Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy świadczonych usług udostępniania na platformie autorskich materiałów do nauki języka angielskiego.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 maja 2025 r. (data wpływu 23 maja 2025 r.).

Opis stanu faktycznego

A. Sp. z o.o. (dalej jako Wnioskodawca) to szkoła językowa, założona w styczniu 2018 roku, specjalizująca się w nauczaniu języka angielskiego.

Kursy prowadzone są zarówno stacjonarnie - w siedzibie firmy oraz w lokalizacjach klientów, jak i w formie zajęć online. Aż 95% przychodów spółki generowane jest dzięki kursom realizowanym przez wykwalifikowanych lektorów języka angielskiego (PKD 85.59A).

Kluczowym filarem działalności Wnioskodawcy jest bezpośrednie zaangażowanie człowieka w proces edukacyjny, wynikające z autorskiej i ciągle rozwijanej metody nauczania (…). To wiedza, doświadczenie i indywidualne podejście lektora decydują o jakości kursów oraz skuteczności przyswajania języka przez uczniów.

W celu wsparcia procesu dydaktycznego, Wnioskodawca udostępnia nowoczesną platformę edukacyjną (dalej jako platforma), na której znajdują się autorskie materiały do nauki języka angielskiego. Około 5% przychodów spółki pochodzi ze sprzedaży treści udostępnianych za pośrednictwem tej platformy. W jej zasobach znajdują się gotowe plany lekcji oparte na metodzie opracowanej przez Wnioskodawcę, przeznaczone dla nauczycieli i szkół językowych, a także interaktywne ćwiczenia dla uczniów - w pełni edytowalne, szczególnie w wersjach dedykowanych do nauki online. Dla uczniów platforma oferuje szeroki wybór interaktywnych lekcji. Uczniowie mają dostęp do edukacyjnych filmów, ćwiczeń ze słuchania, zadań gramatycznych oraz narzędzi do ćwiczenia wymowy. Materiały są pogrupowane według poziomu zaawansowania, tematyki oraz zagadnień gramatycznych, co ułatwia znalezienie odpowiednich zasobów.

Dla nauczycieli Wnioskodawca dostarcza gotowe plany lekcji z czytelnymi instrukcjami, co pozwala skupić się na nauczaniu zamiast na przygotowywaniu materiałów. Nauczyciele mogą organizować lekcje w dedykowanych folderach dla swoich uczniów, udostępniać im materiały bez konieczności drukowania czy wysyłania e-maili oraz korzystać z różnorodnych zasobów, takich jak ćwiczenia konwersacyjne, arkusze zadań czy materiały audio i wideo. Każda lekcja zawiera również propozycje pracy domowej, co wspiera kompleksowy proces nauczania. Po wykupieniu subskrypcji użytkownik - nauczyciel, szkoła językowa lub uczeń - może zwrócić się za pośrednictwem formularza lub wiadomości e-mail do Wnioskodawcy o dostosowanie materiałów do jego potrzeb. W odpowiedzi otrzymuje on spersonalizowany program nauczania, dostosowany do poziomu, celów i potrzeb uczestników zajęć. Na życzenie oferują Państwo również modyfikację materiałów według preferencji oraz szkolenia z zakresu ich praktycznego wykorzystania. Wnioskodawca zapewnia stałe wsparcie merytoryczne i techniczne - kontakt z Państwa zespołem możliwy jest drogą mailową, a w przyszłości także poprzez czat.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe, nie jest również uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz instytutem badawczym.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Na pytanie: 1. Na jakich dokładnie zasadach funkcjonuje platforma edukacyjna, na której znajdują się autorskie materiały do nauki języka angielskiego, w szczególności proszę wskazać:

