
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-możliwości opodatkowania sprzedaży towarów używanych (figurki A) przy zastosowaniu procedury VAT-marża, których nabycie zostanie udokumentowane dowodami wewnętrznymi, niezawierającymi danych sprzedawcy (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej),
-ustalenia podstawy opodatkowania VAT marża dla sprzedaży pojedynczych figurek A pochodzących z kupowanych „pakietów figurek A”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka jawna (dalej: „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży figurek do gier A. Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz aktualnie korzysta ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy VAT.
Spółka przewiduje, że w najbliższym czasie może przekroczyć limit, którego przekroczenie zobowiąże ją do rejestracji jako czynny podatnik VAT.
Po utracie prawa do zwolnienia podmiotowego Spółka zamierza rozliczać sprzedaż figurek do gier A w szczególnej procedurze VAT-marża, zgodnie z art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług.
Sprzedawane figurki spełniają kryteria towarów używanych, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, a więc są ruchomymi dobrami materialnymi nadającymi się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, innymi niż dzieła sztuki, innymi niż przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu ustawy o VAT oraz innymi niż wyroby ze szlachetnych metali lub kamieni szlachetnych.
Spółka nabywa figurki głównie od podmiotów niebędących podatnikami VAT (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), w tym od podmiotów zagranicznych, możliwe są także nabycia od podmiotów, które same stosują procedurę VAT-marża lub korzystają ze zwolnienia z VAT. Figurki są nabywane zarówno od podmiotów krajowych jak i zagranicznych (głównie z Austrii jak i całej UE).
Transakcje zakupu odbywają się najczęściej w formie tzw. „pakietów”, w których określona liczba figurek sprzedawana jest za łączną cenę bez wyodrębnienia ceny jednostkowej przez sprzedawcę. Po nabyciu pakietu Spółka wprowadza każdą figurkę do własnej ewidencji, nadaje jej unikatowy numer i przypisuje cenę nabycia. Przy ustalaniu ceny jednostkowej (ceny nabycia) możliwe jest zastosowanie dwóch metod:
- proporcji wagi (ustalenie ceny na podstawie udziału wagowego figurki w całym pakiecie zakupionych figurek),
- proporcji liczby modeli (podzielenie łącznej ceny pakietu figurek przez liczbę figurek w pakiecie – w takim przypadku każda figurka w pakiecie ma taką samą cenę).
Każdy zestaw figurek jest rozliczany według jednej, wybranej przez Spółkę metody, w zależności od specyfiki danego pakietu będącego przedmiotem zakupu. Ustalając jednostkową cenę nabycia Spółka pomija ewentualne koszty transportu i ubezpieczenia figurek (oraz inne koszty okołotransakcyjne). Spółka prowadzi dodatkową ewidencję umożliwiającą identyfikację poszczególnych figurek wraz z przypisaną do nich ceną nabycia. Nawet jeśli dany model zostanie sprzedany pod nazwą handlową inną niż ta, którą posługuje się Spółka w ewidencji, wciąż możliwe jest ustalenie jego ceny i daty nabycia za pomocą przypisanego do danej figurki indeksu.
Spółka zawiera umowy w formie pisemnej lub – w przeważającej części – za pośrednictwem platform sprzedażowych oraz portali społecznościowych, takich jak (...). W tych sytuacjach umowa nie ma formy pisemnej, a Spółka nie zawsze dysponuje pełnymi danymi osobowymi sprzedawcy, zwłaszcza, gdy jest on osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i nieposiadającą obowiązku ujawniania pełnych danych. Spółka w zakresie swoich możliwości gromadzi możliwe dokumenty potwierdzające transakcję, w zależności od specyfiki danej transakcji mogą to być wydruki z aukcji, korespondencja z komunikatora, potwierdzenia płatności (np. (...)) lub potwierdzenia przelewu bankowego.
W przypadku, gdy zbywca nie jest zobowiązany do wystawienia faktury, Spółka wystawia na potrzeby ewidencyjne i księgowe wewnętrzny dowód księgowy. Ze względu na brak danych osobowych sprzedawcy dowód ten nie zawiera imienia, nazwiska, adresu ani numeru identyfikacyjnego zbywcy, lecz jest powiązany z opisanymi wyżej dokumentami potwierdzającymi faktyczne dokonanie sprzedaży. Spółka przechowuje te dokumenty w swojej ewidencji jako dowody zawarcia i realizacji umowy sprzedaży.
