
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: (…).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego pliki JPK_V7M, składające się z części ewidencyjnej i deklaracyjnej, w których wykazuje m.in. podatek należny VAT z tytułu sprzedaży wody, opłat za ścieki, czynszów, refakturowania energii oraz dzierżawy.
Gmina jest właścicielem budynku, w którym mieści się szkoła, i który jest wykorzystywany do zadań własnych (edukacja) oraz w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego najmu pomieszczeń (w tym przez Szkołę w (…)).
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.
Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek budżetowych. Jednostki organizacyjne nie stanowią odrębnych od Gminy podatników VAT – obroty osiągane przez jednostki są wykazywane w łącznych rozliczeniach podatku VAT Gminy.
W strukturze Gminy funkcjonują następujące jednostki budżetowe:
1)Gminny Klub Malucha (…),
2)Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (…),
3)Szkoła Podstawowa (…),
4)Szkoła Podstawowa (…),
5)Środowiskowy Dom Samopomocy (…).
Gmina realizuje swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina w ramach realizacji zadań własnych odpowiada za sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15).
Gmina wykonuje swoje zadania przy pomocy jednostek organizacyjnych – będących jednostkami budżetowymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.).
Jedną z takich jednostek jest Szkoła Podstawowa (…).
Szkoła Podstawowa w (…) jest „szkołą” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.), a więc jednostką tworzącą system oświaty.
Podstawowym celem działalności Szkoły jest działalność oświatowa polegająca w szczególności na realizacji celów, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
Szkoła Podstawowa w (…) jest jednostką organizacyjną Gminy, która nie posiada odrębnej od Gminy osobowości prawnej oraz która jest objęta centralizacją VAT (wraz z którą Gmina wspólnie rozlicza VAT).
Szkoła Podstawowa w (…) jest jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 2 pkt 1 lit. a ustawy centralizacyjnej.
Szkoła Podstawowa w (…) to również „jednostka budżetowa” w rozumieniu § 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999, dalej: „Rozporządzenie”).
Szkoła Podstawowa w (…) jest zlokalizowana w budynku będącym własnością Gminy. Szkoła włada nieruchomością (trwały zarząd) na podstawie art. 43 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 ze zm.).
Szkoła Podstawowa w (…) ma do swojej dyspozycji nieruchomość, na którą składają się cztery budynki oraz teren przyległy wokół tych obiektów. W związku z potrzebą wdrożenia zmian poprawiających dostępność budynku dla osób ze szczególnymi potrzebami w zakresie architektonicznej oraz informacyjno-komunikacyjnej Szkoły Podstawowej w (…) zgodnie z zapisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411), Gmina podjęła się realizacji ww. projektu.
W latach 2025-2026 realizowany będzie projekt pn.: „(…)”. Głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych dzieci z niepełnosprawnościami, szczególnie na obszarach wiejskich, poprzez zwiększenie dostępności do edukacji na terenie Gminy. Realizacja tego zamierzenia przyczyni się do podniesienia jakości usług edukacyjnych, zwiększenia liczby dzieci ze specjalnymi potrzebami objętych kształceniem w placówkach ogólnodostępnych oraz zmniejszenia różnic terytorialnych w dostępie do edukacji. Projekt ma również na celu wsparcie rodziców, zwłaszcza w kontekście łączenia życia zawodowego z rodzinnym, co pozytywnie wpłynie na ich sytuację na rynku pracy. Wszystkie założenia projektu tworzą spójną całość, odpowiadającą na realne potrzeby interesariuszy oraz skutecznie rozwiązującą zidentyfikowane problemy. Projekt jest zgodny ze zdiagnozowanymi na poziomie regionu potrzebami określonymi w ramach dokumentu „(…)”, gdzie wskazano, że najważniejszymi wyzwaniami dla Polski w obszarze edukacji są: prowadzenie edukacji dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności w placówkach ogólnodostępnych, a nie specjalnych, niwelowanie utrudnień w dostępie do obiektów i przestrzeni publicznej, na które narażone są w szczególności osoby z niepełnosprawnościami.
