
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku VAT dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży Budynku (według pozostałych udziałów po wyodrębnieniu lokalu (...) z budynku szkoły), na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Uzupełnili go Państwo pismem z 16 czerwca 2025 r. (wpływ 16 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina A (dalej jako: „Gmina”) jest właścicielem działki ewidencyjnej (dalej jako: „Działka”) nr 1 o pow. (...) ha zabudowanej budynkiem szkoły oraz budynkami gospodarczymi (dalej jako: „Budynek”).
W Budynku znajduje się jeden lokal (...) (dalej jako: „Lokale”), dla którego nie wyodrębniono oddzielnej księgi wieczystej, a który objęty jest umową najmu od (…) 1993 r., która obowiązuje do tej pory. Najemcy są zainteresowani wykupem lokalu po jego wyodrębnieniu i ustaleniu udziału w częściach wspólnych budynku oraz w gruncie. Najemcy wykupią lokal w ramach przysługującego im pierwszeństwa, sprzedaży podlegać będzie również przynależny do lokalu budynek garażu. Budynek szkoły zostanie przeznaczony do sprzedaży według pozostałych udziałów po wyodrębnieniu lokalu (...). Z budynkiem szkoły zostanie sprzedany budynek gospodarczy.
Budynek był siedzibą szkoły podstawowej w B, która mocą uchwały Rady Miasta i Gminy A została z dniem (…) 2021 r. zlikwidowana. Od tamtej pory do (…) 2024 r. w budynku szkoły funkcjonował oddział przedszkolny oraz swoją siedzibę miała filia biblioteki publicznej w A – do (…) 2025 r. Na te cele wykorzystywane było część pomieszczeń znajdujących się na parterze budynku szkoły.
Budynek został wybudowany w 1893 r. Do roku 1918 szkoła była szkołą niemiecką. Po odzyskaniu niepodległości stała się szkołą polską. Budynek szkoły gruntownie przebudowano i powiększono w 1971 r.
Budynek szkoły w B przeszedł w roku 2017 termomodernizację – była to inwestycja realizowana przez Miasto i Gminę A. Nakłady na prace związane z termomodernizacją budynku przekroczyły 30% wartości początkowej budynku szkoły.
Gmina nabyła Działkę ewidencyjną zabudowaną Budynkiem na podstawie decyzji Wojewody (…) z (…) 1999 r., wydanej na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy (dalej jako: „Decyzja”). Na mocy Decyzji, Wojewoda (…) stwierdził, że Gmina nabyła z mocy prawa nieodpłatnie własność Działki zabudowanej Budynkiem.
Gmina postanowiła sprzedać Budynek. Sprzedaż Budynku nastąpi w trybie przetargowym na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej jako: „u.g.n.).
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy
1.Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.
2.Budynek, którego sprzedaż jest objęta zakresem zapytaniem to budynek szkoły oraz budynek gospodarczy, który jest nieodłącznym elementem całości nieruchomości. Łącznie stanowią one „budynek”.
3.Budynki będące przedmiotem sprzedaży zostały nabyte wraz z działką.
4.Na pytanie: „Czy od wydatków na zakup/wybudowanie budynków będących przedmiotem sprzedaży przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego? Jeśli tak, to czy Państwo z tego prawa skorzystali, a jeśli nie – to dlaczego? Informacji proszę udzielić do każdego budynku będącego przedmiotem sprzedaży oddzielnie” wskazali Państwo:
„Wydatki na wybudowanie – nie dotyczy, nie były ponoszone”.
5.Na pytanie: „Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie poszczególnych budynków, które będą przedmiotem sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy.
Jeżeli tak, to proszę wskazać:
a) dokładną datę pierwszego zasiedlenia;
b) czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem wskazanych budynków a ich dostawą upłynie okres krótszy, czy dłuższy niż 2 lata?
Informacji proszę udzielić do każdego budynku będącego przedmiotem sprzedaży oddzielnie”
odpowiedzieli Państwo:
„Pierwsze zasiedlenie po wybudowaniu – rok 1893
Pierwsze zasiedlenie po ulepszeniu – (…) 2018
Upłynie okres dłuższy niż 2 lata”.