Spółka prowadzi sprzedaż figurek za pośrednictwem internetu zarówno na terytorium kraju, jak i na rzecz nabywców z innych państw. Po przekroczeniu limitu zwolnienia podmiotowego Spółka planuje stosować procedurę VAT-marża przy dalszej dystrybucji figurek używanych, jednocześnie zachowując zasady dokumentowania transakcji i identyfikacji poszczególnych towarów, o których mowa powyżej.
Pytania
Czy do sprzedaży używanych figurek kolekcjonerskich, zakupionych na odległość (przez Internet) od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niewystawiających dokumentów sprzedaży, udokumentowanych dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy, ale udokumentowanych potwierdzeniami przelewów i wydrukami rozmów lub aukcji, można stosować procedurę VAT-marża?
Czy dla celów ustalenia ceny nabycia jednej figurki, w przypadku gdy przedmiotem zakupu jest cały pakiet, właściwe jest stosowanie opisanych wyżej metod proporcji wagi i metody proporcji sztuk?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „ustawa o VAT”), przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).
W myśl art. 120 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Stosownie do treści art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT, przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.
Ponadto, zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy o VAT, procedurę VAT-marża stosuje się do dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od: osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem VAT lub podatku od wartości dodanej; podatników VAT, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113; podatników VAT, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z procedurą VAT-marża; podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113; podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana na zasadach odpowiadających procedurze VAT-marża, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające takie nabycie.
W świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego, Spółka spełnia warunki stosowania procedury VAT-marża, ponieważ sprzedawane figurki są towarami używanymi zgodnie z definicją wskazaną w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT; towary te nabywane są od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT; Spółka prowadzi ewidencję, umożliwiającą jednoznaczną identyfikację figurek oraz ich cen nabycia, zgodnie z wymogami ustawy.
Ad 1) W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym Spółka będzie uprawniona do stosowania procedury szczególnej VAT-marża przy sprzedaży używanych figurek do gier A, które zostały zakupione na odległość (za pośrednictwem Internetu) od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które nie wystawiają faktur ani innych dokumentów sprzedaży zawierających dane identyfikacyjne sprzedawcy.
Ustawa o VAT nie uzależnia możliwości stosowania procedury VAT-marża od posiadania dokumentów sprzedaży zawierających pełne dane osobowe lub identyfikacyjne sprzedawcy będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.
Warunkiem zastosowania procedury VAT-marża jest możliwość udowodnienia faktu nabycia towarów od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT oraz prowadzenie ewidencji umożliwiającej powiązanie poszczególnych towarów z konkretną transakcją zakupu. W licznych interpretacjach indywidualnych potwierdzono możliwość stosowania procedury VAT marża w sytuacjach analogicznych do przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności:
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 października 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.367.2024.1.MW,
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 lipca 2023 r., sygn.0114-KDIP1-3.4012.362.2023.1.AMA,
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 października 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.511.2018.1.JG,
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 listopada 2022 r., sygn.0113-KDIPT1-3.4012.564.2022.1.OS.
Powyższe interpretacje wskazują na jednolite stanowisko organów podatkowych, zgodnie z którym brak pełnych danych identyfikacyjnych sprzedawcy nie wyklucza możliwości zastosowania procedury VAT-marża, pod warunkiem odpowiedniego udokumentowania transakcji i prowadzenia właściwej ewidencji.
Ad 2) Zdaniem Wnioskodawcy, przy nabyciu figurek w pakietach bez wyodrębnionej ceny jednostkowej, właściwe jest stosowanie zarówno metody proporcji wagowej, jak i metody proporcji liczby modeli (sztuk), pozwalających na jednoznaczne ustalenie ceny nabycia każdej figurki dla celów procedury VAT-marża.
Ustawa o VAT nie precyzuje szczegółowo sposobu ustalania ceny nabycia pojedynczego towaru w takich przypadkach, decydujące jest więc spełnienie wymogu jednoznacznej identyfikacji ceny dla celów późniejszego rozliczenia przyjętą przez podatnika metodą.
Jednocześnie nie ulega wątpliwości, że opisana sytuacja wymagająca ustalenia ceny jednostkowej, choć stanowi nieistotne utrudnienie w stosowaniu procedury VAT marża nieprzewidziane jednoznacznie w treści przepisów ustawy o VAT, nie może prowadzić do praktycznego wykluczenia możliwości zastosowania tej formy rozliczenia. Stałoby to bowiem w sprzeczności z założeniami dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (szerzej wyrok TSUE z 18.01.2017 r., C-471/15, SJELLE AUTOGENBRUG I/S v. SKATTEMINISTERIET, ZOTSiS 2017, nr 1, poz. I-20).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z regulacji tej wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na podstawie art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej […].
