Prawo do odliczenia podatku VAT bez obowiązku wystawienia korekty faktury oraz noty korygującej. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.15.2024.1.KP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.15.2024.1.KP

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT bez obowiązku wystawienia korekty faktury oraz noty korygującej.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT bez obowiązku wystawienia korekty faktury oraz noty korygującej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jesteście Państwo podmiotem mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (jesteście Państwo polskim rezydentem podatkowym). Prowadzicie Państwo działalność bankową w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe.

Jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarówno na gruncie regulacji krajowych w Polsce, jak również dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W związku z faktem, iż przeważająca część usług świadczonych przez Państwa to usługi zwolnione z podatku od towarów i usług (dalej: VAT), nabywając towary i usługi od podmiotów trzecich (dalej: Kontrahenci) stosujecie Państwo odliczenie podatku naliczonego od podatku należnego w oparciu o współczynnik struktury sprzedaży.

Zgodnie z wpisem w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: KRS) Państwa siedziba znajduje się w (…), przy ul. (…). Ponadto posiadacie Państwo wiele miejsc prowadzenia działalności gospodarczej zgłoszonych do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla Państwa w ramach formularza NIP-8 (dalej zgłoszenie jako: NIP-8). Jako adres siedziby wskazywany jest dotychczasowy adres siedziby przy ul. (…).

Planujecie Państwo (z dniem 2 kwietnia 2024 r., przy czym data ta może jeszcze ulec zmianie) przeniesienie swojej głównej siedziby w inne miejsce, mieszczące się w (…), przy ul. (…) (kod pocztowy (…)).

Dotychczasowa siedziba pozostanie miejscem wykonywania działalności przez Państwa, zgłoszonym w NIP-8. Jako adres siedziby w NIP-8 zostanie jednak wskazany adres przy ul. (…).

W ramach przygotowania do dokonania zmiany Państwa siedziby, zostanie przeprowadzony proces informacyjny, w ramach którego wszyscy Kontrahenci, Dostawcy, Klienci oraz Partnerzy zostaną poinformowani o zmianie adresu głównej siedziby. W ramach tego procesu, informacja o zmianie Państwa siedziby głównej zostanie przekazana każdemu podmiotowi indywidualnie, a dodatkowo, Kontrahenci będą jedną z grup docelowych objętych akcją informacyjną przeprowadzoną w ramach dostępnych ścieżek komunikacji, tj. m.in. za pośrednictwem Państwa strony internetowej, bankowości elektronicznej oraz aplikacji mobilnej.

Po zmianie Państwa siedziby głównej, pomimo przeprowadzenia akcji informacyjnej, mogą zdarzyć się jednak sytuacje, gdy Kontrahent wystawi fakturę na Państwa, zamieszczając w niej poprzedni adres głównej siedziby, będący jednym z miejsc prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytania

1)Czy będziecie mieli Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od Kontrahentów, w treści których wskazano adres poprzedniej Państwa siedziby, będący w dalszym ciągu jednym z miejsc wykonywania działalności gospodarczej?

2)Czy w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, będziecie Państwo zobowiązani do pozyskania korekt faktur w treści których wskazano adres poprzedniej Państwa siedziby, będący w dalszym ciągu jednym z miejsc wykonywania działalności, bądź do wystawienia not korygujących do takich faktur?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Państwa zdaniem będziecie mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od Kontrahentów, w treści których wpisano adres Państwa poprzedniej siedziby, będący w dalszym ciągu jednym z miejsc wykonywania działalności.

Ad 2

W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 Państwa zdaniem nie będziecie zobowiązani do pozyskania korekt faktur w treści których wpisano adres poprzedniej Państwa siedziby, będący w dalszym ciągu jednym z miejsc wykonywania działalności, bądź do wystawienia not korygujących do takich faktur.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. 1570 ze zm., dalej: Ustawa VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, bądź dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru/usługi.

Z treści art. 86 ust. 1 Ustawy VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 Ustawy VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, Ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 Ustawy VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 Ustawy VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 Ustawy VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie natomiast do art. 86 ust. 10b pkt 1 Ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Art. 88 Ustawy VAT określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z art. 88 ust. 3a Ustawy VAT wynika, że faktury nie stanowią podstawy do odliczenia VAT naliczonego w przypadku, gdy:

pkt 1: sprzedaż, została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący (pkt 1 lit a),

pkt 2: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku,

pkt 4: wystawione faktury lub faktury korygujące:

a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego w części dotyczącej tych czynności;

pkt 5: faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego,

pkt 7: wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Z analizy powyżej przytoczonych art. 86 i art. 88 Ustawy VAT wynika, że podatnik ma zasadniczo prawo do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej oraz podatnik będzie w posiadaniu faktury dokumentującej dokonane nabycie.

