Uznanie świadczonych usług za usługi transportu międzynarodowego i prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla tych usług. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.474.2023.2.JK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.474.2023.2.JK

Temat interpretacji

Uznanie świadczonych usług za usługi transportu międzynarodowego i prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla tych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 22 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania świadczonych usług za usługi transportu międzynarodowego i prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla tych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 grudnia 2023 r. (wpływ 8 grudnia 2023 r.) oraz pismem z 15 grudnia 2023 r. (wpływ 15 grudnia 2023 r.) i z 20 grudnia 2023 r. (wpływ 20 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (...). Strona świadczy usługi transportowe na rzecz innych podmiotów i nie jest ani kupującym ani odbiorcą przewożonych towarów.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce i posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zakres oferowanych usług przez Wnioskodawcę w każdym przypadku obejmuje przede wszystkim przewóz towarów, w tym zapewnienie środków transportu i wykwalifikowanego personelu.

Usługa transportowa jest wykonywana przez Wnioskodawcę na terenie Polski, na zlecenie polskiego podmiotu, który jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przewożony towar jest towarem importowanym – tj. przywożonym spoza terenu Unii Europejskiej, ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, na rzecz zagranicznego podmiotu, który ma siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Przewożony towar jest udokumentowany odpowiednimi dokumentami transportowymi, m.in. wystawioną przez agencję celną deklaracją tranzytową T1. Odprawę celną organizuje odbiorca towaru we własnym zakresie, w urzędzie celnym przeznaczenia.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W piśmie z 4 grudnia 2023 r. Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na pytania Organu:

1.Na jakiej trasie (z jakiego państwa) realizowany jest transport towarów, gdzie Wnioskodawca w ramach tego transportu świadczy usługę transportu drogowego na terenie kraju? Prosimy wskazać całość przewozu towaru, tj. od momentu rozpoczęcia transportu do zakończenia tego transportu towarów.

Prosimy odnieść się zarówno do sytuacji, gdy towar jest wysłany koleją do Polski, jak i sytuacji, gdy towar jest wysyłany koleją do Rumunii.

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Transport towarów realizowany jest na trasie Zjednoczone Emiraty Arabskie-Polska lub Zjednoczone Emiraty Arabskie-Rumunia.

Wnioskodawca wykonuje transport wyłącznie na terenie Polski, a świadczone przez Niego usługi stanowią część usługi transportu międzynarodowego.

Wnioskodawca dysponuje dokumentami transportowymi, m.in. wystawioną przez agencję celną deklaracją tranzytową T1.

2.Czy od momentu rozpoczęcia transportu towarów do miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, transport ten odbywa się w sposób ciągły, a ewentualne przystanki/przeładunki mają wyłącznie charakter techniczny i wynikają z warunków transportu (konieczność zmiany środka transportu, podziału przesyłki, oczekiwania na inny środek transportu itp.), czy też w trakcie tego transportu mają miejsce przerwy związane ze zdarzeniami, które wskazują, że został podjęty nowy transport, np. w związku z magazynowaniem towarów, oczekiwaniem na złożenie zamówienia przez kontrahenta itp.?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Transport wykonywany przez Wnioskodawcę odbywa się w sposób ciągły, a ewentualne przystanki/przeładunki mają charakter wyłącznie techniczny i wynikają z warunków transportu.

W czasie wykonywania transportu nie mają miejsca przerwy związane ze zdarzeniami, które wskazują, że został podjęty nowy transportu, np. w związku z magazynowaniem towarów, oczekiwaniem na złożenie zamówienia przez kontrahenta itp. Odprawę celną organizuje odbiorca towaru we własnym zakresie, w urzędzie celnym przeznaczenia.

3.Jakimi dokumentami transportowymi Pan dysponuje? Czy dla świadczonych usług transportu towarów, o których mowa we wniosku jest/będzie Pan w posiadaniu dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)? Prosimy wymienić te dokumenty.

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Wnioskodawca każdorazowo dysponuje dokumentem transportowym, m.in. wystawioną przez agencję celną deklaracją tranzytową T1.

4.Czy będzie Pan posiadał dokumenty, z których jednoznacznie będzie wynikać, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Tak, Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty, z których będzie jednoznacznie wynikać, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.