Jak stanowi art. 2 pkt 4 ustawy:
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców,
w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT-marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).
W myśl art. 120 ust. 4 ustawy:
W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Stosownie do treści art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:
Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.
Natomiast na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:
Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.
Ponadto, zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 113 lub art. 113a;
3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 113 lub art. 113a;
5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Zaznaczyć należy, że dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży ważny jest nie tylko rodzaj towaru, który może zostać objęty tą procedurą, ale również to, od kogo ten towar został kupiony. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.
Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu.
Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży.
Natomiast w stosunku do towarów używanych nabywanych przez Spółkę na terenie Unii Europejskiej, wskazać należy co następuje:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Jednocześnie, jak stanowi art. 9 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
1) nabywcą towarów jest:
a)podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
b)osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
− z zastrzeżeniem art. 10;
2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
W tym miejscu podkreślić należy, że towary używane będą nabywane od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, to w świetle art. 9 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług przemieszczenie tych towarów z terenu UE do Polski nie będzie, stanowiło wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży figurek A. Sprzedawane figurki A spełniają kryteria towarów używanych, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy. Spółka nabywa figurki głównie od podmiotów niebędących podatnikami VAT (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), w tym od podmiotów zagranicznych (głównie z Austrii jak i całej UE). Transakcje zakupu odbywają się najczęściej w formie tzw. „pakietów”, w których określona liczba figurek sprzedawana jest za łączną cenę bez wyodrębnienia ceny jednostkowej przez sprzedawcę.
Spółka zawiera umowy w formie pisemnej lub – w przeważającej części – za pośrednictwem platform sprzedażowych oraz portali społecznościowych, takich jak (...). W tych sytuacjach umowa nie ma formy pisemnej, a Spółka nie zawsze dysponuje pełnymi danymi osobowymi sprzedawcy, zwłaszcza, gdy jest on osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i nieposiadającą obowiązku ujawniania pełnych danych. Spółka w zakresie swoich możliwości gromadzi możliwe dokumenty potwierdzające transakcję, w zależności od specyfiki danej transakcji mogą to być wydruki z aukcji, korespondencja z komunikatora, potwierdzenia płatności (np. (...)) lub potwierdzenia przelewu bankowego. W przypadku, gdy zbywca nie jest zobowiązany do wystawienia faktury, Spółka wystawia na potrzeby ewidencyjne i księgowe wewnętrzny dowód księgowy. Ze względu na brak danych osobowych sprzedawcy dowód ten nie zawiera imienia, nazwiska, adresu ani numeru identyfikacyjnego zbywcy, lecz jest powiązany z opisanymi wyżej dokumentami potwierdzającymi faktyczne dokonanie sprzedaży. Spółka przechowuje te dokumenty w swojej ewidencji jako dowody zawarcia i realizacji umowy sprzedaży.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy mogą Państwo stosować procedurę VAT-marża do sprzedaży towarów używanych (figurek A), zakupionych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niewystawiających dokumentów sprzedaży, ale udokumentowanych przez Państwa wystawionymi dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy, powiązanymi jednak z dokumentami potwierdzającymi transakcję, tj. wydrukami rozmów lub aukcji, potwierdzeniami płatności.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że szczególna procedura dotyczy tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów i w celu ich odsprzedaży.
Podkreślić należy, że dyspozycja przepisu art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy nie uzależnia zastosowania szczególnej procedury opodatkowania, tj. procedury VAT-marża od podania danych personalnych zbywcy towarów używanych, tj. osób fizycznych (nie podatników podatku VAT).
Należy zauważyć jednak, że, od podatnika, który chce i ma możliwość stosować szczególną procedurę opodatkowania m.in. towarów używanych, polegającą na opodatkowaniu marży, wymagane jest prowadzenie rzetelnej ewidencji zawierającej w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w powołanych wyżej przepisach.
Wskazali Państwo, że dokonują nabycia towarów używanych (figurek A) od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za pośrednictwem platform sprzedażowych oraz portali społecznościowych, takich jak (...). W tych sytuacjach umowa nie ma formy pisemnej i nie dysponują Państwo danymi osobowymi zbywcy. W tym przypadku Spółka w zakresie swoich możliwości gromadzi dokumenty potwierdzające transakcję, w zależności od specyfiki danej transakcji mogą to być wydruki z aukcji, korespondencja z komunikatora, potwierdzenia płatności (np. (...)) lub potwierdzenia przelewu bankowego.
