Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do Wydatku A (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz

·prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do Wydatków B przy zastosowaniu sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy, a następnie przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Uzupełnili go Państwo pismem z 26 maja 2025 r. (wpływ 26 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej: „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa (określone m.in. w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm., dalej: „Ustawa o samorządzie gminnym”), dla realizacji, których została powołana, samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.

Gmina realizuje projekt pn. „(…)” (dalej: „Projekt”). Realizacja Projektu współfinansowana jest ze środków pochodzących z Funduszy Europejskich 2021-2027.

W tym zakresie, Gmina pragnie zwrócić uwagę, że Projekt realizowany jest na terenie Gminy, Gminy S oraz Miasta N, na podstawie porozumienia międzygminnego zawartego pomiędzy ww. jednostkami samorządu terytorialnego (dalej łącznie jako: „Partnerzy”). W ramach zawartego porozumienia rolę lidera Projektu pełni przy tym Gmina.

Głównym celem Projektu jest zwiększenie dostępności i jakości usług publicznych świadczonych przez urzędy jednostek samorządów terytorialnych. Osiągnięcie ww. celu możliwe jest/będzie poprzez realizację w ramach Projektu 11-stu odrębnych od siebie zadań inwestycyjnych, z których część dotyczy będzie jednocześnie wszystkich Partnerów, a pozostała cześć bezpośrednio poszczególnych z Partnerów (tj. Gminy, Gminy S albo Miasta N). W tym zakresie, w ramach Projektu zaplanowano realizację następujących zadań inwestycyjnych u następujących Partnerów:

1.„(...)” – dotyczy wszystkich Partnerów;

2.„(...)” – dotyczy wszystkich Partnerów;

3.„(...)” – dotyczy Gminy;

4.„(...)” – dotyczy Gminy;

5.„(...)” – dotyczy Gminy;

6.„(...)” – dotyczy Miasta N;

7.„(...)” – dotyczy Miasta N;

8.„(...)” – dotyczy Gminy S;

9.„(…)”– dotyczy wszystkich Partnerów;

10.„(...)” – dotyczy wszystkich Partnerów;

11.„(…)” – dotyczy Gminy .

Uwzględniając powyższe, Gmina pragnie wskazać, że w ramach Projektu przyjęty jest/będzie następujący sposób dokumentowania ponoszonych przez Partnerów wydatków:

a.W zakresie wydatków, które dotyczą jednocześnie wszystkich Partnerów – zostaną wystawione faktury VAT odrębnie dla każdego z Partnerów, przy czym ich wysokość wynikała będzie z uzgodnionego pomiędzy Partnerami udziału procentowego w kosztach wspólnych Projektu;

b.W zakresie wydatków, które dotyczą bezpośrednio poszczególnych z Partnerów (tj. Gminy, Gminy S albo Miasta N) – zostaną wystawione faktury VAT odrębnie dla każdego z Partnerów na 100% wartości dokumentowanego wydatku.

W związku z powyższym, Gmina wskazuje, iż posiada/będzie posiadała ona możliwość bezpośredniego i wyłącznego przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach Projektu pomiędzy realizowane w tym zakresie zadania, w tym w szczególności Gmina ma/będzie miała możliwość bezpośredniego i wyłącznego przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach niniejszego projektu bezpośrednio do Gminy.

Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając tryb realizacji Projektu, tj. jego realizację na podstawie ww. porozumienia międzygminnego jednocześnie przez kilka jednostek samorządu terytorialnego, w tym Gminę, Gmina pragnie podkreślić, iż niniejszy wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie tej części Projektu, której realizacja powiązana jest/będzie z Gminą (działalnością prowadzoną przez Urząd Miejski (dalej: „Urząd”). Innymi słowy, przedmiotowy wniosek obejmuje wyłącznie te wydatki w ramach Projektu, które zostaną poniesione bezpośrednio przez Gminę.

W związku z powyższym przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację są następujące zadania realizowane w ramach Projektu:

1.„(...)” – w części dotyczącej Gminy;

2.„(...)” – w części dotyczącej Gminy;

3.„(...)”;

4.„(...)”;

5.„(...)”;

6.„(…)”– w części dotyczącej Gminy;

7.„(...)” – w części dotyczącej Gminy;

8.„(…)”.

W tym zakresie, Gmina ponosi/będzie ponosiła wydatki, w szczególności na zakup następujących towarów/usług:

·Zakup licencji oprogramowania Platformy e-Usług;

·Wdrożenie Platformy e-Usług;

·Zakup licencji oprogramowania portalu mapowego;

·Zakup usług wdrożenia portalu mapowego;

·Zakup usług szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa dla administratorów IT;

·Zakup usług rozbudowy i integracji oprogramowania systemów dziedzinowych;

·Zakup usług rozbudowy i integracji systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją;

·Zakup usług opracowania i wdrożenia e-usług z zakresu podatków i opłat lokalnych;

·(…);

·Zakup zestawów komputerowych wyposażonych w zaawansowane zabezpieczenia dostępu i danych (...);

·Opracowanie studium wykonalności projektu wraz z załącznikami;

·Usługi specjalistycznego doradztwa technicznego;

·Koszty wynagrodzeń zespołu projektowego, który będzie działał w Urzędzie.