Projekt dotyczy szkoły ogólnodostępnej. Realizowane w ramach projektu działania będą dotyczyły:
1)Przygotowania infrastruktury pod kątem dostępności dla dzieci, uczniów, nauczycieli, rodziców z niepełnosprawnościami,
2)Wyposażenia, doposażenia pomieszczeń niezbędnych dla dzieci, uczniów i nauczycieli z niepełnosprawnością,
3)Wsparcia dzieci, uczniów z niepełnosprawnościami w zakresie zaspokajania indywidualnych potrzeb w kontekście nauki, opieki i wychowania,
4)Wsparcia usprawniającego organizację pracy placówki w zakresie wsparcia osób z indywidualnymi potrzebami.
Cele szczegółowe projektu to:
1)Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z obszaru gminy (…) – zwiększenie dostępności do edukacji,
2)Wzrost dostępności nauczania dla uczniów z niepełnosprawnościami w nauczaniu w szkołach ogólnodostępnych na terenie gminy (…).
Realizacja projektu obejmuje:
1)Zakup i montaż wyposażenia (usprawnienia dla osób niepełnosprawnych), takich jak:
-przenośnia pętla indukcyjna (3 szt.),
-krzesła ewakuacyjne (2 szt.),
-plany tyflograficzne – plany będą pełniły funkcję informacyjną o rozmieszczeniu poszczególnych pomieszczeń w budynku, w sposób dotykowy i wizualny (4 szt.),
-tabliczki informacyjne w języku (...) opisujące pomieszczenia (77 szt.).
Zakupione wyposażenie służyć będzie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu (z zakresu edukacji) a także opodatkowanym (związanych z wynajmem).
2)Zakup i montaż dźwigu osobowego (windy) umożliwiającego osobie niepełnosprawnej dostęp do wszystkich pomieszczeń ogólnodostępnych na każdej kondygnacji Szkoły Podstawowej w (…).
Budynek Szkoły posiada trzy kondygnacje. Na parterze mieszczą się pomieszczenia administracyjne, sanitariaty oraz sale lekcyjne, na pierwszej i drugiej kondygnacji mieszczą się sanitariaty oraz sale lekcyjne. Montaż windy umożliwi wjazd pomiędzy parterem a pierwszym i drugim piętrem. Windą na parter można dojechać jedynie z pierwszego i z drugiego piętra. Parter jest najniższą kondygnacją, z której będzie jeździć winda. Z windy korzystać będą przede wszystkim uczniowie i nauczyciele, w tym zakresie winda służyć będzie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu (zadania z zakresu edukacji). Ponadto z windy będą mogli korzystać najemcy pomieszczeń – najem okresowy na różnych kondygnacjach budynku, w tym zakresie winda służyć będzie czynnościom opodatkowanym.
Na realizację powyższego zadania Gmina otrzyma dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu (…).
Gmina (...) grudnia 2024 r. podpisała umowę o dofinansowanie (…).
Wartość planowanych nakładów na budynek wyniesie ok. (…) brutto zł, wartość zakupionego wyposażenia budynku wyniesie ok. (…) brutto.
Koszty pokryte dofinansowaniem obejmują następujące wydatki:
1)Prace budowlane oraz zakup wyposażenia na potrzeby dostosowania obiektu Szkoły na potrzeby osób z niepełnosprawnościami,
2)Opracowanie studium wykonalności,
3)Opracowanie dokumentacji technicznej,
4)Zarządzenie projektem – prowadzenie dokumentacji projektowej, sporządzanie wniosków o płatność – za prawidłową realizację projektu odpowiedzialni będą wyznaczeni pracownicy Urzędu Gminy w (…), którzy za koordynowanie, monitoring i obsługę finansowo-księgową otrzymają dodatki do wynagrodzenia,
5)Inspektor nadzoru – zlecona zostanie usługa nadzoru inwestorskiego w ramach każdego zadania, celem m.in. współpracy z wykonawcami, sprawdzanie zgodności robót z dokumentacją oraz przepisami prawa,
6)Promocja projektu – zakup i montaż tablic informacyjnych – w celu promocji projektu i realizowanych działań w ramach zadania zakupiona i zamontowana zostanie jedna tablica informacyjnych.
