Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.259.2025.2.MBN

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek sygnowany datą 16 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług organizacji zajęć sportowych oraz obozów sportowych.

Uzupełnili go Państwo pismem z 17 kwietnia 2025 r. (wpływ 17 kwietnia 2025 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 maja 2025 r. (data wpływu 22 maja 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest Fundacją − organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta jest wyłączną statutową działalnością Fundacji. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dodatkowo jest zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Celem Fundacji są szeroko pojęte działania w zakresie:

krzewienie pasji i animacja społeczno-kulturalna wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych,

wspieranie, rozwój, promocja i upowszechnianie sportu i kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży,

krzewienie pasji do sportu wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych,

promocja aktywnego wypoczynku,

organizacja, rozwijanie działalności prowadzącej do utrzymania i podnoszenia sprawności fizycznej społeczeństwa: dorosłych, młodzieży i dzieci,

organizacja współzawodnictwa sportowego.

W ramach realizowanej przez Wnioskodawcę działalności zarobkowej, prowadzone są zajęcia sportowe w dyscyplinach tanecznych m.in. taniec towarzyski, pole dance czy fit&jump.

Pierwsze kroki w nauce tańca polegają na opanowaniu ćwiczeń wzmacniających, ujędrniających i rozciągających ciało. Podczas ćwiczeń pracują wszystkie mięśnie ciała od nadgarstków, przez barki ramiona, brzuch, grzbiet, pośladki, uda, podudzia, kończąc na stopach. Nauka tańca podzielona jest na poziomy zaawansowania. Rozpoczyna się od podstawowych kroków oraz chwytów. Oprócz pozytywnego wpływu na sylwetkę i kondycję fizyczną, taniec ma również działanie terapeutyczne. Pomoże w samoakceptacji i podwyższeniu pewności siebie. Fundacja organizuje turnieje oraz wyjazdy treningowe. Zajęcia przeznaczone są dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Zawodnicy biorący udział w zajęciach regularnie rywalizują na turniejach tańca i warsztatach tanecznych bądź akrobatycznych. Wnioskodawca organizuje również odpłatne obozy sportowe dla swoich zawodników.

Zawodnicy klubu sportowego biorą systematycznie udział w (...) odnosząc liczne sukcesy. (...). Klub jest członkiem Polskiego Związku Tańca.

Działania Fundacji nie są skierowane na osiągnięcie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację celów statutowych Wnioskodawcy, w tym na organizowanie zawodów sportowych, stypendia i nagrody dla uczestników.

W ramach Fundacji działa klub sportowy, którego podstawą działania są przepisy Ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, Statut Fundacji oraz Regulaminu. Klub sportowy realizuje swoje cele głównie poprzez organizowanie zajęć sportowych w dyscyplinie tańca. Członkiem Klubu sportowego może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, która złoży pisemne oświadczenie o przystąpieniu do Klubu oraz akceptacji jego Regulaminu i zostanie przyjęta przez Zarząd Fundacji. Za udział w zajęciach klubowych, Fundacja pobiera od uczestników zajęć wynagrodzenie. W ramach zajęć sportowych zawodnicy rywalizują ze sobą w przedmiotowej dyscyplinie sportowej.

Prowadzący zajęcia posiadają certyfikat instruktora tańca sportowego, który uprawnia do przygotowania par tanecznych jak również posiadających wykształcenie w zakresie wychowania fizycznego. Prowadzone przez Klub działania sprzyjają nie tylko rozwojowi fizycznemu uczestników, ale również mają na celu jego wychowywanie oraz kształtowanie właściwych postaw.

Klub działa na rzecz ostatecznych beneficjentów usług − uczestników zajęć pole dance. Ewentualne poszczególne usługi nabywane są od innych podmiotów w celu zorganizowania i realizacji zajęć nauki tańca bezpośrednio na rzecz ich uczestników.

Uzupełnili Państwo opis sprawy odpowiadając na poniższe pytania:

1)Czy są Państwo (Fundacja Klub Sportowy (...)) klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu?

Odp.: Tak.

2)Czy zakresem pytania objęte są usługi związane z organizowaniem zajęć sportowych w dyscyplinie tańca oraz obozów sportowych, świadczone przez Państwa Fundację za pośrednictwem działającego w ramach Państwa Fundacji Klubu sportowego, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu?

Odp.: Tak.

3)Jeśli odpowiedź na pytanie nr 2 jest twierdząca, to czy usługi świadczone przez Państwa Fundację za pośrednictwem działającego w ramach Państwa Fundacji Klubu sportowego w dyscyplinie tańca oraz obozów sportowych są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym?

