Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.209.2025.1.DG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: „(…)”, nazwa skrócona: „(…)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(...) Uniwersytet (…) jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Uczelnia jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Oprócz kształcenia studentów i kadr naukowych, jednym z zasadniczych zadań uczelni jest również prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług naukowych. Koszty działalności Uczelni pokrywane są ze środków pochodzących z budżetu państwa, przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne, przychodów własnych uzyskiwanych za usługi badawcze, przychodów własnych z tytułu najmu pomieszczeń itp.

Jednym z programów, w ramach których bądź są ogłaszane konkursy na realizację różnych przedsięwzięć, bądź też można starać się o dofinansowanie działań związanych z szeroko rozumianą ochroną środowiska jest Program (…). Jest to unijny program wspierający ochronę przyrody oraz innowacyjne działania związane ze środowiskiem i klimatem. Program (…) to instrument finansowy Unii Europejskiej poświęcony wyłącznie współfinansowaniu projektów z dziedziny ochrony środowiska, w tym przyrody oraz wpływu człowieka na klimat i dostosowania się do jego zmian. Jego głównym celem jest wspieranie procesu wdrażania wspólnotowego prawa ochrony środowiska, realizacja unijnej polityki w tym zakresie, a także identyfikacja i promocja nowych rozwiązań dla problemów dotyczących środowiska i klimatu. Dofinansowanie projektu w ramach programu (…) przez Komisję Europejską - dla projektów przyrodniczych służących gatunkom i siedliskom priorytetowym/zagrożonym - wynosi 67% kosztów kwalifikowanych.

W Polsce rolę Krajowego Punktu Kontaktowego Programu (…) pełni Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwany dalej NFOŚiGW) działając na mocy Porozumienia z Ministrem (…). NFOŚiGW jako instytucja finansowa zapewnia dodatkowe współfinansowanie dla projektów LIFE ze środków krajowych, zarówno w formie dotacji (do 95% kwoty polskiej części budżetu projektu) jak i pożyczki.

Wnioskodawca wraz z siedmioma podmiotami: Uniwersytetem B, Uniwersytetem C, Instytutem D, Instytucją E, Parkiem Narodowym F, Uniwersytetem G oraz organizacją H złożyli wniosek o dofinansowanie projektu zatytułowanego: „(…)”, nazwa skrócona: „(…)” (zwanego dalej Projektem). Na podstawie listów intencyjnych Partnerzy złożyli wniosek o dofinansowanie realizacji Projektu ze środków Unii Europejskiej i dofinansowanie to zostało przyznane. Projekt o tytule (…) został zakwalifikowany do finansowania i w (…) podpisana została umowa o dofinansowanie (…). Następnie przystąpiono do sporządzenia i podpisania umowy konsorcjum miedzy partnerami projektu (…). W kolejnym kroku sporządzony został wniosek do NFOŚiGW (program priorytetowy NFOŚiGW Współfinansowanie programu (…); Wsparcie krajowe projektów (…) w perspektywie finansowej 2021-2027 (2023)) dla 28% polskiego budżetu Projektu/ w imieniu polskich partnerów.

Projekt został przez NFOŚiGW wytypowany do dofinansowania i w dniu 24 stycznia 2025 r. zawarto z NFOŚiGW umowę nr (…) na dofinansowanie w formie dotacji przedsięwzięcia realizowanego w ramach programu priorytetowego współfinansowanie programu (…) (dofinansowanie z NFOŚiGW dotyczy działań realizowanych wyłącznie przez polskie podmioty i wyłącznie polskich obszarów).