Zespół projektowy będzie odpowiedzialny, w szczególności za koordynację działań Partnerów, nadzór nad merytorycznym zakresem Projektu, obsługę biurową i logistyczną, koordynację procedur przetargowych oraz nadzór nad nimi, obsługę finansową Projektu, rozliczenie i sprawozdawczość projektu, a także współpracę z wykonawcami.

Wydatki ponoszone przez Gminę w ramach Projektu są/będą dokumentowane wystawianymi przez dostawców/usługodawców fakturami ze wskazaniem Gminy jako nabywcy dostarczanych towarów/świadczonych usług, w tym z podaniem NIP Gminy.

Gmina (Urząd) w ramach prowadzonej działalności wykonuje szereg czynności, z których część realizowana jest na podstawie zawieranych z kontrahentami umów cywilnoprawnych, zaś pozostała część realizowana jest w ramach reżimu publicznoprawnego.

W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina dokonywać może, w szczególności:

a.Sprzedaży działek pod zabudowę, dzierżawy lokali użytkowych oraz refakturować opłaty za media. Transakcje te Gmina wykazuje wówczas w rejestrach sprzedaży i plikach JPK_V7M z wykorzystaniem właściwych stawek VAT;

b.Wynajmu lokali na cele mieszkalne, dzierżawy działek na cele rolnicze oraz sprzedaży tzw. „starych/używanych” lokali. Transakcje te Gmina wykazuje wówczas w rejestrach sprzedaży i plikach JPK_V7M jako zwolnione z podatku;

Po stronie Gminy występują również czynności/zdarzenia związane z publicznoprawną działalnością Gminy:

a.zarówno polegające na uzyskiwaniu przez Gminę określonych wpływów – w szczególności dochody z podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych, gospodarowania odpadami, opłat lokalnych i opłaty skarbowej oraz udział w podatkach dochodowych;

b.jak również niezwiązane z uzyskiwaniem wpływów – w szczególności budowa ogólnodostępnej infrastruktury gminnej jak chodniki, oświetlenie uliczne, place zabaw itp.

Mając na uwadze przedstawione powyżej informacje oraz biorąc pod uwagę rodzaje czynności oraz zdarzeń występujących w ramach działalności prowadzonej przez Gminę (Urząd), Gmina pragnie wskazać, iż wydatki ponoszone na realizację Projektu, są/będą wykorzystywane przez Gminę w następujący sposób:

·Wyłącznie na potrzeby realizacji czynności/zdarzeń związanych z publicznoprawną działalnością Gminy – dot. wydatku zaplanowanego do poniesienia na zakup zestawów komputerowych wyposażonych w zaawansowane zabezpieczenia dostępu i danych (...), które zostaną następnie przekazane do użytkowania pracownikom Urzędu wykonującym wyłącznie prace dotyczące czynności/zdarzeń związanych z publicznoprawną działalnością Gminy (dalej: „Wydatek A”);

·Zarówno na potrzeby realizacji czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych oraz czynności/zdarzeń związanych z publicznoprawną działalnością Gminy – dot. wydatków ponoszonych na: zakup licencji oprogramowania Platformy e-Usług, wdrożenie Platformy e-Usług, zakup licencji oprogramowania portalu mapowego, zakup usług wdrożenia portalu mapowego, zakup usług szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa dla administratorów IT, zakup usług rozbudowy i integracji oprogramowania systemów dziedzinowych, zakup usług rozbudowy i integracji systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją, zakup usług opracowania i wdrożenia e-usług z zakresu podatków i opłat lokalnych, zakup macierzy dyskowej/serwera NAS na potrzeby repozytoriów danych przetwarzanych przez systemy rozbudowywane i integrowane w ramach projektu, opracowanie studium wykonalności projektu wraz z załącznikami oraz usługi specjalistycznego doradztwa technicznego (dalej łącznie jako: „Wydatki B”).

W zakresie Wydatków B, Gmina nie zna przy tym sposobu, aby przedmiotowe wydatki przyporządkować bezpośrednio i wyłącznie do czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych lub też do czynności/zdarzeń związanych z publicznoprawną działalnością Gminy.

W związku z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Gmina powzięła wątpliwości w zakresie prawa do odliczenia VAT od wydatków na Projekt oraz zakresu przysługującego Gminie prawa do odliczenia VAT.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Na zadane w wezwaniu pytania udzielili Państwo następujących odpowiedzi:

Pytanie 1: Czy efekty realizacji Projektu (zarówno w odniesieniu do Wydatku A i Wydatków B) będą pozostawały w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Państwa działalności o charakterze publicznoprawnym?

Odpowiedź:

Gmina pragnie wskazać, że efekty realizacji Projektu wynikające z:

·Wydatku A – są/będą pozostawały w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Gminę działalności o charakterze publicznoprawnym;

·Wydatków B – są/będą pozostawały w związku z wykonywaniem przez Gminę zarówno działalności o charakterze publicznoprawnym, jak i działalności obejmującej czynności realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Pytanie 2: Czy korzystanie z efektów realizacji Projektu będzie bezpłatne? Czy będą Państwo pobierali jakiekolwiek opłaty za korzystanie z Projektu?

