
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 31 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący ustalenia podstawy opodatkowania wpłynął 31 marca 2025 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 6 maja 2025 r. (wpływ 6 maja 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
1. Opis stanu faktycznego
X. sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub X.) jest spółką prawa handlowego z siedzibą w (...) oraz polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
X. sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce.
Spółka została zarejestrowana przez KRS w dn. (...) r. W latach (…) - (…) r. przedmiotem działalności X. było przede wszystkim przeprowadzenie transakcji w oparciu o model dropshippingu.
X. rozumie dropshipping jako model logistyczny wykorzystywany w sprzedaży przez Internet polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę (rola sklepu internetowego w tym modelu sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do klienta).
Dropshipping może mieć miejsce w kilku wariantach biznesowych. Zasadniczo wykształciły się dwa zasadnicze modele dropshippingu, tj.:
a. Usługa pośrednictwa polegająca na obsłudze zamówienia i połączeniu obu Stron (sprzedawcy i kupującego towar Klienta),
b. Zakup towaru w celu jego odsprzedaży (handel).
W (…) - (…) r. X. sp. z o.o. stosowała model biznesowy dropshippingu polegający na następujących czynnościach:
a. Zebraniu zamówienia od klientów przez stronę internetową (portal (...), (...) lub inne podobne platformy handlowe; X. nie dysponowała własną platformą handlową), w tym zebraniu zamówienia od klientów przez autorską stronę internetową X. sp. z o.o., tj. (...),
b. Zleceniu zakupu towaru w imieniu i na rzecz klienta (X. podaje dane Klienta, Sprzedawca wysyła towar bezpośrednio na adres Klienta, X. nie dysponuje fizycznie towarem - w niektórych przypadkach towar był wysyłany na adres X., a następnie wprost przekierowany przez Wnioskodawcę do Klienta),
c. X. otrzymuje całość płatności od klienta (100 % obejmującą cenę towaru oraz prowizję X.),
d. X. przeprowadza obsługę zamówienia, z wysyłką docelową do klienta,
e. X. potrąca prowizję, a cenę towaru przekazuje sprzedawcy.
W wyniku powyższego:
a. Sprzedawca dostarcza towar Klientowi na podany adres, otrzymuje płatność od X.,
b. Klient otrzymuje towar, płaci całość do X.,
c. X. obsługuje całość zlecenia, pobiera prowizję, a pozostałą całość środków przekazuje do Sprzedawcy.
Istotne jest, iż zakupiony w ten sposób towar nie trafia do pośrednika handlowego, lecz zawsze wysyłany jest bezpośrednio do Klienta. X. (pośrednik) nie staje się właścicielem towaru, a jedynie pośredniczy w sprzedaży towarów będących własnością podmiotów zagranicznych, którzy są sprzedawcami. Działalność ta polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego na stronie internetowej stworzonej przez przyszłego podatnika.
X. nie ma podpisanej umowy pośrednictwa ze Sprzedawcą, a także z samym Klientem. Klient akceptuje regulamin, w którym mowa jest o X. jako pośredniku, nie ma wzmianki w zakresie rozporządzenia towarem jak właściciel (przez X.). Dokumentem regulującym stosunki pomiędzy Stronami (Klient-X.) jest regulamin portalu.
X. nie otrzymuje od Sprzedawcy żadnej faktury VAT, rachunku, czy innego dokumentu potwierdzającego zakup towaru. Sprzedawca nie otrzymuje danych X. (lecz Klienta). Jednakże w sporadycznych przypadkach Sprzedawca może omyłkowo wystawić fakturę, rachunek na X., nawet w przypadku gdy towar jest transportowany na adres Klienta.
Potwierdzeniem zakupu towaru jest potwierdzenie przelewu bankowego za zakup produktów po potrąceniu prowizji lub wygenerowanie przez specjalny program dowodu zakupu. Sprzedaż towaru jest udokumentowana poprzez pobranie dowodów sprzedaży ze sklepu lub poprzez numery śledzenia przesyłek Klientów albo poprzez potwierdzenie wpłat bankowych za sprzedaż na konto bankowe X. W ten sposób są sporządzane miesięczne zestawienia zrealizowanych transakcji.
W związku z powyższym, X. wystawia fakturę (rachunek) na rzecz Klienta dokumentującą prowizję. Z kolei, X. nie wystawia żadnej faktury dokumentującej sprzedaż towaru, taką fakturę wystawia wyłącznie Sprzedawca.
Sprzedawca jest podmiotem zagranicznym, przy czym często jest zarejestrowany dla celów VAT w Polsce (jako czynny podatnik VAT).
W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie Organu:
1. na czyją rzecz Państwa Spółka świadczy/świadczyć będzie opisane we wniosku usługi pośrednictwa handlowego? Proszę wskazać, który z podmiotów jest usługobiorcą Spółki - czy są to Sprzedawcy towarów, czy też nabywcy towarów (klienci) - odpowiedzieli Państwo:
Paragon wystawiany jest na różnicę pomiędzy kwotą zapłaconą przez klienta produktu a kwotą przekazaną do sprzedawcy produktu, rozliczenie jest świadczone na rzecz klienta (osoby prywatnej). X. świadczy usługi pośrednictwa na rzecz nabywcy towaru (klienci).
