Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 30 lipca 2025 r., który dotyczy ustalenia czy w zakresie realizowanego projektu pn.: „(...)”, Gmina (...) będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją tego zadania, wpłynął 31 lipca 2025 r. Przedmiotowy wniosek - w odpowiedzi na wezwanie Organu - uzupełnili Państwo pismem z 4 września 2025 r. (data wpływu: 4 września 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) (dalej: „Wnioskodawca” lub „Gmina”) jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775, dalej: „ustawa o VAT”).

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465), Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W ramach swojej działalności Gmina realizuje zarówno zadania własne - polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej - jak i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, w tym z zakresu organizacji i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów. Celem wykonywania zadań nałożonych na Gminę mocą odrębnych ustaw, Gmina tworzy jednostki organizacyjne, a także zawiera umowy z innymi podmiotami. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT ze swoimi jednostkami budżetowymi.

W 2024 roku Gmina (...) oraz Gmina (...) zawarły porozumienie w sprawie wspólnego przygotowania i realizacji projektu polegającego na budowie trasy rowerowej przebiegającej przez obszar obu gmin. Zgodnie z treścią zawartego porozumienia:

- Gmina (...) pełni funkcję Partnera Wiodącego oraz Inwestora Zastępczego,

- Gmina (...) występuje jako Partner Projektu.

W ramach realizacji inwestycji Gmina (...) będzie finansować wydatki związane z budową odcinka drogi gminnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowaną na terenie Gminy (...). Natomiast Gmina (...) poniesie koszty dotyczące odcinka drogi powiatowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanego w granicach administracyjnych (...).

Gmina (...) powierzyła realizację zadania pn. „(...)” Gminie (...), która - na podstawie zawartego porozumienia - pełni funkcję inwestora zastępczego przez cały okres realizacji inwestycji.

W imieniu Gminy (...), funkcję inwestora wykonuje upoważniona jednostka organizacyjna - (...).

Przedmiotowe zadanie inwestycyjne realizowane jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (...). współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Budowa trasy rowerowej będzie finansowana ze środków Unii Europejskiej, Budżetu Państwa oraz środków własnych obu gmin.

Trasa rowerowa połączy Gminę (...) z miejskim układem dróg rowerowych (...).

Głównym celem realizowanego projektu jest wspieranie zrównoważonej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej. Cel ten będzie osiągnięty poprzez budowę Regionalnej Trasy Rowerowej na odcinku (...)-(...), a także poprzez działania promujące wiedzę na temat rozwoju regionalnych tras rowerowych oraz korzyści płynących z wykorzystania roweru jako środka transportu.

Projekt zakłada również osiągnięcie celów pośrednich, takich jak:

- redukcja lokalnej emisji zanieczyszczeń powietrza,

- wspieranie postaw proekologicznych,

- zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców,

- zachęcenie do wyboru roweru jako alternatywy dla transportu indywidualnego.

Budowa trasy rowerowej ma zainicjować pozytywne zmiany poprzez stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi turystyki rowerowej, m in. dzięki ułatwieniu dostępu do popularnych szlaków, takich jak (...) Trasa Rowerowa ((...)). Projekt umożliwi także bezpieczny dojazd rowerem do licznych zakładów pracy zlokalizowanych w rejonie zakładu (...)

Zakres rzeczowy projektu obejmuje m.in.:

   - roboty w branży drogowej (roboty przygotowawcze i ziemne, rozbiórki, budowa konstrukcji i nawierzchni, roboty wykończeniowe, nasadzenia zieleni, montaż wiat przystankowych), - budowę sygnalizacji świetlnej,

   - przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej,

   - budowę kanału technologicznego,

   - nadzór inwestorski i autorski.

Na zakończenie projektu planowane jest przeprowadzenie kampanii promocyjnej, której celem będzie podniesienie świadomości w zakresie znaczenia ruchu niezmotoryzowanego. W ramach kampanii przewidziany jest partnerski rajd rowerowy (...)-(...), zakończony eventem o charakterze edukacyjno-ekologicznym.

Projekt realizowany będzie w ramach wypełniania przez Gminę zadań własnych, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym - w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sferze kultury fizycznej i turystyki, w tym tworzenia terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej podatkiem VAT w obszarze, którego dotyczy projekt. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji inwestycji będzie miała charakter otwarty i ogólnodostępny, co oznacza, że nabyte przez Gminę towary i usługi nie będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej ani zarobkowej.

Ponadto wnioskodawca wskazuje, że projekt dla inwestycji został wykonany, podpisano również umowę o dofinansowanie projektu. Ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji planowane jest na wrzesień 2025 r., natomiast rozpoczęcie robót budowlanych przewidziano na listopad lub grudzień 2025 r.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „(...)”, jak również efekty ww. projektu:

   - nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

   - nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

   - będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (infrastruktura wykorzystywana będzie wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy - czynności o charakterze publicznym).