Odpowiedź:

Gmina pragnie wskazać, że korzystanie z efektów realizacji Projektu wynikających z:

·Wydatku A – jest/będzie bezpłatne;

·Wydatków B – może być zarówno nieodpłatne, jak i odpłatne. Efekty realizacji Projektu w tym zakresie wykorzystywane są/będą bowiem przez Gminę zarówno na potrzeby realizacji czynności/zdarzeń związanych z publicznoprawną działalnością Gminy, jak i na potrzeby realizacji przez Gminę czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Pytanie 3: Czy wykorzystanie efektów Projektu będzie stanowiło czynnik cenotwórczy dla usług świadczonych przez Państwa i pozostałych Partnerów?

Odpowiedź:

Nie.

Pytanie 4: Czy wdrożenie i udostępnienie efektów realizacji Projektu będzie stanowiło dla Państwa bezpośrednie źródło powstania czynności opodatkowanych podatkiem VAT?

Odpowiedź:

Jak Gmina wskazała we wniosku, Gmina (Urząd) w ramach prowadzonej działalności wykonuje szereg czynności, z których część realizowana jest na podstawie zawieranych z kontrahentami umów cywilnoprawnych, zaś pozostała część realizowana jest w ramach reżimu publicznoprawnego. Jednocześnie, z przedstawionych przez Gminę informacji wynika, iż celem Projektu jest zwiększenie dostępności i jakości usług publicznych świadczonych przez Urząd.

W rezultacie powyższego należy wskazać, iż efekty realizacji Projektu nie są/nie będą dla Gminy bezpośrednim źródłem powstania czynności opodatkowanych VAT – zarówno w odniesieniu do Wydatku A oraz Wydatków B, przy czym w odniesieniu do Wydatków B efekty te mogą być wykorzystywane również przy okazji realizacji czynności opodatkowanych VAT.

Pytanie 5: Czy efekty realizacji Projektu przyczynią się do powstania lub zwiększenia sprzedaży opodatkowanej? Jeśli tak, należy opisać dokładnie w jaki sposób.

Odpowiedź:

Jak Gmina wskazała we wniosku, Gmina (Urząd) w ramach prowadzonej działalności wykonuje szereg czynności, z których część realizowana jest na podstawie zawieranych z kontrahentami umów cywilnoprawnych, zaś pozostała część realizowana jest w ramach reżimu publicznoprawnego. Jednocześnie, z przedstawionych przez Gminę informacji wynika, iż celem Projektu jest zwiększenie dostępności i jakości usług publicznych świadczonych przez Urząd.

W rezultacie powyższego należy wskazać, iż efekty realizacji Projektu wynikające z:

·Wydatku A – są/będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby realizacji czynności/zdarzeń związanych z publicznoprawną działalnością Gminy, w związku z czym nie przyczyniają się one do powstania lub zwiększenia sprzedaży opodatkowanej;

·Wydatków B – są/będą wykorzystywane zarówno na potrzeby realizacji czynności/zdarzeń związanych z publicznoprawną działalnością Gminy, jak i na potrzeby realizacji przez Gminę czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, w związku z czym mogą się one przyczyniać również do zwiększenia efektywności realizowanej przez Gminę sprzedaży opodatkowanej.

Pytanie 6: Jeżeli Państwo ponosili Wydatki B z zamiarem uzyskiwania sprzedaży opodatkowanej, to prosimy o wskazanie tych czynności?

Odpowiedź:

Jak Gmina wskazała we wniosku, Wydatki B są/będą wykorzystywane zarówno na potrzeby realizacji czynności/zdarzeń związanych z publicznoprawną działalnością Gminy, jak i na potrzeby realizacji przez Gminę czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powyższe, Wydatki B są/będą wykorzystywane w części również na potrzeby uzyskiwania sprzedaży opodatkowanej, do której zaliczyć można w szczególności takie czynności jak: sprzedaż działek pod zabudowę, dzierżawa lokali użytkowych czy też refakturowanie za media.

Pytanie 7: Do jakich czynności wykorzystywane są/będą towary i usługi nabywane w ramach Projektu:

a.opodatkowanych podatkiem VAT,

b.zwolnionych od podatku VAT,

c.niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

Pytanie 8: Jeśli efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu będą wykorzystywane do czynności cywilnoprawnych opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz przy użyciu efektów realizacji Projektu będą Państwo prowadzili działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, należy opisać poszczególne czynności cywilnoprawne, co do których będą wykorzystywane efekty realizacji Projektu.

Odpowiedź łączna na pytania nr 7 i 8:

Gmina pragnie wskazać, iż efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu wynikające z:

·Wydatku A – są/będą wykorzystywane przez Gminę (Urząd) wyłącznie na potrzeby wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT realizowanych w ramach działalności innej niż gospodarcza;

·Wydatków B – są/będą wykorzystywane przez Gminę (Urząd) do czynności mieszanych, tj. opodatkowanych VAT i zwolnionych z opodatkowania VAT realizowanych w ramach działalności gospodarczej oraz niepodlegających opodatkowaniu VAT realizowanych w ramach działalności innej niż gospodarcza.