Celem Projektu (jest to projekt badawczo-rozwojowy) jest wdrożenie działań z zakresu ochrony i przywracania jakości (...), zapobieganie utracie różnorodności biologicznej charakterystycznej dla obszarów (...) na wybranych odcinkach wybrzeża objętych ochroną w ramach programu Natura 2000. Projekt skupiał się będzie na poprawie stanu ochrony dwóch tzw. siedlisk priorytetowych: (...). Główny cel zostanie osiągnięty poprzez zastosowanie zabiegów renaturyzacyjnych (czyli zabiegów mających na celu przywrócenie środowiska do stanu naturalnego, możliwie bliskiego stanowi pierwotnemu sprzed wprowadzenia w nim niekorzystnych zmian przez człowieka). Kolejno zamiarem konsorcjum jest opracowanie metodyki monitoringu tych siedlisk z wykorzystaniem metod teledetekcyjnych, przeprowadzenie badań naukowych służących pogłębieniu wiedzy z zakresu oddziaływania gatunków obcych geograficznie na (...) oraz z zakresu specyfiki i dynamiki procesów eolicznych. Wiedza ta umożliwi dopracowanie metod i narzędzi służących zarządzaniu strefą brzegową.

Kolejnym ważnym elementem projektu jest upowszechnienie wyników Projektu wśród osób odpowiedzialnych za zarządzanie (...) oraz podnoszenie świadomości społecznej na temat specyfiki, zagrożeń i sposobów ochrony (...) poprzez działania edukacyjno-informacyjne, które obejmą co najmniej 100 tysięcy mieszkańców (...) i turystów. Działania projektowe obejmą około (...) w obrębie Polski, głównie na obszarach Natura 2000.

Rezultatem Projektu ma być:

  • poprawa stanu ochrony (...) poprzez usuwanie inwazyjnych gatunków obcych i gatunków obcych ekologicznie, a także poprzez (...);
  • wykorzystanie analizy perspektyw ochrony (...) w odniesieniu do naturalnych procesów przybrzeżnych i zmian klimatycznych w ochronie (...);
  • rozpowszechnianie wyników Projektu wśród osób odpowiedzialnych za zarządzanie (...);
  • podnoszenie świadomości społecznej na temat specyfiki, zagrożeń i metod ochrony (...) poprzez działania edukacyjne i informacyjne.

Projekt podzielony jest na 6 pakietów działań (…):

  • WP1 - Zarządzanie i koordynacja Projektu: obejmuje działania w zakresie zarządzania Projektem pod względem organizacyjnym, administracyjnym i finansowym;
  • WP2 - Odtworzenie (...)
  • WP3 - Ocena stabilności (...) w kontekście ochrony (...) poprzez m.in. wykonanie analizy sezonowej zmienności linii brzegowej w obszarach testowych, opracowanie danych topograficznych i batymetrycznych o wysokiej rozdzielczości, ocenę stabilności porośniętej roślinnością (...), określenie możliwości wystąpienia zagrożenia powodziowego i erozyjnego oraz jego wpływu na (...) na podstawie modelowania warunków hydrodynamicznych w różnych scenariuszach meteorologicznych, opracowanie map przedstawiających zagrożenia powodziowe (...);
  • WP4 - Działania edukacyjne i komunikacyjne, realizowane m.in. poprzez stronę internetową Projektu i media społecznościowe, organizację konferencji prasowych, produkcję filmów edukacyjnych, audycje radiowe i podcasty, przygotowanie artykułów i materiałów informacyjnych, organizację spotkań z lokalnymi społecznościami, lokalnymi władzami oraz zainteresowanymi stronami z udziałem lokalnych ekspertów, organizację wydarzeń podnoszących świadomość społeczną i warsztatów edukacyjnych;
  • WP5 - Monitorowanie efektów i postępów, ocena realizacji Projektu w drodze sporządzania raportów okresowych;
  • WP6 - Trwałość, powielanie i wykorzystywanie wyników Projektu w drodze udostępniania informacji o Projekcie i potrzebie ochrony (...) siedlisk przyrodniczych i przygotowanie pakietu skutecznych narzędzi skierowanych do szerokiego grona osób z organizacji i instytucji związanych z zarządzaniem obszarami przybrzeżnymi i ochroną przyrody.

