Na podstawie art. 233 § 1 pkt 2 lit. a, art. 13 § 2a pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r., poz. 2651, z późn.... - Interpretacja - 0110-KSI1-1.441.30.2021.16.ŁK

ShutterStock
Zmiana wiążącej informacji stawkowej z dnia 15 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0110-KSI1-1.441.30.2021.16.ŁK

Temat interpretacji

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 2 lit. a, art. 13 § 2a pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r., poz. 2651, z późn. zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, oraz art. 42a i art. 42g ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą,

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej,

po ponownym rozpatrzeniu odwołania z dnia 2 marca 2021 r. od wiążącej informacji stawkowej (WIS) z dnia 17 lutego 2021 r. (doręczona 23 lutego 2021 r., znak sprawy 0115-KDST1-1.450.1355.2020.1.KM) określającej dla towaru „Masa (...)” kod Nomenklatury scalonej (CN) 1704 oraz stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z prawomocnym wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie (zwanego dalej również NSA w Warszawie) z dnia 8 grudnia 2022 r., sygn. akt I FSK 2559/21 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 22 marca 2023 r.),

uchyla decyzję organu pierwszej instancji

określa klasyfikację towaru pod nazwą handlową „(...)” do działu CN 04,

określa stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%, zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 w związku z poz. 3 załącznika nr 10 do ustawy

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2020 r. (…) (dalej jako Strona, Wnioskodawca lub Odwołujący), reprezentowany przez radcę prawnego Pana A.A., złożył wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej w zakresie sklasyfikowania towaru według Nomenklatury scalonej (CN) na potrzeby opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wniosek dotyczył następującego towaru: „Masa (...)”. Wnioskodawca nie zaproponował własnej klasyfikacji na gruncie Nomenklatury scalonej.

W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru.

(...)

Skład: (…)

Proces technologiczny:

(…)

(…)

(…).

Produkt jest gotowym wyrobem cukierniczym, do bezpośredniego spożycia.”

(…)

(…)

(…)

Do wniosku o wydanie WIS została załączona specyfikacja produktu w języku angielskim, lecz w piśmie z 3 lutego 2021 r. Wnioskodawca przedstawił specyfikację w języku polskim.

Po przeprowadzonym postępowaniu, na podstawie zgromadzonego materiału, organ pierwszej instancji w wiążącej informacji stawkowej z dnia 17 lutego 2021 r. (znak 0115-KDST1-1.450.1355.2020.1.KM) wskazał, że towar „Masa (...)” klasyfikowany jest do pozycji 1704 Nomenklatury scalonej (CN) oraz określił stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie organ pierwszej instancji, po omówieniu przepisów prawa mających zastosowanie w sprawie, reguł klasyfikacji towarów w Nomenklaturze scalonej i ustalonego stanu faktycznego, stwierdził, że towar będący przedmiotem niniejszej sprawy posiada właściwości dla towarów objętych działem 17 CN oraz pozycją 1704 CN. Klasyfikacja towaru została przeprowadzona w oparciu o postanowienie reguły 1 ORINS.

Wiążąca informacja stawkowa została doręczona Stronie w dniu 23 lutego 2021 r.

Nie zgadzając się z ww. rozstrzygnięciem, Strona złożyła odwołanie z dnia 15 marca 2021 r., które wpłynęło 17 lutego 2021 r. (znak 0115-KDST1-1.450.1355.2020.1.KM). Odwołujący zarzucił naruszenie następujących przepisów:

1.„art. 41 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) w zw. z poz. 3 załącznika nr 10 do ustawy, poprzez odmowę jego zastosowania i w rezultacie błędne określenie – jako właściwej dla towaru – stawki podatku od towarów i usług w wysokości 23%, zamiast stawki VAT w wysokości 5%, wynikającej z poz. 3 załącznika nr 10 do ustawy, o której potwierdzenie wnioskował Odwołujący;

2.art. 210 § 1 pkt 6 i § 4 w zw. z art. 124 Ordynacji podatkowej, poprzez niepełne, a tym samym wadliwe uzasadnienie decyzji; Dyrektor KIS nie wyjaśnił powodów, dla których uznał, że towar nie jest objęty pozycją 3 załącznika nr 10 do ustawy i w konsekwencji nie ma do niego zastosowania stawka VAT 5%; w szczególności, w decyzji nie dokonano analizy towaru przedstawionego we wniosku Odwołującego w kontekście brzmienia pozycji 3 załącznika 10 do ustawy, pomijając tym samym fakt zaklasyfikowania przez producenta towaru wg kodu Nomenklatury scalonej (CN) pod numerem 0402 99 10;

3.art. 122 w zw. z art. 187 Ordynacji podatkowej, poprzez błąd w ustaleniach faktycznych polegających na błędnym ustaleniu, że produkt Kajmak – Masa (...) naturalna stanowi masę powstałą na bazie cukru, podczas gdy produkt stanowi masę powstałą na bazie mleka zagęszczonego (produkt mleczarski), co skutkowało błędnym uznaniem przez organ, że dla przedmiotowego produktu właściwy jest kod 1704;

4.art. 122 w zw. z art. 187 Ordynacji podatkowej w zw. z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS), poprzez błędną interpretację not wyjaśniających do Systemu Zharmonizowanego do pozycji 1704, polegającą na nieuprawnionym uznaniu, że towar stanowi produkt do bezpośredniej konsumpcji, podczas gdy stanowi produkt, wymagający poddania go dalszej obróbce;

5.art. 121 oraz art. 191 Ordynacji podatkowej poprzez dokonanie oceny zgromadzonego materiału dowodowego w sposób uproszczony i jednostronny, z przekroczeniem granic swobodnej oceny dowodów, poprzez pominięcie szeregu istotnych i korzystnych dla Odwołującego okoliczności, w szczególności pominięcia przedłożonej przez producenta specyfikacji produktu.”

W związku z powyższymi zarzutami Strona wniosła o uchylenie zaskarżonej decyzji w całości i określenie podpozycji CN 0402 99 10 (względnie innej podpozycji z działu 04) oraz określenie stawki podatku od towarów i usług w wysokości 5%.

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący powołuje się na Noty wyjaśniające do HS do działu 04 oraz pozycji 0402 CN oraz na praktykę innych producentów podobnych towarów, które to argumenty mają przemawiać za żądaniem Strony.

Pismem z 15 kwietnia 2021 r. (znak 0110-KSI1-1.441.30.2021.1) organ odwoławczy wezwał Stronę do uzupełnienia odwołania poprzez udzielenie pełnej informacji o produkcie „Masa (...)” w terminie 7 dni od otrzymania wezwania, tj. poprzez:

1)Przesłanie informacji o szczegółowym procesie produkcji towaru;

2)Udzielenie informacji na pytanie: w zakresie jakich temperatur produkowany jest towar?

Pismem z 4 maja 2021 r. (data wpływu 10 maja 2021 r.) Strona przesłała informację o szczegółowym procesie produkcji towaru „Masa (...)” oraz odpowiedź na pytanie w zakresie jakich temperatur produkowany jest towar. Odwołujący udzielił następującej odpowiedzi:

„(…).”.

Postanowieniem z dnia 7 maja 2021 r. (znak 0110-KSI1-1.441.30.2021.2.DO), data doręczenia 10 maja 2021 r.), organ odwoławczy wyznaczył siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego.

Decyzją z 26 maja 2021 r. (znak 0110-KSI1-1.441.30.2021.3.DO) organ odwoławczy utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że zaskarżona decyzja organu pierwszej instancji nie narusza prawa tak materialnego, jak i proceduralnego, w zakresie mającym wpływ na rozstrzygnięcie, a tym samym nie znalazł podstaw do uchylenia zaskarżonej decyzji bądź jej zmiany.

Dnia 29 czerwca 2021 r. wpłynęła skarga na decyzję organu odwoławczego.

