Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w części dotyczącej braku prawa do odliczenia naliczonego podatku w związku z realizacją etapu nr 2 w ramach zadania pn. „...” jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia naliczonego podatku w związku z realizacją zadania pn. „...” - etapy nr 1, 2. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 marca 2025 r. (wpływ 3 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)

Gmina ... (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „podatek” lub „VAT”), zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Gmina ... zamierza zrealizować inwestycję pn. „...”.

Inwestycja została podzielona na … niezależnych etapów.

Gmina ... zamierza przystąpić do realizacji etapów nr 1, 2.

Etap 1 obejmuje swoim zakresem budowę …, który będzie świadczył usługi w zakresie kultury. Scena stanowić będzie integralną część budynku. W budynku będą znajdować się pomieszczenia …, …, … oraz … . Etap ten obejmuje również budowę drogi …, …, … oraz instalacji fotowoltaicznej .

Natomiast Etap 2 obejmuje zagospodarowanie terenu w postaci …, … oraz instalacji …, … oraz … .

Skutkiem realizacji projektu będzie rewitalizacja terenów przy zbiorniku … w miejscowości … . Powstały budynek będzie nieodpłatnie udostępniony mieszkańcom, lokalnym organizacją i stowarzyszeniom w celu realizacji ich statutowych działań. Część budynku … będzie zarządzana przez Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w … . Dostęp do budynku będzie nieodpłatny i ogólnodostępny.

W budynku nie będzie możliwości prowadzenia działalności gospodarczej.

Planowany termin realizacji inwestycji: 2026 – 2027 r.

Gmina zamierza realizować inwestycję w ramach wsparcia z Funduszu Europejskiego dla … 2021-2027 w ramach działanie … .

Jak Gmina wskazała w opisie sprawy, na obiekcie nie będzie prowadzona działalność opodatkowana. W budynku będą wyłącznie lokalne udostępniane nieodpłatnie, a ich dostępność jest zwolniona z podatku VAT.

Realizacja inwestycji związana jest z działalnością statutową Gminy i mieści się w zakresie zadań własnych Gminy, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1445 z późn. zm.), tj.:

art. 7 ust. 1 pkt 9, sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

art. 7 ust. 1 pkt 10, sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

art. 7 ust. 1 pkt 19, sprawy współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Obiekt będzie znajdował się w miejscowości …, na działkach o nr: …

Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach inwestycji, z wykazanymi na nich kwotami VAT, będą wystawione na Gminę ... .

W uzupełnieniu wniosku na zadane pytania Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

1.W związku z informacją zawartą w opisie sprawy, że:

Część … będzie zarządzana przez Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w ….

proszę o jednoznaczne wskazanie:

a.czy oddanie w zarządzanie Gminnemu Ośrodkowi Kultury Sportu i Rekreacji w … części budynku ze sceną, zapleczem i widownią będzie bezpłatne?

Odpowiedź: Przekazanie w zarządzanie Gminnemu Ośrodkowi Kultury Sportu i Rekreacji w … części budynku ze sceną, zapleczem i widownią będzie bezpłatne.

b.na podstawie jakiej czynności cywilnoprawnej Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w … będzie zarządzał ww. częścią budynku ze sceną, zapleczem i widownią?

Odpowiedź: Przekazanie w zarządzanie Gminnemu Ośrodkowi Kultury Sportu i Rekreacji w … części budynku …, … i … będzie na podstawie umowy użyczenia.

W związku z informacją zawartą w opisie sprawy:

(…) Gmina ... zamierza zrealizować inwestycję pn. „...”. Inwestycja została podzielona na 2 niezależnych etapów. Gmina ... zamierza przystąpić do realizacji etapów nr 1, 2.

Etap 1 obejmuje swoim zakresem budowę budynku …, który będzie świadczył usługi w zakresie kultury. … stanowić będzie integralną część budynku. W budynku będą znajdować się …. Etap ten obejmuje również budowę drogi dojazdowej do …, …, … oraz instalacji fotowoltaicznej. (…)

2.Gdzie konkretnie jest zamontowana instalacja fotowoltaiczna (na budynku/poza budynkiem)?

Odpowiedź: Instalacja fotowoltaiczna zostanie zamontowana poza budynkiem, tj. na gruncie. Instalacja fotowoltaiczna i budynek będą znajdować się na tych samych działkach.

3.Czy są Państwo w stanie wyodrębnić wydatki ponoszone na budowę instalacji fotowoltaicznej od pozostałych wydatków na realizację ww. inwestycji w ramach, której powstanie budynek użyteczności publicznej?

Odpowiedź: Wyodrębnienie wydatków ponoszonych na budowę instalacji fotowoltaicznej od pozostałych wydatków na realizację ww. inwestycji jest możliwe. Podstawą od wskazania ww. kosztów będą kosztorysy ofertowe złożone przez wykonawcę w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

4.Czy umowa z przedsiębiorstwem energetycznym jest/będzie zawarta przez Państwa? Jeżeli nie, to przez kogo – proszę wskazać?

