
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia miejsca opodatkowania świadczonych usług na podstawie Umowy ramowej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca A Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawczyni”, „A”, „Spółka”) jest spółką kapitałową, posiadającą osobowość prawną i ciąży na niej nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych na terytorium Polski. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w Polsce oraz na terytorium Niemiec.
A jest spółką działającą w branży specjalistycznych usług inżynieryjnych, montażowych oraz remontowo-serwisowych dla energetyki, budownictwa mostowego, budownictwa przemysłowego, petrochemii oraz budownictwa kubaturowego. Głównym odbiorcą usług realizowanych przez Wnioskodawcę są firmy, dla których realizuje kompleksowe usługi przemieszczania wielogabarytowych elementów wykorzystując posiadane specjalistyczne technologie.
Spółka specjalizuje się w realizacji m.in. usług:
1.Usługi inżynieryjne:
a)projektowaniem specjalistycznych koncepcji montaży różnego rodzaju elementów dla podmiotów inżynieryjnych, jak i firm montażowych,
b)doborem odpowiedniego asortymentu montażowego (różnego rodzaju narządzi dostępnych na rynku) dla projektowanych koncepcji montaży,
c)projektowaniem indywidualnych rozwiązań montażowych; popartych obliczeniami statycznymi i dokumentacją warsztatową, które odbiorca finalnie produkuje i wykorzystuje we własnym zakresie.
Powyżej opisane usługi są wykorzystywane przy wznoszeniu ruchomości i nieruchomości.
2.Usługi montażowe w energetyce – przy wznoszeniu obiektów:
a)montaż kotłów wiszących i stojących oraz ich demontaż w postaci podziału ich na części,
b)montaż i demontaż urządzeń około kotłowych w postaci:
·wymienników ciepła,
·zbiorników,
·pomp głównych i pomocniczych,
·kanałów,
·podajników,
·innych urządzeń około-kotłowych dla węglowych oraz gazowych instalacji energetycznych,
c)montaż i demontaż rurociągów niskoprężnych i wysokoprężnych,
d)montaż i demontaż komponentów instalacji petro-chemicznych,
e)wykonywanie prac spawalniczych i montażowych na instalacjach przemysłowych,
f)prace serwisowo-remontowe, zarówno o charakterze incydentalnym, jak i planowane przeglądy instalacji,
g)montaż konstrukcji stalowej drugorzędowej w postaci m.in. podestów, podstaw i haków do montażu rurociągów.
3.Usługi relokacyjne w budownictwie mostowym, przemysłowym, (...) oraz energetyce:
a)usługi polegające na przemieszczeniu ładunków z miejsca A do miejsca B – będące częścią większego projektu realizowanego przez Klienta.
4.Usługi nadzoru – przy wznoszeniu obiektów:
a)usługi nadzoru bezpośredniego przy realizacjach projektów (kierownik montażu lub kierownik budowy).
5.Usługi consultingowe, obejmują m.in:
a)usługa wsparcia klientów przy poszukiwaniu oraz pozyskiwaniu projektów budownictwa energetycznego oraz przemysłowego,
b)usługa wsparcia klientów przy tworzeniu budżetów do ofert przetargowych.
6.Usługi najmu sprzętu:
a)wynajem sprzętu budowlanego typu wózek widłowy, samochód, zwyżka,
b)wynajem specjalistycznych technologii montażu niewymagających obsługi przez wykwalifikowanych pracowników A,
c)wynajem specjalistycznych technologii montażu wymagających obsługi przez wykwalifikowanych pracowników A.
Powyższe usługi Wnioskodawca, realizuje na rzecz Klientów z Polski i z zagranicy, którzy wykorzystują te usługi w celu realizacji swoich kontraktów na rynku polskim i europejskim. Przedmiot działalności Wnioskodawcy na terenie Polski, jak również za granicą, pozostaje istotnie zbliżony.
Umowa ramowa (...)
W dniu (...)2022 r. Wnioskodawca zawarł z B Spółka Akcyjna z siedzibą w (…) umowę ramową na świadczenie usług (dalej: „Umowa”).
