Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.327.2025.1.EJU

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.327.2025.1.EJU

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT czynności, w ramach których wykorzystują Państwo Infrastrukturę powstałą w ramach zadań pn. „…” i „…” oraz braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadań.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w sprawach dotyczących lokalnego transportu zbiorowego oraz gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

W związku z wykonywaniem ww. zadań własnych, Gmina przystąpiła do projektu partnerskiego pn. „…” (dalej: „Projekt”).

Projekt jest/będzie realizowany w latach 2023-2026. Celem głównym Projektu jest (…).

W ramach Projektu Gmina w latach 2025-2026 zrealizuje zadania pn. „…” oraz „…”.

Zakres zadania pn. „…” obejmuje budowę Centrum Przesiadkowego, w tym wykonanie:

- zjazdów, drogi wewnętrznej dojazdowej do parkingu, drogi dla autobusów;

- chodnika i drogi dla rowerów;

- miejsc parkingowych dla samochodów osobowych „Park&Ride” (...);

- wiaty z miejscami parkingowymi dla rowerów (...);

- systemu parkingowego (w tym: szlabanów, terminali);

- wiaty przystankowej/przystanków - (...).;

- małej architektury - koszy na śmieci;

- sieci wodno-kanalizacyjnej;

- instalacji elektrycznej, oświetlenia, teletechnicznej, monitoringu;

- toalety publicznej;

- budynku usługowego z (...) lokalami usługowymi, stanowisk/stacji ładowania pojazdów wraz z miejscami postojowymi i niezbędnymi instalacjami - (...).;

- oznakowania;

- zieleni, w tym nasadzeń: trawników, ozdobnych klombów, drzew i krzewów.

Natomiast zakres zadania pn. „…” obejmuje budowę Centrum Przesiadkowego, w tym wykonanie:

- zjazdu, drogi dojazdowej do parkingu;

- chodnika i drogi dla rowerów;

- miejsc parkingowych dla samochodów osobowych (...);

- wiaty z miejscami parkingowymi dla rowerów - (...);

- samoobsługowej stacji napraw rowerów;

- systemu parkingowego (w tym: szlabanów, terminali);

- wiaty dla oczekujących podróżnych;

- małej architektury - koszy na śmieci, ławki;

- sieci wodno-kanalizacyjnej;

- instalacji elektrycznej, oświetlenia, teletechnicznej, monitoringu;

- toalety publicznej;

- stanowiska/stacji ładowania pojazdów wraz z miejscami postojowymi i niezbędnymi instalacjami - (...).;

- oznakowania;

- zieleni, w tym trawników.

Gmina wskazuje, iż wydatki dotyczące wykonania budynku usługowego z dwoma lokalami usługowymi oraz wydatki dotyczące stanowisk/stacji ładowania pojazdów wraz z miejscami postojowymi i niezbędnymi instalacjami związanymi z tymi stanowiskami/stacjami ładowania pojazdów, w ramach ww. zadań nie są przedmiotem niniejszego wniosku. Gmina niniejszym wnioskiem obejmuje wyłącznie pozostałe wydatki, jakie będą ponoszone w ramach ww. zadań (przedmiotowe zadania w zakresie objętym niniejszym wnioskiem dalej określane będą jako: „Zadania”).

Gmina zamierza zrealizować przedmiotowe Zadania przy współudziale środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych, tj. na realizację przedmiotowych Zadań Gmina otrzymała dofinansowanie pochodzące ze środków Funduszy Europejskich dla (…) 2021-2027 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego).

Gmina nie poniosła dotychczas żadnych wydatków na realizację Zadań. Niemniej, przyszłe wydatki inwestycyjne związanie z realizacją Zadań będą dokumentowane wystawianymi na Gminę przez dostawców/usługodawców fakturami VAT, na których Gmina będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów/usług, w tym z podaniem NIP Gminy.

Majątek powstały w ramach Zadań (dalej: „Infrastruktura”) będzie pełnić funkcję miejsca ogólnodostępnego dla lokalnej społeczności Gminy i podróżnych, tj. za korzystanie z wybudowanej Infrastruktury Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat. Ponadto, Gmina nie będzie wykorzystywać przedmiotowego majątku do żadnych czynności odpłatnych. W konsekwencji, Gmina nie będzie czerpać żadnych dochodów z tytułu wykorzystywania Infrastruktury powstałej w ramach Zadań.

Pytanie

1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywać Infrastrukturę powstałą w ramach Zadań, stanowić będą czynności podlegające opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT?

2. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Zadań?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. W opisanym zdarzeniu przyszłym, czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywać Infrastrukturę powstałą w ramach Zadań, nie będą stanowić czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT.

2. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Zadań.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. 1 i 2

Zważywszy na fakt, że majątek będący przedmiotem Zadań będzie pełnić funkcję miejsca ogólnodostępnego dla lokalnej społeczności Gminy i podróżnych, w ocenie Gminy, nie będzie on wykorzystywany w ramach jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT.

Gmina wykorzystywać będzie przedmiotowe mienie w ramach zadań własnych związanych z lokalnym transportem zbiorowym oraz z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy o samorządzie gminnym).

Infrastruktura ta, jak wspomniano w opisie zdarzenia przyszłego, nie będzie jednocześnie wykorzystywana do żadnych odpłatnych czynności. Tym samym nie będzie tu dochodzić do odpłatnej dostawy towarów czy odpłatnego świadczenia usług, a Infrastruktura wykorzystywana będzie wyłącznie w ramach zadań własnych Gminy (czynności o charakterze publicznym, niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy podmiot posiada status podatnika VAT oraz czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, w szczególności pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do wskazanej powyżej przesłanki warunkującej możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zdaniem Gminy, brak jest bezsprzecznego i bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami, które ponoszone będą na realizację Zadań, a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak zostało bowiem wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Gmina, z tytułu wykorzystywania majątku powstałego w ramach Zadań nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów, a wybudowana w ramach Zadań Infrastruktura będzie ogólnodostępna dla lokalnej społeczności i podróżnych.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż na gruncie przepisów ustawy o VAT opodatkowaniu podlega dostawa towarów lub świadczenie usług wyłącznie wówczas, gdy mają one charakter odpłatny (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie, które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie).

W związku z powyższym, zdaniem Gminy, realizacja Zadań nie będzie związana z wykonywaniem czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi nie zostanie spełniony i tym samym Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację przedmiotowych Zadań.

Stanowisko Gminy znajduje przykładowo potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 października 2024 r. o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.515.2024.1.AKR, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) stwierdził, iż: „ W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ majątek będący przedmiotem Inwestycji (tj. infrastruktura drogowa wraz z pozostałymi elementami Inwestycji) będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak rozstrzygnięto bowiem wyżej, w opisanym zdarzeniu przyszłym czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywać majątek powstały w ramach Inwestycji, nie będą stanowić czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, art. 7 lub art. 8 ustawy.”.

Ponadto, analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w interpretacjach indywidualnych DKIS z dnia:

- 27 listopada 2024 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.592.2024.1.MK,

- 26 czerwca 2024 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.302.2024.1.RMA,

- 25 marca 2022 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.116.2022.2.AZ,

- 3 marca 2021 r. o sygn. 0114-KDIP4-3.4012.27.2021.1.DS,

- 12 października 2017 r. o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.394.2017.1.TK.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy:

   - czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywać Infrastrukturę powstałą w ramach Zadań, nie będą podlegać opodatkowaniu VAT,

   - nie będzie przysługiwać mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadań z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że:

    Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Ponadto, nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347 z 11.12.2006 str. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (...)

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z wykonywaniem zadań własnych przystąpili Państwo do projektu partnerskiego pn. „…”. Celem głównym projektu jest poprawa jakości, dostępności i funkcjonowania transportu zbiorowego poprzez budowę centrów przesiadkowych z infrastrukturą towarzyszącą wraz z wdrożeniem inteligentnych systemów transportowych (ITS) na obszarze Powiatu (…).

W ramach projektu w latach 2025-2026 zrealizują Państwo zadania pn. „…” oraz „…”.

Zakres zadania pn. „…” obejmuje budowę Centrum Przesiadkowego, w tym wykonanie:

- zjazdów, drogi wewnętrznej dojazdowej do parkingu, drogi dla autobusów;

- chodnika i drogi dla rowerów;

- miejsc parkingowych dla samochodów osobowych „Park&Ride”, (...);

- wiaty z miejscami parkingowymi dla rowerów - (...),

- systemu parkingowego (w tym: szlabanów, terminali);

- wiaty przystankowej/przystanków - (...).;

- małej architektury - koszy na śmieci;

- sieci wodno-kanalizacyjnej;

- instalacji elektrycznej, oświetlenia, teletechnicznej, monitoringu;

- toalety publicznej;

- budynku usługowego z dwoma lokalami usługowymi, stanowisk/stacji ładowania pojazdów wraz z miejscami postojowymi i niezbędnymi instalacjami - (...).;

- oznakowania;

- zieleni, w tym nasadzeń: trawników, ozdobnych klombów, drzew i krzewów.