2. jak konkretnie wygląda/będzie wyglądał proces dostawy towarów, od momentu wyboru oferty przez klienta na stronie internetowej do momentu odbioru zamówienia przez klienta, należy opisać okoliczności zdarzenia - odpowiedzieli Państwo:
1. Klient wybiera ofertę poprzez platformę lub stronę internetową i składał zamówienie.
2. Po otrzymaniu informacji odnośnie adresu dostawy adres był przekazywany do sprzedawcy produktu razem z przekazaniem kwoty należnej sprzedawcy.
3. Sprzedawca wysyła produkt na adres klienta lub na adres biura wynajmowanego przez X. Sp. z o.o. na potrzeby przekierowywania paczek takich jak przesyłki do paczkomatu lub przesyłki pobraniowe.
4. Klient odbiera przesyłkę ze swoim zamówieniem wybraną formą dostawy.
3. czy Sprzedawcy mają/będą mieli świadomość, że Państwa Spółka nie jest ostatecznym nabywcą towarów - odpowiedzieli Państwo:
Tak, X. Sp. z o.o. dysponuje regulaminem, który wyjaśnia zasady realizacji pośrednictwa (regulamin był dostępny w zakładce „regulamin” na stronie internetowej a zamawiający dodatkowo musiał zaznaczyć „check box” na stronie realizacji zamówienia, który mówił o zapoznaniu się i akceptacji regulaminu) dodatkowo po złożeniu zamówienia klient otrzymywał wiadomość z informacją o tym, że X. jest pośrednikiem w transakcji. Na (…) regulamin był dodany w zakładce „informacje o sprzedającym” oraz „pozostałe informacje”.
4. czy klienci zlecają/będą zlecali Państwa Spółce jakie konkretne towary chcą/chcieliby nabyć, czy też klienci mogą/będą mogli zakupić towary, które zostały już zamieszczone na stronie internetowej Państwa Spółki - odpowiedzieli Państwo:
Klienci wybierają oferty które są wystawione na stronie internetowej, często przygotowywane są oferty „pod klienta” w takiej sytuacji klient kontaktuje się z nami wskazując jakie ma oczekiwania a my przygotowujemy indywidualną ofertę
5. czy decydują/będą Państwo decydować jakie towary od Sprzedawców są/będą oferowane do sprzedaży na aukcjach na portalach aukcyjnych? Jeżeli nie, to proszę wskazać kto decyduje o tym, jakie towary są/będą oferowane do sprzedaży na portalach aukcyjnych - odpowiedzieli Państwo:
O tym jakie towary są dostępne decydują sprzedawcy którzy wskazują firmie X. aktualną dostępność danego produktu i na podstawie tej informacji X. przygotowuje ofertę razem ze wskazaniem czasu realizacji uzyskanego u sprzedawcy.
6. czy Sprzedawcy mają/będą mieli prawo dokonywania zmian w opisie towarów na stronie internetowej Państwa Spółki lub do jakiejkolwiek ingerencji po umieszczeniu towaru na stronie internetowej Spółki - odpowiedzieli Państwo:
Sprzedawcy są w stałym kontakcie z firmą X., mają dostęp do weryfikacji ofert oraz przekazują wskazówki dotyczące nanoszenia zmian w ofertach.
7. czy tłumaczą Państwo opisy towarów na język polski lub inny język, dodają dodatkowe opisy oraz dokonują edycji graficznej zdjęć towarów prezentowanych na stronach internetowych Spółki - celem dostosowania prezentowanych towarów do potrzeb odbiorcy - odpowiedzieli Państwo:
X. tłumaczy opisy z języka Angielskiego na Polski, opisy są przekazywane przez sprzedawców, X. wykonuje edycję graficzną dostosowując do potrzeb klientów oraz strony internetowej.
8. czy decydują/będą Państwo decydować za jaką cenę są/będą oferowane do sprzedaży towary na portalach aukcyjnych? Jeżeli nie, to proszę wskazać kto decyduje/będzie decydował za jaką cenę są/będą oferowane do sprzedaży towary na portalach aukcyjnych - odpowiedzieli Państwo:
X. po ustaleniu szczegółów dotyczących cen produktów u sprzedawcy ustala cenę, za którą produkty są oferowane (cena zakupu u sprzedawcy oraz kwota usługi pośrednictwa) przygotowuje cenę, która wskazywać będzie standardy rynkowe i którą sprzedawca akceptuje.