Zgodnie z (...) Umowy B oraz A opisały przedmiot w następujący sposób:
„Przedmiotem Umowy jest właściwe pod względem jakościowym i terminowe świadczenie przez Zleceniobiorcę na rzecz Zleceniodawcy oraz w jego imieniu usług obejmujących:
a)przeprowadzanie analiz specjalistycznych technologii montażu,
b)dobór odpowiedniego asortymentu montażowego,
c)asysta w procesie tworzenia budżetów,
d)asysta w procesie negocjacji kontraktów,
e)nadzór nad realizacją powierzonych projektów,
f)doradztwo w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii montażu w procesie pozyskiwania nowych projektów”.
Zgodnie z (...)Umowy: „Zleceniodawca zobowiązany jest do zapłaty na rzecz Zleceniobiorcy wynagrodzenia określonego w protokole odbioru prac za każdy miesiąc wykonywania Umowy”. Umowa nie przewiduje stałego (zryczałtowanego) wynagrodzenia a prace świadczone na jej podstawie przez A dotyczą kontraktów B realizowanych zarówno w Polsce jak i za granicą. Na podstawie zawartej Umowy oraz sporządzonych protokołów, A wykonało na rzecz B m.in. następujące usługi:
1)opracowania inżynieryjnego planów podnoszenia i doboru specjalistycznego asortymentu montażowego,
2)wykonanie koncepcji montażu przegrzewaczy kotła przy budowie spalarni śmieci,
3)wykonania rewizji analizy sekwencji montażu oraz niezbędnego harmonogramu prac,
4)wykonania specjalistycznych koncepcji montażu ścian kotła przy budowie spalarni śmieci,
5)wykonania specjalistycznych analiz technologii montażu wraz z określeniem budżetu oraz harmonogramu wykonywanych prac,
6)wykonania rewizji specjalistycznych analiz technologii montażu wraz z negocjacjami kontraktu,
7)nadzoru kierownika budowy/QS nad prowadzonym projektem,
8)nadzoru inżynieryjnego projektu budowy kotła (...),
9)nadzoru inżynieryjnego projektu montażu ciężkiego,
10)koordynacji prac projektowych technologii montażu ciężkiego,
11)doboru asortymentu montażowego przy montażu dachu kotła,
12)doboru specjalistycznych technologii dźwigowych do montażu kotła,
13)doboru technologii montażu komina,
14)doboru asortymentu (w tym niezbędnych dźwigów) do montażu przegrzewaczy przy budowie spalarni śmieci,
15)doboru asortymentu montażowego przy montażu ciągu poziomego.
Zakres usług wykonywanych przez A na rzecz B w ramach umowy ramowej był konieczny dla poprawnego zrealizowania przez B umów dla swoich kontrahentów. Powyższe usługi składały się na realizację konkretnego projektu, którego generalnym wykonawcą lub istotnym podwykonawcą była spółka B. Innymi słowy, usługi wykonywane przez A na rzecz B były integralnie powiązane z konkretną inwestycją budowlaną (nieruchomością) prowadzoną przez B na terytorium Niemiec.
W ocenie Wnioskodawcy, istotą usług zrealizowanych przez A na rzecz B na podstawie Umowy ramowej, uwzględniając ich podstawowy charakter, było określenie koncepcji realizacji prac montażowych i nadzór nad ich wykonaniem. Jakkolwiek, zakres merytoryczny usług świadczonych przez A musiał być każdorazowo dostosowany do danej instalacji, to możliwe jest określenie wspólnego trzonu. W ocenie Wnioskodawcy, określenie koncepcji, uwzględniającej dobór narzędzi montażowych oraz nadzór nad ich realizacją stanowi faktyczny podstawowy zakres usług realizowanych przez A na rzecz B.