Odp.: Tak.

4)Jakie konkretnie usługi objęte są zakresem wniosku? Czy są to wyłącznie usługi organizacji zajęć sportowych w dyscyplinach tanecznych oraz organizacji obozów sportowych? Proszę je dokładnie wymienić.

Odp.: Są to usługi organizacji zajęć sportowych w dyscyplinach tanecznych oraz organizacji obozów sportowych takich jak:

wszystkie style tańca współczesnego,

wszystkie style tańca streetowego,

showdance,

taniec towarzyski,

taniec karaibski,

high heels,

latino ladies,

pole dance,

koła, szarfy,

akrobatyka,

akro dance,

fitness (zumba, pilates, yoga, trampoliny itp.).

5)W odniesieniu odrębnie do każdej z usług, którą Państwo wskazali w odpowiedzi na pytanie nr 4, proszę wskazać:

a)Czy dana usługa jest związana wyłącznie z dyscypliną tańca sportowego, czy również z innymi dyscyplinami sportowymi? Jakimi?

b)Jaki jest dokładnie zakres danej usługi, na czym polegają zajęcia?

c)Do kogo jest skierowana dana usługa, kto jest uczestnikiem/odbiorcą usługi? Czy są to wyłącznie osoby uprawiające sport lub uczestniczące w wychowaniu fizycznym?

d)Jaki jest główny cel danej usługi? Jakie umiejętności nabywają uczestnicy zajęć, osiągnięcia jakich efektów/rezultatów oczekują uczestnicy tych zajęć?

e)Czy dana usługa jest konieczna do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim?

f)Czy dana usługa ma charakter czystego wypoczynku i rozrywki, tj. czy służy wyłącznie rekreacji?

g)Czy opłaty wnoszone z tytułu uczestnictwa/skorzystania z danej usługi są bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu?

Odp.:

a)Wszystkie wyżej wymienione dyscypliny tańca sportowego są powiązane z akrobatyką sportową.

b)Zajęcia odbywają się regularnie 1, 2 lub 3 razy w tygodniu w zależności od zaawansowania.

Uczestnicy na zajęciach uczą się danej techniki tańca; choreografii opartej na danej technice; popracują nad: gibkością, siłą mięśniową, równowagą, wytrzymałością. Przygotowują się do pokazów, turniejów, zawodów oraz innych wydarzeń sportowych. Biorą udział w dodatkowych warsztatach i szkoleniach tańca. Biorą udział w indywidualnych lekcjach tańca.

c)Usługi skierowane są do dzieci, młodzieży i dorosłych, którzy chcą podnosić swoje umiejętności taneczne, sprawność fizyczną oraz uczestniczyć w rywalizacji sportowej.

d)Głównym celem świadczonej przez Państwa usługi jest poprawa ogólnej sprawności fizycznej, rozwój zdolności motorycznych oraz kształtowanie dyscypliny ruchowej poprzez taniec. Zajęcia są ukierunkowane zarówno na rozwój fizyczny, jak i emocjonalny uczestników. Uczestnicy:

poprawiają kondycję fizyczną, wytrzymałość i koordynację ruchową,

uczą się techniki tańca w różnych stylach tanecznych,

uczą pracy w zespole,

umiejętności zapamiętywania układów choreograficznych,

rozwijają poczucie rytmu, muzykalność,

zwiększają świadomość ciała i prawidłowej postawy,

budują pewność siebie i pokonywanie słabości poprzez występy i udział w zawodach.

Oczekiwane efekty i rezultaty:

poprawa zdrowia i kondycji fizycznej,

zdobycie umiejętności tanecznych, sportowych w danej technice tańca,

osiągnięcia na turniejach i zawodach, pokazach,

rozwój pasji i zainteresowań związanych z tańcem,

integracja społeczna i aktywne spędzanie czasu wolnego w sposób sprzyjający zdrowemu trybowi życia.

e)Tak.

f)Nie.

g)Tak.

6)Dodatkowo w odniesieniu do organizacji obozów sportowych proszę wskazać:

a)Jakie czynności składają się na organizowane przez Państwa obozy sportowe (jakie świadczenia zapewniają Państwo w ramach obozów sportowych)?

b)Czy głównym celem organizacji obozów jest uprawianie sportu, czy też obozy sportowe mają na celu zapewnienie wypoczynku i rozrywki, tj. czy służą wyłącznie rekreacji?

