Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.23.2024.2.OS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.23.2024.2.OS

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-    braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania towarów i usług, które dotyczyć będą termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne,

-    prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wg proporcji z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT w przypadku nabywania towarów i usług, dotyczących budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe, a  także budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz wbudowane garaże.

Uzupełnili go Państwo pismem z 4 marca 2024 r. (wpływ 11 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

…. Spółdzielnia Mieszkaniowa „…” jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółdzielnia prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest 68.32.Z - zarządzanie nieruchomościami na zlecenie. Spółdzielnia prowadzi działalność zwolnioną od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o VAT (na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości pobierane są opłaty członków i właścicieli na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) oraz działalność gospodarczą opodatkowaną stawkami podatku VAT.

Spółdzielnia będzie brała udział w naborach regionalnych i ogólnopolskich w celu pozyskania środków unijnych (dotacje bezzwrotne) na termomodernizację budynków znajdujących się w  zasobach spółdzielni. Realizacja projektu w przypadku otrzymania dofinansowania nastąpi w latach 2024-2027. Dofinansowanie, o które będzie się starała Spółdzielnia Mieszkaniowa będzie pochodzić z funduszy unijnych. Za wykonane prace Spółdzielnia będzie otrzymywała faktury VAT z naliczonym podatkiem. Wytyczne naborów umożliwiają wprowadzenie podatku od towarów i usług w koszty kwalifikowane projektu.

Otrzymane przez spółdzielnię faktury dotyczyć będą usług nabytych względem różnego typu nieruchomości:

1.budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne,

2.budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi oraz z lokalami użytkowymi,

3.budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi oraz z  wbudowanymi garażami i jednocześnie będą dotyczyć zarówno czynności zwolnionych od podatku VAT (dotyczy czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt  10, 10a, 11 i 36 ustawy VAT), jak i czynności opodatkowanych (dotyczy lokali użytkowych i garaży).

Towary i usługi nabywane przez Spółdzielnię w związku z realizacją projektu polegającego na  termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne wykorzystywane będą tylko do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Towary i usługi nabywane przez Spółdzielnię w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi oraz z  lokalami użytkowymi wykorzystywane będą zarówno do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, jak i czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane przez Spółdzielnię w związku z realizacją projektu polegającego na  termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi oraz z wbudowanymi garażami wykorzystywane będą zarówno do czynności zwolnionych od  podatku od towarów i usług, jak i czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i  usług.

W przypadku gdy towary i usługi nabywane przez Spółdzielnię w związku z realizacją ww.  projektu wykorzystywane będą zarówno do czynności zwolnionych od podatku od  towarów i usług, jak i czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Spółdzielnia nie będzie miała obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i  z  czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Przy ubieganiu się o dofinansowanie, konieczne jest przedstawienie aktualnej interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości rozpisania podatku VAT w kosztach kwalifikowanych, czyli w zakresie w jakim Spółdzielnia nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT przy zakupie towarów i usług dot. termomodernizacji budynków mieszkalnych Spółdzielni.

Pytania

1.  Czy Spółdzielni będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w  przypadku nabywania towarów i usług związanych z opisanym projektem dla  budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których występują wyłącznie lokale mieszkalne ?

2.  Czy Spółdzielni będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wg  proporcji z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT w przypadku nabywania towarów i usług dotyczących termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe, a także budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz wbudowane garaże?

Państwa stanowisko w sprawie

1.  Z faktur dotyczących termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w  których znajdują się tylko lokale mieszkalne, Spółdzielni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ będzie to zakup związany wyłącznie z  czynnościami zwolnionymi z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o  VAT. Od takich faktur Spółdzielnia nie dokona odliczeń podatku VAT, traktując podatek VAT w całości jako koszt kwalifikowany.