Zestawienie planowanych wydatków związanych z realizacją projektu i źródła ich finansowania przedstawia się następująco:
1)Zakup i montaż wyposażenia – (…), w tym:
a)dofinansowanie – (…),
b)wkład własny gminy – (…),
2)Prace budowlane, zakup montaż dźwigu osobowego – (…), w tym:
a)dofinansowanie – (…),
b)wkład własny – (…),
3)Studium wykonalności – (…), w tym:
a)dofinansowanie – (…),
b)wkład własny – (…),
4)Dokumentacja techniczna – (…), w tym:
a)dofinansowanie – (…),
b)wkład własny – (…),
5)Zarządzanie projektem – (…), w tym:
a)dofinansowanie – (…),
b)wkład własny – (…),
6)Inspektor nadzoru – (…), w tym:
a)dofinansowanie – (…),
b)wkład własny – (…),
7)Promocja projektu – (…), w tym:
a)dofinansowanie – (…),
b)wkład własny – (…).
Struktura udziału poszczególnych źródeł finansowania (koszty 100% – (…)) w realizowanym projekcie przedstawia się następująco:
-dofinansowanie – 85% (…),
-wkład własny Gminy – 15% (…).
Podatek VAT w projekcie został zaliczony jako koszt kwalifikowalny w całości. Mieszkańcy Gminy oraz przedsiębiorcy nie partycypują w kosztach inwestycji. Założeniem programu jest wsparcie realizacji zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego. Otrzymane środki będą mogły zostać przeznaczone na konkretne zadanie (poprawę dostępności infrastruktury edukacyjnej w gminie (…)), nie będzie możliwe ich przeznaczenie na ogólną działalność Gminy. W sytuacji gdyby Gmina nie otrzymała dotacji to nie realizowałaby ww. zadania. W przypadku niezrealizowania inwestycji przez Gminę uzyskane środki w ramach Programu podlegają zwrotowi. Dofinansowanie z Programu nastąpi po zakończeniu realizacji zadania lub jego wydzielonego etapu. Dotychczas Gmina nie otrzymała dofinansowania. Przedmiotowe dofinansowanie nie będzie stanowiło (w całości ani w części) dopłaty do ceny konkretnych usług świadczonych przez Gminę. Pozyskane dofinansowanie będzie miało wyłącznie charakter „zakupowy” tzn. zostanie przeznaczone na częściowe pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: „(…)”. Otrzymane przez Gminę (…) dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją ww. projektu. Koszty pokryte dofinansowaniem obejmują wydatki przeprowadzenia prac budowlanych dotyczące budowy budynków wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu.
Projekt jest realizowany przez Gminę. Oznacza to, że nabywcą towarów i usług związanych z Projektem jest Gmina (jako podatnik podatku VAT). Po ostatecznym zrealizowaniu Projektu powstałe efekty rzeczowe będą stanowić składniki majątkowe Gminy, ze względu na utrzymanie rezultatów projektu. Powyższy majątek zostanie przekazany do użytkowania Szkole w (…).
Rozliczenie wynagrodzenia poszczególnych wykonawców nastąpi jedną fakturą końcową. Faktury za wykonane prace zostaną wystawione na Gminę , na fakturach będzie wykazany podatek VAT. Gmina dotychczas otrzymała następujące faktury:
1)Aktualizacja studium wykonalności do projektu – (…),
2)Wykonanie projektu budowlanego dot. budowy widny zewnętrznej dla osób z niepełnosprawnościami do budynku szkoły podstawowej – (…).