9. kto dokonuje/będzie dokonywał transportu (wysyłki) towarów do ostatecznych klientów lub na czyją rzecz transport jest/będzie dokonywany - czy Sprzedawcy będą dokonywali transportu, czy robią/będą to robiły podmioty trzecie działające na ich rzecz, kto jest/będzie ponosił odpowiedzialność za dostarczenie towarów do klienta, należy opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie - odpowiedzieli Państwo:
Transportu na rzecz klientów dokonuje sprzedawca, w niektórych sytuacjach firma X. jako pośrednik na podstawie umowy ze sprzedawcą pośredniczy w dostawie towaru do klienta docelowego w przypadku gdy nadanie paczki w wybranej przez klienta formie dostawy jest niemożliwe bezpośrednio z magazynu sprzedawcy - w tej sytuacji sprzedawca wysyła paczkę odpowiednio oznaczoną (identyfikator klienta) na adres wynajmowanego przez X. biura na te potrzeby, a X. przekazuje paczkę wybraną przez klienta formą wysyłki (paczkomat i przesyłka pobraniowa).
10. czy Sprzedawcy towarów oraz klienci (nabywcy) są/będą podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm., dalej: „ustawa o VAT”) - odpowiedzieli Państwo:
Sprzedawcy towarów są podmiotami zagranicznymi nie zarejestrowanymi do VAT, klienci są osobami prywatnymi, którzy nie zamawiają produktów na rzecz działalności gospodarczej
11. w jakim kraju klienci (nabywcy towarów) posiadają/będą posiadali:
a) siedzibę działalności gospodarczej,
b) stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej - w przypadku, gdy przedmiotowa usługa będzie świadczona przez Spółkę dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej klienta,
c) stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu - w przypadku, gdy klient będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności?
- odpowiedzieli Państwo:
Klienci posiadają stałe miejsce zamieszkania na terenie Polski, nie zamawiają oni na rzecz prowadzonej działalności gospodarczej.
12. w którym państwie będzie odbywało się dopuszczenie towarów do obrotu w Unii Europejskiej, który kraj będzie państwem importu i czy państwo importu będzie państwem przeznaczenia tj. państwem w którym Państwa Spółka będzie dokonywać dostawy towarów na rzecz klientów - odpowiedzieli Państwo:
Towary wysyłane są z krajów (...) do Polski, i Polska jest krajem przeznaczenia, to sprzedawca dokonuje dostawy towaru na rzecz klienta
13. czy wysokość wynagrodzenia dla Spółki wynika/będzie wynikać z uzgodnień zawartych ze Sprzedawcami, czy Sprzedawcy mają/będą mieli jakiś wpływ na wysokość wynagrodzenia Spółki, należy opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie - odpowiedzieli Państwo:
Tak, sprzedawcy mają wpływ na wysokość wynagrodzenia spółki, sprzedawcy mają dostęp do przygotowanych przez X. ofert i są w stałym kontakcie z X. celem dostosowania ofert do standardów rynkowych.
14. w jakim momencie, według ustaleń stron transakcji, usługa pośrednictwa jest wykonana - odpowiedzieli Państwo:
Usługa pośrednictwa jest dokonywana w momencie przekazania danych adresowych klienta do sprzedawcy.
15. kiedy prowizja za pośrednictwo staje się wymagalna - odpowiedzieli Państwo:
prowizja za pośrednictwo staje się wymagalna w momencie, gdy X. przekaże dane do wysyłki oraz kwotę należną za zakup towaru sprzedającemu
16. w jaki sposób usługi pośrednictwa będą rozliczane? - proszę opisać - odpowiedzieli Państwo:
usługa za pośrednictwo jest naliczana poprzez odjęcie od kwoty wpłaconej przez klienta kwoty przekazanej do sprzedawcy produktu różnicą tego wyniku jest wysokość prowizji z której rozlicza się X.
17. czy usługi, o których mowa we wniosku będą rozliczane w okresach rozliczeniowych, jeśli tak, proszę wskazać w jakich - odpowiedzieli Państwo:
Usługi są rozliczane w okresach rozliczeniowych miesięcznych w zależności od daty przekazania informacji o zamówieniu do sprzedawcy
18. czy wskazują/będą Państwo wskazywać nabywcom (klientom) pełne dane Sprzedających - odpowiedzieli Państwo:
Pełne dane sprzedawcy widnieją na paczkach dostarczanych do klienta.
19. czy klient ma/będzie miał możliwość wyboru Sprzedawcy, od którego zamierza kupić towary - odpowiedzieli Państwo:
Klient korzystając z usługi pośrednictwa wybiera ofertę która jest dla niego najatrakcyjniejsza i na podstawie własnych upodobań zleca realizację zamówienia firmie X.