  • czy na platformie znajdują się kursy/szkolenia do nauki języka angielskiego, czy też udostępniają Państwo wyłącznie materiały wspierające proces nauki, wskazali Państwo że: na platformie znajdują się materiały. Materiały są przygotowywane i katalogowane tak, aby stanowiły część kursu/szkolenia, np. kursu biznesowego, kursu języka ogólnego, kursu dla HR. Materiały powinny być integralną częścią kursów językowych prowadzonych przez lektora i tylko w tym celu są tworzone.
  • czy udostępniane na platformie materiały, jak gotowe plany lekcji, interaktywne ćwiczenia, edukacyjne filmy, ćwiczenia ze słuchania oraz wymowy, propozycje pracy domowej, inne, są usługami ściśle związanymi ze świadczonymi przez Państwa usługami nauki języka angielskiego, proszę opisać w czym się przejawia ten związek, wskazali Państwo, że: Materiały są ściśle związane z Państwa usługami nauki języka angielskiego. 80-90% użytkowników korzystających z tych materiałów to obecni uczniowie i nauczyciele naszej szkoły językowej. Inni użytkownicy to nauczyciele zewnętrzni oraz kilka szkół językowych. Materiały powstają w oparciu o Państwa doświadczenia z prowadzenia kursów językowych (z lektorem), zarówno stacjonarnych, jak i online, w oparciu o opracowaną i opatentowaną przez Państwa metodę (…).
  • czy możliwość korzystania z ww. autorskich materiałów osoba zainteresowana uzyskuje po wykupieniu subskrypcji, jeśli nie, proszę opisać w jaki sposób, wskazali Państwo, że: Tak, dostęp do większości materiałów uzyskuje się po wykupieniu subskrypcji. Materiały można przeglądać i pobierać na własne urządzenia. Na życzenie użytkownika materiały są edytowane, przygotowują Państwo także indywidualny plan kursu lub tworzą dodatkowe materiały zgodnie z oczekiwaniami, w oparciu o Państwa doświadczenia.
  • do jakich zasobów uzyskuje dostęp użytkownik po wykupieniu subskrypcji, czy wykupienie subskrypcji przez osobę zainteresowaną umożliwia korzystanie ze wszystkich zasobów platformy, czy też z określonych kursów, bądź materiałów, czy dostęp jest uzależniony w zależności od użytkowników – nauczyciela, szkoły językowej bądź ucznia, proszę opisać, wskazali Państwo, że: Zakres dostępu zależy od rodzaju użytkownika. Uczniowie nie mają dostępu do planów lekcji i opisów kursów - ich samodzielna nauka jest praktycznie niemożliwa. Materiały są dla nich wsparciem do utrwalenia wiedzy po lekcjach. Nauczyciele i szkoły językowe mają rozszerzony dostęp oraz możliwość tworzenia własnych planów kursów i edycji materiałów.
  • w jaki sposób (w aspekcie technicznym) odbywa się korzystanie z platformy przez osobę, która wykupiła dostęp, wskazali Państwo, że: Po wykupieniu subskrypcji użytkownik uzyskuje dostęp do biblioteki materiałów, które może pobierać na własne nośniki i z nich korzystać. Może też zgłaszać prośby o pomoc w ułożeniu kursu lub edycji materiałów dostosowanych do swoich potrzeb.

2. Na pytanie: Czy oferowane na platformie autorskie materiały do nauki języka angielskiego stanowią wyłącznie nagrania (gotowe nagrania przygotowane wcześniej, które nabywca dostępu do platformy może odtwarzać w dowolnym momencie), czy też są to np. usługi realizowane w czasie rzeczywistym („na żywo”), wskazali Państwo, że: Kursy językowe online prowadzone przez (…) odbywają się „na żywo” z wykorzystaniem tej platformy, co stanowi główne źródło przychodu firmy. W odniesieniu do platformy subskrybenci mają jednak dostęp do nagrań wideo, materiałów PDF, nagrań audio oraz slajdów.

3. Na pytanie: Czy pomiędzy użytkownikiem, który wykupił dostęp do platformy, dochodzi do jakiejkolwiek interakcji z lektorem? Jeśli tak, w jakiej formie, wskazali Państwo, że: Wykupienie dostępu nie oznacza automatycznego kontaktu z lektorem. Kontakt następuje w momencie, gdy prowadzona jest lekcja online. Często też użytkownicy kontaktują się z Państwem w celu uzyskania wsparcia w korzystaniu z platformy, przygotowaniu materiałów lub planu kursu.

4. Na pytanie: Czy weryfikują Państwo postępy w nauce osób, które wykupiły dostęp do platformy? Czy weryfikacja odbywa się automatycznie (np. za pomocą stosownego oprogramowania), czy też wymaga innych działań, wskazali Państwo, że: Tak, ale wyłącznie na życzenie użytkownika. Obecnie nie ma automatycznej weryfikacji. Po zgłoszeniu zapotrzebowania udostępniamy test, który jest oceniany przez lektora współpracującego z (…).