Podatek VAT z ww. faktur nie został odliczony przez Gminę. Po zrealizowanym projekcie nie zmieni się wykorzystanie budynku Szkoły. Obiekt ten ma przede wszystkim charakter użyteczności publicznej, nieodpłatnej i ogólnodostępnej dla uczniów. Efekty rzeczowe inwestycji wykorzystywane będą głównie do wykonywania głównej działalności Szkoły (działalność oświatowa i edukacyjna – czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a w niewielkim stopniu do czynności opodatkowanych (wynajem).
Szkoła Podstawowa w (…) wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT:
-nauczanie oraz wyżywienie uczniów i nauczycieli szkoły – stołówka szkolna,i opodatkowane podatkiem VAT:
-wynajem pomieszczeń na różnych kondygnacjach na rzecz stowarzyszeń katolickich organizujących spotkania dla osób wierzących,
-wynajem głównie w okresie wakacyjnym oraz ferii zimowych na rzecz (…) w celach organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży pomieszczeń szkoły na wszystkich kondygnacjach (w tym sali gimnastycznej),
-najem sali gimnastycznej na cele sportowe (odbywa się kilka razy w roku),
-wynajem powierzchni (całoroczny) znajdującej się na parterze i pierwszym piętrze pod automat z jedzeniem i napojami.
Nabyte w ramach Projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez Gminę (przez szkołę) do:
-czynności niepodlegających ustawie o podatku VAT,
-czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Gmina nie będzie w stanie przyporządkować wydatków tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub tylko do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Całość wydatków będzie związana z tymi dwoma rodzajami czynności wykonywanych przez Gminę.
Wartość prewspółczynnika Szkoły za rok 2024 wynosi poniżej 2% (0,5%) oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł.
Gmina szacuje, że w kolejnych latach proporcja (prewspółczynnik) również nie przekroczy 2%.
Szkoła dotychczas nie dokonywała odliczeń podatku VAT. Wydatki związane z projektem są bezpośrednio i wyłącznie związane z realizacją zadania, które stanowią nakłady na środki trwałe będące własnością Gminy, i które zostaną przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy, podlegających amortyzacji na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki ponoszone w związku z projektem wyniosą powyżej 15 tys. zł.
Obecnie inwestycja jest na etapie przygotowania postępowania przetargowego na realizację robót budowlanych oraz zakupu wyposażenia i nie zostały zawarte jeszcze umowy z wykonawcami. Do szczegółowych obowiązków Gminy przy realizacji projektu należy:
1)Pełnienie funkcji inwestora:
a)wyłonienie zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawców robót budowlanych,
b)protokolarne przekazanie terenu budowy,
c)zapewnienie nadzoru inwestorskiego,
d)dokonywanie odbiorów robót,
2)Zawarcie umów z wykonawcami w zakresie realizacji inwestycji,
3)Regulowanie płatności wynikających z faktur wystawianych na rzecz Gminy przez wykonawców,
4)Odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania infrastruktury i nadzór nad jej eksploatacją,
5)Dokonanie rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu.
Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Wykonawcy będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Na fakturach Gmina oznaczona będzie jako nabywca i odbiorca towarów i usług.
Gmina w miesiącu sierpniu 2023 r. otrzymała fakturę VAT z (...) sierpnia 2023 r., na kwotę (…) za wykonanie dokumentacji projektowej oraz z (...) grudnia 2024 r. za studium wykonalności (…).