1.Zarzuty zawarte w skardze

Strona zarzuciła zaskarżonej decyzji naruszenie:

I.„przepisów postępowania w sposób mający wpływ na wynik sprawy:

1)art. 122, art. 180 § 1, art. 187 § 1, art. 191 Ordynacji podatkowej, poprzez dokonanie oceny zgromadzonego materiału dowodowego w sposób nierzetelny – z przekroczeniem zasad logiki oraz dowolny – z przekroczeniem zasad swobodnej oceny dowodów, co skutkowało błędnym ustaleniem, że produkt Kajmak – Masa (...) Naturalna jest przykładem masy cukierniczej, podczas gry produkt stanowi masę powstałą na bazie mleka zagęszczonego (produkt mleczarski), co z kolei miało wpływ na wynik sprawy, albowiem skutkowało błędnym uznaniem przez organ, że dla przedmiotowego produktu właściwy jest kod 1704;

2)art. 197 § 1 i 2 w zw. z art. 122 Ordynacji podatkowej w zw. z art. 42e ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez nie podjęcie niezbędnych działań celem dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego, albowiem rozpatrzenie wniosku o wydanie WIS wymagało przeprowadzenia dowodu z opinii biegłego, względnie przeprowadzenia badań lub analiz, czego zaniechały organy krajowej administracji skarbowej, co z kolei miało wpływ na wynik sprawy, gdyż skutkowało błędnym uznaniem przez organ, że dla przedmiotowego produktu właściwy jest kod 1704;

II.Z ostrożności procesowej, w przypadku nieuwzględnienia powyżej sformułowanych zarzutów, zarzucam naruszenie przepisów prawa materialnego:

1)art. 41 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm., dalej: ustawa o VAT) w zw. z poz. 3 załącznika nr 10 do tej ustawy, poprzez odmowę jego zastosowania i w rezultacie błędne określenie – jako właściwej dla produktu – stawki podatku od towarów i usług (dalej: VAT) w wysokości 23%, zamiast stawki VAT w wysokości 5%, wynikającej z poz. 3 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, o której potwierdzenie wnioskował Skarżący.”

Strona wniosła ponadto o przeprowadzenie dowodu uzupełniającego w postaci „(…) oraz fragmentu Codex Alimentarius (Kodeksu Żywnościowego) na fakt tego, że przedmiotowy towar spełnia wymogi dla zagęszczonego mleka słodzonego.

W związku z powyższym, Skarżący wniósł o uchylenie w całości zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej jej decyzji organu pierwszej instancji, a także o zasądzenie od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Skarżącego kosztów postępowania sądowo-administracyjnego, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

W uzasadnieniu skargi Skarżąca przedstawiła argumentację uzasadniającą podniesione zarzuty.

W odpowiedzi na ww. skargę, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał zarzuty w niej podniesione za bezzasadne i podtrzymał w całości stanowisko przedstawione w decyzji z 26 maja 2021 r. znak 0110-KSI1-1.441.30.2021.3.DO.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem z 22 września 2021 r., sygn. akt I SA/Bk 367/21 oddalił skargę Strony.

Nie zgadzając się z ww. wyrokiem, Strona pismem z dnia 19 listopada 2021 r. wniesionym za pośrednictwem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku (data wpływu do KIS 25 listopada 2021 r.), mając na względzie art. 173 p.p.s.a. złożyła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

W uzasadnieniu skargi Skarżąca przedstawiła argumentację uzasadniającą podniesione zarzuty.

W odpowiedzi na skargę kasacyjną, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 8 grudnia 2021 r., znak 0110-KWR.444.5.2021.2 wniósł o:

1.oddalenie skargi kasacyjnej w całości na podstawie art. 184 p.p.s.a. jako pozbawionej uzasadnionych podstaw,

2.zasądzenie na podstawie art. 204 pkt 1 p.p.s.a. od strony Skarżącej kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego, wg norm przepisanych.

Pismem z 18 lipca 2022 r, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w nawiązaniu do własnego pisma z 9 marca 2022 r. w sprawie o sygn. I FSK 2294/21, zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z wnioskiem o łączne rozpoznanie spraw:

1.I FSK 2554/21 – sprawa ze skargi kasacyjnej od wyroku WSA w Białymstoku z 22 września 2021 r., I SA/Bk 368/21,

2.I FSK 2559/21 – sprawa ze skargi kasacyjnej od wyroku WSA w Białymstoku z 22 września 2021 r., I SA/Bk 367/21.

W uzasadnieniu ww. wniosku Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej czytamy: „Stosownie do art. 111 § 2 ustawy z dnia z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r., poz. 329) sąd może zarządzić połączenie kilku oddzielnych spraw toczących się przed nim w celu ich łącznego rozpoznania lub także rozstrzygnięcia, jeżeli pozostają one ze sobą w związku.

Dwie wyżej wymienione sprawy zawisłe przed Naczelnym Sądem Administracyjnym dotyczą skarg kasacyjnych (…) wnoszonych od wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, który potwierdził zasadność klasyfikacji wszystkich towarów ((…)) do pozycji 1704 CN. (…)

Wniosek o połączenie spraw do łącznego rozpoznania podyktowany jest względami ekonomiki procesowej i jednocześnie pozwoli na uniknięcie ewentualnych rozbieżności w orzecznictwie.”

Następnie pismem z 19 lipca 2022 r, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w nawiązaniu do własnego pisma z 10 maja 2022 r. w sprawach o sygn. I FSK 2294/21, I FSK 2510/21, I FSK 197/22, I FSK 198/22, I FSK 249/22, I FSK 516/22, na podstawie § 26 ust. 5 Regulaminu[1] wniósł o zarządzenie rozpoznania niżej wymienionych spraw ze skarg kasacyjnych (…) poza kolejnością i wyznaczenie rozprawy w najszybszym możliwym terminie.

Niniejszy wniosek dotyczył następujących spraw:

1.I FSK 2554/21 – sprawa ze skargi kasacyjnej od wyroku WSA w Białymstoku z 22 września 2021 r., I SA/Bk 368/21,

2.I FSK 2559/21 – sprawa ze skargi kasacyjnej od wyroku WSA w Białymstoku z 22 września 2021 r., I SA/Bk 367/21.

W uzasadnieniu ww. wniosku Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej czytamy:

„W ocenie organu możliwie szybkie rozpoznanie ww. spraw ma istotne znaczenie dla interesu publicznego oraz interesu polskich przedsiębiorców — producentów mas kajmakowych

(…) Producenci, którzy wystąpili z wnioskiem o wydanie WIS, otrzymali decyzje, w których ich towary zostały zaklasyfikowane do pozycji 1704 CN (ewentualnie do pozycji 1806 CN w przypadku towarów z dodatkiem kakao), a za właściwą stawkę podatku VAT uznano stawkę podstawową. Niektórzy przedsiębiorcy zaskarżyli otrzymane WIS (tak jak np.(…)), a niektórzy dostosowali się do decyzji i stosują stawkę VAT w wysokości 23%.

Część przedsiębiorców nie wystąpiła o uzyskanie WIS i stosuje własne klasyfikacje na gruncie Nomenklatury scalonej. Niektórzy uznają kajmaki (masy (…)) za wyroby mleczarskie i klasyfikują je do działu 04 CN a niektórzy traktują je jako „Przetwory spożywcze, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone” i klasyfikują je do pozycji 2106 CN.

(…) Zaistniałe rozbieżności godzą także w zasadę równości wobec prawa oraz reguły konkurencji

(…) Zatem w ocenie organu wyżej opisane okoliczności wskazują, że przyspieszone rozpoznanie spraw jest uzasadnione zarówno dla interesu publicznego, jak również dla interesu podatników.”

Pismem procesowym z dnia 8 listopada 2022 r. znak 0110-KWR4.026.31.2022.2.AF, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zwrócił się z wnioskiem o przedstawienie przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie pytania prawnego Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej w trybie prejudycjalnym w zakresie objętym skargami kasacyjnymi Skarżącego od wyroków WSA w Białymstoku sygn. akt I SA/Bk 367/21 oraz I SA/Bk 368/21. Na końcu wnikliwego uzasadnienia ww. wniosku czytamy: „(…) Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że kwestia klasyfikacji towarowej mas (…) wykroczyła poza kontekst krajowy, stając się tym samym sprawą o randze unijnej. Wydanie przez litewską oraz czeską administrację celną WIT-ów, mocą których masy te zostały zaklasyfikowane do pozycji 0402 CN oraz 1901 CN (bogatszy skład z dodatkiem tłuszczu roślinnego) świadczą o wystąpieniu istotnych rozbieżności interpretacyjnych. Mają one niekorzystny wpływ na zasady konkurencji w obrębie wspólnego rynku. Wyeliminowanie tych różnic możliwe jest poprzez zwrócenie się z pytaniem prejudycjalnym do Trybunału Sprawiedliwości.