20. czy nadzorują/będą Państwo nadzorować prawidłowość realizacji zamówienia - odpowiedzieli Państwo:
X. nadzoruje prawidłowość realizacji zamówienia.
21. czy udzielają/będą Państwo udzielać klientom niezbędnych informacji w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży? Jeśli nie, to proszę wskazać kto udziela/będzie udzielał takich informacji klientowi - odpowiedzieli Państwo:
Informacje na temat możliwości odstąpienia od umowy są zawarte w regulaminie, każdy klient ma prawo do odstąpienia od umowy na warunkach wymaganych w kraju docelowym (Polski)
22. czy przeprowadzają/będą Państwo przeprowadzać procedurę zwrotu towarów, w sytuacji gdy klient chce/będzie chciał odstąpić od umowy sprzedaży? Jeśli nie, to proszę wskazać kto przeprowadza/będzie przeprowadzał taką procedurę - odpowiedzieli Państwo:
W przypadku zwrotu X. przekazuje materiały oraz informacje otrzymane od klienta do sprzedawcy, lub kontaktuje ich ze sobą w celu prawidłowego rozpatrzenia reklamacji. Procedurę zwrotu rozpatruje sprzedawca wydając decyzję weryfikacji zwrotu
23. czy ewentualne zwroty towarów są/będą dokonywane bezpośrednio od klientów do Sprzedawców czy do Państwa Spółki - odpowiedzieli Państwo:
Zwroty są przekazywane do biura wynajmowanego przez X. na potrzeby świadczenia usług pośrednictwa skąd są przekazywane na adres magazynu sprzedawcy.
24. kto jest/będzie zobowiązany do pokrycia kosztów zwrócenia ceny nabywcy za oddany (zwrócony) przez niego towar - odpowiedzieli Państwo:
Sprzedawca decyduje o prawidłowym rozpatrzeniu zwrotu produktu, a X. na jego zlecenie przekazuje kwotę klientowi za zwrócony towar.
25. czy udzielają/będą Państwo udzielać klientom niezbędnych informacji w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży? Jeśli nie, to proszę wskazać kto udziela/będzie udzielał takich informacji klientowi - odpowiedzieli Państwo:
Informacje na temat zakresu prawa do odstąpienia od umowy są w regulaminie, każdy klient ma takie prawo i to prawo każdy sprzedawca respektuje
26. Czy przeprowadzają/będą Państwo przeprowadzać i rozpoznają/będą rozpoznawać postępowanie reklamacyjne, dotyczące towaru prezentowanego przez Państwa na portalach aukcyjnych? Jeżeli nie, to proszę wskazać kto przeprowadza/będzie przeprowadzał i rozpatruje/będzie rozpatrywał takie postępowanie reklamacyjne i w oparciu o jakie powszechnie obowiązujące przepisy prawne - odpowiedzieli Państwo:
Postępowanie reklamacyjne tak jak w przypadku zwrotów jest przekazywane do sprzedawcy i to sprzedawca wydaje decyzję reklamacyjną na podstawie otrzymanych materiałów oraz informacji od klienta.
27. czy ponoszą/będą Państwo ponosić odpowiedzialność tytułem rękojmi za wady towaru prezentowanego na Państwa stronach internetowych? Jeżeli nie, to proszę wskazać kto ponosi/będzie ponosił odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady towaru i w oparciu o jakie powszechnie obowiązujące przepisy prawne - odpowiedzieli Państwo:
Odpowiedzialność tytułem rękojmi za wady towaru ponosi sprzedawca, każdy klient może żądać wymiany produktu na nowy, naprawy wady, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, każdy z tych przypadków rozpatruje sprzedawca.
28. czy dostarczają/będą Państwo dostarczać klientowi instrukcję użytkowania towaru oraz wszelkie niezbędne dokumenty związane z towarem w języku, którym posługuje się klient - odpowiedzieli Państwo:
Klient otrzymuje instrukcje zgodną z wymogami prawa polskiego które są zawarte w opakowaniu produktu i które przygotowuje sprzedawca w języku którym posługuje się klient (Polskim)
29. czy towary oferowane na stronie internetowej są towarami o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 150 euro - odpowiedzieli Państwo:
Towary oferowane na stronie są w głównej mierze towarami o wartości rzeczywistej nieprzekraczającymi równowartości 150 euro lecz nie wszystkie.
30. czy Państwa Spółka jest zarejestrowana do procedury szczególnej dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych IOSS lub wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość OSS - odpowiedzieli Państwo:
X. jest zarejestrowana do OSS w celu rozliczania usług pośrednictwa na rzecz klientów zagranicznych.
Pytanie
Czy czynności podejmowane przez X. sp. z o.o. polegające na obsłudze sprzedaży towarów przez Internet skutkują opodatkowaniem VAT obrotu z tej sprzedaży, rozumianego jako całość świadczenia otrzymanego od kupującego, czy aktywność (pośrednika) polegająca na pośrednictwie handlowym w zakupie towaru, w oparciu o tzw. dropshipping, prowadzi do opodatkowania jedynie prowizji, stanowiącej różnicę między kwotą otrzymaną od kupującego, a kwotą należną sprzedawcy za towar?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy. W ww. przypadku nie ulega wątpliwości, iż miejscem dostawy na rzecz klienta jest Rzeczypospolita Polska.