Gmina nie dokonała odliczenia podatku naliczonego z powyższej faktury uznając, że nie ma prawa do odliczenia. Gmina od początku realizuje przedmiotową inwestycję przede wszystkim z zamiarem udostępniania budynku (windy) oraz wyposażenia i pomocy naukowych nieodpłatnie na rzecz uczniów. Natomiast realizowane przez Gminę odpłatne czynności, polegające na najmie pomieszczeń na cele niemieszkalne, wykonywane na rzecz osób trzecich (na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej), stanowią odpłatne usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Gmina, jako właściciel budynku wykorzystuje go do własnej działalności gospodarczej – świadczenia odpłatnych usług oraz czynności niepodlegających VAT – nauczanie. Dochody z najmu pomieszczeń są dochodami Gminy. Gmina będzie wykonywać czynności cywilnoprawne i w tym zakresie będzie podatnikiem podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Pytanie
Czy w związku z realizowaną inwestycją w ramach projektu „(…)”, Gmina ma częściowe prawo do odliczenia od wydatków związanych z zakupem i montażem wyposażenia oraz windy i może skorzystać z uprawnienia do uznania, że prewspółczynnik VAT Szkoły Podstawowej w (…) wynosi 0% i nie dokonywać odliczenia podatku związanego z projektem?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina (…) może skorzystać z uprawnienia do uznania, że prewspółczynnik VAT Szkoły Podstawowej w (…) wynosi 0% i nie dokonywać odliczenia podatku związanego z zakupem i montażem wyposażenia oraz windy w ramach realizowanego projektu pn.: „(…)”.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami.
Ponadto, art. 88 ustawy o podatku VAT, określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z powyższego wynika, że możliwe jest dokonanie odliczenia VAT od dokonywanych wydatków wówczas, gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:
-wydatek ponoszony jest przez podatnika,
-wydatek jest związany z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
-nie ma zastosowania art. 88 ustawy o podatku VAT.
Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o podatku VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.
Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Dodatkowo, art. 86 ust. 22 ustawy o podatku VAT wskazuje, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
W Rozporządzeniu, w § 3 ust. 3 Rozporządzenia określono wzór prewspółczynnika właściwy dla jednostki budżetowej.
Wyliczona proporcja na rok 2025 (na podstawie danych z roku 2024) wyniosła dla Szkoły Podstawowej w (…) 0,5%.
W świetle art. 86 ust. 2g ustawy o podatku VAT, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Jednocześnie, zgodnie z art. 90 ust. 10 ww. ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2–8:
1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%,
2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Gmina zaokrągliła prewspółczynnik Szkoły w (…) do 0%. Według Gminy, Gmina może skorzystać z uprawnienia do uznania, że prewspółczynnik VAT Szkoły Podstawowej w (…) wynosi 0% i nie dokonywać odliczenia podatku związanego z zakupem i montażem wyposażenia oraz windy w ramach realizowanego projektu pn.: „(…)”.
Prewspółczynnik szkoły (wstępny na rok 2025) liczony zgodnie z rozporządzeniem według danych za rok 2024 wyniósł poniżej 2% (0,5%) oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł.
Zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku VAT, w przypadku gdy współczynnik VAT nie przekroczył 2% – podatnik ma prawo uznać, że wynosi on 0%.
Na podstawie art. 86 ust 2g ustawy o podatku VAT, regulacja art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku VAT ma także zastosowanie względem prewspółczynnika VAT. Zgodnie z powyższym w przypadku gdy prewspółczynnik VAT nie przekracza 2%, podatnik może uznać, że prewspółczynnik VAT wynosi 0%. W efekcie podjęcia przez Gminę decyzji o skorzystaniu z uprawnienia do uznania, że prewspółczynnik VAT danej jednostki budżetowej wynosi 0%, podatek naliczony wynikający z wszelkich wydatków związanych z działalnością tej jednostki, nie może być odliczany w jakimkolwiek zakresie, w całym roku, którego dotyczy decyzja o skorzystaniu z uprawnienia do uznania, że prewspółczynnik VAT wynosi 0%.
W przypadku skorzystania przez Gminę z uprawnienia do uznania, że prewspółczynnik VAT Szkoły w (…) w roku 2025 (wstępny) wynosi 0%, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wszelkich wydatków dotyczących działalności ww. szkoły, których Gmina nie będzie w stanie przypisać w całości i wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT.
