
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 30 maja 2025 r. (wpływ 30 maja 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Podatnik jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Podatnik realizuje projekt nr (…) dla projektu pn. „(…)” (zwany dalej „Projektem”).
We wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027 (EFRR), dokonano podziału zadania oraz podział na działalność gospodarczą i niegospodarczą i przyjęto:
1) 79% pracy zakupionej aparatury jako do działalności niegospodarczej,
2) 21% pracy zakupionej aparatury jako do działalność niegospodarczej.
Projekt został objęty pomocą publiczną na podstawie programu pomocowego o nr (…) na kwotę (…) zł.
W celu uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany podatnik jest zobowiązany do złożenia w jednostce finansującej indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie kwalifikowalności podatku VAT w projekcie.
W ramach 79% pracy aparatury do działalności niegospodarczej podatnik będzie wykonywał badania niezbędne do realizacji prac podstawowych w ramach działalności naukowej statutowej oraz realizacji grantów przyznanych przez (…).
W ramach 21% pracy aparatury do działalności gospodarczej, w której realizują Państwo prace komercyjne, podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Zgodnie z dokumentacją Projektu podatek VAT można uznać za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy ani podatnikowi, ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w realizację projektu lub podmiotowi zarządzającemu infrastrukturą projektu na zlecenie i wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu (dotyczy to również grantobiorcy), zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na niepodjęcie przez podmiot czynności zmierzających do realizacji tego prawa.
Zgodnie z Przewodnikiem dla Beneficjentów Projektu do wniosku o płatność należy załączyć indywidualną interpretację prawa podatkowego, w związku z podleganiem projektu zasadom pomocy publicznej.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:
Na pytanie „Czy w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, otrzymali/otrzymają Państwo faktury, w których figurują Państwo jako nabywca towarów i usług?”, odpowiedzieli Państwo, że „Tak, otrzymaliśmy/otrzymamy faktury jako nabywca towarów i usług.”
Na pytanie „Jakie konkretnie towary i usług nabywają Państwo w związku z realizacją ww. projektu? Co konkretnie będzie efektem realizowanego projektu?”, wskazali Państwo, że „W ramach projektu wykonane zostaną roboty budowlane w zakresie dostosowania pomieszczeń laboratoryjnych (usługa - roboty budowlane), oraz dostawa środków trwałych - zakupy aparatury. Efektem projektu będzie także doposażenie Instytutu w specjalistyczną aparaturę badawczą.”
Na pytanie „Czy w efekcie realizacji ww. projektu zostanie zakupiona wyłącznie aparatura, o której mowa we wniosku, czy powstanie również inna infrastruktura (jaka - np. budynki, budowle, sprzęt)? Jeżeli tak, to proszę wskazać czy przedmiotem wniosku jest wyłącznie aparatura czy również pozostała infrastruktura powstała w ramach ww. projektu.”, podali Państwo, że „W efekcie realizacji projektu zostanie zakupiona wyłącznie aparatura badawcza. Roboty budowlane służą jedynie dostosowaniu pomieszczeń, w których będzie przeprowadzona inwestycja aparaturowa (nie powstaną żadne budynki, budowle ani inny sprzęt).”
Na pytanie „Proszę jednoznacznie wskazać do jakich kategorii czynności będą wykorzystywali Państwo mienie powstałe w związku z realizacją ww. projektu, tj.:
a) wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (jeżeli tak, proszę również podać jakie to są czynności);
b) wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (jeżeli tak, proszę również podać jakie to są czynności oraz na jakiej podstawie prawnej korzystają ze zwolnienia);
c) wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jeżeli tak, proszę również podać jakie to są czynności);
d) czy może równocześnie do różnych kategorii czynności, jeśli tak to proszę wskazać do jakich (np. opodatkowanych podatkiem VAT i niepodlegających opodatkowaniu albo opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku albo opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu?”,
odpowiedzieli Państwo, że „Mienie powstałe w związku z realizacją projektu będzie wykorzystywane równocześnie do różnych kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT i niepodlegających opodatkowaniu:
- opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - realizacja prac o charakterze badawczo-rozwojowym (odpłatne świadczenie usług badawczych, prowadzenie badań na zlecenie),
- nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług - niepodlegające sprzedaży: badania niezbędne do realizacji prac podstawowych w ramach działalności naukowej statutowej, oraz projekty badawcze o charakterze niekomercyjnym.”
Na pytanie „Czy mienie powstałe w wyniku realizacji ww. projektu będą wykorzystywali Państwo:
a) do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?
b) do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
c) zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?”,
wskazali Państwo, że „Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.”
Na pytanie „W sytuacji, gdy mienie powstałe w wyniku realizacji ww. projektu będzie wykorzystywane przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość bezpośredniego przypisania towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w całości do celów wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?”, wskazali Państwo, że „Nie istnieje możliwość bezpośredniego przypisania towarów i usług związanych z realizacją projektu w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z wymogami Projektu towary i usługi związane z realizacją projektu zostaną przypisane bezpośrednio zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy (21%) jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy (79%).”