Uregulowania dotyczące szczegółowych zasad wystawiania faktur oraz danych, które faktury powinny zawierać ustanowione zostały w art. 106a-106e Ustawy VAT.

W art. 106e ust. 1 Ustawy VAT wskazano, jakie elementy powinna zawierać faktura wystawiana przez podatnika VAT. Zgodnie z punktem 3 tego przepisu na fakturze należy podać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy. Powołany przepis nie wskazuje czy chodzi o adres siedziby danego podmiotu. W konsekwencji należy, Państwa zdaniem, uznać, że z uwagi na brak zawężenia dopuszczalne jest podawanie na fakturach adresu siedziby nabywcy towarów/usług i/lub adresu jednego z miejsc, w którym nabywca prowadzi działalność gospodarczą, tym bardziej, że fakt prowadzenia działalności w tym miejscu podlegał zgłoszeniu do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla Państwa.

Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.

Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym, a zatem, co do zasady, powinny być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Faktury można uznać za rzetelne, jeżeli odzwierciedlają one prawdziwą treść w ramach realizowanych zdarzeń gospodarczych. A contrario nie można uznać faktury za rzetelną, gdy wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 Ustawy VAT mają wyłącznie znaczenie dowodowe.

Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. Jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje zostanie wskazany inny adres prowadzenia działalności, niż adres siedziby głównej nabywcy, przy jednoczesnej możliwości pełnego zweryfikowania okoliczności danego zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy, Państwa zdaniem nie ma podstaw do kwestionowania wysokości zobowiązania podatkowego, który z nich wynika, a w ślad za tym nie ma również podstaw do kwestionowania wynikającego z nich prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Przyjęcie stanowiska odmiennego do powyższego, tj. takiego według którego na fakturze powinien być wskazany adres siedziby nabywcy, a nie tylko adres jednego z miejsc prowadzenia przez niego działalności, w Państwa ocenie nie może prowadzić do pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z takiej faktury.

Przede wszystkim, żaden z przepisów Ustawy VAT nie wyłącza w takiej sytuacji prawa do odliczenia występującego po stronie podatnika VAT, a w szczególności przypadek taki nie został wskazany w żadnym z punktów art. 88 Ustawy VAT, w tym w ust. 3a, regulującym kwestie dotyczące braku możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT z uwagi na przesłanki odnoszące się między innymi do treści faktur.

Na podstawie powyższego przepisu można stwierdzić, że wyłączenie prawa do odliczenia VAT naliczonego zostało zarezerwowane dla takich przypadków, w których wady/braki odnoszące się do danej faktury są tego rodzaju, iż wykluczają możliwość potraktowania tego dokumentu jako podstawy do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego. W związku z powyższym - a także biorąc pod uwagę systematykę Ustawy VAT i umiejscowienie w niej art. 88 ust. 3a - powinien on zostać uznany za regulację szczególną, która musi być interpretowana w sposób ścisły, bez rozszerzenia na pozbawienie prawa do odliczenia z innych powodów.

W konsekwencji błędy faktury, które nie zostały wymienione w art. 88 ust. 3a Ustawy VAT należy kwalifikować jako uchybienia czysto formalne, które nie powodują wyłączenia po stronie podatnika VAT prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z takiej faktury.

Techniczną rolę faktury wielokrotnie przypominał w swoich wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej podkreślając, że wymóg posiadania faktury zawierającej stosowne dane (przewidziane w art. 226 dyrektywy 2006/112/WE), stanowi wymóg formalny, a nie materialnoprawną przesłankę prawa do odliczenia podatku VAT (np. w wyr.: z 1 marca 2012 r. w sprawie C-280/10 Kopalnia Odkrywkowa Polski Trawertyn P. Granatowicz, M. Wąsiewicz spółka jawna v. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu; z 22 października 2015 r. w sprawie C-277/14 PPUH Stehcemp i z 15 września 2016 r. w sprawie C-518/14 Senatex GmbH).