5.Czy będzie Pan posiadał dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie będzie wynikać fakt wliczenia wartości świadczonych przez Pana usług transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Tak, Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty, z których będzie jednoznacznie wynikać fakt wliczenia wartości świadczonych przez Wnioskodawcę usług transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

6.Jednoznaczne wskazanie, czy transport towarów ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich do Polski będzie się odbywał na rzecz podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Usługa transportowa jest świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, który jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

7.Czy podmiot, na rzecz którego będzie Pan świadczyć przedmiotowe usługi transportu towarów, jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług?

Odpowiedź Wnioskodawcy:

Podmiot, na rzecz którego Wnioskodawca będzie świadczył usługi transportu, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i jest podatnikiem w rozumieniu art. 28 a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, w piśmie z 15 grudnia 2023 r. Wnioskodawca doprecyzował, że każdorazowo dysponuje dokumentem transportowym, m.in. wystawioną przez agencję celną deklaracją tranzytową T1. Niezależnie od powyższego, z tytułu wykonanej usługi transportu, Strona każdorazowo wystawia fakturę VAT.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku, gdy usługa transportowa jest świadczona na rzecz podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, usługa transportowa jest wykonywana na terenie Polski, ale jest częścią importu, a Wnioskodawca dysponuje dokumentami transportowymi, w tym deklaracją tranzytową T1, prawidłowe jest zastosowanie preferencyjnej stawki VAT 0%?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest zastosowanie stawki 0 % w sytuacji, gdy usługa transportowa jest świadczona na rzecz podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, usługa transportowa jest wykonywana na terenie Polski, ale jest częścią importu, a Wnioskodawca dysponuje dokumentami transportowymi, w tym deklaracją tranzytową T1.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego, przez które rozumie się:

·przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

-z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

-z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

-z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

-z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

·przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

-z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

-z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

-z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

·usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Preferencyjna 0% stawka VAT może mieć również zastosowanie w przypadkach wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 1-3 rozporządzenia MF w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U. z 2022 r. poz. 2495 ze zm.), czyli w stosunku do:

·usług transportu towarów, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego,

·wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego,

·usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy oVAT, będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce jej prowadzenia, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca jej prowadzenia – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium kraju:

-z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium UE lub

-z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium UE do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca świadczy usługi transportowe w całości na terytorium kraju, ale świadczone przez Niego usługi stanowią część usługi transportu międzynarodowego. Wobec spełnienia warunków zastosowania preferencyjnej stawki VAT, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

·        „fakt, że to nie Państwo bezpośrednio organizujcie transport międzynarodowy nie oznacza, że w tym konkretnym przypadku nie będą Państwu przysługiwać uprawnienia związane z opodatkowaniem świadczonej przez Państwa usługi stawką preferencyjną, odnoszącą się do usług transportu międzynarodowego (...) Jak wskazuje art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, który ma zastosowanie do usług transportu międzynarodowego dokumenty te to: list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora). Natomiast jeśli towary transportowane mają charakter towarów importowanych wówczas dowodem świadczenia usług transportu, który uprawniałby do zastosowania stawki 0% jest dodatkowo dokument potwierdzony przez właściwy organ celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Zatem aby Spółka świadcząc usługę transportu międzynarodowego była uprawniona do zastosowania preferencyjnej stawki powinna posiadać dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy. Jeśli nie jest w posiadaniu właściwych dokumentów to pomimo tego, że Spółka będzie świadczyć usługę transportu międzynarodowego to nie będzie uprawniona do zastosowania stawki 0% VAT. Oczywiście trzeba mieć na względzie to, że preferencyjna stawka podatku wynosząca 0% dla usług transportu międzynarodowego będzie mieć zastosowanie, gdy miejscem świadczenia a zarazem opodatkowania będzie Polska, czyli transakcja podlega opodatkowaniu na terytorium Polski” (pismo z 14 czerwca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0114-KDIP1-2.4012.174. 2023.2.RD).

Ponadto, jak wynika z uregulowań powołanego wyżej art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, prawo podatnika do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim.