Natomiast zakres zadania pn. „…” obejmuje budowę Centrum Przesiadkowego, w tym wykonanie:

- zjazdu, drogi dojazdowej do parkingu,

- chodnika i drogi dla rowerów;

- miejsc parkingowych dla samochodów osobowych „Park&Ride”, (...);

- wiaty z miejscami parkingowymi dla rowerów - (...);

- samoobsługowej stacji napraw rowerów;

- systemu parkingowego (w tym: szlabanów, terminali);

- wiaty dla oczekujących podróżnych;

- małej architektury - koszy na śmieci, ławki;

- sieci wodno-kanalizacyjnej;

- instalacji elektrycznej, oświetlenia, teletechnicznej, monitoringu;

- toalety publicznej;

- stanowiska/stacji ładowania pojazdów wraz z miejscami postojowymi i niezbędnymi instalacjami - (...).;

- oznakowania;

- zieleni, w tym trawników.

Przy czym wskazali Państwo, że wydatki dotyczące wykonania budynku usługowego z dwoma lokalami usługowymi oraz wydatki dotyczące stanowisk/stacji ładowania pojazdów wraz z miejscami postojowymi i niezbędnymi instalacjami związanymi z tymi stanowiskami/stacjami ładowania pojazdów, w ramach ww. zadań nie są przedmiotem wniosku.

Z opisu sprawy wynika, że nie ponieśli Państwo dotychczas żadnych wydatków na realizację zadań. Jednak jak Państwo wskazali przyszłe wydatki inwestycyjne związanie z realizacją zadań będą dokumentowane wystawianymi na Państwa przez dostawców/usługodawców fakturami VAT, na których Państwo będą oznaczeni jako nabywca przedmiotowych towarów/usług, w tym z podaniem Państwa NIP.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy czynności w ramach których będą Państwo wykorzystywać infrastrukturę powstałą w ramach ww. zadań będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT.

Zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, w świetle powołanych wyżej przepisów należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że realizacja danej inwestycji ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy. Zatem każde działanie podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu tych jednostek, a dotyczące mienia Gminy, należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Tak więc czynności wynikające z realizacji zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, podejmowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Gmina nie uzyskuje wpływów, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez Gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina realizując te czynności, nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie działa jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.

Rozpatrując Państwa wątpliwości należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy realizacja przez Państwa ww. zadań będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie wskazali Państwo, że:

  - przystąpili Państwo do projektu w związku z wykonywaniem ww. zadań własnych w zakresie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w sprawach dotyczących lokalnego transportu zbiorowego oraz gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

  - majątek powstały w ramach zadań będzie pełnić funkcję miejsca ogólnodostępnego dla lokalnej społeczności Gminy i podróżnych, tj. za korzystanie z wybudowanej Infrastruktury Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat;

  - nie będą Państwo wykorzystywać przedmiotowego majątku do żadnych czynności odpłatnych oraz nie będą Państwo czerpać żadnych dochodów z tytułu wykorzystywania infrastruktury powstałej w ramach zadań.

W omawianej sprawie, realizując wskazane zadania będą Państwo działali w ramach reżimu publicznoprawnego. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, infrastruktura wytworzona w ramach opisanych we wniosku zadań służyć będzie wyłącznie do wykonywania zadań własnych gminy oraz nie będzie wykorzystywany do czynności odpłatnych.

Wobec powyższego, realizując ww. zadania nie będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem czynności, w ramach których następuje wykorzystanie zadań, będą realizowane poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym wykonując te czynności nie wystąpią Państwo w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie będą Państwo działali jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy. W konsekwencji czynności te nie będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując, stwierdzam, że czynności, w ramach których będą Państwo wykorzystywać infrastrukturę powstałą w ramach zadań pn. „…” oraz „…” nie będą stanowić czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, art. 7 lub art. 8 ustawy o VAT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadań.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ponadto, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione. Jak rozstrzygnięto wyżej, czynności, w ramach których będą Państwo wykorzystywać infrastrukturę powstałą w ramach zadań nie będą stanowić czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, art. 7 lub art. 8 ustawy o VAT. Oznacza to, że majątek powstały w ramach ww. zadań będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem nie będzie Państwu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań pn. „…” i „…”.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.