Brak prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.595.2023.1.KSA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.595.2023.1.KSA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej Wnioskodawca) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca istnieje od (…) r., w (…) r. otrzymał status Państwowego Instytutu Badawczego. Wnioskodawca dysponuje wysoko wykwalifikowaną kadrą pracowników posiadających wiedzę w zakresie objętym wnioskiem, tj.: (…).

Przedmiotem działania Wnioskodawcy jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinach: (…) oraz udział we wdrażaniu wyników tych badań i prac, a w szczególności:

1)upowszechnianie wyników prowadzonych przez Wnioskodawcę badań naukowych i prac rozwojowych, w tym poprzez działalność wydawniczą i sprzedaż wydawnictw Wnioskodawcy;

2)wykonywanie badań i analiz technicznych;

3)opracowywanie opinii i ekspertyz w zakresie prowadzonych przez Wnioskodawcę badań naukowych i prac rozwojowych;

4)działalność kartograficzna, opracowywanie map tematycznych, w tym również w oparciu o prowadzone przez Wnioskodawcę badania naukowe;

5)działalność bibliotek innych niż publiczne;

6)gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie danych w zakresie prowadzonej działalności, w tym prowadzenie i rozwój baz danych;

7)działalność wspierająca administrację rządową w zakresie realizacji zobowiązań wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej i z podpisanych i ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów dotyczących (…);

8)działalność wspierająca administrację publiczną w zakresie (…);

9)prowadzenie działalności edukacyjnej i popularyzatorskiej m.in. poprzez organizowanie szkoleń, seminariów, konferencji, sympozjów.

Wnioskodawca jako państwowa jednostka organizacyjna, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe posiada osobowość prawną, nabytą z chwilą wpisania do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (…), przez co jest podmiotem praw i obowiązków oraz może dokonywać czynności prawnych we własnym imieniu.

Działania wykonywane przez Wnioskodawcę wynikają z kompetencji określonych w następujących aktach prawnych:

  • ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498 z późn. zm.),
  • rozporządzenia Rady Ministrów z dnia (…) w sprawie nadania (…) w (…) statusu państwowego instytutu badawczego (Dz. U. Nr (…)),
  • zatwierdzonego przez Ministra (…) Statutu (…).

Wnioskodawca działa pod nadzorem (…) (Obwieszczenie Ministra (…) z (…) w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi (…) lub przez niego nadzorowanych, (…)).

Ponadto Wnioskodawca funkcjonuje w oparciu o zasady określone w ustawie z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, z późn. zm.).

Aktualnie Wnioskodawca będzie realizował przedsięwzięcie pod nazwą: "(…)" ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach których wymagana jest interpretacja organu podatkowego dla tego przedsięwzięcia.

Wnioskodawca posiada interpretację indywidualną w zakresie Wyszukiwarki (…) o czym mowa w pkt.6 poniżej, niemniej NFOŚiGW wymaga kolejnej interpretacji, nawet jeśli aktualnie dotacja dotyczy kontynuacji projektu. Wynika to zapewne z faktu, że będzie to nowa umowa o dotację na „Wyszukiwarkę (…)”, a nie wydłużenie dotychczasowej umowy o dotację na „Wyszukiwarkę (…)”.

Wnioskodawca, zgodnie z wytycznymi Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie może posłużyć się interpretacją wydaną na rzecz innych projektów m.in.:

1.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP1-1.4012.155.2017.1.DG dla (…), pismo z dnia 22 czerwca 2017 r.),

2.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDiP-2.4012.582.2017.1.RD dla (…), pismo z dnia 30 listopada 2017 r.),

3.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-2.4012.467.2021.1.WH dla (…), pismo z dnia 21 lipca 2021 r.),

4.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-1.4012.393.2021.1.SK dla (…), pismo z dnia 21 lipca 2021 r.),

5.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-2.4012.434.2021.1.MB dla (…), pismo z dnia 13 sierpnia 2021 r.),

6.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-3.4012.424.2021.1.DM dla (…), pismo z dnia 12 sierpnia 2021 r.),

7.(…) (interpretacje indywidualne Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-2.4012.442.2021.1.AA oraz 0114-KDIP4-1.4012.396.2021.1.AM dla (…), pisma z dnia 20 sierpnia 2021 r.).