Z kolei, na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Z kolei, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z kolei, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Istota przedstawionego zagadnienia podatkowego sprowadza się do ustalenia, czy czynności, które będą podjęte przez podatnika (pośrednika), polegające na sprzedaży towarów przez internet, skutkują opodatkowaniem VAT obrotu z tej sprzedaży, rozumianego jako całość świadczenia otrzymanego od kupującego, czy też aktywność podatnika (pośrednika) polega jedynie na pośrednictwie handlowym w zakupie towaru, w oparciu o tzw. dropshipping, co prowadzi do opodatkowania jedynie prowizji, stanowiącej różnicę między kwotą otrzymaną od kupującego, a kwotą należną sprzedawcy za towar.
Właściwa kwalifikacja ma istotne znaczenie, ponieważ wpływa na uprawnienia lub obowiązki w zakresie VAT, w tym zwłaszcza tego, czy X. sp. z o.o. ma obowiązek wystawienia faktury dokumentującej wyłącznie prowizję (pośrednictwo), czy też dostawy towarów?
Określenie czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa/dostawa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy przy tym podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało - jako usługa - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dana usługa podlega więc opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą/dostawą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę/dostawę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.
W ww. przypadku, X. świadczy usługę pośrednictwa handlowego, z uwagi iż:
- wykonuje świadczenie polegające na kompleksowej obsłudze zamówienia,
- otrzymuje wynagrodzenie z tyt. wykonywanej usługi.
Z kolei, niezasadne jest uznanie, iż X. oprócz ww. pośrednictwa handlowego (dropshipingu, z którego pobiera prowizję) dokonuje dostawy towarów.
Powodem takiego stanu rzeczy jest cywilnoprawne przeniesienie własności rzeczy ze Sprzedawcę na Klienta (nie dochodzi do przeniesienia własności rzeczy na rzecz X.).
X. nie dysponuje towarem jak właściciel, a szczególnie:
- nie przechodzą na niego prawa związane z reklamacją, zwrotem towaru (brak uprawnień właścicielskich)
- nie ma obowiązku zapłaty ceny (jedynie realizuje zlecenie w imieniu Klienta - w tym poprzez fizyczne przekazanie jego pieniędzy),
- nie korzysta z towaru, ani nie użytkuje go w jakikolwiek sposób (towar nie przechodzi przez „ręce” X.),
- w transakcji zachowane są wszelkie prawa konsumenta, sprzedawca gwarantuje je i respektuje (nie stosuje się przepisów pomiędzy przedsiębiorcami, np. tak by było w relacji pomiędzy X., a Sprzedawcą).
W konsekwencji, X. jest zobligowany do wystawienia faktury (rachunku) dokumentującego wykonaną usługę na rzecz Klienta (to stanowi rzeczywiście otrzymaną zapłatę). Z kolei, X. nie będzie zobligowany do wystawienia faktury (rachunku) dokumentującego dostawę towarów, z uwagi iż do niej nie dochodzi (nie następuje przeniesienie własności rzeczy jak właściciel).
Powyższe ma miejsce:
- pomimo, iż X. pobiera całość środków pieniężnych (za prowizję, za towar) od Klienta, a następnie jedynie przekazuje te środki, tj. nabywa towar w imieniu i na rzecz Klienta,
- pomimo, iż w niektórych pojedynczych przypadkach Sprzedawca może omyłkowo wskazać X. na wystawianej fakturze (co nie ma wpływu na obowiązku X.).
W ww. zakresie należy zwrócić uwagę na interpretację Dyrektora KIS z dn. 25.04.2023 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.189.2023.4.AP podkreślono, iż „przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego. „Należność” odnosi się zarówno do możliwości dochodzenia konkretnego świadczenia oraz do powinności jego spełnienia. Oznacza to, że powstanie przychodów należnych związane jest z powstaniem wierzytelności. Ponieważ wierzytelność to termin wywodzący się z prawa cywilnego, przychodami należnymi są przychody wymagalne w rozumieniu prawa cywilnego, tj. możliwe do prawnie skutecznego ich dochodzenia.
Mając na względzie opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że jeżeli w istocie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jedynie pośredniczy Pan w sprzedaży towarów handlowych (nie dokonuje sprzedaży we własnym imieniu oraz nie jest ich właścicielem) to przychodem uzyskanym z tego tytułu jest wartość prowizji, którą stanowi różnica pomiędzy kwotą przelaną na Pana konto bankowe od klienta (nabywcy), a kwotą przekazaną przez Pana do dostawcy (właściciela towaru) tytułem poszczególnych transakcji.
Reasumując, podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przy pośrednictwie handlowym poprzez aukcje internetowe w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem, jest uzyskana od klientów prowizja (marża).”
Powyższa wykładnia co prawda dotyczyła podatku dochodowego, przy czym interpretacja przepisów prawa powinna być tożsama (podobna). W interpretacji nr 0112-KDIL1-3.4012.64.2023.5.MR (dot. tego samego stanu faktycznego co interpretacja nr 0113-KDIPT2-1.4011.189.2023.4.AP) Organ pośrednio zaaprobował, iż ma miejsce eksport usług, a nie zaś jakakolwiek forma dostawy towaru.
W ww. aspekcie warto zwrócić uwagę, iż Organ interpretacyjny zaakceptował fakt, iż dropshipper pobiera całość wynagrodzenia za towar, która to kwota jest przekazywana w całości sprzedającemu (a sam pobiera jedynie kwotę prowizji wynikającą z regulaminu).