Odp.

a)Czynności składające się na organizowane obozy sportowe obejmują:

codzienne treningi taneczne w różnych technikach,

zajęcia uzupełniające rozwijające motorykę, siłę, kondycję i wytrzymałość,

warsztaty tematyczne prowadzone przez instruktorów lub zaproszonych trenerów,

wewnętrzne pokazy i konkursy tańca,

działania integracyjne, budujące współpracę w grupie oraz wspierające rozwój emocjonalny i społeczny uczestników.

W ramach obozów sportowych zapewniają Państwo:

zakwaterowanie w ośrodkach zakwaterowanie w ośrodkach sportowo-rekreacyjnych,

pełne wyżywienie (3-4 posiłki dziennie),

opiekę wykwalifikowanej kadry trenerskiej i wychowawczej,

organizację zajęć sportowych oraz niezbędny sprzęt,

ubezpieczenie NNW,

opiekę medyczną (zgodnie z obowiązującymi przepisami),

transport.

b)Nie.

7)Czy usługi, o których mowa w zadanym przez Państwa pytaniu, związane są z:

a)Działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną;

b)Wstępem na imprezy sportowe;

c)Usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji;

d)Usługami odpłatnego zakwaterowania związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym;

e)Usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością?

Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej usługi.

Odp.:

a)nie − dla każdej usługi,

b)nie − dla każdej usługi,

c)nie − dla każdej usługi,

d)nie − dla każdej usługi,

e)nie − dla każdej usługi.

8)Czy świadczone przez Państwa usługi w postaci zajęć sportowych oraz obozu sportowego są usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej usługi.

Odp.: Nie − dla każdej usługi.

Pytanie

Czy wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w zajęciach sportowych i obozach prowadzonych przez Wnioskodawcę i opisanych w stanie faktycznym, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, pobierane wynagrodzenie przez Wnioskodawcę za uczestnictwo w zajęciach i obozach sportowych realizowanych przez Klub Sportowy, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

Zgodnie z brzmieniem powołanego artykułu zwolnione od podatku VAT są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

− z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością; Wnioskodawca nie pobiera wynagrodzenia związanego z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną.

Pobierane wynagrodzenie dotyczy bezpośredniego uczestnictwa osób uprawiających daną dyscyplinę sportową i uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Artykuł 3 ustawy o sporcie przewiduje, że działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego (ust. 1). Klub sportowy działa jako osoba prawna (ust. 2). Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma przeszkód, aby działalność sportowa prowadzona była przez klub sportowy działający w formie fundacji.

Wnioskodawca spełnia ww. kryterium podmiotowe niezbędne do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, stowarzyszeń oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych. Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 715 ze zm.).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 1 i 2 tej ustawy − działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 tej ustawy − sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Na podstawie ust. 2 tego artykułu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Pismem z dnia 22 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3 -2.4012.402.2017.2.SR stwierdził, iż: „(...) Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca, będący klubem sportowym, zamierza rozpocząć działalność, której głównym przedmiotem będzie prowadzenie zajęć sportowych dla dzieci w dyscyplinie piłka nożna. Za udział w ww. zajęciach sportowych pobierane będą przez Wnioskodawcę opłaty przeznaczone na pokrycie kosztów działalności Klubu Sportowego, tj. jednorazowa opłata członkowska w Klubie Sportowym (wpisowe) warunkująca członkostwo w Klubie Sportowym, w tym możliwość udziału w zajęciach sportowych Klubu Sportowego oraz miesięczna opłata za udział uczestnika/członka Klubu Sportowego w zajęciach sportowych Klubu Sportowego w danym miesiącu kalendarzowym.

W związku z powyższym należy uznać, że opłaty wnoszone przez uczestników zajęć/członków klubu pozostają w ścisłym związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami polegającymi na prowadzeniu zajęć piłki nożnej. Zatem w tym przypadku istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi opłatami a świadczeniami na rzecz uczestników zajęć/członków klubu, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę (...)”.

Stanowisko zbieżne ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w Interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2013 nr IPTPP1/443-953/12-5/IG oraz w Interpretacji indywidualnej z dnia 19 lutego 2013 nr IPTPP1/443-948/12-5/AK, w których czytamy m.in.:

„(...) Wskazać należy, że zastosowanie zwolnienia dla usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym doznaje pewnych ograniczeń − ze względu na cel tej usługi, jak również status usługodawcy i usługobiorcy. Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z tego zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Ponadto, świadczone usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim (...)”.

oraz

„(...) Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, iż Wnioskodawca w zakresie świadczonych usług opisanych we wniosku może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Mając na uwadze przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, z którego Wnioskodawca wywodzi prawo zwolnienia z podatku od towarów i usług świadczonych usług, należy stwierdzić, iż z językowej wykładni tego przepisu wynika, iż podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym (...)”.

