży i deklaracjach VAT. Powiat dokonuje również czynności zwolnionych z VAT. Te transakcje są również uwzględniane w rejestrze sprzedaży i deklaracjach VAT. Pozostałe działania są realizowane przez Wnioskodawcę w ramach obowiązków publicznoprawnych, a więc traktowane jako czynności spoza zakresu opodatkowania VAT (Wnioskodawca nie wykazuje tych czynności w rejestrze VAT oraz w deklaracjach).

Wnioskodawca realizuje zadania ustawowe przede wszystkim ze środków własnych, subwencji i dotacji publicznych oraz ze środków pochodzących z funduszy zewnętrznych.

Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi powiatu, podlegającymi centralizacji rozliczeń podatku VAT.

Faktury dotyczące realizacji projektu, dla którego został przygotowany wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, wystawiane będą na Powiat (...). Powiat nie posiada jednak prawnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku naliczonego związanego z realizacją zadań, jakie zostaną zrealizowane w ramach projektu. Wykonanie projektu służy realizacji zadań własnych Powiatu. Powiat wykonuje zadania publiczne na podstawie Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Projekt, o którym mowa, będzie realizowany w oparciu o postanowienia umowy o dofinansowanie z dnia (…) marca 2025 r. w ramach Programu Fundusze Europejskie (...), projekt pn.: „(...)”. Otrzymał dofinansowanie w kwocie (…) zł. Wartość Projektu wynosi (…) zł − z czego wydatki kwalifikowalne realizowanego zadania stanowią (…) zł.

Przedmiotem projektu jest podniesienie jakości kształcenia zawodowego w celu dostosowania do potrzeb rynku pracy. W przedmiotowym projekcie zaplanowano takie zadania jak:

1.Studium wykonalności;

2.Roboty budowlane;

3.Inspektor nadzoru;

4.Wyposażenie dla pracowni gastronomicznej;

5.Wyposażenie dla pracowni − pozostałe;

6.Dostosowanie do Standardów Dostępności;

7.Koszty pośrednie.

W ramach projektu zaplanowano dostosowanie istniejących pomieszczeń budynku Zespołu Szkół (...), do potrzeb kształcenia zawodowego, tj. m.in. dostosowanie pomieszczeń byłej biblioteki i przylegających toalet na pracownie gastronomiczne do praktycznej nauki gastronomii oraz doposażenie pracowni zawodowych.

W ramach inwestycji Powiat (...) zrealizuje:

I.Zadanie − Studium wykonalności.

Studium wykonalności (część opisowa oraz finansowa) jest obligatoryjnym załącznikiem określonym w Regulaminie konkursu. Studium wykonalności pomaga ocenić opłacalność projektu. Koszty związane z jego opracowaniem są inwestycją w dokładną analizę potencjalnych korzyści i ryzyk związanych z projektem. Jeśli studium wykonalności wykaże, że projekt nie jest opłacalny lub ma niewielkie szanse powodzenia, unikniemy większych strat finansowych, jakie mogłyby wystąpić w przypadku podjęcia nieprzemyślanej decyzji.

Wnioskodawca nie posiada w swoich zasobach kadrowych pracownika, który jest w stanie poprawnie od podstaw stworzyć ten dokument. Dlatego też wybrał profesjonalną firmę zewnętrzną, która specjalizuje się w pisaniu m.in. takich dokumentów jak Studia Wykonalności.

II.Zadanie − Roboty budowlane.

W ramach projektu zaplanowano dostosowanie istniejących pomieszczeń budynku Zespołu Szkół (...), do potrzeb kształcenia zawodowego, tj. m.in. dostosowanie pomieszczeń byłej biblioteki i przylegających toalet na pracownie gastronomiczne do praktycznej nauki gastronomii oraz doposażenie pracowni zawodowych. W ramach robót budowlanych zaplanowano takie prace jak: całkowita rozbiórka istniejących toalet − ścianki działowe z drzwiami, okładzinami wyposażeniem, instalacjami, tynki do skucia na ścianach pozostawianych, posadzki z warstwą podbudowy z instalacjami ks, wykonanie ścianek z płyt gips-kart., 2 otworów okiennych od wewnątrz oraz montaż przejścia czerpni i wyrzutni, wybicie otworów drzwiowych, skucie tynków na ścianach i wykonanie nowych, w sali głównej rozbiórka posadzki z warstwą podbudowy, zamurowanie otworu drzwiowego od strony korytarza, wykonanie podziemnej instalacji kanalizacji sanitarnej z punktowym fundamentowaniem konstrukcji ażurowej, nowe warstwy posadzkowe wykończeniowe z ewentualnymi koniecznymi robotami naprawczymi, wykonanie ścianek działowych z jednoczesnym sukcesywnym montażem instalacji wod.-kan. i elektrycznych, wykonanie sufitów podwieszonych kasetonowych i z GKW dla instalacji wentylacyjnej mechanicznej nawiewno-wywiewnej z jednoczesnym sukcesywnym montażem instalacji gazowej, sanitarnej, wentylacyjnej i elektrycznej, wykończenie robót mokrych na ścianach i sufitach, wykonanie nawierzchni posadzkowych i obudową instalacji w poziomie posadzki, wykonanie okładzin na ścianach w pomieszczeniach, posadzka na korytarzu wymiana na fragmencie nawierzchni, malowanie, montaż drzwi, montaż platformy przy stopniach na korytarzu, montaż urządzeń sanitarnych i elektrycznych, zewnętrzna instalacja gazowa, zewnętrzna instalacja kanalizacji sanitarnej z łapaczem tłuszczu, podłączoną do istniejącej na terenie studzienki kanalizacji sanitarnej, zalicznikowa linia zasilająca zewnętrzna biegnąca od złącza kablowego po terenie do tablicy elektrycznej w budynku.