Usługi te zostały ramowo wskazane w treści Umowy, a następnie zostały sprecyzowane w treści poszczególnych protokołów. W Umowie strony wskazały:
1.Przeprowadzanie analiz specjalistycznych technologii montażu – analizy te dotyczą konkretnych projektów budowlanych związanych z nieruchomościami (np. ocena technologii montażu w ramach budowy lub remontu);
2.Dobór odpowiedniego asortymentu montażowego – dobór materiałów montażowych dla konkretnych prac budowlanych na nieruchomości;
3.Asysta w procesie tworzenia budżetów – udział przedstawicieli A w tworzeniu budżetów pozostaje świadczeniem uzupełniającym, ale niezbędnym w celu faktycznego zastosowania technik i maszyn dobranych przez ekspertów A na konkretnych instalacjach;
4.Asysta w procesie negocjacji kontraktów – analogicznie jak w zakresie asysty w tworzeniu budżetów, udział A w kontekście właściwego ujęcia zaproponowanych technik montażu w umowach sprzedażowych B;
5.Nadzór nad realizacją powierzonych projektów – nadzór nad realizacją opracowanych koncepcji montażu dotyczą prac na konkretnej nieruchomości i poprawności wdrożenia stworzonej koncepcji;
6.Doradztwo w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii montażu – doradztwo, związane z poszukiwaniem nowych (innowacyjnych) rozwiązań, jest stosowane do konkretnych koncepcji montażowych związanych z nieruchomością.
Wszystkie opisane powyżej usługi A zawierają się w poszczególnych pozycjach ujętych na protokołach wykonania usług przez A, które Wnioskodawca doprecyzował w ramach piętnastu przykładowych punktów w opisie stanu faktycznego. Wymaga wskazania, że możliwe jest bezpośrednie powiązanie konkretnych przykładów (np. doboru technologii montażu komina) z ramowym zakresem umowy, opisanym powyżej.
Usługi zrealizowane przez Wnioskodawcę na rzecz B były wykonywane na terytorium Niemiec w celu zrealizowania przez B umów dla swoich kontrahentów. Powyższe usługi były integralnie powiązane z konkretną inwestycją budowlaną (nieruchomością) prowadzoną przez B na terytorium Niemiec.
Wnioskodawca nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej za granicą. B jest podatnikiem, o których mowa w art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług.
Pytanie
Czy usługi świadczone przez A na rzecz B Spółka Akcyjna na podstawie Umowy ramowej, które zostały opisane w złożonym wniosku, są usługami związanymi z nieruchomościami w myśl art. 28e ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, stosownie do art. 28a ustawy o VAT:
Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:
1)ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy o VAT:
W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z powyższych przepisów ustawy o VAT wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Ponadto, w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami.
Zgodnie z art. 28e ustawy o VAT:
Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.
Przepis art. 28e ustawy o VAT – jak wynika z jego brzmienia – stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość. Usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące – determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy o VAT obejmuje wyłącznie usługi, które dotyczą konkretnej nieruchomości – jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.
Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „nieruchomość” oraz pojęcia „usługi związanej z nieruchomościami”. Niemniej jednak ustawodawca unijny wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państw członkowskich wprowadził Rozporządzeniem Wykonawczym Rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. (Dz. Urz. UE. L Nr 284, s. 1) zmianę do Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 77, str. 1, z późn. zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011 – pojęcie „nieruchomość”, jak również wyjaśnił, na czym polegają „usługi związane z nieruchomościami”.
Zgodnie z art. 13b rozporządzenia 282/2011:
Do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:
a)każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;
b)każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;
c)każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;
d)każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.
W myśl art. 31a ust. 1 rozporządzenia 282/2011:
Usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:
a)gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;
b)gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.