W interpretacji indywidualnej z dnia 28 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.365.2022.1.WH, słusznie zauważa, iż: „[...] nie jest wymagane aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany [...]”.

Dodatkowo, w piśmie z dnia 7 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT1-1.4012.824.2022.2.AKA, słusznie zauważył, że: „(...) w odniesieniu do kwestii uznania, czy świadczone usługi w zakresie prowadzenia w formie klubu sportowego odpłatnych zajęć sportowych z tańca należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że «Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia «sportu», określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C 201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C 550/14, EU:C:2016:354, pkt 27)»”.

Warto również wskazać na Interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.313.2023.3.ID z dnia 27 września 2023 r, w której to wskazano iż: „[...] Zatem w przedmiotowej sprawie skoro usługi w formie zajęć sportowych tańca (niebędące usługami związanymi z działalnością marketingową, reklamowo-promocyjną oraz związanymi ze wstępem na imprezy sportowe) mają ścisły związek z uprawianiem sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i − jak wskazano − świadcząc ww. usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a osiągnięte zyski w całości przeznaczone są na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, to usługi te mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do organizowanych przez Fundację zajęć sportowych w zakresie nauki tańca ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w wyżej wymienionym przepisie [...]”.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi polegające na organizowaniu zajęć sportowych i obozów prowadzonych przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług, stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

− z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przy czym, z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, powyższe zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga − są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Co istotne, zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy stanowi wynik implementacji do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, w świetle którego:

Państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12 Město Žamberk przeciwko Finanční ředitelství v Hradci Králové, obecnie Odvolací finanční ředitelství, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Ponadto, wskazać należy, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji klubu sportowego oraz definicji sportu. W celu ustalenia prawidłowego rozumienia tych pojęć należy odnieść się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm.), zwanej dalej ustawą o sporcie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:

1.Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

2.Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:

1.Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

2.Klub sportowy działa jako osoba prawna.

W opisie sprawy podali Państwo informacje, z których wynika, że:

§są Państwo fundacją − organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego;

§działalność ta jest Państwa wyłączną działalnością statutową;

§Państwa celem są szeroko pojęte działania w zakresie m.in.: krzewienie pasji i animacja społeczno-kulturalna wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych, wspieranie, rozwój, promocja i upowszechnianie sportu i kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży, krzewienie pasji do sportu wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych, promocja aktywnego wypoczynku, organizacja, rozwijanie działalności prowadzącej do utrzymania i podnoszenia sprawności fizycznej społeczeństwa: dorosłych, młodzieży i dzieci, organizacja współzawodnictwa sportowego;

§w ramach Państwa Fundacji działa klub sportowy, którego podstawą działania są przepisy ustawy o sporcie, Statut Fundacji oraz Regulamin;

§członkiem Klubu sportowego może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, która złoży pisemne oświadczenie o przystąpieniu do Klubu oraz akceptacji jego Regulaminu i zostanie przyjęta przez Zarząd Fundacji;

§klub sportowy realizuje swoje cele głównie poprzez organizowanie zajęć sportowych w dyscyplinach tanecznych.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w zajęciach sportowych oraz obozach prowadzonych przez Państwa podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

W celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.

Podmiotami korzystającymi ze zwolnienia od podatku są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym, świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Jak wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które świadczone są przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ustawy, jednakże obwarowane jest to spełnieniem warunków przewidzianych ustawowo. W konsekwencji, zgodnie z przepisami − zarówno przesłanki od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej muszą zostać wypełnione, aby dane usługi korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Polskie ustawodawstwo w powyższym zakresie należy jednakże rozpatrywać szczególnie w świetle rozwiązań unijnych i tym samym konieczne jest odniesienie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, z czego wynika, że zwolnieniem oprócz podmiotów wskazanych w polskiej ustawie objęte mogą być również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo fundacją − organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego. Jako fundacja prowadzą Państwo działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta jest wyłączną statutową działalnością Państwa fundacji. Państwa celem − jako fundacji − są szeroko pojęte działania w zakresie m.in. krzewienia pasji i animacji społeczno-kulturalnej wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych, wspierania, rozwoju, promocji i upowszechniania sportu i kultury fizycznej wśród dzieci i młodzieży, krzewienia pasji do sportu wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych, promocji aktywnego wypoczynku, organizacji, rozwijania działalności prowadzącej do utrzymania i podnoszenia sprawności fizycznej społeczeństwa: dorosłych, młodzieży i dzieci, organizacji współzawodnictwa sportowego. W ramach Państwa Fundacji działa klub sportowy, którego podstawą działania są przepisy ustawy o sporcie, Statut Fundacji oraz Regulamin. Klub sportowy realizuje swoje cele głównie poprzez organizowanie zajęć sportowych w dyscyplinach tanecznych. Państwa działania nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację Państwa celów statutowych, w tym na organizowanie zawodów sportowych, stypendia i nagrody dla uczestników.