5. Na pytanie: Czy osoba, która wykupiła dostęp do platformy może zadawać pytania (konsultować wątpliwości) związane z treściami umieszczanymi na platformie – jeśli tak, prosimy opisać w jaki sposób (w jakim trybie) są zadawane pytania oraz w jaki sposób (w jakim trybie) udzielane są odpowiedzi, wskazali Państwo, że: Tak, użytkownicy mogą zadawać pytania. Najczęściej kontakt odbywa się drogą mailową, a na życzenie również telefonicznie.

6. Na pytanie: Czy realizacja usług udostępniania materiałów do nauki za pomocą platformy jest całkowicie zautomatyzowana, a udział człowieka niewielki, wskazali Państwo, że: Usługi nie są w pełni zautomatyzowane. Udział człowieka - w zależności od potrzeb użytkownika - może być mniejszy lub większy, ale zawsze jest istotny.

7. Na pytanie: Czy realizacja oferowanych usług na platformie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest możliwa, wskazali Państwo, że: Nie, nie jest możliwa.

8. Na pytanie: Czy udostępniane za pomocą platformy materiały do nauki stanowią produkty w formie cyfrowej (łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami), wskazali Państwo, że: Tak, udostępniane materiały mają formę cyfrową - są to nagrania wideo i audio, pliki PDF oraz slajdy z treściami do nauki języka angielskiego.

9. Na pytanie: Czy udostępniane przez Państwa materiały do nauki języka angielskiego poprzez platformę stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego? Jeśli tak, proszę wskazać:

  • Czy jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem lub mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych? Jeśli tak to w jaki konkretnie sposób osoby zainteresowane będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach wykonywanej pracy, wykonywanego zawodu?
  • Czy nauczanie za pomocą platformy będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, jakich? (odrębne przepisy określające formy i zasady to takie przepisy, z  których wynika np. program kursu/szkolenia, ilość godzin kursu/szkolenia, tematyka, krąg osób objętych kursem/szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp.),
  • Czy świadczone usługi za pomocą platformy będą objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z  dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe?
  • Czy świadczone usługi za pomocą platformy są finansowane w całości, bądź co najmniej w 70% ze środków publicznych? Jeśli tak, czy posiadają Państwo dokumentację potwierdzającą sposób finansowania za pomocą środków publicznych?

Wskazali Państwo, że: udostępniane przez Wnioskodawcę materiały do nauki języka angielskiego poprzez platformę nie stanowią usług w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

10. Na pytanie: Czy udostępniane przez Państwa materiały do nauki języka angielskiego poprzez platformę są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczonymi przez nauczyciela, wskazali Państwo, że: Udostępniane materiały do nauki języka angielskiego poprzez platformę nie są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczonymi przez nauczyciela.

Pytania

1. Czy usługi świadczone poprzez platformę świadczone przez Wnioskodawcę powinny być zaklasyfikowane jako usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.?

2. Czy usługi świadczone poprzez platformę świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Pytanie nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi wskazane w opisie stanu faktycznego świadczone poprzez platformę nie powinny być uznane za usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy.

W odniesieniu do powyższego, należy wskazać, że w myśl art. 2 pkt 26 ustawy, przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Artykuł 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L z 2011 r. Nr 77 str. 1), stanowi, że do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu, ust. 1 obejmuje w szczególności:

1.ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

2.usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

3.usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

4.odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

5.pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

6.usługi wyszczególnione w załączniku I.

Na mocy ust. 2 ww. artykułu, ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych;

b)usług telekomunikacyjnych;

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f)płyt CD i kaset magnetofonowych;

g)kaset wideo i płyt DVD;

h)gier na płytach CD-ROM;

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l)hurtowni danych off-line;

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)usług centrum wsparcia telefonicznego;

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Zgodnie z art. 58 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, miejscem świadczenia usług świadczonych drogą elektroniczną, w szczególności usług, o których mowa w załączniku II, na rzecz osób niebędących podatnikami jest miejsce, w którym osoba taka ma siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Natomiast załącznik II (pn. „Przykładowy wykaz usług świadczonych drogą elektroniczną, których nowa w art. 58 akapit pierwszy lit. c”) wskazuje na konkretne grupy usług, które są świadczone kogą elektroniczną.