Ponadto wskazać należy, że polskiemu podatnikowi świadczącemu usługę transportu towarów na rzecz innego polskiego podatnika przysługuje prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% pod warunkiem, że posiada on dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, tj. list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), co ma miejsce w sytuacji opisanej w złożonym wniosku, ponieważ Wnioskodawca każdorazowo dysponuje dokumentem – deklaracją tranzytową T1. W analizowanej sprawie, towar przewożony przez Wnioskodawcę pochodzi ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, który jest wysyłany koleją na warunkach CPT do Polski lub Rumunii, a Wnioskodawca dysponuje dokumentem tranzytowym T1, co uzasadnia zastosowanie stawki 0% VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

·„w sytuacji gdy Wnioskodawca na dowód świadczenia usług transportu towarów wykonywanego w całości na terytorium kraju i stanowiącego część usługi transportu międzynarodowego towarów importowanych, posiada wszystkie niezbędne dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy, tj. list przewozowy stosowany w komunikacji międzynarodowej, potwierdzający przekroczenie granicy z państwem trzecim w wyniku dokonanego przewozu, fakturę VAT stwierdzającą wykonanie usługi transportowej oraz dokument „Poświadczone Zgłoszenie Celne” (PCZ), jednoznacznie potwierdzający wliczenie wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, wówczas jest uprawniony do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla przedmiotowej usługi” (interpretacja indywidualna z 12 stycznia 2012 r. nr IPTPP2/443-658/11-4/JN – Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi);

·„Stosowanie stawki 0% do takich usług (na podstawie § 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek podatku VAT) – uzależnione jest od posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów (wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT). Stawka 0% ma zastosowanie wyłącznie w przypadkach, gdy miejsce świadczenia usług transportowych znajduje się na terytorium Polski” (interpretacja indywidualna z 11 lutego 2013 r., nr IBPP4/443-535/12/PK).

W konsekwencji, mając na względzie okoliczności przedstawione w złożonym wniosku, tj. fakt, że Wnioskodawca dokonuje transportu towarów importowanych i dysponuje dokumentem deklaracji tranzytowej T1 – zasadne jest zastosowanie preferencyjnej stawki 0% VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Przepis art. 2 pkt 1 ustawy wskazuje, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego – rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 2 pkt 7 ustawy:

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy wskazuje, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi, od tego bowiem zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu tym podatkiem w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy przepis wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą.

Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy, w myśl tego przepisu:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast w myśl art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 28b ust. 3 ustawy:

W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy, dla których ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 28f ust. 1a ustawy:

Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:

1)posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;

2)posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Treść art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy stanowi, że:

Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy:

Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

W myśl art. 83 ust. 5 ustawy:

Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1)towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2)towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3)towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;

4)osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Z przytoczonego powyżej przepisu art. 83 ust. 5 ustawy jednoznacznie wynika, że prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT nie jest nieograniczone. Aby zastosować dla usług transportu międzynarodowego stawkę podatku w wysokości 0% konieczne jest bowiem dopełnienie określonych warunków w zakresie dokumentowania tych usług. Podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne, potwierdzające wykonanie i charakter usługi, tj. faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego. Jak wynika z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, prawo do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów stawki podatku 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim.

W świetle powyższych uwag należy stwierdzić, że polskiemu podatnikowi świadczącemu usługę transportu towarów na rzecz innego polskiego podatnika z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego lub odwrotnie, przysługuje prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% pod warunkiem, że posiada on dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, tj. list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora).

Natomiast, jeżeli przewożone towary mają charakter towarów importowanych, wówczas dowodem świadczenia usług transportu jest dodatkowo dokument potwierdzony przez właściwy organ celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Preferencyjna stawka podatku może więc mieć zastosowanie jedynie do tej wartości usługi transportowej, która została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Jak stanowi § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w 2023 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 2495 ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie”):

Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do:

1)usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego;

2)wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego;

3)usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:

a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub;

b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

4)usług transportu towarów przewożonych przez osoby podróżujące, takich jak bagaż lub pojazdy samochodowe, jeżeli transport tych osób jest opodatkowany podatkiem według stawki w wysokości 0%;

5)usług świadczonych osobom w środkach transportu morskiego, lotniczego i kolejowego, jeżeli transport tych osób jest opodatkowany podatkiem według stawki w wysokości 0%;

6)usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze pasażerów w tych portach;

7)usług świadczonych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, jeżeli pośredniczą oni w transakcjach dokonywanych poza terytorium Unii Europejskiej

Zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia:

Przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą oraz świadczy usługi transportowe na rzecz innych podmiotów i nie jest ani kupującym ani odbiorcą przewożonych towarów. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce i posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zakres oferowanych usług przez Wnioskodawcę w każdym przypadku obejmuje przede wszystkim przewóz towarów, w tym zapewnienie środków transportu i wykwalifikowanego personelu.

