Miejsce świadczenia przez Wnioskodawcę usług kompleksowej pomocy w procesie uzyskania wizy do Polski. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.883.2023.2.KT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.883.2023.2.KT

Temat interpretacji

Miejsce świadczenia przez Wnioskodawcę usług kompleksowej pomocy w procesie uzyskania wizy do Polski.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy miejsca świadczenia przez Państwa usług kompleksowej pomocy w procesie uzyskania wizy do Polski. Uzupełnili go Państwo pismem z 14 marca 2024 r. (wpływ 14 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X… Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności gospodarczej, zamierza świadczyć usługi, których przedmiotem będzie kompleksowa pomoc w procesie uzyskania wizy do Polski.

Zgodnie z przygotowanym projektem umów, usługi Wnioskodawcy będą głównie obejmowały:

-indywidualną weryfikację sytuacji każdego usługodawcy,

-przedstawienie usługodawcy, informacji dotyczącej warunków uzyskania wizy do Polski,

-określenie właściwej kategorii wizy,

-przygotowanie wykazu niezbędnych dokumentów do otrzymania wizy i pomoc w ich skompletowaniu,

-pomoc w wypełnieniu wniosków wizowych oraz w razie konieczności, innych dokumentów, także w wersji elektronicznej,

-w razie konieczności osobistego stawiennictwa w konsulacie / ambasadzie - umówienie terminu spotkania oraz udzielenie wskazówek przed odbyciem rozmowy,

-dodatkowe konsultacje dotyczące wyjazdu oraz możliwość skorzystania z pozostałych usług (ubezpieczenie)

-w przypadku odmowy przyznania wizy pomoc w przygotowaniu jednego odwołania od decyzji (przygotowanie projektu odwołania), jeżeli jest to uzasadnione.

-przesyłkę dokumentów kurierem do usługodawcy.

Cena za wykonane usługi będzie określona łącznie. Nabywcami ww. usług świadczonych przez Wnioskodawcę będą podmioty niebędące podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, posiadające siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej.

Odpowiadając na wezwanie Dyrektora KIS udzielili Państwo następujących odpowiedzi:

Pytanie nr 1

Jakie konkretnie usługi wchodzą w skład świadczonej przez Państwa kompleksowej pomocy w procesie uzyskania wizy do Polski? Wymieniając we wniosku usługi wskazali Państwo bowiem, że „ (...) usługi Wnioskodawcy będą głównie obejmowały: (...)”?

Odpowiedź

Zgodnie z przygotowywanym wzorcem umowy, przedmiotem tej umowy jest usługa doradztwa polegającego na pomocy w wypełnieniu niezbędnych dokumentów do uzyskania wizy do Polski.

Usługa ta obejmuje czynności, które zostały wymienione w opisie zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca niefortunnie użył sformułowania „głównie”.

Reasumując, doprecyzowując opis sprawy, Wnioskodawca informuje, że w skład usługi nie będę wchodziły inne niż wymienione w opisie zdarzenia przyszłego czynności. Jednocześnie, wzorzec umowy wskazuje wyraźnie, że przedmiotem umowy jest usługa doradztwa.

Pytanie nr 2

Czy poszczególne czynności wchodzące w zakres świadczenia będącego przedmiotem wniosku, będą ze sobą tak ściśle powiązane, że w aspekcie gospodarczym tworzą obiektywnie jedną całość sprzedawaną nierozłącznie? Należy precyzyjnie, w sposób niebudzący wątpliwości opisać/wykazać zależności/powiązania lub brak zależności/powiązań pomiędzy czynnościami wchodzącymi w skład świadczenia będącego przedmiotem wniosku powodujące, że czynności te mogą lub nie mogą być świadczone odrębnie.

Odpowiedź

Nabywca usługi, będzie zainteresowany uzyskaniem wizy do Polski. Będzie zlecał więc Wnioskodawcy usługę doradztwa polegającego na pomocy w wypełnieniu niezbędnych dokumentów do uzyskania tej wizy. Tym samym według najlepszej wiedzy Wnioskodawcy, w aspekcie gospodarczym, celem Nabywcy będzie zakup takiej usługi, która kompleksowo zapewni mu pomoc w całym procesie uzyskania wizy. Nabywca usługi nie jest zainteresowany jedynie wybranymi czynnościami wchodzącymi w skład usługi, lecz kompletnym doradztwem.

W ocenie Wnioskodawcy naturalnym jest, że każde ze świadczeń składających się na końcowy rezultat (kompleksowe doradztwo w uzyskaniu wizy), na gruncie cywilistycznym mogłoby być świadczone odrębnie. Zdaniem Wnioskodawcy, z punktu widzenia Nabywcy nie miałoby to jednak ekonomicznego sensu, gdyż zawierając umowę z Wnioskodawcą, będzie chciał mieć zapewnioną kompleksową obsługę na każdym etapie procesu.