6.Na pytanie: „Proszę jednoznacznie wskazać, czy były/są/będą ponoszone wydatki na ulepszenie budynków będących przedmiotem sprzedaży w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej?
Przy czym należy mieć na uwadze, że dla potrzeb podatku od towarów i usług w celu ustalenia, czy nakłady na ulepszenie lub przebudowę budynku lub jego części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym przekroczyły 30% wartości początkowej danego obiektu, należy poszczególne wydatki sumować i gdy sumowane wydatki przekroczą 30% wartości początkowej, podwyższyć o nie wartość początkową i kolejne ulepszenia odnosić już do tej nowej wartości początkowej.
Jeżeli tak, to:
a) kiedy były/będą ponoszone?
b) czy w stosunku do tych wydatków przysługiwało Państwu/będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
c) czy po dokonaniu tych ulepszeń budynki będące przedmiotem sprzedaży, były/będą do momentu sprzedaży oddane do użytkowania oraz czy w momencie dostawy ww. budynków minie okres krótszy niż 2 lata, licząc od momentu oddania tych obiektów do użytkowania po dokonaniu ulepszeń?
d) czy ulepszone budynki były/są/będą do momentu sprzedaży wykorzystywane przez Państwa wyłącznie na cele działalności zwolnionej od VAT?
Informacji w zakresie ww. pkt a)-c) proszę udzielić odrębnie dla każdego z budynków będącego przedmiotem sprzedaży”
wskazali Państwo:
„Tak, były ponoszone wydatki na ulepszenie, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej
a) Rok 2017
b) nie
c) Po dokonaniu ulepszeń były oddane do użytkowania, minął okres dłuższy niż 2 lata
d) nie”.
7.Na pytanie: „Czy budynki były/będą do momentu sprzedaży wykorzystywane przez Państwa wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywany były ww. budynki Państwo wykonywali? Proszę podać podstawę prawną zwolnienia” odpowiedzieli Państwo:
„Był wykorzystywany jako szkoła publiczna, oddział przedszkolny publiczny, biblioteka publiczna. Nie była prowadzona żadna inna działalność, która wiązałaby się z wystawianiem faktur”.
Pytanie
Czy Gmina może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przy sprzedaży Budynku?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Gminy, sprzedaż Budynku podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako: „ustawa o VAT”).
Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy o VAT: W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Z treści cytowanego przepisu wynika, że przedmiotowe zwolnienie przysługuje w przypadku sprzedaży, która dotyczy kolejnego zasiedlenia, tj. oddania do użytkowania nie pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcia użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej (zgodnie z definicją pierwszego zasiedlenia wskazaną w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT).
Zwolnienie przysługuje, gdy zachowano okres dłuższy niż 2 lata pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą Budynku.
Zdaniem Gminy, zostanie spełniony warunek wskazany w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b ustawy o VAT dotyczący zwolnienia od VAT: dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Nabycie przez Gminę na mocy Decyzji (do nabycia doszło z mocy prawa, Decyzja nie miała charakteru konstytuowanego) Działki zabudowanej Budynkiem, nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, zatem w momencie nabycia z mocy prawa Działki, zatem nie wystąpił podatek naliczony, który mógłby podlegać odliczeniu.
W przedmiotowej sprawie należy uznać sprzedaż Budynku jako zwolnioną od podatku VAT z uwagi na zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W świetle powołanych powyżej przepisów budynki, budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (t. j. Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W rozpatrywanej sprawie planują Państwo dokonać sprzedaży nieruchomości zabudowanej Budynkiem (według pozostałych udziałów po wyodrębnieniu lokalu (...) z budynku szkoły), oznaczonej numerem działki 1.