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym powinien dotyczyć wykładni pozycji 0402, 1901 i 1704, zawartej w załączniku I do rozporządzenia Rady w brzmieniu wynikającym z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1776 z dnia 9 października 2019 opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 280 z dnia 31 października 2019 r. obowiązującego do 31 grudnia 2020 r., tj. na dzień wydania spornych decyzji. (…)”

Pismem z 21 listopada 2022r, pełnomocnik Strony rozszerzył uzasadnienie podstaw kasacyjnych i wniósł o przeprowadzenie dowodów uzupełniających.

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 8 grudnia 2022 r. sygn. akt I FSK 2559/21 uchylił zaskarżony wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku sygn. akt I SA/Bk 367/21 z 22 września 2021 r. i uchylił zaskarżoną decyzję Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 maja 2021 r. znak 0110-KSI1-1.441.30.2021.3.DO oraz zasądził od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Skarżącej kwotę 1257,00 (słownie: jeden tysiąc dwieście pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.

W dniu 22 marca 2023 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wpłynął odpis ww. wyroku wraz z uzasadnieniem.

Mając na uwadze rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8 grudnia 2022 r., sygn. akt I FSK 2559/21, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpoznaniu sprawy, stwierdza, co następuje.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą decyzję oparto na przepisach prawa obowiązujących w dacie jej wydania, stanowi ona realizację wytycznych zawartych w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 grudnia 2022 r., sygn. akt I FSK 2559/21.

Wiążąca informacja stawkowa (WIS), wydawana na podstawie art. 42a ustawy, jest decyzją dokonującą klasyfikacji towarów albo usług według:

1.Nomenklatury scalonej (CN),

2.Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), albo

3.Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)

na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług właściwej dla towaru albo usługi.

Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem Rady, lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Po przeprowadzonym postępowaniu, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 17 lutego 2021 r. wydał wiążącą informację stawkową znak0115-KDST1-1.450.1355.2020.1.KM, w której określił dla towaru – „Masa (...)” klasyfikację do pozycji 1704 Nomenklatury scalonej oraz stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i ust. 1a ustawy.

Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie, organ podatkowy pierwszej instancji podkreślił, że zgodnie z treścią art. 5a ustawy, do celów poboru VAT stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN), zgodną z rozporządzeniem Rady. Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę.

W dalszej części uzasadnienia decyzji, organ podatkowy pierwszej instancji wskazał, że klasyfikacji towaru do pozycji 1704 CN dokonano w oparciu o postanowienia reguły 1 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej oraz komentarz zawarty w Notach Wyjaśniających do Systemu Zharmonizowanego (HS) do pozycji i działów analizowanych w toku postępowania.

Zgodnie z art. 42a ustawy wiążąca informacja stawkowa określa klasyfikację towaru w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) oraz stawkę podatku od towarów i usług dla towaru.

Nomenklatura scalona (CN) zawarta jest w załączniku I do rozporządzenia Rady nr 2658/87 - art. 1 ust. 3 rozporządzenia. Nomenklatura scalona (CN) stanowi systematykę towarów w obrocie międzynarodowym i bazuje na Systemie Zharmonizowanym (HS), wprowadzonym w życie Międzynarodową Konwencją w sprawie Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów sporządzoną w Brukseli 14 czerwca 1983 r., której Wspólnota Europejska jest stroną (decyzja Rady 87/369/EWG z 7 kwietnia 1987, Dz. Urz. WE L 198 z 20.07.1987 r., str. 1).

Nomenklatura scalona (CN) w zakresie 6 cyfr (podpozycje) w pełni jest zgodna z systemem HS, który jest przyjęty na świecie przez większość państw – stron konwencji. CN stanowi systematyczny i hierarchiczny zbiór towarów podzielonych na duże grupy towarowe, które są podzielone na 21 sekcji, działy (2 cyfry CN), pozycje (4 cyfry CN), podpozycje (6 cyfr CN) oraz kody CN (8 cyfr CN).

Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej (CN) podlega pewnym warunkom określającym zasady, na których jest oparta oraz ogólnym regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że określony towar zawsze jest klasyfikowany wyłącznie do jednej i tej samej pozycji lub podpozycji z wyłączeniem innych, które mogłyby być brane pod uwagę. Zatem do każdego towaru jest przypisany odpowiedni kod.

W tym względzie należy przypomnieć, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), w interesie pewności prawa i ułatwienia kontroli, decydującego kryterium dla klasyfikacji taryfowej towarów należy poszukiwać zasadniczo w ich obiektywnych cechach i właściwościach, takich jak określone w pozycjach CN oraz uwagach do sekcji lub działów (por. w szczególności wyroki TSUE: z dnia 18 lipca 2007 r. w sprawie C‑142/06, Olicom, pkt 16; z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawach połączonych C‑362/07 i C‑363/07, Kip Europe i in., pkt 26; z dnia 7 maja 2009 r. w sprawie C‑150/08, Siebrand BV, pkt 24; z dnia 20 maja 2010 r. w sprawie C‑370/08, Data I/O, pkt 29).

Przy ustalaniu prawidłowej klasyfikacji towaru do danej pozycji Nomenklatury scalonej w pierwszej kolejności należy kierować się Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS), zawartymi w załączniku I do wyżej wskazanego rozporządzenia Rady. W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 361/1 z 30 października 2020 r. opublikowane zostało rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1577 z dnia 21 września 2020 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2021r. tj. obowiązywało na dzień wydania decyzji nr 0115-KDST1-1.450.1355.2020.1.KM z 17 lutego 2021 r.

W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii L 282/1 z 29 października 2022 roku zostało opublikowane rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1998 z dnia 20 września 2022 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Rozporządzenie stosuje się od 1 stycznia 2023 r.

Zgodnie z regułą 1 tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne, a do celów prawnych klasyfikację towarów należy ustalać zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz, o ile nie są one sprzeczne z treścią powyższych pozycji i uwag, zgodnie z następującymi regułami od 2 do 6. Nomenklatura scalona jest 8-znakowym rozwinięciem Systemu Zharmonizowanego (HS), a powołane wyżej Ogólne reguły interpretacji i uwagi do sekcji i działów pochodzą z Systemu Zharmonizowanego. Uwagi do sekcji i działów stanowią integralną część nomenklatury i zawierają szczegółowe informacje co do zakresu poszczególnych pozycji lub podpozycji, podają listę towarów włączonych lub wyłączonych, wraz z technicznym opisem i praktycznymi wskazówkami dla ich identyfikacji. Ich celem jest zapewnienie jednolitej interpretacji Systemu Zharmonizowanego i właściwej identyfikacji poszczególnych towarów, warunkującej poprawne ich zaklasyfikowanie do konkretnych pozycji lub podpozycji taryfowych.

Do ustalenia prawidłowej klasyfikacji towarów stosuje się również:

1)Noty Wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów („Explanatory Notes”), Opinie klasyfikacyjne i Decyzje Komitetu Systemu Zharmonizowanego, które są wydawane i uaktualniane przez Światową Organizację Celną w Brukseli [World Customs Organization (WCO) – ustanowioną w 1952 r. jako Rada Współpracy Celnej]. Zmiany Not wyjaśniających do HS i Opinie klasyfikacyjne redagowane są przez Komitet HS Światowej Organizacji Celnej i przyjmowane zgodnie z artykułem 8 Konwencji w sprawie Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów, sporządzonej w Brukseli w dniu 14 czerwca 1983 r. Polska wersja językowa Not do HS znajduje się w Systemie ISZTAR tj. przeglądarce taryfowej utrzymywanej w ramach Informacyjnego Systemu Zintegrowanej Taryfy Celnej – ISZTAR4[2].

2)Noty wyjaśniające do Nomenklatury scalonej (CN), będące efektem pracy Sekcji Nomenklatury Taryfowej i Statystycznej Komitetu Kodeksu Celnego, przyjmowane są przez Komisję Europejską na mocy art. 9 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (EWG) nr 2658/87 po uzyskaniu opinii Komitetu Kodeksu Celnego.

