Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu quada będącego ciągnikiem rolniczym oraz związanych z tym pojazdem wydatków eksploatacyjnych. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.653.2023.3.OS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.653.2023.3.OS

Temat interpretacji

Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu quada będącego ciągnikiem rolniczym oraz związanych z tym pojazdem wydatków eksploatacyjnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 października 2023 r. wpłynął Pana o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

‒   podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu quada będącego ciągnikiem rolniczym oraz związanych z tym pojazdem wydatków eksploatacyjnych,

‒   podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 grudnia 2023 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Firma zajmująca się montażem, serwisem klimatyzacji, wentylacji i chłodnictwem zakupiła we wrześniu 2023 QUAD z zamiarem dokupienia do niego pługu, będącym ciągnikiem rolniczym homologowanym w kategorii T3b, czyli pojazd, który nie stanowi pojazdu samochodowego w rozumieniu ustawy prawo o ruchu drogowym, a tym samym nie wypełnia definicji samochodu osobowego na gruncie ustawy PIT. Wprowadzono ciągnik rolniczy na środki trwałe w grupie KŚT 746 o wartości netto … netto - nie zastosowano jednorazowej amortyzacji środka trwałego.

Ciągnik rolniczy zakupiony został z zamiarem poszerzenia działalności gospodarczej o usługi związane z odśnieżaniem parkingu zarówno u podatnika jak i przyszłych potencjalnych klientów, będzie on wykorzystywany wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

Podatnik przy wprowadzeniu na stan zastosował pełne odliczenie VAT oraz podatku związanego z zakupem i eksploatacją, gdyż nabyty przez Wnioskodawcę pojazd nie stanowi pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11  marca  2004 r. o podatku od towarów i usług - jest to ciągnik rolniczy o kategorii T3B. Podatnik nie ustalił zasad używania pojazdów w formie regulaminu lub wewnętrznego zarządzenia ponieważ nie jest to pojazd samochodowy, w przypadku którego do odliczenia 100% podatku naliczonego niezbędne są zasady używania pojazdu, jak również nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdów spełniającej wymogi określone w  art.  86a ust. 6 oraz ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan:

Jednoosobowa działalność gospodarcza zajmuje się montażem, serwisem klimatyzacji, wentylacji i chłodnictwa. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i  usług. Wnioskodawca we wrześniu 2023 zakupił na fakturę wystawioną na działalność gospodarczą QUAD, a w listopadzie 2023 zakupiono pług do Quada. Quad zgodnie z  dowodem rejestracyjnym jest ciągnikiem rolniczym, a w świadectwie homologacji pojazdu wpisana jest kategoria T3B, czyli pojazd, który nie stanowi pojazdu samochodowego w rozumieniu ustawy prawo o ruchu drogowym, a tym samym nie wypełnia definicji samochodu osobowego na gruncie ustawy PIT.

Wprowadzono ciągnik rolniczy na środki trwałe w grupie KŚT 746 o wartości netto ... netto - nie zastosowano jednorazowej amortyzacji środka trwałego. Ciągnik rolniczy zakupiony został z zamiarem poszerzenia działalności gospodarczej o usługi związane z odśnieżaniem parkingów, placów firmowych, jest on wykorzystywany wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, QUAD nie jest wykorzystywany na prywatny użytek. Usługi odśnieżania Quadem są czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT. Podatnik przy wprowadzeniu na stan zastosował pełne odliczenie Vat związanego z  zakupem i eksploatacją, gdyż nabyty przez Wnioskodawcę pojazd nie stanowi pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - jest to ciągnik rolniczy o kategorii T3B.