Usługa transportowa jest wykonywana przez Wnioskodawcę na terenie Polski, na zlecenie polskiego podmiotu, który jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Transport towarów realizowany jest na trasie Zjednoczone Emiraty Arabskie-Polska lub Zjednoczone Emiraty Arabskie-Rumunia. Wnioskodawca wykonuje transport wyłącznie na terenie Polski, a świadczone przez Niego usługi stanowią część usługi transportu międzynarodowego. Przewożony towar jest towarem importowanym, tj. przywożonym spoza terenu Unii Europejskiej, ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, od zagranicznego podmiotu, który ma siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Transport wykonywany przez Wnioskodawcę odbywa się w sposób ciągły, a ewentualne przystanki/przeładunki mają charakter wyłącznie techniczny i wynikają z warunków transportu. W czasie wykonywania transportu nie mają miejsca przerwy związane ze zdarzeniami, które wskazują, że został podjęty nowy transportu, np. w związku z magazynowaniem towarów, oczekiwaniem na złożenie zamówienia przez kontrahenta itp. Odprawę celną organizuje odbiorca towaru we własnym zakresie, w urzędzie celnym przeznaczenia.

Przewożony towar jest udokumentowany odpowiednimi dokumentami transportowymi, m.in. wystawioną przez agencję celną deklaracją tranzytową T1. Odprawę celną organizuje odbiorca towaru we własnym zakresie, w urzędzie celnym przeznaczenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy do świadczonej przez Niego usługi transportowej, wykonywanej na terenie Polski jako część transportu międzynarodowego prawidłowe jest zastosowanie preferencyjnej stawki 0% VAT.

W analizowanym przypadku usługa transportowa jest świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, który jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykonuje transport wyłącznie na terenie Polski, a świadczone przez niego usługi stanowią część usługi transportu międzynarodowego. Zatem w analizowanej sprawie nie znajdują zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług, w szczególności nie będzie miał zastosowania art. 28f ust. 1a pkt 1 i 2 ustawy. Wobec powyższego, należy wskazać, że w przedstawionych okolicznościach sprawy, miejscem świadczenia (a tym samym opodatkowania) realizowanych przez Wnioskodawcę usług transportowych na rzecz podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej będzie – stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy lub art. 28b ust. 2 ustawy lub art. 28b ust. 3 ustawy – terytorium kraju. Zatem realizowane przez Wnioskodawcę usługi transportowe, o których mowa we wniosku, będą opodatkowane na terytorium Polski.

Wnioskodawca wskazał, że będzie posiadał dokumenty, z których będzie jednoznacznie wynikać, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Każdorazowo Wnioskodawca będzie dysponował dokumentem transportowym, m.in. wystawioną przez agencję celną deklaracją tranzytową T1 oraz fakturą dokumentującą wykonanie usługi transportu. Ponadto, Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty, z których będzie jednoznacznie wynikać fakt wliczenia wartości świadczonych przez Wnioskodawcę usług transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Zatem w analizowanej sprawie, w związku ze świadczeniem ww. opisanych usług transportu towarów, Wnioskodawca będzie w posiadaniu dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

W związku z powyższym, w odniesieniu do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi transportowej, w sytuacji, gdy transport wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego, należy wskazać, że opisana usługa transportu może być opodatkowana obniżoną do wysokości 0% stawką podatku na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Przy czym, możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku jest uzależniona – w myśl § 4 ust. 2 rozporządzenia – od posiadania odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Jak wskazano wyżej, Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy potwierdzające, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. W konsekwencji, w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie świadczył usługę wyłącznie na odcinku drogi przypadającym na terytorium kraju (a świadczona przez Niego usługa stanowi część transportu międzynarodowego), to spełnione są przesłanki niezbędne do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

W związku z powyższym, w przypadku gdy usługa transportowa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, będzie wykonywana na terenie Polski, ale będzie częścią importu, a Wnioskodawca będzie dysponował dokumentami transportowymi, w tym deklaracją tranzytową T1, będzie miał prawo do zastosowania preferencyjnej stawki VAT 0%.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).