Zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.672.2023.2.MSU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.672.2023.2.MSU

Temat interpretacji

Zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Spółki w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 października 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Spółki z 14 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku od  towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 grudnia 2023 r. (data wpływu 14 grudnia 2023 r.) oraz pismem z 15 grudnia 2023 (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Podmiotem składającym wniosek jest spółka prowadząca działalność medyczną, w tym prowadzi oddziały szpitalne w ramach kodu PKD 8610Z.

Jednocześnie prowadzą Państwo oddział ginekologiczno-położniczy, w ramach którego wraz z kobietą rodzącą odpłatnie może przebywać członek rodziny, np. mąż. Pozycja taka jest ujęta w cenniku pod nazwą: „Zapewnienie miejsca noclegowego na terenie oddziału ginekologiczno-położniczego w kwocie 2000 zł brutto, która obejmuje trzy noclegi bez wyżywienia i miejsca parkingowego”. Pobyt osoby towarzyszącej ma na celu poprawę komfortu psychicznego rodzącej, jak również pomoc w szybszym powrocie do zdrowia po  porodzie. W związku z powyższym spółka zastosowała zwolnienie z VAT dla wyżej wymienionej usługi, kwalifikując ją jako wspomagającą podstawową usługę medyczną.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że są zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od  towarów i usług.

Na pytanie: „Czy są Państwo podmiotem świadczącym usługi w zakresie opieki zdrowotnej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia?”, wskazali Państw: „TAK, świadczymy usługi medyczne w ramach kodu PKD 8610Z oraz 8621Z, 8622Z, 8690A, 8690C, 8690E”.

Następnie na pytanie: „Czy świadczona przez Państwo usługa polegająca na zapewnieniu miejsca noclegowego na terenie oddziału ginekologiczno-położniczego, która obejmuje trzy noclegi bez wyżywienia i miejsca parkingowego jest niezbędna do wykonania przez Państwa podstawowych usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia?”, wskazali Państwo: „NIE”.

Na pytanie: „Czy świadczona przez Państwo usługa polegająca na zapewnieniu miejsca noclegowego na terenie oddziału ginekologiczno-położniczego, która obejmuje trzy noclegi bez wyżywienia i miejsca parkingowego stanowi usługę ściśle związaną z usługami podstawowymi świadczonymi przez Państwa podmiot leczniczy, tj. usługami w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia?”, wskazali Państwo: „TAK, usługa taka przysługuje tylko osobom bliskim pacjentce przyjętej na oddział ginekologiczno-położniczy. Będących dla pacjentki wsparciem psychicznym i fizycznym w okresie porodu i połogu. Nie ma innej możliwości zakupu noclegu na terenie szpitala”.

Następnie na pytanie: „Czy głównym celem realizowanej przez Państwa usługi będącej przedmiotem wniosku jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia?”, wskazali Państwo: „ NIE, usługa ma służyć tylko i wyłącznie zapewnieniu wsparcia i komfortu psychicznego pacjentce. Korzystanie z niej jest dobrowolne, odbywa się  na wyraźną prośbę pacjentki i jej rodziny”.

Na pytanie: „Czy realizowana przez Państwa usługa będąca przedmiotem wniosku jest  niezbędna dla osiągnięcia celu terapeutycznego wobec hospitalizowanego pacjenta (rodzącej)?”, wskazali Państwo: „TAK, podstawą jej udzielenia jest pomoc i wsparcie psychiczne dla rodzącej”.

Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Oferowana przez Spółkę usługa ma na celu wspomaganie wykonywanych na podstawie PKD 8610 Z – działalność szpitali usług, poprzez udzielenie wsparcia psychicznego, poprzez stałą obecność osoby bliskiej dla osoby rodzącej podczas porodu i połogu. Pomoc psychologiczna w okresie okołoporodowym jest bardzo ważna dla prawidłowego dojścia do zdrowia po  porodzie oraz dla prawidłowego rozwoju dziecka. Usługi medyczne podlegają zwolnieniu z tyt. podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż wykazana usługa noclegowa jest stricte powiązana z usługą medyczną, dlatego powinna podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, w powiązaniu z PKWIU 86.90.18.0 oraz 86.90.19.0, które mogą podlegać zwolnieniu z VAT.

Pytanie: Czy wykazana we wniosku usługa będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust 1 pkt 18 ustawy VAT w powiązaniu z PKWIU 86.90.18.0 oraz 86.90.19.0?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Spółka uważa, iż wykazana usługa jest usługą ściśle powiązaną z wykonywaną usługą medyczną, nie ma możliwości udzielenia jej bez powiązania ze świadczoną usługą medyczną w tym przypadku z porodem.

W związku z powyższym uważają Państwo, iż powinna ona podlegać zwolnieniu z podatku od  towarów i usług na podstawie art. 43 ust 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Spółka przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. podatku od towarów i  usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do  rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na  rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi albo zwolnienie od podatku.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z  tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z  takiego zwolnienia.