Jak wskazała bowiem Gmina we wniosku, efekty realizacji Projektu są/będą wykorzystywane przez Gminę (Urząd) w następujący sposób:

·Wyłącznie na potrzeby realizacji czynności/zdarzeń związanych z publicznoprawną działalnością Gminy – dot. Wydatku A;

·Zarówno na potrzeby realizacji czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych oraz czynności/zdarzeń związanych z publicznoprawną działalnością Gminy – dot. Wydatków B.

Uwzględniając powyższe Gmina pragnie również wskazać, iż w zakresie czynności cywilnoprawnych opodatkowanych VAT, na potrzeby realizacji których wykorzystywane są/będą efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu wynikające z Wydatków B, wskazać można czynności takie jak: sprzedaż działek pod zabudowę (w trakcie tych czynności dochodzi do odpłatnej sprzedaży terenów niezabudowanych stanowiących tereny budowlane), dzierżawa lokali użytkowych (w trakcie tych czynności dochodzi do udostępniania należących do Gminy lokali użytkowych na rzecz osób trzecich na podstawie zawieranych z tymi osobami odpłatnych umów dzierżawy) oraz refakturowanie opłat za media (w trakcie tych czynności Gmina obciąża swoich najemców/dzierżawców kosztami nabytych na ich potrzeby mediów w postaci kosztów wody, ścieków, energii elektrycznej i/lub centralnego ogrzewania). Gmina nie wyklucza przy tym, iż w trakcie prowadzenia przez nią działalności gospodarczej pojawią się również inne czynności o ww. charakterze, na potrzeby których wykorzysta ona efekty realizacji Projektu wynikające z Wydatków B.

Pytanie 9: W sytuacji, gdy efekty realizacji Projektu są/będą wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej ustawą, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy jest/będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej?

Pytanie 10: W sytuacji, gdy efekty Projektu są/będą wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to czy istnieje/będzie istniała obiektywna możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Odpowiedź łączna na pytania nr 9 i 10:

Jak Gmina wskazała we wniosku, w zakresie Wydatków B nie zna ona sposobu, aby przedmiotowe wydatki przyporządkować bezpośrednio i wyłącznie do czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych lub też do czynności/zdarzeń związanych z publicznoprawną działalnością Gminy.

Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając treść odpowiedzi Gminy na pytania nr 7 i 8 powyżej, Gmina pragnie wskazać, iż nie jest/nie będzie ona w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania Wydatków B w całości do celów wykonywanej przez Gminę działalności gospodarczej, a co za tym idzie również nie jest/nie będzie w stanie dokonać przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego w cenie tych wydatków do czynności opodatkowanych VAT i zwolnionych z opodatkowania VAT wykonywanych przez Gminę w ramach działalności gospodarczej.

Pytania

1.Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do Wydatku A zaplanowanego do poniesienia w ramach Projektu?

2.Czy w odniesieniu do Wydatków B ponoszonych w ramach Projektu, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zastosowaniu w pierwszej kolejności pre-współczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, obliczonego dla Urzędu zgodnie z metodologią wskazaną w § 3 ust. 2 Rozporządzenia, a następnie współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT, skalkulowanego w oparciu o obroty Urzędu?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do Wydatku A zaplanowanego do poniesienia w ramach Projektu.

2.W odniesieniu do Wydatków B ponoszonych w ramach Projektu, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zastosowaniu w pierwszej kolejności pre-współczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, obliczonego dla Urzędu zgodnie z metodologią wskazaną w § 3 ust. 2 Rozporządzenia, a następnie współczynnika VAT, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT, skalkulowanego w oparciu o obroty Urzędu.

Uzasadnienie Państwa stanowiska:

Uwagi ogólne

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy podmiot posiada status podatnika VAT oraz czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, w szczególności pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina wykonuje czynności na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Uzupełniająco należy również wskazać, iż w niektórych przypadkach, odpłatna dostawa towarów i/lub odpłatne świadczenie usług mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie przepisów ustawy o VAT lub też wydanych do niej rozporządzeń wykonawczych.

Analizując treść powołanych powyżej regulacji prawnych, czynności dokonywane przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych takie jak m.in.:

·sprzedaż działek pod zabudowę, dzierżawa lokali użytkowych oraz refakturowanie opłaty za media – powinny być traktowane jako podlegające opodatkowaniu VAT – na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i 8 ust. 1 ustawy o VAT;

·wynajem lokali na cele mieszkalne, dzierżawa działek na cele rolnicze oraz sprzedaż tzw. „starych/używanych” lokali – powinny być traktowane jako podlegające opodatkowaniu VAT aczkolwiek korzystające ze zwolnienia z opodatkowania VAT – na podstawie przepisów ustawy o VAT lub też wydanych do niej rozporządzeń wykonawczych (np. art. 43 ust. 1 pkt 36 w zakresie czynności wynajmu lokali na cele mieszkalne),

– bowiem w tym zakresie Gmina działa jako podatnik VAT stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

W konsekwencji, w odniesieniu do wydatków, które są ponoszone bezpośrednio i wyłącznie w związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT, niekorzystających ze zwolnienia z VAT, Gmina korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (odliczenie pełne). Z kolei w przypadku wydatków, które są związane bezpośrednio i wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z VAT lub z czynnościami/zdarzeniami spoza zakresu VAT, podatek naliczony nie podlega odliczeniu przez Gminę.