W interpretacji z 31 sierpnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.476.2022.1.JM Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że: „jak wskazali Państwo – proporcja odliczenia podatku VAT, w rozumieniu art. 86 ust. 2a ustawy, w żadnej z tych jednostek, nie przekracza poziomu 2%. Z tego względu, działając na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2, w powiązaniu z art. 86 ust. 2g ustawy, Gmina przyjęła, że dla powyższych jednostek budżetowych, prewspółczynnik VAT wynosi 0%. Stosownie do art. 86 ust. 2g ustawy w związku z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy będą mieli Państwo prawo uznać, że proporcja ta wyniesie 0%, a zatem należy uznać, iż całość wydatków poniesionych w ramach przedmiotowego projektu w części dotyczącej budynków szkół i przedszkola będzie wykorzystywana do celów innych niż działalność gospodarcza. W związku z powyższym, nie będą mieć Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na budynki szkół i przedszkola”.
Także w interpretacji indywidualnej z 1 marca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.5.2021.2.ŻR Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca skorzystał z przysługującego mu uprawnienia określonego przez ustawodawcę w art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy i uznał, że proporcja obliczona na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy wynosi 0%, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem”.
Analogiczne stanowisko wynika z interpretacji indywidualnej z 4 czerwca 2024 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.196.2024.1.AM, w której uznano, że: „Jeżeli proporcja nie przekroczy 2%, to mają Państwo prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%, i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawi Państwa prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji – w takiej sytuacji mają Państwo prawo wyboru, czy dokonają Państwo odliczania w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnują z prawa do odliczenia podatku naliczonego”.
Tożsame stanowisko zawierają interpretacje indywidualne z 7 czerwca 2024 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.175.2024.1.AR gdzie wskazano, że: „Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Zasada ta – z uwagi na treść art. 86 ust. 2g ustawy – ma również zastosowanie do proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W powyższej sytuacji bowiem podatnik ma prawo wyboru, czy będzie dokonywał odliczania w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie będzie odliczał podatku naliczonego. W rozpatrywanej sprawie podali Państwo, że wyliczony dla MZUiM prewspółczynnik wynosi …. % jednakże MZUiM korzystając z uprawnień art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług uznał, że prewspółczynnik wynosi 0%. Zatem mając to na względzie, w świetle przytoczonych przepisów nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupionego samochodu elektrycznego, wykorzystywanego do celów mieszanych”.
Z 20 września 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.570.2024.1.AM, w której uznano, że: „zgodnie z powołanym wyżej art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Zasada ta – z uwagi na treść art. 86 ust. 2g ustawy – ma również zastosowanie do proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W powyższej sytuacji podatnik ma bowiem prawo wyboru, czy będzie dokonywał odliczania w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też uzna, że proporcja ta wynosi 0% i nie będzie odliczał podatku naliczonego. Zatem, w świetle przytoczonych przepisów, jeżeli wyliczona przez Państwa proporcja na podstawie art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. nie przekroczy 2% i uznają Państwo, że wynosi ona 0%, to nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu w części dotyczącej Szkoły Podstawowej w A., Szkoły Podstawowej w B. oraz Szkoły Podstawowej Gminy C”.
Z 8 października 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.431.2024.2.AK gdzie uznano, że: „W analizowanej sprawie należy stwierdzić, że na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy oraz przepisów rozporządzenia – co do zasady – przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację inwestycji, w części w jakiej zakupione towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT. Należy jednak zauważyć, że czynności opodatkowane podatkiem VAT będą stanowić w omawianym przypadku znikomą część działalności jednostki budżetowej, której dotyczą ww. inwestycje i wyliczony dla niej prewspółczynnik nie przekroczy 2%. W konsekwencji, na podstawie art. 86 ust. 2g w zw. z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, mogą Państwo przyjąć, że proporcja wynosi 0% i nie przysługuje/nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji ww. inwestycji. Podsumowując, nie przysługuje/nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektów pn. „…”, „…” oraz „…”, bowiem prewspółczynnik wyliczony przez Państwa nie przekroczy 2% i uznają Państwo, że wynosi on 0%. Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe”.
