Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 6 czerwca 2025 r. (data wpływu 10 czerwca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

W dniu 13.03.2025 r. aktem notarialnym został sprzedany budynek należący do spółki. W akcie notarialnym zostało ujęte, iż cena za budynek zostanie powiększona o podatek od towarów i usług VAT według stawki 23%. Została wystawiona faktura sprzedaży ze stawką VAT 23%. Kupujący jest osobą prywatną.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Spółka (...) w dniu 13.03.2025r. dokonała sprzedaży nieruchomości tj. budynku wraz z gruntem, który był wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej. W umowie sprzedaży zawartej aktem notarialnym została wskazana kwota netto wraz z 23% podatkiem od towarów i usług, na tej podstawie została wystawiona faktura sprzedaży, kupującą była osoba fizyczna.

Przedmiotowy budynek był przekazany Spółce aportem w dniu 30.08.2018 r. przez Prezydenta Miasta (...) w zamian za udziały w Spółce. Natomiast na podstawie umowy zawartej z Miastem (...) budynek był zaadaptowany dla potrzeb Administracji, w którym w czasie użytkowania była dokonana inwestycja, której wartość wydatków na ulepszenie nie przekraczała 30% wartości początkowej nieruchomości. Znajdująca się w tym budynku Administracja świadczyła usługi zarządzania nieruchomościami lokalowymi własności i współwłasności Gminy (...) oraz pozostającymi w jej zarządzanie i z tego tytułu za przedmiotowe usługi były wystawiane faktury podlegające zwolnieniu na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2023 r. poz. 955 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych.

Ad. 1

Przy nabyciu budynku opisanego we wniosku nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nabycie budynku nastąpiło w 2018 r. aktem notarialnym z dnia 30.08.2018 r., w którym Prezydent Miasta (...) w zamian za udziały w Spółce (...) przekazał aportem nieruchomości składające się z zabudowanej działki gruntu. W załączeniu OT nr (...) z dnia 30.08.2018 r. i OT nr (...) z dnia 30.08.2018 r.

Ad. 2

Budynek został wykorzystywany/używany na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta (...) z dnia 15.06.2007 r. - z datą Spółka rozpoczęła używanie budynku do działalności gospodarczej.

Ad. 3

Spółka poniosła wydatki na ulepszenie tj. dokonała docieplenia budynku administracyjnego w załączeniu OT nr (...) z dnia 29.01.2018 r. Od przedmiotowej czynności Spółka obniżyła podatek należny o kwotę podatku naliczonego w wysokości przysługującego prewspółczynnika w proporcji VAT, który w 2018 r. wyniósł 88%. Dodatkowo informujemy, że Spółka wykonuje sprzedaż mieszaną tj. zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione.

Ad. 4

Wydatki na ulepszenie nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynku. Dniem przyjęcia środka trwałego - zakończenia inwestycji w obcym środku trwałym był dzień 29.01.2018 r.

Ad. 5

Wykorzystywanie/używanie budynku do prowadzonej działalności gospodarczej nastąpiło już przed poniesionymi wydatkami na jego ulepszenie.

Ad. 6

Czy od pierwszego zajęcia, zasiedlenia budynku po ulepszeniu przekraczającym 30% jego wartości początkowej, do dnia sprzedaży minął okres dłuższy niż 2 lata?

Nie dotyczy - odpowiedź w ad. 4.

Ad. 7

Tak, przedmiotowy budynek był wykorzystywany wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku. W budynku tym znajdowała się Administracja, która świadczyła usługi zarządzania nieruchomościami lokalowymi własności i współwłasności Gminy (...) oraz pozostającymi w jej zarządzanie. Usługi świadczone przez Spółkę w ramach w/w czynności tj. PKWiU 68.32.12.0 - usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie podlegają zwolnieniu na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. 2023 r. poz. 955 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych.

Pytanie (przeformułowanie w piśmie z 6 czerwca 2025 r.)

Czy Wnioskodawca powinien zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży nieruchomości składającej się z budynku i gruntu?

Państwa stanowisko w sprawie (przeformułowanie w piśmie z 6 czerwca 2025 r)

Wnioskodawca powinien zastosować przepis wynikający z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy VAT, w którym jest mowa, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

1.w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2.dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W związku z powyższym Wnioskodawca spełnił w/w dwa warunki do skorzystania ze zwolnienia transakcji sprzedaży nieruchomości (budynku wraz z gruntem) położonej w (...) przy ul. (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosowanie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Należy zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT może korzystać ze zwolnienia od tego podatku, albo może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części zwolnienie od podatku przysługuje na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Stosownie do treści art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z nich.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Z opisu sprawy wynika, że w dniu 13 marca 2025 r. dokonali Państwo sprzedaży nieruchomości tj. budynku wraz z gruntem, który był wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej. Przedmiotowy budynek był przekazany Państwu aportem w dniu 30 sierpnia 2018 r. przez Prezydenta Miasta w zamian za udziały w Spółce. Przy nabyciu budynku opisanego we wniosku nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek był wykorzystywany/używany na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta z dnia 15 czerwca 2007 r. - z datą rozpoczęli Państwo  używanie budynku do działalności gospodarczej. Ponieśli Państwo wydatki na ulepszenie budynku jednak wydatki te nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynku. Dniem przyjęcia środka trwałego - zakończenia inwestycji w obcym środku trwałym był dzień 29 stycznia 2018 r. Wykorzystywanie/używanie budynku do prowadzonej działalności gospodarczej nastąpiło już przed poniesionymi wydatkami na jego ulepszenie.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że do pierwszego zasiedlenia budynku doszło na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta z dnia 15 czerwca 2007 r. - z datą rozpoczęli Państwo  używanie budynku do działalności gospodarczej. Ponadto nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku przekraczających 30% wartości początkowej budynku.

Zatem analiza przedstawionych okoliczności oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że sprzedaż opisanego w stanie faktycznym budynku nie została dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy jego pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres ponad 2 lat. Zatem dostawa ww. budynku korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zostały spełnione warunki do jego zastosowania wynikające z tego przepisu.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

W konsekwencji – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również dostawa gruntu, z którym związany jest ww. budynek, jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem, Państwa stanowisko, że powinni Państwo zastosować przepis wynikający z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Kwestia dotycząca podatku od czynności cywilnoprawnych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-  w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.