Członkowie konsorcjum podzielili opisane prace między siebie i każdy z konsorcjantów odpowiada za realizację przypisanych do niego działań. Konsorcjanci nie świadczą wzajemnie na swoją rzecz żadnych usług. Wspólnie realizują prace, których wynikiem finalnym ma być przywrócenie jak najbardziej naturalnego stanu (...) oraz realizacja szeregu czynności, dzięki którym zostanie podniesiona świadomość społeczna na temat specyfiki, zagrożeń i sposobów ochrony (...).

Wszystkie działania Wnioskodawcy będą nieodpłatne. Wnioskodawca nie ma zamiaru wykorzystywać wyników Projektu w tzw. celach komercyjnych, tj. nie ma zamiaru odpłatnie zbywać praw do wyników Projektu, nie ma zamiaru udzielać odpłatnych licencji do tych wyników. Wyniki Projektu będą udostępniane nieodpłatnie, materiały powstałe podczas realizacji projektu będą dostępne na stronie internetowej Projektu, a także podczas dedykowanych spotkań oraz w broszurach - dla władz, lokalnych społeczności i wszystkich zainteresowanych. Prace realizowane w czasie Projektu, a także wszystkie wyniki naukowe jakie mogą powstać w wyniku Projektu będą nieodpłatnie rozpowszechniane i prezentowane na konferencjach i publikowane w artykułach naukowych. Oprogramowanie wytworzone jako efekt projektu będzie nieodpłatnie udostępniane i w miarę zainteresowania wdrożone do metodyki monitoringu siedlisk także bez dodatkowych opłat. Tym samym wszelkie formy udostępnienia wyników Projektu będą zawsze nieodpłatne dla szerokiego kręgu odbiorców, a Wnioskodawca nie osiągnie z tego tytułu żadnego ekwiwalentu np. w formie wynagrodzenia (zapłaty). Wiedza zdobyta w Projekcie oraz ewentualnie jego wyniki mogą być ewentualnie wykorzystywane przez Wnioskodawcę w realizowanym przez niego procesie dydaktycznym.

Środki finansowe otrzymane od NFOŚiGW - w przypadku Wnioskodawcy - zostaną przeznaczone na wyposażenie (stanowiska komputerowe stacjonarne, laptopy, routery, karty graficzne oraz dyski, radiotelefon do komunikacji podczas pracy w terenie, urządzenie NAS (Network Attached Storage) , drony, urządzenia pomocnicze do dronów, skaner laserowy (...) kompatybilny z główną platformą UAV, kamera multispektralna, panel kalibracyjny kamery wielospektralnej, system spadochronowy dla głównej platformy UAV). Wszystkie wskazane powyżej nabycia (także towarów o dłuższym czasie zużywalności) będą wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z Projektem - w czasie jego trwania (do 2031 r.) oraz później do utrzymania rezultatów Projektu. W zakresie wydatków przypisanych Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie otrzymywał faktury, gdzie jako nabywca wskazany będzie Wnioskodawca. Wyposażenie (oraz ewentualne środki trwałe) nabyte przez Wnioskodawcę w ramach Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (ani w czasie Projektu, ani po jego zakończeniu). Nabyte przez Wnioskodawcę w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zakresem niniejszego wniosku objęta jest wyłącznie sytuacja Wnioskodawcy. Zakresem wniosku objęte są wydatki udokumentowane fakturami (gdzie Wnioskodawca wskazany jest jako nabywca towaru lub usługi) jakie Wnioskodawca ponosi i będzie ponosił na realizację opisanego w stanie faktycznym Projektu sfinansowane ze środków NFOŚiGW przyznanych umową z dnia (…)

Pytanie

Czy względem wydatków udokumentowanych fakturami jakie Wnioskodawca ponosi na realizację opisanego w stanie faktycznym Projektu sfinansowanych ze środków NFOŚiGW przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, względem wydatków udokumentowanych fakturami na realizację opisanego w stanie faktycznym Projektu, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