Należy jednak zauważyć, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), Trybunał wielokrotnie orzekał, że pomimo iż noty wyjaśniające do HS i do CN nie mają mocy wiążącej, to jednak stanowią one ważne instrumenty służące zapewnieniu jednolitego stosowania wspólnej taryfy celnej oraz jako takie stanowią pomocne wskazówki dla jej interpretacji (por. wyrok z dnia 20 października 2022 r., Mikrotikls, C-542/21, EU:C:2022:814, pkt 23 i przytoczone tam orzecznictwo).

Skonsolidowana wersja Not wyjaśniających do Nomenklatury scalonej, opublikowana została w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii C nr 119 z dnia 29 marca 2019 r. Przyjmowane po tej dacie przez Komitet Kodeksu Celnego Noty wyjaśniające są publikowane w kolejnych Dziennikach Urzędowych Unii Europejskiej serii C.

W celu jednolitego stosowania Nomenklatury scalonej w zakresie klasyfikacji towarów, środkami służącymi do zachowania jednolitej klasyfikacji towarów są także:

rozporządzenia wykonawcze Komisji (UE) w sprawie klasyfikacji taryfowej towarów (poprzednio rozporządzenia Komisji WE), w których określa się podpozycje taryfowe, jakie powinny być stosowane w odniesieniu do opisanych towarów, wydawane przez Komisję Europejską na mocy art. 9 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (EWG) nr 2658/87 po uzyskaniu opinii Komitetu Kodeksu Celnego,

wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,

wiążące informacje taryfowe (WIT), o których mowa w art. 33 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.).

Noty wyjaśniające opracowane w odniesieniu do CN przez Komisję, a w odniesieniu do HS przez WCO, w znaczący sposób przyczyniają się do interpretacji poszczególnych pozycji, jednakże nie są prawnie wiążące. Ponadto, nawet jeżeli opinie WCO dotyczące klasyfikacji towaru w ramach Systemu Zharmonizowanego nie mają mocy wiążącej, to stanowią dla klasyfikacji tego towaru w Nomenklaturze scalonej wskazówki, które przyczyniają się w istotny sposób do interpretacji zakresu poszczególnych pozycji i podpozycji Nomenklatury scalonej.

Jak wskazano powyżej, przystępując do klasyfikacji wyrobu w Nomenklaturze scalonej (CN), należy wyjść od reguły 1 ORINS, która informuje, że dla celów prawnych klasyfikację towarów należy ustalić zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów i dopiero gdy jest to niemożliwe, należy – przy zachowaniu kolejności – korzystać z następnych reguł, od 2 do 6.

Z brzmienia Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej wynika bowiem jednoznacznie, iż zostały one ułożone sekwencyjnie i ze względu na to zastosowanie kolejnej z nich uzależnione jest od uprzedniego wyeliminowania możliwości zastosowania uprzedniej reguły. Dopiero zatem gdy pierwsza reguła Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej nie jest możliwa do zastosowania w sprawie, należy korzystać z reguł od 2 do 6 (por. wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 lutego 2017 r. sygn. akt. V SA/Wa 71/16).

W tym miejscu należy podkreślić, że klasyfikacji wyrobów w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej nie dokonuje się na podstawie nazw handlowych lub oznaczeń stosowanych na potrzeby innych ustaw. Jak już wcześniej bowiem wskazano – klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega pewnym warunkom określającym zasady, na których jest oparta oraz ogólnym regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że określony towar zawsze jest klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji lub podpozycji z wyłączeniem innych, które mogłyby być brane pod uwagę. Zatem do każdego towaru jest przypisany odpowiedni kod CN.

W zaskarżonej decyzji organ I instancji, mając na uwadze skład produktu oraz przeznaczenie uznał, że towar o nazwie handlowej „(...)”, stanowiący gotowy wyrób cukierniczy, do bezpośredniego spożycia, a zatem niewymagający dalszego przetworzenia, spełnia kryteria i posiada właściwości dla towarów objętych pozycją 1704 CN.

W odwołaniu zaskarżonej decyzji, Strona zarzuciła niewłaściwą klasyfikację – organ pierwszej instancji zaklasyfikował towar do pozycji 1704 CN jako wyrób cukierniczy, zamiast do podpozycji CN 0402 99 10 (względnie innej podpozycji z działu 04) (w ocenie Odwołującej Spółki towar „Masa (...)” to produkt stanowiący masę powstałą na bazie mleka).

W uzasadnieniu orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8 grudnia 2022 roku, sygn. akt I FSK 2559/21 dotyczącym przedmiotowego towaru o nazwie „Masa (...)” czytamy cyt.:

Przez wzgląd na operowanie w ustawie o podatku od towarów i usług - w zakresie kształtowania obniżonych stawek podatkowych - odesłaniami do nomenklatury scalonej CN, wskazane wcześniej akty prawa unijnego pozwalają wyjaśnić treść normy podatkowoprawnej, wynikającej z ustawy o podatku od towarów i usług (stawki podatkowej determinującej treść zobowiązania podatkowego). Jak wiadomo, zarówno Sąd I instancji, jak i wcześniej Organ informacyjny odrzucili możliwość zaliczenia „Masy (...)" (masy kajmakowej) zarówno do działu 04 CN, pozycji 0402 CN, jak i do działu 19 CN, pozycji 1901 CN, co skutkuje niemożnością zastosowania przy wymiarze podatku od tych dóbr 5% stawki podatku od towarów i usług zgodnie z załącznikiem nr 10, poz. odpowiednio 3 i 12 u.p.t.u. Jednocześnie, poprzez przypisanie wskazanego towaru do działu 17, pozycji 1704 CN wyłączono określenie skonkretyzowanej powinności podatkowej Podatnika przy zastosowaniu obniżonej, 8 % stawki podatku od towarów i usług. Z załącznika nr 3 poz. 2 u.p.t.u. wynika bowiem, że 8 % stawka podatku od towarów i usług, co do zasady właściwa dla towarów zaliczanych do działu 17 (cukry i wyroby cukiernicze), nie obejmuje jednak pozycji 1704 CN (wyroby cukiernicze - włącznie z białą czekoladą - niezawierające kakao).

Jak wiadomo przyczyną wykluczenia „Masy (...)” (masy kajmakowej) z działu 04 CN (produkty mleczarskie; jaja ptasie; miód naturalny; jadalne produkty pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone) było określenie pozycji 0402 CN. Brzmi ona: „Mleko i śmietana, zagęszczone lub zawierające dodatek cukru lub innego środka słodzącego”, a sformułowanie pojawiające się w jej treści: "(...) zawierające dodatek cukru albo innego środka słodzącego", w przekonaniu DKIS wykluczyło zaliczenie „Masy (...)” do wskazanej pozycji CN 0402. W tym kontekście Organ informacyjny zwrócił uwagę na znaczny udział sacharozy w „Masie (…)” ((…)% masy produktu). W jego rozumieniu, taka ilość wskazanej substancji w produkcie wyłącza traktowanie cukru jako dodatku (bo obejmuje on (…) masy produktu). Ponadto, jeżeli chodzi o proces wytwarzana „Masy (...)” podkreślono, że podczas niego, na skutek wymieszania składników oraz ich obróbki termicznej wyrób końcowy traci cechy produktu mlecznego z działu CN 04, pozycja 0402 CN. W konsekwencji tych działań nie tylko zmienia się bowiem skład chemiczny produktu (poprzez odparowanie wody z surowca jaki stanowi mleko), ale modyfikacji ulegają również cechy organoleptyczne tego towaru (barwa i smak produktu końcowego). W przekonaniu DKIS podzielonym przez Sąd I instancji, obydwie te okoliczności (czyli zarówno wielkość udziału cukru w produkcie, jak i efekty procesu jego wytwarzania - zmiana składu chemicznego i cech organoleptycznych) świadczą o tym, że wskazany towar utracił cechy produktu mlecznego z działu 04 Nomenklatury scalonej.