Zadanie jest niezbędne do osiągnięcia celów projektu, czyli podniesienia jakości nauczania zawodowego oraz dostosowanie do potrzeb rynku pracy na terenie Powiatu (...).

III.Zadanie − Inspektor nadzoru.

Pełnienie funkcji inspektora nadzoru jest niezbędne do monitorowania postępu prac i sprawdzania, czy są one wykonywane zgodnie z dokumentacją projektową, normami i przepisami. Zadanie jest niezbędne do osiągnięcia celu projektu, jakim jest podniesienia jakości nauczania zawodowego oraz dostosowanie do potrzeb rynku pracy na terenie Powiatu (...).

IV.Zadanie − Wyposażenie dla pracowni gastronomicznej.

W ramach zadania zostanie zakupione wyposażenie dla nowo utworzonej pracowni gastronomicznej Zespołu szkół (...).

V.Zadanie − Wyposażenie dla pracowni − pozostałe.

W ramach zadania doposażone zostaną takie pracownie jak:

Pracownia budowy i eksploatacji pojazdów samochodowych, obróbki ręcznej i maszynowej metali, mechatroniki, diagnostyki samochodowej, elektrotechniki i mechatroniki pojazdowej, obrabiarek konwekcyjnych i programowania obrabiarek, dokumentacji technicznej, montażu i eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych, pracownia montażu i eksploatacji instalacji elektrycznych.

VI.Zadanie − Dostosowanie do Standardów Dostępności.

Zadanie obejmuje zakup wyposażenia dla Zespołu Szkół(...), które wpisują się w dostosowanie infrastruktury dla osób ze specjalnymi potrzebami wykraczające poza obowiązujące wymogi przepisów prawa, innych aniżeli wskazane jako dobre praktyki dla standardu architektonicznego w załączniku nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, w wersji obowiązującej na dzień ogłoszenia naboru: zaplanowano zakup stolików i krzeseł dla osób z niepełnosprawnościami z regulacją wysokości − 2 szt.

W związku z powyższym, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych. Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu, Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Pytanie

Czy istnieje prawna możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji zadania polegającego na dostosowaniu istniejących pomieszczeń budynku Zespołu Szkół (...), do potrzeb kształcenia zawodowego, tj. m.in. dostosowanie pomieszczeń byłej biblioteki i przylegających toalet na pracownie gastronomiczne do praktycznej nauki gastronomii oraz doposażenie pracowni zawodowych poprzez realizację zadań zgodnie z powyższym?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Państwa, Powiat (...) nie ma prawnych możliwości do odliczenia podatku VAT zawartego w wartości całkowitej planowanego przedsięwzięcia (wydatki kwalifikowalne Projektu), ponieważ rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie Powiat (...) warunku tego nie spełni, ponieważ realizacja planowanego zadania nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, Powiat (...) nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Interpretacja jest niezbędna do przedłożenia w Urzędzie Marszałkowskim przy złożeniu wniosku o płatność.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 4. ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej i utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że powiat, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Będą Państwo realizować projekt pn.: „(...)”, na który otrzymali Państwo dofinansowanie. Faktury dotyczące realizacji projektu będą wystawiane na Państwa. Wykonanie projektu służy realizacji Państwa zadań własnych. Wykonują Państwo zadania publiczne na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Przedmiotem projektu jest podniesienie jakości kształcenia zawodowego w celu dostosowania do potrzeb rynku pracy. W ramach projektu zaplanowano dostosowanie istniejących pomieszczeń budynku Zespołu Szkół, do potrzeb kształcenia zawodowego, tj. m.in. dostosowanie pomieszczeń byłej biblioteki i przylegających toalet na pracownie gastronomiczne do praktycznej nauki gastronomii oraz doposażenie pracowni zawodowych. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych. Wykonanie projektu służy realizacji zadań własnych Powiatu. Powiat wykonuje zadania publiczne na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wynika z okoliczności sprawy, realizowany projekt nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych. W opisie sprawy wskazali Państwo, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, nie jest spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Ponadto, wykonanie projektu służy realizacji Państwa zadań własnych, które wykonują Państwo na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Z uwagi na powyższe okoliczności, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Informuję, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.