Ponadto, jak wskazuje się w orzecznictwie TSUE, m.in. w postanowieniu TSUE z 13 grudnia 2018 r., C-491/18, Mennica Wrocławska Sp. z o.o. v. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu: „System odliczeń ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT należnego lub zapłaconego w ramach całej działalności gospodarczej tego przedsiębiorcy. Wspólny system VAT zapewnia zatem całkowitą neutralność obciążeń podatkowych działalności gospodarczej, bez względu na cel czy rezultaty tej działalności, pod warunkiem, że działalność ta co do zasady sama podlega opodatkowaniu VAT”.

Jednocześnie jak zostało podkreślone w tym samym postanowieniu: „Organy podatkowe nie mogą odmówić prawa do odliczenia VAT tylko na tej podstawie, że faktura nie spełnia przesłanek wymaganych w szczególności w art. 226 pkt 6 dyrektywy VAT, jeżeli dysponują one wszystkimi informacjami do zbadania, że są spełnione przesłanki materialne dotyczące tego prawa (wyroki: z 15 września 2016 r., Barlis 06 - Investimentos Imobiliários e Turísticos, C-516/14, EU:C:2016:690, pkt 43; z 21 listopada 2018 r., Vădan, C-664/16, EU:C:2018:933, pkt 41).”

Tezy wynikające z orzecznictwa TSUE, wskazujące na wyłącznie formalny charakter tych danych uwzględnionych w treści faktury, które nie wywołują skutków materialnych, były również wielokrotnie powoływane w orzecznictwie Wojewódzkich Sądów Administracyjnych (por. Wyrok WSA we Wrocławiu z 28 marca 2019 r., I SA/Wr 257/18, LEX nr 2975078, Wyrok WSA w Opolu z 29 lipca 2020 r., I SA/Op 96/20, LEX nr 3055520, Wyrok WSA w Warszawie z 21 listopada 2019 r., III SA/Wa 651/19, LEX nr 2976748.)

W związku z tym w Państwa ocenie umieszczenie na otrzymanej z tytułu zakupu towarów lub usług fakturze w ramach danych nabywcy adresu wyłącznie jednego z miejsc prowadzenia przez niego działalności, bez podania adresu siedziby nabywcy nie wpływa w żadnym stopniu na prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tej faktury (oczywiście przy założeniu, że w odniesieniu do tego zakupu będzie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 Ustawy VAT).

Powyższe Państwa stanowisko znajduje także potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych. Tytułem przykładu wskazujecie Państwo na:

  • Interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 czerwca 2023 r., (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.210.2023.2.JM) w której organ wskazał, że „o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują, tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, wyłącznie z powodu braków mających charakter tzw. wadliwości mniejszej wagi. Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania.”
  • Interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 stycznia 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.901.2021.1.MWJ), w której organ odniósł się do podania na fakturze błędnego NIP nabywcy, a więc podobnego do adresu elementu identyfikującego podatnika: „o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje zostanie wskazany błędny NIP nabywcy, przy jednoczesnej możliwości zweryfikowania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, nie ma podstaw do kwestionowania faktur, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, bowiem błąd ten nie wpływa na wysokość zobowiązania podatkowego. Tego rodzaju wadliwość, co prawda, powoduje, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże sama w sobie nie wpływa na przedmiot i podstawę opodatkowania.”
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 stycznia 2015 r. (sygn. IBPP3/443-1287/14/AŚ), w której organ podkreślił, że: „Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, należy zauważyć, że wskazanie na fakturze adresu oddziału podmiotu, a nie adresu jego siedziby - przy jednoczesnej prawidłowej nazwie podmiotu oraz prawidłowym numerze NIP - pozwala na prawidłowe określenie nabywcy towaru lub usługi, a jednocześnie pozostaje bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego. Nie można stwierdzić, że faktury te nie pozwalają na rzeczywiste odzwierciedlenie przebiegu zdarzeń gospodarczych.”
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 października 2012 r. (sygn. IPPP2/443-777/12-2/KOM), w której organ podkreślił, że „inny adres podmiotu (adres jego oddziału terenowego) przy jednoczesnej prawidłowej nazwie oraz prawidłowym numerze NIP jest jedynie wadą techniczną, niewyłączającą możliwości prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego (...) Reasumując, Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z prawa do odliczenia na podstawie faktur VAT, które zawierają pewne braki formalne, tzn. zawierają elementy pozwalające na identyfikację Wnioskodawcy jako strony transakcji udokumentowanej fakturą VAT, ale na których zamiast adresu Wnioskodawcy wskazany jest adres jego oddziału terenowego.”,
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27 lipca 2011 r. (sygn. IPPP3/443-669/11-3/JK), zgodnie z którą jak wynika z wyżej przytoczonego przepisu, brak adresu siedziby, z jednoczesnym wskazaniem na inny adres związany z działalnością gospodarczą nabywcy na fakturze, nie jest przesłanką pozbawiającą podatnika prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tego dokumentu. (...) Reasumując, Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z prawa do odliczenia na podstawie otrzymanej faktury VAT, która zawiera braki formalne, to znaczy wskazuje nazwę spółki, adres jej skrytki pocztowej i właściwy numer VAT, ale nie zawiera adresu jej siedziby.”