Zatem, w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Jednocześnie z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że spełniają Państwo także przesłankę o charakterze przedmiotowym.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że prowadzą Państwo zajęcia sportowe w dyscyplinach tanecznych. Organizują Państwo również odpłatne obozy sportowe dla swoich zawodników.

W zakresie zajęć sportowych wskazali Państwo, że:

·zajęcia sportowe w dyscyplinie tanecznej dotyczą dyscyplin tanecznych, takich jak: wszystkie style tańca współczesnego, wszystkie style tańca streetowego, showdance, taniec towarzyski, taniec karaibski, high heels, latino ladies, pole dance, koła, szarfy, akrobatyka, akro dance, fitness (zumba, pilates, yoga, trampoliny itp.);

·za udział w zajęciach klubowych pobierają Państwo od uczestników zajęć wynagrodzenie;

·opłaty wnoszone z tytułu uczestnictwa/skorzystania z danej usługi są bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu;

·uczestnicy na zajęciach uczą się danej techniki tańca, choreografii opartej na danej technice, popracują nad: gibkością, siłą mięśniową, równowagą, wytrzymałością;

·głównym celem świadczonej przez Państwa usługi jest poprawa ogólnej sprawności fizycznej, rozwój zdolności motorycznych oraz kształtowanie dyscypliny ruchowej poprzez taniec.

·zajęcia są ukierunkowane zarówno na rozwój fizyczny, jak i emocjonalny uczestników;

·usługa zajęć sportowych nie ma charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, usługa nie służy rekreacji;

·zajęcia sportowe skierowane są do dzieci, młodzieży i dorosłych, którzy chcą podnosić swoje umiejętności taneczne, sprawność fizyczną oraz uczestniczyć w rywalizacji sportowej;

·zajęcia sportowe są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki.

W zakresie odpłatnych obozów sportowych dla Państwa zawodników wskazali Państwo, że obejmują:

·codzienne treningi taneczne w różnych technikach;

·zajęcia uzupełniające rozwijające motorykę, siłę, kondycję i wytrzymałość;

·warsztaty tematyczne prowadzone przez instruktorów lub zaproszonych trenerów;

·wewnętrzne pokazy i konkursy tańca;

·działania integracyjne, budujące współpracę w grupie oraz wspierające rozwój emocjonalny i społeczny uczestników;

·głównym celem obozów jest poprawa ogólnej sprawności fizycznej, rozwój zdolności motorycznych oraz kształtowanie dyscypliny ruchowej poprzez taniec;

·opłaty wnoszone z tytułu uczestnictwa w obozie sportowym są bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu.

Ponadto w opisie sprawy zaznaczyli Państwo, że:

·usługi, o których mowa w pytaniu, nie są związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępem na imprezy sportowe, usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługami odpłatnego zakwaterowania związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym, usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością;

·Państwa działania nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację celów statutowych, w tym na organizowanie zawodów sportowych, stypendia i nagrody dla uczestników;

·klub działa na rzecz ostatecznych beneficjentów usług − uczestników zajęć.

Zatem, z okoliczności sprawy wynika, że świadczone przez Państwa usługi w postaci zajęć sportowych w dyscyplinie tańca sportowego oraz organizacji obozów sportowych dla Państwa zawodników stanowią usługi ściśle związane ze sportem, świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Ponadto, Państwa działania nie są skierowane na osiągnięcie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację Państwa celów statutowych. Jednocześnie, nie świadczą Państwo usług objętych wyłączeniem ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Ponadto, z okoliczności sprawy wynika, że opisane usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki.

W konsekwencji, skoro opisane usługi w postaci zajęć sportowych w dyscyplinie tańca sportowego oraz organizacji obozów sportowych, mają ścisły związek z uprawianiem sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i – jak wskazano powyżej – świadcząc te usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację Państwa celów statutowych, to usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wobec spełnienia przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przesłanki o charakterze przedmiotowym, warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku, do świadczonych przez Państwa usług w zakresie organizacji zajęć sportowych w dyscyplinie tańca sportowego oraz obozów sportowych znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Zatem, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.