Na gruncie przepisów w zakresie VAT możliwe jest, aby Gmina skorzystała z uprawnienia do przyjęcia, że w Szkole w (…) prewspółczynnik VAT wynosi 0%.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego prewspółczynnik VAT ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Skoro zatem prewspółczynnik VAT ustalany jest odrębnie na poziomie każdej jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego, to także odrębnie dla każdej z tych jednostek podejmowana jest przez Gminę decyzja o ewentualnym skorzystaniu lub nieskorzystaniu z uprawnienia do przyjęcia, że prewspółczynnik w danej jednostce wynosi 0%. Gmina może skorzystać z uprawnienia do uznania, że prewspółczynnik VAT Szkoły Podstawowej w (…) wynosi 0% i nie dokonywać odliczenia podatku związanego z zakupem i montażem wyposażenia oraz windy w ramach realizowanego projektu pn.: „(…)”.
W przypadku skorzystania z uprawnienia do uznania, że prewspółczynnik ww. szkoły w roku 2025 wynosi 0%, wydatki dotyczące ww. szkoły ponoszone w ramach Projektu nie uprawniają Gminy do odliczenia wynikającego z nich podatku naliczonego w jakimkolwiek zakresie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności pozostających poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług oraz zwolnionych.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
Zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
W myśl § 2 pkt 8 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:
a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)jednostkę budżetową,
c)zakład budżetowy.
Rozporządzenie wprowadza wzory, według których będą wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.
Według § 3 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.
Powyższe rozporządzenie wprowadza wzory, według których wyznaczane są sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Metody te mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą podatku od towarów i usług.
W § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ustawodawca podał ustalony według wzoru sposób określania proporcji w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.
Według § 3 ust. 3 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100/D
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
D – dochody wykonane jednostki budżetowej.
Zgodnie z § 2 pkt 10 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dochodach wykonanych jednostki budżetowej – rozumie się przez to dochody obejmujące dochody publiczne w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, z wyjątkiem dochodów, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b-d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, zrealizowane lub otrzymane przez tę jednostkę, wynikające ze sprawozdania z wykonania:
a)planu finansowego jednostki budżetowej oraz
b)planu dochodów i wydatków zgromadzonych na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jeżeli dana jednostka budżetowa prowadzi taki rachunek
-powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na zasilenie tej jednostki celem realizacji przypisanych jej zadań jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem środków przeznaczonych na wypłatę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych.
Stosownie do § 3 ust. 5 rozporządzenia:
Dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:
1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;
2)transakcji dotyczących:
a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Zauważyć również należy, że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, na którą przepisy nakładają realizację określonych zadań i która realizuje te zadania przy pomocy swoich jednostek organizacyjnych, uzasadnione jest – pomimo że podatnikiem podatku VAT jest Gmina – wyliczenie kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu przez jednostkę samorządu terytorialnego w oparciu o sposoby określania proporcji ustalone odrębnie dla wskazanych jednostek organizacyjnych, które wykorzystują majątek powstały w ramach konkretnej inwestycji.
Ponadto należy wskazać, że wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.
Na mocy art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do art. 90 ust. 10b ustawy:
Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:
1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
2)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcja stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:
8) edukacji publicznej;
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projekt pn.: „(…)”. W ramach projektu dokonują Państwo zakupu i montażu wyposażenia oraz windy. W związku z realizacją ww. inwestycji, nabywają i będą Państwo nabywać towary oraz usługi udokumentowane fakturami, na których widnieją Państwo jako nabywca. Nabyte w ramach Projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez Państwa za pośrednictwem szkoły do:
·czynności niepodlegających ustawie,
·czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Nie będą Państwo w stanie przyporządkować wydatków tylko do czynności opodatkowanych VAT lub tylko do czynności niepodlegających VAT. Całość wydatków będzie związana z tymi dwoma rodzajami czynności wykonywanych przez Państwa. Jednocześnie, we wniosku wskazali Państwo, że wartość prewspółczynnika Szkoły za rok 2024 wynosi poniżej 2% ( 0,5%). Szacują Państwo, że w kolejnych latach proporcja (prewspółczynnik) również nie przekroczy 2%.
Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, związane z zakupem i montażem wyposażenia oraz windy poniesione w związku z realizacją projektu.
Analiza przedstawionego opisu sprawy w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że wydatki dotyczące realizacji inwestycji będą wykorzystywane do działalności gospodarczej (opodatkowanej):
·wynajem pomieszczeń na różnych kondygnacjach na rzecz (…),
·wynajem głównie w okresie wakacyjnym oraz ferii zimowych na rzecz (…) w celach organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży pomieszczeń szkoły na wszystkich kondygnacjach (w tym sali gimnastycznej),
·najem sali gimnastycznej na cele sportowe (odbywa się kilka razy w roku),
·wynajem powierzchni (całoroczny) znajdującej się na parterze i pierwszym piętrze pod automat z jedzeniem i napojami,
jak również działalności innej niż gospodarcza:
·nauczanie oraz wyżywienie uczniów i nauczycieli szkoły – stołówka szkolna.
Zatem przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. inwestycji powinny znaleźć odpowiednie zastosowanie regulacje art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
W konsekwencji, należy stwierdzić, że Państwo – co do zasady – będą mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów realizowanych na potrzeby przedmiotowej inwestycji, w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.
Natomiast w sytuacji, gdy przyporządkowanie ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.
Jak wynika z treści wniosku, Państwa jednostka budżetowa (szkoła) prowadzi działalność opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu oraz nie prowadzi działalności zwolnionej od podatku. Nie mają Państwo możliwości przypisania zakupów związanych z funkcjonowaniem szkoły bezpośrednio do prowadzonej sprzedaży opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu.
W związku z powyższym, w analizowanej sprawie należy stwierdzić, że na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy oraz przepisów rozporządzenia – co do zasady – będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację inwestycji, w części w jakiej zakupione towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Zasada ta – z uwagi na treść art. 86 ust. 2g ustawy – ma również zastosowanie do proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W powyższej sytuacji bowiem podatnik ma prawo wyboru, czy będzie dokonywał odliczania w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie będzie odliczał podatku naliczonego.
Jak wynika z okoliczności rozpatrywanej sprawy, proporcja wyliczona dla Państwa jednostki budżetowej na podstawie art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz § 3 ust. 3 rozporządzenia nie przekracza 2%, na skutek czego mogą Państwo uznać zgodnie z art. 86 ust. 2g w zw. z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, że proporcja ta wynosi 0%. Zatem w takiej sytuacji nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z przedmiotową inwestycją.
Podsumowując, należy stwierdzić, że na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy oraz przepisów rozporządzenia – co do zasady – będzie przysługiwało Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem i montażem wyposażenia oraz windy, w części w jakiej zakupione towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT. Natomiast z uwagi na fakt, iż wartość prewspółczynnika dla jednostki budżetowej (szkoły), której dotyczy ww. inwestycja, skalkulowanego zgodnie z rozporządzeniem nie przekracza 2%, to zgodnie z art. 86 ust. 2g w zw. z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, będą mogli Państwo przyjąć, iż prewspółczynnik ten wynosi 0%, jak również, że nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem wskazaną przez Państwa okoliczność, że wyliczony prewspółczynnik (dla Szkoły) wynosi mniej niż 2% przyjęto jako element opisu. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Podkreślić należy, iż rolą Organu w postępowaniu interpretacyjnym jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń i podanych kwot, zatem w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny ich prawidłowości.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone. W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