Reasumując, Państwa zdaniem macie Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej od Kontrahenta z tytułu nabycia towarów i usług, w treści której wpisano adres jednego z miejsc prowadzenia przez niego działalności, bez adresu jego siedziby.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 2

Zgodnie z art. 106j ust. 1 Ustawy VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2)(uchylony),

3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury,

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z art. 106k Ustawy VAT nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.

Faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury (art. 106k ust. 2 Ustawy VAT).

Zgodnie z art. 106k ust. 3 Ustawy VAT, nota korygująca powinna zawierać:

1)wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”;

2)numer kolejny i datę jej wystawienia;

3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;

4)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;

5)wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Przepisy ust. 1-3 nie naruszają przepisów dotyczących wystawiania faktur korygujących (art. 106k ust. 4 Ustawy VAT).

Z powołanych przepisów (w tym z powołanego przy pyt. nr 1 art. 106e ust. 1 Ustawy VAT) wynika, że faktura powinna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i tym samym dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć w treści dokumentu faktyczni uczestnicy danej transakcji. Każdorazowo należy ustalić więc podmiot legitymujący się statusem nabywcy towaru lub usługi, który powinien wynikać z zawartej umowy.

Nie będzie można uznać za prawidłową i niewadliwą fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią uwzględnia ona w swojej treści zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e oraz art. 106f ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

O prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują wyłącznie uchybienia czysto formalne, to, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur, w tym w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie w pełni odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania.

Należy również zauważyć, że chociaż faktura powinna zawierać dane dotyczące nabywcy wymienione w art. 106e ustawy, to jednak niewskazanie niektórych z tych informacji konkretyzujących strony transakcji nie wyklucza możliwości jego pełnej identyfikacji na podstawie pozostałych informacji zawartych w treści wystawianej faktury. Podanie innego adresu nabywcy niż adres siedziby głównej przy jednoczesnym prawidłowym wskazaniu pozostałych danych podmiotu w tym numeru identyfikacji podatkowej, numeru VAT, nazwy podmiotu będącego nabywcą może być uznane co najwyżej za wadę techniczną, niewyłączającą możliwości zweryfikowania skonsumowanego zdarzenia gospodarczego oraz uczestników transakcji a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości kalkulowanego zobowiązania podatkowego.

Należy więc zauważyć, że brak pozyskania korekty, jak również brak wystawienia noty korygującej w przypadku wskazania jednego z adresów wykonywania działalności przez Państwa, innego niż adres Państwa siedziby głównej nie powinien w świetle przytoczonych regulacji Ustawy VAT stanowić przeszkody do uznania, że faktura potwierdza rzeczywistą transakcję handlową. Podanie innego adresu prowadzenia działalności nabywcy nie wpływa na zmianę identyfikacji podatnika, a tym samym nie czyni wystawionej faktury dokumentem wskazującym na zawarcie transakcji z podmiotem nieistniejącym, bądź innym niż wskazują pozostałe dane tego podmiotu. Wszelkie pozostałe dane zawarte na fakturze pozwalają bowiem ustalić nabywcę w sposób zgodny z przebiegiem transakcji.