I tak, są to:

1.tworzenie i utrzymywanie witryn internetowych, zdalna konserwacja oprogramowania i sprzętu;

2.dostarczanie oprogramowania oraz jego uaktualnień;

3.dostarczanie obrazów, tekstu i informacji oraz udostępnianie baz danych;

4.dostarczanie muzyki, filmów i gier, w tym gier losowych i hazardowych, jak również przekazów lub wydarzeń o charakterze politycznym, kulturalnym, artystycznym, sportowym, naukowym lub rozrywkowym;

5.świadczenie usług kształcenia korespondencyjnego.

Ponadto załącznik nr I do cytowanego wyżej rozporządzenia wykonawczego rady (UE) nr 282/2011, odnoszący się do wskazanego wyżej punktu 5, czyli do świadczenia usług kształcenia korespondencyjnego, wskazuje na automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem.

Ze wskazanych powyżej regulacji wynika, że warunkiem koniecznym uznania usługi za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej.

Warunek ten jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych powyżej przepisów.

Istotne jest wystąpienie następujących cech świadczonych usług:

  • realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
  • świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
  • ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe.

W świetle przedstawionych powyżej regulacji, zdaniem Wnioskodawcy, usługi polegające na udzieleniu dostępu do autorskich materiałów do nauki języka angielskiego za pomocą dedykowanej platformy, gdzie każda osoba która wykupi subskrypcję ma prawo do skorzystania z indywidualnej pomocy autorów kursu i uzyskania wsparcia w zakresie poruszanych zagadnień nie można uznać za usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy, gdyż przedmiotowe świadczenia nie mogą zostać uznane jako wymagające minimalnego udziału człowieka.

Uznać należy, że warunek dotyczący uznania, że świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki nie jest w przedmiotowej sprawie spełniony.

Pytanie nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy opisane we wniosku usługi są usługami zwolnionymi z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (co wynika z art. 7 ust. 1 Ustawy VAT).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy VAT.

Świadczenia sprzedawane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem platformy stanowią świadczenie usług nauczania języków obcych, jak i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi nauki języków obcych za pomocą platformy podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy VAT.

Zgodnie z brzmieniem powyższej regulacji, zwolnione z VAT są usługi nauczania języków obcych oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z nimi związane, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe, nie jest również uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz instytutem badawczym.

Udostępnione przez platformę autorskie materiały do nauki języka angielskiego nie stanowią również świadczonych przez nauczycieli usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym.

Ponadto, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz klientów indywidualnych nie wpisują się w pojęcie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

W świetle powyższego świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mogą korzystać ze zwolnień określonych w regulacjach art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 oraz 29 ustawy.

Należy zatem przeanalizować, czy objęta niniejszym wnioskiem usługa udzielenia dostępu do autorskich materiały do nauki języka angielskiego za pomocą platformy będzie mogła korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Należy zauważyć, że regulacja ta odnosi się wprost do czynności nauki języków obcych oraz dostawy towarów i usług ściśle z nią związanych.

Zakres zwolnienia został więc scharakteryzowany wyłącznie poprzez odniesienie do faktycznego przedmiotu wykonywanych usług (tj. nauki języków obcych, tak jak ma to miejsce w przypadku usług objętych niniejszym wnioskiem).

Ustawodawca nie uzależnił możliwości stosowania powyższego zwolnienia od żadnej przesłanki podmiotowej, co oznacza, że nie jest istotny status podmiotu świadczącego usługę, czy status podmiotu będącego nabywcą usługi.

Tym samym zwolnienie to ma charakter wyłącznie przedmiotowy (por. T. Michalik, VAT. Komentarz, Wyd. 16, Warszawa 2021).

Nie ma przy tym również znaczenia cel, w którym świadczone są usługi.

W związku z tym zwolnieniem będzie objęta zarówno hobbystyczna nauka języków obcych, jak również nauka do celów zawodowych (por. J. Martini, P. Skorupa, M. Wojda, Podatek od towarów i usług. Komentarz, Wyd. 1. Warszawa 2014).