Trudno zgodzić się z tym zapatrywaniem. Jest tak, ponieważ w Notach wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Unii Europejskiej a także w Notach HS, pochodzących z Systemu Informacyjnego Taryfy Celnej ISZTAR, porządkując wyjaśnienia i odnosząc je do sekcji, działów i pozycji, w sekcji I, dziale 4, pozycji 0402 nie wskazuje się na wielkość udziału cukru lub innego środka słodzącego w produkcie, determinującą jego zaliczenie do produktów mleczarskich (efektów produkcji mleczarskiej). Także proces produkcyjny (wymieszanie składników i obróbka termiczna) nie znalazły się wśród cech eliminujących dany produkt z pozycji 0402. Wreszcie, również efekty wskazanych działań w postaci przeobrażenia składu chemicznego (odparowania wody) oraz zmian cech organoleptycznych (barwy i smaku) nie zostały ujęte jako wyróżniki eliminujące dany towar z pozycji 0402. Tym samym, nawiązując do wyjaśnień dotyczących działu 4, pozycji 0402 i artykułując w tym kontekście wskazane wcześniej cechy „Masy (...)” eliminujące ten wyrób z kategorii produktów mleczarskich. Organ informacyjny, a w ślad za nim Sąd I instancji odwołał się do wyróżników towaru, niewystępujących w Nomenklaturze Scalonej Unii Europejskiej, bo nieujętych w Notach wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Unii Europejskiej, a dodatkowo niewskazanych w Notach HS. Dlatego właśnie Wiążąca Informacja Stawkowa (zwierającą ją decyzja ostateczna) oraz aprobujący ją wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego zostały uchylone. Nie sposób było bowiem zaakceptować przedstawionego w nich uzasadnienia wykluczenia „Masy (...)” z działu 4, pozycji 0402 Nomenklatury Scalonej Unii Europejskiej.

Przedstawiona konstatacja zdeterminowała dalsze ustalenia Naczelnego Sądu Administracyjnego. Skoro bowiem informacja DKIS, przez wzgląd na uchybienia w uzasadnieniu tej decyzji nie doprowadziła do wyeliminowania „Masy (...)” z działu 04, pozycji 0402, a jednocześnie w myśl Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej, Sekcja I (A. Ogólne reguły interpretacji Nomenklatury scalonej) towary nie powinny być klasyfikowane do dwóch lub więcej pozycji (por. reguła 3), wobec braku wykluczenia „Masy (...)” z pozycji 0402 przedwczesne jest rozważanie zaliczenia jej do pozycji 1901 i klasyfikowanie jej do pozycji 1704.

Z tych względów Naczelny Sąd Administracyjny nie zdecydował się na wystąpienie z pytaniem prawnym do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ani na uwzględnienie sformułowanych wniosków dowodowych. Wszystkie te działania byłyby bowiem przedwczesne wobec niewyjaśnienia przez Organ informacyjny materii niezaliczenia spornego wyrobu do pozycji 0402. Ponadto, wniosek dowodowy Organu informacyjnego w istocie stanowi prezentację jego stanowiska w sprawie.

W tej sytuacji, z uwagi na konieczność rozstrzygnięcia przez DKIS kwestii przyczyn niezakwalifikowania „Masy (...)" do pozycji 0402 CN, co mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy, zasadne okazało się uchylenie zarówno wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, jak i poprzedzającej go decyzji ostateczna.”

Mając na uwadze rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 grudnia 2022 r., sygn. akt I FSK 2559/21, po ponownym rozpoznaniu sprawy, uwzględniając materiały, na które powołuje się Strona, organ odwoławczy przeanalizował ponownie możliwość klasyfikacji towaru „Masa (...)” do działów 04 oraz 19 CN.

Przy analizie organ wziął pod uwagę także decyzje wiążących informacji taryfowych (WIT) zawarte w bazie EBTI, jakie zostały wydane przez administracje innych krajów członkowskich po 2 latach od wydania wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w niniejszym rozstrzygnięciu.

W lipcu 2022 r. administracja celna Litwy wydała wiążące informacje taryfowe o nr:

(...) - kod CN 04029910

WIT LT BTI 2022-DEC-0029/20 - kod CN 19019099

WIT LT BTI 2022-DEC-0028/20 - kod CN 19019099

dostępne w bazie EBTI utworzonej przez Komisję Europejską w celu efektywnego zarządzania procedurą wydawania wiążącej informacji taryfowej. Dotyczą one klasyfikacji mas kajmakowych o podobnych składach.

Następnie w sierpniu 2022 r. czeska administracja celna wydała decyzje WIT o numerach:

CZBTI47/060803/2022-580000-04/01 – kod CN 04029910, (kod Taric 0402991000)

CZBTI47/060806/2022-580000-04/01 – kod CN 19019099, (kod Taric 1901909990)

Europejski System Wiążącej Informacji Taryfowej (EBTI-3) został wprowadzony w celu zapewnienia podmiotom gospodarczym pewności prawnej przy imporcie i eksporcie towarów, oraz zapewnienia jednolitego stosowania wspólnej taryfy celnej.

Decyzje WIT pomimo, że zostały wydane dla innego podmiotu, dotyczą jednak towarów podobnych pod kątem składu surowcowego oraz obróbki, są to gotowane, karmelizowane produkty powstałe głównie z mleka i cukru.

W przypadku decyzji (...) mamy do czynienia z tożsamym, co do składu towarem, co będący przedmiotem WIS nr 0115-KDST1-1.450.1355.2020.1.KM z 17 lutego 2021r.

(...)

Aby uniknąć sytuacji, że podobny towar jest klasyfikowany do różnych kodów CN co mogłoby się przełożyć na zróżnicowane stawki podatków lub ceł, WIT -y publikowane są w bazie EBTI (European Binding Tariff Information). Decyzja WIT jest wydawana na podstawie artykułu 33 i 34 UKC (unijnego kodeksu celnego), jest decyzją podejmowaną przez właściwe organy jednego z państw członkowskich i wiążącą dla organów celnych wszystkich pozostałych państw członkowskich oraz jej posiadacza.

Jakkolwiek decyzja WIT wydana na rzecz jednego podmiotu nie tworzy prawa powoływania się na nią przez inny podmiot, nie oznacza to jednak, że wiążąca informacja wydana na rzecz innych podmiotów nie może być w żaden sposób brana pod uwagę przez sądy i organy podatkowe w toku postępowania podatkowego (stanowi materiał porównawczy, który pozwala zachować jednolitość klasyfikacji towaru w przypadku towarów podobnych).

Nieprawidłowością jest kiedy organy celne i podatkowe różnych krajów unijnych klasyfikują takie same czy podobne towary do innych kodów Nomenklatury scalonej, ponieważ wszystkie kraje członkowskie obowiązuje w imporcie ta sama Wspólna Taryfa Celna w wymianie z krajami trzecimi. Tożsama jest nomenklatura na potrzeby statystyki wewnątrzwspólnotowej Intrastat oraz dla potrzeb polskich przepisów podatkowych.

W odwołaniu Spółka postuluje zaklasyfikowanie towaru „Masa (...)” do podpozycji CN 0402 99 10 (względnie innej podpozycji z działu 04).

W ocenie Strony Towar „Masa (...)”„(…) stanowi produkt mleczarski, objęty pozycją 0402 zaś z racji tego, że (...) nie przekraczają (...)% masy, zasadna jest klasyfikacja wg podpozycji CN 0402 99 10.”

W zakresie składu spornego towaru, należy wyjaśnić, że:

Dział 04 Nomenklatury scalonej obejmuje swoim zakresem „Produkty mleczarskie; jaja ptasie; miód naturalny; jadalne produkty pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone”. Noty wyjaśniające do działu 04 CN (Uwagi ogólne) wskazują, co kryje się pod pojęciem „produkty mleczarskie” – są to:

a)Mleko (mleko pełnotłuste oraz mleko częściowo lub całkowicie odtłuszczone),

b)Śmietana,

c)Maślanka, zsiadłe mleko i ukwaszona śmietana, jogurt, kefir oraz inne sfermentowane lub zakwaszone mleko i śmietana,

d)Serwatka,

e)Produkty składające się z naturalnych składników mleka gdzie indziej niewymienione ani niewłączone,

f)Masło oraz inne tłuszcze i oleje uzyskane z mleka; produkty mleczarskie do smarowania,

g)Ser i twaróg.

