Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.80.2024.1.MŻA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.80.2024.1.MŻA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 14 marca 2024 r. (wpływ 14 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Powiat (…) zrealizował projekt pt. „(…)” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 sfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Okres realizacji inwestycji obejmował czas od 1 lutego 2023 r. do dnia zakończenia realizacji projektu przypadający na 29 grudnia 2023 r.

W ramach realizowanego projektu Powiat (…) uzyskał grant w wysokości (…) zł. Podmiotem realizującym projekt jest (…) - placówka oświatowa ponadpodstawowa, która kształci uczniów w liceum, technikum i branżowej szkole I stopnia.

W ramach realizacji ww. projektu w (…) przeprowadzono istotne inwestycje, które znacząco wpłynęły na jakość kształcenia zawodowego w placówce, wskutek czego doposażono trzy pracownie: pracownię gastronomiczną, pracownię obsługi gości i usług gastronomicznych a także pracownię agrobiznesu.

Dokonano zakupu sprzętu, maszyn oraz urządzeń, jak również narzędzi (…). Powyższa inwestycja pozwala zapewnić wysoki poziom jakości kształcenia zawodowego w (…), co przełoży się na lepszy poziom przygotowania do egzaminów zawodowych. Uczniowie tej placówki oświatowej zdobędą praktyczne doświadczenie.

Efektem sfinalizowanego projektu jest podnoszenie poziomu kompetencji i umiejętności uczniów (…), a zatem wpłynie to na zwiększenie konkurencyjności placówki oświatowej na terenie powiatu (…), jak i województwa (…).

Konsekwencją doposażenia placówki oświatowej jest polepszenie warunków przygotowania uczniów do egzaminów zawodowych a także do przyszłych wyzwań zawodowych, jakie czekają absolwentów szkoły na rynku pracy.

Całkowity koszt zakupu urządzeń, maszyn wyniósł (…) zł brutto. Od powyższego zakupu nie stosowano odliczenia podatku od towarów i usług. Beneficjent dokonywał płatności podzielonej za poszczególne zakupy sprzętu, maszyn i narzędzi (…) na wartość: (…) natomiast płatność za promocję projektu (tablica pamiątkowa i naklejki) o wartości (…) zł nie była dzielona.

W tym miejscu należy wskazać, że Powiat (…) jako wnioskodawca projektu jest zarejestrowany jako płatnik podatku od towarów i usług. Jako podatnik składa w urzędzie skarbowym JPK-VAT7M w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym miesiącu. Z kolei jednostką realizującą projekt jest (…) jako jednostka organizacyjna Powiatu (…), która jest jednostką budżetową samorządu terytorialnego. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi, gdyż Powiat (…) ani (…) nie będą uzyskiwać profitów związanych z wykorzystywaniem uzyskanych w wyniku realizacji projektu dochodów. Charakter projektu nie przewiduje pobierania/uzyskiwania jakichkolwiek opłat za korzystanie z zakupionego sprzętu. Tym samym projekt nie będzie generował jakichkolwiek przychodów dla żadnego z podmiotów. Pozyskane fundusze przeznaczone na doposażenie pracowni będą wykorzystywane nieodpłatnie przez uczniów (…).

Pytanie

Czy beneficjent - Powiat (…) prawidłowo zinterpretował przepisy art. 88 w związku z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług poprzez brak możliwości odliczanie/odzyskiwanie podatku VAT od zakupionych przedmiotów w ramach realizowanego projektu pt. „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie (doprecyzowane pismem z 14 marca 2024 r.)

Państwa zdaniem, jeśli chodzi o brak możliwości odzyskiwania/odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur za zakupione urządzenia w ramach realizowanego projektu nie istnieją przesłanki umożliwiające prawo do odliczenia, odzyskania podatku VAT wynikające z art. 88 ustawy o VAT. Warunki te zostały numeratywnie określone w art. 88 ust. 1 pkt 1 a, 3a, 4 ustawy o VAT. W Państwa ocenie, kosztu tego nie można utożsamiać z usługą gastronomiczną wykazaną w przytoczonym powyżej artykule. Wpływa to na brak możliwości odzyskania/odliczenia VAT przy nabyciu przedmiotów w ramach zrealizowanego projektu.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej ustawą o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a. nabycia towarów i usług,

b. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast działalność i cel realizowanego projektu pt. „(…)” nie zakłada jakoby placówka oświatowa i Beneficjent miałyby prawo do uzyskiwania przychodów w skutek zakupu urządzeń specjalistycznych czy doposażenia pomieszczeń Szkoły.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności oświatowej (…) wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach świadczonych przez Szkołę profilu edukacyjnego placówki oświatowej należącej do Powiatu (…).

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością wnioskodawcy można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą zwiększeniu atrakcyjności placówki oświatowej, które w sposób istotny wzmacniają walor, potencjał Szkoły a także w sposób bezpośredni, gdy wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika, które w placówce oświatowej nie ma zastosowania, ale również w sposób pośredni, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania placówki oświatowej, które nie wywołują u wnioskodawcy bezpośredniego przychodu, gdyż Szkoła nie jest nastawiona na z uzyskiwanie przychodów z prowadzonego profilu edukacyjnego.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zakres działania i zadania powiatu zostały określone w art. 4 ww. ustawy o samorządzie powiatowym.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że:

  • zrealizowali Państwo projekt pt. „(…)” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 sfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR);
  • podmiotem realizującym projekt jest (…) - placówka oświatowa ponadpodstawowa, która kształci uczniów w liceum, technikum i branżowej szkole I stopnia;
  • w ramach realizacji ww. projektu w (…) przeprowadzono istotne inwestycje, które znacząco wpłynęły na jakość kształcenia zawodowego w placówce, wskutek czego doposażono trzy pracownie: pracownię gastronomiczną, pracownię obsługi gości i usług gastronomicznych a także pracownię agrobiznesu;
  • dokonano zakupu sprzętu, maszyn oraz urządzeń, jak również narzędzi (…). Powyższa inwestycja pozwala zapewnić wysoki poziom jakości kształcenia zawodowego w (…);
  • od powyższego zakupu nie stosowano odliczenia podatku od towarów i usług;
  • jednostką realizującą projekt jest (…) jako jednostka organizacyjna Powiatu (…), która jest jednostką budżetową samorządu terytorialnego;
  • realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi, gdyż Powiat (…) ani (…) nie będą uzyskiwać profitów związanych z wykorzystywaniem uzyskanych w wyniku realizacji projektu dochodów;
  • charakter projektu nie przewiduje pobierania/uzyskiwania jakichkolwiek opłat za korzystanie z zakupionego sprzętu. Tym samym projekt nie będzie generował jakichkolwiek przychodów dla żadnego z podmiotów. Doposażenie pracowni będzie wykorzystywane nieodpłatnie przez uczniów (…).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – realizacja projektu „(…)” nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi, gdyż Powiat (…) ani (…) nie będą uzyskiwać profitów związanych z wykorzystywaniem uzyskanych w wyniku realizacji projektu dochodów. Charakter projektu nie przewiduje pobierania/uzyskiwania jakichkolwiek opłat za korzystanie z zakupionego sprzętu. Tym samym projekt nie będzie generował jakichkolwiek przychodów dla żadnego z podmiotów. Doposażenie pracowni będzie wykorzystywane nieodpłatnie przez uczniów (…).

Realizując projekt opisany w złożonym wniosku, wykonywali Państwo zadania własne, tym samym w tym zakresie nie działali Państwo w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem, nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją „(…)”, gdyż nie została spełniona podstawowa pozytywna przesłanka określona w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).