Niemniej podkreślenia wymaga to, że regulacja art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT nie precyzuje w jakiej formie powinno odbywać się przekazywanie wiedzy z zakresu nauki języków obcych aby taka usługa mogła korzystać ze zwolnienia od VAT. W szczególności ustawodawca nie wprowadził warunku aby takie nauczanie musiało odbywać przy fizycznej obecności uczestników zajęć czy nauczyciela. Zatem w ocenie Wnioskodawcy, powyższym zwolnieniem objęte będzie zarówno nauczanie świadczone w sposób tradycyjny (tj. stacjonarnie, na żywo), jak i online, tj. bez fizycznego kontaktu uczestnika z lektorem, a nawet w sposób w znacznej mierze zautomatyzowany z minimalnym udziałem Wnioskodawcy.

Dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia nie ma zatem znaczenia, w jaki sposób podmiot prowadzi naukę języków obcych. W szczególności nie ma podstaw, aby wyłączyć z zakresu powyższego zwolnienia usługi nauczania języków obcych świadczone na odległość w ramach usług elektronicznych (podobnie: A. Bartosiewicz, VAT. Komentarz, wyd. XVI, WKP 2022). Odnosząc się do kwestii zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy wskazać należy, że zawarte w tym przepisie zwolnienie od podatku jest najbardziej zawężone merytorycznie, ale jednocześnie nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych.

Skutkiem powyższego z zawartego w ww. przepisie zwolnienia od podatku VAT skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych.

Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi udzielenia dostępu do autorskich materiałów do nauki języka angielskiego, jako że mieszczą się w zakresie pojęciowym usług nauczania języków obcych oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy VAT.

Jednocześnie należy podkreślić, że nawet w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czyli uznania usług Wnioskodawcy za usługi elektroniczne, nadal do tych usług będzie miało zastosowanie wspomniane wyżej zwolnienie z VAT. Dyrektywa 2006/112/WE Rady stanowi bowiem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną. Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.

Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną.

W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy, będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z treści art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 2 pkt 26 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych – rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (t. j. Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r., str. 1 ze zm.) – zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. rozporządzenia nr 282/2011:

Ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych itp.);

f) usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

Ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a) usług nadawczych;

b) usług telekomunikacyjnych;

c) towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d) płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e) materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f) płyt CD i kaset magnetofonowych;

g) kaset wideo i płyt DVD;

h) gier na płytach CD-ROM;

i) usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j) usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k) usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l) hurtowni danych off-line;

m) usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n) usług centrum wsparcia telefonicznego;

o) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p) konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

t) biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u) zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika II do Dyrektywy 2006/112/WE Rady wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:

a)  automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b) ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.

Dyrektywa 2006/112/WE Rady stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.

Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.

Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy, będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy usługi świadczone przez Państwa poprzez platformę powinny być zaklasyfikowane jako usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy oraz czy korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

W świetle definicji usług elektronicznych zawartej w rozporządzeniu 282/2011, świadczone przez Państwa usługi udostępniania na platformie autorskich materiałów do nauki języka angielskiego nie będą stanowić usług elektronicznych. W analizowanym przypadku nie można uznać, że świadczenie tych usług będzie zasadniczo zautomatyzowane a udział człowieka w ich świadczeniu będzie minimalny. Jak wskazano we wniosku, usługi nie są w pełni zautomatyzowane, a udział człowieka w zależności od potrzeb użytkownika – może być mniejszy lub większy, ale zawsze istotny. Osoba, która wykupiła dostęp do platformy może zadawać pytania (konsultować wątpliwości) związane z treściami umieszczanymi na platformie – użytkownicy mogą zadawać pytania. Najczęściej kontakt odbywa się drogą mailową, a na życzenie również telefonicznie. Kursy językowe online prowadzone przez Państwa odbywają się „na żywo” z wykorzystaniem platformy. A zatem należy stwierdzić, że usługi udostępniania na platformie autorskich materiałów do nauki języka angielskiego nie spełniają przesłanek wskazanych w art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

    oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Z kolei, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)  prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)  świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)  finansowane w całości ze środków publicznych