Ze względu na fakt, iż otrzymana faktura w wystarczający sposób identyfikuje transakcję, sprzedawcę i nabywcę, nabywca jest uprawniony do odliczenia wynikającego z niej naliczonego podatku VAT i nie ma on obowiązku domagania się od wystawcy korekty faktury, bądź obowiązku wystawienia noty korygującej. Odmienne podejście narażałoby Państwa jako nabywcę na dodatkowe utrudnienia i bariery niewspółmierne do identyfikowanej wątpliwości. Potencjalne ryzyka podatkowe dla wierzyciela podatkowego związane z nieuprawnionym odliczeniem podatku naliczonego w sytuacji wskazania Państwa jako nabywcy przy założeniu uwzględnienia danych adresowych z przed zmiany mają charakter wyłącznie hipotetyczny. Zaliczacie się Państwo do grona największych podatników w kraju będąc podmiotem zaufania publicznego dbającym o swój wizerunek a także przejrzystość transakcji oraz towarzyszącym im rozliczeń podatkowych. Stąd ewentualne ograniczenia w odliczeniu podatku naliczonego jak również identyfikowanie konieczności pozyskiwania korekty należy uznać za nieuzasadnione i nieproporcjonalne.

Jak wskazał NSA w wyroku z 22 października 2015 r., sygn.: I FSK 1131/14, LEX nr 1942629: „Notą korygującą można jedynie skorygować błędy formalne faktury, których brak i tak nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dotkniętej taką wadliwością. Podatnik (nabywca) zatem, niezależnie od tego, czy formalne wady faktury skoryguje notą korygującą, ma prawo do odliczenia z niej podatku naliczonego w terminach przewidzianych w ustawie, o ile oczywiście faktura odzwierciedla rzeczywistą transakcję. W sytuacji bowiem, gdy nie zostaną podważone materialne przesłanki do odliczenia podatku, brak podstaw do negowania prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotkniętych tymiż nieznaczącymi dla przestrzegania zasady neutralności uchybieniami formalnymi.”

Uwzględniając powyższą argumentację, Państwa zdaniem należy stwierdzić, że nie będziecie Państwo zobowiązani do pozyskania korekty, czy sporządzania not korygujących zmieniających uwidoczniony na fakturach adres będący jednym z adresów prowadzenia działalności na adres siedziby.

Mając na względzie powyższe, wnosicie Państwo o uznanie stanowiska w zakresie pytania nr 1, 2 za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści art. 88 ust. 4 ustawy wynika, że aby zrealizować uprawnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury koniecznym jest posiadanie w momencie realizacji tego prawa statusu czynnego podatnika VAT.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Uregulowania dotyczące szczegółowych zasad wystawiania faktur oraz danych, które powinny zawierać zawarte są w art. 106a-106e ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy:

Faktura powinna zawierać:

1) datę wystawienia;

2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12) stawkę podatku;

13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15) kwotę należności ogółem (…)

Z ww. uregulowań wynika, że faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika (sprzedawcy) i nabywcy, ich adresy. Faktura powinna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i tym samym dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji.

Każdorazowo należy ustalić więc nabywcę towaru lub usługi.

Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2) (uchylony)

3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Zatem z powołanego przepisu ustawy dotyczącego faktur korygujących wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, również gdy dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, udzielono rabatu, bądź upustów i obniżek cen.

Zatem, co do zasady, korygowanie pierwotnie wystawionej faktury, z przyczyn wskazanych wyżej, powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.

Zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy:

Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.

Na mocy art. 106k ust. 2 ustawy:

Wystawiona nota korygująca wymaga akceptacji wystawcy faktury.

Jak stanowi art. 106k ust. 3 ustawy:

Faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:

1) wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”;

2) numer kolejny i datę jej wystawienia;

3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;

4) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;

5) wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Noty korygujące mogą zostać wystawione przez nabywcę towaru lub usługi, w przypadku, gdy otrzymał on fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi (z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo podmiotem mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Prowadzicie Państwo działalność bankową w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe. Jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarówno na gruncie regulacji krajowych w Polsce, jak również dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. W związku z faktem, iż przeważająca część usług świadczonych przez Państwa to usługi zwolnione z podatku od towarów i usług, nabywając towary i usługi od podmiotów trzecich (Kontrahenci) stosujecie Państwo odliczenie podatku naliczonego od podatku należnego w oparciu o współczynnik struktury sprzedaży. Zgodnie z wpisem w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego Państwa siedziba znajduje się w (…), przy ul. (…). Ponadto posiadacie Państwo wiele miejsc prowadzenia działalności gospodarczej zgłoszonych do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla Państwa w ramach formularza NIP-8. Jako adres siedziby wskazywany jest dotychczasowy adres siedziby przy ul. (…). Planujecie Państwo (z dniem 2 kwietnia 2024 r., przy czym data ta może jeszcze ulec zmianie) przeniesienie swojej głównej siedziby w inne miejsce, mieszczące się w (…), przy ul. (…) (kod pocztowy (…)). Dotychczasowa siedziba pozostanie miejscem wykonywania działalności przez Państwa, zgłoszonym w NIP-8. Jako adres siedziby w NIP-8 zostanie jednak wskazany adres przy ul. (…). W ramach przygotowania do dokonania zmiany Państwa siedziby, zostanie przeprowadzony proces informacyjny, w ramach którego wszyscy Kontrahenci, Dostawcy, Klienci oraz Partnerzy zostaną poinformowani o zmianie adresu głównej siedziby. W ramach tego procesu, informacja o zmianie Państwa siedziby głównej zostanie przekazana każdemu podmiotowi indywidulanie, a dodatkowo, Kontrahenci będą jedną z grup docelowych objętych akcją informacyjną przeprowadzoną w ramach dostępnych ścieżek komunikacji, tj. m.in. za pośrednictwem Państwa strony internetowej, bankowości elektronicznej oraz aplikacji mobilnej. Po zmianie Państwa siedziby głównej, pomimo przeprowadzenia akcji informacyjnej, mogą zdarzyć się jednak sytuacje, gdy Kontrahent wystawi fakturę na Państwa, zamieszczając w niej poprzedni adres głównej siedziby, będący jednym z miejsc prowadzenia działalności gospodarczej.

Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy będziecie Państwo mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od Kontrahentów, w treści których wskazano adres poprzedniej Państwa siedziby głównej, będący w dalszym ciągu jednym z miejsc wykonywania działalności gospodarczej oraz czy odliczając z takich faktur podatek naliczony będziecie Państwo zobowiązani do pozyskania korekt faktur, bądź do wystawienia not korygujących dotyczących zmiany adresu.

Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.

Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje zostanie wskazany np. błędny adres przy jednoczesnej możliwości zweryfikowania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, nie ma podstaw do kwestionowania faktur, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, bowiem błąd ten nie wpływa na wysokość zobowiązania podatkowego. Tego rodzaju wadliwość, co prawda, powoduje, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże sama w sobie nie wpływa na przedmiot i podstawę opodatkowania.

Jak już zaznaczono, prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT uzależnione jest nie tylko od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, ale również od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że art. 88 ustawy nie przewiduje braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury zawierającej m.in. poprzedni adres siedziby Spółki (pod którym wykonywana jest nadal jej działalność gospodarcza), w sytuacji, gdy faktura odzwierciedla prawdziwe zdarzenie gospodarcze i Spółka nabyła przedmiotowe usługi.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy faktury zawierają Państwa adres wykonywania działalności, który jest zarazem adresem, w którym znajdowała się siedziba główna Spółki, a nie aktualny adres siedziby głównej i na podstawie posiadanych faktur jest możliwa identyfikacja Państwa jako nabywcy, to będą Państwo mieli prawo do odliczenia z tych faktur podatku naliczonego związanego wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi Spółki. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowych faktur przysługuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z uwzględnieniem ograniczeń określonych w art. 86 ust. 2a ustawy. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Ponadto, należy stwierdzić, że chociaż wskazane faktury mogą być wystawione ze starym adresem siedziby, pod którym to adresem nadal Spółka prowadzi działalność gospodarczą, zawierają błąd „mniejszej wagi”, nie można uznać, że faktury te nie pozwalają na rzeczywiste odzwierciedlenie przebiegu zdarzeń gospodarczych. Odbiorca, identyfikator podatkowy na fakturze będą prawidłowe, ponadto adres prowadzenia działalności gospodarczej (stary adres siedziby głównej) będzie zgłoszony w NIP-8 do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla Państwa. Z tych też względów, w tej konkretnej sprawie, Spółka nie będzie miała obowiązku pozyskania korekty faktury, jak również wystawienia noty korygującej.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy na fakturze otrzymanej od świadczącego usługę - obok nazwy Spółki i Państwa numeru identyfikacji podatkowej podany będzie adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (pod którym znajdowała się główna siedziba Spółki) a nie aktualny adres Państwa siedziby głównej, to będą Państwo mieli prawo do odliczenia podatku VAT z takich faktur, bez konieczności pozyskania korekt takich faktur, ani nie będzie potrzeby abyście Państwo wystawiali notę korygującą zmieniającą wskazany na fakturze adres.

Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosicie Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).