Odpowiedź: Umowy sprzedaży i dystrybucja energii elektrycznej zostaną podpisane z Gminą ....

5.Czy w związku z budową instalacji fotowoltaicznej są/będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.)?

Odpowiedź: Gmina ... jest prosumentem w rozumieniu w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.)

6.Czy ww. instalacja stanowi/będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

Odpowiedź: Projektowana instalacja będzie stanowić mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt. 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Projektowana moc instalacji wynosi 49,85 kWp.

7.Jakie zasady rozliczenia wyprodukowanej z ww. instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej zostały/zostaną określone z przedsiębiorstwem energetycznym?

Odpowiedź: Brak możliwości udzielenia odpowiedzi. Uzasadnienie opisano w doprecyzowaniu własnego stanowiska w zakresie zadanego pytania we wniosku.

8.Czy ww. umowa przewiduje/będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?

Odpowiedź: Brak możliwości udzielenia odpowiedzi. Uzasadnienie opisano w doprecyzowaniu własnego stanowiska w zakresie zadanego pytania we wniosku.

9.Czy w przypadku instalacji fotowoltaicznej korzystają/będą korzystali Państwo z rozliczenia:

a.ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii? lub

b.wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

Odpowiedź: Brak możliwości udzielenia odpowiedzi. Uzasadnienie opisano w doprecyzowaniu własnego stanowiska w zakresie zadanego pytania we wniosku.

10.Czy ww. instalacja fotowoltaiczna mieści/będzie mieściła się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, prosimy wskazać konkretny punkt ww. przepisu.

Odpowiedź: Brak możliwości udzielenia odpowiedzi. Uzasadnienie opisano w doprecyzowaniu własnego stanowiska w zakresie zadanego pytania we wniosku.

11.Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:

a.mogą ją Państwo wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak, to należy wskazać w jakim terminie?

b.niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?

Odpowiedź: Brak możliwości udzielenia odpowiedzi. Uzasadnienie opisano w doprecyzowaniu własnego stanowiska w zakresie zadanego pytania we wniosku.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazano:

Gmina ... nie posiada umów kompleksowych na dystrybucję i sprzedaż energii elektrycznej w tym z instalacji fotowoltaicznej. W związku z tym posiada dwie umowy: dystrybucji i sprzedaży energii elektrycznej. Operatorem systemu dystrybucyjnego dla Gminy jest … S.A. Natomiast za obrót energią elektryczną odpowiedzialna jest … S.A. Umowa z … S.A. obowiązuje do końca 2025 r. Gmina ... będąca członkiem grupy zakupowej dopiero wyłoni podmiot odpowiedzialny za obrót energią elektryczną po 2025 r. Należy zwrócić uwagę, że planowany termin realizacji inwestycji objętej wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji to 2026-2027r, czyli po wygaśnięciu obowiązującej umowy sprzedaży energii elektrycznej.

Podsumowując powyższe udzielenie odpowiedzi na pytania od 7 do 9 oraz 11 nie jest możliwe ze względu na niemożliwość określenia warunków umowy sprzedaży po 2025 r.

Pytanie

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Z kolei, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zadania wskazane art. 7 ust. 1 pkt 9, pkt 10, pkt 19 cyt. ustawy, są zadania własnymi gminy.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:

wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,

wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,

nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w zakresie w roli podatnika VAT. Nie jest przy tym możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT bądź czynności zwolnionych z tego podatku.

Jak Gmina wskazała w opisie sprawy, na obiekcie nie będzie prowadzona działalność opodatkowana. W konsekwencji, w ocenie Gminy, w analizowanej sytuacji nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące możliwość skorzystania przez Gminę z prawa do odliczenia VAT naliczonego.

Zatem, Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją analizowanej inwestycji. Zatem w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w części dotyczącej braku prawa do odliczenia naliczonego podatku w związku z realizacją etapu nr 2 w ramach zadania pn. „...” jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wskazuję, że ta interpretacja dotyczy Państwa wniosku wyłącznie w zakresie braku prawa do odliczenia naliczonego podatku w związku z realizacją tylko etapu nr 2 w ramach zadania pn. „...”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją etapu nr 15 w ramach ww. zadania, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia naliczonego podatku w związku z realizacją etapu nr 2 w ramach zadania pn. „...”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją etapu nr 2 w ramach ww. zadania, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja dotyczy Państwa wniosku w zakresie braku prawa do odliczenia naliczonego podatku w związku z realizacją wyłącznie etapu nr 2 w ramach zadania pn. „...”. Natomiast w zakresie braku prawa do odliczenia naliczonego podatku w związku z realizacją wyłącznie etapu nr 12 w ramach zadania pn. „...” zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

Interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.