Infrastruktura, która powstanie w ramach realizacji projektu, będzie udostępniana bezpłatnie, bez pobierania jakichkolwiek opłat od użytkowników.

Pytanie

Czy w zakresie realizowanego projektu pn.: „(...)” Gmina (...) będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją tego zadania?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Gmina nie będzie miała prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. „(...)”. Infrastruktura powstała w ramach projektu nie będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2025 poz. 775, dalej: ustawa o VAT), za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy - w zakresie realizowanych przez nie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do których realizacji zostały powołane. Wyjątek stanowią czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z tym, że Gmina nabywa towary i usługi w celu realizacji zadania własnego z zakresu kultury fizycznej i turystyki (w tym tworzenia terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych), nie występuje w tym przypadku jako podatnik VAT w rozumieniu ustawy o VAT.

Podstawowym warunkiem umożliwiającym odliczenie podatku VAT jest istnienie związku pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług a działalnością opodatkowaną, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W niniejszej sprawie taki związek nie występuje. Jak wynika z opisu, Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej VAT w zakresie, w jakim realizowana będzie przedmiotowa inwestycja.

Ponadto, Wnioskodawca będzie realizował przedmiotową inwestycję w charakterze organu władzy jednostki samorządu terytorialnego, wykonując zadania własne nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

W konsekwencji, Wnioskodawca - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie będzie miał prawa dokonać odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego pn.: „(...)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775; ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W 2024 roku Gmina (...) oraz Gmina (...) zawarły porozumienie w sprawie wspólnego przygotowania i realizacji projektu polegającego na budowie trasy rowerowej przebiegającej przez obszar obu gmin. Zgodnie z treścią zawartego porozumienia Gmina (...) pełni funkcję Partnera Wiodącego oraz Inwestora Zastępczego, a Gmina (...) występuje jako Partner Projektu.

W ramach realizacji inwestycji Gmina (...) będzie finansować wydatki związane z budową odcinka drogi gminnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowaną na terenie Gminy (...). Natomiast Gmina (...) poniesie koszty dotyczące odcinka drogi powiatowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanego w granicach administracyjnych (...).

Budowa trasy rowerowej będzie finansowana ze środków Unii Europejskiej, Budżetu Państwa oraz środków własnych obu gmin. Trasa rowerowa połączy Gminę (...) z miejskim układem dróg rowerowych (...).

Głównym celem realizowanego projektu jest wspieranie zrównoważonej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej. Cel ten będzie osiągnięty poprzez budowę Regionalnej Trasy Rowerowej na odcinku (...)-(...), a także poprzez działania promujące wiedzę na temat rozwoju regionalnych tras rowerowych oraz korzyści płynących z wykorzystania roweru jako środka transportu.

Projekt zakłada również osiągnięcie celów pośrednich, takich jak:

- redukcja lokalnej emisji zanieczyszczeń powietrza,

- wspieranie postaw proekologicznych,

- zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców,

- zachęcenie do wyboru roweru jako alternatywy dla transportu indywidualnego.

Projekt realizowany będzie w ramach wypełniania przez Gminę zadań własnych, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym - w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sferze kultury fizycznej i turystyki, w tym tworzenia terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej podatkiem VAT w obszarze, którego dotyczy projekt. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji inwestycji będzie miała charakter otwarty i ogólnodostępny, co oznacza, że nabyte przez Gminę towary i usługi nie będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej ani zarobkowej.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „(...)”, jak również efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (infrastruktura wykorzystywana będzie wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy - czynności o charakterze publicznym).

Infrastruktura, która powstanie w ramach realizacji projektu, będzie udostępniana bezpłatnie, bez pobierania jakichkolwiek opłat od użytkowników.

Przy tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wyrażone we wniosku wątpliwości dotyczą tego czy w zakresie realizowanego projektu pn.: „(...)” Gmina (...) będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją tego zadania.

Odnosząc się zatem do powyższego, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony.

Jak wynika z opisu sprawy, Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej podatkiem VAT w obszarze, którego dotyczy projekt. Powstała w wyniku projektu infrastruktura będzie miała charakter otwarty i będzie ogólnodostępna, nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty od użytkowników. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu jak również efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto z wniosku wynika, zadanie na realizację którego otrzymali Państwo dofinansowanie wpisuje się w zadania własne Gminy, do których - zgodnie z podaną informacją - należy między innymi zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności m.in. w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Skoro więc projekt realizowany będzie w ramach wypełniania przez Gminę zadań własnych, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, to zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, w zakresie realizacji tego projektu nie będą działali Państwo jako podatnik VAT.

W konsekwencji, stosowanie do art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizowanego projektu pn.: „(...)”.

Należy więc uznać, że Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.