Wydatki eksploatacyjne QUADA to przede wszystkim paliwo, serwis oraz zakup płynów niezbędnych do prawidłowego działania QUADA, który jest wykorzystywany do pracy zarobkowej w sezonie zimowym. Podatnik nie ustalił zasad używania pojazdów w formie regulaminu lub wewnętrznego zarządzenia ponieważ nie jest to pojazd samochodowy, w  przypadku którego do odliczenia 100% podatku naliczonego niezbędne są zasady używania pojazdu, jak również nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdów spełniającej wymogi określone w art. 86a ust. 6 oraz ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zgodnie z art 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wnioskodawca jest opodatkowany podatkiem liniowym, spełnia warunki statusu małego podatnika, zgodnie z art, 5a pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca poszerzył zakres działalności gospodarczej o usługi związane z odśnieżaniem i jest jedynym właścicielem QUADA. Wnioskodawca świadczył w grudniu 2023 usługi odśnieżania, wystawił faktury dla klientów zewnętrznych. Quad jest fabrycznie nowy, został on wprowadzony do środków trwałych firmy we wrześniu 2023, pierwszego odpisu amortyzacyjnego dokonano w  październiku 2023, natomiast od grudnia 2023 została zwiększona wartość środka trwałego o zakupiony w listopadzie pług, zastosowana stawka amortyzacji to 14 %. Quad spełnia definicję środka trwałego, zgodnie z art 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w dniu przyjęcia do użytkowania. Pojazd użytkowany jest wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej, a quad stanowi składnik majątku o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, to usługa serwisowa, paliwo, zakup pługu, polisa, wydatki te są niezbędne do świadczenia usług związanych z odśnieżaniem.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku od towarów i  usług od zakupu quada będącego ciągnikiem rolniczym oraz związanych z tym pojazdem wydatków eksploatacyjnych?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych quada oraz wydatków eksploatacyjnych z nim związanych, ponieważ pojazd ten jest ciągnikiem rolniczym homologowanym w kategorii T3B , które to pojazdy nie stanowią pojazdów samochodowych w rozumieniu ustawie o  prawie ruchu drogowym, a tym samym samochodów osobowych na gruncie ustawy o  PIT, i według Wnioskodawcy Quad jest uprawniony do odliczenia 100 %. Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia quada zakwalifikowanego jako ciągnik rolniczy oraz związanych z tym pojazdem wydatków eksploatacyjnych, gdyż nabyty pojazd nie stanowi pojazdu samochodowego w  rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług i pojazd jest wykorzystywany tylko do czynności opodatkowanych. Ciągniki rolnicze nie zostały objęte ograniczeniem w odliczeniu VAT od nabycia pojazdu i paliwa, o którym mowa w ustawie o  VAT, ponieważ nie stanowią pojazdów samochodowych w rozumieniu przepisów o  ruchu drogowym oraz nie stanowią również pojazdów samochodowych na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zakup i eksploatacja quada posiadającego w świadectwie homologacji kategorię T3B oraz rodzaj pojazdu w dowodzie rejestracyjnym ciągnik rolniczy i niebędącego pojazdem samochodowym w rozumieniu ustawy VAT, są związane z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, to  Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony od tych czynności w pełnej wysokości bez stosowania ograniczenia do 50% podatku naliczonego na podstawie art. 86a ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez  względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub  usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w  szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2)należnego z tytułu:

a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do  celów „mieszanych”.

Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.

I tak, w świetle art. 86a ust. 3 ustawy:

1)przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

a)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

b)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy:

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1)przeznaczonych wyłącznie do:

a)odprzedaży,

b)sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c)oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy:

Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1)numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2)dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3)stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4)wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a)kolejny numer wpisu,

b)datę i cel wyjazdu,

c)opis trasy (skąd – dokąd),

d)liczbę przejechanych kilometrów,

e)imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Stosownie do art. 86a ust. 12 ustawy:

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

W powołanych przepisach art. 86a ustawy ustawodawca zawarł szczególne uregulowania dotyczące określenia wysokości przysługującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Taka konstrukcja art. 86a ustawy oznacza, że w sytuacji, gdy znajduje zastosowanie szczególne uregulowanie zawarte w jego ust. 1, wówczas podatnik może skorzystać jedynie z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego w wysokości (50%). Jeżeli jednak przepis art. 86a ust. 1 ustawy nie znajduje zastosowania, wówczas stosuje się ogólne uregulowania dotyczące odliczenia podatku zawarte w art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy:

Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Na podstawie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j.  Dz.U. z 2023 r. poz. 1047 ze zm.):

Przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Zgodnie z art. 2 pkt 44 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

Ciągnik rolniczy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości nie mniejszej niż 6 km/h, skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w  związku z prowadzoną jednoosobową działalnością gospodarczą. We  wrześniu 2023  zakupił Pan na fakturę wystawioną na działalność gospodarczą QUAD, a  w listopadzie 2023 zakupiono pług do Quada. Ponosi Pan wydatki eksploatacyjne dotyczące QUADA, to przede wszystkim paliwo, serwis oraz zakup płynów niezbędnych do prawidłowego działania QUADA, który jest wykorzystywany do pracy zarobkowej w sezonie zimowym. Quad zgodnie z dowodem rejestracyjnym jest ciągnikiem rolniczym, a w świadectwie homologacji pojazdu wpisana jest kategoria T3B, czyli pojazd, który nie stanowi pojazdu samochodowego w rozumieniu ustawy prawo o ruchu drogowym i nie stanowi pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o  podatku od towarów i usług. Ciągnik rolniczy zakupiony został z zamiarem poszerzenia działalności gospodarczej o usługi związane z odśnieżaniem parkingów, placów firmowych, jest on wykorzystywany wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, QUAD nie jest wykorzystywany na prywatny użytek. Usługi odśnieżania Quadem są czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Nie ustalił Pan zasad używania pojazdów w formie regulaminu lub wewnętrznego zarządzenia, jak również nie prowadzi Pan ewidencji przebiegu pojazdów spełniającej wymogi określone w art. 86a ust. 6 oraz ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ – jak Pan wskazał - nie jest to pojazd samochodowy.

Odnosząc się do przedmiotowych wątpliwości wskazać należy, że ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikające z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy dotyczą wydatków związanych z pojazdami samochodowymi.

W przypadku pojazdów innych niż pojazdy samochodowe, które nie spełniają definicji zawartej w art. 2 pkt 34 ustawy, wykorzystywanych do działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z  tytułu nabycia towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku przysługuje Panu prawo do pełnego odliczenia podatku od zakupu quada będącego ciągnikiem rolniczym oraz związanych z tym pojazdem wydatków eksploatacyjnych. W przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikające z  art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy. W rozpatrywanym przypadku bowiem, jak wskazał Pan we wniosku, quad zgodnie z dowodem rejestracyjnym jest ciągnikiem rolniczym, a w świadectwie homologacji pojazdu wpisana jest kategoria T3B, czyli pojazd, który nie stanowi pojazdu samochodowego w rozumieniu ustawy prawo o ruchu drogowym i nie stanowi pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o  podatku od towarów i usług. Jednocześnie, jak wynika z wniosku, zakupiony quad jest on wykorzystywany wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej (usługi odśnieżania). Usługi odśnieżania są czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Pojazd jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

Tym samym, skoro w przedmiotowej sprawie guad jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, to przysługuje Panu prawo do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług od zakupu quada będącego ciągnikiem rolniczym oraz związanych z tym pojazdem wydatków eksploatacyjnych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. W  analizowanym przypadku nie znajduje zastosowania ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikające z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie należy podkreślić, że wydana interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii uznania opisanego we wniosku pojazdu za pojazd samochodowy w rozumieniu ustawy prawo o ruchu drogowym oraz w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o  podatku od towarów i  usług. Analiza prawidłowości zakwalifikowania przedmiotowego pojazdu nie mieści się w  ramach określonych przepisem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Niniejsza interpretacja wydana została wyłącznie w oparciu o  przedstawiony przez Pana opis stanu faktycznego w którym wskazał Pan, że „pojazd nie stanowi pojazdu samochodowego w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - jest to ciągnik rolniczy o kategorii T3B” oraz „pojazd, który nie stanowi pojazdu samochodowego w rozumieniu ustawy prawo o ruchu drogowym”.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponosi Pan ryzyko związane z  ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym przedstawionym przez Pana w złożonym wniosku. W  związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki

interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o  postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. 2023 r. poz.1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).