W odniesieniu natomiast do wydatków mieszanych, gdy nie jest możliwe ich jednoznaczne przyporządkowanie do czynności dających prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz czynności niedających takiego prawa, zdaniem Gminy, powinno jej przysługiwać prawo do odliczenia części VAT naliczonego od tego rodzaju wydatków. Do rozstrzygnięcia pozostaje natomiast kwestia, w jaki sposób ustalić wysokość podatku, który będzie przez Gminę odliczany.

Gmina dodatkowo pragnie wskazać, iż częściowe odliczenie podatku naliczonego gwarantuje zachowanie zasady neutralności VAT, będącej podstawową cechą krajowego i wspólnotowego systemu VAT. Zasada ta stanowi, że podatek VAT powinien być dla podatników neutralny na każdym etapie wykonywania działalności gospodarczej. Realizacji tego celu służy wprowadzenie podstawowego mechanizmu, jakim jest prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zasada ta wielokrotnie była przywoływana w orzeczeniach krajowych sądów administracyjnych oraz w orzeczeniach TSU E. Przykładowo, w orzeczeniu w sprawie 268/83 D.A. Rompelman i E.A. Rompelman-Van Deelen TSUE stwierdził, iż „Na podstawie powyższych przepisów można uznać, że system odliczeń ma na celu zwolnienie podatnika w całości od obciążeń podatkiem VAT należnym do zapłaty lub zapłaconym w toku całości jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia zatem to, by całość działalności gospodarczej, niezależnie od jej celu lub rezultatów, pod warunkiem, iż działalność taka sama w sobie podlega VAT była opodatkowana w całkowicie neutralny sposób”.

Ad 1

Jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w ramach Projektu Gmina poniesie m.in. wydatek na zakup zestawów komputerowych wyposażonych w zaawansowane zabezpieczenia dostępu i danych (...), które zostaną następnie przekazane do użytkowania pracownikom Urzędu wykonującym wyłącznie prace dotyczące czynności/zdarzeń związanych z publicznoprawną działalnością Gminy (niepodlegającą opodatkowaniu VAT).

W związku z powyższym, warunek związku Wydatku A z czynnościami opodatkowanymi VAT nie zostanie spełniony i tym samym Gmina nie będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od przedmiotowego wydatku.

Stanowisko Gminy znajduje przykładowo potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z 20 lutego 2019 r. sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.884.2018.2.KW, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) stwierdził, iż: „Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania.

Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy”.

Reasumując, zdaniem Gminy, nie przysługuje/nie będzie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do Wydatku A zaplanowanego do poniesienia w ramach Projektu, z uwagi na brak związku tego wydatku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi VAT.

Ad 2

Prawo do odliczenia VAT przy zastosowaniu pre-współczynnika:

W sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność jednocześnie podlegającą opodatkowaniu VAT oraz zwolnioną z VAT i/lub pozostającą poza zakresem regulacji ustawy o VAT, odliczenie podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tego tytułu jest możliwe tylko w takim zakresie, w jakim wydatki te da się przyporządkować działalności podlegającej VAT (w szczególności potwierdzają to wyroki TSUE w sprawach C-437/06 oraz C- 515/07).

Do sytuacji takiej odnosi się, w szczególności art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Stosownie do treści wymienionego przepisu, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zdaniem Gminy, Wydatki B ponoszone w ramach Projektu, mają/będą miały w części związek z wykonywaną przez Gminę działalnością gospodarczą. Bowiem jak Gmina wskazała, w zakresie czynności opodatkowanych VAT (wymienionych jako A w opisie sprawy) oraz w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu, aczkolwiek zwolnionych z VAT (wymienionych jako B w opisie sprawy), Gmina działa jako podatnik VAT w ramach prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w związku z art. 15 ust. 2 cyt. ustawy). Ponadto, wskazane powyżej wydatki są /będą ponoszone w części również w związku z występującymi po stronie Gminy zdarzeniami spoza zakresu VAT (wymienionymi jako C-D w opisie sprawy). Nie ulega zatem wątpliwości, iż przedmiotowe wydatki dotyczą towarów i usług wykorzystywanych także do celów innych niż działalność gospodarcza.

Gmina zaznacza, że nabywane towary i usługi nie służą/nie będą służyły celom osobistym, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zdaniem Gminy, w związku z ponoszeniem wydatków mieszanych, które w pewnej części są/będą także związane z obszarem działalności Gminy, obejmującym zdarzenia spoza zakresu VAT, niewątpliwie nie dojdzie do przekazania towarów lub ich zużycia na cele osobiste Gminy ani jej pracowników, ani też do darowizn. Jednocześnie, w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług, nie ulega wątpliwości, że takie czynności wynikają z określonych zadań Gminy, a nie stanowią wykorzystania nabywanych towarów i usług na cele osobiste Gminy czy jej pracowników. Nie powinno budzić wątpliwości, że są to zdarzenia z zakresu zadań własnych Gminy i tym samym jej działalności (dodatkowo wykonywane poza reżimem cywilnoprawnym).