W związku z tym, zgodnie z art. 29a ust. 1 VAT podstawą jest wszystko co stanowi zapłatę. Z kolei, jeżeli X.:
-nie dokonuje nabycia i sprzedaży towaru,
-nie dokonuje zapłaty za towar (zapłata ma miejsce w imieniu i na rzecz Klienta),
-jedynie pobiera środki w celu realizacji zamówienia,
-to nie otrzymuje jakiejkolwiek zapłaty za dostawę towarów, lecz jedynie usługę pośrednictwa, o której mowa powyżej.
Mając na uwadze powyższe, czynności podejmowane przez X. sp. z o.o. w latach (…) - (…) r. polegające na obsłudze sprzedaży towarów przez Internet skutkują opodatkowaniem VAT w zakresie w jakim podejmuje on aktywność (pośrednika) polegająca na pośrednictwie handlowym w zakupie towaru, w oparciu o tzw. dropshipping, co prowadzi do opodatkowania jedynie prowizji, stanowiącej różnicę między kwotą otrzymaną od kupującego, a kwotą należną sprzedawcy za towar. W związku z powyższym, X. będzie zobligowany do ujęcia w podstawie opodatkowania wyłącznie wykonywanej usługi (prowizji handlowej).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej […].
Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel […].
Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy, „dostawa” oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamianę, darowiznę, oraz każdą inną czynność, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu). Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.
Pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” - zawarte w art. 7 ust. 1 ustawy - dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Ponieważ istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.
Z treści powołanego art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu wówczas, gdy jest wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
1) w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
2) świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy przy tym podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało - jako usługa - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dana usługa podlega więc opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.
Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Jak stanowi art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z opisu sprawy wynika, że w (…) - (…) r. Państwa Spółka stosowała model biznesowy dropshippingu polegający na:
- zebraniu zamówienia od klientów przez stronę internetową (portal (...), (...) lub inne podobne platformy handlowe; Państwa Spółka nie dysponowała własną platformą handlową), w tym zebraniu zamówienia od klientów przez autorską stronę internetową Spółki,
- zleceniu zakupu towaru w imieniu i na rzecz klienta (Spółka podaje dane Klienta, Sprzedawca wysyła towar bezpośrednio na adres Klienta, Państwa Spółka nie dysponuje fizycznie towarem - w niektórych przypadkach towar był wysyłany na adres Państwa Spółki, a następnie wprost przekierowany przez Państwa do Klienta).
Wskazali Państwo, że klient wybiera ofertę poprzez platformę lub stronę internetową i składa zamówienie. Po otrzymaniu informacji odnośnie adresu dostawy, adres był przekazywany do sprzedawcy produktu razem z przekazaniem kwoty mu należnej. Sprzedawcy wysyła produkt na adres klienta lub na adres biura wynajmowanego przez Państwa Spółkę na potrzeby przekierowywania paczek takich jak przesyłki do paczkomatu lub przesyłki pobraniowe. Klient odbiera przesyłkę ze swoim zamówieniem wybraną formą dostawy.
Wskazali Państwo, że otrzymują całość płatności od klienta (100 % obejmującą cenę towaru oraz prowizję Spółki), przeprowadzają Państwo obsługę zamówienia, z wysyłką docelową do klienta, potrącają prowizję, a cenę towaru przekazują sprzedawcy.
W wyniku powyższego:
- Sprzedawca dostarcza towar Klientowi na podany adres, otrzymuje płatność od Państwa Spółki,
- Klient otrzymuje towar, płaci całość do Państwa Spółki,
- Państwa Spółka obsługuje całość zlecenia, pobiera prowizję, a pozostałą całość środków przekazuje do Sprzedawcy.
Klienci wybierają oferty które są wystawione na stronie internetowej, często przygotowywane są oferty „pod klienta” w takiej sytuacji klient kontaktuje się z Państwem wskazując jakie ma oczekiwania a Państwo przygotowują indywidualną ofertę.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy czynności podejmowane przez Spółkę polegające na obsłudze sprzedaży towarów przez internet skutkują opodatkowaniem VAT obrotu z tej sprzedaży, rozumianego jako całość świadczenia otrzymanego od kupującego, czy aktywność (pośrednika) polegająca na pośrednictwie handlowym w zakupie towaru, w oparciu o tzw. dropshipping, prowadzi do opodatkowania jedynie prowizji, stanowiącej różnicę między kwotą otrzymaną od kupującego, a kwotą należną sprzedawcy za towar.
W swoim stanowisku uważają Państwo, że czynności podejmowane przez Państwa Spółkę polegające na obsłudze sprzedaży towarów przez Internet skutkują opodatkowaniem VAT w zakresie w jakim podejmują Państwo aktywność (pośrednika) polegającą na pośrednictwie handlowym w zakupie towaru, w oparciu o tzw. dropshipping, co - Państwa zdaniem - prowadzi do opodatkowania jedynie prowizji, stanowiącej różnicę między kwotą otrzymaną od kupującego, a kwotą należną sprzedawcy za towar. W związku z powyższym, uważają Państwo, że Spółka będzie zobligowana do ujęcia w podstawie opodatkowania wyłącznie wykonywanej usługi (prowizji handlowej).