Wnioskodawca będzie realizował przedsięwzięcie pod nazwą: „(…)”. Projekt ma być finansowany w 100% ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przedsięwzięcie będzie polegało na poprawie funkcjonalności bazy danych dostępnych programów wsparcia (w formie dotacji i innych form finansowania, w tym kredytów i pożyczek) dedykowanych projektom z zakresu (…), poprzez dodanie nowych funkcjonalności, programów wsparcia oraz aktualizację bieżących programów wsparcia. Powyższa baza danych pozwoli na zwiększenie dostępności programów dotacyjnych dla osób planujących inwestycje ekologiczne oraz będzie służyła upowszechnieniu informacji o możliwych programach wsparcia. Będzie się to odbywało za pomocą strony internetowej (…) i jej promocji.

W ramach przedsięwzięcia zakłada się:

1)Poprawę funkcjonalności dotychczasowej strony internetowej (…),

2)Dodanie nowych funkcjonalności,

3)Dostosowanie wyglądu strony do aktualnych standardów oraz jej uatrakcyjnienie (grafika, przejścia itp.),

4)Aktualizacja oraz udostępnienie nowych programów wsparcia,

5)Promocja oraz raportowanie. Promocja za pomocą (…).

Powyższe działania tworzą logiczną sekwencję, przy czym część z nich może być realizowana równolegle.

Prace będą finansowane w ramach programu priorytetowego dotacji z NFOŚiGW, którego celem jest wsparcie działań ministra (…).

W ramach realizacji Projektu przewidziano następujące kategorie kosztów, w tym związane z zarządzaniem i koordynacją projektu: koszty wynagrodzeń osobowych, usług, materiałów, podróży służbowych. Zakupy te są niezbędne dla realizacji przedmiotowego projektu. Wytworzone w ramach projektu materiały nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Jednocześnie, zgodnie z wytycznymi, w ramach prowadzonej rachunkowości, Wnioskodawca wyodrębni wszystkie zakupy związane z projektem.

W wyniku prowadzonego Projektu, Wnioskodawca nie będzie świadczył odpłatnych usług, w związku z czym nie będzie uzyskiwał przychodów z Projektu. Jak wskazano wyżej, Projekt ma charakter wspierający działania ministra właściwego do spraw klimatu co wynika z zadań statutowych (…).

Wnioskodawca, w związku z realizacją Projektu, dokonuje określonych zakupów towarów i usług od podmiotów zewnętrznych, udokumentowanych fakturami zawierającymi podatek VAT. Jak wskazano powyżej, zakupy towarów i usług opodatkowane podatkiem VAT będą stanowić część kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z Projektem, nie będą jednak służyły działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Wnioskodawca nie będzie miał prawa odliczenia VAT od zakupów, w związku z tym, że projekt nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Brak związku wydatków poniesionych w ramach realizacji Projektu przesądza zatem o braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko wnioskodawcy potwierdza wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0114-KDIP1-1.4012.155.2017.1.DG dla (…) w ramach projektu „(…)”, pismo z 22 czerwca 2017 r. W interpretacji stwierdzono prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy: w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu ze względu na brak związku ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Stanowisko wnioskodawcy potwierdza również wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0114-KDIP1-2.4012.582.2017.1.RD dla (…) w ramach projektu „(…)”, pismo z 30 listopada 2017 r.

W interpretacji stwierdzono prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy: w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu ze względu na brak związku ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Również w licznych interpretacjach Dyrektora KIS wydanych (…) w roku 2021-2023 potwierdzają stanowisko wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Główne zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT:

1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierzają Państwo realizować projekt pn. „(…)”. Celem projektu będzie poprawa funkcjonalności bazy danych dostępnych programów wsparcia z zakresu (…). Pozwoli to na zwiększenie dostępności programów dotacyjnych dla osób planujących inwestycje ekologiczne oraz będzie służyło rozpowszechnieniu informacji o możliwych programach wsparcia. Będą Państwo realizowali projekt za pomocą strony internetowej (…) i jej promocji.

Projekt ma charakter wspierający działania ministra (…). Będzie on w całości finansowany dotacją ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W ramach projektu będą Państwo kupować towary i usługi udokumentowane fakturami VAT. Wytworzone w ramach projektu materiały nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Nie będą Państwo świadczyć odpłatnych usług w związku z czym nie będą Państwo uzyskiwać przychodów z Projektu.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego bowiem wydatki, które Państwo poniosą w związku z realizacją ww. projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od całości wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)” finansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).