Ponadto, wystawiają Państwo na potrzeby ewidencyjne i księgowe wewnętrzny dowód księgowy. Ze względu na brak danych osobowych sprzedawcy dowód ten nie zawiera imienia, nazwiska, adresu ani numeru identyfikacyjnego zbywcy, lecz jest powiązany z opisanymi wyżej dokumentami potwierdzającymi faktyczne dokonanie sprzedaży. Przechowują Państwo te dokumenty w swojej ewidencji jako dowody zawarcia i realizacji umowy sprzedaży.
Wobec powyższego skoro będą prowadzić Państwo ewidencję zakupu figurek A, stanowiących towary używane określone w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, nabytych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niewystawiających dokumentów sprzedaży (czyli niebędących podatnikami w rozumieniu ustawy, jak również niebędących podatnikami podatku od wartości dodanej), których nabycie będą Państwo dokumentować ww. dowodami wewnętrznymi i na podstawie tej ewidencji oraz tych dokumentów będą mogli Państwo określić podstawę opodatkowania (tj. kwotę marży, stanowiącą różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku), to do sprzedaży tych towarów będą mogli Państwo stosować szczególną procedurę opodatkowania, tj. procedurę VAT-marzą, określoną w art. 120 ust. 4 ustawy.
Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy dla celów ustalenia ceny nabycia jednej figurki A, w przypadku, gdy przedmiotem zakupu będzie cały pakiet figurek, właściwe będzie zastosowanie metody proporcji wagi lub metody proporcji sztuk.
Wskazali Państwo, że transakcje zakupu odbywają się najczęściej w formie tzw. „pakietów”, w których określona liczba figurek sprzedawana jest za łączną cenę bez wyodrębnienia ceny jednostkowej przez sprzedawcę. Po nabyciu pakietu Spółka wprowadza każdą figurkę do własnej ewidencji, nadaje jej unikatowy numer i przypisuje cenę nabycia. Przy ustalaniu ceny jednostkowej (ceny nabycia) możliwe jest zastosowanie dwóch metod:
- proporcji wagi (ustalenie ceny na podstawie udziału wagowego figurki w całym pakiecie zakupionych figurek),
- proporcji liczby modeli (podzielenie łącznej ceny pakietu figurek przez liczbę figurek w pakiecie – w takim przypadku każda figurka w pakiecie ma taką samą cenę).
Każdy zestaw figurek jest rozliczany według jednej, wybranej przez Spółkę metody, w zależności od specyfiki danego pakietu będącego przedmiotem zakupu. Ustalając jednostkową cenę nabycia spółka pomija ewentualne koszty transportu i ubezpieczenia figurek (oraz inne koszty okołotransakcyjne).
Spółka prowadzi dodatkową ewidencję umożliwiającą identyfikację poszczególnych figurek wraz z przypisaną do nich ceną nabycia. Nawet jeśli dany model zostanie sprzedany pod nazwą handlową inną niż ta, którą posługuje się Spółka w ewidencji, wciąż możliwe jest ustalenie jego ceny i daty nabycia za pomocą przypisanego do danej figurki indeksu.
Wskazać w tym miejscu należy, że formułując w art. 120 ustawy szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, ustawodawca, określając w ust. 4 tego artykułu podstawę opodatkowania, posłużył się sformułowaniem „kwota nabycia”.
Dla potrzeb zastosowania procedury marży, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru używanego otrzymał od podatnika (nabywcy).
Ustawa o podatku od towarów i usług nie wskazuje sposobu ustalenia kwoty/ceny nabycia pojedynczego towaru używanego.
Podkreślić jednak jeszcze raz należy, że to na podatniku, który chce i ma możliwość stosować szczególną procedurę opodatkowania towarów używanych, polegającą na opodatkowaniu marzy, ciąży obowiązek prowadzenia rzetelnej ewidencji zawierającej w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, stanowiącej różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Wybranie właściwej metody (oddającej najlepiej charakterystykę zakupu) określającej cenę nabycia pojedynczej figurki jest jednym z warunków prowadzenia ww. ewidencji.
Zatem, jeżeli wskazane przez Państwa metody (tj. metoda proporcji wagi lub metoda proporcji sztuk) pozwalają na rzetelne i jednoznaczne ustalenie ceny nabycia dla pojedynczych figurek A zakupionych w pakiecie, a w konsekwencji na rzetelne ustalenie podstawy opodatkowania (marży) dla sprzedaży tych towarów, to mogą Państwo stosować ww. metody w celu ustalania ceny nabycia dla każdej z figurek zakupionych w pakiecie.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