Dalsza treść Not wyjaśniających (Uwag ogólnych) wskazuje, jakie są dopuszczalne dodatki do produktów wymienionych w punktach od (A) do (E):

„Produkty wymienione w punktach od (A) do (E), oprócz składników naturalnego mleka (np. mleko wzbogacone w witaminy lub sole mineralne), mogą zawierać dodatkowo małe ilości środków stabilizujących, które służą do utrzymania naturalnej konsystencji produktu w czasie transportu w stanie płynnym (np. fosforan disodu, cytrynian sodu i chlorek wapnia), jak również bardzo małe ilości przeciwutleniaczy lub witamin normalnie niewystępujących w mleku. Niektóre z tych produktów mogą zawierać również małe ilości związków chemicznych (np. diwęglan sodu) koniecznych do ich przetworzenia; produkty w postaci proszku lub granulek mogą zawierać środki przeciwzbrylające (np. fosfolipidy, bezpostaciowy ditlenek krzemu).”

Pozycją 0402 CN objęte są towary takie jak „Mleko i śmietana, zagęszczone lub zawierające dodatek cukru lub innego środka słodzącego”.

Noty wyjaśniające do HS do omawianej pozycji Nomenklatury scalonej wskazują, iż obejmuje ona „(…) mleko (zdefiniowane w uwadze 1. do niniejszego działu) oraz śmietanę, zagęszczone (np. odparowane) lub zawierające dodatek cukru albo innego środka słodzącego, nawet w postaci płynu, pasty lub stałej (w blokach, proszku lub w granulkach) i nawet zakonserwowane lub rekonstytuowane.”

Towar będący przedmiotem rozpatrywanej sprawy składa się (...). Zgodnie ze specyfikacją produktu spożywczego, w rubryce „konsystencja” znalazła się następująca informacja: (...). (…)”.

Nie budzi zatem wątpliwości fakt, że produkt składa się (...) z mleka. Dla analizowanej sprawy kluczowe znaczenie ma następujący charakter Not wyjaśniających do HS do pozycji 0402 CN: „(…) zawierające dodatek cukru albo innego środka słodzącego”.

Towar „Masa (...)” zawiera w swoim składzie surowcowym (...)% (...). (...).

Na uwagę zasługuje fakt, że podpozycja 0402 99 obejmuje produkty takie jak mleko zagęszczone z dodatkiem cukru, jednak Noty do HS do działu 4 nie wskazują na dodatek innych substancji niewymienionych w punktach od (A) do (E), ani nie przewidują sposobu przetworzenia produktu wykraczającego poza wymieniony w dziale 4.

Wynikająca z wieloletniej praktyki klasyfikacyjnej, zasada klasyfikacji polega na tym, że im bardziej złożony produkt, tym wyższa pozycja w nomenklaturze. Rozważając klasyfikację towaru do działu 4 CN należy przeanalizować nie tylko skład, lecz również proces produkcji. Należy poszukać odpowiedzi na pytanie, czy tak przetworzony wyrób można uznać za produkt mleczny z działu 4 czy może jest to produkt mleczny bardziej przetworzony z działu 19 CN?

Z perspektywy omawianego zagadnienia na uwagę zasługuje przebieg procesu produkcyjnego. (...).”

Analiza składu surowcowego oraz procesu technologicznego produkcji prowadzi do wniosku, że wskutek wymieszania składników oraz ich obróbki termicznej wyrób końcowy jednak nie utracił cech produktu mlecznego z działu 4.

Jeżeli przyjąć, zgodnie z wyrokiem NSA, że procesy przetwórcze takie jak karmelizacja sacharozy oraz reakcja Maillarda nie są wykluczone wprost z działu 4, istotna w sprawie pozostaje analiza składu surowcowego towaru (tu produkt bazuje wyłącznie na (...)).

Zdaniem organu odwoławczego brak obecności w składzie (...) oraz jakichkolwiek dodatków, przy istotnej przewadze mleka (...) pozwala na klasyfikację produktu do działu 04 Nomenklatury scalonej.

Zgodnie z treścią uwagi 5c do działu 4 (wprowadzona na poziomie HS od 01.01.2022), w 2020 r. była to Uwaga 4 b do działu 4. - wyklucza się udział tłuszczu roślinnego w dziale 4.

Uwaga 5 do działu 4 precyzuje, że

5.  Niniejszy dział nie obejmuje:

c)  produktów otrzymanych z mleka poprzez zastąpienie jednego lub więcej jego naturalnych składników (na przykład tłuszczy masłowych) inną substancją (na przykład tłuszczami oleinowymi) (pozycja 1901 lub 2106);

Noty do HS do działu 4 mówią o możliwości dodania do produktów z tego działu małych ilości środków stabilizujących, które „służą do utrzymania naturalnej konsystencji produktu w czasie transportu w stanie płynnym”,. jednak Strona w składzie surowcowym nie deklaruje żadnych dodatków.

Reasumując, biorąc pod uwagę skład wyrobu, technologię produkcji, Ogólne reguły interpretacji Nomenklatury scalonej oraz uwzględniając wytyczne zawarte w wyroku NSA z 8 grudnia 2022 r., organ odwoławczy przychylił się do wniosku Strony i uznał za właściwą klasyfikację do działu 4 CN.

Zgodnie z Notami do HS do poz. 1704 pozycja nie obejmuje: „Słodyczy, gumy i podobnych produktów (zwłaszcza dla diabetyków) zawierających zamiast cukru syntetyczne środki słodzące (np. sorbitol); mas na bazie cukru, zawierających dodany tłuszcz w stosunkowo dużej ilości, i niekiedy, mleko lub orzechy, i nieodpowiednie do bezpośredniego przetworzenia na wyroby cukiernicze (pozycja 2106).”

W niniejszej sprawie, zgodnie z deklaracją producenta, nie ma dodanego (...), dlatego właściwym jest dział 04 CN, a nie poz. 2106 CN, która przewidziana została dla mas na bazie cukru zawierających dodany (...) w stosunkowo dużej ilości. Tu zgodnie z wyrokiem NSA mamy do czynienia z masą na bazie mleka (ponieważ przeważa surowiec mleczny) pomimo, iż udział (...) po przetworzeniu jest znaczny.

Poz. 0404 CN obejmuje następujące produkty: „Serwatka, nawet zagęszczona lub zawierająca dodatek cukru, lub innego środka słodzącego; produkty składające się ze składników naturalnego mleka, nawet zawierające dodatek cukru lub innego środka słodzącego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone”

Natomiast poz. 0402 CN obejmuje „Mleko i śmietana, zagęszczone lub zawierające dodatek cukru lub innego środka słodzącego”

Generalnie, przy produkcji kajmaku z mleka skondensowanego, za zmianę stanu mleka podczas długiego gotowania odpowiedzialne są dwa procesy (w zasadzie bardziej chemiczne niż fizyczne): tzw. karmelizacja oraz reakcja Maillarda. Są to dwa powszechnie stosowane w przemyśle spożywczym procesy tzw. brązowienia nieenzymatycznego. Karmelizacja polega przede wszystkim na pirolizie cukru, tzn. jego rozkładowi na podstawowe składniki pod wpływem temperatury, bez oddziaływania tlenu; sacharoza (która jest dwucukrem) w procesie pirolizy rozkłada się na fruktozę i glukozę (monocukry); podczas takiej reakcji pojawiają się produkty uboczne, które nadają karmelowy smak i kolor ostatecznemu produktowi (kajmakowi).

Z kolei reakcja Maillarda to reakcja pomiędzy aminokwasami, a cukrami redukującymi. Do cukrów redukujących zalicza się niektóre monosacharydy – aldozy (tzn. cukry proste posiadające grupę aldehydową) i ketozy (tzn. cukry proste posiadające grupę ketonową) oraz niektóre cukry złożone, np. laktoza.

Zarówno karmelizacja jak i reakcja Maillarda są bardzo złożonymi procesami, składającymi się z różnorakich cząstkowych reakcji chemicznych. Kombinacja tych dwóch procesów odpowiada za smak, aromat, oraz konsystencję kajmaku. Jednak karmelizacja, mimo podobnego efektu smakowo-zapachowego, różni się od reakcji Maillarda. Wystarczą do niej same cukry, bez obecności produktów białkowych, a ponadto karmelizacja sacharozy wymaga wyższej temperatury. Reakcja Maillarda zachodzi już w temperaturze pokojowej, choć – jak każdą reakcję chemiczną – znacznie ją przyspiesza ogrzewanie.