Zgodnie z art. 31a ust. 2 rozporządzenia 282/2011:
Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a)opracowanie planów budynku lub jego części przeznaczonych na określoną działkę, bez względu na to, czy budynek został wzniesiony;
b)świadczenie usług nadzoru budowlanego lub ochrony na miejscu;
c)wznoszenie budynku na terenie oraz prace budowlane i rozbiórkowe dotyczące budynku lub jego części;
d)budowę stałych struktur na terenie, jak również prace budowlane i rozbiórkowe dotyczące stałych struktur, takich jak systemy rurociągów gazowych, wodnych, kanalizacyjnych i podobnych;
e)prace terenowe, łącznie z usługami rolniczymi, takimi jak orka, siew, nawadnianie i nawożenie;
f)badanie i ocenę ryzyka dla nieruchomości i jej stanu;
g)szacowanie wartości nieruchomości, łącznie z przypadkami, kiedy taka usługa jest wymagana na potrzeby ubezpieczenia, w celu ustalenia wartości nieruchomości jako zabezpieczenia kredytu lub w celu oszacowania ryzyka i strat w przypadku sporów;
h)wynajem lub wydzierżawianie nieruchomości inne niż opisane w ust. 3 lit. c), łącznie z przechowywaniem towarów w wyznaczonej do tego określonej części nieruchomości przeznaczonej do wyłącznego użytku przez usługobiorcę;
i)świadczenie usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, łącznie z prawem do przebywania w określonym miejscu na podstawie praw do korzystania z nieruchomości w oznaczonym czasie i podobnych;
j)przyznanie lub przeniesienie praw innych niż objęte lit. h) oraz i) do wykorzystania nieruchomości w całości lub w części, łącznie z zezwoleniem na korzystanie z części nieruchomości, np. udzielanie pozwoleń na połów lub polowanie, przyznawanie dostępu do poczekalni w portach lotniczych lub korzystanie z infrastruktury, za którą pobiera się opłaty, takiej jak most lub tunel;
k)utrzymanie, remont i naprawę budynku lub jego części, łącznie z takimi pracami jak sprzątanie, układanie płytek, tapetowanie i układanie parkietu;
l)utrzymanie, remont i naprawę stałych struktur, takich jak systemy rurociągów gazowych, wodnych, kanalizacyjnych i podobnych;
m)instalację lub montaż maszyn lub sprzętu, które po zainstalowaniu lub zamontowaniu są uznane za nieruchomość;
n)utrzymanie i naprawę oraz kontrolę maszyn lub sprzętu, jak również nadzór nad maszynami lub sprzętem, jeżeli maszyny lub sprzęt są uznane za nieruchomość;
o)zarządzanie nieruchomościami inne niż zarządzanie portfelem inwestycji w nieruchomości objęte ust. 3 lit. g), obejmujące obsługę nieruchomości komercyjnej, przemysłowej lub mieszkalnej przez właściciela nieruchomości lub na jego rzecz;
p)pośrednictwo w sprzedaży, dzierżawie lub wynajmie nieruchomości oraz ustanowieniu lub przeniesieniu określonych udziałów w nieruchomościach lub praw rzeczowych dotyczących nieruchomości (bez względu na to, czy są one traktowane jako majątek rzeczowy, czy nie), inne niż pośrednictwo objęte ust. 3 lit. d);
q)usługi prawne związane z przeniesieniem tytułu do nieruchomości, ustanowieniem lub przeniesieniem określonych udziałów w nieruchomościach lub praw rzeczowych dotyczących nieruchomości (bez względu na to, czy są one traktowane tak jak rzeczy), takie jak czynności notarialne lub sporządzanie umów kupna lub sprzedaży nieruchomości, nawet jeżeli transakcja, w wyniku której dochodzi do zmiany stanu prawnego nieruchomości, nie zostaje przeprowadzona.
Zgodnie z art. 28e ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości. Oznacza to, że jeśli usługi są bezpośrednio związane z nieruchomością, miejscem opodatkowania tych usług będzie kraj, w którym znajduje się dana nieruchomość.
W związku z powyższym, dokonując oceny istoty usług realizowanych przez A na rzecz B na podstawie Umowy ramowej, uwzględniając ich podstawowy charakter, tj. określenie koncepcji realizacji prac montażowych i nadzór nad ich wykonaniem. Jakkolwiek, zakres merytoryczny usług świadczonych przez A musi być każdorazowo dostosowany do danego projektu (koncepcji), to możliwy do określenia pozostaje wspólny trzon. W ocenie Wnioskodawcy, określenie koncepcji, uwzględniającej dobór narzędzi montażowych oraz nadzór nad jej realizacją stanowi faktyczny podstawowy zakres usług realizowanych przez A na rzecz B.
Usługi te zostały ramowo wskazane w treści Umowy, a następnie są precyzowane w treści poszczególnych protokołów. W umowie strony wskazały:
1.Przeprowadzanie analiz specjalistycznych technologii montażu – analizy te dotyczą konkretnych projektów budowlanych związanych z nieruchomościami (np. ocena technologii montażu w ramach budowy lub remontu), należy zatem uznać, że są one związane z nieruchomością.
2.Dobór odpowiedniego asortymentu montażowego – dobór materiałów montażowych dla konkretnych prac budowlanych na nieruchomości bezpośrednio wpływa na fizyczny stan nieruchomości, co kwalifikuje tę usługę jako związaną z nieruchomością.