Przedstawiając własne stanowisko, Wnioskodawca stwierdza, że każda z czynności określonych w opisie zdarzenia przyszłego, jest doradztwem w poszczególnych, kolejnych etapach pozyskania wizy. W ocenie Wnioskodawcy, momentem wykonania usługi będzie moment wykonania ostatniej czynności, do której zgodnie z umową Wnioskodawca był zobowiązany (lub otrzymania całości lub części zapłaty przed wykonaniem usługi). Nawet, gdy ta usługa nie będzie uznana za świadczenie kompleksowe, to i tak zdaniem Wnioskodawcy nie wpłynie to na miejsce świadczenia poszczególnych czynności doradczych i moment ich wykonania w rozumieniu ustawy o VAT.

Pytanie nr 3

Na czym konkretnie polegać będzie (należy szczegółowo i precyzyjnie opisać) zależność między czynnościami wchodzącymi w skład świadczenia będącego przedmiotem wniosku, powodująca, że czynności te nie mogą być wykonywane odrębnie?

Odpowiedź

Tak jak to zostało opisane w odpowiedzi na pytanie nr 2, poszczególne czynności mogą być gruncie cywilistycznym - świadczone odrębnie. Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca wskazuje, że są to czynności doradztwa na poszczególnych etapach procesu pozyskiwania wizy.

Pytanie nr 4

Czy w Państwa ocenie, aby uzyskać cel świadczenia, tj. uzyskanie dla nabywcy wizy do Polski, niezbędne będzie wykonanie wszystkich czynności wykonywanych w ramach świadczenia będącego przedmiotem wniosku? Jeśli tak, to należy opisać na czym ta niezbędność polega dla każdej z wykonywanych czynności.

Odpowiedź

Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko wskazuje, że nie zawsze konieczne jest wykonanie wszystkich czynności przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego. Z całą pewnością mogą bowiem trafić się Nabywcy, którzy np. nie będą potrzebowali umówienia terminu wizyty czy też konsultacji związanych z wyjazdem do Polski. Jednak, w ramach zawartych umów z Nabywcami, Wnioskodawca będzie zobowiązany wyświadczyć wszystkie określone usługi objęte przyszłą umową, jeżeli taka będzie wola Nabywcy.

Pytanie nr 5

Która, Państwa zdaniem, z czynności składających się na świadczenie opisane we wniosku – stanowi element dominujący – nadający charakter świadczeniu? Jakie okoliczności przesądzają o tym, że dany element świadczenia ma charakter dominujący?

Odpowiedź

Przedstawiając własne stanowisko, Wnioskodawca stwierdza, że trudno jest wskazać, która z czynności doradczych jest elementem dominującym. Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie te usługi są usługami doradczymi na poszczególnych etapach procesu.

Pytanie nr 6

Które z czynności składających się na świadczenie kompleksowe będące przedmiotem wniosku mają – Państwa zdaniem – charakter pomocniczy, niezbędny do wykonania świadczenia głównego?

Odpowiedź

Przedstawiając własne stanowisko, Wnioskodawca stwierdza, że trudno jest wskazać, która z usług doradczych ma charakter pomocniczy. Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie te usługi są usługami doradczymi na poszczególnych etapach procesu.

Pytanie nr 7

W jaki sposób poszczególne czynności wchodzące w skład świadczenia będącego przedmiotem wniosku, przyczyniają się (służą) do efektywniejszego/lepszego wykonania świadczenia głównego?

Odpowiedź

Z uwagi na odpowiedzi do pytań 5 oraz 6, Wnioskodawca uważa, że odpowiedź na to pytanie jest niemożliwa.

Pytanie nr 8

Czy wykonywane przez Państwa czynności z punktu widzenia nabywców tworzą jedną całość? Jeśli tak, należy wskazać obiektywne przesłanki, które o tym decydują.

Odpowiedź

Przedstawiając własne stanowisko, Wnioskodawca uważa, że Nabywcy będą zainteresowani nabyciem kompleksowego doradztwa na poszczególnych etapach procesu pozyskiwania wizy.

Pytanie nr 9

Czy z punktu widzenia nabywców usługi świadczonej przez Państwa, są oni zainteresowani nabyciem od Państwa jednego (złożonego) świadczenia, czy też kilku poszczególnych odrębnych czynności?

Odpowiedź

Przedstawiając własne stanowisko, Wnioskodawca uważa, że Nabywcy będą zainteresowani nabyciem kompleksowego doradztwa na poszczególnych etapach procesu pozyskiwania wizy.