‒ oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Stosowanie zwolnień od podatku od towarów i usług ma charakter wyjątkowy i nie podlega wykładni rozszerzającej. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo szkołą językową, specjalizującą się w nauczaniu języka angielskiego. Kursy prowadzone są zarówno stacjonarnie w siedzibie firmy, lokalizacjach klientów, jak i w formie zajęć online. W celu wsparcia procesu dydaktycznego udostępniają Państwo nowoczesną platformę edukacyjną, na której znajdują się autorskie materiały do nauki języka angielskiego. Materiały są przygotowywane i katalogowane tak, aby stanowiły część kursu/szkolenia, np. kursu biznesowego, kursu języka ogólnego, kursu dla HR. W jej zasobach znajdują się gotowe plany lekcji oparte na metodzie opracowanej przez Wnioskodawcę, przeznaczone dla nauczycieli i szkół językowych, a także interaktywne ćwiczenia dla uczniów - w pełni edytowalne, szczególnie w wersjach dedykowanych do nauki online. Dla uczniów platforma oferuje szeroki wybór interaktywnych lekcji. Uczniowie mają dostęp do edukacyjnych filmów, ćwiczeń ze słuchania, zadań gramatycznych oraz narzędzi do ćwiczenia wymowy. Materiały są pogrupowane według poziomu zaawansowania, tematyki oraz zagadnień gramatycznych, co ułatwia znalezienie odpowiednich zasobów.

Kolejną kategorią odbiorców usługi są nauczyciele, dla których Wnioskodawca dostarcza gotowe plany lekcji z czytelnymi instrukcjami, co pozwala skupić się na nauczaniu zamiast na przygotowywaniu materiałów. Nauczyciele mogą organizować lekcje w dedykowanych folderach dla swoich uczniów, udostępniać im materiały bez konieczności drukowania czy wysyłania e-maili oraz korzystać z różnorodnych zasobów, takich jak ćwiczenia konwersacyjne, arkusze zadań czy materiały audio i wideo. Każda lekcja zawiera również propozycje pracy domowej, co wspiera kompleksowy proces nauczania.

Po wykupieniu subskrypcji użytkownik - nauczyciel, szkoła językowa lub uczeń - może zwrócić się za pośrednictwem formularza lub wiadomości e-mail do Wnioskodawcy o dostosowanie materiałów do jego potrzeb. W odpowiedzi otrzymuje on spersonalizowany program nauczania, dostosowany do poziomu, celów i potrzeb uczestników zajęć.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe, nie jest również uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz instytutem badawczym.

Ponadto wskazali Państwo, że materiały są ściśle związane z Państwa usługami nauki języka angielskiego. 80-90% użytkowników korzystających z tych materiałów to obecni uczniowie i nauczyciele prowadzonej szkoły językowej. Inni użytkownicy to nauczyciele zewnętrzni oraz kilka szkół językowych. Materiały powstają w oparciu o Państwa doświadczenia z prowadzenia kursów językowych (z lektorem), zarówno stacjonarnych, jak i online, w oparciu o opracowaną i opatentowaną przez Państwa metodę (…). Dostęp do większości materiałów uzyskuje się po wykupieniu subskrypcji. Materiały można przeglądać i pobierać na własne urządzenia. Na życzenie użytkownika materiały są edytowane, przygotowują Państwo także indywidualny plan kursu lub tworzą dodatkowe materiały zgodnie z oczekiwaniami, w oparciu o Państwa doświadczenia.

Zakres dostępu do platformy zależy od rodzaju użytkownika. Uczniowie nie mają dostępu do planów lekcji i opisów kursów - ich samodzielna nauka jest praktycznie niemożliwa. Materiały są dla nich wsparciem do utrwalenia wiedzy po lekcjach. Nauczyciele i szkoły językowe mają rozszerzony dostęp oraz możliwość tworzenia własnych planów kursów i edycji materiałów.

Po wykupieniu subskrypcji użytkownik uzyskuje dostęp do biblioteki materiałów, które może pobierać na własne nośniki i z nich korzystać. Może też zgłaszać prośby o pomoc w ułożeniu kursu lub edycji materiałów dostosowanych do swoich potrzeb.