Aby odpowiedzieć na Państwa wątpliwości, odnośnie ustalenia podstawy opodatkowania w związku z opisanym modelem sprzedaży towarów przez Państwa Spółkę, w pierwszej kolejności należy ustalić czy opisana transakcja jest dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, czy też nosi znamiona świadczenia usług.
Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.
Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.
Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „pośrednictwo”, a zatem przy określaniu zakresu przedmiotowego tego pojęcia należy odnieść się do wykładni językowej tego określenia. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Uniwersalny słownik języka polskiego PWN), przez pojęcie „pośrednictwo” należy rozumieć: działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron, kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych.
Analogiczną definicję pośrednictwa można znaleźć w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE). Przykładowo, w uzasadnieniu wyroku Volker Ludwig v. Finanzamt Luckenwalde (wyrok z dnia 21 czerwca 2007 r., C-453/05) TSUE wskazał, że „pośrednictwo stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści ww. umowy”.
Transakcja opisana we wniosku wpisuje się w dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Czynności wykonywane przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności wypełniają znamiona handlu towarami, a nie znamiona świadczenia usług pośrednictwa. Należy zauważyć, że przedmiotem nabycia przez klientów będą konkretne towary oferowane na stronie internetowej Spółki.
Wbrew Państwa twierdzeniom, posiadają Państwo władztwo ekonomiczne nad tymi towarami i praktyczną możliwość dysponowania nimi jak właściciel. Bowiem to Spółka decyduje jakie towary i za jaką cenę zostaną zaoferowane do sprzedaży na stronie internetowej. Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że sprzedawcy nie mają prawa do zmian w opisach na stronie internetowej Spółki - jak bowiem sami Państwo wskazali - Sprzedawcy przekazują wskazówki dotyczące nanoszenia zmian w ofertach. Z wniosku wynika, że sprzedawcy nie mają również wpływu na wysokość wynagrodzenia Państwa Spółki. Zgodnie z Państwa wskazaniem, to Spółka - po ustaleniu szczegółów dotyczących cen produktów u sprzedawcy - ustala cenę, za którą produkty są oferowane (cena zakupu u sprzedawcy oraz kwota usługi pośrednictwa), a także przygotowuje cenę która wskazywać będzie standardy rynkowe i którą sprzedawca akceptuje. Ponadto, Państwa Spółka otrzymuje całość płatności od klienta (100 % obejmującą cenę towaru oraz prowizję Spółki), następnie potrącają Państwo prowizję, a cenę towaru przekazują sprzedawcy.
Wskazali Państwo również, że Spółka nie ma podpisanej umowy pośrednictwa ze Sprzedawcą, a także z samym Klientem. Klient akceptuje regulamin, w którym mowa jest o Państwa Spółce jako pośredniku. Dokumentem regulującym stosunki pomiędzy Stronami (Klient-Państwa Spółka) jest regulamin portalu.
Towary wysyłane są z krajów (...) do Polski, i Polska jest krajem przeznaczenia, to sprzedawca dokonuje dostawy towaru na rzecz klienta, natomiast Państwa Spółka nadzoruje prawidłowość realizacji zamówienia.
Tłumaczą Państwo opisy z języka angielskiego na polski, opisy są przekazywane przez sprzedawców, Państwa Spółka wykonuje edycję graficzną dostosowując do potrzeb klientów oraz strony internetowej.
Informacje na temat możliwości odstąpienia od umowy są zawarte w regulaminie, natomiast w przypadku zwrotu to Państwo przekazują materiały oraz informacje otrzymane od klienta do sprzedawcy, lub kontaktują ich ze sobą w celu prawidłowego rozpatrzenia reklamacji. Procedurę zwrotu rozpatruje sprzedawca wydając decyzję weryfikacji zwrotu.
Wskazali Państwo, że zwroty są przekazywane do biura wynajmowanego przez Państwa, skąd są przekazywane na adres magazynu sprzedawcy.
Sprzedawca decyduje o prawidłowym rozpatrzeniu zwrotu produktu, a Państwa Spółka na jego zlecenie przekazuje kwotę klientowi za zwrócony towar.
Postępowanie reklamacyjne tak jak w przypadku zwrotów jest przekazywane do sprzedawcy i to sprzedawca wydaje decyzję reklamacyjną na podstawie otrzymanych materiałów oraz informacji od klienta. Odpowiedzialność tytułem rękojmi za wady towaru ponosi sprzedawca, każdy klient może żądać wymiany produktu na nowy, naprawy wady, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, każdy z tych przypadków rozpatruje sprzedawca.