Pytanie nr 10

Czy poszczególne czynności w ramach świadczenia mogą być świadczone odrębnie (niezależnie) i/lub przez inne podmioty?

a) jeżeli nie – należy wyjaśnić, dlaczego czynności te nie mogą być wykonywane odrębnie (niezależnie)?

b) jeżeli tak – należy wyjaśnić co powoduje, że z punktu widzenia nabywcy jest on zainteresowany, aby czynności te wykonywane były łącznie?

Odpowiedź

Przedstawiając własne stanowisko, Wnioskodawca uważa, że poszczególne czynności doradcze mogą być świadczone odrębnie przez inne podmioty. Wnioskodawca uważa, że Nabywca chce, aby to jeden profesjonalny podmiot, wykonał kompleksowo wszystkie te czynności doradcze.

Pytanie nr 11

Czy wykonywana przez Państwa kompleksowa usługa pomocy w uzyskaniu wizy polegać będzie na udzieleniu porad, opinii i wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradztwa?

Odpowiedź

Przedstawiając własne stanowisko, Wnioskodawca uważa, że poszczególne czynności są szeroko pojętymi usługami doradztwa. Czynności określone w opisie zdarzenia przyszłego są precyzyjnie scharakteryzowane. Wnioskodawca uważa, że rozstrzygnięcie, czy są to usługi doradztwa w rozumieniu art. 28I ustawy o VAT jest przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Pytanie

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę, mieszczą się w katalogu usług wskazanych w art. 28l ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności jako grupa usług wymienionych w pkt 3, 4 oraz 5 art. 28l ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie podmioty nabywające te usługi posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy świadczone usługi mieszczą się w katalogu usług wskazanych w art. 28l ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności jako grupa usług wymienionych w pkt 3, 4 oraz 5 art. 28l ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie podmioty nabywające te usługi posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji usług doradczych, przetwarzania danych czy też dostarczania informacji. W literaturze można spotkać się z poglądem, że „(.. ) doradztwo, w bardzo ogólnym znaczeniu, jest usługą świadczoną przez jedną osobę/instytucję na rzecz drugiej osoby/instytucji, która zleca wykonanie tej usługi. W literaturze przedmiotu bardzo różnorodnie formułowane są zadania stojące przed usługami doradczymi, np. doradztwo określane jest jako:

-przejęcie zadań,

-pośrednictwo w zakresie przekazywania wiedzy

-pośrednictwo w przekazywaniu specjalnych informacji,

-pomoc w rozwiązywaniu problemów,

-pomoc w podejmowaniu decyzji,

-przekazywanie informacji zmniejszających ryzyko,

-przygotowanie i przekazywanie informacji służących rozwiązaniu kompleksowych problemów,

-przekazywanie specyficznej wiedzy, celem usprawnienia działań,

-identyfikacja i rozwiązywanie problemów,

-przekazywanie zaleceń dotyczących usprawniania działań oraz pomoc w ich wdrożeniu.

-dawanie wskazówek dotyczących postępowania.

Doradcy mogą więc pomóc zleceniodawcy jedynie w przygotowaniu decyzji, rozwiązaniu problemów, usprawnieniu działania itp., lecz sami nie podejmują żadnych decyzji (...)” (Urszula Skurzyńska-Sikora Istota, pojęcie i rodzaje doradztwa).

W ocenie Wnioskodawcy, usługi określone w stanie faktycznym są szeroko pojętymi usługi doradztwa w pozyskaniu wizy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o państwie członkowskim - rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 5 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług, od określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące ustalenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy o VAT.

Stosownie do art. 28a ustawy o VAT:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1) ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy o VAT, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28c ust. 1 ustawy o VAT:

Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Przy tym w myśl art. 28c ust. 2 ustawy o VAT:

W przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Natomiast zgodnie z art. 28c ust. 3 ustawy o VAT:

W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Zatem, w przypadku świadczenia usługi innej niż wskazana w art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n ustawy o VAT, na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy o VAT, miejscem świadczenia usługi jest państwo siedziby usługodawcy albo kraj stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (w sytuacji gdy usługa jest świadczona ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej i to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej znajduje się w innym państwie niż siedziba usługodawcy) albo miejsce, w którym usługodawca posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (w sytuacji gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej).