Jeszcze raz należy podkreślić, że z punktu widzenia chemii reakcja Maillarda i karmelizacja cukru są to dwa odrębne procesy - (patrz „Karmel a kształtowanie brązowej barwy żywności”- Leszek Jarosławski, Roman Zielonka Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego im. prof. Wacława Dąbrowskiego Zakład Koncentratów Spożywczych i Produktów Skrobiowych w Poznaniu-Postępy Nauki i Technologii Przemysłu Rolno-Spożywczego 2017t. 72 nr 3).

W niniejszej sprawie wnioskodawca wyjaśnił, iż:

„Produkt wytwarzany jest z surowego mleka i (...). (...).”

W świetle powyższych argumentów zdaniem organu odwoławczego towar „Masa (...)” może zostać zaklasyfikowany do działu 04 CN ponieważ jego skład bazuje wyłącznie na mleku i (...), dodatek zaś (...) pomimo, że znaczny nie przekracza % udziału mleka. Dodatek (...) pozostaje zbliżony do dodatku (...) stosowanego przy produkcji mleka skondensowanego klasyfikowanego standardowo w dziale 4 CN (Kompendium Opinii Klasyfikacyjnych –klasyfikacja mleka zagęszczonego do podpozycji 0402 99.)

Zgodnie z tytułem działu 19 Nomenklatury scalonej, dział ten obejmuje „Przetwory ze zbóż, mąki, skrobi lub mleka; pieczywa cukiernicze”.

Pozycja 1901 CN, zgodnie z brzmieniem obejmuje: „Ekstrakt słodowy; przetwory spożywcze z mąki, kasz, mączki, skrobi lub z ekstraktu słodowego, niezawierające kakao lub zawierające mniej niż 40 % masy kakao, obliczone w stosunku do całkowicie odtłuszczonej bazy, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone; przetwory spożywcze z towarów objętych pozycjami od 0401 do 0404, niezawierające kakao lub zawierające mniej niż 5 % masy kakao, obliczone w stosunku do całkowicie odtłuszczonej bazy, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.”

Zgodnie z Notami do HS do poz. 1901 klasyfikowane są:

III.Przetwory spożywcze z towarów objętych pozycjami od 0401 do 0404, niezawierające kakao lub zawierające mniej niż 5% masy kakao, obliczone w stosunku do całkowicie odtłuszczonej bazy, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Przetwory objęte niniejszą pozycją mogą być odróżnione od produktów objętych pozycjami od 0401 do 0404 w ten sposób, że oprócz naturalnych składników mleka zawierają inne składniki niedozwolone w produktach wcześniejszych pozycji. Tak więc pozycja 1901 obejmuje na przykład:

(1)Przetwory w proszku lub w postaci płynnej używane jako żywność odpowiednia dla niemowląt lub małych dzieci lub w celach dietetycznych i zawierające mleko, do którego zostały dodane z drugorzędne składniki (np. kasze zbożowe, drożdże).

(2)Produkty mleczne otrzymywane przez zastąpienie jednego lub więcej składników mleka (np. tłuszczu masłowego) innymi substancjami (np. tłuszczem oleinowym).

Produkty objęte niniejszą pozycją mogą być słodzone i mogą zawierać kakao. Jednakże niniejsza pozycja nie obejmuje produktów o charakterze wyrobów cukierniczych (pozycja 1704) i produktów zawierających 5 % masy lub więcej kakao obliczone w stosunku do całkowicie odtłuszczonej bazy (patrz Uwagi ogólne Not wyjaśniających do niniejszego działu) (pozycja 1806) oraz napojów (dział 22).

Niniejsza pozycja obejmuje również mieszaniny i bazy (np. proszki) do produkcji lodów śmietankowych, ale nie obejmuje lodów śmietankowych i innych jadalnych lodów na bazie składników mleka (pozycja 2105).

Zgodnie z powołanym wyrokiem NSA pierwszeństwo przy klasyfikacji (...) ma skład surowcowy towaru, nie zaś stopień przetworzenia wyrobu, w tym zaś przypadku przewagę surowcową stanowiły produkty mleczne (...)%, (...).

Przechodząc do argumentów, ze względu na które klasyfikacja do pozycji 1704 CN uznana została za nieprawidłową należy stwierdzić że:

Na podstawie uwag ogólnych zawartych w Notach wyjaśniających do HS do działu 17, dział ten obejmuje „nie tylko cukry jako takie (np. sacharoza, laktoza, maltoza, glukoza i fruktoza), ale również syropy cukrowe, sztuczny miód, karmel, melasy pochodzące z ekstrakcji lub rafinacji cukru oraz wyroby cukiernicze. (…)

Niniejszy dział nie obejmuje:

(…)

(b) Słodzonych przetworów spożywczych objętych działami 19., 20., 21. lub 22.”

Natomiast w myśl Not wyjaśniających do HS do pozycji 1704 obejmującej zgodnie z brzmieniem: „Wyroby cukiernicze (włącznie z białą czekoladą), niezawierające kakao” (…) „niniejsza pozycja obejmuje większość słodzonych produktów spożywczych, które występują na rynku w postaci stałej lub półstałej, generalnie odpowiedniej do bezpośredniej konsumpcji i zbiorowo odnoszące się do słodyczy, wyrobów cukierniczych lub cukierków.

Obejmuje ona, między innymi:

(9)Masy na bazie cukru zawierające mało lub niezawierające tłuszczu, odpowiednie do bezpośredniego przetworzenia w wyroby cukiernicze objęte niniejszą pozycją, ale także mogące służyć jako nadzienie wyrobów objętych tą lub innymi pozycjami, na przykład:

(a)Masy pomadkowe przygotowane z sacharozy, syropu sacharozowego lub glukozowego lub z cukru inwertowanego, nawet z dodatkiem środków aromatyzujących, używane do produkcji pomadek, jako nadzienie do cukierków lub czekolad itd.

(b)Masy nugatowe, będące spulchnionymi mieszaninami cukru, wody i substancji koloidalnych (np. białka jaj) i czasami z niewielką ilością tłuszczu, nawet z dodatkiem orzechów, owoców lub innych stosownych produktów roślinnych, użytych do produkcji nugatu, jako nadzienia czekolad itd.

(c)Masy migdałowe, przyrządzone głównie z migdałów i cukru, używane przede wszystkim do produkcji marcepanów.”.

Zgodnie z Notami wyjaśniającymi do Nomenklatury scalonej do podpozycji od 1704 90 51 do 1704 90 99 „Pozostałe”, obejmują one większość wyrobów z cukru pospolicie określanych jako „słodycze” lub „wyroby cukiernicze”. (…)

Podpozycje te obejmują także pasty do produkcji pomadek, marcepan, nugat itp., które są półproduktami, stosowanymi w słodyczach i dostarczanymi zazwyczaj w blokach lub w postaci ciast. Te półprodukty klasyfikowane są do tych podpozycji, nawet jeżeli zawartość cukru w nich ulega zwiększeniu, w późniejszym procesie przetwarzania na produkt finalny, pod warunkiem że są one, w sposób ściśle określony, przeznaczone, poprzez ich skład, do wyłącznego wykorzystania do produkcji określonych wyrobów cukierniczych.”

Biorąc pod uwagę powyższe, należy zauważyć, iż ze zgromadzonego materiału dowodowego nie wynika, że przedmiotowy towar „Masa (...)” miałby być przeznaczony do bezpośredniego przetworzenia w określony rodzaj wyrobu cukierniczego. Nie stanowi on przykładowo gotowej masy pomadkowej do produkcji krówek, o której mowa w Notach do HS do poz. 1704. Pozycja 1704 obejmuje: „Masy pomadkowe przygotowane z sacharozy, syropu sacharozowego lub glukozowego lub z cukru inwertowanego, nawet z dodatkiem środków aromatyzujących, używane do produkcji pomadek, jako nadzienie do cukierków lub czekolad itd.”

Należy zauważyć, że cytowane powyższe wyjaśnienia odwołują się do „mas na bazie cukru”, a nie mas na bazie mleka.