Kursy językowe online prowadzone przez (…) odbywają się „na żywo” z wykorzystaniem tej platformy, co stanowi główne źródło przychodu firmy. W odniesieniu do platformy subskrybenci mają jednak dostęp do nagrań wideo, materiałów PDF, nagrań audio oraz slajdów.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, wskazania wymaga, że zawarte w tym przepisie zwolnienie od podatku jest najbardziej zawężone merytorycznie, ale jednocześnie nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych. Skutkiem powyższego z zawartego w ww. przepisie zwolnienia od podatku VAT skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych. Warto zwrócić uwagę, że przytoczony przepis nie precyzuje, jakich języków obcych dotyczy zwolnienie, przez co wskazuje na ich szeroki katalog. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy obejmuje jednak usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy.

Zatem, dla oceny tego, czy świadczenie usług udostępniania na platformie autorskich materiałów do nauki języka angielskiego jest zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  • czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub
  • czy są to usługi w zakresie kształcenia świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze lub
  • czy są to usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli lub
  • czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz:
    • czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
    • czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub
    • czy szkolenia finansowane są w całości ze środków publicznych.

Należy wskazać, że w opisie sprawy wskazali Państwo, że nie są jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, nie są Państwo również uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani instytutem badawczym.

W rezultacie świadczone przez Państwa usługi udostępniania na platformie autorskich materiałów do nauki języka angielskiego nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie są Państwo podmiotem wymienionym w tym przepisie.

W opisanym przypadku nie znajdzie również zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, gdyż jak zostało wskazane we wniosku, ww. usługi nie będą świadczone bezpośrednio przez nauczycieli oraz nie będą stanowiły nauczania na określonym poziomie edukacji.

Ponadto, usługi udostępniania na platformie autorskich materiałów do nauki języka angielskiego nie będą korzystały również ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Jak wynika bowiem z opisu sprawy udostępniane przez Państwa materiały do nauki języka angielskiego poprzez platformę nie stanowią usług w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Skoro zatem wykluczono zastosowanie zwolnienia od podatku dla ww. usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy, to należy przeanalizować czy do usług udostępniania na platformie autorskich materiałów do nauki języka angielskiego, znajdzie zastosowanie zwolnienie   od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Wskazali Państwo, że kluczowym filarem Państwa działalności jest bezpośrednie zaangażowanie człowieka w proces edukacyjny, wynikające z autorskiej i ciągle rozwijanej metody nauczania (…). Jak wynika z opisu sprawy, kursy językowe online prowadzone przez (…) odbywają się „na żywo” z wykorzystaniem tej platformy, co stanowi główne źródło przychodu firmy. W odniesieniu do platformy subskrybenci mają jednak dostęp do nagrań wideo, materiałów PDF, nagrań audio oraz slajdów. W opisie sprawy wskazali Państwo że odbiorcami Państwa usług są:

1.Uczniowie, którzy są użytkownikami korzystających z tych materiałów, nie mają dostępu do planów lekcji i opisów kursów - ich samodzielna nauka jest praktycznie niemożliwa. Materiały są dla nich wsparciem do utrwalenia wiedzy po lekcjach,

2.nauczyciele prowadzonej szkoły językowej oraz nauczyciele zewnętrzni oraz kilka szkół językowych, dla których Wnioskodawca dostarcza gotowe plany lekcji z czytelnymi instrukcjami, co pozwala skupić się na nauczaniu zamiast na przygotowywaniu materiałów. Nauczyciele mogą organizować lekcje w dedykowanych folderach dla swoich uczniów, udostępniać im materiały bez konieczności drukowania czy wysyłania e-maili oraz korzystać z różnorodnych zasobów, takich jak ćwiczenia konwersacyjne, arkusze zadań czy materiały audio i wideo. Każda lekcja zawiera również propozycje pracy domowej, co wspiera kompleksowy proces nauczania.