Jednocześnie, na podstawie art. 28l pkt 3 ustawy o VAT:

W przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, usług:

    1) sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw,

    2) reklamy,

    3) doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług,

    4) przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń,

    5) bankowych, finansowych, ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki,

    6) dostarczania (oddelegowania) personelu,

    7) wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu, za które uznaje się również przyczepy i naczepy oraz wagony kolejowe,

    8-10) (uchylone)

    11) polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych, systemów elektroenergetycznych lub do sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,

    12) przesyłowych:

        a) gazu w systemie gazowym,

        b) energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym,

        c) energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,

    13) bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 11 i 12,

    14) polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-13

- miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Miejsce opodatkowania usług świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami mających siedzibę (miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu) poza terytorium UE ustala się na podstawie art. 28l pkt 3 ustawy o VAT zarówno do świadczonych usług doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych jak również dla usług do nich podobnych.

Podkreślić należy, że ani ustawa ani przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia doradztwa. Zatem – wobec braku w ustawie definicji doradztwa – należy posłużyć się znaczeniem językowym.

Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np. podatkowe, gospodarcze, czy finansowe. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień.

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad na przykład w zakresie ekonomii, finansów czy też z innych dziedzin, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności gospodarczej, zamierzają Państwo świadczyć usługi, których przedmiotem będzie kompleksowa pomoc w procesie uzyskania wizy do Polski. Zgodnie z przygotowanym projektem umów, Państwa usługi będą obejmowały:

-indywidualną weryfikację sytuacji każdego usługodawcy,

-przedstawienie usługodawcy, informacji dotyczącej warunków uzyskania wizy do Polski,

-określenie właściwej kategorii wizy,

-przygotowanie wykazu niezbędnych dokumentów do otrzymania wizy i pomoc w ich skompletowaniu,

-pomoc w wypełnieniu wniosków wizowych oraz w razie konieczności, innych dokumentów, także w wersji elektronicznej,

-w razie konieczności osobistego stawiennictwa w konsulacie/ambasadzie – umówienie terminu spotkania oraz udzielenie wskazówek przed odbyciem rozmowy,

-dodatkowe konsultacje dotyczące wyjazdu oraz możliwość skorzystania z pozostałych usług (ubezpieczenie),

-w przypadku odmowy przyznania wizy pomoc w przygotowaniu jednego odwołania od decyzji (przygotowanie projektu odwołania), jeżeli jest to uzasadnione,

-przesyłkę dokumentów kurierem do usługodawcy.

Cena za wykonane usługi będzie określona łącznie. Nabywcami ww. usług świadczonych przez Państwa będą podmioty niebędące podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, posiadające siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej. Zgodnie z przygotowywanym wzorcem umowy, przedmiotem tej umowy jest usługa doradztwa polegającego na pomocy w wypełnieniu niezbędnych dokumentów do uzyskania wizy do Polski. Jak Państwo wskazali nabywca usługi, będzie zainteresowany uzyskaniem wizy do Polski. Będzie zlecał więc Państwu usługę doradztwa polegającego na pomocy w wypełnieniu niezbędnych dokumentów do uzyskania tej wizy. Tym samym – jak Państwo wskazali – w aspekcie gospodarczym, celem Nabywcy będzie zakup takiej usługi, która kompleksowo zapewni mu pomoc w całym procesie uzyskania wizy. Nabywca usługi nie jest zainteresowany jedynie wybranymi czynnościami wchodzącymi w skład usługi, lecz kompletnym doradztwem. Jak wskazano we wniosku każda z czynności jest doradztwem w poszczególnych, kolejnych etapach pozyskania wizy.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy wskazać, że w omawianej sprawie, świadczone przez Państwa kompleksowe usługi doradztwa w celu uzyskania wizy, obejmujące czynności wymieniowe we wniosku, stanowią usługi doradztwa, o których mowa art. 28l pkt 3 ustawy o VAT.

Przy czym opis sprawy nie pozwala stwierdzić, że do poszczególnych czynności opisanych we wniosku winny mieć odpowiednio zastosowanie przepisy art. 28l pkt 4 ustawy o VAT lub art. 28l pkt 5 ustawy o VAT.

W związku z powyższym świadczenie przez Państwa kompleksowej usługi doradztwa w celu uzyskania wizy do Polski, na rzecz podmiotów, niebędących podatnikami w rozumieniu przepisu art. 28a ustawy o VAT, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej będzie podlegało opodatkowaniu w miejscu, gdzie te podmioty posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, czyli poza terytorium Unii Europejskiej. Ww. usługi nie będą zatem podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Oceniając całościowo Państwo stanowisko należy uznać je za nieprawidłowe, bowiem świadczone przez Państwa usługi – objęte zakresem wniosku - nie mieszczą się w katalogu usług wskazanych w art. 28l pkt 4 oraz pkt 5 ustawy o VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.