2.  W przypadku faktur dotyczących termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi i lokalami użytkowymi oraz budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi i wbudowanymi garażami, Spółdzielni będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie art.  90 ust. 2 i 3 ustawy VAT tj. wskaźnikiem proporcji, ponieważ poniesione wydatki związane będą zarówno z czynnościami zwolnionymi od podatku jak i z czynnościami opodatkowanymi, a charakter prac, które wykonywane będą w trakcie termomodernizacji nie daje możliwości przypisania poszczególnych wydatków do  konkretnego rodzaju działalności. Od takich faktur Spółdzielnia dokona odliczeń podatku VAT według wskaźnika proporcji, traktując podatek VAT jako koszt kwalifikowany wyłącznie do wysokości, w jakiej nie przysługiwało jej prawo do  odliczenia VAT według współczynnika proporcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w  art.  86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art.  119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w  szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy, które stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast art. 90 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i  usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do  środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz  gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:

1) pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2) usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Przepis art. 90 ust. 8 ustawy stanowi, że:

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w  ust.  3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo. Podatnicy są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ta proporcja została zastosowana po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Art. 90 ust. 9 ustawy mówi, że:

Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o  której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Na mocy art. 90 ust 9a ustawy:

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku

Przepis art. 90 ust. 10 ustawy stanowi, że:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1)  przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2)  nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Z tym, że przez „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego” należy rozumieć czynności zwolnione od podatku.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Proporcja wyliczana jest jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z  którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzą Państwo działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest 68.32.Z - zarządzanie nieruchomościami na zlecenie. Prowadzą Państwo działalność zwolnioną od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o VAT (na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości pobierane są opłaty członków i  właścicieli na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) oraz działalność gospodarczą opodatkowaną stawkami podatku VAT. Ubiegają się Państwo w  naborach regionalnych i ogólnopolskich w celu pozyskania środków unijnych (dotacje bezzwrotne) na termomodernizację budynków znajdujących się w  zasobach spółdzielni. Realizacja projektu w przypadku otrzymania dofinansowania nastąpi w latach 2024-2027. Dofinansowanie, o które będzie się Państwo starali będzie pochodzić z funduszy unijnych. Za  wykonane prace będą Państwo otrzymywać faktury VAT z naliczonym podatkiem.

Otrzymane przez spółdzielnię faktury dotyczyć będą usług nabytych względem różnego typu nieruchomości:

1.budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne,

2.budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi oraz z lokalami użytkowymi,

3.budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi oraz z  wbudowanymi garażami.

Towary i usługi nabywane przez Spółdzielnię w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne wykorzystywane będą tylko do czynności zwolnionych od podatku VAT. Towary i usługi nabywane przez Spółdzielnię w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi oraz z  lokalami użytkowymi jak również projektu polegającego na termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi oraz z wbudowanymi garażami, wykorzystywane będą zarówno do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, jak i czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku gdy towary i  usługi nabywane przez Spółdzielnię w związku z realizacją ww. projektu wykorzystywane będą zarówno do czynności zwolnionych od podatku od  towarów i usług, jak i czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Spółdzielnia nie będzie miała obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z  czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i  z  czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe regulacje Państwa obowiązkiem w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te będą związane. Będą mieli Państwo zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi czy też zwolnionymi, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie będzie możliwe, przysługuje Państwu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Państwa wątpliwości dotyczą odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych, które będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz budynków mieszkalnych wielorodzinnych, które będą wykorzystywane zarówno do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, jak i czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, dotyczących kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania usług, które dotyczyć będą termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne, w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, należy stwierdzić, że w stosunku ponoszonych wydatków dotyczących termomodernizacji tych budynków mieszkalnych warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy –  wydatki będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku. W związku z powyższym, od wydatków dotyczących budynków mieszkalnych, w  których znajdują się tylko lokale mieszkalne, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do  obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego jako nr 1, uznałem za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wg proporcji z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy VAT w przypadku nabywania usług, dotyczących termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe, a także budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w  których znajdują się lokale mieszkalne oraz wbudowane garaże, należy wskazać, że jeżeli dokonanie bezpośredniej alokacji nie będzie możliwe, czyli w przypadku gdy dokonany wydatek służyć będzie obu rodzajom działalności (opodatkowanej i zwolnionej), będą mogli Państwo odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia. A zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku będzie miała zastosowanie do tej kategorii wydatków, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do wydatków związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków związanych z termomodernizacją budynków  mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe, a także budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w  których znajdują się lokale mieszkalne oraz wbudowane garaże, który to zakup będzie służył zarówno czynnościom opodatkowanym, jak i zwolnionym z opodatkowania, dla których dokonanie bezpośredniej alokacji do ww. czynności nie będzie możliwe, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego jako nr 2, uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i  organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.  2383  ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem  zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze  zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).