W związku z powyższym należy przyjąć, że wszystkie nabyte towary oraz usługi w Projekcie zostaną wykorzystane wyłącznie do działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na niespełnienie przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, względem wydatków udokumentowanych fakturami na realizację opisanego w stanie faktycznym Projektu, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.):

Podstawowymi zadaniami uczelni jest prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo publiczną uczelnią, a także czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Oprócz kształcenia studentów i kadr naukowych, jednym z zasadniczych zadań uczelni jest również prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług naukowych. Zamierzają Państwo zrealizować Projekt pt.: „(…)”, nazwa skrócona: „(…)”. Projekt będzie realizowany w partnerstwie, w ramach konsorcjum z siedmioma podmiotami.

Rezultatem Projektu ma być:

  • poprawa stanu ochrony (...) poprzez usuwanie inwazyjnych gatunków obcych i gatunków obcych ekologicznie, a także poprzez (...);
  • wykorzystanie analizy perspektyw ochrony (...) w odniesieniu do naturalnych procesów przybrzeżnych i zmian klimatycznych w ochronie (...);
  • rozpowszechnianie wyników Projektu wśród osób odpowiedzialnych za zarządzanie strefą (...);
  • podnoszenie świadomości społecznej na temat specyfiki, zagrożeń i metod ochrony siedlisk (...) poprzez działania edukacyjne i informacyjne.

Wyników projektu nie będą Państwo wykorzystywać w tzw. celach komercyjnych. Wszystkie Państwa działania oraz wszelkie formy udostępniania wyników projektu będą zawsze nieodpłatne, nie otrzymają Państwo z tego tytułu żadnego ekwiwalentu np. w formie wynagrodzenia (zapłaty).

Wszystkie zakupione towary, za środki otrzymane z dofinansowania NFOŚiGW, będą wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z projektem, zarówno w czasie jego trwania jak i w okresie późniejszym do utrzymania jego rezultatów. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Państwa. Nabyte przez Państwa w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ani w czasie projektu, ani po jego zakończeniu.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, względem wydatków udokumentowanych fakturami, poniesionych w związku z realizacją ww. projektu, finansowanego ze środków NFOŚiGW.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest więc związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wszystkie Państwa działania będą nieodpłatne. Nie mają Państwo zamiaru wykorzystywać wyników Projektu w tzw. celach komercyjnych, tj. nie mają Państwo zamiaru odpłatnie zbywać praw do wyników Projektu, ani udzielać odpłatnych licencji do tych wyników. Wyniki Projektu będą udostępniane nieodpłatnie, materiały powstałe podczas realizacji projektu będą dostępne na stronie internetowej Projektu, a także podczas dedykowanych spotkań oraz w broszurach - dla władz, lokalnych społeczności i wszystkich zainteresowanych. Prace realizowane w czasie Projektu, a także wszystkie wyniki naukowe jakie mogą powstać w wyniku Projektu będą nieodpłatnie rozpowszechniane i prezentowane na konferencjach i publikowane w artykułach naukowych. Oprogramowanie wytworzone jako efekt projektu będzie nieodpłatnie udostępniane i w miarę zainteresowania wdrożone do metodyki monitoringu siedlisk także bez dodatkowych opłat. Tym samym wszelkie formy udostępnienia wyników Projektu będą zawsze nieodpłatne dla szerokiego kręgu odbiorców, a Państwo nie osiągną z tego tytułu żadnego ekwiwalentu np. w formie wynagrodzenia (zapłaty). Wyposażenie (oraz ewentualne środki trwałe) nabyte przez Państwa w ramach Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (ani w czasie Projektu, ani po jego zakończeniu).

Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pt.: „(…)”, nazwa skrócona: „(…)”.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.