Na pytanie „Jeżeli nie są Państwo w stanie przypisać zakupów dokonanych w związku z realizowanym projektem w całości do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, to proszę wskazać, czy rozliczają Państwo podatek naliczony proporcjonalnie oraz czy proporcja określona zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, nie przekroczyła 2%, a jeżeli nie przekroczyła 2%, to czy uznali Państwo, że proporcja ta wynosi 0%? Proszę podać wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (tj. wartość sposobu określenia proporcji).”, odpowiedzieli Państwo, że „Nie jesteśmy w stanie przypisać zakupów dokonanych w związku z realizowanym projektem w całości do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zakupy te zostaną przypisane bezpośrednio zarówno do działalności gospodarczej (częściowo) jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (częściowo). Podatnik, w przypadku braku możliwości przypisania zakupów do działalności gospodarczej lub do celów innych niż działalność gospodarcza, rozlicza podatek naliczony proporcjonalnie, a proporcja ta przekroczyła 2% i wartość wskaźnika proporcji obliczona na podstawie art. 86 ust. 2a-h ustawy o VAT wyniosła 24% dla działalności gospodarczej.”
Na pytanie „Jeżeli mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane przez Państwa w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku VAT, to proszę wskazać czy są Państwo w stanie odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami opodatkowanymi oraz odrębnie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?”, wskazali Państwo, że „Tak, jesteśmy w stanie odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związane z czynnościami opodatkowanymi oraz odrębnie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.”
Na pytanie „Jeżeli nie są Państwo w stanie odrębnie określić kwot podatku naliczonego związanych z poszczególnymi kategoriami czynności (tj. opodatkowanymi i zwolnionymi), to proszę wskazać, czy rozliczają Państwo podatek naliczony związany z tymi czynnościami proporcjonalnie oraz czy proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT, nie przekroczyła 2%, a jeżeli nie przekroczyła 2%, to czy uznali Państwo, że proporcja ta wynosi 0%? Proszę podać wartość tej proporcji.”, wskazali Państwo, że „Nie dotyczy (patrz pkt. 8).”
Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 30 maja 2025 r.)
W związku z tym, że:
- inwestycja (w tym przypadku Projekt) będzie wykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej jak i do działalności niegospodarczej,
- są Państwo w stanie bezpośrednio przypisać wykorzystanie inwestycji zarówno do działalności gospodarczej jak i niegospodarczej,
czy jako podatnik będą Państwo mogli obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez dostawców realizowanej inwestycji w całości, czy tylko w części wykorzystywanej do realizacji działalności gospodarczej (wg proporcji określonej bezpośrednio)?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 30 maja 2025 r.)
Zdaniem podatnika:
1) Podatnik nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, w zakresie w jakim inwestycja będzie wykorzystana do działalności niegospodarczej podatnika.
2) Podatnikowi będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, w zakresie w jakim inwestycja będzie wykorzystana do działalności gospodarczej podatnika.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa” o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek nabycia towarów lub usług z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym brak jest możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W przypadku podatnika, w związku z wykorzystaniem inwestycji zarówno do działalności gospodarczej jak i niegospodarczej (w określonej bezpośrednio przez podatnika proporcji), podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało tylko w przypadku wykorzystania do działalności gospodarczej (w proporcji określonej dla tego wykorzystania).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Przepis art. 86 ust. 2c ustawy stanowi, że:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1) średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2) średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3) roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4) średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Z art. 86 ust. 2d ustawy wynika, że:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Na mocy art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projektu pn. „(…)”.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją ww. projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
Art. 86 ust. 2a ustawy ma zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Z niniejszą sytuacją mamy do czynienia w przedstawionym stanie faktycznym. W opisie sprawy wskazali Państwo, że w ramach projektu wykonane zostaną roboty budowlane w zakresie dostosowania pomieszczeń laboratoryjnych (usługa - roboty budowlane) oraz dostawa środków trwałych - zakupy aparatury. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (czynności opodatkowane VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług (czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT). Wskazali Państwo, że nie istnieje możliwość bezpośredniego przypisania towarów i usług związanych z realizacją projektu w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wprawdzie wskazali Państwo, że zgodnie z wymogami Projektu towary i usługi związane z realizacją projektu zostaną przypisane bezpośrednio zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy (21%) jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy (79%), jednakże zauważyć należy, że powyższe „przypisanie” nabywanych towarów i usług do celów wykonywanej działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, nie stanowi bezpośredniej alokacji.
W konsekwencji, mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w związku z ponoszeniem wydatków w ramach realizacji opisanego projektu, z uwagi na fakt, że nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej (czynności opodatkowane VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT), a Państwo nie mają możliwości ich bezpośredniego przypisania w całości do działalności gospodarczej, to przy odliczaniu podatku naliczonego od tych wydatków powinny znaleźć zastosowanie odpowiednie regulacje art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Tym samym, przysługuje Państwu prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „(…)” z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Prawo do odliczenia podatku VAT we wskazanym wyżej zakresie przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy.
Zatem, oceniając całościowo Państwa stanowisko należało uznać je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