Szczegółowa analiza składu oraz procesu technologicznego produkcji przedmiotowego towaru prowadzi jednak do wniosku, że towar ten zgodnie z regułą 1 ORINS należy zaklasyfikować jako wyrób mający cechy produktu na bazie mleka do działu 04 CN. Reguła ta doprecyzowuje, że „Tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne; do celów prawnych klasyfikację towarów należy ustalać zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz, o ile nie są one sprzeczne z treścią powyższych pozycji i uwag, zgodnie z następującymi regułami.”

Zdaniem NSA, jak przytoczono już powyżej cyt.: „(…) Także proces produkcyjny (wymieszanie składników i obróbka termiczna) nie znalazły się wśród cech eliminujących dany produkt z pozycji 0402. Wreszcie, również efekty wskazanych działań w postaci przeobrażenia składu chemicznego (odparowania wody) oraz zmian cech organoleptycznych (barwy i smaku) nie zostały ujęte jako wyróżniki eliminujące dany towar z pozycji 0402. Tym samym, nawiązując do wyjaśnień dotyczących działu 4, pozycji 0402 i artykułując w tym kontekście wskazane wcześniej cechy „Masy (...)” eliminujące ten wyrób z kategorii produktów mleczarskich. Organ informacyjny, a w ślad za nim Sąd I instancji odwołał się do wyróżników towaru, niewystępujących w Nomenklaturze Scalonej Unii Europejskiej, bo nieujętych w Notach wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Unii Europejskiej, a dodatkowo niewskazanych w Notach HS. Dlatego właśnie Wiążąca Informacja Stawkowa (zwierającą ją decyzja ostateczna) oraz aprobujący ją wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego zostały uchylone. Nie sposób było bowiem zaakceptować przedstawionego w nich uzasadnienia wykluczenia „Masy (...)” z działu 4, pozycji 0402 Nomenklatury Scalonej Unii Europejskiej.”

Wobec powyższej analizy, zarzut Strony co do niewłaściwej klasyfikacji towaru do poz. 1704 CN został potwierdzony. Zdaniem organu odwoławczego, produkt spełnia przesłanki klasyfikacji do działu 04 CN. Podsumowując, za wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 grudnia 2022 r. sygn. akt I FSK 2559/21 należy stwierdzić, że towar „Masa (...)” klasyfikowany jest do działu 04 CN i jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 5%, na podstawie art. 41 ust. 2a, w zw. z poz. 3 załącznika nr 10 do ustawy. Stawka ta została aktualnie obniżona do wysokości 0%, zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U. z 2022 r. poz. 2495 ze zm.).

2.  Uzasadnienie zmiany stanowiska w zakresie opodatkowania towaru.

Przechodząc do kwestii określenia dla towaru odpowiedniej stawki podatku VAT, należy zwrócić uwagę, że ustawodawca w art. 42a ustawy enumeratywnie wymienił elementy jakie zawiera WIS. Zgodnie z treścią tegoż artykułu, wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej „WIS”, jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:

1)opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;

2)klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług niezbędną do:

a)określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,

b)stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie – w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;

3)stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi.

Tak skonstruowana norma jednoznacznie wskazuje i wytycza schemat, a właściwie kolejność, postępowania organu wydającego WIS.

Organ dokonując rozstrzygnięcia, w oparciu o zebrany materiał dowodowy dokonuje w pierwszej kolejności klasyfikacji towaru. Następstwem prawidłowej klasyfikacji towaru do odpowiedniego kodu CN jest określenie odpowiedniej stawki podatku od towarów i usług. Przyporządkowanie określonego kodu CN do wykazów towarów i usług dla których stosowane są obniżone stawki podatku VAT – patrz załącznik nr 3 oraz załącznik nr 10 do ustawy – jest następstwem wcześniej dokonanej klasyfikacji towaru. Określenie odpowiedniej stawki podatku VAT dla przedstawionego towaru zdeterminowane jest przez odpowiednią klasyfikację towaru według Nomenklatury scalonej.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146ea pkt 1 ustawy, w roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Na podstawie art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Z kolei na mocy art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56), stawka podatku wynosi 5% z zastrzeżeniem art. 138i ust. 4.

Na podstawie art. 146ee ust. 1 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, w roku 2023 może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U. z 2022 r. poz. 2495 ze zm.), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do towarów spożywczych wymienionych w poz. 1-18 załącznika nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56).

W myśl § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia, przepisu ust. 1 nie stosuje się, w przypadku gdy towary, o których mowa w tym przepisie, są przedmiotem importu towarów, o którym mowa w art. 138i ust. 1 ustawy.

W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%”, w poz. 3 wskazano towary klasyfikowane do kodu CN 04 – Produkty mleczarskie; jaja ptasie; miód naturalny; jadalne produkty pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone”.

Mając na uwadze, że opisany we wniosku towar winien być klasyfikowany do działu 04 CN i objęty obniżoną stawką podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2a w zw. z poz. 3 załącznika nr 10 do ustawy, jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie podlegały do końca 2022 r. opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 5% zawieszoną do poziomu 0% w związku z Tarczą Antyinflacyjną (stawka obniżona obowiązywała od 1 lutego 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.)

W związku z faktem, że ustawą z 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. poz. 2180) wprowadzono zmiany do ustawy o podatku od towarów i usług, które dotyczą stawek podatku, pomimo, że stawka 0% została utrzymana, aktualnie stawka 0% obowiązuje zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 r. (Dz. U. poz. 2495) w zw. z poz. 12 załącznika nr 10 do ustawy.

Reasumując, zdaniem organu odwoławczego, organ pierwszej instancji w zaskarżonej decyzji błędnie zaklasyfikował przedmiotowy towar, a co za tym idzie błędnie określił dla niego wysokość stawki podatku od towarów i usług.

Informacje dodatkowe.

Niniejsza decyzja o zmianie WIS nr 0110-KSI1-1.441.30.2021.16.ŁK z 15 maja 2023 r. jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Podmiot, na rzecz którego wydano decyzję, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem tej decyzji.

Niniejsza decyzja o zmianie WIS nr 0110-KSI1-1.441.30.2021.16.ŁK z 15 maja 2023 r. wiąże organy podatkowe wobec podmiotu, dla którego została wydana, w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych po dniu, w którym niniejsza decyzja została doręczona (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:

podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),

towar, będący przedmiotem niniejszej decyzji, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).

W przypadku zastosowania się przez podatnika do wydanej na jego rzecz WIS nr 0115-KDST1-1.450.1355.2020.1.KM z 17 lutego 2021 r. przed jej zmianą przepisy art. 14k – 14m ustawy Ordynacja podatkowa stosuje się odpowiednio (art. 42c ust. 2 ustawy). Oznacza to, że Strona może zastosować się do WIS nr 0115-KDST1-1.450.1355.2020.1.KM z 17 lutego 2021 r. do końca stosowanego przez nią okresu rozliczeniowego w podatku od towarów i usług następującego po okresie rozliczeniowym, w którym doręczono niniejszą decyzję o zmianie WIS.

Niniejsza decyzja o zmianie WIS nr 0110-KSI1-1.441.30.2021.16.ŁK z 15 maja 2023 r. jest ważna przez okres 5 lat licząc od dnia jej wydania (art. 42ha ustawy), tj. do 15 maja 2028 r., przy czym przed upływem tego terminu decyzja ta wygasa z mocy prawa w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług odnoszących się do towaru, będącego jej przedmiotem, w wyniku której decyzja staje się niezgodna z tymi przepisami. W takiej sytuacji wygaśnięcie niniejszej decyzji następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których decyzja stała się z nimi niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).

Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.

POUCZENIE

Niniejsza decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Przysługuje na nią prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 329, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną w jednym egzemplarzu (bez odpisu) na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), lub za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy (dotyczy osób fizycznych) na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/), będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia, w trybie art. 52 § 1, art. 53 § 1, art. 54 § 1 oraz art. 57 § 1 ww. ustawy.

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


[1] Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 4 lipca 2020 r. - Regulamin Naczelnego Sądu Administracyjnego.

[2] https://ext-isztar4.mf.gov.pl/taryfa_celna/