Zatem, mając na uwadze charakter świadczonych przez Państwa usług, należy stwierdzić że usługi udostępniania na platformie autorskich materiałów do nauki języka angielskiego nie stanowi samodzielnej usługi nauczania języków obcych, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, materiały udostępnione na platformie, z których korzystają uczniowie stanowią element uzupełniający lekcji i kursów prowadzonych przez Wnioskodawcę, czyli ich udostępnienie bez jednoczesnego odbycia kursu nie pozwala na naukę języka angielskiego. Udostępnione materiały są dla tej grupy odbiorców wsparciem służącym utrwaleniu wiedzy po lekcjach. Dla uczniów platforma oferuje szeroki wybór interaktywnych lekcji. Uczniowie mają dostęp do edukacyjnych filmów, ćwiczeń ze słuchania, zadań gramatycznych oraz narzędzi do ćwiczenia wymowy.

Z kolei udostępnienie platformy zarówno dla nauczycieli Państwa szkoły językowej, jak i nauczycieli zewnętrznych oraz szkół językowych nie ma na celu nauki języka angielskiego, a stanowi element ułatwiający prowadzenie lekcji w postaci udostepnienia gotowych planów lekcji opartych na metodzie opracowanej przez Wnioskodawcę. Dzięki dostępowi do platformy nauczyciele mogą organizować lekcje w dedykowanych folderach dla swoich uczniów, udostępniać im materiały bez konieczności drukowania czy wysyłania e-maili oraz korzystać z różnorodnych zasobów, takich jak ćwiczenia konwersacyjne, arkusze zadań czy materiały audio i wideo. Każda lekcja zawiera również propozycje pracy domowej, co wspiera kompleksowy proces nauczania. Oferowana usługa ma na celu nie naukę języka obcego przez jej odbiorców (nauczycieli oraz szkoły językowe), a lepsze i efektywniejsze przeprowadzenie lekcji języka angielskiego. Także zapewnienie interaktywnych ćwiczeń dla uczniów - w pełni edytowalnych, szczególnie w wersjach dedykowanych do nauki online ma za zadanie w istocie wyręczyć nauczycieli w kwestiach organizacyjnych  i pozwolić skupić się na procesie przekazywania wiedzy, z pominięciem przygotowywania materiałów do przeprowadzenia lekcji, które to materiały udostępniają Państwo za pośrednictwem platformy.

Zatem należy przeanalizować czy usługa polegająca na udostępnieniu platformy dla uczniów, nauczycieli oraz szkół językowych stanowi usługę ściśle związaną z nauką języka obcego, korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Z powołanych przepisów art. 43 ust. 17 i art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że zwolnienia określone w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe, jeżeli: są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Aby ustalić, czy dana czynność (dostawa bądź usługa) ma ścisły związek z usługami kształcenia, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., „związek” to stosunek między rzeczami, zjawiskami itp. połączonymi ze sobą w jakiś sposób.

Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy o VAT wynika, że nie dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i Szóstej Dyrektywy - Dz.Urz.UE.L Nr 145, s. 1 z późn. zm. (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE - Dz.Urz.UE.L 347, s. 1 z późn. zm.) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

Zgodnie z ww. regulacjami zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (przykładowo kształcenia i wychowania) mają zastosowanie, jeżeli:

  • usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,
  • usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
  • ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W analizowanej sprawie spełniają Państwo wyżej wymienione warunki: są Państwo podmiotem korzystającym ze zwolnienia od podatku w stosunku do świadczenia usługi głównej – nauki języków obcych. Ponadto oferowany dostęp do platformy stanowi usługę niezbędną do wykonania usługi podstawowej. W relacji z uczniem – pozwala na uzupełnienie i usystematyzowanie wiedzy zdobywanej na prowadzonych przez Państwa kursach, natomiast w relacji z nauczycielami oraz szkołami językowymi, stanowi narzędzie usprawniające przeprowadzanie lekcji nauki języka angielskiego. Jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku, udostępnienie przez Państwa platformy stanowi uzupełnienie oferty nauki języków obcych (stanowi około 5% Państwa przychodów), zatem należy stwierdzić, że ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Mając na uwadze przedstawione przez Państwa okoliczności sprawy należy stwierdzić, że udostępnienie przez Państwa nowoczesnej platformy edukacyjnej zawierającej zarówno materiały wspierające samodzielną naukę i pogłębianie wiedzy przez Państwa słuchaczy, jak i wykorzystanie materiałów w procesie edukacyjnym przez Państwa nauczycieli, nauczycieli zewnętrznych oraz szkoły językowe stanowi usługę ściśle związaną z nauką języków obcych, która korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.