Z powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy wynika, że zwolnieniu od podatku VAT podlegają wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, które spełniają określone warunki – służą mianowicie profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę wprost podmioty, a  także dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zwolnienie powyższe ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od  podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od  towarów i usług. Państwa Spółka prowadzi działalność medyczną, w tym oddziały szpitalne w ramach kodu PKD 8610Z. Prowadzą Państwo oddział ginekologiczno-położniczy, w ramach którego wraz z kobietą rodzącą odpłatnie może przebywać członek rodziny, np.  mąż. Pozycja taka jest ujęta w cenniku pod nazwą: „Zapewnienie miejsca noclegowego na terenie oddziału ginekologiczno-położniczego w kwocie 2000 zł brutto, która obejmuje trzy noclegi bez wyżywienia i miejsca parkingowego”. Pobyt osoby towarzyszącej ma na celu poprawę komfortu psychicznego rodzącej, jak również pomoc w szybszym powrocie do  zdrowia po porodzie.

We wniosku wskazali Państwo, że Spółka jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art.  2  ust.  1 pkt 5 ustawy o  działalności leczniczej. A zatem, w rozpatrywanej sprawie została spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia.

Rozpatrzeniu pozostaje więc kwestia stwierdzenia, czy usługa polegająca na zapewnieniu miejsca noclegowego na terenie oddziału ginekologiczno-położniczego, która obejmuje trzy noclegi bez wyżywienia i miejsca parkingowego, ze względu na swój cel, może zostać uznana za usługę w zakresie opieki medycznej, służącą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia lub za usługę ściśle z tą usługą związaną.

Przy definiowaniu zwolnienia usług w zakresie opieki medycznej, oprzeć należy się  na  orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które wskazuje, że  ze  zwolnienia będą generalnie korzystać tylko te czynności, które mają charakter diagnostyczny lub terapeutyczny (leczniczy). Jeśli świadczenie nie będzie służyć profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, to wówczas nie będzie objęte zwolnieniem od podatku VAT. Ponadto, jak wskazuje TSUE, pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od  ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jednoznacznie wynika, że pojęcie „opieka medyczna” odnosi się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz w miarę możliwości leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia. Jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Innymi słowy, aby świadczenie mogło podlegać zwolnieniu, powinno mieć cel terapeutyczny. Tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel.

Zdefiniowanie w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy zakresu zwolnienia przez zawężenie go wyłącznie do usług opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, odpowiada, co do zasady, używanym przez Trybunał określeniom „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”.

Należy podkreślić, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych (wyrok w sprawie Peter d’Ambrumenil, Dispute Resolution Services Ltd vs Commissioners of Customs and Excise C-307/01).

Jeżeli podstawowym celem danego świadczenia nie są diagnoza, opieka, bądź leczenie chorób lub zaburzeń zdrowia (tj. świadczeniu nie przyświeca cel terapeutyczny), świadczenie takie nie podlega zwolnieniu od VAT. Takie stanowisko było prezentowane przez Trybunał Sprawiedliwości UE w licznych orzeczeniach (wyrok z 20 listopada 2003 r. w sprawie Peter d’Ambrumenil C-307/01; wyrok z 20 listopada 2003 r. w sprawie Margarete Unterpertinger, C-212/01; wyrok z dnia 10 września 2002 r., w sprawie Kügler, C-141/00).

Ponadto z orzecznictwa Trybunału wynika, że pojęcia „opieka medyczna” i „działalność ściśle związana z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym)”, należy interpretować w ten sam sposób w obu przypadkach, ponieważ oba te przepisy mają na celu uregulowanie ogółu zwolnień od opodatkowania świadczeń medycznych w ścisłym znaczeniu: które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub  zaburzeń zdrowia.

W sprawie CopyGene A/S, o sygn. akt C-262/08 TSUE stwierdził, że „usługi są ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym) jedynie wówczas, gdy  są  one rzeczywiście świadczone jako usługi pomocnicze względem takiej opieki świadczonej pacjentom jako świadczenie główne, tylko wówczas, jeżeli wpisują się one w  logiczny sposób w ramy świadczenia tejże opieki i stanowią w procesie świadczenia tejże opieki niezbędny etap, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym służą, gdyż jedynie takie usługi mogą mieć wpływ na koszty opieki zdrowotnej, która staje się dostępna w drodze zwolnienia od podatku”.

Świadczenie może zatem być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli  nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze  świadczenia głównego usługodawcy.

W świetle powyższego, ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od  towarów i usług, będą korzystały jedynie usługi służące określonemu celowi, tj.  profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zauważyć zatem można, że  wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem – nie ma prawa do  zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Precyzując czynności, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia, pojęcia te należy interpretować z zastosowaniem wykładni językowej.

„Profilaktyka” to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk; to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Zatem profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.

„Zachowywanie” rozumiane jest jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie.

Interpretując słowo „ratowanie”, należy odwołać się do słów „ratować” i „ratownictwo”. Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia.

Słowo „przywracać” oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś  na  nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić, odnowić, sprawić, że ktoś się  znajdzie w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Pojęcie „przywracanie zdrowia” oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu, sprawienie, że znajdzie się ono w takim stanie, w jakim był poprzednio.