Podsumowując, w ocenie Gminy, fakt, że nabywane przez Gminę towary i usługi mają/będą miały związek z wykonywaniem zadań własnych nałożonych ustawowo nie świadczy o wykorzystywaniu przez Gminę tych towarów i usług na cele osobiste. Ponoszone przez Gminę w tym zakresie wydatki, jak wynika z opisu sprawy, nie będą również ponoszone na cele określone w art. 8 ust. 5 ustawy o VAT.

W konsekwencji, Gmina stoi na stanowisku, że w analizowanym przypadku, będzie przysługiwać jej prawo do odliczenia odpowiedniej części podatku naliczonego od ponoszonych Wydatków B, ustalonej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Minister Finansów korzystając z ww. uprawnienia oraz uwzględniając specyfikę prowadzonej przez jednostki samorządu terytorialnego działalności, określił w Rozporządzeniu sposób określenia proporcji jaki należy stosować w przypadku wykorzystywania przez jednostki samorządu terytorialnego towarów i usług nabywanych jednocześnie do prowadzenia działalności gospodarczej oraz innej niż gospodarcza.

W tym zakresie jak wynika z brzmienia § 3 ust. 1 Rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z § 3 ust. 2 Rozporządzenia sposób określenia proporcji w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego (tutaj: Urząd) ustala się według wzoru:

X = Ax100/DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym, w celu określenia, w jakiej części Wydatki B ponoszone w ramach Projektu służą/będą służyły działalności gospodarczej Gminy (podlegającej opodatkowaniu VAT), najbardziej właściwe (reprezentatywne) byłoby zastosowanie proporcji obliczonej zgodnie z przedstawionym powyżej wzorem dla Urzędu (§ 3 ust. 2 Rozporządzenia).

Prawo do odliczenia VAT poprzez dodatkowe zastosowanie współczynnika VAT:

Podkreślenia wymaga, iż zdaniem Gminy, w stosunku do Wydatków B ponoszonych w ramach Projektu, zastosowanie wspomnianej powyżej preproporcji właściwej dla Urzędu, będzie pierwszym etapem wyodrębnienia kwoty podatku możliwej do odliczenia. Drugim etapem będzie zastosowanie właściwej dla Urzędu proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 9 grudnia 2015 r. sygn. IPPP1/4512-1034/15-2/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, iż: „w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności Wnioskodawca winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, Wnioskodawca, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Następnie w sytuacji kiedy takie przyporządkowanie nie jest możliwe i:

1.wydatki służą zarówno działalności opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej od podatku VAT i niepodlegającej podatkowi VAT (niezwiązanej z działalnością gospodarczą) będzie on zobowiązany:

·ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy w stosunku do wydatków związanych z działalnością gospodarczą i działalnością statutową nieodpłatną,

·ustalić proporcję, o której mowa art. 90 ust. 2 i 3 ustawy w stosunku do wydatków związanych z działalnością opodatkowaną i działalnością zwolnioną”.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 29 września 2016 r. znak: ILPP1-1/4512-1-40/16-2/RW, czy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 kwietnia 2017 r. znak: 3063-ILPP1-1.4512.72.2017.1.OA.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję sprzedaży ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Ustawa o VAT nie definiuje czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W opinii Wnioskodawcy, w tym przypadku należy się odnieść do czynności podlegających ustawie o VAT, a więc czynności podlegających opodatkowaniu VAT, lecz zwolnionych z opodatkowania. Natomiast nie należy uwzględniać zdarzeń znajdujących się w ogóle poza zakresem regulacji ustawy o VAT (zostały one już uwzględnione na etapie zastosowania preproporcji).

Na uwagę zasługuje również fakt, że przywołany przepis odnosi się do pojęcia obrotu. Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. art. 29a ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a- 30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 jest wszystko to, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Oznacza to, że przepis art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, określający sposób wyliczenia proporcji sprzedaży poprzez odniesienie się do pojęcia obrotu, stanowi, że w kalkulacji współczynnika sprzedaży należy uwzględniać wyłącznie czynności stanowiące odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, czyli czynności podlegające ustawie o VAT. W konsekwencji, zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, wyłącznie czynności uregulowane w przepisach ustawy o VAT mogą zostać uwzględnione w kalkulacji proporcji. Zatem zdarzenia znajdujące się poza zakresem ustawy o VAT nie powinny wpływać na wysokość proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w utrwalonej linii orzeczniczej, w której TSUE wielokrotnie rozstrzygał, co należy rozumieć przez czynność, w związku z którą nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Przykładowo w orzeczeniach C-333/91 Sofitam SA v. Ministre charge du Budget, C-306/94, Regie duaphinoise - Cabinet A. Forest SARL v. Minister du Budget, C-16/00 Cibo Participations SA Directeur Regional des impot du Nord-Pas-de-Calais, TSUE potwierdził, że odsetki od pożyczek, oraz dywidendy pozostające całkowicie poza strefą opodatkowania VAT nie mogą być uwzględniane w obliczaniu proporcji sprzedaży, która ma na celu ustalenie części podatku naliczonego podlegającej odliczeniu.