3.Asysta w procesie tworzenia budżetów – udział przedstawicieli A w tworzeniu budżetów pozostaje świadczeniem uzupełniającym, ale niezbędnym w celu faktycznego zastosowania technik i maszyn dobranych przez ekspertów A na konkretnych instalacjach.
4.Asysta w procesie negocjacji kontraktów – analogicznie jak w zakresie asysty w tworzeniu budżetów, udział A w kontekście właściwego ujęcia zaproponowanych technik montażu w umowach sprzedażowych B jest świadczeniem ubocznym, ale niezbędnym dla realizacji podstawowego celu umowy ramowej.
5.Nadzór nad realizacją powierzonych projektów – bezdyskusyjnie, nadzór nad realizacją opracowanych koncepcji montażu jest bezpośrednio związany z nieruchomością, dotyczy bowiem prac na konkretnej nieruchomości i poprawności wdrożenia stworzonej koncepcji.
6.Doradztwo w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii montażu – doradztwo, związane z poszukiwaniem nowych (innowacyjnych) rozwiązań, jest stosowane do konkretnych koncepcji montażowych związanych z nieruchomością, co oznacza, że również ta usługa jest związana z nieruchomością.
Wszystkie opisane powyżej usługi zawierają się w poszczególnych pozycjach ujętych na protokołach wykonania usług przez Wnioskodawcę na rzecz B. Możliwe jest bezpośrednie powiązanie konkretnych przykładów (np. doboru technologii montażu komina) z ramowym zakresem umowy, opisanym powyżej.
W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie usługi świadczone przez A na rzecz B w ramach Umowy ramowej, które zostały opisane w złożonym wniosku, takie jak nadzór budowlany, dobór asortymentu montażowego oraz inne wymienione w jego treści, są bezpośrednio związane z konkretnymi nieruchomościami. W związku z tym, w myśl art. 28e ustawy o VAT, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia nieruchomości.
Jednocześnie należy wskazać, iż w tym stanie faktycznym B uzyskał prawidłową interpretację indywidualną, wydaną dnia (…) przez DIS o sygn. (…): „Mając na uwadze powołane wyżej przepisy i wcześniejszą argumentacje Organu, zgodzić należy się z Państwem, że wszystkie usługi świadczone przez A na rzecz Spółki w ramach umowy ramowej, takie jak nadzór budowlany, dobór asortymentu montażowego oraz inne wymienione w jej treści, są bezpośrednio związane z konkretnymi nieruchomościami. W związku z tym, w myśl art. 28e ustawy o VAT, miejscem świadczenia, a zarazem opodatkowania, usług świadczonych przez A na rzecz Spółki w ramach umowy ramowej jest miejsce położenia nieruchomości.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 oceniono prawidłowo”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.) zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z tej regulacji wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Art. 2 pkt 1 ustawy stanowi:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Według art. 2 pkt 2 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o państwie członkowskim – rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31 stycznia 2020 r., str. 7, z późn. zm.).
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia (opodatkowania) danej usługi.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:
1.ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Ponadto, w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami.
Według art. 28e ustawy:
Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.
Przepis art. 28e ustawy – jak wynika z jego brzmienia – stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość. Usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące – determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy obejmuje wyłącznie usługi, które dotyczą konkretnej nieruchomości – jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.
Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „nieruchomość” oraz pojęcia „usługi związanej z nieruchomościami”. Niemniej jednak ustawodawca unijny wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państw członkowskich wprowadził Rozporządzeniem Wykonawczym Rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. (Dz. Urz. UE L Nr 284, s. 1) zmianę do Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77, str. 1, z późn. zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011 – pojęcie „nieruchomość”, jak również wyjaśnił, na czym polegają „usługi związane z nieruchomościami”.
Zgodnie z art. 13b rozporządzenia 282/2011:
Do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:
a)każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;
b)każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;
c)każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;
d)każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.
W myśl art. 31a ust. 1 rozporządzenia 282/2011:
Usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:
a)gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;
b)gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.