Poprawa to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawianie się, polepszanie. Z kolei termin „poprawa zdrowia”, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, zgodnie z wykładnią literalną, oznacza zmianę stanu zdrowia na  lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie.

Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa medyczna podlega zwolnieniu od VAT, należy ustalić, czy spełnia wyżej określone warunki.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że kwestia zwolnienia od podatku VAT usług polegających  na dostarczaniu łóżek i posiłków osobom towarzyszącym osobom hospitalizowanym, jako  usług ściśle związanych z opieką medyczną, była przedmiotem orzeczenia TSUE C-394/04 i 395/04 Diagnostiko & Therapeftiko Kentro Athinon-Ygeia AE a  Ypourgos Oikonomikon. W wyroku tym Trybunał stwierdził: „(...) jedynie świadczenie usług, które logicznie wpisują się w ramy dostarczania usług opieki szpitalnej i medycznej, które w procesie świadczenia tych usług stanowią etap niezbędny, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym te ostatnie służą, mogą stanowić „działalność ściśle (...) związaną” w  rozumieniu tego przepisu (obecnie art. 132 ust. 1 lit. b dyrektywy 2006/112/WE). Jedynie tego rodzaju usługi mogą bowiem wpływać na koszt opieki zdrowotnej, którą omawiane zwolnienie czyni dostępną dla osób prywatnych” (C-394/04 i C-395/04, pkt 25).

Ostatecznie Trybunał orzekł: „Świadczenie przez podmioty określone w art. 13 część A ust. 1 lit. b) szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku, usług telefonicznych i wynajmowanie telewizorów osobom hospitalizowanym, jak również dostarczanie przez te same podmioty łóżek i posiłków towarzyszącym im osobom, co  do  zasady, nie stanowi działalności ściśle związanej z opieką szpitalną i medyczną w  rozumieniu tego przepisu. Inaczej może być tylko wówczas, gdy usługi te są konieczne do  osiągnięcia celów terapeutycznych, którym służy opieka szpitalna oraz medyczna, i  nie  są  przeznaczone głównie do tego, by zapewniać świadczącemu je podmiotowi dodatkowe dochody poprzez realizację transakcji dokonywanych w bezpośredniej konkurencji z transakcjami podlegającymi podatkowi od wartości dodanej dokonywanymi przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą”.

A zatem realizowanie przez pacjenta przysługującego mu bezsprzecznie prawa do obecności osób bliskich nie stanowi automatycznie podstawy do zastosowania zwolnienia od podatku VAT. Brak jest podstaw do objęcia zwolnieniem od podatku VAT usług związanych z pobytem w szpitalu osób najbliższych pacjenta, o ile nie jest to niezbędne dla osiągnięcia celu terapeutycznego wobec hospitalizowanego pacjenta.

O tym, jakie okoliczności muszą być spełnione, aby cel terapeutyczny został osiągnięty, decyduje lekarz. Zatem jeżeli uzna on, że realizowane przez pacjenta prawo do pobytu osoby bliskiej jest istotne w procesie terapeutycznym, wówczas należy uznać usługę szpitala na  rzecz osoby bliskiej jako ściśle związaną z usługą podstawową wykonywaną na rzecz pacjenta. Informacja o takim zaleceniu powinna, co do zasady, wynikać z prowadzonej przez  podatnika dokumentacji.

Z okoliczności sprawy wynika, że usługa polegająca na zapewnieniu miejsca noclegowego na  terenie oddziału ginekologiczno-położniczego, która obejmuje trzy noclegi bez wyżywienia i miejsca parkingowego przysługuje tylko osobom bliskim pacjentce przyjętej na  oddział ginekologiczno-położniczy, będących dla pacjentki wsparciem psychicznym i  fizycznym w okresie porodu i połogu. usługa ma służyć tylko i wyłącznie zapewnieniu wsparcia i komfortu psychicznego pacjentce. Usługa będąca przedmiotem wniosku jest  niezbędna dla osiągnięcia celu terapeutycznego wobec hospitalizowanego pacjenta (rodzącej).

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że opłaty za miejsce noclegowe na terenie oddziału ginekologiczno-położniczego, które obejmuje trzy noclegi bez wyżywienia i miejsca parkingowego należy uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę ściśle związaną z  usługami zwolnionymi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. W opisie sprawy jednoznacznie bowiem wskazano, że usługi te mają cel terapeutyczny. Przedmiotowa usługa służy zapewnieniu wsparcia i komfortu psychicznego pacjentce.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że usługa ta – zapewnienie miejsca noclegowego na terenie oddziału ginekologiczno-położniczego, która obejmuje trzy noclegi bez wyżywienia i miejsca parkingowego – spełnia podstawowy wymóg umożliwiający zastosowanie zwolnienia, tj. jest ona usługą ściśle związaną z usługami opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że ww. usługa wykonywana przez Państwa Spółkę będącą w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej podmiotem leczniczym, korzysta ze  zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy pod  warunkiem, że jest ona niezbędna do wykonywania usługi podstawowej świadczonej przez Państwa Spółkę i jej głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez  Państwa Spółkę.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwa Spółka przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Spółki będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Spółka zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).