Powyższe stanowisko zostało również potwierdzone w utrwalonym w tej materii orzecznictwie krajowym. W tym miejscu należy wskazać na uchwałę NSA w składzie 7 sędziów z 24 października 2011 r., sygn. I FPS 9/10, w sentencji, której rozszerzony skład sędziowski wskazał, że „Wartość czynności niepodlegających w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży”. Zatem NSA jednoznacznie potwierdził, że zdarzenia pozostające poza zakresem regulacji VAT nie powinny mieć wpływu na wysokość współczynnika sprzedaży, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina, która jest jednostką samorządu terytorialnego jest organem władzy publicznej, o którym mowa w przywołanym przypisie ustawy o VAT, a zadania, dla których Gmina została powołana w ramach reżimu publicznoprawnego, pozostają poza zakresem regulacji VAT.

W konsekwencji, Gmina nie powinna uwzględniać w kalkulacji proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, zdarzeń spoza zakresu VAT.

Uzupełniająco Gmina pragnie wskazać, iż zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję tę ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Jak wynika natomiast w z art. 90 ust. 10b pkt 2 ustawy o VAT, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się m.in. urząd gminy.

Podsumowując, w odniesieniu do Wydatków B ponoszonych w ramach Projektu, tj. związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT (wymienionymi jako A w opisie sprawy), zwolnionymi z podatku (wymienionymi jako B w opisie sprawy) oraz występującymi po stronie Gminy czynnościami/zdarzeniami spoza zakresu VAT (wymienionymi jako C i D w opisie sprawy), celem ustalenia możliwej do odliczenia części podatku naliczonego od tych wydatków, w pierwszej kolejności Gmina powinna dokonać alokacji wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz pozostającymi poza zakresem VAT przy zastosowaniu preproporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, wyliczonej dla Urzędu zgodnie z metodologią wskazaną w Rozporządzeniu, a następnie powinna zastosować proporcję sprzedaży o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, wyliczoną – zgodnie z powyższym komentarzem – w oparciu o obroty ww. jednostki (tj. Urzędu).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Doprecyzowaniem powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy jest przepis art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Z art. 86 ust. 2d ustawy wynika, że:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2e ustawy:

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo. Podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten sposób określenia proporcji został zastosowany po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Według art. 86 ust. 2f ustawy:

Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Zgodnie z art. 86 ust 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Natomiast z treści art. 86 ust. 22 ustawy wynika, że:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Stosownie do § 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

Z § 3 ust. 1 rozporządzenia wynika, że:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie może być ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko powinny być ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Ww. rozporządzenie wprowadza wzory, według których są wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.

Zaproponowane metody mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.

Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100 / DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

a)dokonywanych przez podatników:

-odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,

-odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

-eksportu towarów,

-wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

W myśl § 2 pkt 9 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dochodach wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to dochody obejmujące dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o:

a)dochody, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b–d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych,

b)zwrot różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, lub zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,

c)dochody wykonane jednostki budżetowej powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez tę jednostkę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego,

d)środki finansowe pozostające na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, odprowadzone na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

e)wpłaty nadwyżki środków obrotowych zakładu budżetowego,

f)kwoty stanowiące równowartość środków, innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, przekazanych zakładom budżetowym, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań jednostki samorządu terytorialnego,

g)odszkodowania należne jednostce samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty odszkodowań stanowiących zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

W świetle § 3 ust. 5 rozporządzenia:

Dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:

1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;

2)transakcji dotyczących:

a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy będzie mieć zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Przepis ten wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.

Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ jest/będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W myśl art. 90 ust. 5 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Na mocy art. 90 ust. 9a ustawy:

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizują Państwo Projekt związany z uruchomieniem e-usług w gminie. Projekt ten realizowany jest na podstawie porozumienia międzygminnego zawartego pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego (Partnerami). W ramach porozumienia pełnią Państwo rolę Lidera Projektu. Głównym celem Projektu jest zwiększenie dostępności i jakości usług publicznych świadczonych przez urzędy jednostek samorządu terytorialnego. W ramach Projektu realizowane są przez Państwa (samodzielnie, bądź wspólnie z Partnerami) m.in. poniższe zadania:

1.„(...)”;

2.„(...)”;

3.„(...)”;

4.„(...)”;

5.„(...)”;

6.„(…)”;

7.„(...)”;

8.„(...)”.

W tym zakresie, ponoszą/będą ponosili Państwo wydatki, w szczególności na zakup następujących towarów/usług:

·Zakup licencji oprogramowania Platformy e-Usług;

·Wdrożenie Platformy e-Usług;

·Zakup licencji oprogramowania portalu mapowego;

·Zakup usług wdrożenia portalu mapowego;

·Zakup usług szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa dla administratorów IT;

·Zakup usług rozbudowy i integracji oprogramowania systemów dziedzinowych;

·Zakup usług rozbudowy i integracji systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją;

·Zakup usług opracowania i wdrożenia e-usług z zakresu podatków i opłat lokalnych;

·(…);

·Zakup zestawów komputerowych wyposażonych w zaawansowane zabezpieczenia dostępu i danych (...);

·Opracowanie studium wykonalności projektu wraz z załącznikami;

·Usługi specjalistycznego doradztwa technicznego;

·Koszty wynagrodzeń zespołu projektowego, który będzie działał w Urzędzie.