Zgodnie z art. 31a ust. 2 rozporządzenia 282/2011:
Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a)opracowanie planów budynku lub jego części przeznaczonych na określoną działkę, bez względu na to, czy budynek został wzniesiony;
b)świadczenie usług nadzoru budowlanego lub ochrony na miejscu;
c)wznoszenie budynku na terenie oraz prace budowlane i rozbiórkowe dotyczące budynku lub jego części;
d)budowę stałych struktur na terenie, jak również prace budowlane i rozbiórkowe dotyczące stałych struktur, takich jak systemy rurociągów gazowych, wodnych, kanalizacyjnych i podobnych;
e)prace terenowe, łącznie z usługami rolniczymi, takimi jak orka, siew, nawadnianie i nawożenie;
f)badanie i ocenę ryzyka dla nieruchomości i jej stanu;
g)szacowanie wartości nieruchomości, łącznie z przypadkami, kiedy taka usługa jest wymagana na potrzeby ubezpieczenia, w celu ustalenia wartości nieruchomości jako zabezpieczenia kredytu lub w celu oszacowania ryzyka i strat w przypadku sporów;
h)wynajem lub wydzierżawianie nieruchomości inne niż opisane w ust. 3 lit. c), łącznie z przechowywaniem towarów w wyznaczonej do tego określonej części nieruchomości przeznaczonej do wyłącznego użytku przez usługobiorcę;
i)świadczenie usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, łącznie z prawem do przebywania w określonym miejscu na podstawie praw do korzystania z nieruchomości w oznaczonym czasie i podobnych;
j)przyznanie lub przeniesienie praw innych niż objęte lit. h) oraz i) do wykorzystania nieruchomości w całości lub w części, łącznie z zezwoleniem na korzystanie z części nieruchomości, np. udzielanie pozwoleń na połów lub polowanie, przyznawanie dostępu do poczekalni w portach lotniczych lub korzystanie z infrastruktury, za którą pobiera się opłaty, takiej jak most lub tunel;
k) utrzymanie, remont i naprawę budynku lub jego części, łącznie z takimi pracami jak sprzątanie, układanie płytek, tapetowanie i układanie parkietu;
l)utrzymanie, remont i naprawę stałych struktur, takich jak systemy rurociągów gazowych, wodnych, kanalizacyjnych i podobnych;
m)instalację lub montaż maszyn lub sprzętu, które po zainstalowaniu lub zamontowaniu są uznane za nieruchomość;
n)utrzymanie i naprawę oraz kontrolę maszyn lub sprzętu, jak również nadzór nad maszynami lub sprzętem, jeżeli maszyny lub sprzęt są uznane za nieruchomość;
o)zarządzanie nieruchomościami inne niż zarządzanie portfelem inwestycji w nieruchomości objęte ust. 3 lit. g), obejmujące obsługę nieruchomości komercyjnej, przemysłowej lub mieszkalnej przez właściciela nieruchomości lub na jego rzecz;
p)pośrednictwo w sprzedaży, dzierżawie lub wynajmie nieruchomości oraz ustanowieniu lub przeniesieniu określonych udziałów w nieruchomościach lub praw rzeczowych dotyczących nieruchomości (bez względu na to, czy są one traktowane jako majątek rzeczowy, czy nie), inne niż pośrednictwo objęte ust. 3 lit. d);
q)usługi prawne związane z przeniesieniem tytułu do nieruchomości, ustanowieniem lub przeniesieniem określonych udziałów w nieruchomościach lub praw rzeczowych dotyczących nieruchomości (bez względu na to, czy są one traktowane tak jak rzeczy), takie jak czynności notarialne lub sporządzanie umów kupna lub sprzedaży nieruchomości, nawet jeżeli transakcja, w wyniku której dochodzi do zmiany stanu prawnego nieruchomości, nie zostaje przeprowadzona.
Zatem szczególne miejsce świadczenia określone w art. 28e ustawy dotyczy wyłącznie usług, które ściśle odnoszą się do konkretnej, określonej co do miejsca położenia nieruchomości. W konsekwencji usługą związaną z nieruchomością nie jest każda dowolna usługa wykazująca chociażby najmniejszy związek z daną nieruchomością, lecz jedynie usługa, która wprost odnosi się do konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości będącej też centralnym punktem usługi bądź też, ma na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo spółką kapitałową, posiadającą osobowość prawną na której ciąży nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych na terytorium Polski. Państwa Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w Polsce oraz na terytorium Niemiec. Państwa Spółka działa w branży specjalistycznych usług inżynieryjnych, montażowych oraz remontowo-serwisowych dla energetyki, budownictwa mostowego, budownictwa przemysłowego, petrochemii oraz budownictwa kubaturowego. Głównym odbiorcą usług realizowanych przez Spółkę są firmy, dla których realizuje ona kompleksowe usługi przemieszczania wielogabarytowych elementów, wykorzystując posiadane specjalistyczne technologie.
