Brak możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków na zakup maszyn, na które otrzymano dofinansowanie. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.103.2024.1.WL

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.103.2024.1.WL

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków na zakup maszyn, na które otrzymano dofinansowanie.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lutego 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków na zakup maszyn, na które otrzymają Państwo dofinansowanie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Związek Spółek Wodnych jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Związek Spółek Wodnych jest formą organizacyjną, która nie działa w celu osiągnięcia zysku i ma na celu zaspokajanie potrzeb w dziedzinie gospodarki wodami wskazanymi w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo Wodne (Dz. U. poz. 1566, z późn. zm.). Wypracowany zysk Związek przeznacza wyłącznie na działalność statutową. Związek zajmuje się …. Działalność na …, które znajdują się w obszarze działania Spółki Wodnej zrzeszonej w Związku ma charakter prac statutowych, które są zwolnione z podatku VAT.

Działalność Związku reguluje ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo Wodne. Zgodnie z art. 444 ust. 1 i 2 tej ustawy Spółki wodne mogą łączyć się w Związki Spółek Wodnych a do Związków Spółek Wodnych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące Spółek Wodnych, z tym, że prawa i obowiązki przysługujące wobec Spółek Wodnych Staroście w stosunku do Związków Spółek Wodnych wykonuje Wojewoda.

Artykuł 441 ust. 1-3 Prawa Wodnego stanowi, że Spółki Wodne oraz związki wałowe są niepublicznymi formami organizacyjnymi, które nie działają w celu osiągnięcia zysku, zrzeszają osoby fizyczne lub prawne na zasadzie dobrowolności i mają na celu zaspokajanie wskazanych przepisami ustawy potrzeb w zakresie gospodarowania wodami. Spółki Wodne, zapewniając zaspokajanie potrzeb zrzeszonych w nich osób w zakresie gospodarowania wodami, mogą podejmować prowadzenie działalności umożliwiającej osiągnięcie zysku netto, który przeznacza się wyłącznie na cele statutowe spółki wodnej. Spółki Wodne mogą być tworzone w szczególności do wykonywania, utrzymywania oraz eksploatacji urządzeń, w tym urządzeń wodnych, służących do:

1.zapewnienia wody dla ludności, w tym uzdatniania i dostarczania wody,

2.ochrony wód przed zanieczyszczeniem, w tym odprowadzania i oczyszczania ścieków,

3.melioracji wodnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki na zmeliorowanych gruntach,

4.ochrony przed powodzią,

5.odwadniania gruntów zabudowanych lub zurbanizowanych.

Artykuł 443 Prawa wodnego informuje o pomocy finansowej państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego dla Spółek Wodnych. Na podstawie ww. art.:

1.Spółki Wodne mogą korzystać z pomocy finansowej państwa udzielanej w formie dotacji podmiotowej z budżetu państwa przeznaczonej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizacji zadań związanych z utrzymaniem wód i urządzeń wodnych, z wyłączeniem zadań, na których realizację została udzielona inna dotacja.

2.Spółki Wodne mogą korzystać z pomocy finansowej z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na bieżące utrzymanie wód i urządzeń wodnych oraz na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji.

3.Pomoc finansowa, o której mowa w ust. 2 polega na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

4.Zasady udzielania dotacji celowej, tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określają organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego w drodze uchwały będące aktem prawa miejscowego.

5.Udzielenie dotacji celowej następuje na podstawie umowy zawartej przez jednostkę samorządu terytorialnego ze Spółką Wodną

6.W przypadku gdy dotacja celowa stanowi pomoc publiczną lub pomoc de minimis, jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej.

Zgodnie ze Statutem Rejonowego Związku Spółek Wodnych w ... do celów statutowych należy zgodnie z § … Statutu: …

Ponadto, Spółki Wodne posiadają osobowość prawną i zgodnie z Prawem Wodnym zarejestrowane są w …. Usługi świadczone na rzecz Spółek przez Związek są niezbędne do wykonania ustaleń Walnego Zgromadzenia. Związek Spółek Wodnych wykonuje przede wszystkim prace statutowe Spółek. Z uwagi jednak na fakt, iż środki zebrane na … są niewystarczające Związek Spółek Wodnych podejmuje również inne prace zlecone, które są opodatkowane podatkiem VAT a wypracowany zysk z tych prac przeznacza wyłącznie na cele statutowe.

Działalność prowadzona przez Związek, wykonywana na rzecz Gminnych Spółek, w których to członkami spółek są osoby fizyczne - indywidualni rolnicy - i jednostki prawne - Urzędy Gminy, Starostwa, których grunty (urządzenia wodne) znajdują się w obszarze działania, uznawana jest za prace statutowe.

Związek Spółek Wodnych złożył ... r., do ARiMR wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 „...” typ operacji „...” objętego PROW na lata .... Związek dokonał zakupu ... w dniu ... r. oraz ... w dniu ... r.

Maszyny będą używane wyłącznie w celach statutowych do …. Zakupiony sprzęt został wprowadzony na środki trwałe wartością brutto bez możliwości otrzymania zwrotu VAT.

Ponadto, do wniosku o przyznanie pomocy Związek Spółek wodnych przedłożył oświadczenie o kwalifikowalności VAT, z którego wynika, że jest podatnikiem podatku VAT, figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizując operację typu: „...” w ramach poddziałania „...” nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT.

Faktury dokumentujące zakup ... i ... zostały wystawione na Związek Spółek Wodnych w .... Wyżej wymienione maszyny będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej.

Celem zakupu maszyn jest wykorzystywanie ich do ... Dostarczone maszyny są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Nabycie ... i ... ma zostać sfinansowane w 80% z dotacji udzielonej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Pytanie

Czy Związek Spółek Wodnych ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z działalnością, na którą otrzyma dofinansowanie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Związek Spółek Wodnych nie ma prawa by odliczyć podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących nabycie ... i .... Faktem jest, że Związek posiada status podatnika jako czynny podatnik VAT oraz widnieje w bazie podatników VAT pod adresem: …. Związek Spółek Wodnych prowadzi działalność statutową i opodatkowaną, natomiast zakup sprzętu będzie dotyczył strikte działalności statutowej - zwolnionej z podatku VAT.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zapisie w instrukcji do wniosku zamieściła informację o możliwości zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych (brak możliwości jego odliczenia). W związku z powyższym Związek Spółek Wodnych zaliczył VAT do kosztów kwalifikowanych ale bez możliwości jego odliczenia - brak jego odzyskania na zasadach ogólnych - we wniosku o przyznanie pomocy załączając oświadczenie o kwalifikowalności VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Związek - w zakresie w jakim Statut i Prawo Wodne zezwala na prowadzenie działalności zarobkowej - działa w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, wykonując działalność gospodarczą oraz wykonuje zadania statutowe. Jednakże w zakresie działań statutowych (określonych na podstawie Prawa wodnego) działalność Związku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w związku z tym Związek nie działa jako podatnik. Otrzymane od członków składki pieniężne nie stanowią w tym zakresie wynagrodzenia za świadczenie usług. Odliczyć zatem można w całości lub w części, jeśli jest związany z działalnością opodatkowaną a w przedstawionym przypadku VAT naliczony dotyczy czynności zwolnionych od podatku bądź niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostały spełnione, ponieważ – jak Państwo wskazali – zakupione maszyny (…) będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem, nie mają Państwo możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków na zakup ... oraz ..., na które otrzymają Państwo dofinansowanie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, ponieważ zakupione maszyny będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Jako element stanu faktycznego przyjęto okoliczność, że zakupione maszyny, tj. … będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i organ nie dokonywał w tym zakresie oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).