Z analizy opisu sprawy oraz powołanych regulacji wynika, że sprzedaż przez Gminę nieruchomości zabudowanej, tj. działki nr 1, będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), nie będzie wykonywana w ramach zadań publicznych. W odniesieniu do dostawy ww. nieruchomości nie będą działali Państwo jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Dokonując odpłatnego zbycia ww. nieruchomości objętej wnioskiem, będą działali Państwo jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem transakcja sprzedaży nieruchomości zabudowanej Budynkiem oznaczonej numerem działki 1, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Jednakże wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone w art. 43 ustawy.
I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części należy przywołać definicję pierwszego zasiedlenia zawartą w ustawie.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
1) wybudowaniu lub
2) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku budowli lub ich części oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
Zatem, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków lub budowli, jeżeli w stosunku do nich miało miejsce pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Jak wynika z powyższego prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Tak więc, aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.
Jeżeli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z powyższego wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanie się bezzasadne.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Z kolei, kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle lub ich części rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku lub zwolnienie, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu), na którym obiekt jest posadowiony.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia w związku ze sprzedażą nieruchomości zabudowanej Budynkiem (według pozostałych udziałów po wyodrębnieniu lokalu (...) z budynku szkoły), na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Wskazali Państwo, że:
·Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT;
·zamierzają Państwo sprzedać nieruchomość zabudowaną Budynkiem, tj. budynkiem szkoły, który zostanie przeznaczony do sprzedaży według pozostałych udziałów po wyodrębnieniu lokalu (...) oraz budynkiem gospodarczym, który jest nieodłącznym elementem całości nieruchomości zabudowanej;
·ww. nieruchomość zabudowana Budynkiem oznaczona jest numerem działki 1;
·Budynek został nabyty wraz z działką, został oddany do użytkowania w roku 1893;
·Gmina poniosła wydatki na ulepszenie Budynku, które przekroczyły 30% jego wartości początkowej danego – kolejne pierwsze zasiedlenie Budynku po jego ulepszeniu nastąpiło (…) 2018 r.;
·w Budynku znajduje się jeden lokal (...), dla którego nie wyodrębniono oddzielnej księgi wieczystej, a który objęty jest umową najmu od (…) 1993 r. (najem obowiązuje do tej pory). Najemcy są zainteresowani wykupem lokalu po jego wyodrębnieniu i ustaleniu udziału w częściach wspólnych budynku oraz w gruncie. Sprzedaży podlegać będzie również przynależny do lokalu budynek garażu;
·Budynek zostanie przeznaczony do sprzedaży według pozostałych udziałów po wyodrębnieniu lokalu (...);
·Budynek był siedzibą szkoły podstawowej, która została z dniem (…) 2021 r. zlikwidowana;
·po likwidacji szkoły podstawowej do (…) 2024 r. w budynku szkoły funkcjonował oddział przedszkolny oraz swoją siedzibę miała filia biblioteki publicznej w A – do (…) 2025 r.;
·Gmina nabyła własność Działki zabudowanej Budynkiem z mocy prawa nieodpłatnie – na podstawie decyzji Wojewody (…) z (…) 1999 r.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że do pierwszego zasiedlenia Budynku będącego przedmiotem planowanej sprzedaży doszło ponad dwa lata temu (w roku 2018 – po jego ulepszeniu). W konsekwencji należy stwierdzić, że w odniesieniu do Budynku będącego przedmiotem planowanej sprzedaży (według pozostałych udziałów po wyodrębnieniu lokalu (...)) zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – nastąpiło bowiem pierwsze zasiedlenie Budynku i od tego momentu do dnia sprzedaży upłynie okres co najmniej 2 lata.
Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak posadowione na nim budynki i budowle. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – sprzedaż gruntu, na którym posadowiony jest budynek będący przedmiotem sprzedaży, również będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.
W efekcie, dostawa nieruchomości zabudowanej Budynkiem (według pozostałych udziałów po wyodrębnieniu lokalu (...) z budynku szkoły) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.
Podsumowanie
Gmina będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, przy sprzedaży Budynku (według pozostałych udziałów po wyodrębnieniu lokalu (...) z budynku szkoły).
W konsekwencji, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii opodatkowania/zwolnienia sprzedaży lokalu (...) – wyodrębnionego z budynku szkoły przed sprzedażą Budynku.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