Powyższe usługi Spółka realizuje na rzecz Klientów z Polski i z zagranicy, którzy wykorzystują te usługi w celu realizacji swoich kontraktów na rynku polskim i europejskim. Przedmiot działalności Spółki na terenie Polski, jak również za granicą, pozostaje istotnie zbliżony.
W dniu (...)2022 r. zawarliście Państwo z B Spółka Akcyjna z siedzibą w (…) umowę ramową na świadczenie usług (dalej: „Umowa”).
Zgodnie z (...) Umowy B oraz A opisały przedmiot w następujący sposób:
„Przedmiotem Umowy jest właściwe pod względem jakościowym i terminowe świadczenie przez Zleceniobiorcę na rzecz Zleceniodawcy oraz w jego imieniu usług obejmujących:
a)przeprowadzanie analiz specjalistycznych technologii montażu,
b)dobór odpowiedniego asortymentu montażowego,
c)asysta w procesie tworzenia budżetów,
d)asysta w procesie negocjacji kontraktów,
e)nadzór nad realizacją powierzonych projektów,
f)doradztwo w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii montażu w procesie pozyskiwania nowych projektów”.
Na podstawie zawartej Umowy oraz sporządzonych protokołów, A wykonało na rzecz B m.in. następujące usługi:
1)opracowania inżynieryjnego planów podnoszenia i doboru specjalistycznego asortymentu montażowego,
2)wykonanie koncepcji montażu przegrzewaczy kotła przy budowie spalarni śmieci,
3)wykonania rewizji analizy sekwencji montażu oraz niezbędnego harmonogramu prac,
4)wykonania specjalistycznych koncepcji montażu ścian kotła przy budowie spalarni śmieci,
5)wykonania specjalistycznych analiz technologii montażu wraz z określeniem budżetu oraz harmonogramu wykonywanych prac,
6)wykonania rewizji specjalistycznych analiz technologii montażu wraz z negocjacjami kontraktu,
7)nadzoru kierownika budowy/QS nad prowadzonym projektem,
8)nadzoru inżynieryjnego projektu budowy kotła (...),
9)nadzoru inżynieryjnego projektu montażu ciężkiego,
10)koordynacji prac projektowych technologii montażu ciężkiego,
11)doboru asortymentu montażowego przy montażu dachu kotła,
12)doboru specjalistycznych technologii dźwigowych do montażu kotła,
13)doboru technologii montażu komina,
14)doboru asortymentu (w tym niezbędnych dźwigów) do montażu przegrzewaczy przy budowie spalarni śmieci,
15)doboru asortymentu montażowego przy montażu ciągu poziomego.
Wskazali Państwo, że zakres usług wykonywanych przez A na rzecz B w ramach umowy ramowej był konieczny dla poprawnego zrealizowania przez B umów dla swoich kontrahentów. Powyższe usługi składały się na realizację konkretnego projektu, którego generalnym wykonawcą lub istotnym podwykonawcą była spółka B. Usługi wykonywane przez A na rzecz B były integralnie powiązane z konkretną inwestycją budowlaną (nieruchomością) prowadzoną przez B na terytorium Niemiec.
Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy ww. usługi świadczone przez A na rzecz B Spółka Akcyjna na podstawie Umowy ramowej, są usługami związanymi z nieruchomościami w myśl art. 28e ustawy.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że wszystkie usługi świadczone przez A na rzecz B w ramach umowy ramowej, takie jak nadzór budowlany, dobór asortymentu montażowego oraz inne wymienione w jej treści, są bezpośrednio związane z konkretnymi nieruchomościami.
W związku z tym, w myśl art. 28e ustawy, miejscem świadczenia, a zarazem opodatkowania, usług świadczonych przez A na rzecz B Spółka Akcyjna w ramach umowy ramowej jest miejsce położenia nieruchomości, tj. w analizowanej sprawie terytorium Niemiec.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