Mając na względzie okoliczności niniejszej sprawy w tym fakt, że efektem wykonanych czynności (istotą zamówienia) jest konkretny towar w postaci produktu prezentowanego na stronie internetowej, który w takiej postaci jest dostarczany bezpośrednio klientowi (ostatecznemu nabywcy), a Spółka w ramach transakcji przenosi na klienta prawo do dysponowania towarem jak właściciel, świadczenie stanowi dla celów podatku od towarów i usług dostawę towarów. Czynności podejmowane przez Spółkę w celu zrealizowania zamówienia nie stanowią dla klientów celu samego w sobie, klient jest zainteresowany nabyciem konkretnego produktu.
Jak już powyżej wskazałem pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Zatem, chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość dysponowania towarem w postaci np. jego sprzedaży, a nie rozporządzania nim w sensie prawnym. Co ważne, istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy. Zatem, skoro to Spółka decyduje jakie towary są oferowane na stronie internetowej i po jakiej cenie, czyli tworzy ofertę handlową i zapłata za towar trafia w całości do Państwa Spółki, przeprowadzają Państwo postępowanie reklamacyjne dotyczące towarów prezentowanych na stronie internetowej (przekazują materiały oraz informacje otrzymane od klienta do sprzedawcy, lub kontaktują ich ze sobą w celu prawidłowego rozpatrzenia reklamacji) to realizowane świadczenie należy uznać za dostawę towarów. Bowiem z opisu sprawy wynika, że Spółka będzie miała możliwość dysponowania rzeczą pomimo braku fizycznego kontaktu z towarem i dokonywania sprzedaży (przenoszenia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) na rzecz klienta końcowego.
Nie można uznać, że w opisywanym przypadku Spółka będzie świadczyła usługę pośrednictwa na rzecz sprzedawców.
W praktyce, na podstawie orzecznictwa TSUE i polskich sądów administracyjnych ukształtowały się przesłanki jakie powinny zostać spełnione, aby daną usługę zakwalifikować jako usługę pośrednictwa. W tym zakresie, wskazuje się, że usługa pośrednictwa powinna stanowić:
- usługę świadczoną na rzecz strony transakcji o świadczenie usług, za którą strona ta wypłaca wynagrodzenie,
- z punktu widzenia strony transakcji usługi świadczone przez pośrednika powinny stanowić element tej transakcji,
- celem jest dążenie do zawarcia umowy (przy czym pośrednik nie ma żadnego interesu co do treści umowy),
- usługa pośrednictwa nie może mieć charakteru wyłącznie wykonywania czynności faktycznych związanych z umową (nie może to być np. wyłącznie udostępnianie informacji stronom transakcji o świadczenie usług).
W analizowanej sprawie, nie zachodzą przesłanki aby uznać, że podejmowane przez Państwa czynności stanowią świadczenie usługi pośrednictwa.
Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, nie otrzymują Państwo wynagrodzenia od sprzedawców za realizację sprzedaży towarów - to Państwa Spółka potrąca prowizję od otrzymanej płatności, a cenę towaru przekazuje sprzedawcy. Ponadto, to Państwa Spółka ustala cenę, za którą produkty są oferowane, przygotowuje cenę, która wskazywać będzie standardy rynkowe i którą sprzedawca akceptuje. Spółka tłumaczy również opisy z języka Angielskiego na Polski, które są przekazywane przez sprzedawców, wykonują Państwo edycję graficzną dostosowując do potrzeb klientów oraz strony internetowej.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Państwa Spółka nie tylko dąży do zawarcia umowy transakcji, ale również ingeruje w jej treść.
Należy wskazać, że w prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. Oznacza to, że ustawodawca nie ingeruje w sferę podejmowanych przez podatników decyzji w zakresie konstruowania umów cywilnoprawnych, jednakże umowy te nie mogą zmieniać obowiązków jakie wynikają z prawa podatkowego. Kwestia sformułowania umowy (regulaminu) z klientem, rodzaju wykonywanych czynności, ustalenia sposobu wynagrodzenia za wszystkie przewidziane umową (regulaminem) i wykonane czynności, nie może wywoływać skutków na gruncie podatkowym. Zatem fakt, że Spółka dysponuje regulaminem, który wyjaśnia zasady realizacji pośrednictwa, pozostają bez znaczenia na gruncie przepisów podatku od towarów i usług. Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie uzależniają kwalifikacji danej dostawy/nabycia od treści zawartej przez strony umowy (regulaminu), lecz odnoszą się do rzeczywiście zaistniałych zdarzeń gospodarczych.
W konsekwencji w analizowanym przypadku dochodzi do dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy dokonywanej przez Spółkę na rzecz Klienta, a nie do świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia, opis sprawy, jak również przywołane przepisy stwierdzić należy, że określając podstawę opodatkowania, powinni Państwo uwzględnić całość świadczenia otrzymanego od kupującego tj. cenę towaru oraz prowizję.
Kwota stanowiąca cenę za towar, którą przekazują Państwo sprzedawcy towarów wchodzi do podstawy opodatkowania.
Zatem, Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz ze stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności kwestia ustalenia miejsca opodatkowania, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Odnośnie natomiast powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