Wydatki ponoszone przez Państwa są/będą dokumentowane wystawianymi na Państwa fakturami VAT.

Wydatki te są/będą wykorzystywane przez Państwa w następujący sposób:

·Wyłącznie na potrzeby realizacji czynności/zdarzeń związanych z publicznoprawną działalnością Gminy – dot. wydatku zaplanowanego do poniesienia na zakup zestawów komputerowych wyposażonych w zaawansowane zabezpieczenia dostępu i danych (...), które zostaną następnie przekazane do użytkowania pracownikom Urzędu wykonującym wyłącznie prace dotyczące czynności/zdarzeń związanych z publicznoprawną działalnością Gminy – Wydatek A;

·Zarówno na potrzeby realizacji czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych oraz czynności/zdarzeń związanych z publicznoprawną działalnością Gminy – dot. wydatków ponoszonych na: zakup licencji oprogramowania Platformy e-Usług, wdrożenie Platformy e-Usług, zakup licencji oprogramowania portalu mapowego, zakup usług wdrożenia portalu mapowego, zakup usług szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa dla administratorów IT, zakup usług rozbudowy i integracji oprogramowania systemów dziedzinowych, zakup usług rozbudowy i integracji systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją, zakup usług opracowania i wdrożenia e-usług z zakresu podatków i opłat lokalnych, zakup macierzy dyskowej/serwera NAS na potrzeby repozytoriów danych przetwarzanych przez systemy rozbudowywane i integrowane w ramach projektu, opracowanie studium wykonalności projektu wraz z załącznikami oraz usługi specjalistycznego doradztwa technicznego – Wydatki B.

Zatem efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu wynikające z:

·Wydatku A – są/będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie na potrzeby wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT realizowanych w ramach działalności innej niż gospodarcza;

·Wydatków B – są/będą wykorzystywane przez Państwa do czynności mieszanych, tj. opodatkowanych VAT i zwolnionych z opodatkowania VAT realizowanych w ramach działalności gospodarczej oraz niepodlegających opodatkowaniu VAT realizowanych w ramach działalności innej niż gospodarcza.

W odniesieniu do wydatków B nie są/nie będą Państwo w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych od podatku VAT, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).

W odniesieniu do Wydatków B efekty Projektu mogą być wykorzystywane również przy okazji realizacji czynności opodatkowanych podatkiem VAT (np. sprzedaż działek, dzierżawa lokali, refakturowanie mediów).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do Wydatku A i Wydatków B (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wyżej wskazano, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W odniesieniu do Wydatku A należy wskazać, że efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu – jak wynika z opisu sprawy – będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. Tym samym, z uwagi na brak związku ponoszonego Wydatku A ze sprzedażą opodatkowaną, nie przysługuje/nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od tego wydatku.

Podsumowując, stwierdzam, że nie przysługuje/nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do Wydatku A zaplanowanego do poniesienia w ramach Projektu.

Zatem Państwa stanowisko w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 1 uznałem jako prawidłowe.

Jednocześnie z powyższej zasady wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności jest/będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje/będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej. Brak jest/będzie natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest/nie będzie możliwe, a wydatki służą/będą służyły zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, a w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem – proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Jak wynika z okoliczności sprawy, efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu są/będą wykorzystywane przez Państwa do czynności mieszanych, tj. opodatkowanych VAT i zwolnionych z opodatkowania VAT realizowanych w ramach działalności gospodarczej oraz niepodlegających opodatkowaniu VAT realizowanych w ramach działalności innej niż gospodarcza. Nie są Państwo w stanie dokonać przyporządkowania Wydatków B w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej, a co za tym idzie całości lub części kwot podatku naliczonego w cenie tych Wydatków do czynności opodatkowanych, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że w sytuacji gdy Wydatki B poniesione w związku z realizacją ww. Projektu są/będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione od podatku VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu) i nie mają/nie będą mieli Państwo możliwości przypisania poniesionych wydatków w całości do działalności gospodarczej, to w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej są/będą Państwo zobowiązani do stosowania prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z uwzględnieniem § 3 ust. 2 rozporządzenia, skalkulowanego dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Ponadto z uwagi na to, że wydatki związane z realizacją ww. Projektu służą/będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak i do czynności zwolnionych od podatku, i nie mają/nie będą mieli Państwo możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, są/będą Państwo zobowiązani również do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

Podsumowując, stwierdzam, że przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od Wydatków B ponoszonych w ramach Projektu przy zastosowaniu sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy, obliczonego dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego zgodnie z metodologią wskazaną w § 3 ust. 2 rozporządzenia, a następnie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy, właściwej dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Zauważyć przy tym należy, że prawo do odliczenia przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 2 uznałem jako prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwo w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego.

W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.